Menar du att det är samma tillverkare som har sådan där återanvänd bultcirkel som de sedan klassar om? Jag skulle hålla mig borta från sådan. Vad
händer när vinterbultcirkeln reagerar med sommarluften liksom? Nej det känns som överhängande risk för oxid i bultdelningen.
När vi ändå är på spåret, hur ser man skillnad mellan bultcirkeln och bultdelningen? Eller var det skruv..?
[Edited on 2013-4-9 by FredrikAssarsson]BennySteen - 2013-4-9 kl 09:04
Dom korrekta benämningarna är skruvdelning alternativ skruvcirkel.
Att bulta fast däcken kan annars vara en bra ide . Då riskerar man inte att få dom stulna !
Dom stora skillnaderna mellan vinter och sommardäcken är viskositeten på gummit. Finns speciella däck för tävlingbruk som är helt raka. Dock väldigt
olämpliga för vardagsbruk. använd istället multidäck.
/B
[Ändrad 2013-4-9 av BennySteen]BennySteen - 2013-10-19 kl 21:53
Jaha, det är dags igen...
Någon som vet var man köper billiga och bra skruvcirklar ?
[Ändrad 2013-10-19 av BennySteen]jol - 2013-10-19 kl 22:48
Jaha, det är dags igen...
Någon som vet var man köper billiga och bra skruvcirklar ?...
De brukar hänga bredvid ögonmåtten.GE - 2013-10-20 kl 00:19
Idag skulle jag sätta på vinterdäcken på farsans Volvo 945 men fann såklart ingen bra guide på volvoforumet, fick då den briljanta idén att testa med
den här guiden. & det märkliga är att det funkade perfekt!
Men betyder det isåfall att 156 och 945 egentligen är samma bil eller hur ska man tolka det? Blir lite fundersam... macahan - 2013-10-20 kl 10:59
Puh! Förstår inte folk som ger sig på däckbyte själva!? Jag lämnar alltid bort detta till legitimerad däckingenjör.
Dyrt som f-n men dom gör ett bra jobb. Väger man in effektiv arbetstid för dessa experter (2-3dar) förstår man också att det kostar! elCrillo - 2013-10-20 kl 11:10
En kompis och jag har försökt hela veckan att göra detta själva. Men jag tycker det är lite omständligt. Och var ska vi placera domkraften...
Bestämde mig idag för att testa om denna eminenta guide funkar även funkar på min Fiat.
Sagt och gjort, det började hur smidigt som helst och jag följde guiden steg för steg. Men plötsligt blev förvirringen total när jag insåg att Fiaten
har fyra bultar per hjul medan mallen för åtdragning av bultarna i guiden (som jag för övrigt hade skrivit ut och hade med mig) bara visar hur man gör
med fem bultar per hjul.
Tvärstopp!
Skulle jag borra ett extra hål i fälgen eller vad?
Tog till sist hjälp av barnen och efter lite klippa och klistra av mallen fick jag till sist fast vinterhjulen.jol - 2015-10-24 kl 20:15
upp joysam - 2015-10-26 kl 09:45
jol, mycket förståndigt att "uppa" den här tråden.
Vi är ju inne i däckbytarsäsong och då är det klokt att få många goda tips på rätt och fel.
Kan någon kunnig person lägga in en bild som visar i vilken ordning man drar åt hjulbultarna på en fälg med bara 4 hål?
Jag föreslår att man hissar upp bilen både fram och bak samtidigt.
Det där lyftandet och sänkandet tar på både de egna och domkrafterna.
När jag sedan "korsdrar" så drar jag åt en hjulbult vänster fram, sedan en höger bak, vänster bak och avslutar med höger fram.
Sedan tar jag och drar åt nästa bult och då tänker jag så klokt att jag inte börjar med vänster fram igen, man vill ju inte att det dras i samma
ordning hela tiden, antar att det finns risk för att det till slut blir åtdraget snett då.
Jag tog då och började höger bak men för övrigt i samma mönster.
Men...
Vilket av hålen ska anvädas för bult 2,3,4? Här hade det varit kanon med en bild som visar åtdragningsmönster för 4-hålsfälgar.
Använder ni den här metoden, men med tydligt beskrivet åtdragningsmönster så har jag ett litet tips. Jag har hört att man bara ska dra i varje bult
lite lätt först för att sedan dra dem hårt i samma åtdragningsmöster.
Förstår ni hur många varv man måste springa runt bilen då?
Det fungerar ju inte, det är bilservice, inte vasaloppsträning.
Gör istället som jag.
Jag drar åt bult 1 för kung och fosterland innan jag går vidare till nästa hjul för att dra åt dess första bult så mycket det bara går.
Lycka till med era däckbyten!
