AlfaPower

Funderingar 166 (speciell tråd)

 Pages:  1    3  4

NZORIKKO - 2004-10-29 kl 23:06

Skriver om detta något i en egen tråd för att få respons.

En av många funderingar kring en ny bil är, skulle man kunna hitta programvara till navigationen med Direct Connect? Jag har kollat runt lite och förstått att det verkar heta Navtech eller Navteq.

Hur vad det där, finns det lågnivåsignal framdragen till bagaget att användas till tex basslutsteg?

Någon som vet vad den lilla insexskruven som sitter på sas baksidan av fönsterhissmotorn har för funktion, den var tex loctitad. När jag skruvade på den började motorn att gå lättare. När jag skuvade ut den helt gick motorn men ingen kraft kom ut efter växeln, om ni fattar vad jag menar. Nu har jag skruvat den på känn och då går fönsterhissen i princip som den ska. Jag misstänker att felet kommit från strömställaren som är väldigt glapp och odistinkt, i bland ligger den på fastän rutan nått ändläget.

[Ändrad 2009-6-8 av NZORIKKO]

NZORIKKO - 2004-11-1 kl 13:50

Vilka tändstift ska man köra med?

Dessa har jag blivit erbjuden i Umeå.

NGK platinastift 18-PFR6B 232:-
Bosch platinastift 0,6mm 18-F5DPOR 154:-
Champion EON1 69:-
Eller andra alternativ. Finns Golden Lodge till 166:an?
Än så länge har jag hitta någon rekomendation i instruktionsboken.

Pellson - 2004-11-1 kl 14:20

NGK.

Plåtvalsaren - 2004-11-1 kl 16:03

Dett var intressant!

Vad är tändstiften till för motor, 2.0TS ?

I så fall är jag också intresserad att köpa till 156:an.

Vad heter företaget i Umeå? Telefonnummer?

NZORIKKO - 2004-11-1 kl 16:33

Just det ja. Det är till en 166 3,0 24V -99.

NZORIKKO - 2004-11-1 kl 17:10

Om man kollar i England på http://www.sparkplugs.co.uk/pages/pricing/applications/ngk_p...

så kostar NGK-stiften 6,44 £/st
frakt ca 8 £
VAT 17.5 %
54,8 £ = 712.654 Skr
mot för 1392 Skr i Umeå.
Jag tror jag beställer nu.

Gustav_Holmdahl - 2004-11-1 kl 18:48

Angående navigatorn...

Jag har letat efter nyare upplagor av kartan i 166'an(Navtech/Navteq) men inte hittat någon nyare än 2001. Dock inte på någon DC server utan bara hos Navteq själva. Tror de ligger på ca 1500 spänn. Själv har jag -99'ans Skandinavienkarta och den funkar bra, men tyvärr byggs det lite för mycket rondeller i det här landet som inte alltid är med på kartan.

Hittar du en nyare version på DC så hör gärna av dig med ett U2U eller mail :boing:

NZORIKKO - 2004-11-1 kl 23:34

Än så länge har jag inte hittat nåt som funkar.

En helt annan sak, var sätter man Club Alfa Romeo- och AP-dekalerna på en 166:a? Tror det blir på någon ruta för att inte skada lacken.

DSC00063.JPG - 61kB

Gustav_Holmdahl - 2004-11-2 kl 06:17

Jag har mina på den lilla "trekanten" vid rutan i bakkant på bakdörrarna.

NZORIKKO - 2004-11-2 kl 08:43

Ja just ja, den ytan är som gjord för ändamålet.

166 yta.jpg - 19kB

lusen - 2004-11-2 kl 09:03

Lilla sätter man fram på regplåten.

Gustav_Holmdahl - 2004-11-2 kl 09:24

Jag har ett där också :D

Klistermärken följer förövrigt med vid försäljnig :bananana:

Telefonsamtal?

Trolle - 2004-11-22 kl 22:41

Du NZORIKKO...
Du köpte din 166:a rätt nyligen va?
Jag ringde nämligen på den bilen när du var ute och provkörde den =) Fick leta upp en svart istället :beerchug:

Tony - 2004-11-23 kl 00:49

Hoppas du vart nöjd med 166:an Rikard.

Ang. 166 stift så är säkert platina a 232:-/st jättebra.

Annars så finns Eqyyem stdstift för 59:- / 4 st på Biltema. Det är inga dåliga stift, används i WRC bl.a. De har även long life variant m 3 elektroder för några tior till.

NZORIKKO - 2004-11-23 kl 09:47

Quote:
Ursprungligen postat av Gustav_Holmdahl
Jag har mina på den lilla "trekanten" vid rutan i bakkant på bakdörrarna.


Jag provade att sätta CAR-klistermärket där på bakdörren men tyckte inte det blev bra så jag satte dem ovanför skärmblinkerserna som jag alltid haft på mina tidigare Alfor.

NZORIKKO - 2004-11-23 kl 09:50

Quote:
Ursprungligen postat av Trolle
Du NZORIKKO...
Du köpte din 166:a rätt nyligen va?
Jag ringde nämligen på den bilen när du var ute och provkörde den =) Fick leta upp en svart istället :beerchug:


Jaha du, så är det ibland. Tur i oturen så fick du tag på en 166:a ialla fall. Är det möjligtvis den som en kille som hette Daniel och jobbade kring SALK-hallen hade? Den kollade jag på i början av september.

NZORIKKO - 2004-11-23 kl 10:00

Quote:
Ursprungligen postat av Tony
Hoppas du vart nöjd med 166:an Rikard.

Ang. 166 stift så är säkert platina a 232:-/st jättebra.

Annars så finns Eqyyem stdstift för 59:- / 4 st på Biltema. Det är inga dåliga stift, används i WRC bl.a. De har även long life variant m 3 elektroder för några tior till.


