AlfaPower

Vilka är vi.

Pages:  1    3  4

Chramon - 2004-1-31 kl 16:19

Slänger också upp lite info...
Christer Andersson snart 44 år. Huuua. Bor i Lapp-Stockholm. (Lycksele) tillsammans med min sambo Lena och 2 döttrar.
Jobbar som mekaniker i en gruva, 880m under backen :-) Har gjort det sedan 1978, så jag kallas snart för "veteran".
Hade en Volvo Pv som förstabil, men så drabbades jag av alfa-viruset 1980. Hade just gjort lumpen och var sugen på en bil.
Hittade en översnöad, bortglömd Alfetta -75 hos en bilförsäljare här i stan. Ja, det kunde ju bara gå på ett sätt.
Efter en provtur så blev man helsåld på bilen. Den byttes sedan bort mot en gtv -77.
Sedan följde Alfetta 2.0 -80, GTV -81, GTV -84, GTV6 -84, Alfa 75 3.0 -88, 164 3.0 -89.
1990 byggde vi hus och ränteläget utvecklades tyvärr åt fel håll.Det gjorde att man sneglade på en billigare bil.
Så 164:an såldes och, hör och häpna, en Volvo 240 GLT inhandlades. Försökte dränka sorgen med att det var en
exportmodell, utrustad med det mesta. Men sååå fel man kan ha. Jag tror det var en av de dyraste bilar jag ägt.
Försäkringen var ungefär som en Alfa. Tror det berodde på att den hade stor *lol* motor, för att vara en Volvo, samt
att den säkert ofta kördes av ungdomar som körde på tok med den. Jag fick slänga ut rätt mycket pengar på den också.
Renovering överväxel, ny styrservo, m.m. Stod ut med den i ett år, köpte sedan en Fiat Croma som jag hade i 3 år.
Den gick iaf bra, men tyvärr lite för mycket rost i den. Sedan kändes läget rätt för en Alfa igen. Så det blev en
164 TS -90 som jag hade i nästan 4 år. Den såldes nu i veckan för att ge plats åt en 156 TS.
Bilder samt lite info om bilarna finns på min hemsida.
Ja, eftersom utbudet av Alfa inte är så stort här uppe så blev det för det mesta bilbyten i samband med semestrarna.
Stockholm 2ggr (Kronegårds) Örebro (Nilssons motorservice) och Göteborg (Göteborgs specialbilcenter, övertogs senare av Rosso)

Jag har endast varit på 2 st. Alfa-träffar. Den första som anordnades i Färila, tror det var 1989. Åkte ner med min Alfa 75 3.0.
Blev en rätt dryg dag. Åkte kl 3 på morgonen för att vara framme kl 12. Surrade med alla alfaägare som var där, var med i en
frågetävling samt att vi åkte en sväng runt Färila. Alfaklubben bjöd på mat och dryck. Åkte hemåt på kvällskvisten och kom hem
2 på natten. *Pust* ungefär 120 Mil blev det den dagen. Andra träffen jag var på var den första som anordnades i Umeå.
Jag har sett att dom har träffar nu också, men det har bara inte blivit av, att man åkt dit. Kanske har att göra med åldern och att
intresset inte är lika stort.

Summering: Hur kan man då välja en bil som "bara står på verkstan" (Enligt alla förståsigpååare)
Eftersom jag använder mina Alfor året runt, och "måste ha en fungerande bil" för att kunna ta mig
till jobbet varje dag, så kan inte det påståendet stämma. :-) Under de "24" år jag åkt Alfa, har jag
bara behövt överge bilen 1 gång. Det var när dreven i bakdiffen sprack på GTVn vid race mot en MC. :-)
Gick som tur var på maskinskadegarantin. Men visst uppstår det fel på Alfa-bilarna, som på andra, vanliga bilar.
Men jag har för det mesta kunnat åtgärda dem själv.
Varför fastnar man för Alfa Romeo? Jag tror det är för att man uppskattar bilkörning och en alfa tillfredställer
de behoven på alla sätt. Man uppfattar bilen "som ett med föraren". Varje rörelse fortplantas genom bilen till föraren
på rätt sätt, så föraren kan utföra de manövrer som behövs för att hålla bilen på vägen. Nu blev jag nästan lite "för" lyrisk där. *lol*
Att Alfa dessutom gör vackra bilar räknas också in på plussidan.

Ja nu vet ni iaf lite mera om mig.
Som ve bruk säj hänna opp.... Lev å må, skrabb å klåå. ;-)

[Editerat 31/1/2004 av Chramon]

fos_990.jpg - 37kB

Per heter jag!

PerBa - 2004-1-31 kl 16:31

Bor i Stockholm-Akalla. Hade från början en 156:a som jag sålde för att jag tyckte det blev för dyrt att ha den, sen blev det en 33:a (jätterolig bil). Tyvärr var jag tvungen att göra mig av med den också eftersom kopplingen pajade och på en garageyta på 3*2 meter utan el eller lyse så kunde jag inte göra så mycket åt kopplingen.
Har nu en Giulietta från 84 som har krasslig motor. Skall göra det lilla jag kan för att få den rullande. Är på jakt efter en ny bil, dvs en som är max 10 år gammal.

Jobbar gör jag på SAAB i Järfälla.

/Per

Daniel

design - 2004-2-3 kl 20:39

heter ja. Skåning(bara lite dryg o fet ;).

Pluggar till ngt som troligen slutar som bildesigner på Designhögskolan i Umeå. (Behöver jag säga att favorit-märket hos mången bildesigner är ALfa!?) Tecknat bilar i hela mitt liv med ett uppehåll i tonåren då kvinnorna tog för mycket tid. Oftast var de Alfa-logor i fronten.

Uppväxt i Alfor, min far, ägare till flera med bla Sveriges finaste Montreal(stod nästan årligen på Classic Car Show i M-ö, back in the days). Morsan, tokig i Sudar och 33:or jobbade inom hemtjänsten på landet, och klarade sina patientbesök på halva tiden gentemot kollegorna(ingen förstod varför) sågade runt i Nissan Micror o Volvos.
Första bilen blev en GTV6 som jag aldrig säljer. Har hunnit med Alfas flesta modeller med sexor och lite Twincam-fyror och en underbar Sprint Boxer.

Ingen stjärnmekaniker men nyfiken och med känsligt öga för form.

JÄVLIGT bra på att se dum ut!!!!!

extrafulmedhorselskydd.jpg - 66kB

Bättre sent än aldrig

Divina - 2004-2-15 kl 13:22

Kul å läsa lite om folket här =) Lägger väl upp ngt med.
21 år, kört Alfa 75 sedan körkortet kom. Varit sambo i 5 år men nu är det slut med det. Va han som gjorde mig Alfa tokig. Körde hans Alfor innan jag köpte den ena av honom *vill ha egen*
Expert på att döda dessa 75or. Den första parkerade i en stolpe när föraren väjde för ett rådjur, bilen lagades å efter ngn månad så satt det ett rådjur i fronten på den några 100 m därifrån (observera att jag inte körde ngn av ggrna)
Det medförde att den blev stående för vi vägrade att skrota den. Blev en ny 75a som jag sedan körde sönder hardyknutarna på, det lagades inte i tid och medförde mer skador under bilen. Vilket då ledde till skroten. Den första 75an lagades upp och rullade igen. Jag köpte den av dåvarande sambon. Och nu står den still och startar inte! Kör nu en annan 75a, som inte är min å den börjar klinga konstigt. Vad gör jag för fel?

Tycker om att skruva, och alfa är det ända jag kan skruva i personbilsväg. Annars är jag mer händig med lastbilar. Går för tillfället i skolan, pluggar om arbetslivet som lastbilschaufför (en klass med mig och 15 pojkar. Har tagit CE korten. Tar truckkort, hjullastare, ADR (styckegods, explosivt och för tankbil) plus en hel del mer.
Jobbar gör jag med. Kör budbil, så jag är i hela Sveriges rike. Kör även distrubition med lastbil i Linköping. Det är mycket bilkörandes för mig alltså!
Det är väldans roligt att sätta sig i Alfan efter en dags arbete, STOR skillnad på bil.
Se om jag är teknisk nog att få upp ngn bild...

namnlös.JPG - 11kB

Å på bilen

Divina - 2004-2-15 kl 13:23

Lyckas inte få upp bilden i avataren, kanske lyckas här. Bakgrunden är borttagen *ursäkta*

Alfa1.JPG - 6kB

MaZ - 2004-2-15 kl 18:22

Min årliga goda gärning är härmed genomförd, jag fixade Divinas avatar (läs: jag tröttnade på krysset :wink:)

Har du inte fått igång 75:an än Divina? :oO

Divina - 2004-2-15 kl 21:04

Tackar å niger MaZ, va inte tillräckligt teknisk själv :beerchug:

Nope bilen rullar inte än. Har juh inget garage att hålla på i, och dessutom har jag inte så mkt tankar på var jag ska leta mera. Det ända jag tänker på nu är att det är kabelhärvan som är dålig, tändningslåset eller att det är fel tändstift på den. (Är nya och den rullade några mil med dom, men man vet aldrig)
Har en bärgare jag ska låna och köra upp den till Stockholm. Har en kompis där som kan behöva ha något att göra på fritiden :saythat: Se det positivt, den är inte vinterkörd i år heller. Måste byta hardyknutar på den med. Men som sagt, studerar och håller på att flytta= :evil: eknomi...
Men det är på G. Vill till Mantorp å åka i sommar!!!

MaZ - 2004-2-15 kl 21:09

Jag har en härva+box, ett tändningslås, rattstång, kardanaxel... :wink:

Bara att handla. :D

A33 - 2004-2-15 kl 21:40

Namn: Nils Olov Henrik
Efternamn: Åhgren
Bor: Västerbotten->Skellefteå->Folkparksgatan
Jobb: Just nu mellan 2
Favorit mat. Tacos, Pizza & Hamburgare men inte Mc donalds
Hobby: Fiska & Spela Spel
Fritiden: Tillbringar jag hälst så här. Vara med vänner,köra runt med Alfan och slappa är inte helt fel.
Dröm: Flytta till Italien och he en liten Alfa uthyrning eller äga ett hotell. Fritiden skulle jag tillbringa med att köra en 164 med V6A obs inte volvo utan Alfa.33:an skulle oxå få vara där men den skulle endast köras på speciella äventyr. Skulle även även vill ha en Lamborghini men de är så dyra så jag har inte riktigt planerat när jag ska köra den.

Samme - 2004-2-15 kl 21:57

Quote:
Ursprungligen postat av A33
Dröm: Flytta till Italien och he en liten Alfa uthyrning eller äga ett hotell. Fritiden skulle jag tillbringa med att köra en 164 med V6A obs inte volvo utan Alfa.

Men hallå! Volvon har ju rak sexa!:deal:
Man kanske är lite av en dålig människa om man känner till sånt? :(

jonte156 - 2004-2-15 kl 22:16

Tjena tjena!

Jonas heter jag. Köpte min första alfa i höstas. Det är en svensksåld 156 v6 från 98. E nöjd med den även om den toppar 10km/h för tillfället. Har stora planer inför våren, ett kjolpaket e förhoppningsvis på väg hit nu o fälgar e beställda. Tanken e att ha en av sveriges absolut fetaste 156:a. Bilder kommer senare, har för tillfället endast monterat en sänkningssats.

ha de goast!:headbang:

A33 - 2004-2-15 kl 22:33

Quote:
Ursprungligen postat av Samme
Quote:
Ursprungligen postat av A33
Dröm: Flytta till Italien och he en liten Alfa uthyrning eller äga ett hotell. Fritiden skulle jag tillbringa med att köra en 164 med V6A obs inte volvo utan Alfa.

