Bussos berömda V6:a är känd för sin mjuka dragvillighet (föutom det vackra ljudet).
Den 2-litersversionen av V6:an som försågs med turbo känns lite rappare än de turbolösa med kick som mjukt kommer in kring vår lagliga motorvägsfart och skjuter på till guvetvad. Varför jag har beslutat mig för att sälja min kan ni läsa nedan.
Jag har inte hittat någon rost trots att jag sökt. Även Momo-inredningen i svart skinn är i snyggt skick utan påtagligt slitage. Med andra ord utan allvarliga defekter. Bilen är dock inte i fläckfritt utställningsskick.
Jag köpte bilen 2014 med nymonterad turbo. Jag har därefter bytt den defekta växellådan till en som fungerar oklanderligt. Vidare har jag bytt kamrem, bakre stötdämpare, tändstift, olja och filter. A/C har nya filter och kylmedel. Ulf på 1900-garaget i Trelleborg har kört den under ett par veckors tid utan att finna något ytterligare tekniskt som behöver åtgärdas. Helt nya Michelin Energy ligger fram och bak ligger Continental Sportcontact med många mil kvar.Bilen har 9 maj klarat den årliga besiktningen utan anmärkning. Vad som återstår beror helt på ägarens ambitioner - utställningsskick eller en hobbybil som man kan visa i Alfaklubben utan att skämmas. Det senare har varit min ambition och jag har kört bilen på många klubbrallyn och bilträffar såväl som på somriga nöjesturer runt om i skånenaturen. Sedan köpet har den gått 700 mils sommarkörning. Mätarställningen totalt är 13 250 mil.
Varför säljer jag den roligaste bil jag ägt? Jag fyller just 80 år och jag tycks ha glömt hur man håller laglig fart. Jag har fortfarande körkortet kvar och det vill jag behålla tills läkarna säger stopp, men inte för att jag inte uppmärksammat en fartkontroll.