Hittills är jag nöjd, lite småfel får man ju räkna med på en beggad bil. I helgen var jag i Ö-vik och kunde testa navigation för första gången. :thumbsup:

Jag har lagt på orginal 16 tumsfälgar med Pirelli Carvingdäck och de greppar finfint på is, snö och halka och känns även stabila på asfalt. Kan rekomenderas.

Bara jag kan övertyga din brorsa att vara med på att köpa stift från England så blir ju frakten försumbar och priset per stift hälften av i Sverige.
En kille här i Umeå, Roger, som häller på och startar egen verkstad kommer att kunna sälja Denso-stift till bra pris, kring hälften av NGK de också. Någon som har någon erfarenhet ev dem?

DSC00053.JPG - 59kB

Trolle - 2004-11-23 kl 16:30

Quote:
Ursprungligen postat av NZORIKKO
Quote:
Ursprungligen postat av Trolle
Du NZORIKKO...
Du köpte din 166:a rätt nyligen va?
Jag ringde nämligen på den bilen när du var ute och provkörde den =) Fick leta upp en svart istället :beerchug:


Jaha du, så är det ibland. Tur i oturen så fick du tag på en 166:a ialla fall. Är det möjligtvis den som en kille som hette Daniel och jobbade kring SALK-hallen hade? Den kollade jag på i början av september.


Mycket riktigt den är det. I september? Då kan den inte ha varit inreggad väl?

NZORIKKO - 2005-1-3 kl 17:33

En snöfattig vinter kan man fånga skönheter på bild även i Umeå.

166 solnedgång.jpg - 48kB

NZORIKKO - 2005-1-11 kl 22:17

Någon som vet säkert hur man kommer åt lågnivåutgången som ska finnas bakom displayen i mittkonsollen. Jag har demonterat en hel del men får inte lös själva displayhuset. Ska man kanske gå ifrån sidostyckena istället som man gjorde på 164:an?

crille916 - 2005-1-12 kl 09:02

Pilla lös locket runt växelspaken och ta bort damasken skruva lös "ramen" som går upp på bägge sidor om konsolen, det är 4 skruvar. Plocka bort nedre panelen med cigg uttag mm.Sedan finns det ett hål på varsin sida om displayen, stoppa in en mejsel för att lossa på fjäderhakarna, och drag ut displayen.

NZORIKKO - 2005-1-12 kl 10:48

Tackar tackar. :thumbsup:

laze - 2005-1-14 kl 15:48

tänkte inte göra dig besviken men lyfter endå den här tråden, det sitter inga vanliga lågnivåutgångar bak på enheten..

Gustav_Holmdahl - 2005-1-14 kl 21:09

Nej, inga vanliga RCA-lågnivå men det finns lågnivåutgångar där. På vissa 166'or(somliga hävdar alla) finns det en kabel dragen som går till bagageutrymmet där det på 166'or utrustade med det extra ljudpaketet förser ett slutsteg med ljud. Jag kan efter att ha letat i timmar i min dåvarande 166'as bagage intyga att där inte fanns nån kabel. Däremot så hade det gått(om jag haft tålamod nog) att dra en egen kabel från huvudenheten och bak till bagaget.

Hoppas du hittar kontakten och att du får signal ut till ditt slutsteg!

laze - 2005-1-14 kl 21:48

kablarna för cd-växlaren och lineout sitter i samma plugg bak, så sladdarna borde ju gå i samma kabel bak så har man sladden för cd-växlare bak så borde även lågnivåkablarna vara där. Frågan är vad det är för anslutning på dem så man inte pluggar in rca kontakten som ska gå till cd-växlaren :)

ICSen på 166an ska stämma väl överens med porsches PCM1 så om någon vågar kan ni testa med pinouten för den. Jag har lagt upp den på min sida..

http://home.no/zxcv/pcm1/

NZORIKKO - 2005-1-15 kl 00:05

Nu har jag mekat lös huvudenheten. Bilder kommer. Huvudenheten är en Becker. De och Blaupunkt och Grundig och säkert fler har inte kommit på det här med RCA och ISO kontakter ännu. De har istället en ganska normal ISO-aktig kontakt och en tredelad variant som gör att det blir som tre mini-ISOs med en "tom" plats där det inte finns några kablar eller kontakter som går att koppla ihop direkt med andra tillverkares grejer. Men nu till det fina i kråksången, det finns att beställa mini-ISO för lågninvå till ovan nämnda märken och med största sannolikhet kommer jag genom att beställa (redan gjort), köpa och montera en sådan mini-ISO få lågnivåsignal ut ifrån huvudenheten på min 166:a.
Resten är ju en standardmontering. Att montera tex slutsteg och baslåda eller varför inte ett femkanaligt slutsteg som sedan får driva alla högtalare i bilen.
Med goda förhoppningar om bra ljud i en 166:a.:bananana:

laze - 2005-1-15 kl 09:39

kul att det går bra. du skulle inte vilja ta en bild på enheten bak? vilken kabel har du köpt? har du redan cd-växlare och nav orginal?

mitt stora projekt är att försöka få någon typ av line-in utan cd-växlare monterad...

är det denna typ du har köpt? iof är rca kontakterna hona men det går ju lösa om det nu inte finns andra kablar :)

[Editerat 15-1-2005 av laze]

kabelslutsteg.gif - 23kB

NZORIKKO - 2005-1-15 kl 13:28

Exakt den kabeln är på ingående. RCA-hona är det ju ut från vanliga CD-spelare så det är ju bara bra, då kan jag använda min fina Phoenix Gold kabel igen utan att löda om den. Jo, jag har CD-växlare och navigation. Men alltså inte stora ljudsystemet med DSP och subbar i hatthyllan. Om jag fullföljer mina planer kommer mitt system att bli bättre än det. Med riktig sub, framsystem och slutsteg till alla högtalare.
Till Alpine tex finns det ju interface att köpa så att man kan få in signal tex från Mp3-spelare. På nåt sätt borde det gå om du kan ta reda på vilka stift som är line in på CD-växlarkontakten.
Annars kan du köra med en FM-modulator.

