AlfaPower

Byte till vinterdäck Alfa 156 - avklarat - ej modemvänlig

Pages:  1  2

C.Waltgård - 2004-11-13 kl 11:30

Jag hade tänkt mig att byta till vinterhjul på 156:an nu i helgen.
Jag har köpt mig ett par nyare begagnade Bridgestone vinterdäck och fått dom moterade på 15" originalfälgarna nu.
Planen ser ut enligt följade.

1. Av med sommarhjulen.
2. På med vinterhjulen.

Denna operation har jag utfört ett par gånger tidigare, även i motsatt ordning så jag tror inte att det är något som direkt kommer strula. Men man vet ju aldrig.
Någon annan som gjort detta tidigare ? Tips och ideer mottages tacksamt.
Behöver jag några specialverktyg eller liknande?

Jag siktar på att bli klar innan Måndag, då jag måste ha bilen till jobbet, men det skall nog vara lungt.

Och så en bild på pärlan:

[Editerat 13-11-2004 av C.Waltgård]

po - 2004-11-13 kl 11:35

Fälgkors?
Eller ska du byta på tvärsan?

/po

hobbs - 2004-11-13 kl 11:38

Titta hellre på orningslistan en gång för mycket än en gång för lite. AV med sommarhjulen först, sedan PÅ med vinterhjulen. En gång skruvad jag på vinterdäcken innan jag tog av sommardäcken. Det misstaget vill jag inte ens att mina värsta fiender skall göra, då det medför stora praktiska problem och ibland faktiskt också fängelsestraff.

Lycka till! Jonas..

lusen - 2004-11-13 kl 11:52

Kul att se att du inte lägger all energin på gtv'n. Även 156an har ju rätt till lite upgrades.
Jag har själv inte så mycket tips att komma med i detta, brukar lämna iväg alla större jobb. Kanske jag skulle satsa på att få ihop detta själv i år? Fotodokumentera gära så kan vi lägga in i FAQ'n sen.

po - 2004-11-13 kl 12:07

Quote:
Ursprungligen postat av hobbs
Titta hellre på orningslistan en gång för mycket än en gång för lite. AV med sommarhjulen först, sedan PÅ med vinterhjulen. En gång skruvad jag på vinterdäcken innan jag tog av sommardäcken. Det misstaget vill jag inte ens att mina värsta fiender skall göra, då det medför stora praktiska problem och ibland faktiskt också fängelsestraff.

Lycka till! Jonas..

Usch ja, det där är sjukt jobbigt.

/po

BIL-16s23vintertest_368.jpg - 14kB

C.Waltgård - 2004-11-13 kl 13:34

Jaha, detta verkade ju gå vägen utan några större missöden.
Jag började med att plocka fram alla nödvändiga verktyg som kunde tänkas behövas.

1. Domkraft till att hissa upp och ner bilen
2. Tom burk att lägga hjulbultar till sommarhjulen
3. Burk med hjulbultar till vinterhjul
4. Fälgkors att lossa bultar och dra åt bultar med
5. Stålborste att ta bort smuts med

C.Waltgård - 2004-11-13 kl 13:35

Vinterhjulen plockades fram ur garaget.

Sedan borstade jag rent runt navhålet i hjulen så att dom skulle glida på fint över navet.

C.Waltgård - 2004-11-13 kl 13:36

Sedan lossade jag en aning på alla bultarna så att jag skulle få loss hjulet, efter detta hissas bilen upp på domkraften så att det hänger fritt.

C.Waltgård - 2004-11-13 kl 13:38

Nu hänger hjulet uppe i luften och färdigt att monteras av.

C.Waltgård - 2004-11-13 kl 13:39

Lossade sedan hjulbultarna med hjälp av fälgkorset. Det kan även vara smart att sätta på en bit eltejp runt hylsan på fälgkorset så att man inte repar fälgarna när man håller på.

C.Waltgård - 2004-11-13 kl 13:40

Hjulet plockas enkelt av från bilen när alla bultarna är lossade.

C.Waltgård - 2004-11-13 kl 13:42

Borstade sedan noga runt navet med stålborsten för att få bort all smutsen.

C.Waltgård - 2004-11-13 kl 13:43

Sedan var det dax att montera på det nya vinterhjulet. Kom vid det här laget att tänka på hobbs tips om att kolla ordninge, lite sent, men det verkar som det har blivit rätt ordning i och med att det inte satt något hjul där det nya skulle monteras. *puh*

C.Waltgård - 2004-11-13 kl 13:44

Sedan drog jag fast hjulbultarna korsvis som illustresas på bilden, detta för att det ej skulle hamna skevt på navet.

C.Waltgård - 2004-11-13 kl 13:45

Hjulet är monterat och bilen färdig att hissas ner från domkraften.

