| Pages:
1
2 |
Joel
Alfista
   br>
Registrerad: 2011-7-12
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline
|
|
Akuthjälp - Insugsslangen på en V6!
Har haft lite problem med den gummislangen som sitter från stålröret till insuget på V6an. Den korta delen med 2 slangklämmor. Slangbiten känns mjuk
och seg och det är typ omöjligt att få dit slangklämmorna för dom glider av på antingen det ena eller det andra hållet. Det vita på bilden är vävtejp
som jag testat med för att få en något strävare yta.
Idag small den av på påfarten på motorvägen i Kalmar. Stod riktigt dåligt men lyckades få dit den halvdant. Körde inom alfaverkstaden här i stan för
att kolla hur de brukar göra eller om de kunde ta hem en ny men alla hade gått för dagen.
Hur har ni andra som pillat med V6orna gjort? Slangbiten ser ut att vara orginal (den har märkningar där slangklämmorna ska sitta och infasningar på
insidan). Kan den blivit så här mjuk och hal med åren?Ska köra iväg på onsdag förmiddag så behöver få detta fixat ordentligt!
Joel Rosén
- Alfa GTV V6 TB -96
|
|
|
olleinsulander
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2004-10-14
Befinner sig: Enköping
Medlemmen är Offline
|
|
Hej,
Det ser ut som en ganska rak bit?
Skulle det inte räcka med en bit oljebeständig slang från Hydroscand av lämplig diameter?
Olle Insulander Alfa 75 ts / Alfetta -76
-Skrot hit och skrot dit, sa hon lågt. Om hundra år är allting glömt.
-Glömt? Var inte så säker på det.
|
|
|
Oscar
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2002-6-20
Medlemmen är Offline
Humör: Hjärnsläpp...
|
|
Högre laddtryck ger mer påfrestningar, koppla loss elanslutningen tills du fått ordning på slangen. Som påpekat i tidigare inlägg, kolla att
avlastningsventilen fungerar - gör den inte det så kan sådant hända.
Swedol och Söders är väl bra ställen att börja fråga hos om de kan ha en bit.
Inte för jag vet om det finns något att fästa mot, men bind fast slangen rör mot plenum! Har du 1.8kg laddtryck och diametern är 9cm så ligger det ett
tryck som pressar ut slangen med 125kg, så det behöver ju sitta fast. Vad jag menar är att det kanske går att ha en ståltråd eller liknande som
håller sakerna på plats. Det läcker säkert men det hoppar inte isär.
Vill minnas att slangen var mjuk och seg. Kan även finnas bättre och sämre slangklämmor.
/Oscar
- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
Cadillac STS V8 -05, 2x Japansk sporthoj.
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
|
|
|
Joel
Alfista
   br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det hände vid hårt gaspådrag vid ca 1.5bar. Ska kolla hos dom, tack för tipsen! De hydraulikbutiker jag varit inne i tidigare har inte haft något av
den diametern. Slangklämmorna är sånna där blåa av svenska märket ABA eller vad de nu heter.
[Edited on 2012-8-7 by Joel]
Joel Rosén
- Alfa GTV V6 TB -96
|
|
|
Chramon
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline
Humör: :-) Alfa 159 1750Tbi
|
|
Följer båda anslutningarna med i motorns rörelser? Om du förstår hur jag menar. 
Kan ju vara så att den rycks lös vid pådrag och sätter du dit en alltför styv slang blir det inge vidare...
Christer Andersson Alfa 159 1750Tbi -11
Fiat Uno 75Sxie -91
|
|
|
Joel
Alfista
   br>
Medlemmen är Offline
|
|
Precis. Så lär det vara. Det är lite böj på den fastän den är kort. Så det kan bli problem med en vanlig slangbit. Den skulle nog vara för styv. Ska
köra in till Alfa idag och höra med någon mekaniker om slangbiten har samma "konsistens" som den borde!:)
Joel Rosén
- Alfa GTV V6 TB -96
|
|
|
Iloper
Alfista
   br>
Registrerad: 2007-7-31
Befinner sig: Sölvesborg
Medlemmen är Offline
Humör: nöjd
|
|
Har du kvar original klämmor? Nyp fast dom (med hjälp av en hovtång) bara för att testa. Observera att det är olika diametrar på insug resp. rör.
