AlfaPower

Byggtråd Isbil -> Banbil 75 TS

Pages:  1    3  ..  5

NZORIKKO - 2005-10-8 kl 15:43

Eftersom jag äntligen fått energi till att bygga nåt så lägger jag upp en byggtråd. Vi är två om bilen och målsättningen när vi köpte den var att köra isbana säkert för en billig peng i vinter. Nu visade det sig att bilen var i gott skick vad gäller rost. Lite andra saker var sämre, tex så har ena Bilsteindämparen havererat, mittre hardyskivan är i flera delar, och det fanns ingen fjädringsrörelse i framvagnen.
Bilsteindämpare måste köpas, hardyskiva likaså. Annars så har vi rivit framvagnen och det verkade som att eftersom det skulle byggas rallybil av av den en gång i tiden så har någon höjt den så mycket fram att torsionsstavarna låst sig eller nåt, i alla fall så när vi ändå hade isär alltihop så passade vi på att montera de 30 mm stavarna jag hade liggande, de bussningar polaren hade liggande osv. Nu har vi provmonterat ena bärarmen och det verkar funka. Orginal kränghämmaren ser spinkig ut jmf med stavarna. Dessutom är 3 av 4 kränghämmarfästbultar avdragna så vi skulle kanske prova utan. Bak verkar det vara någon slags hårdare fjädrar så med lite kapning blir hamnar bilen på någorlunda höjd för att klara lite öjämnheter på isbanorna.

[Editerat 2006-8-14 av NZORIKKO]

Isbilen.JPG - 52kB

NZORIKKO - 2005-10-8 kl 15:54

Vi är ju som sagt två om den så eftersom jag hade några stolskenor liggande så monterade vi dem på förarstolen, en OMP glasfiberstol som följde med bilen, och kan alltså justera den i längsled beroende på förare, en fördel till blev att det blir lättare att ta sig ut och in ur bilen med justerbar stol. Passagerarstolen, en OMP stålrörsstol, hade jag liggande och den blir nog fast monterad med möjlighet att plocka ut för att sas lätta bilen. På tal om lätta så någon tidigare rivit ut all invändigt utom instumentbrädan och börjat rensa i kabekhärvan. Lite hopkok av lyktor både fram och bak kommer att göra att bilen ser mycket helare ut än på bilden nedan.

Isbil fulaste fälgarna.JPG - 47kB

jema - 2005-10-8 kl 15:54

fan va nice!! :bananana:

Jag hoppas du bjuder in oss på en förtitt! Om inte annat så är jag redan nu avundsjuk... :bondage:

NZORIKKO - 2005-10-8 kl 16:04

Idag mekade vi framvagn och efter att ha kollat av vinkeln på undre bärarmen på mina andra 75:or tror vi att vi kommit till en lämplig höjd på bilen. Om det är någon som har mer erfarenheter av 30 mm stavar så tar vi gärna emot tips.
Målet är ju att köra om någon månad så finish får komma i andra hand, min egen 75:a stannade upp när jag började rengöra och planera för att lacka och dona för att få ytfinish också.

Kodak 198.jpg - 86kB

NZORIKKO - 2005-10-8 kl 16:08

Det är faktiskt mer än dubbelt så roligt att var två om det. Tankarna har kommit in på långlopp och då måste man ju vara flera. High Coast racing heter väl en långloppsvariant som går mest på Midlanda och och någon backtävling också. Få se till våren.

Jema; vi får ordna en garageträff snarast. Jag ska prata med Annika.

Kodak 196.jpg - 65kB

NZORIKKO - 2005-10-8 kl 16:11

Visst är det snygga väggar i mitt garage. :wall:
Brorsan började att rengöra dem för målning förra sommaren men efter en hel dags gnussande var bara en liten del nog rent för målning så vi pausade det och så ser det ut än idag.

Kodak 197.jpg - 193kB

NZORIKKO - 2005-10-8 kl 16:17

Du kan ju få en förtitt på garaget.

PICT2037.JPG - 54kB

Kalle_alfaturbo - 2005-10-8 kl 17:51

den bilen skulle ju jag köpa :smash:

verkar som ett kul projekt! lyckat Till! :rockon:

mange - 2005-10-8 kl 18:13

Aha. Din partner-in-crime är avslöjad... :)
Nå. Bilen ser rocknroll ut så det blir nog bra det där.

NZORIKKO - 2005-10-8 kl 20:09

Korta beslutsvägar: Garageträff och fika hos oss ons 17:e okt kl. 19. Kläppvägen 20 i Umeå.

Onsdag 19:e oktober ska det vara.

Välkomna.