C.Waltgård - 2004-11-13 kl 13:46

Utförde sedan samma operation från och med post 8 på resterande 3 hjul. Här ser ni resultatet.

lusen - 2004-11-13 kl 13:55

Utmärkt FAQ!
Tyvärr stötte jag på patrull direkt!
Jag har upptäckt två saker som saknas för mig:
1. Vinterhjul
2. Främre domkraftsfäste

Finns det någon work around här? Gärna snabbt och enkelt.

C.Waltgård - 2004-11-13 kl 14:02

Angående vinterhjulen kan man ju försöka en fulig, dock lite riskabelt. Men du skulle ju kunna rita dit ett M+S märke på däcken och hoppas på att du inte får några böter om du blir stoppad. Du har ju visserligen sämre grepp med dina sommardäck när det börjar bli halt men den risken får man nog ta om man vill komma billigt undan.
På köpet så slipper du ju problemet med domkraftsfästen.

lusen - 2004-11-13 kl 14:10

Bra tänkt men nu blev det lite knas.
Jag hittade inte min vita krita, så jag ristade med min kniv. Nu är det ingen luft kvar i däcken :(

MaZ - 2004-11-13 kl 14:28

Var köpte du den där stjärnan som du satt på hjulet som visar vilken ordning man skall dra åt?

P_S - 2004-11-13 kl 14:40

Intressant! :D Jag har själv lyckats med ett liknande projekt, fast det var på våren och då var det vinterdäcken som skulle bytas mot sommardäck. Men jag antar att det bara är att göra likadant fast i omvänd ordning?

Om man gillar lite mer avancerade verktyg så kan man byta ut fälgkorset mot en tryckluftsdriven mutterdragare. Då blir det lite mer depåstoppskänsla i arbetet!

MaZ - 2004-11-13 kl 16:22

Blir så jävla jobbigt att blåsa i slangen efter ett tag bara...

po - 2004-11-13 kl 16:49

Intressant läsning, men det gick lite för fort för att jag skulle hänga med.
Kan du ta det en gång till lite långsammare?

Snälla!!! Bara för min skull?
/po

mange - 2004-11-13 kl 17:06

Cool styling!
Och bra att nån vågar ta steget och bryta nya fåror i alfaträsket.

poppe - 2004-11-13 kl 20:07

guuud vilken kul projekttråd...:idea::ink:

NZORIKKO - 2004-11-13 kl 23:55

Jag gjorde motsvarande operation i förrgårkväll och kunde krasst konstatera att föregående ägare inte varit Bosse Bildoktorn. Inte ett spår av kopparfett så lång ögat nådde, det gav också att framfälgarna satt svinhårt fast men med styrka mod och list fick jag lös dem och kunde börja återmonteringen. Jag äger ingen kopparpasta eftersom jag inte insett behovet tidigare, vad säger ni, måste jag köpa kopparpasta eller räcker det med styrka mod och list och lite WD40.

Andreas - 2004-11-14 kl 03:41

Quote:
Ursprungligen postat av MaZ

Här kan man faktist göra två flugor på smällen genom att göra det en lördag kväll.. reslutatet bli ungefär detsamma som en kväll på krogen (sparar man dessutom pengar!).

Ett litet seriöst tips för folk som ska göra detta för första gången... Dubbdäck ska köras in försiktigt dom första 10 milen (åtminstonde!) för att dubben ska sätta sig ordentligt. Precis tvärtom för dubbfria däck, buskörning i 10 mil (kanske inte så långt men ett tag iaf!)

AlfaHonken - 2004-11-14 kl 04:44

Varning! Tag i beaktande gällande tryckluftsdriven mutterdragare: http://www.rauschenbach.de/pps/Pitsto_x007E_51.mpg

matsud - 2004-11-14 kl 08:48

öppöppöpp!!! Alupasta på aluhjul!!!!!! :P

freda155 - 2004-11-14 kl 09:24

Quote:
Ursprungligen postat av Andreas
Quote:
Ursprungligen postat av MaZ

Här kan man faktist göra två flugor på smällen genom att göra det en lördag kväll.. reslutatet bli ungefär detsamma som en kväll på krogen (sparar man dessutom pengar!).

Ett litet seriöst tips för folk som ska göra detta för första gången... Dubbdäck ska köras in försiktigt dom första 10 milen (åtminstonde!) för att dubben ska sätta sig ordentligt. Precis tvärtom för dubbfria däck, buskörning i 10 mil (kanske inte så långt men ett tag iaf!)

100 mil bör nya dubbdäck köras in. Sedan förra säsongen redan inkörda däck bör köras 50 mil på barmark för att rugga upp fästet.

[Editerat 14/11-2004 av freda155]

Alupasta

Luckan - 2004-11-14 kl 11:28

Quote:
Ursprungligen postat av matsud

Bosse Bildoktorn har hjärntvättat mekar-Sverige... Man ska inte ha kopparpasta på allt, framförallt inte aluminium eller bromsskiva/belägg..

Bra tråd, C.W! Vad blir nästa byggtråd? Montering av sommardäck? Snöskottning?:D

Björnbusen - 2004-11-15 kl 08:17

Jag har länge funderat på att byta spolarvätska i min bil men tvekar lite i och med att det innebär att gå in och jobba under motorhuven där jag vet att det finns mycket känsliga prylar som man kan förstöra, eller?

