AlfaPower

Projekt Stabil : Sprint '87 » Gran Turismo

 Pages:  1    3  ..  11

beatwise - 2004-2-23 kl 23:41

Hallå!

Välkomna till min renoverings-/byggtråd där vi ska bita lite i min Sprint. Boxer-alforna (framförallt Sprintarna) måste ju få lite mer representation här på AP. Nåja, vad är det som ska göras då? Jo:

Jag måste renovera motorn (en förmodad glapp kolvbult) eller byta ut den. Det rasslar och lever rövare när man kör den (metalliskt knackande mellan 1500-8000 varv). Men den är startsnäll och pigg utan dess like, så det är nog ingen katastrof.

I samma veva har jag för avsikt att styva upp vägegenskaperna en aning, då man kan kalla det som är just nu "helt slut". Bussningar, dämpare och fjädrar har sett bättre dagar, så målet är att det ska bytas. (Förutsatt att spargrisen är stor nog...) Gula Konis, hårda fina fjädrar, ett fjäderbensstag och Powerflex-bussningar står på önskelistan.

Dessutom var jag dum nog att köra bilen förra vintern, och slarvade då dessutom med rostskyddet (dubbel-dum alltså), så... Lite rostlagning står också på menyn. Det bör inte vara så omfattande, men man vet ju aldrig med Alfor...

Det är mitt första projekt/objekt, så ni får ha överseende med dumma frågor ibland. Jag lär mig för varje dag!

Hoppas vi får trevligt tillsammans!

:smash:

/// Stefan ///

(objektet i fråga)

[Editerat 13/11-2005 av beatwise]

[Editerat 12/12-2006 av beatwise]

[Editerat 31/12-2006 av beatwise]

[Editerat 31/12-2006 av beatwise]

[Editerat 13/1-2007 av beatwise]

[Editerat 19/2-2007 av beatwise]

[Ändrad 2007-3-29 av beatwise]

[Ändrad 2007-4-13 av beatwise]

[Ändrad 2007-5-8 av beatwise]

[Ändrad 2007-5-16 av beatwise]

[Ändrad 2007-5-21 av beatwise]

[Ändrad 2007-6-16 av beatwise]

[Ändrad 2007-6-18 av beatwise]

[Ändrad 2007-8-15 av beatwise]

[Ändrad 2007-8-24 av beatwise]

[Ändrad 2007-8-27 av beatwise]

[Ändrad 2007-8-31 av beatwise]

[Ändrad 2007-9-21 av beatwise]

[Ändrad 2007-9-21 av beatwise]

[Ändrad 2007-12-31 av beatwise]

snett_fram.jpg - 65kB

[Ändrad 2020-7-10 av beatwise]

po - 2004-2-23 kl 23:44

Skitkul!
Jag älskar dessa byggtrådar, varför jag inte har en är en tråd???
Men jag följer denna hyperaktivt!
/po

323 burnout - 2004-2-23 kl 23:45

En LYCKA TILL notis från mig. :)
hojta till om du behöver hjälp.
även fast jag inte kan någe om alfa :wall:.

/Johan

Första dagens bestyr.

beatwise - 2004-2-23 kl 23:52

Jaha, då var det dags!

I början är det ju inte så knepigt. Började strippa bilen så smått. Kofångare, huv, grill osv rök. Suddarna är inte så komplicerat byggda, vilket är trevligt när man skruvar, men jag skulle verkligen inte vilja krocka rejält med den här bilen... Kofångaren är 100% plast och sitter fast m h a fyra bultar! *ögongodis* :D

Men, varför krocka? Man kan köra fort utan att göra det... :P

Nåja, tillbaka till ämnet. Hade inte så mycket tid, så det blev ungefär det som blev gjort.

IMG_3834.jpg - 47kB

Mekdag 2.

beatwise - 2004-2-23 kl 23:58

Dags att börja riva motorn.

Börjar med att dra igång maskineriet och ta en liten tur för att få upp tempen i motorn. Snacka om ett saknat ljud! Det kittlade i ryggraden när jag rullade ut från garaget. :D

Det bör tilläggas att det var senast i Augusti jag körde med härligheten...

[Editerat 23/2/2004 av beatwise]

IMG_3969.jpg - 71kB

beatwise - 2004-2-24 kl 00:08

Tömde sedan ur oljan och blev riktigt nöjd. Inga spån där inte!

Plockade ur stiften, geggade i lite konservering ifall att det skulle ta ett tag tills jag hinner ta tag i motorn. Tömde kylsystemet och insåg att tiden började bli knapp. Passade på att plocka den växelspaksknoppen som förvånansvärt nog lossnade snällt!

IMG_3980.jpg - 76kB

beatwise - 2004-2-24 kl 00:14

Mekandet började lida mot sitt slut. Som tur är har man hjälpredor som gör skitgörat!

Han heter Nicke och gjorde en hel del annat också... :P

[Editerat 23/2/2004 av beatwise]

IMG_3971.jpg - 54kB

3e dagen.

beatwise - 2004-2-24 kl 00:27

Plockade ur luftburken och började med att reda ut ormboet av sladdar och slangar! Mycket blir det som ska märkas och dokumenteras. Gäller att vara nogrann när man är ny i gemet. (Man vill ju inte behöva lägga för mycket pussel sen...)

:idea:

kollage1.jpg - 89kB

beatwise - 2004-2-24 kl 00:31

Fick en trolig förklaring till varför motorn pyst mycket. En av vacummslangarna var halvt av.

Lyckades faktiskt märka upp allt, det som återstår att plocka den i motorrummet är gasvajern, chokevajern och slavcylindern till kopplingen!

Som belöning blev det lite go-kartkörning med diverse RBC-människor... Tiden? 25,65. Känns som en trevlig uppladdning inför långloppet och en fin avslutning på dagen!

