AlfaPower
Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  216    218    220  ..  226
Författare: Ämne: Björnbusens Projekt Alfetta Autodelta 2013 (Alfetta 1,8 1976)
olleinsulander
AlfaRäv

Registrerad: 2004-10-14
Befinner sig: Enköping
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-4-28 kl 21:04

Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  
Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  

Dessutom planeras en installation av startknapp för att kompensera en lite vinglig funktion hos tändningslåset.

Jag har för mig att det kom en papperslapp med den svarta där schema över inkopplingen av startknappen i den dokumenterats, ska jag rota runt eller har du plan klar?

Jag har en Igino! :-)

Är det en mer komplicerad koppling än +12 -> startknapp -> solenoidstartmotor

eller
+12 -> startknapp -> plint 85 el 86 på relä / 30 el 87 till solenoid

Alltid kul att läsa uppdateringar. Var köpte du bblambda? Undrar om inte Mekonomen för AEM?

Olle Insulander Alfa 75 ts / Alfetta -76
-Skrot hit och skrot dit, sa hon lågt. Om hundra år är allting glömt.
-Glömt? Var inte så säker på det.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Björnbusen
AP's fettischist

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Bromma, Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Lappmögel WTF?!

[*] Inlagd 2012-4-29 kl 22:56

Quote: Ursprugligen inlagt av olleinsulander  

Är det en mer komplicerad koppling än +12 -> startknapp -> solenoidstartmotor

eller
+12 -> startknapp -> plint 85 el 86 på relä / 30 el 87 till solenoid

Alltid kul att läsa uppdateringar. Var köpte du bblambda? Undrar om inte Mekonomen för AEM?

Bredbandslambdan köptes online från PBZ, billigast, snabb och bra service.

Funktionen vi tänkt oss är:
Brytare 1 växlande: Tänder grön lampa och startar bränslepumpen.
Brytare 2: växlande: Tänder gul lampa och kopplar på övrig el.

Med brytare 1&2 i läge "på" tänds lampan i startknappen och reläet gör nåt kul (titta inte på mig det är Igino som är ingenjör här)
Brytare 3 Momentan: Startknappen, drar runt startmotor.
När motorn är igång slocknar alla lampor och tänds igen först om motorn stannar.

Typ så är det tänkt i alla fall...

Och det mesta av detta fick vi ordning på i eftermiddags, återstår lite småpyssel... med lite tur kommer hon på startknapp till Skokloster. :-)

Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
AlfaRomeo Alfetta 1,8 1976 - Shelbyfettan
AlfaRomeo Alfetta 1,8 1972 - Vinterbilen
¨Knarkar nästan aldrig¨
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Henrik Magnusson
AlfaRäv

Registrerad: 2006-10-4
Befinner sig: Fubbiktown(Malmö)
Medlemmen är Offline

Humör: meksugen

[*] Inlagd 2012-4-29 kl 23:21

Ser fram emot lite bilder därifrån!

Henrik Magnusson ¤ CAR #5493
Nu: 2x Alfetta GT -75 ¤ ½ Alfetta GTV -81 ¤ 156 TS SW -01 ¤ 75 3.0V6 -90
Då: 75TS -90 ¤ 164 Turbo I4 -89 ¤ Alfetta GTV -80
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
D. Evil
Alfista

Registrerad: 2004-10-25
Befinner sig: Sthlm/Huddinge
Medlemmen är Offline

Humör: Jävligt Elak!!

[*] Inlagd 2012-4-30 kl 21:49

Bara för att vara sådär jobbig som bara jag kan vara...

Glöm inte att fordon efter 1975 måste ha stöldskydd (rattlås/växellås).

Finns några få undantag, typ: flyttsak, ambassad-fordon och liknande..

Detta kom samtidigt med air-bag-, antisladd-förändringen av besiktning.
EU-beslut som Sverige väntat ett par år med att införa.

Hoppas jag inte förstörde din glädje nu Björn, eftersom du måste montera i det varannat år om du tagit bort det.. ;)

- Calle Wærn -
GTV6-84 (renoveringsobjekt)
Alfa90 2,5QO-86 (flyttsak/Repobjekt) Alfa90 2,5 Super-87 (slaktobjekt)
½ Alfa75 3,0 -88 (Repobjekt)
S(N)AAB 900 2,0T -96 (Gubb-räcern)
Björnbusen
AP's fettischist

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-4-30 kl 22:01

Inga probs, rattlåset sitter kvar! :-)

Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
¨Knarkar nästan aldrig¨
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Björnbusen
AP's fettischist

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-12 kl 11:07

Det visade sig att det inte alls var den främre knuten som gått utan den bakre. Så nu är det bråttom värre att hitta en bakre hardy till en alfetta, även en mittenhardy funkar. Är det någon som har något? Gärna något fräscht men nästan lika gärna ett lik! :afro:

Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
¨Knarkar nästan aldrig¨
Björnbusen
AP's fettischist

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-16 kl 17:16

Fina Alfister finns även i Norge! Tack Robert för snabb framvärpning av ett stycke ny bakre Alfettahardy, förvisso från ´95 men med stålband och allt. Gummit såg dessutom riktigt hyggligt ut.

