AlfaPower
Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3
Författare: Ämne: Kränga däck själv?
bosso_fataka
Oregistrerad

Registrerad: N/A
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2008-3-29 kl 22:02
Kränga däck själv?

Sitter och dreglar över olika nya däck till bilen på internet och konstaterar att jag kan hitta i stort sett vilket märkesdäck som helst billigare än det billigaste skitdäcket på alla lokala mackar och däcksfirmor.

Alltså funderar jag runt hur jävligt det är att kränga däck själv. Har ju alltid hört att det är rejält besvärligt, men det kanske går? Erfarenheter?

Alternativt, vet någon hur däcksfirmor och verkstäder brukar ställa sig till att kränga på nya däck man inte köpt hos dem? Hutlösa priser för själva krängninen då eller?

niczii
Alfa-guru

Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline

Humör: Motorvård :banana_thingy:

[*] Inlagd 2008-3-29 kl 22:12

brukar kosta minst 150kr/däck om man kommer med egna

Daniel Almkvist - medlem nr 5891 i CAR
--------------------------------

Oo=V=oO stolt ägare av en Alfetta GT(A) -75

Hemsida: www.alfa75racing.se

Följ min projekttråd på - http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=23747&page=1

eller kolla in min FAQ om burbygge till en 75:a http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=25595

\"The Alfa 75 on which it was based was the second or third most unreliable car ever sold in the USA, only inching out the terrible Renault 5\"
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Alfaboxer har blivit en del av ens ego..

[*] Inlagd 2008-3-29 kl 22:38

Visst kan du kränga själv - men det är ett slitgöra.
Stor hammare eller liten slägga plus en kofot eller bräckjärn av kraftig typ.
Såpvatten.
Har du haft hjulen i drift innan så brukar det gå bra at lossa däcken från fälgkanten men har dom stått ett tag kan dom sitta rejält. Du måste ju få loss däckkanten från fälgkanten först innan du kan kränga av dom.
Bra tips :
LÄMNA IN !

Joje von Boisman
ap-medlem nr.33
Sud 1981, Sud 1979, Sud 1975

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
veloce
Mr. nylackad Duetto

Befinner sig: Limhamn
Medlemmen är Offline

Humör: Spider!!!

[*] Inlagd 2008-3-29 kl 22:38

Jag tänkte handla på nätet, men bangade ur när kostnaden för att kränga på däcket och ta hand om det gamla kom med i bilden. Så, efter ringande och letande ute på landet och hos de mindre kända kedjorna fann jag nya märkesdäck för halva priset, monterat och klart. Halva priset jämfört med de stora drakarna/däckkedjorna. Så leta och du finner.

Jag handlade hos http://www.citydack.com i Malmö

:clap:

[Ändrad 21-4-2009 av veloce]

Wille R. Medl. car sedan 1970 ->. Alfa Romeo 1750 Spider Veloce, rundhäck från 1967. Startade Alfaklubbens webbsidor och annonser när Internet föddes 1995. http://www.veloce.se och http://www.duettoregister.com
Micke G
AP\'s boxersamlare

Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline

Humör: Råkat köpt en MB

[*] Inlagd 2008-3-29 kl 22:39

Ett riktpris är minst 50:- per montering. Dvs 50:- för att kränga av och 50:- för att kränga på. Lägg sedan till c:a 50:- för balansering. Detta är ett billigt grundpris.
Att byta ut 4 gamla däck på fälg mot 4 nya inkl balansering ska inte behöva kosta mer än max 800:- allt annat är för mycket.
Det finns konkurens även i däcksbranchen så om någon firma är för dyr så är det bara att höra med nästa.
Ingen däckhandlare vill få stämpeln dyra Ture över sig. Det är förödande i längden.

[Ändrad 29-3-2008 av Micke G]

Michael Gunnarson
Giulia Super 1600
Sud Ti 1975
Sprint QV 1986
33 Sportwagon 1989
Berlina T-Spark 1972
GE
AlfaRäv

Befinner sig: Wermland
Medlemmen är Offline

Humör: :evil:

[*] Inlagd 2008-3-29 kl 23:47

Min lokala däckkrängare som jag använder tar 150 kr hjulet för att montera och balansera när man kommer med egna däck. Helt OK pris anser jag. Att stå hemma med "spett och slägga" finns inte i min värld iallafall.