[Editerat 23/2/2004 av beatwise]

IMG_4018.jpg - 49kB

Dag 4.

beatwise - 2004-2-24 kl 00:45

Fjärde dagen, fyra extra händer! Fick idag sällskap av två kollegor från jobbet. Lestrup och Myran ryckte i prylarna så att jag knappt fick plats!

Vi brottades med avgassystemet. Efter en hel del fula ord och mycket 5-56 så fick vi isär sk*ten... Ett tips är att prova alla skarvar innan man ger sig f*n på att man ska få isär en specifik. Nåja, vi fick isär det i a f, och efter lite tråcklande ligger det numera bredvid bilen. Mysigt med extraktorgrenrör!

:wall::smash:

kollage2.jpg - 52kB

beatwise - 2004-2-24 kl 00:51

Vi fortsatte sen med att rensa ur motorrummet. Chokevajern var inte så härligt fastsatt i mitt tycke! Inte världens kinkigaste sak, jag vet, men att fästa den med ståltråd? Klingar inte så fint i mina öron, och framförallt ska jag inte ha några sådana lösningar på min bil!

:whip:

IMG_4105.jpg - 58kB

beatwise - 2004-2-24 kl 00:58

När garagevistelsen är till ända står bilen numera högt uppe på pallbockar, utan kränghämmare och framvagnsbalk.

Vi gick tyvärr bet på ett verktyg som vi saknade (insexgrej för oljepluggen på växellådan), så vi lade ner dagens mekande. Nästa steg är att tömma oljan ur växellådan, för att sen plugga bort några småsaker. Därefter åker motorn/växellådan ner på backen!

Inte långt till första delmålet, men vi var ändå nöjda med ett gott dagsverke! Jag återkommer när nya tag är tagna. Ni kan ju gissa var dagen slutade... Inte lika snabbt som igår, men ändå!

:beerchug:

Bifogar en liten bild på undertecknad in action! (Senaste garagemode!!)

IMG_4103.jpg - 62kB

Costas - 2004-2-24 kl 01:19

första gången jag ser myran å lestrup jobba iaf

gäller dig me stefan :P

Maffia Alfisti - 2004-2-24 kl 01:23

Fin sprint! Fan nu vill ja ha en sån oxå :) ...och en Bertone-cupe och en Delta Integrale och och och....mycket man vill ha :wall:

Turbo_Guten - 2004-2-24 kl 02:17

Ghaa!! Härligt att se Beatwise!!
Har varit lite smussel ett tag, jo.. jag anar olja på kinderna!
Fatta att få premiär-köra den på nordens fetaste bana!!!

/ Olof

beatwise - 2004-2-24 kl 09:17

Quote:
Ursprungligen postat av Costas
första gången jag ser myran å lestrup jobba iaf

gäller dig me stefan :P


Nu ska inte du vara sån! Bara för att vi har en ... lite *hrm* slappare arbetssituation... Eller också var det så att vi sliter häcken av oss, men att ni inte märker det?! :oO

Visst är ambitionen att dra den runt Gotland Ring, men jag vill nog hinna åka lite innan dess också. Man måste ju kolla att grejjerna är ok... :D

Oskar Larsson - 2004-2-24 kl 09:28

Ser mycket schyst ut...gillar verkligen den blå kulören...påminner om min GSX som jag har sålt nu :(

/oskar

Lutar åt 1,7a!

beatwise - 2004-2-25 kl 11:17

Det kanske blir en 1,7-motor trots allt. Det gäller att inte ge upp! En 1,7a med nyfixade trimkammar och på köpet ett par sänkfjädrar... Gäller bara att plånboken håller. Men det vore skööönt. Skulle kunna bli ganska bra drag tillsammans med extraktorgrenrör och R-däck. :D

Efter måndag så vet vi...

:bananana:

(Blir nog sänkfjädrar trots allt... :P)

IMG_4007.jpg - 46kB

coolt

Alfa Racing - 2004-2-25 kl 14:59

Klart cool Sprint. Snygg färg.

Men det där med fjäderbenstag kan du nog glömma. Kolla hur motorrummet är byggt... där sitter ju i stort sett ett dylikt stag original fast i fyrkantprofil.

Satsa på en 1.7 motor. Du får klart bättre drag gentemot en 1.5 motor. Eller ännu bättre, en 16V...

/Bengan

nymanfredrik - 2004-2-25 kl 16:27

Ser bra ut det där, jag undrar lite vad du har för dimention på dina däck?. Jag har precis köpt en uppsättning momo star fälgar som du har och behöver nu däck till dem.

/Fredrik

inet - 2004-2-25 kl 16:39

Satan vilken fin sprint...Lycka till! :wink::oO

Tackar!

beatwise - 2004-2-25 kl 22:14

Den ska bli finare är målet! Även på dom finaste bilarna gömmer sig lite rost! :P

Ang. fjäderbensstaget så ser det ju lite fräckare ut... :P Blir lite jobbigt att behöva pilla bort det dock om man ska göra något med batteriet eller fylla på bromsvätska eller så. (Men, vad gör man inte för att det ska se tufft ut? :wink:)

Ang. däcken så är det 195/50-15. Är det 15" eller 16" Star du har fått tag i?

Håller på och väger fram och tillbaka när det gäller motorn... Men, det blir nog kostnadsprio på 1,7 kontra andra tuffa saker. Det kan man ju fylla på med vad det lider! Mål 1 är att den ska rulla och gå igenom besiktningen, sen så är allt annat bara bonus.

:smash::smash:

po - 2004-2-25 kl 22:26

Jag vill bara säga att jag är avundsjuk, faen sprintar växer inte på trän numera samt jäkligt fin blå färg på din.

:beerchug:
/po

beatwise - 2004-2-25 kl 22:35

Quote:
Ursprungligen postat av po
Jag vill bara säga att jag är avundsjuk, faen sprintar växer inte på trän numera samt jäkligt fin blå färg på din.