[Ändrad 2015-10-26 av joysam]GTV-TB - 2015-10-26 kl 11:05
Tja Punton fick vintersulor på i helgen och det var inget problem med 4 hål, stoppade en bult i ett hål och på med mutterknack'en och sedan stoppad
jag en bult i nästa hål + mutterknack, fortsatte så och efter en stund så satt alla hjulen prydligt på plats men när jag gick runt bilen och beskådade
verket så såg däcken lite trötta/ledsna ut så de fick en liten puff sommar luft jag hade sparat i kompressorn och efter den puffen såg de mycket
piggare ut och började att greppar fint.... är nöjd med resultatet :-) FredrikAssarsson - 2015-10-26 kl 13:28
Nejnej, aldrig sommarluft i vinterdäck - det kan bli obalans då vilket kan orsaka oxid i schraderventilen med följd att kamremmen måste bytas.
Har du riktig otur kan även kardanförgasarsnöret gå av och då är du riktigt illa ute.
Bara att tömma vinterdäcken på luft och skölja hela systemet med paraflax innan du fyller på med vinterluft. Tänk dock på att hjulen måste rotera i
den normala rotationsriktningen under tiden du fyller på luften så att inte all luft lägger sig i botten av däcket, vilket bevisligen syns när man
fyller på ett lågt pumpat däck då bilen står stilla. Det bildas liksom mer luft i botten och det villa man undvika. GTV-TB - 2015-10-26 kl 14:12
Uj ..ujj nu blev jag räädd men var f_n får man tag på äkta
vinterluft (bor i södra Sverige) har googlat men hittar bara typ vinterluften är ljuvlig och liknande trams. telecastrus - 2015-10-26 kl 14:18
Mycket bra FAQ.
Jag var på väg nu i helgen men det sprack direkt när man skulle ta ut däcken ur garaget, då kom jag ju på att jag inte har något garage.......
Fråga1:
måste jag bygga ett först innan jag tar ut däcken ?
Fråga 2:
Finns det färdiga garage att köpa med däck i ?Martin F - 2015-10-26 kl 17:47
Se bifogad bild för korrekt hjulskruvsmonteringsordning!
2maz - 2015-10-26 kl 18:15
Jag förstår inte michelinskissen... Piruelli ska vara till bilen ser det ut som.
Jag tycker inte det är klart med hur jag ska göra med mina bilringar... Kan jag ha sommarbilringarna även på vintern eller ska jag skaffa några feta
vinterringar? Är verkligen året-runt-ringar lika dåliga som testerna gör gällande? GE - 2015-11-6 kl 15:47
Nu när jag faktiskt har en Alfa Romeo med 5 skruvhål till hjulen så tänkte jag testa montera vinterdäcken med hjälp av guiden i år, borde ju
underlätta bytet även på en 164:a trodde jag. Men icke, trots nya vinterdäck så gick det inte alls. Det visade sig att mina nya däck bara har ett
stort skruvhål istället för fem små som det är på bilen. Vad jag kan se så är det samma text på sidan av både sommar & vinterdäck så det borde ju
verkligen passa. Bifogar en bild på problemet...
Så vad göra? Tips uppskattas!
Blir så trött på att det alltid ska jävlas...
Callan - 2018-11-14 kl 13:22
14 år och 1 dag sedan C. Waltgård postade men lika aktuell då som nu.
Jag läser genom tråden inför varje byte och har haft hjälp av den flera gånger.
Hjulbultsstärnan är riktigt bra.
Lycka till med däckbytena!!!
PS: Någon som sitter på korv och gris-bilden?
PM i så fall.
Fridens lilja
/Ca ll anselmer - 2019-4-8 kl 07:39
Så var det dax för hjulbyte igen. Med ett halvår mellan gångerna känner jag mig alltid en smula osäker. Då är det skönt att plocka fram denna tråd som
förklarar alla delmoment.
/selmerBennySteen - 2019-4-8 kl 16:00
Viktigt att inte blanda ihop hjulbyten med julbyten !
Om du tycker hjulbyten är svåra så kommer du inte fatta ett barr när du skall göra ett julbyte.
Man kan dock ta hjälp av sina granar i kvarteret.George Junior - 2019-12-21 kl 04:49
Nu när de flesta skavt sönder knogarna under däcksbytet så är det också läge att byta blinkersvätskan!selmer - 2022-4-20 kl 07:19
Igår var de äntligen vår i Uppsala. Rattmuff av och sommarhjul på. Äntligen har jag en bil med fem bultar i hjulen. Det var alltid lite förvirrande
att inte kunna korsdra bultarna i det snygga stjärnmönstret.
/selmerFredrikAssarsson - 2022-4-20 kl 18:42
denna gamla godingen alltså. 😂Bergils - 2022-10-15 kl 14:27