Men hallå! Volvon har ju rak sexa!:deal:
Man kanske är lite av en dålig människa om man känner till sånt? :(

Men jag vill ju bara säga det så ni inte tror att jag har fått hjärnsläpp eller att ni söker upp mig och spöar upp mej

MaZ

Divina - 2004-2-18 kl 20:38

Hade pengar funnits hade jag handlat direkt. Men nu finns dom inte. Har nu fixat en bärgare tills på lördag så nu åker bilen upp till Södertälje/ Stockholm för att förhoppningsvis få sig en omgång så den startar.
Vet var jag ska vända mig om jag behöver ngt =p

Nej inte OM jag behöver ngt, utan NÄR jag behöver det mena jag juh

[Editerat 18/2/2004 av Divina]

en bund bildårar

Carmaniac - 2004-3-6 kl 22:18

Tänkte berätta lite om mig själv också, om jag får...
Mitt namn är Petri Jaakkola, föddes 1962 i västra Finland, en stad som heter Pori eller Björneborg på Finlandssvenska. Känner Jukka, hans bastubygge och terminatorn.
Hur jag började känna Jukka? Juu, min kompis Jukka sa att han har en kompis som är lika datorgalen som jag och heter Jukka... Dessutom denna Jukka har (då) en Alfa.
Skolor har jag gått i, brevkurser har jag genomfört, har MCE och någons slags ingenjörspapper på elektronik och en massa andra papper inom data. Leker hemma för det mesta, egenföretagare, mekar egna och andras bilar, bygger datorer, utvecklar Nätverk, felsöker och reparerar det mesta inom mekanik som repareras kan, tittar ofta på himla-TV, däremellan kör så det ryker. Har haft körkortet inkallad 8 ggr. (högerfoten fattar inte hastighetsbegränsningar :cop:). Har alltid haft italienska skor, lyssnar mycke på italiensk musik (favorit: Juice; 80 tals disco):bananana:
Bor i en familjekollektiv i Lerum nära Gbg.
Föräldrarna (utflygna/pensionerade), min tjej Maria, katten Mauku o jag delar på en stor villa med litet garage :-)
Bildrömmen slog in ett par år sedan när jag hittade min 75 America 3.0 -90. Den var i någorlunda bruksskick motorn dokc felfri. Det sitter ett trimchip i och extractorgrenrör med 2.5 tums rostfritt. Har bytt bussningarna, framfjädrarna, stötdämparna, bakaxelramen och div. andra detaljer. Senaste renoveringen handlar on kopplingsslavcylindern, packningen var felmonterad v förre ägaren?. Annars har 75:an fungerat klanderfritt.
Blev stoppad av den finska polisen :cop: förförra sommarn när jag var på besök hos kusinerna. Poliserna ville se vad var det för en häftig bil jag åkte med... :cop:
Har haft andra italobilar med; en Fiat 132 -74 1,6 TC var min förstabil och en Fiat 128 Berlinetta hadde jag 14 år... syrran fick disponera den för det mesta. Brorsan min som bor i Finland är lite av en Alfafreak med fast åt Sud hållet.
Det är nåt visst med 75:an... den är liksom "fast" på vägen likt ett karborreband men man kan sladda med den helt kontrollerad. Körde en vinter med min bara för att det var så roligt! Nu har jag inte hjärta för sånt längre, tänk bara vad den elaka salten gör till bilar... speciellt om man bor vid västkusten i Götet. Har en privat hobby att sätta hastighetsrekord på vissa vägar och sträckor och jag måste säga att Alfan är klart snabbast! Som jämförelse har jag t.ex. Mazda Rx4, Porche 911, 914t, BMW M5, Cheva IrocZ och andra snabba jänkare, olika trimmade Saabar med och utan turbo, BMW 528i, 535i, 750iL,320i med 230 hk under huven, 636csi med 3,8 liters under huven, olika Audi versioner, MB 230cls ,300, 350 slk,500s -00 m.m :revs: Personliga hastighetsrekordet är 295 med bil och 310 med mc. Rekordbilen var inte en Alfa utan Iroc Z.
Det roligaste med alforna är som bekant att folk kommer och börjar fråga en massa om just Alfan. Och när en Alfafan möter en annan :worship:
Har inte hunnit att deltaga i några Alfamöten p.g.a. all jobb men jag lovar att bättra mig!:ink: Lite puts och service återstår innan 75:an för smaka asfalt igen, som t.ex. koppling, nya bromsskivor och klotsar, byte av lager i bakaxeln, växellådsrenovering, byte av kamrem och spännare, besiktning med kat imonterad, nya däck, hitta en fläktmotor till värmepaketet, m.m.
Småsaker men måste göras?
Ha en trevlig vår och vi syns på vägarna!!!
:revs::revs::steering::revs::revs:

po - 2004-3-6 kl 23:11

Kul, Carmaniac!
Så jäklaz kul att läsa om fördärvet....

/po

ok då

bert 1 - 2004-3-7 kl 19:11

jag heter Tomas och är 38 år och bor i malmö, har en son på 9 år och har alltid så länge jag minns kört bilar
av tvivelaktig karaktär (läs Alfa).
Jobbar med Apple datorer faktiskt sedan 1987, har bara blitt så och framförallt kan jag inget annat.
Blir mer och mer intreserad av äldre bilar och ska köpa en
Ferari innan 50årsdagen har jag lovat mej själv
Kör Bertone 2000 så ofta jag kan

glömde det viktigaste

bert 1 - 2004-3-7 kl 19:43

är trots mitt svenska namn Grek....
född på en liten ö utanför Aten som heter Egina

Costas - 2004-3-7 kl 19:53

nu borde vi vara 4 greker på AP
sakta men säkert tar vi över!!

välkommen förresten :)

Tackar

bert 1 - 2004-3-7 kl 20:11

välkommen till Egina om du är i aten nån gång i sommar
har ett halvsjysst hus där vid Marathonas...
Vi härstammar från dom riktigt coola snubbarna

En kort historia då.....

ALFA+MOMO - 2004-3-7 kl 21:35

Tja. hmmm vad skulle jag skriva? Jo. 19 bast e jag och har haft en hel del alfor genom tidena (om man skall kalla 2 år en tid?) tog mitt körkort med en 164 -TS och en V6 blev min första bil som höll i ett halvår, då elen krånglade en vinterdag blev jag sur och slog till med all kraft på instrumentbrädan och vips så började allt funka perfekt, (vem har sagt att våld inte löser nått) då den blev påkörd inskaffade jag mig en 75:a seg och ful var den, men men. Nu har man en 164 v6 som man säkerligen kommer slita dag och natt för att kunna tanka den, men glad :) blir man iallafall när man gång på gång toppar skönheten.

ja ni, så var denna saga slut, har inte varit med om så mycket men det kommer....

[Editerat 7/3/2004 av ALFA+MOMO]

[Editerat 7/3/2004 av ALFA+MOMO]

Giulietta, alias Heidi

Giulietta - 2004-3-10 kl 19:37

Jag har inte riktigt, riktigt förstått hur jag hamnade här, men hjärntvätten har väl gjort sitt!
Dessutom vill jag kunna förstå min kära sambo lite, lite bättre.
Min sambo, det är Stareez det. Ni vet, han som har lekt japan under era senaste go-cart träffar. :P

Jag ser detta community som ett tillfälle att lära mig nya saker om bilar och män. Undrar om jag kan få studiebidrag för det...?

Men jag då?
Giulietta (Heidi), modell -82, till färgen blond, en aning rost i nacken, orginalfälgar, vällackad (naglar), skippar vaxningen, 6 växlad manuell växellåda, dubbla rattar, bensinsnål men inte tesnål, 0-100 på 2,5 s förutom på morgnarna då det tar ca 2,5 h... :D

Min fritid ägnar jag åt försvarsmakten. :kulspruta:
Den frivilliga varianten. Vilket på svenska betyder att jag är med i Lottorna. Har avtal med flygvapnet som underrättelsebiträde. Helt underbart!!

Apropå hjärntvätt, förresten: Det funkar!!
Tycker att Alfa Romeo är definitivt den snyggaste bilen som finns och jag kan inte låta bli att räkna hur många jag ser på en dag (endast 5 st senast)...

...men jag tycker inte om kyla.

P1010001.jpg - 34kB

Nouvolari - 2004-3-14 kl 21:34

Arne heter jag, gissa hur kul det är......
Jag har bara ägt min alfa i drygt två månaer, men jag är såld....Konstaterade i höstas hur märkligt det var att jag klarat mig utan så länge.Jag är en sömning 71:a som älskar att bränna runt på min Ducati.
Men vintrarna blir så långsamma och trista så jag kapitulerade för mina behov o köpte en 33 16V.
Bor i Mjölby, en mil från Mantorp Park, är gift och har en liten vovve, Cilla.Hon är min lilla flicka och sover i min säng när hon inte patrullerar av garaget.Vi har även två hästar , en amerikansk travare och ett arabiskt fullblod.Jag kan faktiskt rida!Jobbar som teletekninker för ett larmföretag i Linköping, är just nu uthyrd till Ericsson. Håller på att plasta en massa
plast till Duccen så Alfan får vänta lite på välbehövlig omvårdnad.Kan även tilläggas att det står en gammal BSA och en Kawasaki i garaget också, men japsen är frugans, så den går jag omvägar runt.
Å, javisst, jag har en hitlerkälke också.
/Arne

Nouvolari - 2004-3-14 kl 21:37

Jag och min hoj i en tidigare skrud.

arneduca.bmp - 509kB

Nouvolari - 2004-3-14 kl 21:40

Pappas lilla voffsegull!

CamPic95.jpg - 22kB

Mr Léon - 2004-4-2 kl 07:38

Marcus Nilsson 27år "tillgänglig"
Uppsalas största Don Juan samt även mammas pojke. Bor mitt i stan och jobbar i STHLM/Europa som datacom snubbe. Nu kör jag en Spider 96´a som är bara lite moddad, tidigare bilar:

Nissan Sunny GTI 93
SEAT Leon 1.8T
Nissan Sunny GTI-R
Nissan 200SX-R 99

Bifogar en bild for the ladies

[Editerat 2/4/2004 av Mr Léon]

MackDaddy.JPG - 32kB

Giulietta - 2004-4-3 kl 12:39

Sorry, Mr Léon, inte så många "ladies" på denna sajt... :P

welookgood A.K.A Robbe

welookgood - 2004-4-7 kl 12:49

tjena. ska inte dra hela historien men lite.
robert är mitt eminenta namn. 22 år bor i satanorrland, skellefteå. född och uppvuxen i blekinge men flyttat hit till skell när skolan böjade. haft lite bråkigt förflutet men det artar sig.
mina bröder har en okrossbar kärlek till dom stora soppadrickande asen från amerikat. så man har väl motorolja i venerna, men som familjens svarta får. delar jag inte deras uppfattning om bilar, jag vill ha snabba bilar, men dom ska vara roliga att köra! inte sköna...
jag träffade min fina flicka för 1 1/2 år sen och hon hade en pappa som körde vad?
jo alfa romeo (3 164, en 73 bertone, orginalrenoverad) och första provturen var jag såld. så jag köpt hans 33 och vi hade många bra tider. (den som A33 har ).
men då kom det här med studier (friskvårdskonsulent) in så jag hade inte råd att ha kvar den lilla svarta.
Åkte skate i 10 år kört cross och skoter i 7 år. haft många bilar men ingen som räknas bla. saab v4, takchoppad amazon (hemmabygge) sierra osv.

signaturen kommer av att mina kompisar och jag startade en ploj sak men det blevlite mer. hela saken är welookgoodontv.com. tyvärr har the man! (nico) emigrerat till london så det kommer ta ett tag till den är uppe igen, lite skate, snowboard. planerar för övrigt en flytt ner till göteborg, där jag kan stilla mina begär (alfa) och tjejen kan få bättre träning, hon råkar vara en av sveriges bästa dambrottare.. (mmm! jag stolt.)

lennart - 2004-4-8 kl 20:03

Är helt ny på Alfa, men har nu haft vår 164 i lite mer än ett halvår.

Har haft många bilar i min ägo, det började med ett antal Daihatsu Charade, (det är sant :)
Gick över till en massa Audi 100, för att sedan gå över till Mitsubishi Galant, och mer problem fyllda bilar än Galant har jag inte haft, ibland kändes det faktiskt som man bytte växellådor och motorer 1 gång i månaden på dom...

Vi sålde alla våra Galanter och vi hade då bara en Honda CRX som jag hade totalrenoverat som vi satte ut på annons, då det ringde en kille och frågade om vi var intresserade av att byta jämnt upp mot en hans Alfa Romeo 164:a.