Jag går ut och tar bilder nu.

[Editerat 2005-1-15 av NZORIKKO]

laze - 2005-1-15 kl 13:52

det bökiga med det hela är att inte huvudenheten tar imot en insignal utan växlaren på plats annars skulle man kunna lura systemet på line in genom att alltid ha en cd-snurrande och sedan rycka rca-kontakterna som går in i växlaren..

skulle vara kul att testa om icelink för becker enheter fungerar, men att lägga över 1000:- för något man inte vet fungerar känns inte så kul...

NZORIKKO - 2005-1-15 kl 21:01

En bild där låsklacken som håller fast stereon och navin i själva mittkonsollen. Lite misshandlad blev den innan jag fick till den rätta vinkeln. Här syns också Beckermärket tydligt.

[Editerat 2005-1-15 av NZORIKKO]

Mittkonsoll166 liten.jpg - 44kB

NZORIKKO - 2005-1-15 kl 21:05

En bild där mini-ISO-na syns. På den tomma platsen närmast kameran har en gul tom kontakt suttit och där kommer jag koppla in den beställda kontakten. För att vidare få lågnivåsignal till en massa roliga saker.

Mittkonsoll166 (6) liten.JPG - 77kB

NZORIKKO - 2005-1-27 kl 14:02

Baslådan inkopplad men då havererade CD-växlaren. Kan det vara ett samband, knappast. Jag återkommer om hur jag lagar eller byter ut den mot något annat som ger egenvaldmusik (inte RixFM) för bästa peng.

lusen - 2005-1-27 kl 14:16

Ett tips: ta reda på vad det är för bustyp för att kontrollera prylarna, byt ut skärmen mot en touchscreen, i med en pc, fixa rätt mjukvara, kör allt via pc'n!
Jag har precis börjat mickla med de här prylarna, tyvärr ett halvår efter jag sålde 166an men möjligheterna är enorma!

laze - 2005-1-27 kl 16:00

tråkigt med cd-spelaren men på vilket sätt havererade den? får du upp no cd player installed?

får du inte upp no cd player installed köper jag den :D

NZORIKKO - 2005-1-27 kl 22:37

No disc, säger den.

laze - 2005-1-27 kl 22:42

Ok skumt att den bara slutade att fungera...

men slutsteget och det fungerar som det ska eller?

NZORIKKO - 2005-1-27 kl 23:30

Jorå, resten fungerar felfritt. Jag har inte hunnit kolla så mycket på det, men få se i morgon om jag får tid.

NZORIKKO - 2005-4-22 kl 22:53

I en annons på www.alfaromeo.org skriver en säljare av en 166:a att den har "Konverterat styrservorör", vad innebär det.

laze - 2005-4-23 kl 10:04

maila/ring och fråga har ingen aning, ingen av våra två stycken har då konverterat styrservorör :D

[Editerat 23-4-2005 av laze]

Trolle - 2005-5-17 kl 22:26

Detta svaret fick jag:

"Vid låga temperaturer spricker röret på grund av för högt oljetryck på bilar tillverkade 99/00 med oljeläckage som följd. Har man otur kan servopumpen skära, tex. om röret brister vid körning. I sverige gjordes kampanj på detta och röret byttes på samtliga svensksålda bilar. Detta problem uppstod ej på alla marknader som (på grund av mildare vintrar) varför importerade 166:or i allmänhet saknar denna uppdatering. Problemet uppmärksammades i bland annat teknikens värld. Har du en tidig bil kan det vara värt att kolla upp om det är gjort eller ej. Kör du enbart sommartid tror jag inte att du behöver oroa dig.

//N "

NZORIKKO - 2005-10-17 kl 20:13

Senaste på ljudfronten är att jag köpte en FM-modulator och på så vis får jag in ljud till huvudenheten och vidare. Nu klurar jag på en Mp3-spelare för att få egenvald musik.

Trolle - 2005-11-4 kl 12:46

Jo jag har också klurat på Mp3-spelare men hur gör man det snyggt? Vill inte ha en massa lösa enheter sitta högt och lågt ála taxi.

Slutsteg i 166an

Guran - 2005-11-4 kl 15:11

Hej Rikard!

Jag har precis som du en 166 3.0 '99 utan DSP men CD-vxl och Navi.

Jag har ett fyrkanalssteg, och ett extrasteg med en lös baslåda liggande från min gamla bil som jag tänkte koppla in i 166an.

Kan du summera vad du behövde och vad du köpte för prylar för att koppla in ett slutsteg i 166an.

Kör du dörrhögtalarna på slutsteg?
Kör du några högtalare i hattkyllan?

I stora stereopaketet med DSP kör de så slutsteg på dörrhögtalarna eller är det bara på dem i hatthyllan.

Jag funderar på att bara komplettera med baslådan till att börja med.

Finns det någon färdigdragen kabel från huvudenheten till platsen där DSPn sitter på bilar som är inte utrustade med DSP?
Tänkte om det fanns lågnivåsignaler att tillgå i bakluckan eller om man måste dra nya från huvudenheten.

Finns det några kablar framdragna till högtalarhålen i hatthyllan på bilar som inte har DSP-paketet?

Tackar på förhand!

mvh
Gustav

[Editerat 4/11-2005 av Guran]

NZORIKKO - 2005-11-5 kl 00:38

Quote:
Ursprungligen postat av Guran
Hej Rikard!

