AlfaPower

matfo:s GTV6 24QV (Status: Såld)

Pages:  1    3  4

matfo - 2005-6-7 kl 06:49

Äntligen har det blivit ytterligare en Alfa i mitt "stall".
Se tidigare tråd med en del av mina funderingar och råd jag fick som ledde fram till detta inköp: Råd ang val av bil till banmöten
:beerchug: till alla inblandade!

Nu återstår en del "småfix" innan jag kan besiktiga bilen:
- dra bränsleslangar från bagagerummet till motorn
- montera slavcylinder till kopplingen och montera slang
- montera förarstol och bälte
- köpa och montera passagerarstol
- köpa och montera stoppning på buren inkl avbärare
- fixa fastsättningen av batteriet och montera det
- popnita fast täcklocket över hålet där den gamla batterilådan var
- diverse annat som jag inte kommer på/ vet om nu

Lägger in några bilder från hemtransporten och första kvällen i garaget :revs:

[Editerat 7/7-2005 av matfo] (tog bort några inlägg med stora bilder och la in dem igen i mindre format längre ner i tråden)

[Ändrad 2008-9-1 av matfo]

[Ändrad 2008-9-14 av matfo]

20050606(003).jpg - 76kB

Alfa_nico - 2005-6-7 kl 06:57

Snygg.
Vilka fälgar är det, typ och dimension?

Alfa_nico - 2005-6-7 kl 07:58

Sicka feta bromsar!!!
Har motorn käkat taggtråd eller?

Kalle_alfaturbo - 2005-6-7 kl 08:36

Riktigt fin bil.. den har man sett rätt många gånger nere på MT :rockon:

Robert Hultman - 2005-6-7 kl 09:03

Ruggigt fin. Det är ju så där min ska se ut i en avlägsen framtid. Men är det en ren banbil - inte gatreggad?

Bromsarna i fram ser ut som rena önskedrömmen. Hur är det med bromsarna i bak? Är de bytta? Har man gjort något för att göra dem mer lättåtkomliga. Har man bytt tank? (Ja det har man väl antar jag men vad har man satt istället?)

Du får berätta mer om chassiemods och allt annat som är gjort med bilen.

Och om du tröttnar på den så vet du vart du ska vända dig.

HanZolo - 2005-6-7 kl 11:49

Ser ju riktigt trevligt ut det där - nu har du inget att skylla på längre...:D

Ser fram mot att se den IRL.

//H

Chicko - 2005-6-7 kl 12:00

Nääråå jag är inte ett dugg avundsjuk......:lips:

Avundsjuka är det finaste smicker man kan få:worship:

Vajert!

Luckan - 2005-6-7 kl 18:30

Grattis, det var en skönhet! Hoppas du får många goda varv på Sveriges racerbanor med den! Och ja, jag är OERHÖRT AVUNDSJUK!:bananana::bananana:

po - 2005-6-7 kl 19:47

Nä jag är inte avundsjuk, bara jäkligt AVUNDSJUUUK!!!

Grattis till en jäkligt snygg och trevlig bil, kör så det ryker!

/po

matfo - 2005-6-8 kl 06:39

Tack för alla positiva kommentarer :beerchug:
Målet är att premiäråka på Kinnekulle den 6 aug vilket det egentligen är alldeles för länge till, men det är lite div resor och semesteraktiviteter som är inbokade före så...

Insåg att bilderna kanske är lite väl stora men jag lyckades inte byta ut dem för att förminska dem, är det möjligt?

matfo - 2005-6-9 kl 06:34

Tillbringade nästan hela kvällen igår i bilen körandes runt för att försöka fixa div delar osv. Tyvärr fick jag inte tag i så stor del av det jag behöver så jag måste iväg i kväll oxå... :P

Fast en stol blev det i alla fall, från en GTV6 GP -85 :D

[Editerat 9/6-2005 av matfo]

20050608.jpg - 30kB

matfo - 2005-6-9 kl 06:37

Provmonterade oxå...
Den är rätt tung så detta får bli en "besiktningslösning" så får jag antingen ta bort den sedan eller byta den mot en racestol så småningom.

20050608(002).jpg - 62kB

matfo - 2005-7-7 kl 15:07

En veckas jobb och en veckas semester i Spanien har gjort att det inte hänt så mycket i garaget den senaste tiden. :(
Men denna vecka har jag hunnit med att fixa en del saker, bla börjat montera burstoppningen, monterat stol och bälte samt även provstartat för första gången. :revs:
Efter viss tvekan från batteriet så spann den igång och gick/går hur fint som helst.

Så här ser "att göra" listan ut fn:

- dra bränsleslangar från bagagerummet till motorn - fixat, återstår endast klamring inne i kupén
- montera slavcylinder till kopplingen och montera slang - hämtar teflonslang och packningar i kväll
- köpa och montera stoppning på buren inkl avbärare - påbörjat, återstår avbärare samt fastsättning av burstoppningen med buntband
- popnita fast täcklocket över hålet där den gamla batterilådan var

[Editerat 7/7-2005 av matfo]

20050707_small.JPG - 18kB

matfo - 2005-7-7 kl 21:33

Tog bort några av mina första inlägg med superstora bilder i och lägger in dem i mindre format här i stället.

