| Sidor: 1 2 3 4 |
jol
AP's mekblad
       br>
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Up north
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2006-2-26 kl 21:57 |
|
|
Peters 75a 2.0 -87 snikräser | såld
Råkade ändra första inlägget istället för att citera så det åkte... iallafall är det mitt vardagsprojekt jag försöker använda uttänkta och egensmidda
lösningar.
Nu när jag fått den att gå som den ska har jag funderat på vad jag ska göra av den. Något trim blir det knappast av då jag isåfall lika gärna kan köpa
en 3.0.
Karossen har klarat sig (mycket) bra från rost men skulle säkert må bra av lite plåtjobb för det. Under sommaren hade jag tänkt renovera växellådan
och laga reservhjulsbaljan, det räcker nog så
[Editerat 3/11-2006 av jol]
[Editerat 30/11-2006 av jol]
|
|
|
jol
AP's mekblad
       br>
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2006-2-26 kl 22:20 |
|
|
Intresset började lite smått med en kompis,Hans tråd här,
som bjöd på några åkturer i svindlande g-krafter.
Torsdag v1 sålde jag min dåvarande Audi 90 -88 understyrd edition (alla fem cylindrar framför hjulen). Torsdag kväll ringdes det på annonser och
fredag kväll inhandlades kärran.

Vaddå prutläge?

Vinterdäck på och snö av
|
|
|
jol
AP's mekblad
       br>
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2006-2-26 kl 22:23 |
|
|
Så väl åter i skogen fick jag veta att en klasskompis tidigare haft en likadan (samma årsmod färg och kulör) och skrotfyndat lite delar från en
alfetta. Till hans lada och plocka hem: Växellåda, topp, insugsgummin (hurra), oljetråg. Blocket lämnades till sommaren.
skitbra

även här, skitbra
|
|
|
jol
AP's mekblad
       br>
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2006-2-26 kl 22:29 |
|
|
Kände lite på en plogvall och en merca, så den redan spruckna kofångaren gav upp och det spruckna lyset likaså, men delar är på gång, tack Tampe!
ett

och två (spolarpumpen blev iallafall enkel att felsöka
|
|
|
jol
AP's mekblad
       br>
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2006-2-26 kl 22:45 |
|
|
Har inte bytt insugsgummina än utan tänkte täta dem i förväg (och se över bussningen till förgasarstaget, troligen därför de ger upp)
Plockade termostaten från alfettamotorn också, kom på det nu. Kokade den innan, både öppnade och stängde galant.

Casco Marin & Teknik. Nya generationens miljöriktiga foglim som limmar nästan allt. Tål söt- och saltvatten, bensin och hushållskemikalier. Tätar för
gott både över och under vatten. Mycket stark elastisk lagning. Perfekt för bilen, båten, husvagnen m.m. (alltså skitbra)

Recept:
35-1216, 64kr hos clas
34-3900-1, 99kr på samma ställe
Har inte bytt ännu.
|
|
|
jol
AP's mekblad
       br>
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2006-2-26 kl 22:49 |
|
|
Annat som blivit gjort (hittils):
Fixat kamvariatorn
Pillat i dörrkistorna
|
|
|
jol
AP's mekblad
       br>
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2006-2-26 kl 23:21 |
|
|
Köpte mig en annan bil också, tänkte låta bli att lägga in bilder på den i tråden...
Iallafall plockade jag, till min och garagepolares bilar: cd, sommar och vinterdäck(de passar bara bak, men vaddå det är väl där de slits mest:)),
lampor, kablar, motorvärmare, högtalare, samt lite elektronik som kanske blir användbart.... 
bilder här i galleriet
Tänkte bogsera pärlan till sista vilan imorrn och inkassera 800kr, inte så vemodigt.
|
|
|
jol
AP's mekblad
       br>
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2006-3-1 kl 13:07 |
|
|
Ringde försäkringsbolaget som kopplade mig till en tekniker, jiddrade lite med honom om att det är en ovanlig bil och att det är svårt att få en
prisbild, vi kikade lite på blocket och jag la upp några bilder på skadan han kikade på.
Han tyckte att jag skulle ta det till verkstad men är på annan ort nu så jag började ringa runt.....
plåtverkstaden hade inte ar75 -87 så de kunde inte ge mig något pris men jag fick på en -98 156 
Det dög ju såklart inte så fick således ringa fiat i luleå som heller inte dom hade några priser på delarna att ge, så de skulle ringa Stockholm och
jag ska ringa imorrn igen...bara det att försäkringsteknikern åker bort och är borta till på måndag, det är alltså såhär det är att äga
"entusiastbil" 
Hade kunnat rota fram ett nummer till Stockholm direkt men hade inte tillgång till internet nu..jaja forts följer
|
|
|
jol
AP's mekblad
       br>
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2006-3-6 kl 20:06 |
|
|
Gjort upp med försäkringsbolaget och påtat lite.
Kan upplysa att det skiljer lite i hur mycket pengar de betalar ut mot hur mycket de lägger ner på en reparation....
-98an skulle kosta 18500kr alltså handlade det om inlösen... vid kontantjustering användes denna kalkyl från bolagets sida:
arbetsinsats 90kr timmen (500 tog plåtverkstan)
delar: halva skrotpriset (nypris i offerten)
lackkostnad vet ej, fick då mindre än 18500 (+bilen )
Hämtade ut delarna och skruvade dit, inget special utan följ mekbladen bara.
Såhär ser det ut bakom