Jag var verkligen skeptisk och flertalet avrådde mig, men jag lusläste allt om just Alfa 164:a och såg ingen som helst oro att byta till mig den. Dessutom har jag alltid tyckt att den är fruktansvärt snygg i designen..

Till och med min fru är förälskad i bilen och det säger inte lite...

Det var mycket småfel på bilen när vi tog över den, men å andra sidan hade den förra ägaren tummen mitt i handen och inte gjort några som helst förbättringar.

Jag är lycklig över bilen och suktar redan efter ett "projekt" att ha i garaget och renovera, (och det verkar som min fru faktiskt verkar godta det..)
Så nu letar jag efter en Alfa 164 3.0 att få greja med.

Är nog inne varje dag på detta forum och kollar av. Det verkar vara en superbra sammanhållning, gemenskap och hjälpsamhet. Mycket kul!

Själv är jag snart 32 år och bor i Borås, driver tillsammans med min fru ett webbhotell och design av hemsidor. Har 2 barn. Samt en katt som älskar att närvara i Garaget och höra ljudet av åtdragning av mutter.

po - 2004-4-8 kl 20:24

Kul Lennart, du tillhör våran trevliga skara 30+ samt du har även 2st knåddar som jag har.
Sedan även en Alfa, ja då behöver man inte fundera på vad man ska göra efter jobbet. :D

/po

Alfista - 2004-5-14 kl 11:08

Känner att det är dags att presentera mig åxå...

Jag heter alltså Ugo och är för tillfället 19 år (årsmodell -84). Jag kommer urspugligen från kroatien men flyttade hit när jag var väldigt liten. Jag har en far som är totalt bilgalen och nu på senare år mc galen åxå och jag minns alltid att pappa har haft olika alfor och fiater sen jag var liten... Fast nu på senare år så kör hn tråkiga bilar av ngn anledning (läs franska)...

Jag har en tjej som jag har varit ihop med i två år nu och det verkar funka trots att jag många gnger tillägnar för mkt tid åt min bil och mc... Ja just det jag håller på och tar mc kort och har för tillfället en gammal suzuki men målet är att skaffa en ducati och rätt så snart faktiskt...

För övrigt så finns det två bilmärken i mina ögon som jag älskar ung lika mkt och det är alfa romeo (så klart) samt maserati (vill ha en sån åxå men har inte råd)...

Dessutom så har jag en stor passion för motorcycklar och då främst ducatis som är lite speciella helt enkelt...

Jag ska dessutom börja pluga snart och när jag är klar med min utbildning så hoppas jag att jag ska kunna få jobba inom bilindustrin (på en utvecklingsadelning) Jag ska nämligen börja på Luleås tekniska högskola och läsa arena innovativ teknik och företagande i 4.5 år...

Som person så är jag snäll, generös men även lite besserwisser och det kan skapa lite bekymmer (har nog flera märkt) men i grund och botten så är jag mkt trevlig (jag lovar :D)

Ja just det bilar jag haft kan man ju skriva åxå föutom alfa 90an som jag har nu samt ovannämnda suzuki (som är en mc): BMW 2002 (ingen ti utan en vanlig vast med motor från bmw 320 (sexa)) några olika oplar samt en två alfor (en 33, samt en 164)... Ingen av dessa bilar var i museum skick direkt och kördes hårt... alla är vid det här laget förbukade...

bilden nedan föreställer mig och två av mina bästa vänner som dock kör tråkiga bilar på väg till breisladd i norge förra året... Som det kanske syns så är vi redan rätt så packade....
(tjockissen i mitten är alltså jag :wink:)

Mvh Ugo

[Editerat 14/5-2004 av Alfista]

Gänget2.jpg - 57kB

Georg - 2004-5-14 kl 13:25

Nu ska ni få veta vem jag är. Men det är min version. Obs. Det finns säkert andra som har funderingar hur det står till....( se bifogad serie...)

Jag heter officiellt Georg von Boisman och är Söderkis från födseln. Å det var 1946.
Efter diverse flyttningar ( farsan var officer ) så hamnade vi i Sollefteå mellan 10 & 16 års ålder. Där åkte man utförsåkning och filade på moppen. Det var väl i stort vad det handlade om. Var klasspolare då med Svante Eriksson som senare blev sveriges bäste dragracingåkare. Det var däruppe i Ådalen som alfaintresset grundades. Jag har skrivit om det i klöverbladet - sandad isbana, där 50-tals alfasprintar visade vad dom gick för mot PV Goliath etc.
Kom tillbaka till Sthl -62 och innan jag började på Tekniska Gymnasiet på Thorildsplan så utspelade sig - enligt tecknaren - bifogad historia. Platsen är Högbergsgatan 32 inne på gården i tvättstugan som jag fått ta över och på kort tid fyllt med moppedelar. Föregångaren till raketarslet var det som gällde, med hög styrstång, apgren & fritt hängande vajrar. Aluskärmar & Wild Woodpecker på tanken med cigarr var också "rätt". Sen beställdes standarkitet - Femochenhalva & högkompkolv från Mopedägarnas inköpscentral. Efter att ha avverkat en Fiat 600 som jag köpte av klasspolaren vid smeknam "Ärlige Arne" ( jobbade extra på bilfirma ) så blev det en Vespa 150 cc av tidigare utförande. Rensades ren på allt vad kåpor hette och sen skar jag upp karosseriet bak så bakhjulet låg fritt. Framskärm gick bra utan å sen rensades tillslut hela frontkåpan bort så bara ett par fotsteg var kvar. Den tunga fläkten bort - gav ett annat svar på gasen då massan minskade påtagligt. Färg hamrörd lila = blåbärsfärgad med överflyttat styre vajrar etc från moppen. Hej vare gick. Åkte på den från söder bort till Thorildsplan året om på blanka däck. Pengar saknades. Till besiktningen skrapade man upp nytt mönster med fogsvansen. Jo jag ÄR allvarlig. Vad skulle man göra ?!

Sen drogs jag till Linköping och blivande hustrun och se´n blev det lumpen & Trafikpluton - som skulle visa sig sätta spår djupt i själen. Blev kvar några år på T1 i Linköping och utbildade MC-killarna på körning & vägmärkning bl.a.

Efter en massa olika jobb efterhand, mest inomgårdsrationalisering & silo/foderanläggningar så blev jag med egen firma och hamnade såsmåningom i skogen utanför Boxholm, där det blev väldigt grönt med tiden. Hästar, fjällko & dito kalvar & grisar bl.a för att få lite vettigt käk till familjen. Nu är kon tyvärr borta sen länge men grisar blir det varje sommar. Efterhand så började detta med alfa göra sig påmint igen. Efter att ha avverkat ett antal bambustaket så gick det inte att stå emot längre. Efter att ha sett en hopsjunken rostig sud stå på ett gärde vid Vadstena så gick jag och köpte ett vrak för 1500 spänn. Det var väl en 8 2:or som skulle fixas på en natt innan bes.tiden gick ut för andra gången, men det gjorde man gärna, vilken bil. En gammal 68-hästare som tjöt som en gammal DKW när man höll fullt. Härligt. Sen har jag tappat räkningen på suddar.
Roligt värre var det 2001-2002 då vi byggde den vita racesudden som Daniel L nu har. Trots låg effekt och gatdäck så åkte jag ifrån bl.a Mobergs TurboGiulia på Agip Challenge på Gelleråsen som jag tog hem. Nån gång ska man väl vinna....
Men det är klart - det var passande för sudden med konbana. Jag har ju ett förflutet som Rallyåkre med DKW också, där just specialproven typ man kör på Sviestad varje 1:a maj var styrkan.....

En viktig punkt i livet var när jag 1:a gången stod på öronen över Veines dammsugare ( Dr.Alfa ). Efter den dan har man fått lära sig vad nogrannhet innebär.
En ny dimension i motorbyggande och frihet i tanken när det gäller att lösa omöjliga problem. Vilken kille !
Nu träffas vi ibland och gör även annat, han har ju intressanta grejer på MC-sidan med....
Just MC-sidan har sista åren ( tillfälligt tror jag ) tagit överhanden över alfaintresset. Det är precis som för Giulietta härovan - i mitt fall FMCK - som utbildar ordonnanser till hemvärnet som tar hela min lediga tid och mer än så. Är lite tillbaka med utbildning av MC-killar & tjer som förr. Skitkul är det. Och vi kör hundförare med stora hundar bakpå limpan vilket är helball. Men snart är jag nog tillbaka med ngt projekt om jag känner mig själv rätt.
Något säger mig att det är mycket som inte är med, raggaråkning i Hässelby och div.biljobb på nätterna i ett litet garage i Stuvsta under skoltiden.
Ingen ide att försöka få med allt.
Så var det i alla fall !

A serie Bois.jpg - 129kB

JAB_75 - 2004-5-15 kl 10:56

Trevlig tråd - känner en moralisk förpliktelse att också presentera mig.

Anders Jakobsson heter jag, för tillfället 33 år och boende i Sundbyberg.
Jobbar som konsulterande projektledare för utvecklingsprojekt, främst inom medicinteknik.

Har ett bilförflutet med -02 BMW:er, Saabar och har nu "hittat hem" till Alfa.
Har för länge sedan jobbat som bilmek & höll då på en hel del med saabar med stressfläkt. Körde under denna period också en del på bana (...slutade tyvärr förnya licensen för ett antal år sedan :angryfire:)
Efter att ha tröttnat på att köra sönder bottenstockar och drivaxlar på saabar såg jag till att bli reservofficer (UND) i flygvapnet, där jag höll på att bli kvar...
Lyckades dock komma till sans i samband med nedläggningar och skrev in mig på civ.ing. utbildning som jag avslutade 98.

Har sedan dess arbetat som både konstruktör och projektledare inom diverse olika områden och trivs ganska bra med det.

Har en GTV (916) samt en 75, 3.0 :revs: som jag (tyvärr) överväger att sälja (separationsångest....)
Detta eftersom GTV:n känns lite för bra för att bara köra på vintern - det var dock därför den inhandlades (framhjusdrift & galvad plåt = perfekt vinterbil :rockon:)

Slänger med en bild också...

[Editerat 15/5-2004 av JAB_75]

ehiaej.jpg - 2kB

Tja beolover här...

beolover - 2004-5-15 kl 19:00

Är en grabb från Oskarshamn född -82, lever & bor tillsammans med min sambo Lisa & vovven skutt i en lägenhet i city

Jobbar i en AUDIOVIDEO butik in the city, där man kränger allt från Cd-skivor till Bang&Olufsen, men inriktningen som jag har är bilstereo...(MDS)

Intresset för bilar började redan den dagen då man såg ljuset, kunde de flesta bilmärken vid ett par års ålder och mycket kan man nog tacka sin otroligt biltokige far (bilelektriker) för.

Min släkt har åkt VOLVO under hela min uppväxt, & första bilen blev ja en hmm FORD, ja varför, den var billig... den kärleken höll ungefär 6 månader till en vacker champangefärgad ALFA ROMEO 33 1.7 IE 1990 (MDO030) stod på bilverkstaden... tittade på den och sa en sån skall jag ha... allt gick snabbt gav ett bud och vipps en 33:a med elfel i min ägo =) lyckades få iordning på det mesta lyckades rasa en BOXER... bytte den och sålde den sedan för en vacker ALFA ROMEO 75 (G)TS 1988 (NLJ694)... sen har de varvats med 1 164 TS -90 (OPJ507), 1 164 3.0 V6 -91 (DSB036), 1 164 3.0 V6 SUPER (SWN742), 156 2.0 TS SPORTWAGON (RPL114) 1 156 2.0 TS (RDO693)... & idag en 156 Sportwagon -04 med andra ord några Alfa Romeo bilar... nån av er som kanske äger nån av mina gamla bilar :worship:

Älskar ALFA ROMEO & är nog mindre galen faktiskt i detta märke... det hänger ALFA ROMEO handdukar i badrummet, datorn kryllar av bilder och folk är nog trött på mitt ALFA snack men så är det väl... ALFA ROMEO är ju världens bästa bil eller hur
:smash:

http://www.alfapower.nu/gallery/album300

[Editerat 15-5-2004 av beolover]

aae.sized.jpg - 172kB

Jo men visst....

poolaren - 2004-5-15 kl 20:06

bättre sent än aldrig!

