Info om bilen: |
Modell | Trimmad Bertone Coupé |
Årsmodell | 1975 |
Mätarställning | 0 mil |
Pris | Bud |
|
Bilder: |
|
|
Kontakt: |
Säljare | davkar mail | u2u |
Stad/ort | Stockholm, Norrmalm |
Mobilnummer | 0706012929 |
|
Info om annonsen: |
Postad: | 2014-03-30 21:29 |
Visad: | 3225 |
|
| Beskrivning: |
| Jag hade egentligen lovat mig själv att aldrig sälja denna bil. Bertonecupen har alltid varit min drömbil, och jag blir glad varje gång jag ser en. Men efter att ha gått och blivit småbarnsfar räcker tiden helt enkelt inte till. Funderar därför på att sälja beroende på vad för slags bud den kan betinga hos eventuell hugad spekulant och genomför därför en intressekoll.
Det rör sig om en GTJ1600 -75 i bruksskick som någon gång under dess levnad blivit lackad i Rosso Farina istället för den ursprungliga 501:an.
Jag har ägt och kört bilen i snart 10 år och lagt en del pengar på den under resans gång. Höjdpunkterna är rostlagning som utförts av CC-motor i Eskilstuna och omfattade främre delen av vänster tröskel och framskärm samt rostlagning av C-stolpe samt bakre rutram. Innan min ägo har även skrämkanter bytts och en del av golvet. Nu är bilen mig veterligen frisk förutom nån liten blåsa i lacken. Dock har det inte skett någon hellack efter lagningarna vilket innebär att bilen behöver en lack för att bli fin.
Jag har även fått i en vassare maskin. Den kommer från Tomas Johanssons(JPC, Avesta) racebil(116) som satt i innan han påbörjade sitt turboprojekt. Rör sig om en 2-liters maskin som enligt uppgift(och bromspapper) klämt ur sig 168hk(Med annat avgassystem, sitter ett original på nu). Receptet är portat och högkompat, 45:or med 40mm halsringar, 11c3 kammar och fullradietrattar. Jag har med denna motor endast hunnit köra något hundratal mil.
Väghållningsmässigt har den kraftigare/kortare fjädrar, Bilstein(fram)- och Spaxdämpare(bak), 28mm krängare. Stålomspunna slangar och Ferodo DS2500-belägg. Vidare har den i princip nya Compomotive ML-fälgar.
Löst av värde som jag i så fall tänkte skicka med är en diffad 2000-axel, men det finns en massa annat också såsom originalfälgar, lokari innerskärmar, trågskydd, extra växellåda, hembyggt extraktor(4-2) och medföljande 2 ½-avgassystem, originalratt etc..
Den är alltså att beteckna som en "busbil", även om inget är förstört för en eventuell återställning till originalskick. Jag uppfattar den som väldigt tight och trevlig att köra i jämförelse med andra 105-bilar jag kört genom åren. Sedvanligt skrap på 2:an ingår(extralådan som jag skickar med är frisk i synkringarna, men backen hoppar ur)
Har besiktningstid bokad den 11:e april och visar den först efter att den är genomförd.
Finns såklart mycket annat att säga om bilen och det är bara att höra av sig med frågor, funderingar eller fler bilder.
Davidkarlsson74@hotmail.com
070-601 29 29
Pris: Bud - Inbillar mig att > 60000 är rimligt? |
|