20050606(001)_small.JPG - 22kB

matfo - 2005-7-7 kl 21:35

Fälgarna är Compomotive 8x15

20050529(004)_small.JPG - 16kB

matfo - 2005-7-7 kl 21:36

Tanken

20050529_small.JPG - 21kB

matfo - 2005-7-7 kl 21:40

Quote:
Ursprungligen postat av Robert Hultman
Ruggigt fin. Det är ju så där min ska se ut i en avlägsen framtid. Men är det en ren banbil - inte gatreggad?

Bromsarna i fram ser ut som rena önskedrömmen. Hur är det med bromsarna i bak? Är de bytta? Har man gjort något för att göra dem mer lättåtkomliga. Har man bytt tank? (Ja det har man väl antar jag men vad har man satt istället?)

Du får berätta mer om chassiemods och allt annat som är gjort med bilen.

Och om du tröttnar på den så vet du vart du ska vända dig.
Den har gått i Roadsport och där måste bilarna vara gatreggade så den ska besiktigas senare i sommar.
Det sitter Tar-ox bromsar runt om och tanken är utbytt.
Sänkt bak och fram (grövre stavar) och bilstein-dämpare fram samt gula koni bak.
Plastrutor runt om (förutom fram förstås)

[Editerat 7/7-2005 av matfo]

20050606(004)_small.JPG - 18kB

Hawkeye - 2005-7-7 kl 21:57

Blir du inte klar till CAR-mötet på Kullen så vet du att du kommer bli ordentligt hånad på grillkvällen! :boing:

matfo - 2005-7-7 kl 22:12

Quote:
Ursprungligen postat av Hawkeye
Blir du inte klar till CAR-mötet på Kullen så vet du att du kommer bli ordentligt hånad på grillkvällen! :boing:
Mmm risk finnes... :P
Det måste undvikas till varje pris!
:idea:
Jag får skippa allt socialt trams som innebär att man åker land och rike runt och hälsar på släkt och vänner på semestern och istället låsa in mig i garaget till den är klar helt enkelt ;)

matfo - 2005-7-25 kl 14:10

Första provturen tog jag i torsdags! :steering:
Allt verkar funka och växellådan känns väldigt bra.
Dock lite dåligt bett i bromsarna som kanske behöver lite värme för att funka bra. Ska byta bromsvätska och testa lite mer så hoppas jag att de vaknar till...

- dra bränsleslangar från bagagerummet till motorn - fixat, återstår endast klamring inne i kupén
- byta växellådsolja, motorolja + filter samt bromsvätska

provtur.JPG - 18kB

Härligt!

J Moberg - 2005-7-25 kl 17:21

Hej Mats,
Gott att se att det rör på sig. Vi syns på kullen!

/Johan

matfo - 2005-7-26 kl 05:57

Satte fast batteriet igår kväll. Lösningen blev inte optimal på något sätt (därav avsaknaden av bild :P ) men får funka denna säsong.

Premiärturen på kullen börjar kännas inom räckhåll så det är klart vi ses där Johan! :steering:

matfo - 2005-8-1 kl 05:50

Har bytt oljor och fixat lite småsaker i helgen så nu ljuder tutan varje gång man trycker på den och inte var tionde gång som tidigare tex :P

Har även kört lite mer och konstaterat att bromsarna tar utmärkt, det var föraren som behövde lite tillvänjning att köra utan bromsservo. :dunce:

- byta bromsvätska
- förhoppningsvis inget annat som jag inte vet om nu...

Besiktigad utan anmärkning

matfo - 2005-8-4 kl 11:13

Det halvsunkiga batteri som jag hade hoppas skulle hålla denna säsong med lite understödjande laddning bestämde sig för att lägga av totalt klockan 19 kvällen innan besiktning. :kulspruta:
Det fick bli ett smått panikartat inköp av ett nytt på OKQ8.
Naturligtvis hade de ju begränsat utbud så det blev inget race-batteri så att säga, dock märkbart mindre/lättare än det förra...
Det får lov att funka tills vidare helt enkelt.

Tidigare i veckan har det varit lite diverse annat småfix - kontrolllampor, spolarpump, innerbackspegel, låsning av bromsvågsreglage mm.

Jag besiktigade i Solna och resultatet var blankt papper. :deal:
Känns otroligt skönt, man vet ju aldrig vad SBP har tänkt anmärka på och med buren, bromsarna (inkl bromsvåg), avgassystem osv så var jag faktiskt lite nervös inför granskningen.

Kan verkligen rekommendera SBP i Solna, en liten station med trevlig personal, varav en pysslade med långlopp (det var dock inte han som bes min bil).

Vi ses på Kinnekulle på lördag!! :steering:

Seb - 2005-8-4 kl 12:42

Kul, grattis! Är det reg-besiktad sen tidigare då eller? Annars bryr dom sig ju inte om buren.

