AlfaPower

alfa 33 16v P4

sonax - 2004-9-21 kl 22:11

:bananana: tängte införskaffa mig en 16v boxer som jag ska trimma, tängte borra upp den till 2l porta, plana o bluprinta !!!o byta kolvar OSV nån som har några tips och ideer ??:afro:

theseal - 2004-9-21 kl 22:16

stenhårt!!! Får man verkligen upp volymen till 2 l i en boxer, har för mig att drygt 1900cc är max innan kolvarna blir för närgångna???

Hursom, så går det få ur en del pulver ur en boxer, och framförallt massa varv... Sud-Peters förgasar 1,7:a låter mysigt som saaaatan när han smiskar den. Fort går det också, men mycket beror givetvis på chassiet och vikten, som är är A och O när man "bara" har sådär en 160 kusar.

Så lätta och chassie trimma och så har du en kul P4:a

po - 2004-9-21 kl 22:22

Två liter?
Jag är skeptisk, hur skall detta lösas?
Inga delar för denna konvertering finns att köpa samt att försöka borra eller stroka blir nog inte lätt.
Men visst är man full i fan och har någon ide om vilka kolvar som kan passa efter en rejäl borrning eller så är det bara att köra.

/po

Micke G - 2004-9-22 kl 05:09

1850 kubik är max vad jag känner till. Har man tillräckligt med pengar så kan man ju köpa 90 mm JE pistons för en sådär 10000:- satsen. Annars finns det en del andra knep att ta till också, men då får man ta åt sig trimmningsproblematiken som en livsstil.

Tony - 2004-9-23 kl 00:06

4 st 3.0 V6 foder / kolvar i boxerblock?

Fast det hänger väl på 3.0 kolvbultens placering och förbränningsrummet som delvis är i boxerkolvens topp.

tack

sonax - 2004-9-23 kl 02:42

tackar för alla ideer osså ös på bara somtur är har jag en pappa som är gammal alfa meckaniker plus att MMR (malmö motor renovering hjälper till med motorn:afro:

Orginalet - 2004-9-25 kl 07:15

Quote:
Ursprungligen postat av sonax
tackar för alla ideer osså ös på bara somtur är har jag en pappa som är gammal alfa meckaniker plus att MMR (malmö motor renovering hjälper till med motorn:afro:

Drömläget =) Lycka till! Kommer bli kul att följa... Gärna mycket bilder :banana:

//John

Samme - 2004-9-25 kl 08:15

Quote:
Ursprungligen postat av sonax

En del har det nästan för bra! :D

Lycka till med projektet!

/Samme

Göra 2?

beatwise - 2004-9-25 kl 09:21

Motorer alltså. Dom får gärna låna min ett tag... :D:D

Lycka till och välkommen till det DJUPA boxerträsket...

:smash::thumbsup:

Martin - 2004-11-10 kl 18:30

Matt Stalton på www.alfa-pages.co.uk hårdtrimmar en p4 men gör allt jobb i topparna. Han förstorar en av insugsventilerna markant. Han har förklarat principen med vilken ventil det ska vara på forumet någon gång. Han har ingen dedikerad renoveringstråd men gör jobbet i samarbete med clovertech i London.

http://www.clovertechuk.com/projects.htm

Jag drömmer om samma projekt men har realistiskt inte tid och undrar om p4 är ett måste för att klara 180bhp eller mer i en 33a?

Cool 16v boxer att dregla över:

http://www.beymo.de/

Uppborrning diskuteras också på 33-forumet. Det finns en kille i Danmark som berättar om ett 1.9L kit som han beställt.

Du kan säkert få råd och hjälp av de också.

Martin, 33 16v QV -91

:idea: När får vi se en Alfa32(v) bimotore?? :evil::evil:

[Editerat 10/11-2004 av Martin]

[Editerat 10/11-2004 av Martin]