Info om bilen: |
Modell | Alfa Romeo 75 2.0 TSr, CAR Cha |
Årsmodell | 1988 |
Mätarställning | 19000 mil |
Pris | 40000:- |
|
Bilder: |
|
|
Kontakt: |
Säljare | Klakken mail | u2u |
Stad/ort | Linköping |
Mobilnummer | 0702253007 |
|
Info om annonsen: |
Postad: | 2016-02-02 17:02 |
Visad: | 1664 |
|
| Beskrivning: |
| Specifikation:
Motor:
Just nu en original 2,0 TS ca 18000 mil. Blåryker lite vid uppstart på morgonen men tätar till sig under tävlingsdagen. Sportluftfilter, extraktorgrenrör, mindre lättare generator, trimchip (mer förtändning, endast 98 oktan, höjer varvstoppet till 7500 rpm).
Vid sidan om står den ”egentliga” racemotorn 2,0 TS. Planad topp, viktade kolvar och stakar, portmatchat insug och avgas, lättat svänghjl. Behöver ny topplockspackning, komplett packningssats medföljer.
Extra originalbox till insprutningsystemet finns.
Avgassystemet behöver svetsas på 2 ställen. Sprack på sista racet för säsongen.
Bränslesystem:
Aluminiumtank 21 l monterad centralt i bagaget (fylls från original tanklock) samt catchtank ca 1,5 l, original tryckpump. Matarpump till catchtank billig Biltema, bör bytas till en med lite mer kapacitet. Ny tryckpump 2015.
Drivlina:
Original kardan (bakre hardyknut bytt 2014), tätstegad ”Bjurmanlåda” (original 4:a nu 5:a och ny 3:a och 4:a däremellan), original TS diffbroms.
Framvagn:
30 mm torsionsstavar, Bilstein ställbara RS stötdämpare, 29 mm krängningshämmare med droplinks från 105-serien, utshimsade under bärarmar, original bromsok med slitsade Taroxskivor (nya 2015) och Pagid Blåa RS29 belägg (nya 2015).
Bakvagn:
Kortade MT-steg 2 fjädrar, nedflyttad propeller på dedion, Bilstein ställbara RS stötdämpare, borttagen krängningshämmare, dropstops, original bromsok och skivor med Tarox Racing belägg (nya september 2015).
Fälg och Däck:
4 Compomotive 8x15 5-ekrade med äldre Toyo R888 (fungerar att träna på).
4 ATEV 7x15 5-ekrade, guldfärgade, med Kuhmo V70, 205/50x15 (2 däck slut, 2 fungerar att träna på)
Kaross:
Plasthuv och baklucka. Makrolonrutor runt om förutom framruta. DTM-speglar med fasta kåpor och ställbara glas. Liten buckla höger bak efter påkörning, kan knackas ut från bagageutrymmet.
Instrumentering:
5” varvräknare centralt placerad med oljetryck, oljetemp och vattentemp integrerat.
Interiör:
GA-stol med 6-punktsbälte. Sliten racestol med 4-punktsbälte för passageraren. Originalbälten sitter kvar, bälteslåsen finns vid sidan av. Konad ratt med mockagrepp och snap-off.
Värme/ventilation:
Dålig defroster för framruta vid förarplats. 2 riktbara friskluftsslangar centralt.
Vikt:
Gissar ca 940 kg, har aldrig vägt den på en våg jag litar på.
Svensk vagnbok. Går att använda 1 år till.
Fortfarande reggad i bilregistret med bur och 1 passagerare och avställd. Har idag inga strålkastare fram.
Extra grejer:
Kofångare med nedre läpp och bucklig splitter i aluminium. Kopia på ”DTM”-vinge/läpp för bakluckan. Kan inte köra med den i klass 3 med nuvarande spec. Extra förardörr, urplockad. Original instrumentering. Diverse baklampor, skärmbreddare, etc. Original grenrör. Extra kylare. Extra plenum.
Länk till Rejsatråd: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=73492
Bilen är dokumenterat snabb och mycket konkurrenskraftig i CAR Challenge Klass 3. Flera racervinster och en total 3:e-plats i Challenge under mitt rattande.
Svårt att värdera bilen men föreslår 40’ som den står. |
|