Jag har precis som du en 166 3.0 '99 utan DSP men CD-vxl och Navi.

Jag har ett fyrkanalssteg, och ett extrasteg med en lös baslåda liggande från min gamla bil som jag tänkte koppla in i 166an.

Kan du summera vad du behövde och vad du köpte för prylar för att koppla in ett slutsteg i 166an. Den lilla s.k Isokabeln som man behöver om man ska koppla in lågnivå på tex en Blaupunkt eller Becker stereo, gå in på en bra stereobutik så kan de hjälpa dig, kostar inte farligt mycket

Kör du dörrhögtalarna på slutsteg? Nej, inte än
Kör du några högtalare i hattkyllan? Nej

I stora stereopaketet med DSP kör de så slutsteg på dörrhögtalarna eller är det bara på dem i hatthyllan. Bara hatthyllan

Jag funderar på att bara komplettera med baslådan till att börja med. Gör det, det är ju det jag gjort hittills

Finns det någon färdigdragen kabel från huvudenheten till platsen där DSPn sitter på bilar som är inte utrustade med DSP?
Tänkte om det fanns lågnivåsignaler att tillgå i bakluckan eller om man måste dra nya från huvudenheten. Nej, det är det jag gjort i tråden

Finns det några kablar framdragna till högtalarhålen i hatthyllan på bilar som inte har DSP-paketet? Nej inte vad jag sett

Tackar på förhand!

mvh
Gustav

[Editerat 4/11-2005 av Guran]

NZORIKKO - 2005-11-5 kl 00:40

Quote:
Ursprungligen postat av Trolle
Jo jag har också klurat på Mp3-spelare men hur gör man det snyggt? Vill inte ha en massa lösa enheter sitta högt och lågt ála taxi.


Tyvärr så blir det en massa grejer som syns att det inte är orginal.

NZORIKKO - 2005-11-18 kl 20:11

Nu är 166:an besiktad med Zorros märke.
:thumbsup:
Som vanligt på mina bilar så tog handbromsen ojämnt och jag svarade som vanligt att jag inte använt handbromsen sedan jag var på bilprovningen sist. :D

[Editerat 2005-11-18 av NZORIKKO]

Olympus 220 liten.jpg - 120kB

NZORIKKO - 2005-12-26 kl 17:17

Avgasystemet läcker som ett såll. Var finns det att köpa Ansa, Supersprint eller andra märken?
Någon som vet priset på en orginal sista ljuddämpare?
På Ferritas hemsida har de komplett från kat och bakåt för ca 6000 kr.
Hittade också Supersprint slutburk för 6000 på ett ställe.

Supersprint.jpg - 17kB

laze - 2005-12-27 kl 12:46

De som jag vet har slutburkar är novitec, laser (har det monterat), remus, ragazzon.

Allt är självklart billigast att köpa från tyskland. Laser och novitec säljs av ndf.se i sverige. Remus av gpartners.se. Ragazzon tror jag inte har någon återförsäljare i Sverige.

Laser systemet har ett dovt ljud. "deep tone" som de själva uttrycker det :cool:

En bild på laser systemet finns här

Tyska affärer:
shop.alfisti.net
italiatec.de
camoa-tuning.com

Edit: Kom på att dimman på forumet hade monterat ett ferrita system på sin 166 och tyckte det lät för mycket om jag kommer ihåg rätt. Kolla med honom.

[Editerat 27-12-2005 av laze]

AlfaKicker - 2005-12-27 kl 13:44

Har slutburk från SuperSprint på min trenolla. Provkörde en likadan bil med originalsystem i samband med att jag testade denna. Mera muller vid acceleration men inget jobbigt brummande vid konstant fart kunde konstateras. Kjellströms Bil i Kvänum säljer mycket SuperSprint via sin verkstad. Rekommenderas!

NZORIKKO - 2007-5-21 kl 09:31

Fjärrlåset har slutat fungera på min nycklar. den ena nyckeln lyser inte ens dioden och den andra blinkar den på. Jag kollade för nåt år sen vad en nyckel skulle kosta, med programmering rörde det sig om 2000 kr. Jag kollade med en skrot men de hade sällan nycklarna kvar eller så skickades de så klart med när kompletta motorer såldes.

Någon som han något tips på hur man skulle kunna lösa det billigare?

Om man monterar in eftermarknadsfjärr så klarar men sig på ca 2500 kr och då får man 2 nycklar som i sin tur kostar några hundra att ersätta om de också skulle pajja. Ett larm hamnar på ca 5000 kr.

NZORIKKO - 2007-5-25 kl 00:17

Det börjar likna en Alfaträff på min gård.

Olympus HP 283 liten.jpg - 111kB

mopar - 2007-5-25 kl 06:17

Quote:
Ursprugligen inlagt av NZORIKKO
Fjärrlåset har slutat fungera på min nycklar. den ena nyckeln lyser inte ens dioden och den andra blinkar den på. Jag kollade för nåt år sen vad en nyckel skulle kosta, med programmering rörde det sig om 2000 kr. Jag kollade med en skrot men de hade sällan nycklarna kvar eller så skickades de så klart med när kompletta motorer såldes.

Någon som han något tips på hur man skulle kunna lösa det billigare?

Om man monterar in eftermarknadsfjärr så klarar men sig på ca 2500 kr och då får man 2 nycklar som i sin tur kostar några hundra att ersätta om de också skulle pajja. Ett larm hamnar på ca 5000 kr.


Jag antar att du provat det självklara med att byta batteri i nyckeln?

/mopar

NZORIKKO - 2007-5-25 kl 07:54

Quote:
Ursprugligen inlagt av mopar
Quote:
Ursprugligen inlagt av NZORIKKO
Fjärrlåset har slutat fungera på min nycklar. den ena nyckeln lyser inte ens dioden och den andra blinkar den på. Jag kollade för nåt år sen vad en nyckel skulle kosta, med programmering rörde det sig om 2000 kr. Jag kollade med en skrot men de hade sällan nycklarna kvar eller så skickades de så klart med när kompletta motorer såldes.