:beerchug:
/po


Vill du veta en ganska jobbig hemlis? :oO
(Färgen är en Ford-färg, som dom hade på Cossie-Sierrorna... 2681. Pinsamt?)

Nej, dom gör ju inte det... Jag kunde inte låta bli att köpa den, trots att jag egentligen inte hade råd. :D

Det finns en fin Sprint till salu i Märsta (på .org, kan vara såld), som är i orig-skick om du är sugen. Det är nog en av Sveriges finaste... Hoppas att den får fortsätta vara det!

nymanfredrik - 2004-2-25 kl 22:37

Jag har köpt 15". Vad bra att det var 195er, jag var rädd för att det var 205er. Jag har nämligen 195er hemma.

/Fredrik

beatwise - 2004-2-25 kl 22:42

Quote:
Ursprungligen postat av nymanfredrik
Jag har köpt 15". Vad bra att det var 195er, jag var rädd för att det var 205er. Jag har nämligen 195er hemma.

/Fredrik


205 blir nog för brett. Redan med 195 är den på gränsen till stingslig! Bettet är grymt!

Jag är på jakt efter billiga 16" 4*98-fälgar! Har någon nys om något (eller kanske t o m har själva) så får ni mer än gärna höra av er!

:revs:

Stizzesprint - 2004-2-25 kl 22:47

Du tänker rätt där , Beatwise..


Sprintar skall precis som Sudar inte ha för breda däck, de spårar och har sig då....

185/60 14" är ju original på de senare årsmodellerna, man bör nog inte gå över 195 i profil som sagt.

nymanfredrik - 2004-2-25 kl 22:49

Hur breda är dina fälgar?. Mina är 7"

Stizzesprint - 2004-2-25 kl 22:50

Vid sänkning är det viktigt att justera hjulvinklarna, de får lätt en tendens att snedslita däck väldigt mycket då.

Kan rekommendera Rossos sänksats, hade det på min sprint. Den låg som ett strykjärn i kurvorna samtidigt som det gjorde mycket för utseendet.

FORZA BOXER!

beatwise - 2004-2-25 kl 22:58

Quote:
Ursprungligen postat av nymanfredrik
Hur breda är dina fälgar?. Mina är 7"


Bra fråga! Inte den blekaste, men gissningsvis 7-7,5. Sannolikt 7" jag med. Kollar nästa gång jag svänger förbi garaget, som förhoppningsvis blir på fredag. :smash:

Ang. sänkningssatsen, vad innehåller den exakt? Camber / toe måste justeras oavsett på min bil, då det blir nytt av det mesta. Men Om jag byter till sänkfjädrar/dämpare, måste jag justera nåt annat? *nybörjare*

Mina däck är rejälvt snedslitna som det har varit (orighöjd), men hjulvinklarna ser man t o m med blotta ögat att dom var fel.

J.Aineland - 2004-2-26 kl 11:51

Ang. dimmension på hjul...
Jag har kört på 195/50-15 i flera år (7" breda fälgar) Bilen är ganska duktigt sänkt gämnfört med original.
Med rätt inställning på hjulvinklarna har mina däck slitsits helt gämnt.

Köpte förra våren 17" 7,5" breda fälgar med 225/35-17 däck.
Fixade ny hjulinställning.
Inga problem med ålande egenskaper, men nu efter över 900mils körning är däcken fortfarande rakt slitna men bussningarna i framvagnen har fått rejält med stryk.
Var ute en liten sväng med den i söndags och nu ålade den sig som :angryfire:.

Tycker personligen att 195/50-15 är den optimala allt i allo dimmensionen, även om greppet är betydligt grymmare med 225/35-17...

Stefan, var du o kollade på Sprinten från ".org"?

Ang vinklar och däck(VARNING, STOR BILD!)

Stizzesprint - 2004-2-26 kl 12:13

Toe in/ut är det som går att justera vad jag har förstått.

Bilen tar kurvorna som en gud med lite formel 1 -inställning på toe:en men det sliter däck rejält!

Köpte nya däck till min, efter 400 mil så var dom mycket slitna på insidan, men helt nya i ytterkant.

Rossos sänksats vet jag inte exakt vad den innehåller, satt på bilen när jag köpte. Hade nåt gammalt kvitto på det. Försvunnet nu tyvärr. Bilen blir så jäkla mycket snyggare med lite sänkning.

Bilen i Märsta skall jag ha(hoppas jag!)

En STOR bild på mina hjulvinkar från förr:

aab.sized.jpg - 114kB

Instabil?

beatwise - 2004-3-2 kl 11:14

Besiktigade Fårrden igår, utan anmärkning! Inte illa pinkat för en Granade från 1985...

Mekandet har blivit lite lidande senaste tiden, dels p g a långloppet med CAR men också att jag åkte och kikade på en lägenhet i söndags, som jag idag hoppat på budgivningen på! Så, projekt Stabil får vila lite tills tillvaron blir just lite mer stabil.

Någon 1,7a blir det nog inte, det räcker nog inte ekonomin till just nu, men det finns ju fler... Säkert är i a f nya dämpare/fjädrar/bussningar...

Sen så kan det ju bli lite bonusar, det får vi se... Det råkar vara så att det faktiskt finns varmgarage i huset där jag kanske köper en lägenhet... Det vore ju inte fel att komma över en sån liten täppa! :D

På't igen!

beatwise - 2004-3-17 kl 01:13

Jaha, så har man då insugit lite inspiration och ska faktiskt bege sig till garaget igen! På agendan imorgon är oljetömning av växellådan, förberedning för motorurplockning (förhoppningsvis på fredag) och diverse småsaker...