Många lokala däckhandlare har anpassat sina priser till vad däcken kostar på internet. Det visade sig att jag endast sparade en hundring totalt på att köpa mina Michelin Pilot Sport PS2 från däckonline jämfört med om jag hade köpt dom av den lokala gummigubben. Nästa gång så handlar jag givetvis av honom istället för att gynna en nätfirma...

Gabriel Eriksson
Skojbilar : 993 1994 & Camaro 1991
Bruksbilen : 325 2009
Ex. GTV 2.0 -86, Spider -83, 164 3.0 -90, 155 2.0 -93, GTV 3.0 -98
Aris
Lilla Sjöjungfrun!

Registrerad: 2003-9-25
Befinner sig: Chammarbi / Sthlm
Medlemmen är Offline

Humör: :beer:

[*] Inlagd 2008-3-30 kl 00:15

däckmaskiner har man alltid nära sig ;)

dock, så är det inte bara..
efter att ha varit i den branchen ett kort tag så kan jag bara säga, jag betalar hellre en som utför det med kunskap och tar 800:-. istället för att låta ett klantluder förstöra mina fälgar och mina nästan-gratis-däck.
fast alla har ju sitt pris, det är inte alltid alla vill betala för sig.
:embaressed:

Aris Stamos [MB C32 AMG -03]
\"Unleash the hidden power of your 32 AMG with this simple, reliable and highly effective boost kit. It will increase power up to 404 HP and 500 Nm.\"
CAR# 4689
jol
AP\'s mekblad

Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2008-3-30 kl 04:22

spett och slägga är svåra att balansera däcken med också

northhammer
Alfista

Registrerad: 2003-2-19
Befinner sig: norrahammar
Medlemmen är Offline

Humör: mittemellan glad

[*] Inlagd 2008-3-30 kl 08:27

det finns här i jönköping däck-krängare som är auktoriserade av ex dackonline.som åtar sig att kränga på däcken (med ett leende ,o inte går o surar om man inte har köpt dom där)
nu var det visst nån kampanj med 20 % rabatt
men det är ju bra om man känner nån som man kan byta tjänster med
lycka till micke

micke karlsson
car medlem nr1732
alfetta gt_76
159 1,9 jtdm -08
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Alfaboxer har blivit en del av ens ego..

[*] Inlagd 2008-3-30 kl 08:28

ja det är ju liksom steg II i problematiken.

Bra tips för den som bor nära är B&B:s däck i Tranås. Där får man bra priser direkt på däck å montering. Tjoff ! - så är det klart.
Köper fortfarande där fast jag flyttat 75 mil bort. När jag har vägarna förbi förståss...

Joje von Boisman
ap-medlem nr.33
Sud 1981, Sud 1979, Sud 1975

Oscar
AlfaRäv

Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Hjärnsläpp...

[*] Inlagd 2008-3-30 kl 09:13

Visserligen lite off topic, men jag tycker branchen har skjutit sig själv i foten en smula. För några år sedan så var man ibland väldigt sugna på att sälja det man tjänade bra på hellre än att se till kundens önskemål.
Och det var inte alltid man åkte därifrån med det som man tänkt sig på bilen. Med näthandel är det enklare, ingen som övertalar en om att köpa något man inte vill ha.
Det jag menar är att, många däckhandlare kunde ändå inte ge den där supporten man skulle önskat på komplicerade frågor som "Vilket däcktryck ska jag ha med mina 17?".
Jag har i allmänhet varit mer nöjd med det jag själv tittat ut genom att läsa vad andra har för erfarenheter och tester än det däckhandlaren föreslagit.

Men det finns också riktigt bra däckhandlare, inte snack om det. Men det känns som det är 1 på 10 eller något.

Kränga själv, har provat med MC däck... Inget jag rekommenderar, däck är bångstyriga saker.

/Oscar

- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
Cadillac STS V8 -05, 2x Japansk sporthoj.
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Berra
Moderator
Mr 33

Befinner sig: Forshult, Tollarp
Medlemmen är Offline

Humör: Färdig Kört!

[*] Inlagd 2008-3-30 kl 10:10

Mer OT

Jag var på Sveriges största däck kedja med 4 däck. Granne med jobbet och brydde mig inte ens om att fråga pris.