Någon som vet någon bra FAQ på det? Vad jag förstår är huven ofta låst med någon sorts mekanism också...

PS.
Tack för en informativ och välskriven tråd om däckgrejen även om den låg lite över min nivå.

Alfetta - 2004-11-15 kl 08:31

Det är väl inget svårt att byta spolarvätska men man får se upp med transformatoromvandlaren då den lätt fuckar ur, på det bara.
/Kaj

hohoho

Bergils - 2004-11-15 kl 08:58

Riktigt kul tråd!

Stradale - 2004-11-15 kl 09:22

Jag har länge funderat på att byta spolarvätska i min bil men tvekar lite i och med att det innebär att gå in och jobba under motorhuven där jag vet att det finns mycket känsliga prylar som man kan förstöra, eller?

Någon som vet någon bra FAQ på det? Vad jag förstår är huven ofta låst med någon sorts mekanism också...

PS.
Tack för en informativ och välskriven tråd om däckgrejen även om den låg lite över min nivå.
--------------------------------------------------------------
Jag var ochså inne på spolarvätskebyte.
Jag lyfte på huven 1 gång, tittade förundrat på allt vackert som låg där och stängde den lika fort igen.
Man ger sig inte på så komplicerade arbeten utan ett stort garage och rätt verktyg.
Så det blev till att lämna in den. Jag vågade helt inte göra allt detta själv.
Herre-je, ibland blir man ju rent till sig när man lyckas fylla på bränsle i rätt öppning.

Stradale

HF - 2004-11-15 kl 10:00

Quote:
Ursprungligen postat av Luckan
Quote:
Ursprungligen postat av matsud

Bosse Bildoktorn har hjärntvättat mekar-Sverige... Man ska inte ha kopparpasta på allt, framförallt inte aluminium eller bromsskiva/belägg..

Bra tråd, C.W! Vad blir nästa byggtråd? Montering av sommardäck? Snöskottning?:D

Man kan väl använda vaselin även till detta??

po - 2004-11-15 kl 15:47

Quote:
Ursprungligen postat av Björnbusen

PS.

Busenkelt för mig som har 2 årig gymnasieutbildning utöver dom obligatoriska 9-årena.

För att tömma båhållaren använder du en av spakarna på rattstången, du drar den vanligtvis mot dig.
Det stora problemet är att det finns oftast fler är en spak så du får prova dig fram här lite nu.
När det blir blött och jäkligt på vindrutan så har du hittat spolarvätsketömmarspaken.

Spola nu tills det inte kommer någe mera spolarvätska, sedan letar du efter en spak som brukar sitta långt ner till vänster i kupen.
Dra och slit i allt du hittar, när det säger klonk och motorhuven (huven som sitter mellan framruta och det främre slutet på bilen) hoppar upp en aning så har du hittat rätt spak.
Nu blir det lite knivigare, du måste leta rätt på ett huvlås någonstans där fram och det ser oftas olika ut på olika bilar.
Men kör till närmasta bilprovning och dom kan säkert hjälpa dig.

När sedan motorhuven är öppen så kommer nästa problem och det är att hitta spolarvätskebehållaren.
Tja inte behållaren kanske men ivarjefall påfyllnadsröret, men om du är läskunnig så borde det står i bilens handbok.
Har du tappat hanboken kan jag bara säga IDIOT, då kan du lika gärna skrota bilen då du aldrig kommer att kunna fylla på spolarvätska.

När du nu har hittat påfyllningen så lossa locket innan du försöker fylla på och ja det är spolarvätska du ska fylla på inget annat.

Stäng motorhuven, nu kan du börja om från början i eget tempo.

/po

Maffia Alfisti - 2004-11-15 kl 17:41

Quote:
Ursprungligen postat av Alfetta
Det är väl inget svårt att byta spolarvätska men man får se upp med transformatoromvandlaren då den lätt fuckar ur, på det bara.
/Kaj

Man får även passa sig för att pajja Karburatorbryggan.. pajjar man den kan det kosta allt mellan 14 och 39tusen. Jävligt känslig pryl det där :D

Dyrast av allt

Luckan - 2004-11-15 kl 19:57

Dyrast på hela bilen är ju själva kardanmutterbulten. Den måste vårdas, gärna med kopparpasta.

Stradale - 2004-11-15 kl 21:53

Hur är det förresten?? Är inte lättaste vägen till motorrummet, att ta sig in via handskfacket??

Sen är det väl som bil-gurun i Macken sa:
Det är ett helvete när avgassystemet trasslar in sig i fläktremmen..

Stradale

matsud - 2004-11-15 kl 22:07

Quote:
Ursprungligen postat av Luckan
Dyrast på hela bilen är ju själva kardanmutterbulten. Den måste vårdas, gärna med kopparpasta.