Har börjat jakten på delar och har hittills hittat bra pris på stötdämpare (gula Koni) och fjädrar (blir förmodligen Daniels begade Jamex). Håller för närvarande på att göra deal på Powerflex-bussningar. Jag vill ju ha alla runt om så det rör sig om en del pengar... MT t ex ville ha ca 3800 pistolas för ett paket. Ska se om jag inte kan fixa ett fint pris med ett hemligt besök imorgon... :D

IMG_4150.jpg - 71kB

Bakvänt?!

beatwise - 2004-3-17 kl 01:18

Killen som renoverade/lackade den här bilen förut hade dille på GULT... Han byggde den iofs med avsikt för bana. Men ändå, allt i upphängningen är gulmålat...

Och då menar jag _allt_... Det känns lite overkill. Jag funtar på att slipa ner och måla med mörkgrå/svart hammarlack istället.

Synpunkter/tips önskas!

:dunce::thumbsup: :smash:

Men bromsoken fick vara silverfärgade... Dock inte skyddsplåten. (Bakvänt?!)

IMG_4155.jpg - 62kB

Micke G - 2004-3-17 kl 06:08

Ja hammarlack är nog bättre. Det är något mjukare på ytan och håller bättre. Dessutom innehåller det silicon så att fukt och skit ej fastnar lika lätt. Men lägg på 2 lager och låt det torka några veckor mellan stryckningarna. För annars kan det bli svårt att få färgen att täcka allt pga siliconet vill liksom stöta bort färgen.

beatwise - 2004-3-17 kl 08:33

Quote:
Ursprungligen postat av Micke G
Ja hammarlack är nog bättre. Det är något mjukare på ytan och håller bättre. Dessutom innehåller det silicon så att fukt och skit ej fastnar lika lätt. Men lägg på 2 lager och låt det torka några veckor mellan stryckningarna. För annars kan det bli svårt att få färgen att täcka allt pga siliconet vill liksom stöta bort färgen.


Tack för synpunkten!

Men, finns det inget som liknar hammarlack men som är byggt kring Teflon istället?!

Jag är lite allergisk mot silicon då det lämnar rester som inte går att bryta ner (läs efterbehandla, precis som du skriver). På båtsidan har det utvecklats alltifrån fogmassor till bottenfärger med Teflon, som tidigare varit med Silicon. Nåt liknande på bilmarknaden?

Teflonet i sig har samma egenskaper som silicon, men går att bryta ner med de flesta lösningsmedel, så det är lättare att hantera, och skulle du få för dig att vilja ta bort det helt så försvinner det verkligen, siliconet lämnar rester oavsett om du vill det eller inte...

?!
:idea:

[Editerat 17/3/2004 av beatwise]

Micke G - 2004-3-17 kl 08:49

Jag är inte 100 på vad Hammarlack innehåller för ämnen. Men det påminner i alla fall om silicon. Man bör inte använda det på karosser och liknade, för man måste slipa bort allt om man vill lacka om med annan typ av färg. Men för underreds prylar funkar det bra. Ett annat alternativ är 2 K Epoxytjära, men det måsta vara metallrent och blästrat under därefter grundat med tex etsande grundfärg.

Oskar Larsson - 2004-3-17 kl 09:08

Vet inte vad epoxytjära är men jag kommer måla mina underredsdetaljer med 2-komp. härdlack...Har använt färgen förut och den ger en mycket slitstark yta...

/oskar

Micke G - 2004-3-17 kl 09:17

Epoxytjäran bildar en seg, stark, blank, svart yta.
Men det är massor av döskallar på burken.
Så utomhus och medvind rekomenderas.

/Micke G

Dag 5.

beatwise - 2004-3-17 kl 23:54

På't igen! Det var ett tag sen sist, men nu har det äntligen öppnat sig en liten lucka i schemat.

Nähä?! Jag som trodde jag köpt en STOR insexnyckel... Uppenbarligen inte tillräckligt stor i a f. Nåja, får fortsätta jakten på den stora insexan så att jag kan dränera växellådan! Det är det enda som är kvar innan motorn åker ur.

Skruvade loss drivaxlarna idag (dom satt...). Passade också på att fräscha upp alla damasker och gummidetaljer medans 5-56an fick jobba med bultarna på drivet.

Gummi i motorrummet/upphängningen är lätt åtgärdat! På med motorkonservering och låt dra... Torka sedan av och njut av dina damasker, som är så gott som nya igen! (dessutom luktar dom lite mysigare eftersom motorkonserveringen oftast är parfymerad... *bonus*)

:thumbsup:

(Yttre drivaxeldamask indränkt...)

IMG_4195.jpg - 65kB

beatwise - 2004-3-18 kl 00:06

Det gick inte att pilla bort slavcylindern till kopplingen utan att skruva loss slangarna så som det är skrivet i Haynes-manualen (som iofs beskriver för en Sud). Jag har i a f inte fingrar som är 17x1 cm... Men tanken var god! Kom på att jag ändå ska ta bort bromsoken, så varför bekymra sig om att jag ska behöva lufta systemet (det får jag ju ändå lov att göra...) om jag mekar bort kopplingens sc på det slabbiga viset... :idea:

Då var det bara "olja ur" kvar, sen åker maskineriet ner på backen!

Dags för nästa kapitel:
Riva upphängning fram och bak för byte av bussningar, fjädrar och dämpare och ev målning/uppfräschning...

(damaskresultat: som nytt!)

IMG_4197.jpg - 53kB

beatwise - 2004-3-18 kl 00:14

Bromsarna åkte snabbt av, det är ju inte så mycket att pilla med! Bendix är inte knepiga, men effektiva... :P

(Observera stålombundna bromsslangar.)

IMG_4219.jpg - 39kB

beatwise - 2004-3-18 kl 00:35

Så har skitgörat börjat då! Redskapen den närmaste tiden kommer nog mest bestå av skyddsglasögon, mask och stålborste! :P

Gick loss på bromsarna idag, men sen fick det vara nog då tiden sprungit ifrån mig!

Det uppstod några funderingar/frågor:

- Bromsfärg, nåt speciellt att tänka på? Vill måla oken gula.