Om vi håller uppe takten kan bilen vara körbar då :lips::saythat:

[Editerat 2005-10-13 av NZORIKKO]

Målgång.JPG - 30kB

arbetarn - 2005-10-9 kl 18:23

Man blir nästan sugen på att komma, men är det på onsdag den 17 verkligen??? vilket år i så fall? kanske dags att byta kalender i garaget!:beerchug:

NZORIKKO - 2005-10-9 kl 19:33

Vadå, nästan sugen. Erkänn att du inte varit i Umeå på flera gånger. ta med dig nån av de andra Skellefteå människorna och kom.

Du har rätt: Onsdag den 19:e även kl. 19.

Callan - 2005-10-9 kl 19:43

Är det inte isbilar som kylaren sätts bak på för att förhindra is och annat som täpper till kylaren.

Är det ngt som ni kommer göra eller?

Fridens liljor
C

jema - 2005-10-9 kl 19:48

woho, vilket tempo! (för att vara norrlänning alltså :P)

NZORIKKO - 2005-10-10 kl 17:33

Det blir ju dubbelt så mycket gjort när man år två om det minst.

jema - 2005-10-10 kl 18:29

behöver ni hjälp me nått "skitgöra" så kan jag hjälpa till! det börjar klia i fingrarna nu när man inte mekat på 3 månader! :D

NZORIKKO - 2005-10-10 kl 21:12

Jag har just gjort lite skitgöra, grundmålat där det inte var gjort, i taket fattas det dock fortfarande för att kunna börja måla själva ytfärgen.

Kodak 118.JPG - 83kB

NZORIKKO - 2005-10-10 kl 21:13

Däcken som bara ligger och väntar på rätt före.

Kodak 107.JPG - 169kB

NZORIKKO - 2005-10-10 kl 21:15

Lite finishjobb har vi ändå gjort, när man ser resultatet inser man att det är kul det också.

Kodak 105.JPG - 94kB

NZORIKKO - 2005-10-13 kl 20:56

Dagens arbete har gett lite bättre finish inne i bilen .....

Olympus 208.jpg - 95kB

NZORIKKO - 2005-10-13 kl 20:58

Under bilen ....

30 mm torsionsstavar.

Olympus 211.jpg - 66kB

NZORIKKO - 2005-10-13 kl 21:00

Utanpå bilen .....

isdäcken tar inte i någonstans, i alla fall stillastående.

Olympus 202.jpg - 101kB

NZORIKKO - 2005-10-13 kl 21:07

Hardyskivan är fixad så det blir byte av den vid nästa tillfälle ....

Är alla tre likadana på TS?
På 3,0 V6 är ju alla tre olika.

Olympus 203.jpg - 111kB

NZORIKKO - 2005-10-14 kl 20:09

Kan någon moderator skala ner Alfettas bild?

NZORIKKO - 2005-10-20 kl 19:27

Då var garageträffen avklarad. Jag tror att en del av de som kom blev inspirerade. Skellefteborna lös med sin frånvaro.
Benny visade en av de nya funktionerna i MegaSquirt som är Autotune, man kan säga att den blir självmappande.
Nästa gång ska vi dit med mellanaxeln och fortsätta med avgasystemet. Någon som har erfarenhet om man klarar ljudnivån med bara en ljuddämpare på en TS-motor och vilken dämpare det är i så fall. Vi har ju kapat bort reservhjulsbaljan så nu finns det gott om plats längst bak för en stor dämpare, om det skulle behövas, istället för katten och de två mindre orginaldämparna.

Idag har vi bokat tid för en första genomgång inför Vagnsboksbesiktning.

po - 2005-10-20 kl 19:49

Att skala ner en befintlig bild är lite svårt, jag tar bort inlägget och citerar med en ny bild.
(Hoppas jag inte trampar någon på tårna nu?)

Alfetta citat:

Dom är inte lika på ts
På bilden ser du mittenhardy till vänster och främre till höger.
(mittenhardyn skall inte se ut sådär när den är ny )
/Kaj

mittenframhardy.jpg - 101kB

NZORIKKO - 2005-11-5 kl 00:49

Tackar.

Senaste nytt är bakvagnsmodifiering med länklager i DeDionen. Jag återkommer med text och bild. Jag har startat en tråd på rejsa under tiden AP legat nere så en del skrivkramp ha botats där. :D

Olympus 256.JPG - 56kB

NZORIKKO - 2005-11-5 kl 00:53

En polare fick för sig att börja tillverka finnish- och förstås funktions-höjande utrustning till oss. Inte illa va?

Olympus 239.JPG - 100kB

härligt!

welookgood - 2005-11-5 kl 18:12

sorry för att jag inte kunde komma ner på garageträffen.. är mycket nu. ;)
men det ser verkligen härligt ut som ni ligger i!!
ni ska rent ut av köra seriösa tävlingar? inte helt ovanligt så har jag ändrat mina planer igen.
ska först köpa ny skoter sen får vi se om det blir nått kvar! då hade jag tänkt skaffa typ en 75:a och ha som vinterbil kombinerat med isdäck man kan slänga på..