Jag blev tvungen att flytta ett lager som hamnat fel i skarven mellan de två kardanhalvorna, det visade sig att det var det som ställde till kardanen förra gången om någon minns bilden. Den bakre hardyn kom med ett nytt lager och det främre lagret är ju som bekant den där lilla filmburken som aldrig tycks vilja sitta fast. Bytte den främre hardyn mot den felaktigt nyköpta också så nu är kardanen nästan lite fräsch.

Jo just det, jag tog helt andra brickor och höll inte koll på hur jag satte ihop kardandelarna! :lips:

Sen blev det tokfeber!

Kvar att göra inför Gelleråsen: Ta bort buntbanden på hardysarna, återmontera avgaseriet och byta lite munstycken så hon inte går magert... kul! :thumbsup:

Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
¨Knarkar nästan aldrig¨
Björnbusen
AP's fettischist

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-6-17 kl 20:21

Jaha, lite mellanstatus.

Var på Gelleråsen en sväng efter klubbens banmöte och satte en ny tid med Alfettan. 1.24.29 blev det efter en dag med huvudsakligen regn. Det känns som att det går att kapa ett gäng sekunder till med lite fler torra pass. Balansen känns fantastisk och det går plötsligt att köra rätt fort. En stor del av detta hänger också ihop med de nya Kumho V70A medium som bettade fint och betedde sig väldigt konsekvent trots flera pass på över 20 minuter.

Sen fick jag äntligen chansen att bestycka om gasarna efter bytet till argare avgaskam. Det visade sig att ett byte till två storlekar mindre luftmunstycken gjorde susen, AFR ligger nu mellan 11.9 och 13 under fullast utom runt 4000 varv där hon fortfarande går lite magert.

Dessutom är jag fortfarande lika tankspridd som alltid, när jag bytte luftmunstycken kontrollerade jag förstås resten av huvudsystemet och döm om min förvåning när jag upptäckte att jag kört med tre sjuans e-rör och ett nr fjorton. De är inte ens i närheten av varandra i utseende eller beteende. Så nu går hon plötsligt riktigt fint! :dunce:

På kardansidan lirar allt igen sedan jag bytt till fabriksnya gummin i hela drivlinan (tack för det Alfisti Racing). Däremot verkar det som att ingående lagret i växellådan börjar bli trött för det låter en del från den regionen, framför allt när man släpper av på lägre växlar. Nån som har erfarenheter?

Snart blir det 120 mil T & R till knutan... det blir spännande milt uttryckt...

[Ändrad 2012/6/17 av Björnbusen]

Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
¨Knarkar nästan aldrig¨
Björnbusen
AP's fettischist

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-6-17 kl 20:33

Just det, har köpt ny bilstereo också, med Iphone-interface och allt... :afro:

IMG_1110.JPG - 134kB

Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
¨Knarkar nästan aldrig¨
Ken
AlfaRäv

Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2012-6-18 kl 07:21

Björnen,

Jag åkte 520 mil till Rom tur och retur med Bertan. Det enda som hände är att en morgon låg en M6 skruv med tillhörande mutter och låsbricka :cool: på golvet vid förarfötterna.
Jag lovar dig att vägarna på landbygden (StradaleSecondare) är just vad det heter - sekunda vägar.
Sedan tror jag tt problemet för dig är 40 varv på knutan...inte dom 120 milen på E4. Lycka till - Jag susar ner på fredag kvällen (morsan fyller år)så behöver du en släp att komma hem kan jag ta med det !

Kenneth Larsson
Stallarholmen
Bertone Coupe GT Junior 1600 -75 + Spider TS -96; Silver 166 3.0 V6 -99, Kanariegul Octavia RS tjänstehoj! Mercruiser 305 Cui V8 i motorbåten
Björnbusen
AP's fettischist

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-6-23 kl 19:44

Tack Kenneth! :beerchug:

Idag lite mysmek:

AVO gör jättetrevliga dämpare och jag är nöjd med mina specialbeställda MTCSA (Monotube Coilover Single Adjustable så när som på en sak. Ledlagren i topp och botten på dämparen var total skit. Vet inte vad för kvalitet de tänkt sig men bara efter några hundratal mil började de glappa och den här säsongen har de låtit som kriget för att de blivit så lösa.