- Rostiga bultar, nåt att ha? Det finns massor gods kvar i dom, men hur fort börjar de rosta igen? Hur får jag dom fina och att dom förblir fina?

- Puts på bromsslangarna? Hur putsar man stålombundna bromsslangar så att det blir fint och hållbart?

- Färgsättning på upphängningen/bromsarna... Är ju mäkta imponerad av Fredrik Ms Bertone, men har inte riiiktigt så hög ribba. Vill inte ha allt gult, men det ska ju samtidigt vara sportigt... Synpunkter/idéer please?!

:smash::smash: <- jag -> :headbang::headbang: (ni/AP rockar)

Over and out!
Det blir nya tag på fredag!

(Här ska det bli porrigt å fint sen...)

IMG_4209.jpg - 48kB

Micke G - 2004-3-18 kl 06:16

Bromsar, tips.
Sprintens bromsar räcker inte till för bankörning ens med standarddäck och originalmotor. Försök få tag på 33 QV bromsar, dom har ventilerade skivor.
Oken köper du begagnade och skivor köper du nya på Widik eller Emme-ti skivor på Rosso. Tillsammans med racebelägg får du bromsar som är helt ok även för riktigt tuff körning.
Kylningen med dom ventilerade skivorna verkar ha en väldigt avgörande faktor.
Har provat både solida och ventilerade på samma bil och kan säga att dom solida är bara skitdåliga på bana, helt kass efter 2 varv.

Tony - 2004-3-18 kl 13:15

Tips: Vad jag kan läsa ut på ritningarna ska dessa skivor kunna monteras på ett 33 nav om man har minst 15" fälg. Möjligen behöver man svarva av ngn tiondel på skivans innernav.

Kvarstår att hitta ett ok som passar mott 33 hålbild, möjligen 155/164?

Borde ge bra retardation i en liten plutt sprint.

155 V6/Q4 framskivor är identiska med Fiat Croma Turbo, dvs 284x22 ventilerat med 4x 98 bultcirkel.

Widik säljer dessa för kalaspriset 307.50 (!) inkl moms(nr BDC 3766)

Finns även 257x22 variant för 445:- (BDC 3731).

De har även nya brembook i alu för 105/116 serien för dryga 700:-.

Kan verkligen rekommendera Widik.se siten! Bra referens info.

Bild 1: 33QV skivan

[Editerat 18/3/2004 av Tony]

33 ventskiva.jpg - 46kB

Tony - 2004-3-18 kl 13:17

155/Croma skivan 284 mm dia

Fiat croma t skiva.gif - 17kB

Mekdag 6.

beatwise - 2004-3-20 kl 09:33

Till att börja med, Tony: Tack för tipsen! Blir nog ingen satsning på större bromsar (ekonomi :() nu, men likväl så kommer det ju en vinter efter den hör sommaren också!

Jaha, då hade jag äntligen verktyg för att tömma oljan ur växellådan. Själva hylsan i a f, men så skulle man ju ha ett spärrskaft som den skulle passa på... Mekstunden började inget vidare, men vi beslutade helt enkelt att skita i att tömma växellådan och göra det senare.

Sagt och gjort, in med domkraften och börja lossa fästena. Lite pillande blev det, men det var ändå tusen gånger lättare än jag trodde det skulle vara.

IMG_4226.jpg - 53kB

beatwise - 2004-3-20 kl 09:34

Vips så var motorn nere på backen! Det är tur att det finns fler som har domkrafter och diverse andra attiraljer i garaget... :D

IMG_4230.jpg - 52kB

beatwise - 2004-3-20 kl 10:17

Precision mina vänner! När vi plockat av förgasarhalsarna (?) så var det blott 1 cm tillgodo upptill och nertill... :cool:

IMG_4237.jpg - 59kB

beatwise - 2004-3-20 kl 10:19

In't är den stor in't... Smått och sött (och när igång delvis lite brutalt. :P)

Hittade ett spärrskaft som passade till hylsan jag skaffat... Det låg ungefär mitt framför näsan! Oljan rann ur och var klar och fin. :D

[Editerat 20/3/2004 av beatwise]

IMG_4251.jpg - 68kB

beatwise - 2004-3-20 kl 10:20

Stilstudie?! Det man inte har i händerna har man i huvudet?? :D

IMG_4260.jpg - 45kB

beatwise - 2004-3-20 kl 10:21

Masters at work! *hrm* Nåja, började i a f riva upphängningarna...

IMG_4258.jpg - 69kB

beatwise - 2004-3-20 kl 10:23

Den lilla blå börjar nu se riktigt naken ut! Nu är allt i motorrummet borta... Nu ska det göras rent och putsas! Det kommer bli så fint så fint. :thumbsup:

IMG_4269.jpg - 61kB

beatwise - 2004-3-20 kl 10:26

Nu är bilen snart nerplockad i molekyler... Jag ska leta rätt på ett bra bord att ha som motoroperationsbord, så det nog bli ordning på den lille också... Ska inhandla diverse färg och spackel så är det dags att ta tag i grisgörat!

Until next time!
:smash::beerchug:

IMG_4274.jpg - 77kB

jodu

drzap - 2004-3-21 kl 07:13

med det regnummret förstår jag att du har att göra:D:D:saythat:
seriöst, ser bra ut, verkar bli bra

:afro:

mr.W - 2004-3-21 kl 11:59

Blir läckert det där...:smash:

:thumbsup:

boyblue - 2004-3-22 kl 09:22

Quote:

Det finns en fin Sprint till salu i Märsta (på .org, kan vara såld), som är i orig-skick om du är sugen. Det är nog en av Sveriges finaste... Hoppas att den får fortsätta vara det!


