| Sidor: 1 2 |
Helleman
Alfista
   br>
Registrerad: 2008-8-25
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör: Inget internet hemma
|
Inlagd 2010-2-2 kl 00:27 |
|
|
Ryckig gång och svajande tomgång 156 2.0 TS -00
Ja det är ju inte första gången detta ämne är uppe direkt, men jag har sökt igenom forumet utan att hitta något som passar in så bra...
När jag ligger på halvgas, typ bara för att hålla farten på "platt" väg eller lätt nerförslut, så kan bilen hacka. Vid lätt gaspådrag på låga varv
kan man känna att bilen tvekar något ibland. Tycker detta mest kommer runt 2000rpm, tex när man kör i ca 90 eller strax under. Kör man däremot i säg
110 eller ger hård gas då går den fint.
Det spelar ingen roll om bilen är varm eller kall. Problemet har kommit och gått, men på senare tid tycker jag att det finns där mera konstant. Rycken
och den svajande tomgången har alltid funnits samtidigt, så ett samband måste nästan finnas...
Tomgången svajar väldigt (400rpm till 1500 rpm tills den svänger in mot 900rpm, sen kan den ligga still för att plötsligt dyka och börja svaja igen)
och lite då och då misständer den.
Jag hittade en tråd där det stod:
Rycker det mest på låga varv? -> tändfel
Rycker det mest på höga varv? -> bränslefel
Sant eller falskt?
Jag har bytt tändkablar och idag bytte jag ut två tändspolar där "bootarna" som går över tändstiften var väldigt mjuka och troligen hade gått av
inuti. Har provkört en kort sväng och kanske att misständningarna nu har försvunnit, men den rycker fortfarande. Trodde verkligen att tändspolebytet
skulle lösa problemet. 
Provade även att spruta startgas runt insugsdelarna efter lmm samt över plenum och även gummitutorna som sitter mellan plenum och insug på toppen.
Ingen reaktion på varvtalet.
Tändstiften är bytta för ca 1500 mil sen.
Jag har ett diagnosprogram samt kabel, men jag har inte lyckats få kontakt med bilen med den ännu... 
Vad ska jag undersöka härnäst?
Har sett några föreslå att man ska rengöra vevhusventilationen? Men var ska jag rengöra och hur?
Tacksam för lite förslag och idéer. Finns säkert fler detaljer jag kan komma med, men kommer inte på det just nu så fråga gärna!
Johan Hellgren
Fiat Coupe 20VT Plus
Alfa 156 2.0 TS -00 Såld
Alfa 159 SW 1.9 Jtd -08
|
|
|
sam_h
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Kolbäck, västmanland
Medlemmen är Offline
Humör: Väntar
|
Inlagd 2010-2-2 kl 00:44 |
|
|
under tips på alfa156.net finns en guide hur man rengör ventilen.
Jag får också ryck om jag ligger precis vid dragläg, eller går ur dragläge, med minimalt gassläpp, jag tolkar det som att det beror på en kedja utav
glapp. Glapp i övrelänkarmen, + glapp i drivknutarna + glapp i diff + dåliga motorgummin. Detta tillsammans ger ett hugg när man går ut dragläge, Jag
tolkar det som att motorn hinner tappa 200-300 rpm innan glappet har ätits upp och sedan tvingas upp till rätt rpm igen. jag hör det på motorn hur den
tappar och sedan kommer rycket upp till varvtalet som den borde vara på.
Anledningen till att jag tror det är en glapp-kedja är för att det blev bättre efter att ha bytt ena övrelänkarmen.
Sam Helgesson
Medlem i CAR
156 2.0 TS SW -00 , 155 3.0 QV -93 , 75 3.0 -89 Projekttråd
|
|
|
Helleman
Alfista
   br>
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2010-2-3 kl 00:09 |
|
|
| Citat: | Ursprugligen inlagt av sam_h
under tips på alfa156.net finns en guide hur man rengör ventilen.
Jag får också ryck om jag ligger precis vid dragläg, eller går ur dragläge, med minimalt gassläpp, jag tolkar det som att det beror på en kedja utav
glapp. Glapp i övrelänkarmen, + glapp i drivknutarna + glapp i diff + dåliga motorgummin. Detta tillsammans ger ett hugg när man går ut dragläge, Jag
tolkar det som att motorn hinner tappa 200-300 rpm innan glappet har ätits upp och sedan tvingas upp till rätt rpm igen. jag hör det på motorn hur den
tappar och sedan kommer rycket upp till varvtalet som den borde vara på.