Nuvarande batteriet gillade inte att jag glömde innerbelysningen på i en vecka, samma vecka det blev "lite" för kallt... ersattes med ett redtop jag
hade liggandes (biltema redtop )

gammal och "ny", prickbort funkar bra på bussgods-följesedlar

såhär blev det till slut då, får använda de gamla sidofästena till kofångaren då de saknades.

nån bild till här: http://www.alfapower.nu/gallery/album854
Nästa sikte är på insugsgummina, tjipp
|
|
|
Schnasse
Junior Alfista
  br>
Registrerad: 2002-7-13
Befinner sig: Örnsköldsvik
Medlemmen är Offline
Humör: Gasglad
|
Inlagd 2006-3-6 kl 22:52 |
|
|
Fin fint
|
|
|
jol
AP's mekblad
       br>
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2006-3-6 kl 23:39 |
|
|
| Citat: | Ursprungligen postat av Schnasse
Fin fint |
bugar
Popnitade fast sidofästena. kofångaren hade skärmbreddar-övergången kvar på andra sidan, kan det vara en turbofront jag har fått tag på?
|
|
|
Alfetta
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Finland
Medlemmen är Offline
Humör: less
|
Inlagd 2006-3-7 kl 07:26 |
|
|
| Citat: | Ursprungligen postat av jol
kan det vara en turbofront jag har fått tag på?
|
Nej, en turbofront har "luftintag" i nedersta läppen också
/Kaj
Alfetta Sedan 2.0 -81
Yamaha 0,6 -00 och 1 röd bil
Meriter: Alfa 75 2.0 TS -89, Alfa 75 3.0 V6 -89
|
|
|
drzap
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2003-6-17
Befinner sig: Östersund
Medlemmen är Offline
Humör: trött på alfan
|
Inlagd 2006-3-7 kl 10:35 |
|
|
front
det du fått tag i är en ts front
Love Nordin
Röd alfa 90 2.0 inizione -87 rip, Röd alfa 75 2.0 ts ottatanni -90 gone with the X, Röd alfa 75 3.0 v6, america -90 saknad, Vit/turkos alfa 75 2.5 v6
(bilstereobil) rip, Vit 75 2.0 fugge -87 reservdelen rip, grå 155 v6 -93 slit och slängen
|
|
|
jol
AP's mekblad
       br>
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2006-3-7 kl 22:10 |
|
|
Dagens plan var att se över växellänkagets bussningar och ev börja bytet av insugsgummina, men så fick jag ett inslag av standardfel... bagagevajer
någon? 
Nödsnöret, kändes som om det skulle gå av flera gånger. Drar nog gamla vajern till reservhjulsbaljan som reserv när nya vajern är på plats istället

Jag visste inte riktigt hur det satt och var det inte satt, så trots mekblad blev det lite overkill och jag lyfte bort förarstolen (4 insexskruvar,
två fram två bak i rött). Vajerns dragning i blått.

här såg det bra ut

inte här. 3,2m vajer av dimensionen 2mm åtgår, och en skruvnippel.
|
|
|
jol
AP's mekblad
       br>
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2006-3-7 kl 22:13 |
|
|
I samma veva såg jag över stolsvärmen. En lös kontakt under förarstolen och kontakt mellan plus och minus i värmeledningen gav mig hopp.
Konstaterade att potentiometrarna hade en lös sladd var, hurra?. 1k Ohm mäter de. Lödkolv och superlim ska väl göra susen fast i framtiden då jag
tänkte måtta på sånt jag kan svarva innan torsdag istället.
|
|
|
| Sidor: 1 2 3 4 |
|