Bilen är såld, och är jäkligt fin. Finns lite bilder här: Sprint

[Editerat 22/3/2004 av boyblue]

beatwise - 2004-3-25 kl 09:40

Quote:
Ursprungligen postat av drzap
med det regnummret förstår jag att du har att göra:D:D:saythat:
seriöst, ser bra ut, verkar bli bra

:afro:


Det var inte utan att vi skrockade lite om det när jag köpte bilen... Första halvåret gick den galant, men sen kom det som behövde MEKas med... Förhoppningsvis håller det på att lösa sig nu u a f. :D:cool:

beatwise - 2004-3-25 kl 09:43

Quote:
Ursprungligen postat av boyblue
Bilen är såld, och är jäkligt fin. Finns lite bilder här: Sprint


Grattis till köpet! Se till att den får vara i det fina originalskick den är! :headbang:

Och för de som vill så finns det fler, lite mer närgångna bilder på den bilen HÄR.

Gaben - 2004-3-26 kl 05:58

3 st batterier ?

beatwise - 2004-3-26 kl 08:27

Quote:
Ursprungligen postat av Gaben
3 st batterier ?


Ja, min bror har sin Bertone där också (bilen skymtar i bakgrunden ibland), och den behöver ett (det vita). Varta:t är det gamla Sprint-batteriet, som iofs funkar men är lite trött... Och i somras blev det ett nytt Exide, då jag var lite trött på att behöva knuffa igång bilen efter att ha starta några gånger utan lång körsträcka emellan.

:D

[Editerat 26/3/2004 av beatwise]

Uppryckningsdags!

beatwise - 2004-4-15 kl 09:22

Varför ska man alltid ha så mycket att stå i? Nu har jag i alla fall lyckats skaka loss lite tid i det bråda schemat och ska åka till garaget... *äntligen*

Det som står på att-göra-listan för dagen är att ordna till en mekbänk där jag kan så småningom dissikera motorn för att ta reda på den eventuella glappa kolvbulten... När det sedan är gjort och omfattningen på skadan är uppskattad så bör det nog flyta på rätt fort, förutsatt att det inte behöver göras några jätteingrepp på motorn...

Men men, det får vi se. Nu ska jag bege mig så jag får något gjort!

Bifogar ett ljudklipp från en engelsk Sprint (inte vidare trimmad dock). Håll till godo!

:afro:

PS. Har ni inte sett original-pressreleasen för Sprinten än så kika HÄR. DS.

Bifogad fil: sprintsound.wav (656kB)
Denna fil har blivit nedladdad 166 gånger


Ordning och reda...

beatwise - 2004-4-16 kl 12:45

Det blev inget mekande igår tyvärr men jag passade på att städa och organisera lite.

Snacka om att man samlar på sig en del skit... Börjar redan känna mig som Skrot-Nisse och då har jag bara börjat! Men, allt kan ju komma till användning på ett eller annat sätt...

IMG_4370.jpg - 67kB

beatwise - 2004-4-16 kl 12:49

Dörren som jag skulle bygga bänk av var inte alls i det skick som jag trodde, så det blir till att leta rätt på en alternativ skiva. Har några varianter på g, så det löser sig nog ganska fort! Hade man bara takräcke som passade på Fårrden skulle det gå så mycket fortare...

När väl motorn hamnar på bänken så ska den i a f isär. Jag skulle uppskatta om jag kunde få lite tips på do's and don'ts när det gäller den biten då jag inte har någon vidare koll...

Tur att det finns dom här som har!

:D:D

IMG_4372.jpg - 85kB

beatwise - 2004-4-16 kl 12:54

Roligare bilder än så här blev det inte den här gången! Åkte sen på kvällen och kikade när Lestrup tränade på Järfälla-banan med sin kart... J*vlar vad dom små 100cc-maskinerna går! Det är snudd på att man inte skulle våga sätta sig i en själv...

Until next time!
:banana::bananana:

(Brorsans Betrone är det inte så mycket jobb kvar med, men vi får se om vi hinner till Skokloster...)

IMG_4374.jpg - 80kB

Samme - 2004-4-16 kl 12:54

Det där är väl ingen fara, du ser ju ut att ha bra koll på grejorna, har sett mycket värre exempel!

Keep up the good wörk and posting!

/Samme

Tack!

beatwise - 2004-4-18 kl 23:12

Det känns lite tröstlöst just nu! Tiden räcker inte till... Nu svämmar vårkänslorna över och körsuget blir maxxat!

Men, efter kaoset som råder så ska jag nog ha lite mer tid! Jag längtar efter vrålet och smällarna...

:D:D

(Tiden går bl a åt till att skruva sådana här. Osis att Sprinten inte är lika lättmekad... Observera skivbromsarna fram! 125cc, 45hk+, 6 växlar, 0-100 ca 4s!! Allt med rumpan ca 2 cm över marken... *huga*)

[Editerat 18/4/2004 av beatwise]

IMG_4402.jpg - 80kB

Ett intressant erbjudande har dykt upp!

beatwise - 2004-4-19 kl 23:07

Jag kanske har möjlighet att köpa en komplett fungerande motor utan att tömma hela spargrisen! Det skulle snabba på renoveringsprocessen likt en turbo...

Visserligen är det en 1,5a, men det duger fint! Så kan jag trimma och fixa den som jag pillat ur under lite mer lugna förhållanden.

Nu blev det sådär svårt att sova igen...

:P

Nån ryckte ur proppen...

beatwise - 2004-4-21 kl 09:28

Fr o m sista augusti blir jag garagelös, och får ta mitt skrot och flytta nån annanstans.

Får nog iofs klart bilen tills dess, men det vore ju kul att ha någonstans att förvara den nästa vinter...

Någon som har några tips i Sthlms närhet, helst på norra sidan.

?!

:(:(:(:(

Vinden har vänt!

beatwise - 2004-5-4 kl 12:36

Nu är det lite vind i seglen igen! En motor är på g, tro't eller ej men till och med en 1,7a! Jag ska bara klura ut något bra sätt att få upp motorn från GBG...