Är det den som är gjord i hårdsvarvad aluminium ????:dunce:

Terje - 2004-11-16 kl 09:33

Hur byter man Kardanförgasarsnöret??
Jag tror att det har trasslat in sig i Bromsvridarblecket....

/Undrande

lusen - 2004-11-16 kl 09:48

Håll er till ämnet, detta handlar om CWalt's bygge.

Klar!

Luckan - 2004-11-16 kl 10:39

Quote:
Ursprungligen postat av lusen
Håll er till ämnet, detta handlar om CWalt's bygge.
Vaddå, han är ju klar?! Väntar på fortsättningen framåt vårkanten, då sommardäcken ska på.:kiss:

lusen - 2005-12-28 kl 09:33

Uppar denna lite, då den var god hjälp igår då jag utförde nästan samma operation men på en 156 SW. Förfarandet var i stort sett samma som på sedan kan jag meddela.

theseal - 2005-12-28 kl 09:50

Ingen skillnad mellan sedanen och SW:n mao.. Bra tänk där, vi kanske skall bygga upp en kors-databas, med bilar som det funkar att göra såhär på. Bobban kanske kan göra nån snygg flash av det också.

german - 2005-12-28 kl 10:35

Ursäkta OT men kanske har det ett allmänintresse. Jag kan informera om att denna metod även fungerar på japanska bilar, men ett litet tillägg. De bultar som håller fast hjulen doldes bakom någon form av huv eller hölje. Efter lite huvudbry petade jag lite mot mitten av fälgen och hittade där en mekanism som lösgjorde höljet. Väl gjort var det enkelt att följa denna FAQ.

Kalle_alfaturbo - 2005-12-28 kl 10:43

Läser jag rätt?

Jag har läst den här tråden flera gånger för att jag måste ha missat nått här..
Är det jag som är trög eller är det här en projekttråd om hu man byter till vinterdäck?

Hoppas verkligen ni skämtar! det är ju helt sinnessjukt.. alla som kan skruva av korken på en läskflaska kan väl skruva av ett hjul?

Kan man mot all förmodan inte lista ut hur man gör så kan man väl åka till en däckverkstad och betala 150 kr?

Vart är världen på väg? :(

nagelfare - 2005-12-28 kl 10:44

Tycker ändå att ni borde skriva in momentet "Tvätta fälgarna" som bör vara sista punkten i denna faq. Är inte alls svårt lite skarpt medel, en svamp, och vatten. Tvätta sedan av sommarfälgarna innan de magasineras. Detta för att spara era fina alu-fälgar så mycket som möjligt.

HJÄLP!

klusa - 2005-12-28 kl 11:19

Ett viktigt moment som har glömts av, anser jag iaf, är: Hur tusan gör man med luften? Jag brukar tvätta sommarfälgarna noggrannt innan jag lägger dom i källaren, men bör man tömma däcken på luft o sedan till våren, fylla på med ny färsk vårluft? Eller skall man låta den gamla luften vara kvar? Har luft ett "bäst före datum"?
Hur gör man med vinterluften? Får man bättre grepp med färsk eller gammal vinterluft? Ni som bor norröver, e eran luft bättre eller sämmre på vinterväglag? Jag tycker att Halmstadkuften fungerar rätt dåligt, men jag har iofs bara kört med gammal luft!

nån som vet.....?

lusen - 2005-12-28 kl 11:28

Quote:
Ursprungligen postat av klusa
Ett viktigt moment som har glömts av, anser jag iaf, är: Hur tusan gör man med luften? Jag brukar tvätta sommarfälgarna noggrannt innan jag lägger dom i källaren, men bör man tömma däcken på luft o sedan till våren, fylla på med ny färsk vårluft? Eller skall man låta den gamla luften vara kvar? Har luft ett "bäst före datum"?
Hur gör man med vinterluften? Får man bättre grepp med färsk eller gammal vinterluft? Ni som bor norröver, e eran luft bättre eller sämmre på vinterväglag? Jag tycker att Halmstadkuften fungerar rätt dåligt, men jag har iofs bara kört med gammal luft!

nån som vet.....?

Detta har diskuterats ett par gånger på irc, inget bra svar har dock framkommit, så det är bra att du tar upp det här. Vet inte om det också varit uppe för diskussion på CAR's sida också?

JAG BLIR GALEN!!!!

klusa - 2005-12-28 kl 11:47

Tråden är i allra högsta grad okomplett! Inte någonstans står det att läsa, vad man skall göra med dom där metallgrejerna som sitter i däcken! Jag har jättemånga såna i mina däck! Ska man smörja in dom med kopparpasta eller? Bör dom lossas och lämnas in nånstans för underhåll? Hur får jag loss dom? Hittar inga skruvar på insidan däcket....snyft! Har letat i bilens instruktionsbok, men det står absolut inget om detta! Visst är det skitdåligt!

En sak till jag funderar på! När man monterar däcken, ja jag ser att de flesta har den snygga sidan utåt, men jag tycker att bilen uppträder mer stabilt i vinterföre om man har "den fula sidan" utåt. Nån som gjort liknande erfarenheter?