NZORIKKO - 2005-11-6 kl 19:32

Vi har ju kört 3-4 banmöten per sommar med Alfaklubben senaste åren under den tidan har tankarna på att tävla på riktigt funnits med så klart. Långlopp är ju oftast meningen att det ska ge mycket racing för pengarna. Vi får se under våren hur det blir med det.
Som vädret varit senaste veckorna misströstar man ju om att det kommer att bli någon is överhuvudtaget. Blir det lite iskörning kommer det väl lusten att köra asfaltsbana att vara större. Annars fick jag tips i veckan om en isbana i Lycksele. Där är det ju generellt mycket kallare på vintrarna än här så det verkade lovande.

NZORIKKO - 2005-11-7 kl 18:42

Hur gör man enklast för att få ut orginalgummibussningen i DeDionen. Är det en låsring där som går att ta bort och även att återanvända eller? Jag bytte till Powerflex på min 3,0 för nåt år sedan utan att ta lös hela DeDionen men nu på vår isTS verkar det vara kört utan att ta ut allt och pressa ut gummit och kanske även pressa i vårt nya fina länklager.
Jag tyckte Mafias sätt var lite väl eldfängt så andra tips mottages.

Olympus 252.JPG - 128kB

jema - 2005-11-7 kl 19:35

Slå hårt! :smash:

eller så köper man en urdragare, eldar bort gummit och drar ur metallringen?

Maffia Alfisti - 2005-11-7 kl 20:46

Just let it BURN!! :evil:

NZORIKKO - 2005-11-7 kl 23:16

Quote:
Ursprungligen postat av Maffia Alfisti

Fast utomhus då. :idea: :idea::idea:

Sen undrar jag vart bilderna tagit vägen i denna FAQ? http://alfapower.no-ip.org/alfapower/viewthread.php?tid=4565

Maffia Alfisti - 2005-11-8 kl 16:00

Quote:
Ursprungligen postat av NZORIKKO
Quote:

Fast utomhus då. :idea: :idea::idea:

Sen undrar jag vart bilderna tagit vägen i denna FAQ? http://alfapower.no-ip.org/alfapower/viewthread.php?tid=4565

Tja det beror på om du gillar lukten av gamm-djävla gummibussning och vill sopa ditt garage... och bli av med några hjärnceller :P

NZORIKKO - 2005-11-8 kl 23:27

En kompis har byggt en DeDion-bussningsutdragare och -press för ändamålet, funkade kanon.

Olympus 285.JPG - 115kB

NZORIKKO - 2005-11-8 kl 23:30

Enda nedslaget vi fick på buren vid förbesiktningen var att det inte satt bultar i bågen och ner genom golvet för frontbågen och för stöttorna bak, det är nu åtgärdat.

Olympus 286.JPG - 92kB

NZORIKKO - 2005-11-15 kl 20:53

Vi håller som bäst på och samlar på oss delar. Bl.a DeDion bussningen, växellådsfästena, osv. På denna sida finns snygga bilder på roliga väghållningsprylar.

http://www.autodelta.de/ADhome1/index_04032800.html

Sen har vi en undran om det finns någon optimal höjd att sätta wattlänksinfästningen på DeDionröret, rent teoretiskt alltså. Jag har sett bilar som satt den om man säger spegelvänt mot original, alltså så den sitter i underkant av röret. Propellern på dessa blir ju bilens lägsta punkt och såvida det inte är bättre ju lägre man sätter den så skulle jag vilja slippa ha den så lågt.

[Editerat 2005-11-15 av NZORIKKO]

NZORIKKO - 2005-11-16 kl 21:11

Idag har vår sponsor kommit med lite tidiga julklappar.
8 kvm aluminiumplåt - till dörrsidor och avgränsning mot bagaget.
5 kvm polykabornat - för byta ut glasrutorna.

Kanske läge att nämna sponsorns namn:

Steencon.jpg - 12kB

NZORIKKO - 2005-11-20 kl 21:25

Det märks stor skillnad på en dörr utan innehåll, tyvärr så måste lite grejer sättas tillbaks, som plastrutan men å andra sidan så har vi inte kapat något i den ännu.

Olympus 301.jpg - 94kB

NZORIKKO - 2005-11-23 kl 21:55

Gårdagens mekning gav följande uppdateringar.

Urkapade dörrar.

Olympus 335.jpg - 114kB

NZORIKKO - 2005-11-23 kl 21:55

Tomt och lätt blir det.