Anledningen till att jag tror det är en glapp-kedja är för att det blev bättre efter att ha bytt ena övrelänkarmen. |
Vilken guide syftar du på? Det enda jag hittat är en guide som handlar om spjällhuset och det har jag gjort rent.
Jo jag har läst att det kan bero på dåliga motorkuddar och liknande, men jag inbillar mig att det skulle kännas annorlunda.
Dessutom kommer mitt problem och går vilket det inte borde göra om det är glapp.
Idag tex så körde jag en lite längre sträcka och sen ett par kortare (där jag alltså stängde av motorn emellan) och bilen gick klockrent, tomgången
låg stabilt på 900rpm och inga som helst ryck. 
Men sen när jag körde ett par korta sträckor och en längre senare på dagen så gick den ryckigt igen och tomgången var återigen ojämn. 
Jag börjar fundera på om det är en kontakt eller ett kontakdon till någon givare som har dålig kontakt, frågan är ju då vilken det skulle kunna
vara?
Eller skulle det kunna vara spjällägesgivaren som börjar bli sliten (det är väl en typ av reostat?) eller möjligtvis kontaktdonet till den?
Johan Hellgren
Fiat Coupe 20VT Plus
Alfa 156 2.0 TS -00 Såld
Alfa 159 SW 1.9 Jtd -08
|
|
|
Helleman
Alfista
   br>
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2010-2-7 kl 23:39 |
|
|
En liten uppdatering...
Var ute och körde en hel del i helgen och bilen hade väldigt svajig tomgång och ryckte på halvgas, sen efter ett tags körning så började den tveka
ganska mycket på gas, ungefär som att köra en bil med förgasare och ge för mycket gas, så att den stryps liksom. Gav man ännu mera gas så svarade
den.
Idag när jag stod på tomgång så låg den fint på 900rpm och plötsligt så började den gå dåligt, som att den inte tände på en cylinder lite då och då.
När jag gav gas så bluddrade den som att den inte gick på alla och den baktände något. När jag varvade upp den till ca 3000rpm och jag släppte gasen
hörde man ett tydligt fräsande, pysande ljud när den varvade ner. Tycker det kommer underifrån bilen... När jag tryckte till på gasen för att varva
upp hörde man en litet klonkande ljud precis när den skulle varva upp, ungefär som det låter i en Amerikansk film när dom stänger av en gammal sliten
bil som låter som att den får ett par diesel-knackningar innan den stannar helt. :)
Någon som har en idé vad problemet med min bil är?
Skulle en läcka i avgassystemet kunna ge detta fenomen? Tycker dock inte att jag hör någon läcka förutom möjligtvis det fräsande ljudet...
Ger man bra gas så går den som sagt fint, förutom när den kan tveka lite ibland...
Johan Hellgren
Fiat Coupe 20VT Plus
Alfa 156 2.0 TS -00 Såld
Alfa 159 SW 1.9 Jtd -08
|
|
|
Gravéus
Junior Alfista
  br>
Registrerad: 2006-12-28
Befinner sig: Växjö
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2010-2-8 kl 20:57 |
|
|
Tjena!
Jag antar att du kollat upp stiften? Om ngt stift misständer låter detta precis som att man har punka på avgassystemet... Även om de är relativt nya,
kan saker hända... Kolla av stiften om det är ngt av dem som ser annorlunda ut än de andra. Blött, mer sotigt än de andra, ngn "loppa" på ngt av dem
el mer slitet... då kanske det är lättare att följa själva problemet.
Förresten- har du gjort en motortvätt nyligen?
Det är vad jag spontant tänker på...
Tommy Gravéus
Utan alfa- tillfälligt?
aero 2.8T
splash 1.0
|
|
|
Helleman
Alfista
   br>
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2010-2-8 kl 22:09 |
|
|
| Citat: | Ursprugligen inlagt av Gravéus
Tjena!
Jag antar att du kollat upp stiften? Om ngt stift misständer låter detta precis som att man har punka på avgassystemet... Även om de är relativt nya,
kan saker hända... Kolla av stiften om det är ngt av dem som ser annorlunda ut än de andra. Blött, mer sotigt än de andra, ngn "loppa" på ngt av dem
el mer slitet... då kanske det är lättare att följa själva problemet.
Förresten- har du gjort en motortvätt nyligen?
Det är vad jag spontant tänker på... | Tjena
Njae, både ja och nej... :)
Stiften byttes vid renoveringen vilket är ca 1500 mil sedan. Men jag kikade på dom när jag hade dom borta av en annan anledning för ett tag sedan och
då såg dom bra ut. Men visst har jag funderat på dom igen... Tänkte ta ur dom och kolla så att det inte ligger någon fukt där som jag inte kunnat se
när jag lyst ner i brunnarna.