GE MIG SNABBT ETT SVAR!!!!

Förtvivlad alfaägare!!!!

Turbo_Guten - 2005-12-28 kl 11:52

Quote:
Ursprungligen postat av po

"sedan letar du efter en spak som brukar sitta långt ner till vänster i kupen.
Dra och slit i allt du hittar, när det säger klonk och motorhuven (huven som sitter mellan framruta och det främre slutet på bilen) hoppar upp en aning så har du hittat rätt spak."

"Stäng motorhuven, nu kan du börja om från början i eget tempo."

/po

Nope, hittar ingen sån på min 916.. Men det gick nog att justera ventilerna underifrån också, vet inte ännu hur det blev, har inte kunnat starta den ännu. (dom surrar om batteri men visst har 916-bilar bensinmotor.?.)

Ditt sista tips är grymt bra, otroligt lätt att glömma har jag hört!

/T_G

framluckan.jpg - 103kB

po - 2005-12-28 kl 17:06

Justera ventilerna? Du skojar va?

Dom ska inte justeras utan användas när man reglerar lufttrycket i respektive däck, det brukar normalt sitta 1 st ventil per hjul.
Hur mycket luft det skall vara i däckena står i bilens handbok eller så kan man rådfråga någon trevlig peronal på bensinstationen.

Det är brukligt samt ganska bra att man efter ett hjulbyte åker till en bensinstation för att pyttsa i lite luft.
Man kör med fördel till den närmaste bensinstationen så man slipper köra i onödan, näst närmast kan också vara okej.
Åker man däremot till en annan stad så tycker jag personligen att man är en komplett idiot!

Kolla även lufttrycket i reservhjulet, jag gör det aldrig så det vore najs om någon annan kunde göra det åt mig.

/po

lusen - 2005-12-28 kl 17:07

po och ni andra: sluta löjla er, denna tråden har verkligen underlättat alla mina hjulbyten.

jol - 2006-1-20 kl 21:21

jag blev undermedvetet sugen att prova den här faq:en så jag hälsade på farbror plogkant idag

plogkant.jpg - 73kB

jol - 2006-1-20 kl 21:31

...och kom således på ett mer ekonomiskt sätt att byta mellan vinter och sommardäck, man sparar in en uppsättning fälgar!
Kommit halvvägs med halva avkrängningen på en fjärdedel av halva uppsättningen däck.
Tänkte ställa upp däcket mot samma plogkant och göra om manövern till sommaren (bara det inte hinner töa)

Code:
fick byta till sommarhjulet som hade lite luft, provade fylla det avkrängda däcket samtidigt på macken. Ställde upp hjulet mot en kant och ställde mig på fälgen, skickade in 1.3bar och visst blev det tätt! behövde bara studsa det en gång så gick däcket ut mot fälgbanan (peltor rekommenderas) och sen var det bara att fortsätta fylla och återmontera :rockon:

däck.jpg - 19kB

jol - 2006-4-10 kl 14:19

satana!"!(#?##""
plogkanten är borta! går det att följa originalanvisningara fast åt andra hållet?

mopar - 2007-11-2 kl 16:46

Jaha, nu när julen står för dörren så man knappt kommer ut på morrnarna tänkte jag att det kanske var dags att lyfta waltgårds gamla tråd som på ett föredömligt sätt visar hur ett hjulskifte går till i verkligheten. Se till att ha någon vuxen i närheten då vissa av bilderna kna vara rätt skrämmande! :D

/mopar

Kalle_alfaturbo - 2007-11-3 kl 13:41

Ärligt talat, varför skapa en projekttråd om att man ska byta till vinterdäck?
lite märkligt måste jag säga hehe..

Nästa gång får du lägga ut en tråd om hur man tankar och kollar oljan på en 156-a :rolleyes:

mopar - 2008-10-29 kl 18:24

Nu är det dags igen, letade fram tråden och följde den till punkt och pricka o se det funkade, jag hade lite problem i början i och med att det inte var en alfa och att jag inte hade toora fälgar, men efter lite telefonpratande med C.Waltgård så löste det sig smidigt som faen.

Ni kanske precis som jag har svårt att förvara sommarhjulen men det löste jag såhär, jag lät dom ligga kvar ute och skrev en lapp "Rör ej" o dom försvann redan efter 5minuter!

/mopar

Aris - 2008-10-29 kl 19:16

Quote:
Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo
Nästa gång får du lägga ut en tråd om hur man tankar och kollar oljan på en 156-a :rolleyes:

Finns redan..

Seek and you will find!

GE - 2008-10-29 kl 19:33

Quote:
Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo

Inte behöver man väl kolla oljan på en Alfa 156?

german - 2009-11-5 kl 15:44

De första snöflingorna slafsade ner idag. Hög tid att uppmärksamma denna tråd.

grest - 2009-11-5 kl 17:30

Jo de börjar nog bli dags för byte igen.
Då måste jag leta upp storsläggan och avpressarmuttersnöret för att få loss de påpressade järnoxidförsedda fälgarna.
Klarlackad jernoxid de e riktig bling de:drool:

jol - 2009-11-5 kl 21:56

Quote:
Ursprugligen inlagt av german
De första snöflingorna slafsade ner idag. Hög tid att uppmärksamma denna tråd.