Thomas heter jag och är 28år
Född i Lule men uppvuxen i sveriges minsta stad: SUNDBYBERG!:thumbsup:
Och är nu utflyttad även därifrån och bor nu i en villa utanför Eskilstuna (hrm fortsättar man i detta mönster bor man väl snart i skåneland) med min familj:sambo samt gemensam dotter på 3år

Jag är utbildad installationselektriker men har bytt spår och sysslar numera bara med service och dfiftsättningar av olika larmsystem och reser en hel del i bil i veckorna:steering:

Har varit faschinerad av Alfornas design samt deras härliga ljud sedan grannen på landet kom hemkörandes en ny GTV6:a, men det dröjde ända tills förra året innan första Egna Alfan införskaffades en 88:as 3,0 och jag märker redan att detta inköp knappast är den sista Alfa jag kommer köra....
Vi är inne på att både införskaffa en GTV 916 samt en 166:a och leter febrilt (kan detta ha med viruset att göra?) efter lämpliga objekt!:angryfire:HAHA och nu har jag köpt en 156:a..det svänger fort!! det blev en kompromiss......
och nu när resten av familjen är smittade så finns det väl inget annat som botar än att uppfylla dessa drömmar...

over and out!

:fiol:

[Editerat 2/6-2004 av poolaren]

Beffe - 2004-8-3 kl 21:18

Min tur då ja...

Heter Christian, är 21 år och bor i Helsingborg. Har bott här i hela mitt liv.
Gjorde värnplikten -03 -04 på P7 Revinghed (Lund) som maskinförare. Hade riktigt kul under lumpen tiden, tycker synd om de som inte fått göra lumpen.
Anyway, är en virrig och glömsk person av stora mått. Har alltid något projekt på gång.
På min fritid så kör jag gärna min 164:a :steering: jagar, fiskar och...tja, lite diverse.
Är för tillfället arbetslös, funderar på att söka jobb så att man kan köpa en ny alfa :D ;)

Alfa-intresset fick jag för ett antal år sedan då min brors kompis (fredrik simonsson här på forumet) köpte en blå 90:a med V6:an. Det var den fräckaste, ballaste och snyggaste bil jag någonsin sett!:bananana: Den hade två mittplacerade, snedskurna pipor. Första åkturen är ett minne för livet, LJUDET, den digitala instrumenteringen, bensindoften och den där härliga känslan! Ujujuj :rockon: :D
Ett par år senare så köpte min bror en mörkblå 164 3.0 med automatlåda. Han körde den ett par år innan jag fick erbjudandet att köpa den på avbetalning. Gissa om jag nappade direkt!? :D
När jag tog över den så var den obesiktigad med 8 tvåor. Men jag gav mig f*n på att fixa den trots min absoluta nollkoll på mecksidan. Ett par månader senare (låg fortfarande i lumpen) så rullade min fader iväg med den till besiktningen. Han kom tillbaka med en sorgsen min och sa att den inte gick igenom, när han såg hur besviken jag blev så sa han"- nä, jag bara skojade. Den gick igenom med bara en liten anmärkning" Oh Happy Day! :banana_thingy:
Körde bilen ett par månader innan jag tyckte att den lät lite väl mesigt, skruvade då av den bakre dämparen och JISSES vilket ljud det blev! Får rysningar bara jag tänker på det. Tyvärr lät det lite väl mycket efter ett tag så då köpte jag Brumbrums Supersprint dämpare. Efter ett jäkla mekande tillsammans med min morbror så satt den där! Stor, mäktig och fin. Blev ett riktigt bra ljud. Numera är det trevligaste jag vet, är att ligga på 4000 rpm och sedan släppa gasen, härligt baktändande och dån :cool:
Tja, det var väl min story so far....

Förresten, TACK till alla på detta forum som svarar på dumma frågor från en glad amatörmeck, utan er hade jag aldrig haft råd att äga alfan!

Tack! :worship: :kiss:

[Editerat 3/8-2004 av Beffe]

Holman - 2004-8-3 kl 23:00

Ja bättre sent än aldrig...

Jag är då en liten snorvalp på nyss fyllda 18 år (29 juni) och är helt såld på Alfa!!!

Född och bor på Värmdö utanför Fjollträsk och får bo kvar här ett tag till, ska sedan flytta från den här skitstan så fort jag får råd! :rockon:
Familjen har sommarställe nära Mora i Dalarna, där min räser moped står, som fö har varit i familjens ägo sen sent slutet av 70-talet! :thumbsup:
Jag går nu 2:a året på fordonstekniska nära mitt hem, och där har jag en lärare som heter RIKARD L här på AP!
Jobbar på lokala ICA butiken på helger och kvällar när jag inte pillar med bilarna..

Och till Alfa virusets uppkomst:
Min fader införskaffade sig en Alfa 75 2,7 (2,5), som var väldigt påkostad i chassi och motor, under mitten av 90-talet som jag blev MYCKET kär i! Har ALDRIG åkt i en bil som har haft så sjuk väghållning och som var så balanserad som den var! :deal:

Mopeder, bilar, A-traktorer, Volvo och Cheva??? :lips:
Efter några mopeder Ciao, Derbi, Yamaha, Derbi så var det dags för nått som kanske är lite pinsamt i detta sammanhang…
Så när jag fyllde 16 så införskaffades en Mercedes-Benz 508D -77 (lastbils A-Traktor) som senare ersattes med en V***o 244 A-traktor från 1979 som var lite småtrimmad……. :P
Så i November 2003 slog det slint i huvudet ”Jag ska bli raggare”……. Och därmed införskaffades en Chevrolet Chevelle från 1974. Sen i April så märkte jag att allt som har med USA och bilar är SKIT tack vare mycket nerlagda pengar på den skithögen!!! Jag slutade med raggarfasonerna och sålde slagskeppet!
I maj 2004 införskaffades min första bil, en mycket fin Alfa Romeo 75 2,5 från 1987 med endast 10500mil på mätaren och så gott som rostfri och HELT original!!! Den byttes den 1 Augusti mot en Alfa Romeo Alfetta GTV från 1980 i mycket fint skick!
I juli 2004 införskaffades min andra bil, en preppad Alfa Romeo 75 America från 1990 med endast 1 ägare som var påkostad i chassit men sämre skick i motorn! Den ska nu säljas pga dålig ekonomi!
Och till sist så byttes ju, den 1 Augusti, min Alfa 75 2,5 mot en Alfetta GTV i mycket fint skick!
Sammanfattning: mopeder har ju alla haft och det enda kravet man hade var att dom var trimmade och gick bättre än andras…
Sen efter 3 st snedsteg (Merca, Volvo och Cheva) så har jag ju faktiskt åtgärdat snedstegen med 3 st Alfa Romeo! Så jag hoppas att jag är förlåten! :bondage:

Alfetta GTV 01.jpg - 65kB

po - 2004-8-3 kl 23:15

Holman,,,, du är hemskt lik en Alfetta-GTV, vet du det?

/po

Alfista - 2004-8-4 kl 11:00

Quote:
Ursprungligen postat av po

/po

haha va är oddsen... tur att du gillar alfa (jag menar det löste sig bra :wink:)

Holman - 2004-8-4 kl 17:13

Quote:
Ursprungligen postat av po

/po

jag tror att nån har fått lite för mycket :beerchug:....... :D
Nä jag hade ingen bild på mig själv för jag brukar inte fastna på kort... :dunce:
Så ja bifogade en bild på skönheten från 1980! Min nya flickvän... :P

dålig karaktär

björn - 2004-9-17 kl 18:11

Då var det väl min tur att bidraga mitt
strå till stacken av den här personlighetsblottningen!

Jag är Björn, en småkonstig tvivelaktig
men ändå helgo rolig figur som är ställningsbyggare i Norge på lite olika ställen.

Ibland pratar jag alldeles för mycket
och ibland alldeles för lite. :lips:

Har tyckt om att svänga med bilar och
varit fastklistrad vid tv:n när de visat
rallyn, wrc och olika motorsporter
där det svänger.
Det är väl naturligt att man kom i kontakt med Alfa och insåg vilken stor betydelse detta bilmärke skulle ha för mig!

Erkänner att jag inte alls är händig, duktig
eller den man ska fråga om tips när det
gäller bilar och den mekaniska biten.
Men jag försöker lära mig så mycket jag kan. Speciellt i genren Alfa.

Kör en röd Alfa 75 TS -88 som är modifierad med
lite smågodis såsom 16" Revolution fälgar med 225/40-16 Kumho däck.
27mm Torsionsstavar fram, 30mm Krängningshämmare fram, 25mm Krängningshämmare bak, Grövre fjädrar bak, Gula Bilstein runt om, Hårdare bussningar av för mig okänt märke.
Orörd inredning, 11800 mil.
Bilen har en del småfix men detta är
saker jag ska ta itu med för att få
ett bra "glidar" skick på bilen.

Hoppas vi ses ute på vägarna nästa sommar.

Alfa annons.jpg - 65kB

Anglofista - 2004-9-20 kl 18:00

Tja!

Det var visst här man skulle lämna ut en massa information om sig själv i egen hög person.. här kommer iallafall litegrann :bananana:

Namnet var och är fortfarande Pär. Jag har varit bilfrälst ända sedan jag halvt blev utsketen i en Fiat Regatta, kanske inte det mest nobla som tänkas kan, men iallafall ett steg i rätt riktning, i ITALIENSK riktning!

Italienska och Engelska bilar har alltid legat mig varmast om hjärtat, vilket förklarar både val av bil, livsstil samt mitt nick. Efter ett par snedsteg i såväl sushi som surkålsträsk så har bilvalet blivit en Alfa Romeo 75 3,0 som jag skall åka i till vardags (och vilken vardag =) för att åka Jaguar när jag är sugen på att posera. :cool:

Jag är för övrigt "kompisen" till Maffia som åkte till Göteborg för att köpa en Alfa 90 med "lite kosmetisk rost" som det visst hette... Efter mycket uppskattad hjälp av Sälen, MaZ, Måns m.fl. blev det slutligen en läckert svart 75:a. Visserligen var den dubbelt så dyr, men med 100ggr mindre rost... MINST :D

Tack och bock, ikväll blir det stock som jag brukar säga till frugan... :saythat:

po - 2004-9-20 kl 18:08

Anglofista, kul! Första inlägget och i denna tråd?
Det var verkligen jagvillattallaskavetavemjagär innan jag postar i dom andra trådarna, en eloge för det och välkommen på forumet.

/po

Maffia Alfisti - 2004-9-20 kl 20:57

Po: Lite hjälp med registrering och orientering fick han.. Men han ska ha eloger endå!!

Han sålde nämligen sin fina Merca 200E på grunderna att den var "för praktisk" DET är rätt inställning, 75 3.0an är ju mkt mer spännande i många avseenden :D ...på hemvägen börjde Servopumpen läcka som ett såll, läckte inget när vi provkörde den, väl hemma hängde sig flärpen i LMM som gav många rynkade ögonbryn och utbytta vacumslangar innan felet hittades....men det är en helt SUPERKUL bil i MKT fint skick :beerchug:

Men det är ju därför vi kör alfa eller hur? Det är lite roligare och lite mer spännande, på gott och ont :D

po - 2004-9-20 kl 21:04

Maffia Alfisti, detta gör ju bara saken ännu bättre!
Från tysk rostmerca till italiensk kultur!

/po

Edit: Jag glömde......:beerchug:

[Editerat 20/9-2004 av po]

Dude - 2004-10-22 kl 08:06

Tjenare! Robert var namnet, Duddan, The Dude är smeknamnet och staden som jag gör osäker på kvällarna är Norrköping. Trots den relativt ringa åldern 18 har jag nu hunnit in på min andra Alfa. Kör just nu runt i en 164 som är 14 år gammal. På gården hemma står även en 75:a. Planen för den är att den ska rastas på minst ett par banmöten under 2005. Just nu försöker jag att lära mig att köra framhjulsdrivet, och helst på bredden, då jag personligen är ett stort fan av bakhjulsdrift, då det är lättare att leva efter mitt motto; Slide in - Burn out!
Intresset för alfa har jag haft i ett par år, men förra sommaren fick jag erbjudande om att köpa en 75:a som var lite rejsmoddad, sänkt, tuffare kammar, luft å buller och en ny topp. Just nu står den uppallad för renovering av bromsar och för svetsning av ett handbollsstort hål i golvet...