Olympus 325.jpg - 106kB

NZORIKKO - 2005-11-23 kl 21:57

Bortagen bakruta, värsta sortens slitgöra, vi fick skära lös allt lim hela rutan runt från både in- och utsidan.

Olympus 326.jpg - 110kB

NZORIKKO - 2005-11-23 kl 21:59

Ersattes med lätt och fin plast.

Olympus 332.jpg - 86kB

NZORIKKO - 2005-11-23 kl 22:01

Även bakluckan har fått släppa till sitt innandöme och gångjärn så då måste man ordna fästena på annat sätt.

jema - 2005-11-23 kl 22:02

Ha ha! detta är ju ingen isbil längre! det är snart 24h lemans som gäller om ni fortsätter så här! *äckligt*

Hur ska ni "låsa" dörren i stängt läge och när får vi se den saftiga dekaltrimningen? :steering:

NZORIKKO - 2005-11-23 kl 22:28

Än så länge så är ju det ganska liten budget och en större del arbetsinsats som ger resultatet.

Olympus 329.jpg - 117kB

NZORIKKO - 2005-11-25 kl 22:54

Nu är alla rutor tillsågade och alla dörrar lättade det man får.
Nån som vet något snyggt smart sätt få bakdörrarna öppningsbara utan att använda orginal dörrlåset? :oO

jema - 2005-11-26 kl 10:31

jag vet om en som använder vanlig dörrhasp till bildörrarna, enkelt, billigt och hyfsad viktsparning... :idea:

arbetarn - 2005-11-26 kl 18:17

en excenterlåsning borde funka.

NZORIKKO - 2005-12-2 kl 18:53

Vad menar du med excenterlåsning? Har du nån bild eller skiss på hur du menar? Förresten hur blir det, kommer det någon 159:a innan jul.

Nu har det varit minusgrader i flera dagar igen och det flyter isflak på älven, snart kanske sjöisarna är farbara. :steering:

Olympus 345.jpg - 122kB

arbetarn - 2005-12-3 kl 14:24

Excenterlås enl bild. Aha! du vet ju vad jag menade...tänkte ha själv på mina bakdörrar.

Ang 159 så ska jag luska lite med "handlarn". Jag har för mig att det skulle vara vip kväll för alfaägare i slutet på januari men saker kan ju ändras (och jag kan minnas fel.)

exclås.JPG - 34kB

matfo - 2005-12-3 kl 15:02

Quote:
Ursprungligen postat av arbetarn
Excenterlås enl bild. Aha! du vet ju vad jag menade...tänkte ha själv på mina bakdörrar.
Min gissning är att SBP inte gillar att ett sånt lås sticker ut på sidan av bilen... (för ni skulle väl besiktiga den, eller minns jag fel?)

arbetarn - 2005-12-3 kl 15:04

Hoppas den monters på innsidan:beerchug:

matfo - 2005-12-3 kl 15:30

Quote:
Hoppas den monters på innsidan:beerchug:
Så kan man ju oxå göra... :P
Tänkte inte på det... :dunce:

NZORIKKO - 2005-12-13 kl 23:34

Tack för tipset om låsen, vi skaffade såna men har inte monterat dem ännu.

Dagens mekning gav en skränkt bakaxel 2,5 grader. Ingen toe.

Olympus 353.jpg - 123kB

NZORIKKO - 2005-12-13 kl 23:36

I början av tråden skrev jag ju att vi inte skulle satsa på finish men måla upp bakaxeln måste jag nog göra annars känns jobbet bara halvgjort.

jema - 2005-12-14 kl 08:44

Jag tycker ni satt rollcentrat väääldigt lågt, eller är det inte som det ser ut?

Brukligt är väl annars att flytta upp det på en "rejsingbil"..?

Blästra av den där klumpen nu och lacka den! :D

//M

NZORIKKO - 2005-12-14 kl 22:54

Quote:
Ursprungligen postat av jema
Jag tycker ni satt rollcentrat väääldigt lågt, eller är det inte som det ser ut?

Blästra av den där klumpen nu och lacka den! :D

//M

Vi har gjort så att vi har två olika lägen att välja mellan och om man ska tro på teorin så är det lägre läget bättre för väghållningen.

NZORIKKO - 2005-12-14 kl 23:04

Senaste investeringen, 4 Compomotivefälgar med dubbade vinterdäck. Till sommaren blir de nog perfekta att ha R-däck på.

Compomotive.jpg - 123kB

MaZ - 2005-12-15 kl 09:10

Quote:

//M

Var har du fått det ifrån?

Finnland - 2005-12-15 kl 17:36

Quote:
Ursprungligen postat av MaZ
Quote:

//M

Kanske om man e van å köra 240? :P

jema - 2005-12-15 kl 18:21

Quote:
Ursprungligen postat av Finnland
Quote:
Ursprungligen postat av MaZ
Quote:

//M

Kanske om man e van å köra 240? :P

Ja! så var det. jag kör massor med 240 nämligen.

arbetarn - 2005-12-17 kl 12:55

Grabbar grabbar!