Det var läänge sen, har redan smattrat runt flera veckor på piggdäcken :P

Quote:
Ursprugligen inlagt av grest
Jo de börjar nog bli dags för byte igen.
Då måste jag leta upp storsläggan och avpressarmuttersnöret för att få loss de påpressade järnoxidförsedda fälgarna.
Klarlackad jernoxid de e riktig bling de:drool:

se biltematråden om dragskaftet

selmer - 2010-11-9 kl 21:11

Uppar denna utmärkta tråd. I förmiddags lade jag om på båda bruxisarna. Sedan blev det snöstorm. Just in time...

peace/selmer

GE - 2010-11-9 kl 22:43

Vet nån om det är ett liknande förfarande på tyska bilar för att få på vinterdäcken? Vill inte gärna testa om ingen annan gjort det tidigare...

Callan - 2011-11-20 kl 11:07

Lyckades i år igen!

Läser man bara på, tar det i tur och ordning så fixar man bytet.
Kan bara ge tummen upp.
En klockren guide helt enkelt!

Tack C.Waltgård, you are my hero...

[Ändrad 2011-11-20 av Callan]

jol - 2011-11-20 kl 11:42

Hittade inre denna igår

mopar - 2012-3-19 kl 20:37

Hmm, fungerar denna how-to även för sommarhjulen? Det känns som om det är dags för dom nu.

Tacksam för snabbt svar

/mopar

hbp98001 - 2012-3-19 kl 21:11

Lätt topp 5 på sköna trådar på AP:cool:

Tänker på denna varje gång det vankas skifte, blir vilken helg som helst nu.

granath - 2012-3-20 kl 07:09

Quote: Ursprugligen inlagt av GE  
Vet nån om det är ett liknande förfarande på tyska bilar för att få på vinterdäcken? Vill inte gärna testa om ingen annan gjort det tidigare...

NEJ!

hox - 2012-3-20 kl 07:21

Quote: Ursprugligen inlagt av C.Waltgård  
Hjulet plockas enkelt av från bilen när alla bultarna är lossade.

aaf.jpg - 135kB

Du la inte fälgen med yttersidan nedåt mot asfalten va?
Kan reka ett skydd isåfall.

1. Liggunderlag
2. Tunn frigolit
3. Filt

/ Benny Goodman

GE - 2012-3-20 kl 10:26

Quote: Ursprugligen inlagt av mopar  
Hmm, fungerar denna how-to även för sommarhjulen? Det känns som om det är dags för dom nu.

Tacksam för snabbt svar

/mopar

Jag testade under helgen, det funkar inte... :( Första steget med att plocka fram verktygen går bra men sen ska man ju plocka fram vinterhjulen ur garaget enligt guiden. Då uppstår problemet, dom sitter ju redan på bilen... Testade några gånger men gav upp sen. :furious3: Nån som har koll på hur man löser detta?

lusen - 2012-3-20 kl 11:06

Quote: Ursprugligen inlagt av GE  
Quote: Ursprugligen inlagt av mopar  

Tacksam för snabbt svar

/mopar

Jag testade under helgen, det funkar inte... :( Första steget med att plocka fram verktygen går bra men sen ska man ju plocka fram vinterhjulen ur garaget enligt guiden. Då uppstår problemet, dom sitter ju redan på bilen... Testade några gånger men gav upp sen. :furious3: Nån som har koll på hur man löser detta?

Vi kan ta en workshop ihop. Jag hade samma problem på samtliga mina tyskar men efter en stund verkade det lösa sig av sig självt. Vet inte vad som hände eller hur, men vi kan väl brainstorma ihop lite, kanske dela på en apfelstrudel och lite sauerkraut?

GE - 2012-3-20 kl 11:43

Det låter som en plan! :cool:

lusen - 2012-8-23 kl 08:42

Mörkret kommer tidigare och tidigare. Helt klart är hästen på intågande. Vad kan då passa bättre än en uppning av bästa mektipset på hela AP? Håll till godo!

Bergils - 2012-8-23 kl 09:21

Vilken häst är det du tänker på?
är det den lömska höst-hästen?

lusen - 2012-8-23 kl 09:30

Häst är hest, men jag tror du tänker på hest, du vet, som i snel hest som man kan klapa

Orginalet - 2012-8-23 kl 16:12

Frågan som jag känner mest oro är inför påfyllning av luft i vinterdäcken, om jag fyller på nu riskerar jag att få sommarluft i dom?
Kan dom ta skada av detta?

[Ändrad 2012-8-23 av Orginalet]

George Junior - 2012-8-23 kl 18:38

Om man nu inte har nån vinter där man bor, hur ofta ska man då byta luften i däcken? Ska man kanske cirkulera luften mellan däcken? Det verkar meckigt...