Seb

matfo - 2005-8-4 kl 13:02

Quote:
Ursprungligen postat av Seb
Kul, grattis! Är det reg-besiktad sen tidigare då eller? Annars bryr dom sig ju inte om buren.
Seb
Thx, jo den är regbes tidigare iofs, men buren har både "toyotastag" och rätt högt placerade sidostag så det är ju inte helt enkelt att kliva i och ur.
Bromsvåg brukar ju inte SBP gilla heller. :cop:
Sen brukar det ju alltid vara lite lotteri med SBP tycker jag, oavsett vilken bil man åker dit med. :saythat:

Om inget oförutsett inträffar så kommer jag över till Gotland på banmötet i september, du har väl din GTV6:a klar då så man får se den live!? :thumbsup:
Ska i varje fall bli riktigt kul att testa Gotland Ring för första gången! :steering:

matfo - 2005-8-29 kl 19:37

I torsdags var jag på en trevlig liten bilträff vid Ytterby brygga nån mil utanför Stockholm.
På vägen dit kände jag vibrationer i bakvagnen på bilen som jag inte känt tidigare och stannade för att kolla om det gick att se något konstigt men icke.
Samma sak på vägen hem men ändå inte värre än jag tänkte att jag kanske inbillade mig och var lite nojjig... :dunce:

På lördag fortsatte felsökningen med att balansera om bakdäcken då vibrationerna kom vid viss hastighet för att sedan avta igen.
Trots att det krävdes viss justering av balanseringsvikterna så kvarstod problemet.

Körde upp bilen på lyft och kontrollerade hardyknutar och växellådsfästen osv, allt såg ok ut.
Åter till mitt garage hissade jag upp bilen och pallade upp den bak och startade samt la i en växel.
Nu skulle här konstateras att åteminstonde ett bakdäck var ovalt! :cop:

Märkligt nog såg det väldigt runt och fint ut...
Av en händelse (eller en högre makts beslut om att jag trots allt skulle få en chans att åka mer med bilen denna säsong)
tittade jag in genom fälgen mot växellådan och såg drivaxeln röra sig väldigt konstigt...
Den liksom hoppade upp och ner istället för att bara snurra runt sin egen axel.
Kolla bilden så förstår ni nog varför...

20050827_small.JPG - 32kB

matfo - 2005-8-29 kl 19:41

Två frågor uppkommer:
1) Hur kan man missa att kontrollera om drivaxlarna ser ok ut när man felsöker vibrationer i bakvagnen?
2) Hur kan det komma sig att skruvarna lossnat?

:idea: Jag har även förslag till svar på båda frågorna:

1) :dunce:
2) De var inte åtskruvade, den uppgiften har jag nämligen verifierat genom att kontrollera andra sidans skruvar, de var också lösa.
Där satt däremot alla kvar. Nån som mekat med bilen tidigare bör mao antingen ha glömt att dra åt skruvarna eller dragit dem för löst.:whip:

Nya skruvar beställda, ska hämta dem i morgon.
Har även köpt gängtapp M10x1 idag och dragit gängorna rena samt monterat tillbaka drivaxeln mha 3 skruvar från andra sidan.
De var ju ändå lösa... :lips:
Provstartat och "kört" på pallbockarna och allt verkade ok.
I morgon kväll blir det en riktig provtur med alla skruvar åtdragna, återkommer med rapport.

po - 2005-8-29 kl 19:55

Tur att du hittade felet innan allt havererade med tappad bromsskiva osv.

Detta är tredje gången jag ser detta hända på en 116 bil, så det verkar vara ett vanligt slarv att dra åt dessa skruvar tyvärr (och konstigt?)

Både Luckan och Sälen här på forumet har råkat ut för samma sak, sedan om det är dom eller deras mekaniker som har slarvat får stå för dem. :D

/po

matfo - 2005-8-29 kl 20:06

Jo, det var verkligen tur att den inte hann släppa helt, det hade kostat både tid, pengar, svordomar och framförallt förlorad bankörningstid! :(
Tur att jag har någon annan att skylla på i varje fall... :D

Gissa om jag kommer att efterdra/kontrollera dessa regelbundet... :cop:

beatwise - 2005-8-30 kl 06:44

Quote:
Ursprungligen postat av matfo
Gissa om jag kommer att efterdra/kontrollera dessa regelbundet... :cop:

Bästa/effektivaste sättet att lära sig något är genom misstag. :smash:

Tråkigt att jag kommer missa Mantorp, det vore kul att se den här besten i verkliga livet! Skruva duktigt! :thumbsup:

Gänglås

Luckan - 2005-8-30 kl 08:33

Rekommenderar gänglås på dessa bultar. En verkstad jag anlitade drog inte åt dessa bultar, varvid jag tappade drivaxel och bromsskiva i infarten till Söderledstunneln, i ca. 5 km/tim. Hade det hänt 1 km senare, så hade farten antagligen varit 80-90.....

Sen har jag själv gjort samma sak en gång, men då upptäckte jag det i tid. Numer använder jag Loctites gänglås, den svagare varianten, på dessa bultar. Det kan bli dyrt och tråkigt annars....

75anders - 2005-8-30 kl 08:47

Been there done that....

Robert Hultman - 2005-8-30 kl 09:05

I have the T-shirt

matfo - 2005-8-30 kl 09:12

Quote:
Ursprungligen postat av Luckan
Rekommenderar gänglås på dessa bultar. En verkstad jag anlitade drog inte åt dessa bultar, varvid jag tappade drivaxel och bromsskiva i infarten till Söderledstunneln, i ca. 5 km/tim. Hade det hänt 1 km senare, så hade farten antagligen varit 80-90.....