En räserbil handlar ju om balans! När ni bestämde krängcentrum bak, tog ni hänsyn till krängcentrum fram? En bakhjulsdriven bil skall vara "stummare" fram än bak , det ger er ett felaktigt krängcenter. Det bör vara högre än fram men så lågt som möjligt. basta!:cop:

MaZ - 2005-12-17 kl 16:01

Det beror på en jämrans massa olika saker, dessutom är det ju knappast en statisk position i framvagnen.
Mjukar bak brukar man ju säga men det kan man ju styra en hel del med fjädrarna med.

Det är dumt att tro att det finns perfekta positioner på allt, det beror helt enkelt på en hel mängd saker och det blir i slutändan alltid kompromisser.

arbetarn - 2005-12-17 kl 17:19

Hur mycket fjädrarna får jobba beror väldans mycket på rollcentrat. Och som du säger så är det en kompromiss, man kan inte ha så lågt där bak, eller rättare sagt det går bättre med högre infästning. kolla en "fabriks" alfa, jag slår vad om att propellern inte ligger i backen...

jema - 2005-12-17 kl 17:32

Finnland och Maz: :P

EDIT: Hittade några trådar om det på rejsa.nu. Där kan man läsa: "Det som är kritiskt är väl rollcentrats läge i förhållande till tyngdpunkten. Ligger tyngdpunkten lågt kommer bilen att få en tendens att lyfta på innerhjulen. Om rollcentra och tyngdpunkt ligger i samma höjd så vill bilen inte kränga alls och lyfter lätt på innerhjulen. " :D

[Editerat 17/12-2005 av jema]

arbetarn - 2005-12-17 kl 18:36

Precis!

Om man tänker en hävarm från rc till tyngdpunkt så fattar man att genom ett lågt rc till tyngpunkt så får fjädern jobba hårt, om däremot rc är högre än tyngdpunkten så kränger bilen innåt, dvs ytter fjädern "jobbar" inte. att kompensera kränging med hårda fjädrar ger enligt mig bara sämre grepp då beläggningen är dålig.

Det skall sägas att de flesta 116bilar man ser på banmöten är FÖR låga fram vilket ger enorm kränging samt dåligt tryck på innerhjulet då kränghämmaren lyfter detta.

Slutsats: sänk inte din 116 bil fram och fjantsänk inte RC bak. :beerchug:

grendel - 2005-12-17 kl 22:25

På bana har man klar fördel av att sänka roll centra (RC) bak. Detta minskar sk "jacking" vilket i praktiken betyder att sidokrafterna går ofjädrade till bakaxeln. Höga RC gör att man måste köra med sliddriga fjädrar och helst utan krängningshemmare.

RC fram igen sjunker under marken då man lite sänker bilen. Detta är inte heller önskvärt då man får köra med stenhårda fjädrar.

Bästa resultat (på bana) får man med sänkt bil och RC framme höjt samt bak sänkt.

NZORIKKO - 2005-12-17 kl 22:37

Vad trevligt att denna diskussion kom i denna tråd, jag tror att vi är på rätt väg med vår bil.
Bara något sänkt fram med 30 mm torsionsstavar. Ganska hårda och korta fjädrar bak med sänkt infästning för wattlänkspropellern i två valbara lägen.

NZORIKKO - 2005-12-17 kl 22:40

Någon har tips om hur ni gjort för att få det någorlunda tätt när ni monterat polykarbonatrutor? Vi provade lite med en fönsterlist men den skuule göra att plasten bågnade mellan skruvarna, butyltejp kanske samma sak, vi provade med några lager med eltejp men det var för tunt, nu ska vi göra ett test med limmad vulktejp enligt bilen.

Olympus 365.jpg - 64kB

MaZ - 2005-12-17 kl 23:27

Quote:
Finnland och Maz: :P

EDIT: Hittade några trådar om det på rejsa.nu. Där kan man läsa: "Det som är kritiskt är väl rollcentrats läge i förhållande till tyngdpunkten. Ligger tyngdpunkten lågt kommer bilen att få en tendens att lyfta på innerhjulen. Om rollcentra och tyngdpunkt ligger i samma höjd så vill bilen inte kränga alls och lyfter lätt på innerhjulen. " :D

[Editerat 17/12-2005 av jema]

Ja du Jema, lyckas du få tyngdpunkten ens i närheten av wattlänkens infästning i höjdled så kan du väl ringa mig, för då vill jag anställa dig som bilbyggare.