Iloper - 2012-8-24 kl 21:13

Man ska tydligen inte cirkulera luften mellan däcken, det är i däcken som luften måste få cirkulera lite ibland!

Jag fick erfara detta en gång när jag bytte från sommar till vinterdäck, eller var det från vinter till sommardäck? Jag mins inte riktigt, men det var strax efter midsommar iallafall.

Jag försökte göra allt rätt, hade läst instruktionen noga och genomfört alla moment: av med däcken som satt monterade på bilen, på med däcken som låg i garaget, precis innanför dörren där jag lade dom året innan.

När jag hade hissat ner bilen så såg jag det uppenbara, i höger fram hade luften inte cirkulerats. Det verkade som om den mesta luften hade fastnat i vad som nu var ovankanten på hjulet. I nederkanten var det helt tom på luft (som lekman kallar jag det "punktering i nederkant", men jag kan ju inte de riktiga facktermerna för detta problem).

Jag tänkte att det var ju just typiskt att det ska strula så fort jag försöker göra något med bilen. Jag bestämde mig iallafall för att låta en fackman lösa problemet så jag körde omedelbar till min däckverkstad några kilometer bort.

Väl där visade det sig att att jag måste byta HELA däcket, alltså inte bara nederkanten som först verkade dålig.

Nåväl, problemet blev fixat, och jag några tusen fattigare...

Nu för tiden ser jag till att alltid till att cirkulera luften i hjulen ett par gånger varje år.

JohnW - 2012-12-3 kl 17:02

Varför ligger inte den här tråden i FAQ..? Jetteaktuellt nu när vitmöglet breder ut sig.

FredrikAssarsson - 2012-12-3 kl 17:11

Detta är lika kul läsning varje år hehe :dunce:

jol - 2012-12-3 kl 22:31

Quote: Ursprugligen inlagt av JohnW  
Varför ligger inte den här tråden i FAQ..? Jetteaktuellt nu när vitmöglet breder ut sig.

Det kommer ständigt nya tips i ämnet så att göra den till en faq vore synd av den anledningen.

BennySteen - 2012-12-3 kl 23:29

Jag har 4st sommardäck över som skall slängas, hur skall varm sommarluft i dom mijömässigt tas omhand?

Jag vill INTE vara ett miljösvin och bidraga till den globala uppvärmingen ytterligare :(

[Ändrad 2012-12-3 av BennySteen]

GTV-TB - 2012-12-4 kl 04:36

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Jag har 4st sommardäck över som skall slängas, hur skall varm sommarluft i dom mijömässigt tas omhand?

Jag vill INTE vara ett miljösvin och bidraga till den globala uppvärmingen ytterligare :(

[Ändrad 2012-12-3 av BennySteen]

Jag brukar koppla en passande slang till den däringa tingesten som kallas ventil och suga ut sommarluften, det ger en skön :rolleyes:sommarkänsla så här i vintermörkret och när jag sedan börpar upp luften igen så doftar den i vart fall inte sommar längre... har blevet katalyserad på något vis så jag är rätt säker på att den är oskadlig för vinter atmosfären.

grest - 2012-12-6 kl 18:01

Jag kom på att min vintertransportomobil fortfarande har de här sommardäcken på.
Hur gör jag nu?
Det måste ju finnas mycket kall sommarluft i mina sommardäck (bilen står utomhus)
Om jag nu tar ut mina vinterdäck med varm inomhusluft, så måste jag väl anpassa den luften med den som är utomhus och likadant när jag tar in mina vintriga och kall sommarluftsförsedda sommardäck?

Martin F - 2012-12-6 kl 19:36

För att reda ut begreppen:

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  

Förvara dem varmt (ex mha kupevärmare i förrådet) över vintern och släng dem en varm sommardag nästa år istället!

Quote: Ursprugligen inlagt av grest  
Jag kom på att min vintertransportomobil fortfarande har de här sommardäcken på.
Hur gör jag nu?
Det måste ju finnas mycket kall sommarluft i mina sommardäck (bilen står utomhus)
Om jag nu tar ut mina vinterdäck med varm inomhusluft, så måste jag väl anpassa den luften med den som är utomhus och likadant när jag tar in mina vintriga och kall sommarluftsförsedda sommardäck?

Här är det inga problem, till skillnad mot Benny gör du ju ett skifte rakt av. Det kallas klimatkompensering och kostar normalt en slant. Gläds åt att du kommer undan gratis!:beerchug:

Kane - 2012-12-7 kl 12:22

Quote: Ursprugligen inlagt av Iloper  
.
...
När jag hade hissat ner bilen så såg jag det uppenbara, i höger fram hade luften inte cirkulerats. Det verkade som om den mesta luften hade fastnat i vad som nu var ovankanten på hjulet. I nederkanten var det helt tom på luft (som lekman kallar jag det "punktering i nederkant", men jag kan ju inte de riktiga facktermerna för detta problem).