:steering:

Patrik N. - 2004-12-13 kl 22:15

Patrik var då mitt namn, en diskret alfapoweranvändare, reggade mig här mest för den sköna stämningens skull, halkar runt i en sådan kärra för tillfället som brukshink

men alfa kommer, så småningom..... men frågan är när...:dunce:

[Editerat 13/12-2004 av Patrik N.]

Kraniel - 2004-12-14 kl 11:50

Nämen titta, en presentationstråd! Jaha, jag får väl introducera mig själv här då.

Kraniel, förlåt, Daniel var alltså namnet. Som uppvuxen i Skåne talar jag en förvillande helyllesvensk dialekt. Pluggade Maskinteknik i Lund (M93) och ägnade den mesta tiden åt att teckna och tramsa med min hemsida, http://hem.fyristorg.com/kraniel

Numera sitter jag på ett företag norr om Stockholm som bygger stötdämpare, Öhlins Racing AB, och försöker få ordning på logistiken. Inte alltid det enklaste. Lite annat har också hunnits med, som att vara inköpare, programmerare och motorjournalist.

På mitt samvete har jag kanske ett femtontal Alfor, varav en Berlina med värstingtendenser (och då menar jag ungdomsbrottslingstendenser) var den som satte djupast spår. Annars har en del andra åk också hunnits med, varav den roligaste var en Superseven som jag körde lite Roadsport med. Till vardags åker jag en Jaguar XJ6 S3 som snart fyller 20 och som ska pensioneras till förmån för en BMW 740iAL.

Min ögonsten är min Alfa Romeo 1750 GTV Turbo -72. Det var kärlek vid första ögonkastet!

Tog en bild på mig på kontoret med en kameraförsedd handdator, håll tillgodo:

Kraniel_kontor_041214.jpg - 14kB

martinericsson - 2005-1-16 kl 16:21

Hmmm...

Namn: Martin Ericsson
Ålder: 20 (Snart... 850529)
Född: Ja
Vart: I Karlstad
Bor: Munkfors (och har gjort hela livet)
Familj: Flickvännen Sophia, mamma (Kör 164), pappa (Äger en Alfetta. Ombyggnadsprojekt), bror (Kör 75:a på våren/sommaren/hösten)
Fastnade för Alfa när: Jag var 16 typ... Till slut lyckades pappa :D
Kör: Alfa 33 -87
Äger: Alfa 33 -87, Alfa Milano Oro -87
Har ägt: ---
Gör: Har planer på journalisthögskola till hösten.
Ska göra: Förhoppningsvis bli journalist, gifta mig, tvinga min fru att köra Alfa, dö i min Milano. Fast inte för ung... :P

Köpte min första Alfa den 2 april 2004. Det var den svarta Milanon som inhandlades i Karlstad för 13.000:- Har varit en hel del (dyrt) fix på den så sammanlagt är den nog uppe i 25-28.000:- med alla nya delar och rep.arbete.
Under vår-vintern nu ska den fixas upp rejält så den blir i det närmaste perfekt i skick. Så småningom ska den hellackeras också...
Min andra Alfa inhandlades i Västerås den 21 oktober -04. Den röda 33:an kostade hela 3000:-. Den finns inga planer för direkt utan den rullar tills den slutar rulla helt enkelt. Eventuellt tar min far över den när Milanon ska rullas ut för sommarkörningen.
Framtida Alfor finns det många :D Men det närmaste är nog en 164 Q4.

That's it!

[Editerat 16/1-2005 av martinericsson]

[Editerat 16/1-2005 av martinericsson]

[Editerat 9/3-2005 av martinericsson]

Då ska vi se....

Wibbe - 2005-2-5 kl 10:35

Heter Emil Wiberg
Bor i en håla som heter vinslöv som ligger utanför kristianstad i skåne.. En mycket fin håla...
Jobbar som Besiktningstekniker på SBP vilket är ett mycket kul jobb. Där kan man lära sig mycket om hur man kan laga bilar... (både rätt och fel)

När jag inte jobbar så skruvar jag med min Alfa GTV6 TB... Mycket trevlig bil.. Det är min andra alfa.. Min första alfa var en 75 americana 3,0 (OHL114) Det var den som gjorde att man fastna i träsket..
Förra vintern gjorde jag mitt stora sne steg köpte en nissan 200sx som jag trimmade och byggde om så mycket det gick... http://200sx.kicks-ass.net/wiberg/ finns bilder på den...

Bytte den sen mot min Fina GTV6 TB en dröm jag haft länge... Nu blir det bara alfa...

När jag inte är i garget så Flyger jag gärna runt i luften... Är snart klar med mitt flygcert och flyger ofta runt i sverige i en PA 28 som heter SE-KDZ.. En trevlig hobby....
http://www.alfapower.nu/gallery/album633 finns lite bilder på bilen och flyget...

Ja det var väll lite om mig...
Hoppas någon gillade läsningen...

KDZ

Luckan - 2005-2-5 kl 19:36

Tjena Wibbe!

Välkommen hit! Kul att se ännu ett flygfä som kombinerar flygandet med Alfa. Och ännu bättre med vår "egen" besiktningsgubbe. Gissa om du får svara på frågor...

Wibbe - 2005-2-6 kl 11:11

Hej....

Ja det är nog det roligaset som finns att flyga... Man känner sig rätt så fri när man sitter där uppe helt själv.....

Jag svara gärna på frågor om allt som har med bilar och besiktning att göra....:headbang:

italieno - 2005-2-23 kl 23:58

Mitt navn er Sven Magne og jeg er fra Rogaland. Dera vet i det kloka landet i Vest:P

Jeg er 35 år og har vært alfist i vel 10 år med litt for lange pauser uten Alfa, men med bl.a. et par Ritmo 130 TC i stedet og diverse ikke italiensk båss.

Har fortiden en 164 TS som blir piska rundt på lokale banar:revs::steering:

Håper på å få muligheten til å prøva et par svenske banetreff snart.

Pellson - 2005-6-1 kl 14:26

Dags för re-editering..

Pelle heter jag och är född -70. Ursprungligen är jag av blandras men uppväxt i Östergötland vilket väl innebär att jag om något är östgöte då..
Numera är jag etablerad på västkusten tillsammans med en annan blandrasöstgöte i förskingringen.

Pellson med copilot.

Alfaintresset håller jag vid liv med en Alfetta, trots att den får gå på terräng släp för att komma hemifrån. Vår lokalväg som är i klass med den på fotot medan medför vissa logistiska problem för de flesta Alfor, se..

[Ändrad 2009-1-26 av Pellson]

Christopher - 2005-7-6 kl 00:07

Denna tråden har tydligen glidit förbi mina ögon!

Namnet vart Christopher Lee.
19 år gammal, bor på västkusten ungefär 8 kilometer utanför Halmstad.
Alltid vart bil frälst och det ligger i släkten.
Farsan min har alltid haft trevliga leksaker, allt ifrån Calibra 4x4 Turbo till S40 T4.
Ville vara annorlunda så jag köpte mig en Alfa 75:a i september 04:a.
Har inte ångrat mig ännu och kommer förmodligen inte göra det heller.
Har studerat strömmande multimedia på en skola vid namn LBS.
Är kunnig inom htlm kodning, animering, filmning/redigering och har även läst en fotografisk kurs.
Om du behöver hjälp fråga gärna!
Tjänster och gentjänster, finns det nå bättre? :beerchug:
Om dagarna glider jag mest runt, är arbetslös för tillfället.
Spenderar min tid ute i garaget eller framför burken.
Just nu har jag ett mindre projekt på gång med min 75:a, ska starta en årojekt tråk snart.

En sak som är dumt, jag har tummen mitt i handen! :saythat:

Okså ett kort såklart!

Silverpine.jpg - 86kB

baging - 2005-12-29 kl 02:09

Ujujuj, var skall man börja??
Ok, namnet är Stefan Båging, man, 45 år. Bostadsort nånannan mil söder om LiDköping (observera D, inte L).
Tituleras MC-Mekaniker alt Systemtekniker, beroende på vad jag är trött på. Jobbat 50% av mitt liv med datorer och resterande 50% med motorcyklar. Ja, eller... inte Duccar å Laverdor å såna fina cyklar, utan med Amerikanska gjutjärnsmodeller. Står dagligen på verkstaden på MC-Konsult i Lidköping, och gjort så dom sista 15 åren, med några avbrott för datorsvängen då...
För dagen ser fordonsparken ut som följer:
Alfa 75, 2.5 -87, jätteröd
Dodge Dart GTS 440 -69, jättebreda bakdäck å den oxå jätteröd.
Chevrolet Van, 4.3 V6 -89, heltäckt å otäckt mattsvart.
Chevrolet Camaro Cab. 3.8 V6, -98. Grön med Beige cab.
Harley Pannabobber -59, Egentligen tantens men HON skruvar aldrig med den..
Harley Early chopper -69, mitt evighetsprojekt, ny skepnad varje år. Ibland hinner den inte ens ut ur garaget innan den åker isär igen...
Ryds Camping -76 nånting, Trollingfiske är kul när man har 400m till Vänern.
Buster S -90, Inte trolling, men väl smygjakt på vårgäddorna i vasskanterna.
Ja, det var väl allt tror jag.... nejförresten, har ju en Boeing 502-6 som jag inte hittat skal till ännu... f*n vet vad det skall bli av det projektet... snabb båt kanske?? ;)

75an är första ägda Italienaren. Sent skall syndaren vakna... dock haft lite "encounters" med intressanta bilar tidigare. Fick en gång i tiden äran att köra in en nyrenoverad -70a Ghibli, inge kul alls, var mest nervös hela tiden.... Pillat lite elsystem i en Espada å vart hälftenägare av en Fiat 850 Sport, men that's it. Att jag ägt en 911 kanske man inte får uttala här??
Nåväl, det var då det... Har väl alltid drömt om en 1750, och nu känns det som att Darten kanske får stryka på foten för drömmen vad det lider....
75an är precis skitkul som bil. Enda jag ångrar med den är att jag inte skaffat nån tidigare.... Kullen som ligger på behagligt avstånd har fått ett par besök hittills, och fler lär det bli nästa år. Nya dämpare står på önskelistan, å kanske ett byte av bromsvätska så man klarar mer än 5 varv innan det kokar kan ju vara bra. Tack 75Anders för instruktionssvängen förresten.
Övrig banerfarenhet jag har sedan tidigare består av karting ett par år på klubbnivå.

Det var väl ungefär vem jag är. Frågor? ;)

/Stefan

DSC05448_2.jpg - 136kB

icwasp - 2005-12-30 kl 04:42

Martin Börkert 21 år från Norrköping

Skriver inte allt för ofta här men nu får man väl göra ett undantag och presentera sig!

Första Bilen var en Mitsubishi Galant GTI, men efter att ha börjat tjäna ihop lite pengar å börjat leta efter något udda och snyggt att köra runt i. Intresserades för alfas omtalande körglädje och skulle köpa en 164.
Men hittade ingen direkt och budgeten ökade snabbt eftersom ja bodde hemma. Gick upp en prisklass och det fick bli en svart 916 gtv som jag stormtrivs med. :steering:
Dock är den avställd nu så jag är tvungen att köra japanaren iallafall som har blivit vinterbil.

Jobbar skift som truckförare i magasinet på Bravikens pappersbruk.

Annars sitter ja vid burken rätt mkt, lyssnar på metal, :rockon:
spelar poker eller annat med vänner, :beerchug:
eller sätter igång en film med tjejjen.

Tack för mig / Martin

liten.JPG - 75kB

icwasp - 2005-12-30 kl 16:41

Jag hade tappat bort bilnyckeln till jappsaren några dagar innan denna bild och körde därför på reservnyckeln.

