Info om bilen: |
Modell | Alfa Romeo GTV 2000-75 Bertone |
Årsmodell | 1975 |
Mätarställning | 0 mil |
Pris | 17000:- |
|
Bilder: |
|
|
Kontakt: |
Säljare | Fredrik S mail | u2u |
Stad/ort | |
Mobilnummer | 0730976077 |
|
Info om annonsen: |
Postad: | 2011-12-11 11:30 |
Visad: | 5687 |
|
| Beskrivning: |
| Säljer en GTV 2000 från 1975. OBS den har inga svenska papper och jag vet inte hur man fixar det.
Köpt från Tyskland och Archivio Storico hos Alfa berättar följande:
According to our documentation files, the chassis number AR XXXXXXX
originally corresponds to an Alfa Romeo 2000 GT Veloce USA (115.01),
manufactured on the 22nd January 1975 and sold on the 15th April 1975 to
Alfa Romeo from Frankfurt, Germany.
The body colour is plum, with natural leather tex interiors.
We confirm that in this car was fitted en engine with Spica injection.
Please be advised that this answer is intended solely for information use,
and its contents does not certify the authenticity of this car.
Yours, Sincerely,
Automobilismo Storico
Archivio Alfa Romeo
Elvira Ruocco
Meningen var att renovera till originalskick men tiden räcker inte för mig.
Så till skick och utrustning. Bilen har stått i varmgarage sedan 2004 och inte rört sig en meter, dock rullar den lätt och är mekanisk sund.
Allt på bilen förutom förgasarna och bakluckan är original och stämmer med den beskrivning som Elvira på arkivet givit.
Några grejer som skiljer bilarna som gick till USA vs de som stannade på hemmaplan i Europa var:
- Modell nr 115.01
- SPICA insprutning
- Snygg(?) belysning av nummerplåten bak
- AC monterades på vissa bilar ("ARIA CONDIZIONATA")
Bilen har från början haft ett SPICA Iniezione monterat men den har någon gång under åren ersatts med ett par DellOrto 40or. Dock har jag införskaffat en komplett SPICA installation enligt bilder nedan. Montera det så kan du med gott samvete sätta dit ett Iniezione märke på bakluckan enligt den tyska bilden nedan. Insprutet medföljer bilen och säljes inte separat. Motorn går, har stått stilla i 7 år men gick igång efter ett par försök kväll, senast den kördes var 2004 och då funkade allt som det skulle i motor, växellåda, koppling etc förutom ett par envisa bromsar som nöp. De trilskande bromsarna är numera bortmonterade (medföljer i låda) och därför är det inte tillrådligt att provköra bilen men jag startar den gärna.
ACn som suttit i bilen har försvunnit någonstans på vägen men boxen i inredningen finns kvarmonterad. Enligt amerikanarna skall det vara enligt följande:
AC was offered as a factory option starting with the 2000 series, It came with tinted windows all around. On GTVs the battery was relocated in the trunk. The evaporator was located inside the heater unit, which had a more powerful, variable speed fan motor. The console was somewhat different.
The GTV A/C supplement dated 1975 shows that many of the hard parts, like the condensor, evaporator and hoses were supplied by Borletti but with no indication as to who supplied the compressor. The GTV A/C parts supplement, along with a generic theory of A/C operation manual, is available on the 2l GTV & Spider cd from www.cardisc.com part number AR10044.
Så satt det också en snygg grön sticker på bakrutan med "ARIA CONDIZIONATA" enligt länken här
http://www.highwoodalfa.com/a6151b8a-a368-4f86-bf36-22a068c9e1a3-9.html
Iom med att det blev trångt om saligheten i motorrummet så hade 115-01 med AC batteriet monterat i skuffen, bra för viktfördelningen också. Batteri följer inte med i köpet.
Fälgar tycks vara original och skulle behöva en touch av polerduk innan de blir riktigt snygga. Däcken verkar friska men inget jag skulle kört fort med.
Karossen är rostig, inget snack. Lacken är original och dålig, plommonfärgad kan vara snyggt men inte när det är solblekt till nästan grisrosa. Det behöver slipas ned och fixas på de klassiska ställena se bilderna. Plåtlagningarna som är gjorda går jag inte i god för då jag inte utfört dem men ytligt ser de ut att vara seriöst gjorda. Även golvet inne har lite rost, främst på förarsidan men på bilden ser det extra illa ut då det ligger en massa skit på golvet, det är ett hål i övre vänstra hörnet. På passagerarsidan är det bättre, jag har bara lyft bort isoleringen och inte skrapat men det verkar inte finnas någon rost där bara äcklig isolering. Under soffan bak är det helt och snyggt dock rost på passagerarsidan vid bakre sidorutan, längst bak, enligt bild.
Original baklucka följde inte med bilen när jag köpte men jag har införskaffat en annan som sitter monterad. I skuffen verkar allt OK, ingen rost och extradäck med bucklig fälg följer med.
Dörren på passagerarsidan är kraftigt bucklad och rostig, därför skickar jag med en hel och frisk dörr som behöver lack för att bli snygg. Alla kromdelar finns även om det inte är monterat just nu och verkar vara i bra skick. Huven ligger löst på bilderna, därför ser det knas ut på bilderna men den har varit monterad och sitter precis som den ska, dock gick ett fäste sönder vid demontering och därför behövs ett nytt innan huven sätts fast igen.
Inredning är i bra skick och i det snygga naturfärgade tex-materialet, bakre soffan behöver tvättas av lite bara. Stolar, soffor och sidor bak kompletta inklusive karthållare dock saknas dörrsida till förarsidan. Träinredningen har någon sågat ett snyggt fyrkantigt hål i, antingen byter man panelen eller letar man upp en tidstypisk Blaupunkt och kör sköna 70-tals hit med rutorna nere vid glasskiosken. Hastighetsmätaren är markerad i MPH och nån som hade otur i tankeverksamheten har målat på streck på mätarna för att se Km/H, lite remover löser det nog.
Så listan blir
- Bilen enligt beskrivning ovan med DellOrto 40or monterade.
- SPICA system
- Dörr för att ersätta bucklade passagerardörren
Detta paket blir ditt för 17.000 SEK.
Finns på Ekerö
Ring efter 17.00 vardagar, hela dagen helgdag eller maila om du har frågor.
Fredrik S
Spokeisland2@gmail.com
Telefon
0730-976077
|
|