Brumbrum - 2005-12-18 kl 09:59

Quote:
Någon har tips om hur ni gjort för att få det någorlunda tätt när ni monterat
polykarbonatrutor? .

Inte för att jag har någon erfarenhet, men kanske vanligt fönsterkitt?

Eller

AR155V6 - 2005-12-18 kl 10:44

Silikon eller typ "vindrutetätning" från biltema etc.

HanZolo - 2005-12-18 kl 10:44

Quote:
Någon har tips om hur ni gjort för att få det någorlunda tätt när ni monterat polykarbonatrutor?

Fråga en "bilglasmästare". Annars finns det ju olika typer av konstruktionslim som är grymt starka. T.ex. PL400 och Sikaflex.

//H

MaZ - 2005-12-18 kl 11:29

Quote:
Någon har tips om hur ni gjort för att få det någorlunda tätt när ni monterat polykarbonatrutor? Vi provade lite med en fönsterlist men den skuule göra att plasten bågnade mellan skruvarna, butyltejp kanske samma sak, vi provade med några lager med eltejp men det var för tunt, nu ska vi göra ett test med limmad vulktejp enligt bilen.

Steg ett, glöm alla idéer omatt det kommer bli "factory look", dra dit rutan med skruv och täta med sikaflex, det kommer bli ojämnt osv men så är det.

Täta räserbilar är långsamma räserbilar. ;)

Luckan - 2005-12-18 kl 11:45

Imponerande bygge, grabbar! Kul att se nåt som går framåt, och förhoppningsvis kommer det inte att vara några kor på isen i vinter....

beatwise - 2005-12-18 kl 12:05

Quote:
Ursprungligen postat av HanZolo
Quote:
Någon har tips om hur ni gjort för att få det någorlunda tätt när ni monterat polykarbonatrutor?

Fråga en "bilglasmästare". Annars finns det ju olika typer av konstruktionslim som är grymt starka. T.ex. PL400 och Sikaflex.

//H

Sikaflex är nog bra då det limmar och är flexibelt. Sen att det är lätt att ta bort och göra rent efter gör ju att det är bra att "prova" med.

T-röd är det som löser Sika btw.

arbetarn - 2005-12-18 kl 13:11

Quote:
Ursprungligen postat av grendel
På bana har man klar fördel av att sänka roll centra (RC) bak. Detta minskar sk "jacking" vilket i praktiken betyder att sidokrafterna går ofjädrade till bakaxeln. Höga RC gör att man måste köra med sliddriga fjädrar och helst utan krängningshemmare.

RC fram igen sjunker under marken då man lite sänker bilen. Detta är inte heller önskvärt då man får köra med stenhårda fjädrar.

Bästa resultat (på bana) får man med sänkt bil och RC framme höjt samt bak sänkt.

Konstigt resonemang!
Om du sänker en 116 så dyker RC under backen i fram, hur kan du sänka en bil och samtidigt höja RC utan att ändra länkarmarnas infästningspunkter? är du kompis med newton? sen är det så att för att ha drivgrepp så skall bakändan (där drivningen sker på en 116) vara soft. Soft, allt är ju relativt. Man kan inte skapa en massa downforce med hjälp av ett sänkt RC.

(nu blev jag ruggigt sugen att sätta bur gtvn och testa)

bilden viasar min gtv då den var 1cm för låg fram(för sitt eget bästa alltså)

gtvfram.jpg - 171kB

grendel - 2005-12-18 kl 13:35

Quote:

Om du sänker en 116 så dyker RC under backen i fram, hur kan du sänka en bil och samtidigt höja RC utan att ändra länkarmarnas infästningspunkter? är du kompis med newton? sen är det så att för att ha drivgrepp så skall bakändan (där drivningen sker på en 116) vara soft. Soft, allt är ju relativt. Man kan inte skapa en massa downforce med hjälp av ett sänkt RC.

Min kompis Newton ändrade vist på geometrin lite...
Bakändam måste vara soft pga RC som är helt för högt. Med sänkt RC har jag helt annan styvhetsordning på fjädrarna än orig.
RC ger nog ingen downforce fast man gärna skulle önska det.

Och bilen ÄR låg!

NZORIKKO - 2005-12-20 kl 23:19

På Claes 75:a ser man att det faktiskt buktar ut pga listen mellan skruvarna.
Vi provar med vulktejp och så får vi gå Sikaflexmodellen om det inte funkar.

Olympus 178.JPG - 105kB

NZORIKKO - 2005-12-20 kl 23:26

Visst skulle det bli isbaneåkning i Skellefteåtrakten Erik?
Fixa ihop det och ett garagebesök hos dig tillsammans med gott käk med italiensk anknytning så har vi fått oss en Alfaträff. Då kommer vi och några andra Umebor att åka det ynka 14 milen norrut med glädje.