Någon som han något tips på hur man skulle kunna lösa det billigare?

Om man monterar in eftermarknadsfjärr så klarar men sig på ca 2500 kr och då får man 2 nycklar som i sin tur kostar några hundra att ersätta om de också skulle pajja. Ett larm hamnar på ca 5000 kr.


Jag antar att du provat det självklara med att byta batteri i nyckeln?

/mopar


Jo, flång nya direkt från förpackningen. Som sagt (skrivet) så blinkar i alla fall den ena av dem.

Gustav_Holmdahl - 2007-5-25 kl 07:59

Har inte mycket att tillägga mer än att verkstaden sabbade mina nycklar i höstas. Det slutade med att de fick pynta för 2 nya nycklar plus programering. Summa 4900 spänn, där programeringen kostade typ 150 spänn. Hoppas du slipper detta! Kolla med någon Alfa-verkstad, det kan räcka med att koda om dina nycklar mot bilens dator igen.

Gustav_Holmdahl - 2007-5-25 kl 08:30

Ursäkta bildkvaliten, men så här ser mina nycklar ut.

nyckel.JPG - 24kB

NZORIKKO - 2007-5-25 kl 10:13

Det är ju som lösa fjärrar eller hur? Eller år det såna där där nyckelbladet viks ut?

Min nycklar har en typ gummiknapp på sidan som man både stänger och öppnar med.

[Ändrad 2007-5-25 av NZORIKKO]

jema - 2007-5-25 kl 11:02

ballaste orginalmotorljudet jag hört kom från ett remus-system. Remus verkar vara den enda tillverkaren som prioriterar hur systemet ska låta...

:bananana:

Gustav_Holmdahl - 2007-5-25 kl 11:37

Quote:
Ursprugligen inlagt av NZORIKKO
Det är ju som lösa fjärrar eller hur? Eller år det såna där där nyckelbladet viks ut?

Min nycklar har en typ gummiknapp på sidan som man både stänger och öppnar med.

[Ändrad 2007-5-25 av NZORIKKO]


Nja, det är en sån där "butterfly" variant där nyckelbladet fälls ut. Se den kromade knappen på vänster bild. Den lilla knappen är för bakluckan. Har du originallarm på din bil? Det har jag på min. Vet inte varför det finns två olika nyckeltyper. Jag hade sådana som du har till min förra 166.

Rydell - 2007-5-25 kl 12:15

Quote:
Ursprugligen inlagt av NZORIKKO
Fjärrlåset har slutat fungera på min nycklar. den ena nyckeln lyser inte ens dioden och den andra blinkar den på. Jag kollade för nåt år sen vad en nyckel skulle kosta, med programmering rörde det sig om 2000 kr. Jag kollade med en skrot men de hade sällan nycklarna kvar eller så skickades de så klart med när kompletta motorer såldes.

Någon som han något tips på hur man skulle kunna lösa det billigare?

Om man monterar in eftermarknadsfjärr så klarar men sig på ca 2500 kr och då får man 2 nycklar som i sin tur kostar några hundra att ersätta om de också skulle pajja. Ett larm hamnar på ca 5000 kr.


se om detta fungerar. det gjorde det med min stillettnyckel.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=22842#pid216567

NZORIKKO - 2007-5-25 kl 21:43

Bra att du påminner mig om att försöka löda kretskortet. När första nyckeln la av för nåt år sedan så hade jag funderingar på att försöka löda till den nyckeln men eftersom en funkade så blev det aldrig gjort. Iofs så är väl det mesta ytmonterat så det är svårt att komma åt på minibenen till de olika komponenterna men jag har ju inget att förlora. Jag ska prova i alla fall.

NZORIKKO - 2007-10-10 kl 23:43

Jag har glömt att skriva här i tråden, hur som helst så fick jag inte till någon av nycklarna fastän jag provade att löda och även att byta själva trycknappen mellan nycklarna jag har.

NZORIKKO - 2007-10-10 kl 23:51

Än en gång har ett batteri laddats ur i 166:an. Faktiskt verkar det som att förra gången när det var laddregulatorn som strulade så knäcktes mitt nyare Optima, den här gången är det ett vanligt blybatteri. I alla fall så medförde det, det skumma, att startmotorn drog runt motorn men den orkade inte starta. När jag mätte spänningen under tiden jag körde startmotorn var det bara 8,5V så det förklarar varför den inte startar men å andra sidan brukar startmotron inte heller orka gå runt på den spänningen. När jag parallellkopplade ett annat batteri så hoppade den så småningom igång men den hade blivit sur för det rök rejält med svartrök från innan den började gå rent. Kan det vara så att eftersom spänningen var för låg för boxen så trycktes bara in en massa bränsle men ingen gnista kom från tändsystemet.

Dessutom är det nu officiellt, det här är min sämsta Alfa någonsin. I sammanhanget känns det konstigt att jag blir sugen på att byta till en nyare. :wall::rolleyes:

Som den här som finns på Mobile för 164 tkr.

[Ändrad 2007-10-12 av NZORIKKO]

3e7d_27.jpg - 74kB

Powerslide - 2007-10-12 kl 21:51

[Ironi on] Konstigt att man blir sugen på en nyare när de ser ut sådär [/Ironi off]

Helskotta vad snygg.

Powerslide - 2007-10-12 kl 22:02

En fråga till: Såg att tidigare i topicen så skrevs det mycket om stereon i 166:an. Jag har enligt "multiskärmen" dsp i min bil, alltså som en equalizer o annat, men jag har inga basar eller steg vad jag vet, om jag har det så märks det inte iaf. Hur kollar man detta? Har cd-växlare samt navi f.ö.