Men tack vare bilden upptäckte jag något fantastiskt :idea:

liten.JPG - 51kB

Kn@sen - 2005-12-31 kl 14:00

Thomas Lindgren 29år Från västerås

Har haft bilintresse sen man va liten sa typ när jag var 6-7år att jag skulle köpa en mustang när blev stor har ägt 3st nu :D

Italjenska bilar har jag alltid gillat Farsan körde fiat 124sport -70 fram till -85.

Har ägt en Fiat croma -87,Fiat tempra -91
Äger nu Fiat Croma 16v -95 och Lancia delta HF integrale -91, Ford Mustang cab -71, Volvo 740 -85 (vinterbil) Men ska bytas bort mot en alfa 75 i vår förhoppningsvis:D

Jobbar som truck förar på abb i västerås.
håller oftas till i garaget och med andra biltokiga person :bananana:

Fast man är rätt ensam om att va tokig i italjenska bilar bland dom man umgås med :cool:

75anders - 2005-12-31 kl 15:27

Quote:
Ursprungligen postat av baging

Tack 75Anders för instruktionssvängen förresten.
Övrig banerfarenhet jag har sedan tidigare består av karting ett par år på klubbnivå.

/Stefan

vassego!!:thumbsup:
Jag har oxå haft en 850sport. Den kom dock aldrig ur garaget. (mer än ett par ggr helt olagligt förstås.) Personligen går jag åt andra hållet och har börjat med karting och ska avveckla bankörningen...
Karting:bondage:bankörning

Florren - 2005-12-31 kl 15:34

Slänger in ett inlägg i vänta på kvällens festligheter :beerchug:

Heter Thomas Florén är 18år och bor utanför Avesta med Min Mor och Far.
Alfa intresset har jag att tacka min bror (Low, Fat, GTV6) och Farsan för.
Äger nu min egna alfa, En Vit 155:a 1,8 -97a som jag ägt i ca 3månader. dock så har jag inget körkort än men det ska nog komma snart.
Går 3:e året på El programmet med inriktning Installation.
Andra Inressen utöver alfa så åker jag snowboard och gymmar en del, eller så är jag med mina polare och gör dumma saker som oftast slutar med huvudvärk dagen efter. Annars ligger jag mest och "sover" med min flickvän Rebecca :kiss:
Hon har inte förstått det här med alfa än, men det tar sig nog.
Kompisarna är inte helt sålda än men dom brukar bråka om vem som ska köra eftersom jag själv inte kan köra den. än :wall:

Ja mycke mer är det inte värt att skriva...

rdlx3m - 2006-1-6 kl 11:17

Jaja, får vel slenge meg på jeg å da..

Mitt navn er da Robert Luketic, 22år bor i oslo/norge.
eier en 155 Q4, (mest sannsynlig ikke så lenge til)

Driver i grunn med det meste.

Vært aktiv Motocross Utøver:

Donwhill syklist:

Biketrials syklist:

Alt jeg har og eier går sidelengs.

Ellers tilbringer jeg som vanlig mere tid i garasjen under bilen enn jeg er hjemme.
Er jeg ikke på verkstedet så kjører jeg Lastebil til daglig.

Har drivi med en del film prosjekter også. Smadring av biler. lager bøll på veiene osv. Bare å ta en titt på min hjemmeside..

www.rdlx3m.com

Jonathan Westerlund.

Jonathan - 2006-2-13 kl 20:46

Japp så heter jag.
Är endast 18 år gammal och inskaffade mig en Alfa Romeo 164 2.0 TSpark för nåt halvår sen.

Har lyckats kört över 800 mil med den redan och bilen i sig sig har gått strax över 26.000 mil. Väldigt rostfri faktiskt, lite på huven i fram o bakre skärmkanter.
Den ska gå tills det är dags för skroten, dvs. tills jag avlider .
:thumbsup:

Som sagt 18 år gammal och går sista året på Teknisk i Tierp.
Bara några månader kvar nu, sen blir det högskola och maskiningejör i Gävle.

Nu i vinter ska det främst av allt byggas motor. Sen chassi tar jag när motorn är klar givetvis.
Men skriver jag ut vad det är tänkt att bli så blir jag nog bannad :lips:

Är mäkta imponerad av de flesta i Bygg/Projekttråden. Alfarobbans 75:a går inte av för hackor!

Mvh Jonathan

Robin164 - 2006-7-30 kl 13:01

Robin Johansson var namnet, 20 år från Tumba, två mil söder om huvfudstaden.
Går i skola nu sen blir det kanske utlandstjänst, skola, jobb är väl tanken. Bor med mina två föräldrar (skilda) och min två yngre syskon. Ingen flickvän...

Intresset för bilar kom på allvar iomed att jag hade fordonsutbildning i lumpen och insåg att man kan och det är roligt att skruva på bilar. Intresset för Alfa kom med att jag blev tipsad om italienska bilar av en kompis som kör Lancia. Skulle först bli en 164 men det blev en 33. En 1,7 -89.

Har har haft lite små problem egenligen hela tiden. Ägt den i ca 4 månader. Just nu är det tomgång och dåliga avgasvärden som jag inte blir av med. Tålamodet är väl rätt tunt för tillfället.

Farsan har alltid meckat så jag försöker nu snappa upp allt jag kan från honom.
Och det inte han vet, det vet ju folk här på AP. Otroligt trevliga människor måste jag säga.

Man får ju höra en hel del av folk om man att man kör Alfa. Framförallt farsans polare i 50 års åldern som kör Volvo eller Mazda. Men dom som kört min Alfa är imponderade. Så förhoppningsvis ska jag väl kunna smitta iaf en eller två kompisar med Alfaviruset.

MVH Robin

[Editerat 3/9-2006 av Robin164]

[Editerat 3/9-2006 av Robin164]

P7290010.JPG - 670kB

Maffia Alfisti - 2006-7-30 kl 14:22

Hejsan Robin kul att du trivs här på AP! :beerchug:

Man får ofta höra gliringar från bilägare med andra märken men det är bara för att dom är avundsjuka och inte vågar eller får (för respektive) köra Alfa sådeså :dunce::D

Vore bra om du kunde fylla i efternamnet ditt i signaturen också samt om du kunde förminska bilder innan du postar dom, forumet blir segare och man kan ju inte se hela bilden på en gång om man inte har en jättestor skärm med jättehög upplösning vilket jag tror ytterst få har.

Ha de bra och skuva på med 33an :beerchug: //Danne, Crew

Robin164 - 2006-7-31 kl 09:44

Har tänkt på det där med bilderna. Inte alls roligt att dom blir så stora. Vet bara inte vad jag ska göra för att få dom mindre. Är inte mer insatt än jag absaolut behöver när det gäller datoriet.

Efternamn, lugnt.

Zels - 2006-12-16 kl 01:53

Hej hopp!

Alexander hette man då, 18 år när jag skriver detta, född 88 i England. Bor för närvarande utanför Gnesta i sörmland.

Skulle då säga att min kärlek till alfor börja när jag såg min morbrors GTV 116 som är i just nu underbart skick.

När det gäller bilar så har det bara varit där. Ingen aning när det kom, det finns bara där men injengörskap finns i blodet.

Första bilen som man mecka med vart en Renault 5, men den fick man bara köra på gården (förlåt mamma för den nyplanterade äppleträden som jag körde över).

Sen vart det epatraktor...inte för att jag är raggare av nå sort men man lessnar till slut över att bussen gick 7km hemifrån ;) Vart en mazda...SKit bil, den byttes mot en volvo vilket jag har lärt mig väldigt mkt av, men den är också skit. Sen kom det. Dax att köpa första bilen. Det fannas bara ett val, Alfa romeo. Blev till slut min 75 som jag älskar fruktansvärt :D snart blir d vinter bil och den vill man oxå att d ska bli en alfa så om ni har nåt för runt 5tusen som tar mig minst till april så e d bara o höra av er!

Kneecap - 2007-1-21 kl 23:22

Tjena!

Får la ta och presentera mig också..
Mange heter jag och närmar mig 27, har precis fått en dotter, som heter Ellen (29dec) och bor ihop med min sambo Linda..

Kommer ursprungligen ifrån GBG men uppväxt i Halmstad, sen flyttade jag till Sthlm och jobbade ihjäl mig.. Numera bor jag i Åre och jobbar som restaurang-chef..

Tack vare min sambo hamnade jag här!

Tänkte nämligen byta ut den gamla bilen som är en 5 dörrars Lada Niva mot något annat offroadvänligt, typ LandCruiser, HiLux, Defender eller liknande..
Hon gnällde dock lite och tyckte inte att vi behövde två stora bilar i familjen (hon kör en Chevy Blazer!)... Men 4wd skulle jag fanimig ha iallafall..
Efter inte många dagar hittade jag min nya pärla på Blocket. En 33S QV 4Permanent -92.. Åkte och tittade på den och förväntade mig att det skulle bli en del rostjobb, tji fick jag..
Hittade totalt 2x1cm bubblig lack på karossen och ingen rost under bilen, förutom avgassystemet som hade en del ytrost..
Så det var bara att åka hem, ta ett snabbt snack med frugan.. Sen hämtade jag den igår..

Innan har jag haft följande (i ordning från först till sist..)

Mercedes 307D -82 (Eh.. Bra förstabil? Njä..)
Lada Niva 2131 -01 (Till salu nu..)
Golf 1 1,9l -82 (Också till salu)
och nu Alfan..

Alfa intresset väckte av en polare i halmstad som brukade plåga mig i alla rondeller han kunde hitta med sin Sud..
Men försvann sen från det spåret och det lutade mer och mer åt stora off-roadbilar,
har även sneglat på Delta Integrale, men tyckt de vart för dyrt.. Nu är jag "back on track" med Alfa..

Förövrigt tyckte sambon att det inte kanske var den bästa bilen att köpa då den lät lite mycket, sen provkörde hon och kom tillbaka med ett riktigt fånigt leende..
(Tro f-n det, hon lärde sig köra bil med sin farsas toktrimmade Audi TT Quattro..) :D

[Editerat 21/1-2007 av Kneecap]

alfa1.jpg - 50kB

Rydell - 2007-1-22 kl 12:52

Micael rydell är jag.
bor: söderköping
ålder:28
har precis sålt min 156:a och skaffat mig en 156 sw 2,5v6 för att snowboarden inte fick plats i den första 156:an.
http://www.freeride.se/photo/view.php?id=1124

baging - 2007-1-22 kl 22:39

Å hur hade du tänkt att man skall känna igen dej på träffar när man bara får ett kort på r*ven ;)

Om man hittar hit får man väl ändå skriva en rad eller två

hox - 2007-10-13 kl 05:50

Tjenis.:rolleyes:

VDN fakta/

Håkan, bor på Ingarö till höger om Sthlm.
Sambo och 2 döttrar 13 & 11 år.
Är nog ganska jobbig för jag måste "göra själv" precis som det var som 2-3 åring.
44 år och snart "panscho"(om 20 år).
Egenföretagar rörmokare.
Öl:yes:
Irish coffe:yes:
Första bil Bertone (AYS 856) Fick Bertone virus.
Det är nog så för mig att det är just Bertone cuppen som gäller, framhjulsdrivet utgår helt. Nya bilar är för pompösa.
Haft allt möjligt att åka i som tex fiat med extra rost och upp till tjänstebils Saab/Volvo.
Byggt mycket jolle/båt i både trä och plast.
Willys jeep 44:a med jättedäck och v8:a har hunnits med, trehjuling på Yamaha xt 550.
Husbygge på Ingarö
Numera försöker jag få till en Bertone utan allt med 75ts grejer.
Paddlat fors och byggt både havskajaker och fors dito.
Och nu när jag läser detta så inser jag att svenska var nog inte det ja lade ner mest tid på i plugget.
Framtidsplan/
Efter Bertonen skall jag bygga egenritad sportbil med inspiration ifrån gt 40, lola t70, 33 stradale.

[Ändrad 2007-10-13 av hox]

IMG_2863 [1024x768].jpg - 126kB

Qv-kraft - 2007-11-30 kl 15:39

Det är skandal att jag trots tusentals inlägg inte har presenterat mig än.