Olympus 363.jpg - 76kB

NZORIKKO - 2006-1-5 kl 17:40

Eftersom jag har opererat underarmen så har Benny gjort ett mekpass själv och det med den äran. Han fick den trilskande mellanaxeln på plats och efter det också hela bakvagnen, nu är det inte långt borta innan vi kan släppa ner bilen på hjulen igen.
Iofs oroar jag mig för det nya avgassytemet som vi bestämt oss för att tillverka men Benny menar på att ska inte vara några större problem.
Gängdelen i den nedre fästbulten har gått av på den ena av de medföljande bakre Bilsteinstötdämparna och samma sak med de två beggade vi köpte. Det måste svetsas dit ny gängstång tex.
Sen ska vi montera 105-casterstagslederna fram och tänkte försöka oss på att göra det på samma sätt som Ron Simmons gjort på sina 75 RSR, med en distans bakom lederna. Vi har ännu inte fått dem tillverkade åt oss men snart så.

Isarna är tydligen å andra sidan inte riktigt pålitliga ännu så än har vi tid till mekning.

Olympus 428.jpg - 115kB

Maffia Alfisti - 2006-1-5 kl 20:26

Tjenare Rickard! Shysst isbil ;)

Jag kör också 75TS i vinter efter att ha blivit less på framhjulsdriven 33a som jag hade fram till nån vecka sen.... Men nu är det fulla ställ igen... inte lika breda som med Alfa90in såklart eftersom denna 75a är fin i plåten... fick en kalldusch när jag hamnade i diket med den dan efter jag köpt den under lite insperarad körning men vi klarade oss bra båda jag och bilen :D

De är bara att ropa till om det blir nån iskörning så kommer jag upp sålänge jag är ledig. :beerchug:

Lycka till med meket. /Danne

PS: Hinner ni klart till vinterkörningen på Mittsverigebanan -- LÄNK -- ???? KLART NI GÖR!! :rockon:

[Editerat 5-1-2006 av Maffia Alfisti]

Kunta - 2006-1-5 kl 21:58

Quote:
Quote:
Ursprungligen postat av grendel

Konstigt resonemang!

(nu blev jag ruggigt sugen att sätta bur gtvn och testa)

bilden viasar min gtv då den var 1cm för låg fram(för sitt eget bästa alltså)

Min egen bil har ca 60mm frigång under avgassystemet. RC ligger på 50mm vid statisk belastning och 43mm vid 2,5 grads krängning. Det går inte att säga att man skall ha så o så o så innan man har hela konceptet framför sig. man kan räkna hur mycket som hellst men till sist måste man ändå köra lite trial and error.
Räkna på det själv så ska ni se att man kan sänka rätt mycket innan det blir helt knas. Att man sabbar till det med bump/roll steer är en annan femma som man får lösa

NZORIKKO - 2006-1-7 kl 22:04

Nu blev jag lite besviken, jag tog och vägde en av våra Compomotivefälgar, den vägde 8,6 kg, det ju inte alls en lätt fälg för att vara 15x6 tum. Jag tyckte att jag hade kollat upp att de skulle väga 6,3 kg på Svenska generalagentens hemsida men tydligen sett fel. Jag tror mina MOMO Star 16x7 ät lättare. Vi får hoppas att de är desto tåligare för det har ju inte MOMOfälgarna varit.

Olympus 444.jpg - 117kB

NZORIKKO - 2006-1-7 kl 22:06

Quote:
Tjenare Rickard! Shysst isbil ;)

Jag kör också 75TS i vinter efter att ha blivit less på framhjulsdriven 33a som jag hade fram till nån vecka sen.... Men nu är det fulla ställ igen... inte lika breda som med Alfa90in såklart eftersom denna 75a är fin i plåten... fick en kalldusch när jag hamnade i diket med den dan efter jag köpt den under lite insperarad körning men vi klarade oss bra båda jag och bilen :D

De är bara att ropa till om det blir nån iskörning så kommer jag upp sålänge jag är ledig. :beerchug:

Lycka till med meket. /Danne

PS: Hinner ni klart till vinterkörningen på Mittsverigebanan -- LÄNK -- ???? KLART NI GÖR!! :rockon:

[Editerat 5-1-2006 av Maffia Alfisti]

Vi har inte tänkt åka dit. Dels så är bilen inte klar, dels så fick man inte köra med rallydäck och våra vanliga vinterdäck suger.

NZORIKKO - 2006-1-12 kl 10:58

Nu är avgassystemet i princip klart, vi startade bilen för första gången igår sedan dagen då vi köpte den. Allt verkade normalt. Den gick igång nästan direkt och hade jämn och fin tomgång. Med tanke på att vi har bara en Simmonsdämpare och ett rör genom katten så kändes inte ljudnivån så farlig. Ljudnivån måste vi så klart kollmäta innan det är dags för någon bankörning, det skulle vara tråkigt att få packa och åka hem pga en sån sak som att den inte klarade bullergränserna.