Någon motortvätt har jag inte gjort! :)
Däremot fick jag ordning på mitt diagnosprogram idag och läste ut 2 st felkoder:
P0170, Fuel Trim Malfunction (Bank 1)
P0130, 02 sensor Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)
Vet inte riktigt vad dom betyder men ska precis börja kolla runt. Felkod nr2 verkar ju dock tyda på lambdan...
Johan Hellgren
Fiat Coupe 20VT Plus
Alfa 156 2.0 TS -00 Såld
Alfa 159 SW 1.9 Jtd -08
|
|
|
pingu
Junior Alfista
  br>
Registrerad: 2008-6-10
Befinner sig: sthlm, south by south
Medlemmen är Offline
Humör: svinbra.
|
Inlagd 2010-2-9 kl 21:21 |
|
|
Med dom felkoderna..LMM-relaterat?
Henrik Cornelius
156 SW -00
* Moddade OBD-kablar säljes, nollar felkoder m.m. 400:- *
|
|
|
Helleman
Alfista
   br>
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2010-2-9 kl 23:48 |
|
|
| Citat: | Ursprugligen inlagt av pingu
Med dom felkoderna..LMM-relaterat? | Jag har inte hunnit kolla så mycket ännu men det jag sett tyder på
lambdan. LMM:en bytte jag i fjol så jag tycker inte den borde ha gått sönder redan, men men.
Tänkte jag skulle använda mitt diagnosprogram och titta på värdena från lambdan och LMM:en i graf-form under tiden jag kör (eller snarare tjejen får
köra och jag leka med datorn ). Bilen går ju bra en tid sen
plötsligt börjar den gå ojämnt och då tycker jag att jag borde kunna snappa upp om värdena från endera givaren hoppar och beter sig konstigt.
Besiktigade bilen idag och fick faktiskt igenom den på avgasvärdena även om värdena var lite höga:
CO 0,3 (0,5)
CO 2500 0,3 (0,3)
HC 094 (100)
LAMBDA 1,00 (0,97-1,03)
Detta kan dock ha berott på att bilen var lite väl kall också...
Johan Hellgren
Fiat Coupe 20VT Plus
Alfa 156 2.0 TS -00 Såld
Alfa 159 SW 1.9 Jtd -08
|
|
|
janne_l75
Junior Alfista
  br>
Registrerad: 2008-12-22
Befinner sig: Sundsvall
Medlemmen är Offline
Humör: Strålande
|
Inlagd 2010-2-10 kl 09:15 |
|
|
Jag har samma probem som dig. har bytt tändstift, kablar, alla spolar, luftmassemätare, och den blev lite bättre för varje del jag bytte men inte helt
perfekt. Efter att jag bytte till en Bosch lambdasond blev bilen mycket bättre och nu infinner sig problemet endast någon gång i månaden, inbillar mig
att det beror på tändkablarna som är av universalmodell saknar tätningarna mot topplocket.
Hoppas din bil bler frisk snart !
janne Landin
Alfa 156 2.0
Sundsvall
|
|
|
Chramon
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline
Humör: :-) Alfa 156 V6
|
Inlagd 2010-2-10 kl 10:44 |
|
|
Hade inte Alfa problem med kontaktstyckena till lambdasonderna?
Att det kunde bli glappkontakt där. Tycks minnas att jag läst något om det.
Det kanske ger felen du har.
|
|
|
malm
Junior Alfista
  br>
Registrerad: 2009-10-18
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2010-2-10 kl 17:31 |
|
|
| Citat: | Ursprugligen inlagt av Chramon
Hade inte Alfa problem med kontaktstyckena till lambdasonderna?
Att det kunde bli glappkontakt där. Tycks minnas att jag läst något om det.
Det kanske ger felen du har. |
Här finns lite att läsa om det:
http://www.alfaromeo.org/index.taf?_page=mess_thread&messenger_auid=84871&_goto_new=1&EnsureNoCache=6215
Edit: det gällde ju JTS-motorer förstås.
[Ändrad 2010-2-10 av malm]
Ottar Malm
156 SW JTS Ti -04
|
|
|
Helleman
Alfista
   br>
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2010-2-10 kl 23:17 |
|
|
Tack för idéerna Chramon och Malm men precis som ni är inne på så var det för för JTS-motorn och dom kontaktstyckena som visas i pdf:en är annorlunda
än det som jag har på min. Jag har dock haft isär det och sprutat elektronikrengöring i det.
| Citat: | Ursprugligen inlagt av janne_l75
Jag har samma probem som dig. har bytt tändstift, kablar, alla spolar, luftmassemätare, och den blev lite bättre för varje del jag bytte men inte helt
perfekt. Efter att jag bytte till en Bosch lambdasond blev bilen mycket bättre och nu infinner sig problemet endast någon gång i månaden, inbillar mig
att det beror på tändkablarna som är av universalmodell saknar tätningarna mot topplocket.