Motorn är komplett med växellåda och relativt nybytta kamremmar, så det blir bara lite "vanlig" service och puts så åker den i tills vidare, så kan jag kika på trim och annat till nästa vinter... Jag måste ju ut ur garaget innan sista augusti, så det känns dumt att påbörja några större projekt just nu.

Med motorn under kontroll så är det dags att ge sig på stötdämpare/fjädrar/bussningar, bromsar och lite rost. Siktet är fortfarande inställt på PowerFlex och Gula Koni. Tillsvidare kör jag nog med original bromsar, men med lite sportigare skivor och belägg. Vi får se vad ekonomin tillåter...

På stora TACK-listan har vi idag Jocke Aineland!
Tack för tipset! Hoppas jag kan göra något i gengäld...

:rockon::rockon: <- Jocke

Ska bara avsluta skolan så är det full fokus på bilen sen igen! Jag har lite funderingar hur man ska lösa rost/lack-problemet på bästa sätt...

Until next time!
:smash::smash:

/// Stefan ///

Mek 7: Äntligen i garaget igen...

beatwise - 2004-5-10 kl 15:57

Så fick man äntligen skita ner sig lite i garaget igen...

Jag fick lov att börja med lite Fårrd-fix, den behövde få lite omvård och sommarhjul. Kostade på mig att gör rent i skuffen också. Det var inte vidare snyggt i reservhjulsbaljan med rost och smuts. Efter rengöring så geggade jag på lite hammarlack så det i a f ser acceptabelt ut.

IMG_4475.jpg - 51kB

beatwise - 2004-5-10 kl 17:40

När jag var klar med Fårrden var det dags att ta tag i Alfan. På dagens agenda står rengöring. Kanske inte det roligaste, men jag tänkte passa på att göra ordentligt rent och snyggt när det är lätt att komma åt.

(Förebild...)

IMG_4479.jpg - 75kB

beatwise - 2004-5-10 kl 17:43

Efter lite geggande med Miljömicro, Bilschampoo och vatten så blev det med ens mycket renare. Svamp, trasa och en tandborste var oumbärliga hjälpmedel.

(Efterbild...)

IMG_4481.jpg - 56kB

beatwise - 2004-5-10 kl 17:46

Plockade så småningom fram tryckluften för att göra rent i skarvarna också. Gissa vem som blev prickig?!

(Rent...)

IMG_4485.jpg - 62kB

beatwise - 2004-5-10 kl 17:48

Grus, grus, grus...

(Inte så rent...)

IMG_4486.jpg - 70kB

beatwise - 2004-5-10 kl 17:51

Där bak var det inte heller så rent.

(Trummor är inte så sexigt egentligen...)

IMG_4493.jpg - 78kB

beatwise - 2004-5-10 kl 17:55

Med till att börja med stålborste och "ganska" koncentrerad Miljömicro blev det så småningom rent och fint...

Allt, och då menar jag ALLT är gulmålat bara man skrapar lite på smutsen.

:oO:P

Vad tror ni? Röda fjädrar, gula stötdämpare, gul trumma, alla stag svarta och sen dom blå bussningarna. Kan nog bli ganska snyggt tror jag.

(Nej, bilden är inte spegelvänd, det är andra sidan.)

IMG_4489.jpg - 54kB

beatwise - 2004-5-10 kl 17:59

Hur behandlar man rostiga nipplar och oxiderade kopparrör? Det vore ju kul att snygga till det på något vis. Kan tänka mig att bilprovningen inte blir så lyckliga över att se sånt heller?!

(Tacka vet jag båtar där allt är rostfritt...)

IMG_4488.jpg - 65kB

beatwise - 2004-5-10 kl 18:02

Rostblämman på högra sidan blir ju inte mindre för varje dag heller... Är lite bang för att ta tag i den (rädd för fult resultat), men det börjar ju bli dags så det är nog nästa etapp...

(Usch... Tycker inte om att laga rost... Det blir ju aldrig riktigt snyggt.)

IMG_4491.jpg - 55kB

beatwise - 2004-5-10 kl 18:07

Hur lagar man enklast smårost i dörrkanterna? I övrigt är lacken kalas på dörren, men underkanten fick ta stryk förra vintern... Förhoppningsvis ska en lackerare hjälpa mig med den biten så det blir snyggt. Trösklarna under bilen tänkte jag ta själv, där är det inte så kinkigt. Men eftersom jag ändå ska lacka upp en huv så får nog dörrarna följa med i det paketet...

That's all for now folks!
Tiden går fort när man har roligt.

Until next time!

:smash::smash::D:cool:

IMG_4492.jpg - 62kB

inet - 2004-5-10 kl 18:45

Måste beundra ditt "Putsande" och allt annat...ser kanon ut..Lycka till!

mr.W - 2004-5-10 kl 19:10

Jag vet inte hur du bäst gör med rosten, men det är nog dags att du tar tag i det för jag ser hur fort detr börjat komma på min. Nipplarna skulle jag byta om jag ville få fräschare finish.. de brukar rosta fast o jävlas bara...

Härligt!

AR155V6 - 2004-5-13 kl 11:40

Imorgon drar jag igång åkså (fredag) orkar inte vänta på att rosso ska höra av sig, det blir justering av övre fjäderbenslagringen.
Jäkligt fin färg den där blåa, ångrar nästan att min blev röd.
Ha det bra!!!
:rockon: Semester imorgon :D

"Nya" motorn är hemma.

beatwise - 2004-5-27 kl 09:20

Jag var nere en sväng till Götet i början av veckan och hämtade den nya drivkällan. Efter 120 mil i "Bellan" och en hel del regnande på vägen hem så är maskineriet nu i garaget. Att lasta den nere i Gbg var inga problem då vi var fyra starka gossar, men när jag kom hem var jag själv...

Men allt går ju bara man vill!