Sen har jag själv gjort samma sak en gång, men då upptäckte jag det i tid. Numer använder jag Loctites gänglås, den svagare varianten, på dessa bultar. Det kan bli dyrt och tråkigt annars....
Detta verkar vanligare än jag trodde, vet inte om det känns bra eller dåligt... :maz:
Jag har oxå använt gänglåsning på de skruvar jag hittills har satt dit.
Då bör det väl iofs vara direkt olämpligt att efterdra skruvarna antar jag?
Jag menar när gänglåsningen härdat och man ev efterdrar så har man väl "förbrukat" effekten av gänglåsningen?
Får mao nöja sig med att kontrollera och "känna" lite på dem då och då. :cop:

matfo - 2005-8-30 kl 19:55

Tyvärr hade det blivit något missförstånd så AR-bil hade beställt hem fel skruvar :(
men som tur var hade de rätt sort hemma på hyllan :thumbsup:

Nu är skruvarna monterade med gänglåsning och provkörningen gick lysande. :steering:

Mot Mantorp!!! :revs:

matfo - 2005-10-2 kl 18:51

Banmötet på Mantorp gick utan några som helst problem förutom att jag hade glömt att lyfta ur bensindunken som stod precis bakom förarstolen innan första körpasset.
Hörde att det skramlade/dunsade lite vid inbromsning och gaspådrag och saktade in på dragrace-rakan.
Kollade bakåt över axeln och fick syn på dunken som ramlat runt därbak.
Det var bara att svänga in i depån och slänga ut dunken och köra ut igen. :dunce:

Förra helgen var det Gotland Ring som skulle premiärköras och allt var verkligen perfekt.
Arrangemanget, vädret och trevligt sällskap gjorde det till en riktig kanonhelg! :beerchug:
Foto: Pellson

Tyvärr hade jag lite problem med bromsarna för första gången.
Fick ta om trycket på pedalen för att få full bromseffekt. Provade även att lufta frambromsarna utan skillnad.
Det var bara att gilla läget och pumpa en gång med vänsterfoten innan jag släppte gasen och bromsade inför kurvorna.

Detta inträffade redan på andra varvet och bromsvätskan är nybytt så det lär inte bero på kokande bromsvätska.
Misstänker att huvudbromscylindern läcker igenom, får plocka ner den och kolla hur det ser ut.

Var och tvättade av allt kalkdamm från bilen idag och noterade oxå att oljeläckaget från framkant på motorn tilltagit.
Jag är ganska säker på att det är kamremsspännaren som läcker så packningarna till den ska bytas.
Innan jag ger mig på detta projekt ska jag vänta till jag får hem CD-manualen jag beställde från Highwood idag.

matfo - 2005-10-2 kl 18:52

Som rubriken säger så söker jag efter en mekplats i Stockholmstrakten, U2U:a om ni har några tips. :worship:

matte31 - 2005-10-4 kl 15:52

jag tappade broms skivan på farsan gula gtv i sommras. drog sönder växellåds fästen och hittade broms skivan 100m längre fram . vi hade känt vibrationerna men skulle "bara" åka till macken å handla lite d går ju fort sen kollar vi extra noga hehe:dunce: ser ut som d lossat av sig själv lr är d en marodör som springer runt och sabboterar:evil:

matfo - 2005-10-9 kl 14:51

Fick tips om att det kanske kan vara glapp i hjullagren som orsakar att bromskolvarna trycks tillbaka längre än de bör,
vilket i kombination med 6-kolvsok och original huvudcylinder kan ge samma symptom som jag hade på Gotland Ring med bromsarna.

Helt klart värt att kolla om det är orsaken, så det blev lite mekande i helgen.
Så här ser frambromsarna ut:

frambroms.JPG - 47kB

matfo - 2005-10-9 kl 14:57

Justering pågår:

garaget_200510A.JPG - 55kB

matfo - 2005-10-9 kl 14:58

Justering av andra sidan, inte mycket plats men det går...

garaget_200510B.JPG - 42kB

matfo - 2005-10-9 kl 15:01

Efter justering blev det provtur men tyvärr märks det ingen skillnad. :(

Verkar som att jag får gå till plan B och kolla om huvudcylindern är i behov av renovering eller byte.
Eller finns det förslag / teorier om andra felkällor?

Holman - 2005-10-9 kl 22:23

vacumslang mellan insug och huvudbromssylindern. är det några sprickor eller liknande?

Jag och några polare håller på att leta garage vi också, vi har hittat en lokal på 445m2 nära Huddinge i Stockholm.
Hyran kommer bli ca 2000-2700kr beroende på storlek på plats.
PM:a om du är intresserad..

matfo - 2005-10-10 kl 06:42

Quote:
Ursprungligen postat av Holman
vacumslang mellan insug och huvudbromssylindern. är det några sprickor eller liknande?