Gustav_Holmdahl - 2007-10-12 kl 22:20

Kolla ovanför cd-växlaren i bagaget. Sitter det ett slutsteg där och högtalare i hatthyllan så har du DSP. Tor inte det levererades "halva" DSP-paket.

Powerslide - 2007-10-14 kl 14:20

Har kollat nu, och nog sitter det ett litet steg ovanpå navin. Högtalare i hatthyllan är det också, men nån bas har jag inte sett till. Ljudet i bilen är dock bra, men utan bastryck s.a.s

NZORIKKO - 2007-10-22 kl 08:55

Högtalarna i hatthyllan är bara basar, resten av ljudet ska komma från högtalarna i dörrarna. Jag har inte hört om någon som bytt hatthyllehögtalarna men skulle tro att man förbättrar ljudet en hel del genom att byta dem också till bättre grejer.

Annars har det dykt upp en 166:a, tyvärr inte med 3,2 liters motorn, på närmare håll än mobile.de i Stockholm finns den här http://www.blocket.se/vi/13884657.htm?ca=2_s är det någon som vet nåt om den?

[Ändrad 2007-10-22 av NZORIKKO]

0621654372.jpg - 38kB

Gustav_Holmdahl - 2007-10-22 kl 09:03

För en gång skull en nyare 166 till vettigt pris. Annars verkar det som folk tror de är gjorda i guld.

Verkar vara välutrustad i alla fall. Den har ju till och med servostyrning! Ruggigt snygg färg och snygga fälgar!!!

Hmm, om du inte skyndar dig och köper så är man ju bra sugen...

MartinC - 2007-10-22 kl 09:30

Den var jävligt fin den där... Mörk lack, ljus inredning o zenderfälgar.
Köp för guds skull!:steering:

Powerslide - 2007-10-22 kl 10:18

Hmm, så högtalarna i hatthyllan bak är bara basar? Då måste jag kolla så att sladdarna inte har hoppat ur eller så, för nån bas är det inte tal om :D

NZORIKKO - 2007-10-22 kl 10:23

Quote:
Ursprugligen inlagt av Powerslide
Hmm, så högtalarna i hatthyllan bak är bara basar? Då måste jag kolla så att sladdarna inte har hoppat ur eller så, för nån bas är det inte tal om :D


Kolla så att alla högtalare är rätt fasvända, annars tar de ut varandra. Ett enkelt sätt är att kolla det är om det spelar mer bas från en högtalare än från 2. Alltså fada mellan fram och bak och fada mellan höger resp vänster. Sätt på tex E-type eller annat dunka dunka på skaplig volym och ratta sen på huvudenheten.

[Ändrad 2007-10-22 av NZORIKKO]

Gustav_Holmdahl - 2007-10-22 kl 10:39

Allt är ju relativt. Det handlar inte om något bastryck a'la 18-åringars stylingbilar med 1 miljard baselement. Jämför du däremot med en 166 utan DSP så är det rejäl skillnad både i ljudkvalitet och bastryck. Sen beror det givetvis på vilken ljudkälla du har. Är det kass musik/kvalitet in så blir det inte mycket bättre ut i högtalarna.

Gustav_Holmdahl - 2007-10-22 kl 10:41

Hittade förövrigt precis kopplingsschema på RGB-in kontakterna för ICS skärmen. Så nu ska jag beställa en backkamera hade jag tänkt :rockon:

http://www.sweb.cz/honda.vfr/

Går ju koppla in GPS, DVD eller vad man nu vill...

NZORIKKO - 2007-10-22 kl 12:17

Quote:
Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl
Hittade förövrigt precis kopplingsschema på RGB-in kontakterna för ICS skärmen. Så nu ska jag beställa en backkamera hade jag tänkt :rockon:

http://www.sweb.cz/honda.vfr/

Går ju koppla in GPS, DVD eller vad man nu vill...


Kan du tjeckiska eller vad det nu är för språk?
Automaticky generovaný index adresáře
Pro odstranění tohoto výpisu souborů vytvořte v tomto adresáři stránku index.html

Gustav_Holmdahl - 2007-10-22 kl 12:21

Står på engelska på www.alfaowner.com Så det ska nog gå att reda ut. Annars finns det ju babblefish :afro:

Problemet är att hitta en kamera med RGB ut. ICS'en klarar inte komponentvideo. Alternativt hitta en adapter från komponentvideo till RGB.

Powerslide - 2007-10-22 kl 15:34

Ok, nu har jag kommit på varför mina basar låter så lite. Det finns inga nämligen, och det ser ut som om det aldrig suttit några heller. I ICS'en så har jag en meny för dsp, med equalizern o annat, jag har även ett slutsteg ovanför navin som tydligen bara ska finnas OM man har dsp på bilen, så tydligen så finns det som ska finnas minus bakre basar...Mystiskt detta

Jag har f.ö 8 st låtande högtalare, en midrange o en diskant i varje dörr, men det har alla 166:or väl??

Nån som har dsp som kan tala om för mej om det finns mera funktioner i den. De jag har (o minns nu) är equalizer, sound-set-inställningar, fader o balance, men de sistnämda borde finns i alla väl?

Powerslide - 2007-10-23 kl 11:52

Kollade mera i bagaget nu vid navi/cd-växlaren, och i det lilla steget sitter det kopplingar, såna i plast, allstå multikopplingar (kan inte facktermen) sen har jag en stor blå kontakt som är 2cm*7mm men den sitter inte inkopplat till nåt, nån som vet vad det kan vara till. Sen kollade jag lite noggrannare i hatthylan under kåporna där basarna ska sitta och där finns det en del kabelstammar och nån kontakt, men inga lösa kontakter. Tror att min bil är "retrofitted" med dsp, navi osv. Men vem gör sej besväret att klämma dit dsp o allt utan att sätta i basarna..
Skulle behöva kolla i en annan 166:a som har navi/cd/dsp för att se hur det ska se ut, men de är ju ovanliga i Norrköpingstrakten.