Men ni kan tro att verkmästaren blev ombedd att dra åt helvete när han tog 250 kr per däck med motiveringen "så är det när man tar med sin egen fläskfilé ut på restaurang"

Det är så otroligt dålig företagsamhet att hade han jobbat för mig hade han nog åkt ut samma dag. När jag kom in på verktaden stod två killar och städade. Detta var mitt under semestern och de hade inte en enda bil inne utan tog min direkt. Alla med minsta gnutta förståelse för ekonomi vet vad det innebär att ha anställda som inte producerar. Då är vilket litet skitjobb som helst bra. Sen att jag och folk runt omkring mig aldrig kommer att använda den verkstaden är dåligt för dem på lång sikt.

Att kränga ett däck ska kosta 100kr. 150 är ok men de är gränsfall.

Bartek Brejski
freda155
AP\'s motorjounalist

Registrerad: 2002-6-27
Befinner sig: Åkers Styckebruk
Medlemmen är Offline

Humör: Debut: billackering!!!

[*] Inlagd 2008-3-30 kl 10:52

Passa på att göra något jobb på fälgarna. Jag lät Intera svarva upp centrumhålen på mina Zender. Då måste man betala för en av/på-krängning också. Det är vid det tillfället man sticker sina nya däck under näsan på dem. Allt blev väldigt prisvärt till slut.

Max Defrost / Fredrik Langendorf
Remember the Soviet Union? They decided to quit after watching a DeltaForce marathon on Satellite TV. - ChuckNorrisFacts.com
1988 Alfa Romeo 75 3,0 (avställd för länge nu, börjar suga i V6-tarmen
1995 Jaguar XJR, 1969 Buick Skylark, 2006 Chrysler 300C Touring
Tidigare: 1995 Alfa Romeo 164 TS Super, 1992 164 3,0 (endast puttad av och på en biltransport), 1996 155 2,0 16V Sport
veloce
Mr. nylackad Duetto

Befinner sig: Limhamn
Medlemmen är Offline

Humör: Spider!!!

[*] Inlagd 2008-3-30 kl 11:03

Quote:
Ursprugligen inlagt av Berra
Mer OT

Jag var på Sveriges största däck kedja med 4 däck. Granne med jobbet och brydde mig inte ens om att fråga pris.

Men ni kan tro att verkmästaren blev ombedd att dra åt helvete när han tog 250 kr per däck med motiveringen "så är det när man tar med sin egen fläskfilé ut på restaurang"

Det är så otroligt dålig företagsamhet att hade han jobbat för mig hade han nog åkt ut samma dag. När jag kom in på verktaden stod två killar och städade. Detta var mitt under semestern och de hade inte en enda bil inne utan tog min direkt. Alla med minsta gnutta förståelse för ekonomi vet vad det innebär att ha anställda som inte producerar. Då är vilket litet skitjobb som helst bra. Sen att jag och folk runt omkring mig aldrig kommer att använda den verkstaden är dåligt för dem på lång sikt.

Att kränga ett däck ska kosta 100kr. 150 är ok men de är gränsfall.

:clap::clap::clap: Håller med till 100%. Jag hade tur som hittade en däckverkstad i Malmö som dessutom var billigare inkl montering är näthandlarna.

På en däckfirma jag anlitade förra året efter en punktering på Punton, drog de åt bultarna så dj-a hårt att min momentnyckel från 1974 kröktes när jag skulle byta till vinterdäcken i höstas. Dit åker jag aldrig med. Likadant har jag hört och sett däckfirmor, där de drar av bultarna med hylsor som slinter. Speciellt viktigt när man har låsbultar med rundade kanter. Sexkanthylsa är det enda som gäller då.

Porscheägaren fick vänta hela eftermiddagen medans däckakillarna försökte ta bort bulten de just dragit sönder.

[Ändrad 30-3-2008 av veloce]

[Ändrad 30-3-2008 av veloce]

Wille R. Medl. car sedan 1970 ->. Alfa Romeo 1750 Spider Veloce, rundhäck från 1967. Startade Alfaklubbens webbsidor och annonser när Internet föddes 1995. http://www.veloce.se och http://www.duettoregister.com
sam_h
AlfaRäv

Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Hörby, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: I non ho paura

[*] Inlagd 2008-3-30 kl 13:45

OT: För att inte tala om alla däckfirmor som skiter i att lyfta i lyftpunkterna utan sabbar svetslister och underredsmassa så det börjar rosta på nästan nya bilar. :kulspruta:

Sam Helgesson
Medlem i CAR

166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd
 Pages:  1    3

Upp till toppen