Jag och några polare håller på att leta garage vi också, vi har hittat en lokal på 445m2 nära Huddinge i Stockholm.
Hyran kommer bli ca 2000-2700kr beroende på storlek på plats.
PM:a om du är intresserad..
Jag har ingen bromsservo så det finns ingen vacumslang.
Du har U2U...

Kalle_alfaturbo - 2005-10-10 kl 07:03

coola bromsar :rockon: Hur stora skivor har du, kan du köra med 15-tums hjul?

matfo - 2005-10-10 kl 09:55

Quote:
Ursprungligen postat av Kalle_alfaturbo
coola bromsar :rockon: Hur stora skivor har du, kan du köra med 15-tums hjul?
De är ca 300 mm och jag har 15 tumsfälgar med någon mm:s frigång till bromsoket.

matfo - 2005-10-11 kl 12:05

Fick precis tips på Plan B, eller rättare sagt en ny Plan A:

Bakbromsarna kanske behöver justeras, om de inte är korrekt justerade kan man få liknande symptom. :smash:
:idea: Nu får jag användning för min Cardisc från Highwood som anlände igår.

matfo - 2005-11-6 kl 14:40

Nu har jag fått tag i en mekplats! :D
Det blir inflyttning kring årsskiftet i en lokal med 7-8 bilar där det fn är en svetsverkstad.
Så alla grejor + en plåtmellanvägg ska bort innan vi får drygt 20 kvm var.
Det blir ett garage med blandade bilmärken med folk och fordon från Rejsa.nu. Ska bli superkul! :smash:

matfo - 2005-11-6 kl 14:42

en bild på hur det ser ut nu:

garage2.JPG - 72kB

matfo - 2005-11-6 kl 14:43

en bild till:

garage1.JPG - 58kB

matfo - 2006-1-13 kl 17:41

Nu har "jag" flyttat in i garaget :bananana:
Tyvärr hade jag mätt (stegat) lite optimistiskt tidigare så våra platser blev lite mindre än vad vi först trodde.
Landar väl på ca 17-18 kvm/plats så det är helt ok.
Bifogar bild på biltransporten på väg till garaget, dock väldigt mörk - mobilen gillar inte dåligt ljus.. :-(

biltransport.JPG - 74kB

matfo - 2006-1-13 kl 17:41

Inflyttad!

överblick.JPG - 56kB

matfo - 2006-1-13 kl 17:42

Kan även nämna att mina R-däck inte hade så hög friktionskoefficient på snö och is... :dunce:

garage1.JPG - 68kB

matfo - 2006-1-13 kl 17:43

Fler garagegrannar...

garage2.JPG - 58kB

matfo - 2006-1-13 kl 17:49

Än så länge dominerar transaxelbilarna i garaget.. :D

Det ska in ett par Miator och en Toyota också så japan kommer att vara välrepresenterat.

Nu ska jag bara ta mig tid att åka ut och sätta igång med några småprojekt som först och främst är:

Byta kamremsspännartätning
Förbereda inför vagnboksbesiktning
Justera bakbromsarna

:smash:

Kraniel - 2006-1-13 kl 17:56

Hur har jag kunnat missa den här porrtråden? Den där bilen är en av de finaste jag sett!

mr.W - 2006-1-13 kl 18:03

Det är bra att du parkerar långt från den där Vobblon, för man vet aldrig vad den bära med sig för smitta. :D

matfo - 2006-1-14 kl 16:03

Quote:
Ursprungligen postat av Kraniel
Hur har jag kunnat missa den här porrtråden? Den där bilen är en av de finaste jag sett!
Tack!
Jag antar att du har missat tråden pga att jag inte uppdaterat den på länge, dvs inte gjort nåt med bilen heller.. :(

Men nu ska det bli ändring på det, det börjar klia i fingrarna över att få sätta igång. :smash:
Ska försöka uppdatera löpande under mina små projekt.

arbetarn - 2006-1-14 kl 16:13

Kul att se att ni har en gammal kpd!

matfo - 2006-1-14 kl 16:32

Quote:
Ursprungligen postat av arbetarn
Hmm, nu hänger jag inte riktigt med...

Roberth - 2006-1-14 kl 16:49

Kul att du fått tag på ett garage!

arbetarn - 2006-1-14 kl 18:56

jag är bara lite arbetsskadad, men det ser ut som ni har en gammal ursviken KPD kantpress i garaget. Bra att ha!

Quote:
Quote:
Hmm, nu hänger jag inte riktigt med...

matfo - 2006-1-18 kl 10:42

Quote:
jag är bara lite arbetsskadad, men det ser ut som ni har en gammal ursviken KPD kantpress i garaget. Bra att ha!
Ok, det var den du menade.
Min första tanke var oxå att det varit najs om den fått stå kvar, tyvärr hade vi inte fått plats med så många bilar då. :(
Dessutom hade den nog kostat en slant vilket innebär att den och alla andra maskiner är sålda och utflyttade.
Man får mao se bilderna som "före" och "efter" tömning av lokalen.