Vi började också med casterstagen men hålsågen från Sandvik tog tvärslut och min gamla Skil borrmaskin bolmade rök, så vi pausade casterstagen till nästa gång.

Vi har också fått tag på en som kan förstora navhålet på Compomotivefälgarna till de 58,6 mm som det ska vara.

Tyvärr så är det plusgrader här och isarna blir absolut inte mer bärkraftiga av det. :wall:

[Editerat 2006-1-12 av NZORIKKO]

NZORIKKO - 2006-1-13 kl 19:25

Hurra minusgrader igen.

Nya skyltar på plats.

[Editerat 2006-1-13 av NZORIKKO]

Olympus 458.jpg - 69kB

NZORIKKO - 2006-1-13 kl 19:26

Lättad baklucka väntar på att komma hem.

Olympus 462.jpg - 165kB

NZORIKKO - 2006-1-13 kl 19:27

Avgassytemet i det närmaste klart. :oO :lips:

Olympus 457.jpg - 101kB

AJ - 2006-1-14 kl 00:07

Dom där mekonomen böjarna/rören rostar nåt så inåt baltikum, byggde om på kompisens TS för nåt år sedan (1-2år) och det ser redan förskräckligt ut, jag menar allvar, helt hemskt rostigt...

Rekommenderar starkt någon form av rostskydd, det bästa per krona jag har andvänt mig av som tål rikligt med värme är hagmans kallgalv på sprayburk. Gärna (helst) även på insidan ochså om ni orkar demontera avgaset. Värmen tål den, har kört med den på turbons avgashus 2 gånger och det höll den tiden jag ägde bilarna iaf.

Ljuddämparna (simons) brukar inte rosta lika mycket såvida man inte skrapar bort lacken från dom mot asfalten.

[Editerat 03/18/2004 av AJ]

Spirit - 2006-1-14 kl 00:29

jag brukar tvätta av systemet efter jag har svetsat ihop det och lacka det med värmefärg i två lager det brukar hålla ett bra tag.
endast vid nybyggda system som jag bygger själv. är det ett köpe system så skiter jag i det för det brukar vara rostskydds garanti på grejerna

arbetarn - 2006-1-14 kl 19:02

Jag byggde mekonomen/simons system till min 116gtv 97, det ser bra ut än. Kör man på sommarn så går det nog bra. Den skall väl inte gå i saltslask...

NZORIKKO - 2006-1-19 kl 20:10

Dagens temperaturnotering - 24 är bra för isarna. Å andra sidan så vill varken människor eller maskiner vara utomhus en dag som denna men rätt som det är så vänder det och vi får en kanonfin vinterdag med nån minusgrad och sol.:steering::revs:
http://alfapower.no-ip.org/alfapower/gallery/album376/aai?fu...

Maffia Alfisti - 2006-1-19 kl 20:12

Jippei! Känner att 75an vill åka lite is snart :D

NZORIKKO - 2006-1-25 kl 00:00

Nu är det nära, första provkörninegn avlöpte i och för sig inget vidare, bilen gick som ett arsel, pga lite ström i batteriet, ingen laddningen från generatorn. Nya tag tas på torsdag mest troligt.

Olympus 480.jpg - 111kB

NZORIKKO - 2006-1-25 kl 22:27

Med nyladdat batteri gick den igång som om de fem åren den stått var i förra veckan.

Jag blev tvungen att ta ett varv runt området och känna på bilen.
Det första som slog mig är att den känns låg (vilket var meningen),
det andra att den känns slö (är det så stor skillnad mellan en TS och 3,0?),
det tredje är att den kändes mindre styv än jag tyckte den borde göra (med bur, 30 mm stavar, Bilstein osv.),
det fjärde var att bromsarna tog uruselt men det var jag ju beredd på.

Nåja det finns ju hopp om att kunna åtgärda det mesta.

[Editerat 2006-1-25 av NZORIKKO]

Olympus 479.jpg - 94kB

NZORIKKO - 2006-1-29 kl 17:49

Nu är bilen försäkrad och inreggad så vi har tordats ge oss ut på lite längre provturer.

Den går fortfarande dåligt, motormässigt. Som när accpumpen inte fungerar på en förgasarbil. Det visade sig också att bensintanken läcker.
Annars är den snäll i reaktionerna var det gäller styrning och väghållning.

Olympus 482.jpg - 133kB

NZORIKKO - 2006-1-29 kl 17:50

Sladdtest på en större parkering.

Olympus 486.jpg - 66kB

Pages:  1    3  ..  5