Jag kör med dessa på två ställen utan problem. Har annars biltemas rostfria klämmor, tror de är smalare än de blå du har.
Per Jonsson
CAR member #5729
GTV TB -96
BMW 530 -03
Mer är bättre!
|
|
|
Joel
Alfista
   br>
Medlemmen är Offline
|
|
De har jag inte kvar. Tror jag fick klippa av dom för att få loss dom. Ska kolla på biltema och testa! De öppnade ju här i stan för en månad sen:)
Joel Rosén
- Alfa GTV V6 TB -96
|
|
|
GTV-TB
Alfista
   br>
Registrerad: 2008-11-29
Befinner sig: KBH
Medlemmen är Offline
Humör: e... glimrende :-)
|
|
Biltema har "silikonslang" som borde funka (finns i rött för att matcha vakumslangarna) men kolla först att muttern finns kvar som håller röret
fastspännt i växellådan annars så kommer röret att "vicka" för mycket och krypa ut ur slangen.
Biltema's slangklämmor har funkat för mig.
[Ändrad 2012-8-7 av GTV-TB]
Johan S
|
|
|
redtop
Junior Alfista
  br>
Registrerad: 2011-10-20
Befinner sig: Sthlm
Medlemmen är Offline
|
|
Det finns fina modellanpassade silikonbitar att köpa. Kolla den här tråden på Alfaowner:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gtv-and-916-spider/32814...
Lasse
GTV 2.0 TS -97
|
|
|
Joel
Alfista
   br>
Medlemmen är Offline
|
|
Schysst! Ska ta lite mått och kolla vad det skulle kosta:)
Joel Rosén
- Alfa GTV V6 TB -96
|
|
|
Iloper
Alfista
   br>
Registrerad: 2007-7-31
Befinner sig: Sölvesborg
Medlemmen är Offline
Humör: nöjd
|
|
Jasså det är stumpen innan spjället som krånglar! Tittade inte på bilden eftersom du skrev stålrör... Mig veterligen är både spjällhus och rör i
aluminium.
Rören ska som sagt inte röra på sig eftersom det ska vara fastskruvat i växellådan.
Det ser ut som att du kan trä slangen mer över spjällhuset och mindre på röret, eftersom man kan se den vita hjälplinjen för slangklämman där.
Pröva att montera lite bättre så att slangklämmorna sitter innanför rörmuffarna och en bit slang är utanför klämman, dra åt som f..n. Så gjorde jag
när min hoppade ur.
Jag tycker annars att original slangen är av riktigt fin kvalitet!
Per Jonsson
CAR member #5729
GTV TB -96
BMW 530 -03
Mer är bättre!
|
|
|
Joel
Alfista
   br>
Medlemmen är Offline
|
|
självklart är det aluminium. På bildn ovan har den redan flugit av. Det verkar som jag fått dit den ordentligt nu. Körde 15mil med den igår. Det är
millimeterpresicion på hur mycket man ska 'föra över' i båda ändar.
Joel Rosén
- Alfa GTV V6 TB -96
|
|
|
GTV-TB
Alfista
   br>
Registrerad: 2008-11-29
Befinner sig: KBH
Medlemmen är Offline
Humör: e... glimrende :-)
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Joel  | | självklart är det aluminium. På bildn ovan har den redan flugit av. Det verkar som jag fått dit den ordentligt nu. Körde 15mil med den igår. Det är
millimeterpresicion på hur mycket man ska 'föra över' i båda ändar. |
Nice, du kollade infästningen till växelådan va, så att röret
sitter fast, annars lär problemet komma tillbaka med tiden,
håller med Per om att OE slangen är av god kvalitet ska nog
rätt mycket till för att döda den.
Johan S
|
|
|
Joel
Alfista
   br>
Medlemmen är Offline
|
|
yes! Det gjorde jag:) Jo den verkar vara av bra kvalité förutom att ytan är hal som en ål Den har annars inga torrsprickor eller visar inga tecken på slitage. På Alfa sa dom att den inte var orginal.
Konstigt, det måste den vara! Dom skulle ta hem en ny för att kolla iallafall.
Joel Rosén
- Alfa GTV V6 TB -96
|
|
|
| Pages:
1
2 |