Första försöket heter Aurora PNB8-T och är ett amerikanskt racingspecat ledlager som efter tokprutning gick lös på 480kr/st hos mecmove. Tur att jag bara har AVO-dämpare bak.

Bytet tog mindre än två timmar och nu är det tyst igen. Frågan är hur länge...

Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
¨Knarkar nästan aldrig¨
Magnus K
AlfaRäv

Registrerad: 2005-9-1
Befinner sig: Vikingstad
Medlemmen är Offline

Humör: Mot TwinSpark!

[*] Inlagd 2012-7-21 kl 22:16

Tja!

Hur gick det med getingbilen? Fancluben i Vikingstad undrar och hälsar att vi jobbar på en lokalavdelning i Nyköping också! Mina och brorsans barn tackar för titten, de har pratat rätt mycket om din Alfetta! :)

Mvh
Mangan

Magnus Karlsson
Alfetta GTV -78
Björnbusen
AP's fettischist

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-7-22 kl 13:03

Quote: Ursprugligen inlagt av Magnus K  
Tja!

Hur gick det med getingbilen? Fancluben i Vikingstad undrar och hälsar att vi jobbar på en lokalavdelning i Nyköping också! Mina och brorsans barn tackar för titten, de har pratat rätt mycket om din Alfetta! :)

Mvh
Mangan

Hej Magnus! Kul att ses på riktigt till slut! :-)

Roligt att barnen har bra smak, det gäller att få in dem på rätt spår tidigt och det verkar du ha fått till! :-)

Status på bilen är följande:
- Mindre skavhål på avgassystemet i kröken över drivaxeln höger bak.
- Slut inre drivaxeldamask höger bak.
- Slut packningar i bromsok höger bak.
- Slut bromsvätska bakre kretsen.
- Utmattningsbrott på mittre avgasfästet.

Det sista felet var det som var utlösande, när avgassystemet lossnade, hängde det sig på drivaxeln och förstörde damasken. När jag sedan najade upp avgassystemet tillfälligt för hemfärden blev det lite sladdrigt med följd att systemet la sig mot bromsoket som värmdes upp till olämpliga temperaturer. :-) Så kan det gå! Jag är ändå nöjd, tror det där fästet suttit minst tre år så det få godkänt i min bok.

Det roliga var att hela förmiddagen gick allt som det skulle. Det kördes om både M1:or och EVO 6:or... :-) Sviestad är en kul bana för små alfor! Tur att vi redan nu har planer på att få in den i nästa års schema för klubben. :steering:

Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
¨Knarkar nästan aldrig¨
Björnbusen
AP's fettischist

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-7-22 kl 13:45

Så, bortsett från ovanstående småfix. Bilen fungerar väldigt bra och känns trygg att köra nu när balansen äntligen sitter där den ska. Så då måste jag ju börja fundera vad som är nästa steg.

Något som har legat på önskelistan ett tag är bromsbalansen som just nu känns som 95/5 till frambromsarnas fördel. Jag har redan en justerbar bromskraftsreduceringsventil (?) från en Bertone som jag fått av Igino. Den skulle det ju vara opportunt att montera nu när ändå bromssystemet måste luftas.

Sen är det avgassystemet som jag är väldigt nöjd med, det både andas bra och låter trivsamt. Men den långa cigarrdämparen under tenderar att göra bilen onödigt låg och verkningsgraden går antagligen att ifrågasätta en del. Dessutom är det från Simons och väger satan. Så jag tänker mig något lättare vilket antagligen betyder rostfritt i tunnare gods. Någon som vet några vikter eller godstjocklekar för t ex Ferrita eller Raka Rör? De är båda knapphändiga med teknisk information...

Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
¨Knarkar nästan aldrig¨
sog
Alfista

Registrerad: 2008-10-29
Befinner sig: Tyresö
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-7-22 kl 16:04

Trevliga nyheter om ev. Sviestad banmöte nästa år, kul bana och nästan hemmabana för en Tyresöbo.

[Edited on 2012-7-22 by sog]

Stefan Olov Grönqvist
Alfa Romeo 155 T.S.16v Sport, Alfa Romeo 155 T.S.16v Super, Alfa Romeo 159 SW 2.4 jtd
 Pages:  1  ..  216    218    220  ..  226

Upp till toppen