NZORIKKO - 2008-2-29 kl 15:42

Undrar varför bilen låtit så mycket på slutet? :rolleyes: Mitt orginal avgassytem är inte vad det en gång var.

K810i 1079 liten.jpg - 94kB

NZORIKKO - 2008-2-29 kl 15:46

Nu har jag monterat Ferrita avgassytemet och bilen blev nästan lika tyst som orginal men speciellt på tomgång så pruppar det om man står bakom bilen.

Ferrita .jpg - 113kB

Gustav_Holmdahl - 2008-2-29 kl 17:58

Nice, jag undrar lite hur länge mitt originalsystem skall hålla, 16200 mil so far...

DavidP. - 2008-3-1 kl 00:39

I nästan allt har Alfa gjort en ordentlig uppryckning kvalitetsmässigt men inte fan på avgaseriet. Ljuddämparen tror jag är tillverkad för att rost SKA krypa inuti. Kunde knacka bort hela ytterhöljet när jag hade den nere sist o fick svetsa dit bakre upphängen som nästan var helt av båda. Men men, snart sitter där finfint rostfritt. Köpte du original-typ eller sportavgas av Ferrita?

NZORIKKO - 2008-3-1 kl 01:04

Quote:
Ursprugligen inlagt av DavidP.
I nästan allt har Alfa gjort en ordentlig uppryckning kvalitetsmässigt men inte fan på avgaseriet. Ljuddämparen tror jag är tillverkad för att rost SKA krypa inuti. Kunde knacka bort hela ytterhöljet när jag hade den nere sist o fick svetsa dit bakre upphängen som nästan var helt av båda. Men men, snart sitter där finfint rostfritt. Köpte du original-typ eller sportavgas av Ferrita?


Jag har också svetsat i mitt orginalsystem men det fick vara nog med det så jag köpte nytt.

Jag tyckte att de bara hade ett att sälja rakt över disk så att säga. Det som kostar 5995:-

Nu har jag varit ute och kört lite mer och precis som när jag monterade Ansa på min 164 så brummar det vid motorbroms.

MartinC - 2008-3-1 kl 11:15

Quote:
Ursprugligen inlagt av NZORIKKO

Jag har också svetsat i mitt orginalsystem men det fick vara nog med det så jag köpte nytt.

Jag tyckte att de bara hade ett att sälja rakt över disk så att säga. Det som kostar 5995:-

Nu har jag varit ute och kört lite mer och precis som när jag monterade Ansa på min 164 så brummar det vid motorbroms.



Låter brummandet jobbigt?
Behöver göra samma operation inom snar framtid och väljer mellan ferritta (6000:-) eller novitec (5000:- fr tyskland). Vill inte ha högre/jobbigare ljud än original, men gärna rostfritt..

ANY - 2008-3-1 kl 13:25

Quote:
Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl
Nice, jag undrar lite hur länge mitt originalsystem skall hålla, 16200 mil so far...


Mitt orginalsystem är uppe i 18500 mil utan några läckor än så länge. Skall man behöva ta fram borrmaskinen så att man med gott samvete kan köpa "sportljuddämpare"?

[Ändrad 2008-3-1 av ANY]

Gustav_Holmdahl - 2008-3-1 kl 13:44

Jag har sett tydliga rostangrepp a'la Nzorikos bilder på min egen, men jag tror inte det är hål, än. Men den låter ju bra i och för sig, hmm får nog ta en titt när jag ska in och besiktiga om några veckor.

Svärfars höll 19000 mil på hans 166. Nu sitter det rostfritt, det lär hålla längre än bilen...

NZORIKKO - 2008-3-1 kl 15:31

Quote:
Ursprugligen inlagt av MartinC
Quote:
Ursprugligen inlagt av NZORIKKO

Jag har också svetsat i mitt orginalsystem men det fick vara nog med det så jag köpte nytt.

Jag tyckte att de bara hade ett att sälja rakt över disk så att säga. Det som kostar 5995:-

Nu har jag varit ute och kört lite mer och precis som när jag monterade Ansa på min 164 så brummar det vid motorbroms.



Låter brummandet jobbigt?
Behöver göra samma operation inom snar framtid och väljer mellan ferritta (6000:-) eller novitec (5000:- fr tyskland). Vill inte ha högre/jobbigare ljud än original, men gärna rostfritt..


Jag har ju bara kört nån mil än så länge. Jag måste få återkomma med rapport om hur ljudet verkligen är.

alfaholic - 2008-3-1 kl 15:47

Haglunds bildemontering i Sthlm. har ett 1år gammalt rostfritt system , det är inte sportsystem men har ett bra ljud
speciellt på höga varv så vad ljudet riktigt "rivig" . Ja , det är min gamla 166:a som blev frontsmälld och flyttades till Haglunds i går och i den finns all utrustnig som det fanns på 166:an navi, CD-växlare ,DSP ,integrerad telefon , ljusgrå skinn ...

/Juha

MartinC - 2008-3-1 kl 16:37

Quote:
Ursprugligen inlagt av alfaholic
Haglunds bildemontering i Sthlm. har ett 1år gammalt rostfritt system , det är inte sportsystem men har ett bra ljud
speciellt på höga varv så vad ljudet riktigt "rivig" . Ja , det är min gamla 166:a som blev frontsmälld och flyttades till Haglunds i går och i den finns all utrustnig som det fanns på 166:an navi, CD-växlare ,DSP ,integrerad telefon , ljusgrå skinn ...