matfo - 2006-1-30 kl 15:43

Nu har jag äntligen kommit igång med lite mek i garaget. :smash:
Först på tur är kamremsspännaren som läcker olja.
Bort med huven samt kylare för att komma åt bättre:

kylare_demonterad.JPG - 55kB

matfo - 2006-1-30 kl 15:43

Kylaren ser riktigt bra ut, ska bara blåsa den ren innan jag monterar tillbaka den:

kylare.JPG - 46kB

matfo - 2006-1-30 kl 15:44

Detta avancerade specialverktyg :D
ska användas för att kolla så att kammarna står rätt när jag monterat den nya kamremmen:

mall.JPG - 26kB

matfo - 2006-1-30 kl 15:45

:idea:
Ett strategiskt blyertsstreck borde räcka för att se att fördelaren står rätt:

mall2.JPG - 38kB

matfo - 2006-1-30 kl 15:45

Så här glad(?) ser man ut när kamrem och generatorrem är bortplockade:

glad.JPG - 45kB

matfo - 2006-1-30 kl 15:46

Jag antar att detta visar att spännaren är "pluggad"?:

spännare_demonterad2.JPG - 42kB

matfo - 2006-1-30 kl 15:47

Ytterligare en dålig bild som förmodligen visar att spännaren är "pluggad"?

spännare_demonterad.JPG - 31kB

Seb - 2006-1-30 kl 16:13

Jobba på mannen, så ses vi på banorna i sommar!

(glada tillrop) / Seb

beatwise - 2006-1-31 kl 08:46

Quote:
Så här glad(?) ser man ut när kamrem och generatorrem är bortplockade:

Detta är ett tydligt tecken på att man är i startskedet av mekandet! :D

Lycka till med fortsättningen! Det ska bli kul att se/höra henne i sommar.

:smash::smash::thumbsup:

jol - 2006-1-31 kl 21:28

skitsmarta specialverktyg, så ska det gå till :headbang:

po - 2006-1-31 kl 21:48

Snyggt jobbat samt alltid roligt att se bilder i dessa trådar.

Gällande spännaren så ser den pluggat ut, men varför läcker då den?

Bilden är lite suddig men vad jag kan se så ser det ut som om returen pluggad med något brunt?

Nu spånar jag på den näst sista bilden då den sista är ännumera otydlig.

Normalt så pluggade man med en alu-kil konisk sak som man bankade in i blocket.
Samma kil som man använde när man pluggade topparnas oljekanaler på dom tidiga 2,5:orna när man monterade externa oljekanaler.
Det verkar även som att det sitter en svetsloppa/lödning eller dyligt i tillförseln då jag ser något blankt på den suddiga bilden?

Det kan vara som så att tillförselns pluggning är taskigt gjord därav läkaget.

Men om pluggning är gjord så borde du se det, dvs kolla vad jag har skrivit.

/po

Seb - 2006-2-1 kl 10:40

Ett tips bara mannen:
Ta dig den lilla extra tid det tar att ta av kåporna och ställa kammar och vev på "noll". Det tar inte mer än 30 min. och är en billig försäkring om att du får det rätt. Vad har du för markering som visar att veven står rätt mot kammarna då?

Genvägar blir OFTA senvägar i garaget...

mvh Seb

matfo - 2006-2-1 kl 11:41

Quote:
Ursprungligen postat av po
Gällande spännaren så ser den pluggat ut, men varför läcker då den?

Bilden är lite suddig men vad jag kan se så ser det ut som om returen pluggad med något brunt?

Nu spånar jag på den näst sista bilden då den sista är ännumera otydlig.

Normalt så pluggade man med en alu-kil konisk sak som man bankade in i blocket.
Samma kil som man använde när man pluggade topparnas oljekanaler på dom tidiga 2,5:orna när man monterade externa oljekanaler.
Det verkar även som att det sitter en svetsloppa/lödning eller dyligt i tillförseln då jag ser något blankt på den suddiga bilden?

Det kan vara som så att tillförselns pluggning är taskigt gjord därav läkaget.

Men om pluggning är gjord så borde du se det, dvs kolla vad jag har skrivit.

/po
Mobilen gillar inte närbilder eller dåligt ljus så bilderna är tyvärr suddiga :(

Med hjälp av din beskrivning kan jag nog konstatera att det sitter en alu-plugg i det som varit ett "hål" i blocket.

Om jag fattat saken rätt enligt manualen från CD:n så ska även plattan/plåten gå att ta bort men den sitter fast i överkant åtminstonde.
Är det bara att använde lite milt våld för att få loss den eller behöver jag inte ta loss den öht? :smash:

Quote:
Ursprungligen postat av Seb
Ett tips bara mannen:
Ta dig den lilla extra tid det tar att ta av kåporna och ställa kammar och vev på "noll". Det tar inte mer än 30 min. och är en billig försäkring om att du får det rätt. Vad har du för markering som visar att veven står rätt mot kammarna då?

Genvägar blir OFTA senvägar i garaget...

mvh Seb

Sant, genväg ofta senväg... :(

Jag var på väg att ta loss ventilkåpan när jag kom på denna briljanta (?) idé med mallen men nu blir jag ju osäker..

Anledningen till att jag valde detta spår är att det skulle vara trevligt att slippa trixa med packningarna till ventilkåporna inkl de kring tändstiftshålen.
Har för mig att det kan vara lite problem med att få just tändstiftshålstätningarna täta och nu är det inte ett oljedropp i tändstiftshålen.