Jag tänkte att det var ju just typiskt att det ska strula så fort jag försöker göra något med bilen. Jag bestämde mig iallafall för att låta en fackman lösa problemet så jag körde omedelbar till min däckverkstad några kilometer bort....

.

Var precis det här som hände på mitt höger bakhjul. Startade som vanlig hemifrån och kom bara 50 meter när " vad jag tror" luft cirkulationen skapade ett extremt motstånd i ovankant, som tur var kunde jag rulla några hundra meter till macken. Där fick jag en lite flaska med typ mjölk av föreståndare, som skulle tillföras hjulet via en plastslang och på det sättet få igång cirkulationen. Av någon anledning återhämtade sig luften i neden del, men man var tvungen att motioner hjulet en halvtimme efter mjölk kuren.

Var skall jag lägga hjulet nu när den är förbrukad?

Callan - 2013-4-3 kl 20:37

Använde guiden idag då sommardäcken sattes på. Skrev ut "stjärnan" och tejpade den på fälgen så jag drog åt i rätt följd i år igen
Bytte även ut vinterdäck mot sommardäck och tvärtom.

Grymt jobbat Waltis!

jol - 2013-4-3 kl 21:03

Har sträckläst tråden igen, skönt att ha kött på benen inför bytet kring midsommar här uppe.
33an har ju 4bult, finns det sådan stjärna att få tag på i Sverige eller måste man beställa från Italien? Har uk nån, funkar deras högerstyrda med mods?
Iofs har den inte stått på sommardäck på två år så det kanske kvittar.

Tuta - 2013-4-6 kl 13:46

Quote: Ursprugligen inlagt av jol  
Har sträckläst tråden igen, skönt att ha kött på benen inför bytet kring midsommar här uppe.
33an har ju 4bult, finns det sådan stjärna att få tag på i Sverige eller måste man beställa från Italien? Har uk nån, funkar deras högerstyrda med mods?
Iofs har den inte stått på sommardäck på två år så det kanske kvittar.

Har du 4bult måste du vara försiktig! Stjärna finns inte till dessa specialkonstruktioner utan du måste dra alla fyra bultar samtidigt. Kan vara bra att ta hjälp av en vän eller tre... Helst ska alla hjul dras åt samtidigt också men om du inte ska köra över 160 km/h (kilometer per timme) behöver du inte vara orolig.

George Junior - 2013-4-8 kl 00:39

Sitter och funderar på följande:
1) Finns det fyrbultade bilar som går fortare än 160 km/h? Hur i all värden har de fått dem godkända av TUV då varenda löjlig småbil numera tydligen måste ha 5 bult för att inte trilla i bitar framför LIDL?

2) Vem uppfann egentligen bultcirkeln 4/98? Tror att den kom först på Simca som var tidigt ute med denna exclusiva bultcirkel. Men det hade kännts bra att veta nästa gång jag sätter mig i Unon. Det hade inte känns bra att åka runt med en no-name bultcirkel sådär utan vidare.

Georg - 2013-4-8 kl 06:40

Hruska är iallafall den sammanbindande länken för Simca - Alfaromeo - Fiat vid den tiden 4x98 dök upp. Man bör väl ta sig an hjulbytet med stort allvar och läsa in sig på Hruska innan. Finns nog en del att studera där då han började sin bana med nåt slags jobb åt Ferdinand.
Porsche.
Eftersom minst två av hjulen sitter på drivande axlar är det nog bästa att studera Rzeppa också. Smart kille. "drivknut med konstant vinkelhastighet"
Bara namnen på dessa två är ju lite speciella minst sagt.

BennySteen - 2013-4-8 kl 22:52

Midsommar närmar sig och då måste man passa att köra lite med dom s.k sommardäcken också.

Jag gjorde anteckningar vid kräftpremiären när vinterdäcken åkte på, är det bara följa dom och göra tvärtom om nu, fast omvänt då naturligtvis ?

malm - 2013-4-9 kl 00:48

Det är alltid lika underhållande att läsa dessa däckbytartrådar med alla självutnämnda experter som kommer med "välunderbyggda" åsikter om vilka däck man ska ha vid olika årstider. Det ingen verkar fatta är att det spelar ingen roll om man har sommar- eller vinterdäck, det viktiga är att dom uppfyller grundspecen och att man byter ofta.

FredrikAssarsson - 2013-4-9 kl 05:06

Nej men nu är du fel ute! Det har att göra med viskositeten på bultcirkeln. Är den fel på sommaren resulterar det oundvikligen i att tillsatsämnena bryts ner för fort.
Du måste ha rätt klassning på bultcirkeln, det har väl alla koll på nu?
Selenias bultcirkel är den enda vi ska följa på alfa romeo!

jol - 2013-4-9 kl 08:43

Har ändå hört att det är samma tillverkare bakom både sommar och vinterdäck, bara olika etikett och prislapp beroende på målgrupp
 Pages:  1  2