Hoppas din bil bler frisk snart ! | Tack ska du ha Janne! :)
Jaha, ok, det låter ju hoppfullt iaf...
Jag har ju som sagt något ljud från avgasröret och idag hörde jag att ett nytt lite mer skramlande ljud uppkom vid 2200rpm. Väl hemma (efter att bilen
börjat få svajjig tomgång igen) stod jag still och varvade motorn sakta upp mot 2500rpm och precis vid 2200rpm stannar vartalsökningen upp och jag får
trycka ner gasen ytterligare för att den ska orka varva upp. Ska bli intressant att kolla graferna när detta händer (vilket jag ska ägna mig åt i
helgen).
En annan liten sak; jag har en känsla av att bilen börjar gå dåligt när motortempen gått upp ungefär tills dess att termostaten ska öppna då oftast
när man stått i bilkö eller så. Ska nog ta och kolla grafen för vattentempen också...
Johan Hellgren
Fiat Coupe 20VT Plus
Alfa 156 2.0 TS -00 Såld
Alfa 159 SW 1.9 Jtd -08
|
|
|
janne_l75
Junior Alfista
  br>
Registrerad: 2008-12-22
Befinner sig: Sundsvall
Medlemmen är Offline
Humör: Strålande
|
Inlagd 2010-2-11 kl 16:22 |
|
|
Jo just det, glömde att jag bytte temp.givaren till motorstyrningen också, den gav helt fel värden.
Mät upp din och jämnför med värderna från en ny, har för mig att värderna står på autoexpertens hemsida, sök med bilens reg.nummer så kommer du rätt.
janne Landin
Alfa 156 2.0
Sundsvall
|
|
|
Helleman
Alfista
   br>
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2010-2-14 kl 21:52 |
|
|
Då har jag varit ute och kört lite och kollat grafer... :)
Det första jag upptäckte var att när jag startat bilen så misstände den två gånger och då kollade jag på luftflödegrafen och den sköt i höjden och
direkt efter så dök den och detta hände precis vid det jag tror kan ha varit en misständning. Men det är klart, "misständningen" kan ju ha orsakat
ett ryck i luftflödet. Resten av tiden så såg varken lambdavärdet (låg runt 1.004) eller luftflödet konstigt ut.
Nämnas kan ju att bilen den senaste veckan gått väldigt bra förutom lite ojämn tomgång vid ett par tillfällen.
Däremot när jag stod still på tomgång så steg lambdavärdet stadigt upp mot (och stannade sen där) 1.203. Så fort man tryckte på gasen dök värdet mot 1
för att sedan stiga igen när man lät den stå på tomgång.
Men detta kanske är normalt?
Det mest anmärkningsvärda dock var att värdet på vattentempen var helt uppåt väggarna! Det började på ca -2.8E7 grader C (alltså -28000000 grader) och
sjönk till ca -4.5E7!!! Frågan är om programmet inte kan tolka den givaren eller nått, får kolla upp det på ett annat forum där det finns en tråd om
det diagnosprogram jag använder.
Jag raderade felkoderna innan jag körde och jag fick en felkod först efter att jag stått på tomgång och fått det "konstiga" lambdavärdet och
felkoden var P0170, Fuel trim malfunction (Bank 1). Det som var nytt var att statusen på felkoden var satt till: S.C. to +Batt. V. / Above top limit,
Intermittent, Not requested.
Felkoderna jag hade innan körningen och raderingen var dels den jag fick igen ovan plus P0130 precis som innan fast med en ny status på den:
Intermittent, Not requested.
Så, är detta solklart för någon? 
Jag ska naturligtvis försöka analysera detta vidare, men jag tänkte att det kunde vara lika bra att slänga ut resultatet ifall någon är nyfiken... :)
Johan Hellgren
Fiat Coupe 20VT Plus
Alfa 156 2.0 TS -00 Såld
Alfa 159 SW 1.9 Jtd -08
|
|
|
jol
AP's mekblad
       br>
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Up north
Medlemmen är Offline
|
Inlagd 2010-2-14 kl 21:59 |
|
|
Har du tillgång till vilka motstånd kylartempgivaren ska ge vid olika temperaturer? Alltså innan motorstyrningen läst av och skickat vidare till din
diagnosdator.
|
|
|
| Sidor: 1 2 |