Veven står med P-markeringen mot referenspinnen.

Om jag sätter tillbaka remmen med min mall som referens och drar runt motorn för hand ett eller ett par varv och markeringarna fortfarande stämmer borde det väl vara idiotsäkert!?

Hur vet man att det blir rätt (för)spänning på sträckaren när den inte använder oljetrycket?

Var och handlade remmar och packningssats på AR-bil idag.
Allt fanns hemma och så får man CAR-rabatt och bra service! :thumbsup:

Jag tar tacksamt emot fler kommentarer och tips & trix ang isärtagningen av själva spännaren och monteringen i övrigt! :worship:

macahan - 2006-2-1 kl 13:51

Tändstiftshålstätningarna brukar väl bli rätt stela med tiden. Hur som helst kostar dom inga jättepengar och det blev tätt och fint för mig när jag bytte. Ventilkåpspackningarna brukar väl tåla några demonteringar. Har du inget läckage där nu så är det nog bara att smälla ihop med de gamla.....

/Marcus

Roberth - 2006-2-1 kl 14:26

När ja skulle byta rem på min 75 3.0 så gjorde jag markeringar med en penna på insidan dreven mot toppen (hade gjort så tidigare utan problem). På med ny rem o drog runt motorn utan problem. Men när ja däremot startade den så slammrade det o ja slog av illa kvickt.. Fick plocka av kåporan o kontrollera.. Det visade sig att ena kammen satt en kugg fel. Rättade till det o allt verkade ha klarat sig. Körde den drygt 1000 mil efter det utan problem..

matfo - 2006-2-3 kl 11:03

Är det någon som har nåt tips ang. dessa frågor?

Om jag fattat saken rätt enligt manualen från CD:n så ska även plattan/plåten bakom själva sträckaren gå att ta bort men den sitter fast i överkant åtminstonde.
Är det bara att använde lite milt våld för att få loss den eller behöver jag inte ta loss den öht? :smash:

Hur vet man att det blir rätt (för)spänning på sträckaren när den inte använder oljetrycket?

mopar - 2006-2-3 kl 11:36

Kolla igenom arvids faq, jag vet att den är för 164, men renoveringen av spännaren är väl i princip densamma, och där har han bilder etc.

http://alfapower.no-ip.org/alfapower/viewthread.php?tid=1059...

/mopar

AJ - 2006-2-3 kl 12:07

Det är inte fjädern på baksidan av plåten som håller den lite? Annars ska plattan bara ramla loss när man tagit bort spännaren.

Ser inte om kanske pluggen i blocket sitter i plattan oschså...

matfo - 2006-2-3 kl 12:55

Quote:
Ursprungligen postat av mopar
Kolla igenom arvids faq, jag vet att den är för 164, men renoveringen av spännaren är väl i princip densamma, och där har han bilder etc.

http://alfapower.no-ip.org/alfapower/viewthread.php?tid=1059...

/mopar
Tack, den var riktigt bra! :beerchug: (till arvid oxå såklart)

Quote:
Ursprungligen postat av AJ
Det är inte fjädern på baksidan av plåten som håller den lite? Annars ska plattan bara ramla loss när man tagit bort spännaren.
Hmm, jag har plockat bort två fjädrar redan och inte sett någon fler så det borde det inte vara.
Frågan är också om jag måste ta lös plattan? Det kanske inte spelar någon roll!? Vad tor ni?

AJ - 2006-2-3 kl 14:06

Jag tänkte fel. Det finns ingen mer fjäder.... Jag tänkte på den stora fjädern du redan tagit bort som sitter bakom spännaren.

Såvitt jag minns så behöver du inte ta loss plattan, sitter väl inget där bakom.....?

matfo - 2006-2-6 kl 10:21

I helgen har det blivit lite mekande och inflyttning av lite förvaringsmöbler i garaget.
Den skarpögde ser att det är kontorsmöbler och det är av den anledningen att vi ska flytta kontoret på jobbet så jag har fått detta gratis. :D

Dessutom hade jag ett besök i garaget av "Jet" på lördagen vilket var väldigt trevligt! :beerchug:

20060205(002)_small.JPG - 46kB

matfo - 2006-2-6 kl 10:24

Monterade isär kamremssträckaren och det ser ut som att det var (hjullager)fett under kolven.
Se bilder.. (mörka mobilbilder i vanlig ordning..) :(
Kan det stämma? Dvs är det att rekommendera även när jag monterar ihop spännaren eller ska den fyllas med motorolja?

20060205_small.JPG - 35kB

matfo - 2006-2-6 kl 10:25

En (mörk) bild till..

20060205(001)_small.JPG - 36kB

po - 2006-2-6 kl 21:42

Det du ser som hjullagerfett borde vara gammal bösad motorolja.
Enligt mig så rengör samt torka bort detta bös för att sedan efter renoveringen fylla upp/smörja spännaren med ny motorolja vid montaget.

Så har då jag alltid gjort.
/po

Edit: Men onekligen ser det ut som gammalt hjullagerfett, jag har som sagt alldrig gjort som så men finns det någon här som har en annan teori?