Mitt CV
Jag vågar nog påstå att jag är Alfapowers mest hänsynslöse bajspostare. Ser ni något skrivet av mig i teknikforumet ska ni genast dra öronen åt er för där fabulerar jag enbart. Jag är en teknisk idiot som inte ens skiftar till vinter-sommarhjul själv.

Annars är jag ganska djupt insyltad i alfaträsket. Köpte min första bil när jag var 17 år. Det var mesta en slump att det blev en Alfa, men det var kärlek vid första ögonkastet. Den bilen hade jag kvar länge, sedan blev det några olyckliga år i två olika saabar, men tack och lov har jag nu funnit mig tillrätta i en präktig familjealfa...med V6 förstås.

Heter Henrik, är 25 år, bor i Norrköping med min fästmö Anna. Jag jobbar på huvudkontoret på en begravningsbyrå. Driver även ett eget skivbolag och har spelat i olika hårdrocksband sedan jag var 14. Nuvarande band är MISS BEHAVIOUR.

Om jag ska berätta nåt som ni inte visste om redan så vore det väl att jag läser till skärgårdsskeppare på kvällstid. Jag har varit varit av med körkortet 3 gånger. Två gånger under prövotid... ung och dum, härligt naiv bilkörning. Som person är jag ganska slö, tycker om att se på TV.

[Ändrad 2007-11-30 av Qv-kraft]

[Ändrad 2007-11-30 av Qv-kraft]

APbild.jpg - 183kB

mopar - 2008-10-22 kl 12:50

Nu måste det väl finnas en del nya users som helt missat denna tråden?

/mopar

Aris - 2008-10-22 kl 19:52

Nja, det verkar inte så med tanke på att det skrivs i snitt 8 inlägg per dag i detta forum.

mopar - 2008-10-22 kl 20:01

Quote:
Ursprugligen inlagt av Aris
Nja, det verkar inte så med tanke på att det skrivs i snitt 8 inlägg per dag i detta forum.

Genomsnitt:
90.99 inlägg per medlem
5,689.84 inlägg per forum
9.43 svar per ämne
110.13 inlägg per dag <<<<-----------------------------<<<
1.21 nya medlemmar per dag
89.56% av alla medlemmar har gjort inlägg.

Dagens medlem är Alfa danne med 6 inlägg

/mopar

po - 2008-10-22 kl 20:05

Harkel host slempropp, jag fick inte upp nått som var nyare än 071130?
Dvs det borde finnas en hel hög nya användare här på forumet som borde krypa fram från garderoben eller stenen dom bott under detta senaste år?
/po

PontusL - 2008-10-30 kl 10:24

Hej!

Detta blir mitt första inlägg här på forumet. Jag är en 23-årig stockholmare med stort bilintresse, främst brittiska och italienska bilar men egentligen sträcker sig nog mitt intresse så brett som till allt med hjul. Jobbar lite extra men huvudsakligen läser jag till jurist. Siktet är nu inställt på Alfa, GTV eller 156 är det som lockar men det där varierar från dag tilldag, ibland är det 166 som gäller för att nästa timmer vara 155 som står högst på önskelistan.

Har tidigare haft bland annat dessa bilar i drift;

Kanske inte den mest smickrande bilden men ungefär såhär ser man ut;

[Ändrad 2008-10-30 av PontusL]

lillproppen - 2009-1-26 kl 22:04

Hejsan alla glada folk

Jag heter Henrik Johansson & bor ihop med en go tjej som heter Monika. Hon e 30 & jag 35 år. Har en hög med barn i åldern 10,11,12,15 år, dock inga tillsammans.

Har alltid gillat saker som brummar & haft ett gott öga till italienska bilar sen liten.

Jobbar på en mekanisk verkstad och började min bana hos en rod byggare i trakten. Det va där man fick lära sig svetsa Mig & Mig och sånt som hör till.

Har en speciell tråd till just Alfa från när man va mindre. Va med Mikael Nabrink en del när han håll på med racing och fick en del goa minnen på den vägen.

När man växt upp ( på pappret iallefall säger mina barn ) förverkligade jag en gammal dröm och köpte min drömbil. Hade ju massa planscher på väggen med Ferrari & andra coola bilar när man va mindre.
Med tanke på att man lever en kort stund & e död djävligt länge va det läge att köpa en F348.
En kul bil som även om den e 18 år inte skämms för sig. Kör för tillfället en F360 F1.

Så nu detta återfallet med Alfa, har liksom svårt att glömma den alfa 75 Evo... han tävlade med. Och letar nu efter en bil vi kan ha och leka på bana med. Har sån tur att sambon e bilintreserad också & e sugen på banåka så det ska bli spännande

Kul att det finns så mycket fina byggen och trådar att följa med mycket spännande kunskap. :bananana:

lillproppen - 2009-1-26 kl 22:14

Typ så här ser vi ut också :beerchug:

E ni i krokarna på västkusten e ni välkomna att höra av er då det alltid e kul att träffa liksinnade bilgalningar :ritaliead:

i lambo liten.JPG - 73kB

Riki - 2010-1-17 kl 14:01

tjena. Jag är rätt så ny här.
jag heter Rijald Drace är 22 år.Bor i Borås har bott här 10 år.
Jag kommer från Bosnien och staden heter Mostar, åker dit varje år på semester och då svänger man förbi italien och släktingar där.
Har alltid gillat Italienksa bilar,har alltid tyck att dem är speciella på nått sätt.

Detta är ett mycket bra forum.

Ha det gött

kapi - 2010-2-25 kl 14:38

Då har turen kommit till mig att presentera mig.
Kenny Brindstedt heter jag förlovad tillsammans med min underbara tjej, 23 år gammal för stunden och äger min första alfa. Vi bor i älta som då ligger i nacka kommun.

Det blev en röd 156a som jag har haft lite oflyt med senaste tiden men när den fungerar som den ska är den underbar!

Jobbar för tillfället som instruktör i försvaret men hoppas på att bli kadett till hösten. Är maskinare ombord på mitt lilla fartyg.
Har läst en M7 och jobbar mycket med scania dsi14 men även iveco motorer.
Har precis lärt mig att svarva, löda och svetsa och kan redan säga att jag älskar TIGen!

Framtidsplanerna är större än inkomsterna så därför planeras det mycket för att sedan kunna genomföra det som önskas.

F105L - 2010-3-17 kl 17:24

Hej!

Enzo Piazza heter jag, Italienare ( sicilienare ) född 1975 Augusta och flyttade till Sverige 2001.
Jag bor i Stenungsund med min fru Ingrid och 2 barn Alba och Bianca.
Jobbar som resesvetsare med stort bilintresset efter det mina föräldrar i Sicilien bor mitt i mot en bilverkstad ( Mimmo il meccanico! ) han lärde mig allt om bilar efter skolan. Nu jag pyssla med en Lancia Thema 8.32 ( se forum ), Lancia, Alfa och Fiat jag har haft många och hoppas det vil bli flera i framtiden!

Grazie a tutti Enzo.

elCrillo - 2010-12-15 kl 21:11

Hej!
Crille Borg, Kalmar. Återfalls Alfisti. Född i (farstun, enligt vissa...) Eskilstuna men bosat i Kalmar sedan 10 år. Flyttade hit pga jobb som jag bytt bort mot nytt som grovsmed. Började min Alfabana för 20 år sedan med GTV, 33, Alfetta, Gulia, Giulietta. Blev med sambo och vi har 2 grabbar. Blev just av med sambo men blev med nya Alfor istället, vilket i detta fall var ett lyft! Är meckaniker i fingerspättsarna men "hatar" motorer då jag aldrig förstått mej på dom... Svetsar gärna o mycket.

martinericsson - 2011-7-26 kl 23:19

Quote:
Ursprugligen inlagt av martinericsson
Hmmm...

Ålder: 20 (Snart... 850529)
Bor: Munkfors (och har gjort hela livet)
Familj: Flickvännen Sophia, mamma (Kör 164), pappa (Äger en Alfetta. Ombyggnadsprojekt), bror (Kör 75:a på våren/sommaren/hösten)
Kör: Alfa 33 -87
Äger: Alfa 33 -87, Alfa Milano Oro -87
Har ägt: ---
Gör: Har planer på journalisthögskola till hösten.
Ska göra: Förhoppningsvis bli journalist, gifta mig, tvinga min fru att köra Alfa, dö i min Milano. Fast inte för ung... :P

Köpte min första Alfa den 2 april 2004. Det var den svarta Milanon som inhandlades i Karlstad för 13.000:- Har varit en hel del (dyrt) fix på den så sammanlagt är den nog uppe i 25-28.000:- med alla nya delar och rep.arbete.
Under vår-vintern nu ska den fixas upp rejält så den blir i det närmaste perfekt i skick. Så småningom ska den hellackeras också...
Min andra Alfa inhandlades i Västerås den 21 oktober -04. Den röda 33:an kostade hela 3000:-. Den finns inga planer för direkt utan den rullar tills den slutar rulla helt enkelt. Eventuellt tar min far över den när Milanon ska rullas ut för sommarkörningen.
Framtida Alfor finns det många :D Men det närmaste är nog en 164 Q4.

That's it!

Ålder: 26
Bor: Nora
Familj: Sambon/fästmön Elin, mamma (Kör Peugeot 406), pappa (Har en Maserati 3200 GT och äger en Alfetta, ombyggnadsprojekt), bror (Har en 156 v6 -04 samt sin gamla 75 3.0 v6, båda på väg att säljas)
Kör: Alfa 156 SW 2,4 JTD TI -04 (På väg att säljas)
Äger: Alfa 156 SW 2,4 JTD TI -04
Har ägt: 75 Milano Oro 2,5 v6 -87, 33 1,7 TI -87, 164 TS -89, 164 TS -90, 156 SW 2,0 TS -00, 156 SW 1,9 JTD -04
Gör: Arbetar på industri (blev ingen journalist av mig).
Ska göra: Drömmer fortfarande om att skriva, kommer ALLTID att köra Alfa och hoppas att jag kan lura med tjejen på det också. Sen vet jag inte, livet får utvisa detta.

Milanon såldes i november samma år som förra inlägget och 33:an gick till Herr von Boisman strax efteråt vill jag minnas. Efter detta har jag ägt ytterligare 5 Alfa Romeo, den sjätte och åttonde totalt är på ingång då jag ska komma ner i kostnad på bilägandet.

Framtida Alfor hoppas jag fortfarande att det finns många, men närmast verkar det bli en 156 SW TS nånstans mellan -00 och -03, så länge :yes:

Tiderna förändras men inte Alfa-fanatismen :steering:

[Ändrad 2011-7-27 av martinericsson]

matsud - 2011-7-27 kl 20:15

Hej Martin!
Jag tror det var din bror som jag köpte en blå 164:a av för ngt år sedan,hämtade den hos er far i Munkfors.Måste bara säga det att din fars ombyggda Alfetta är nog bland det grymmaste jag har sett på många år.Finns det några bilder på den? / Mats

martinericsson - 2011-7-29 kl 09:47

Hej Mats!

Ja, det låter som att det stämmer :)

Vilket smicker! Det finns bilder på projektet här: Länk

Ursäkta den gamla skruttiga sidan, den har bara råkat finnas kvar ute i cyberrymden och jag kan inte ta bort den ;)

Tyvärr så har ju projektet stått stilla ett bra tag, han trodde att den skulle vara klar tills jag var 16 och då var jag 12-13 när han sa det och den är fortfarande i exakt samma stadium nu som då.

Dock har han fortfarande drömmen att den ska bli klar en dag, och han har ju inte så många år kvar till pension :)
Lite ny design krävs dock för att den ska bli tidsenlig.

GE - 2011-7-29 kl 13:08

Men va faan, jaga ut göbben i garaget så han bygger klart! :rockon:

martinericsson - 2011-7-29 kl 14:12

Haha, ja det ska jag försöka göra! Nu hoppas jag att min och min brors bilar kan hålla ihop och så även hans Maserati, då kanske han har tid med Alfettan :yes:

Det roliga är att alla ritningar och så som han gjort är gjorda långt innan Alfa började med sin "arga" look och den typen av runda strålkastare som den är tänkt att ha kom egentligen inte förrän på 159, ca. 10 år senare.