:thumbsup:

IMG_4520.jpg - 71kB

beatwise - 2004-5-27 kl 15:21

(*åkte till stan, gick på personalmöte, shoppade lite och nu fortsätter jag*)

Efter lite trixande fick jag upp motorn (och däcket som den stod på) på en skiva. Utanför bilen pallade jag upp så att det skulle bli jämn höjd, så att jag sen skulle kunna dra ut motorn med hjälp av ett spännband. Sakta men säkert som kom den glidande...

IMG_4523.jpg - 75kB

beatwise - 2004-5-27 kl 15:26

Efter lite balanserande och trixande var den ute. Tur att dom inte är så tunga... (Stod vid ett tillfälle och balanserade motorn med ena handen och spände ut den med andra, och det var ju inte utan att det var lite svettigt...)

:D

IMG_4526.jpg - 68kB

beatwise - 2004-5-27 kl 15:28

Helt loss! Jag var minsann lite nöjd...

IMG_4528.jpg - 70kB

beatwise - 2004-5-27 kl 15:29

Känner ni igen denna motorpose? Inte lika "snygg" och ren, men förhoppningsvis lite mindre glapp...

:lips:

IMG_4529.jpg - 69kB

beatwise - 2004-5-27 kl 15:33

Läge för byte av växelspak kanske? Den är i liiiite kortaste laget. Han fick uppenbarligen inte av växelspaksknoppen lika smidigt som jag.

Jag har alltid tyckt att växelspaken varit lite "sladdrig" (inte som om man har dåliga synkringar utan liksom lite "mjuk"...), och det är ju ganska lätt att förklara då styrarmen sitter upphängd i några bussningar som nog gärna med tiden blir lite trötta.

Det vore kul att få växelspaken riktigt "distinkt". För att åstadkomma det borde man väl kunna tillverka några egna bussningar för att få rätt känsla?

IMG_4535.jpg - 46kB

beatwise - 2004-5-27 kl 15:36

Tyckte det var något som fattades... Termostaten är väck. Ska ringa och skälla lite på snubben jag köpte den av...

(Ja, jag vet det var ouppmärksamt av mig...)

:whip:

Edit: Termostat/Vattenpump, same shit - different name?! ... :D

[Editerat 27/5-2004 av beatwise]

IMG_4536.jpg - 89kB

beatwise - 2004-5-27 kl 15:39

Vi var flera som tvivlade på att det verkligen var en 1,7a p g a Weber 36orna, men mycket riktigt så hittar vi "87"-märkingen på blocket. Det fanns tydligen någon specialutgåva (fyrklöver?) i samband med lanseringen av 33an?! Hur som helst så vore det ju inte fel att lägga rabareber på IDF 44or istället, men det får vi se så småningom om ekonomin tillåter...

:P

[Editerat 27/5-2004 av beatwise]

IMG_4538.jpg - 42kB

?

drzap - 2004-5-27 kl 16:20

vattenpumpen där? vad är då det 3:dje hjulet generatorremmen löper över? vattenpump 2? stöd?

:afro:

Canguro - 2004-5-27 kl 18:48

Nu e du nog ute och cyklar... vatten pumpen sitter fast och drivs med generator remen.. (oftast sitter den VÄLDIGT hårt fast..) ...

Snyggt jobbat hursomhelst.. om det e en förgasar 1.7 har du kommit över en liten raritet dom är inte så vanliga. :smash:

po - 2004-5-27 kl 18:57

Det är termostaten som har lessnat på våran kyla, således har den fått vingar och flugit till varmare breddgrader.

/po

Edit: Köp en ny, det skadar inte med en ny termostat.

[Editerat 27/5-2004 av po]

My bad.

beatwise - 2004-5-27 kl 19:12

Termostat ska det vara såklart!
*doh!*

Me :whip:

Har en på 1,5an som kan få tjänstgöra sålänge. Sen om allt funkar så är det bara köpa nytt...

(För er som undrar om jag bara är en komplett idiot så är förklaringen att jag är ny gemet...)

matsud - 2004-5-27 kl 20:11

Snyggt jobbat.Det är en härlig motor du har fått tag i.Satte själv i en sådan i min i sommras.Fy fan va gött den går,bra drag ifrån lågt varv ( om du jämnför med 1,5:an) Varvar som en :evil:. Bara att gratulera.Och en fördel , att du har den med mekaniska tryckare.Gött mos! Mats

mr.W - 2004-5-27 kl 20:16

Quote:
(För er som undrar om jag bara är en komplett idiot så är förklaringen att jag är ny gemet...)


Sitter 36or på min 1.7a med. Men insuget är grövre (före förgasarna då). Motorn har precis tagit plats istället för 1.5an... bara så du vet..:lips:

:D

stealthmannen - 2004-5-27 kl 21:08

Känns som att det inte var ett helt fel val att nobba dig när du bad om hemleverans av motorn...såg ju jäkligt tung ut :D

Tur att man har ont om plats ibland.....

Micke G - 2004-5-28 kl 05:16

När jag såg första bilden så tänkte jag, 4 man för att lyfta in maskin i bilen, det är väl ingen match. Sen såg jag att lådan hängde kvar då förstår jag att det blev tungt. Riv isär ändå och kolla kopplingen när du ändå håller på. Slavcylindern kan också vara läge att renovera, den brukar paja på motorer som står länge, dessutom är den skitjobbig att byta med motorn i bilen. Krökarna till luftfilerlådan är också grövre på 40 IDF modellen. Jämför med din gamla maskin för att se om du har det större insuget.
Ett till tips, plocka av insugsrörens infästning i blocket och kolla om packningarna sitter snett. Det har dom gjort på alla insug jag lossat. Det brukar vara att packningen sticker ut ett parr mm i insuget vilket gör att flödet bromsas och man tappar säkert lite effekt på höga varv. Dålig blueprinting av Alfa där.

 Pages:  1    3  ..  11