[Editerat 6/2-2006 av po]

matfo - 2006-2-13 kl 13:55

Är det ingen fler som har någon kommentar/tips ang. hjullagerfettets vara eller inte vara vid monteringen av spännaren? :(

mopar - 2006-2-13 kl 14:35

Kan inte tänka mig att det skall vara fett i en komponent där motoroljan går igenom.

Så jag håller med Po.

/mopar

matfo - 2006-2-13 kl 15:31

Quote:
Ursprungligen postat av mopar
Kan inte tänka mig att det skall vara fett i en komponent där motoroljan går igenom.

Så jag håller med Po.

/mopar
Jag är ju böjd att hålla med...
Bara för att förtydliga:
Fettet (eller det som liknade fett) var i detta fall på undersidan av kolven och spännaren är som det verkar pluggad, dvs en plugg är inslagen i blocket.

Fett....

Alfahannen - 2006-2-23 kl 16:22

MT-Motors eller förenade bil som dom nu heter berättade för mig att efter den av dom rekommenderade pluggningen så lade dom fett i cylinderloppet för smörjning av mekaniken. Det är ju bra om det finns en rörelse i spännaren efter jobbet är gjort, men iofs så satt min spännare fast och bilen fungerade ju bevisligen ändå....... Kanske ett svar på varför det ser ut som fatt i botten på den.

Vänligen Jonas

och......

Alfahannen - 2006-2-23 kl 16:25

http://alfapower.no-ip.org/alfapower/viewthread.php?tid=1491...

Om du rullar ner till PO´s inlägg på denna sida. Till bilden där han har ringat in en bit av axeln där oljetrycket kommer till spännaren så ser du var det ska vara avtätat om du inte redan har fått veta det. Det har du ju naturligtvis, men vafan.....

Jonas

matfo - 2006-2-23 kl 17:00

Quote:
Ursprungligen postat av Alfahannen
http://alfapower.no-ip.org/alfapower/viewthread.php?tid=1491...

Om du rullar ner till PO´s inlägg på denna sida. Till bilden där han har ringat in en bit av axeln där oljetrycket kommer till spännaren så ser du var det ska vara avtätat om du inte redan har fått veta det. Det har du ju naturligtvis, men vafan.....

Jonas
Sweet, vilken supertråd, den ska jag titta mer i! :beerchug:
Eftersom MT-motor har gjort jobb på min bil så är det inte omöjligt att de även har monterat kamremsspännaren = fett i spännaren, som jag trodde.

I din tråd finns denna bild på plattan som jag inte får bort.
Är det bara att använda milt våld?

platta.JPG - 28kB

Jäpp!

Alfahannen - 2006-2-23 kl 17:09

Sitter bara i o-ringarna som liksom klibbar sig fast mot blocket, borde lossna lätt...

Jonas

Bakom locket.....

Alfahannen - 2006-2-23 kl 17:32

Bakom plåtbrickan kommer du ju antagligen att hitta aluminiumpluggen som returen är pluggad med. Kan det vara så att ditt upplevda läckage är just det smörjmedia som spännaren var försörjd med?

Jonas

matfo - 2006-2-27 kl 20:03

I helgen hann jag äntligen jag ta en (kort) sväng till garaget. :smash:
Konstaterade att renoveringen av kamremsspännaren verkligen förhindrat ett haveri:
Axeln med de två tätningarna (som syns i bilden ovanför) hade börjat gänga ut sig :oO
vilket då förklarar hur en pluggad spännare kan läcka, dvs oljan trycktes ut genom gängorna.
Dessutom förklarar det varför jag hade problem att få bort plåten.
Den hade fastnat bakom kanten till gängan på axeln vilket innebar att den inte gick att dra rakt ut utan fick lyftas något först.

Konstaterade även att oljetillförseln till spännaren är pluggad genom att den inre änden på axeln är ihoplödd.

Där ser man.....

Alfahannen - 2006-2-27 kl 20:23

Vad skönt det hade varit att slippa den där kamremmen med allt vad det innebär....... Vad gott har den där konstruktionen fört med sig egentligen?

/Mvh från en Alfahanne som är febersjuk sen en vecka tillbaks och tidsplanen glider.....

matfo - 2006-3-20 kl 22:58

Då har jag äntligen provstartat efter kamremsbytet och det gick utan problem.
Ser inget oljeläckage så operationen verkar ha lyckats...

Sa*an så sugen jag blev på att köra en sväng när jag lät den bli varm :revs:
Tur den står på pallbockar annars hade jag kanske fått för mig att halka ut ur garaget och det hade nog slutat obra.. :steering: :(

Nu är det fullt fokus på att fixa några smådetaljer (som ändå kan ta lite tid..) inför vagnboksbesiktningen.
Först på tur är att sätta fast batteriet reglementsenligt i en låda, se bild.

Väntar även hem nya R-däck, kommer nog vilken dag som helst.

(jaja, det ÄR snikvarianten från Biltema...)

[Editerat 20/3-2006 av matfo]

R-däck levererade!

matfo - 2006-3-22 kl 16:58

Fick hem mina nya däck idag.
Det blev Kumho Ecsta V70 225/45-15 K9A (hårda).

Skapade mycket trivsel när de levererades till kontoret i förmiddags :D

kumho.JPG - 25kB

Pages:  1    3  4