Fronten i övrigt är ju lite 90-tal, men den ska så klart göras om till en mer 156:ig stil tror jag han har tänkt. Han har också planer på en v6-motor i den istället för originalmotorn som fortfarande sitter i :drool:

Hägglund - 2011-9-4 kl 21:36

Hej allihoppa, Philip heter jag och är 21 år gammal. Bor söder om söder, dvs Älvsjö. Införskaffade mig min första Alfa för dryga 2 månader sen och kan lugnt säga att det varit det bästa köpet i mitt liv!

Tidigare bilar:
Golf VR6 Syncro - 96
Audi A4 - 99
Alfa Romeo 2.0 JTS - 03

Lär mig nya grejer om Alfa Romeo varje dag och följer ordspråket:
Om du älskar din Alfa kommer den att älska dig tillbaka!

Hej!

philen - 2011-10-26 kl 21:40

Snyggt namn Philip!

Hej, jag heter Philip, men kallas mest för philen, är uppvuxen med alfor i familjen (farsan har haft ett tiotal, men är nu nere på ynka talet två, farbror har väl ett gäng han med, morsan har haft ett par och morfar osv osv.) så det är liksom naturligt för mig att välja alfa.

Uppvuxen i Vendel i Tierps kommun, men bor numer med min hustru i Edsberg, Sollentuna. Jobbar i Täby, Arninge. Är sjukt peppad på alfaträffar med lite sladd runt någon mojje eller liknande (är ju uppvuxen på landet, då det är regel att umgås och sladda epa-traktor på ica-plan)

Min första var Alfa "Affe" 145 som jag kör som brukis just nu, den kommer i sommar plockas ned, rostlagas till förbannelse, göras motorrenovering, sys ny inredning och byggas om lite. Lackas kanske i och med det om totalt, dock i originalfärg men med röda detaljer.

Den andra är Alfa "lyxbilen" 164 som just nu står och samlar damm, vilket är det den är bäst på, har stått still i 11-12 år någonting innan jag lade vantarna på den. Har pysslat litegrann med den, men Affe måste pysslas om lite, så jag inte får körförbud på den (5st 2or). 164 Är helt original, helt och hållet rostfri med undantaget vänster bakhjulsbalja som rostat lite efter att batteriet som satt i spruckit och läckt sönder lite där nere, har hunnit skära bort allt det "sjuka" och min systers man som är svetsare ska fixa det på riktigt. Ny inredning ska sys till den också och byggas ljudsystem (SQ) :yes:

Vi är några polare som träffas ibland och mekar bil, käkar skräpmat och snackar skit några kvällar i månaden. Vill du vara med? Kom, var inte blyg, jag kom hit utan att känna någon alls. Eller om du har några kompisar som ni träffas och pular lite, putsar och snackar skit, så hakar jag gärna på om jag får. :D

Lundin B - 2011-11-8 kl 21:13

44 år, bor i Östra Ljungby Skåne, har 23 st Citroëner och en del annat, kör Moto Guzzi och gillar även annat italienskt, även amerikanskt och så, dvs är lite blandmissbrukare,,, :oO:D

Gillar Montrealen främst bland alforna, men sneglar en del på Maserati tft,,

Jobbar som industrielektriker, aktiv i Citroën och Moto Guzziklubben, hänger en hel del på www.citroenakuten.com

duddi6 - 2011-11-9 kl 16:02

Hej!

Är en tjej på 36 år från Värmländska skogarna :D
Född med motorolja i ådrorna, å har sen barnsben älskat bilar:thumbsup: antagligen ärvt en del av intresset av min kära far och styvfar!

Jag har har hunnit haft en massa bilar (mycke Oplar) då detta märke legat mig varmt om hjärtat:yes: har haft en Opel Vectra B kombi som jag stylat lite å haft med på olika utställningar!
Sen så har de blivit Bmw´s, Peugeoter, Citroên, Ford, Audi m.fl kommer knappt ihåg vad jag haft å inte :D

Tyvärr är jag en sån som tröttnar rätt fort på bilarna å letar ständigt efter nåt annat kul:boing:

Har också en stor passion för Fiat 126, och har just nu 3st i min ägo:ritaliead: har gjort inlägg om dessa små liv här på Alfapower! Mina Fiater tröttnar jag nog aldrig på för ingen är den andra lik, å varje bil har sin egen själ som man bara måsta älska:pftroest:

Kör även hoj ( Yamaha R6) när vädret tillåter, så gasa gillar jag mycke;)

Köpte min första Alfa i somras, å de blev en 156 Sw 01:a. Har hunnit byta bl.a Lmm på den, men peppar peppar så har den funkat sen dess:pray:
Tycker att den är väldigt skön å köra, å så e den snygg me så klart!!

Får väl se vad nästa bil blir för nån, dreglar ju lite efter en 159 kombi:drool:

Nathia - 2013-2-15 kl 20:30

Ja hej, typ.

Nyreggad och oklar, här hände inte mycket.

21 år Stockholmare som försvann till Norrbotten..började riktiga bilägadet med en 156a 2.0 TS, körde lite mer än ett år med den innan jag kände att den var lite sliten.

Köpte mig en 159a 2.2 JTS i september som jag kör runt med nu..kommer på rostfritt till nästa vecka om leveransen håller tiden.

sam_h - 2013-2-15 kl 20:34

Quote: Ursprugligen inlagt av Malheus  
Ja hej, typ.

Nyreggad och oklar, här hände inte mycket.

21 år Stockholmare som försvann till Norrbotten..började riktiga bilägadet med en 156a 2.0 TS, körde lite mer än ett år med den innan jag kände att den var lite sliten.

Köpte mig en 159a 2.2 JTS i september som jag kör runt med nu..kommer på rostfritt till nästa vecka om leveransen håller tiden.

Välkommen!
Det är väl lite förkallt i garagen just nu för att det ska vara någon större aktivitet här. Det tar sig allterftersom snön smällter.

Nathia - 2013-2-15 kl 20:45

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Välkommen!
Det är väl lite förkallt i garagen just nu för att det ska vara någon större aktivitet här. Det tar sig allterftersom snön smällter.

Tack, fair enough.

Får väl lägga upp en projekttråd när jag får grejerna, garagets forum händer inte mycket på..mest för jag är så "tråkig" då jag inte har turbo konverterad Volvo, usch.

sam_h - 2013-2-15 kl 21:05

hehe. Volvoraggarna får väl inte hänga på originalfantastforumet "jagrullar" ;)

Passa även på att läsa forumregler, om bland annat fullständigt namn i signaturen.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=14172

T.Blomfeldt - 2014-1-23 kl 09:40

Hej på er.

Jag bor tvärs över havet från Umeå ungefär (Finland) och har kört Alfa sen dryga fem år tillbaka.
Efter en hel rad av ovannämnda turbokonverterade Volvo och nån "hot hatch" som bruksbil blev behovet av en fyrdörrars bil påtagligt.

Har alltid haft som prioritet 1 att bilen skall vara kul att köra.
Då föll alla småbilar bort eftersom deras vassaste versioner alltid är 2-dörrars.
Japanskt finns inte på kartan.
Tyskt är tråkigt (sambon harvar dock fortfarande runt i en Audi).

Då fanns bara Alfa Romeo kvar som erbjöd hyfsat med prestanda, tillräckligt med dörrar för att kunna surra fast barnen i baksätet, och tillräckligt kul att köra för en rimlig peng.

Ett val jag inte ångrat en sekund.

Att Alfa Romeo gav så mycket mera är en ren bonus, inte bara "bang for the bucks" utan även ett intressant arv och nåt som är svårt att sätta tummen på -en känsla, en själ.

Hobbybilen/evighetsprojektet är fortfarande Volvo (med förhoppningsvis under 1kg/hk), men en projekt-Alfa lockar mer och mer. Tyvärr är tid lite av en bristvara då man bara hinner vara i garaget under dygnets mörka timmar, men vem vet..

Under resans gång har min 156 V6 förbättrats lite smått framförallt på väghållningssidan, svårt att hålla fingrarna i styr :D

FredrikAssarsson - 2014-1-23 kl 09:45

Hej och välkommen!

Det ser ut att vara en riktigt snygg 156, har du några bilder att dela med dig av eller ska du bara retas? :beerchug:

T.Blomfeldt - 2014-1-23 kl 10:51

Tack Fredrik :beerchug:

Slängde just upp en projekttråd, i den finns fler bilder.

mikoto - 2015-5-17 kl 14:07

Den här tråden är ju livsfarlig, iom att den verkar uppdateras en gång om året får man ju spotlighten på sig. Men det är lika bra att skriva ändå ifall man fastnar :-)

Är från och bor i Skövde mitt i västergötland med sambo. Har som filosofi att man ska vara trofast och ta hand om såväl personer som saker så tar de hand om dig i slutändan. Ibland slår det tillbaka men jag kan inte tänka mig leva annorlunda :-)

Har haft körkort i flera år nu men har ännu inte ägt någon bil, har lånat föräldrarnas bilar vid behov istället men börjar ledsna på det och har nu börjat sätta allvar i planerna att skaffa en egen. Har ingen erfarenhet direkt av att arbeta med bilar men är väldigt orädd av mig för att rycka isär mina(och andras) grejer och bygga egna lösningar till problem jag hittar. Har sedan tidigare pillat med arkadspelsmaskinen, bildrörsskärmar, akvarier och pumpar. Hoppa till bilar känns inte långt, fadern och släkten pillar mycket i övrigt så man har alltid någon att springa till om det tryter :-)

Är inte på något sätt uppvuxen med Alfa eller har ens åkt en. Men deras och användarnas filosofi matchar på mycket den jag själv har på livet. Krångel och bråk är egenskaper en maskin ska ha. Hellre en bil som går som en gud i en dag och motorn trillar ut dagen efter än morsans S60 som rullar lika stabil och tråkigt varje dag året om.

Jag är dock snål som ett troll och deltidare så vi får se hur lång tid det tar innan jag faktiskt kör något eget...

Jonaslofgren - 2015-5-17 kl 20:17

Denna tråd har jag inte sett förut... Kan väl passa på att bikta mig också då.
Som användarnamnet kanske antyder heter jag Jonas löfgren. 30 år för tillfället. Bor i överammer som ligger en bit öster om östersund. Har sambo och 2 döttrar.

Har alltid varit intresserad av allt med motor, men I tonåren (innan man begrep bättre) var det främst Volvo som gällde. Sedan har jag haft ca 40 Bilar av olika fabrikat varav kanske hälften varit I trafik och resten reservdelsbilar eller lik som stått och rostat en stund på gården.
Efter 18 års bilen Volvo 244 blev det Först ett antal Datsun bluebird och sen en näve Bmw osv...

Hursomhelst gjorde jag lumpen tillsammans med en som hade en Alfa 75 med 2,5 liters sexa... Vilken bil! vilken sång I motorn! En sån bara måste jag ha, sa jag till en kompis som svarade att grannen hemma på byn hade en, Sagt och gjort. För 5000 kr köpte jag min första alfa, en 75 ts (fick klara mig utan sexa) Men den fick mig att förstå att det finns bilkörning, och så finns det BILKÖRNING. Det var helt annat än allt jag kört dittills. Tyvärr dömde bilprovningen ut vindrutan och sen ställdes den undan I väntan på bättre tider.. Men efter ett år såldes den istället, men jag var helt inställd på att nån gång ha en igen.

Och 2012 blev det affär på en 75 Milano med rasad 3 litersmotor, egentligen var den I för dåligt skick men när man väl har ringt på annonsen, ja då har man ju I princip köpt bilen... I dagsläget står den fortfarande utan motor men med en 3 liters maskin klar att stoppa I.

Sen köpte jag ju min 33 sw 4x4-89 förra våren. "2500 milaren" som förmodligen hade gått mer... Som jag har som bruksbil. Dock obesiktad då jag inte har fått till tillräckligt bra avgasvärden än.:angryfire:
Underbart med fyrhjulsdrift, vet inte om jag kan vara utan det igen...

Pages:  1    3  4