/Juha


Trist m krock. Blir ingen ny 166a om man ska tolka dina annonser....
Bra tips, Juha. Du vet inte vad det var för märke på avgassystemet? Hur var ljudet vid normal körning?

[Ändrad 2008-3-1 av MartinC]

alfaholic - 2008-3-1 kl 18:26

Quote:
Ursprugligen inlagt av MartinC
Quote:
Ursprugligen inlagt av alfaholic
Haglunds bildemontering i Sthlm. har ett 1år gammalt rostfritt system , det är inte sportsystem men har ett bra ljud
speciellt på höga varv så vad ljudet riktigt "rivig" . Ja , det är min gamla 166:a som blev frontsmälld och flyttades till Haglunds i går och i den finns all utrustnig som det fanns på 166:an navi, CD-växlare ,DSP ,integrerad telefon , ljusgrå skinn ...

/Juha


Trist m krock. Blir ingen ny 166a om man ska tolka dina annonser....
Bra tips, Juha. Du vet inte vad det var för märke på avgassystemet? Hur var ljudet vid normal körning?

[Ändrad 2008-3-1 av MartinC]


Ferrita var det och normalkörning var den lugn och fin...
och nej , just nu blev det en S**b Aero:dunce:

/Juha

NZORIKKO - 2008-3-9 kl 16:36

Nu har även jag varit ute kört lite mer med Ferritasystemet monterat. Det brummar mer speciellt på låga varav typ när man krypkör i stan eller står vid ett rödljus, även vid motorbroms kommer det låga bastoner som stör tex musiklyssning. Om man är inne i vårt hus känner man att bilen är på ingående eftersom de låga bastonerna kommer. Nu låter det som att jag bara dissar Ferrita men för pengarna är det tillräckligt bra. Sen är det väl som en investering för framtiden eftersom det är i rostfritt.

På tal om nåt annat så körde frugan den på 0,86 l/mil med 74.4 km i genomsnittsfart i 122 km varv 115 på landsväg. Nytt snålhetsrekord.

kimboo - 2008-3-9 kl 20:10

Quote:
Ursprugligen inlagt av NZORIKKO
vid motorbroms kommer det låga bastoner som stör tex musiklyssning.


OMFG...

NZORIKKO - 2008-4-25 kl 21:13

Nu verkar det vara dags för hjullagerbyte på 166:an. Det ljummar när man kör rakt fram med bilen och ökar när man svänger åt ena hållet och slutar när man svänger år det andra. Från Autoexperten kostar det 1205 kr. Någon som har några grundtips inför bytet eller idéer om att skulle kunna vara något annat som är felet.

Gustav_Holmdahl - 2008-4-25 kl 22:04

Har inga ideer, men visst låter det som ett hjullager. Tror Rickard(experten) sade något om att lossa ABS kablar och grejer. Har du inte e-learn?

Min bil kommer få nya bromsar på tisdag. Klossar och skivor runt om. Fint ska de vara när det är vår! Ska även passa på och få övre länkarmar fram bytta, blev inte av med allt klonk när jag(verkstaden) bytte de undre. Imorgon blir det vårträff hos ROSSO!

[Ändrad 08-04-25 av Gustav_Holmdahl]

Gustav_Holmdahl - 2008-4-25 kl 22:06

Hittade det här idag för alla som är trötta på seg CD-växlare eller inte äger några kassettband

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-164-and-166/114956-aux-l...

NZORIKKO - 2008-4-25 kl 22:55

Quote:
Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl
Har inga ideer, men visst låter det som ett hjullager. Tror Rickard(experten) sade något om att lossa ABS kablar och grejer. Har du inte e-learn?

Min bil kommer få nya bromsar på tisdag. Klossar och skivor runt om. Fint ska de vara när det är vår! Ska även passa på och få övre länkarmar fram bytta, blev inte av med allt klonk när jag(verkstaden) bytte de undre. Imorgon blir det vårträff hos ROSSO!

[Ändrad 08-04-25 av Gustav_Holmdahl]


Vad menar du med e-learn?

Vi håller på att ladda för att först åka till Skokloster på torsdag sedan på lördag till Gelleråsen men missljudet nu känns som ännu en käpp i hjulet.:wall:

Gustav_Holmdahl - 2008-4-26 kl 13:43

E-learn är en elektronisk verkstadsmanual. Finns att hitta på tex alfaowner.com för nedladdning.

NZORIKKO - 2008-4-26 kl 17:41

Okej, bra tips. När man ser bilden på lagret verkar det som att man montera det utan press eller andra våldsamheter.

NZORIKKO - 2008-10-5 kl 16:28

Nu är det dags för byte av det högra hjullagret. :wall:

NZORIKKO - 2008-10-17 kl 20:44

Jag kapitulerade och lämnade in bilen för hjullagerbyte. När jag bytte på vänster sida var det ett riktigt tålamodsprövande jobb, allt satt fast och inget gick enkelt. När jag lämnade in bilen så smålog killen som mekar och menade på att jag inte var nån riktig mek. När jag hamtade ut bilen sa han att han kände att han fått äta upp det för det hade gått jättetrögt för honom också. Hur som helst så verkar bilen funka igen, nu är det övre motorfästet som skulle ha varit bytt men jag vill inte betala 800 kr för det.

NZORIKKO - 2009-3-21 kl 00:13

Visst är 166:an en av de snyggaste familjebilar som tillverkats.

http://data.bytbil.com/images/sjonsson/ZZT912-1001.jpg

[Ändrad 2009-3-20 av NZORIKKO]

[Ändrad 2009-3-20 av NZORIKKO]

[Ändrad 2009-3-20 av NZORIKKO]

[Ändrad 2009-3-20 av NZORIKKO]

 Pages:  1    3  4