AlfaPower

Porr från O-hamn (GTV6 3.0 24v TT) Besten har talat!

 Pages:  1    3

Torch - 2006-2-16 kl 19:52

Efter som vintern håller vårat avlånga land i järngrepp trotts att vi närmar oss mars så tänkte jag pigga upp med ett par shots från verksamheten i Oskarshamn.
Först ut är Nilegårds GTV6 biturboprojekt... vänta nu, hörde jag någon säga äntligen?:D

Edit: Först säger den att bilden är förstor, men sen blir det ändå en tråd..../Edit

[Editerat 16-2-2006 av Torch]

[Editerat 5-3-2006 av Torch]

[Editerat 23/4-2006 av Torch]

po - 2006-2-16 kl 19:54

ÄNTLIGEN!!!

/po

Porr från O-hamn

Torch - 2006-2-16 kl 19:59

Efter som vintern vägrar lämna oss totts att vi snart är inne i mars tänkte jag pigga upp med några bilder från Nilegårds GTV6 Biturboprojekt.
Först ut är rörinstallation i prefab-fas:

rördragning.jpg - 263kB

Torch - 2006-2-16 kl 20:00

Och här kommer ett par shots på rovan utanför sin hemvist:

Imgp2241.jpg - 222kB

Torch - 2006-2-16 kl 20:00

Mer porr:

Imgp2239.jpg - 239kB

Robbie - 2006-2-16 kl 20:05

Du vet minsann hur man ska pigga upp folk! :beerchug:
Mera bilder!!!!

NZORIKKO - 2006-2-16 kl 20:06

Sååå grymt. :bananana:

J.Aineland - 2006-2-16 kl 20:07

dreglar för fullt...:rockon:

/Jocke

Torch - 2006-2-16 kl 20:09

Och så ett "Lire-grin":

liregrin.jpg - 222kB

NZORIKKO - 2006-2-16 kl 20:14

Ont om ont om plats verkar det vara i det där garaget. :banana:

Torch - 2006-2-16 kl 20:15

Insuget har drabbats av karies. Placken lyser med sin frånvaro...
Tänk vad man kan göra av en gammal Volvo 240-kardan.
44.5mm, utmärkt :revs:

karies.jpg - 212kB

Torch - 2006-2-16 kl 20:20

Det är skilnad på rött och rött, ellerhur?

Imgp2236.jpg - 225kB

jema - 2006-2-16 kl 20:22

Fo helv..!

När får man bli ifrån körd av den då? Nu i sommar? Man håller sig ju en del runt gunnarsö på somrarna, så nu gäller det väl att akta sig? ;)

Jag vill också ha sånna insugsrör! Vill du dela med dig? :worship:

/Ses!

Torch - 2006-2-16 kl 20:27

Ska besiktigas med originalknota nångång närmsta veckorna. Sen blir det väl en del trial&error innan allt funkar såklart, men till våren ska det väl funka hyfsat, fingers crossed... om inte kolvarna ligger i omloppsbana. (Gud förbjude)

Transmission och High-end class A Hifi-system:

ljud.jpg - 215kB

po - 2006-2-16 kl 21:11

Du lyckades skapa två trådar, jag smackar ihop dom till en tråd.

Äckligt läckert gällande bilderna!

/po

Luckan - 2006-2-16 kl 21:12

Mer!

x8668k - 2006-2-16 kl 21:14

Vad tycker besiktningen om dopfeltorbo med en massa extrahäst?

bagarn - 2006-2-16 kl 21:24

Stod väl att han skulle slänga i en orginalmotor och besikta lite längre upp så antar att han slänger i värstingmotorn sen och leker lite outlaw.:D

HanZolo - 2006-2-16 kl 21:24

Quote:
Ursprungligen postat av x8668k
Vad tycker besiktningen om dopfeltorbo med en massa extrahäst?


Va inte sån nu, Eddy.:D Klart vi vill se mer av en dubbelturbo-GTV V6 24v.

Ser mycket bra ut - sexigt som satan.

//H

Torch - 2006-2-16 kl 21:25

Quote:
Ursprungligen postat av x8668k
Vad tycker besiktningen om dopfeltorbo med en massa extrahäst?


Nej, det tycker dom inte alls, typ.
Därför besiktigar han med originalmotorn.
Enda chansen är väl SFRO-bes som ombyggt fordon, tveksam till att det går heller, med tanke på avgaskrav.
Får skaffa papper från en alfetta GT -75a....=0P

Kanske blir mer bilder i helgen.

po - 2006-2-16 kl 21:26

B23:an ser iofs vass ut, kromat oljepåfyllnadslock!

Men jag föredrar nog en Alfasexa med röda ventilkåpor istället för ett rödmålat gjutjärnsblock.

/po

nemesis - 2006-2-17 kl 17:48

snyggt !!!!
:bananana:
vill oxå ha, men jag får nöja mej med den jag har och det ser både trångt och dyrt ut det där....:D

Enzo Molinari - 2006-2-17 kl 18:22

Fett ! :afro:

Man blir ju lätt inspirerad...:revs::revs:

Alfakungen - 2006-2-17 kl 20:53

Trevligt projekt!

Berätta mer om maskinen, tex hur är den kompsänkt?

Torch - 2006-2-17 kl 21:20

"Helt" original innuti. (10:1).
Tror han har något högre foderuppstick, men det är marginellt.

Kan audi bygga högkomp turbo så ska det väl gå på en alfa, bara backa tändkurvan. Planerar ju inte att ladda 2 bar direkt. Men 0.5-0.6 kanske, det lär ju ge över 300hk och en fin kurva.

Portar och ventiler i denna motor (original alfa 24v alltså) är större än i BMWs 321Hk M-maskin...

Original insug med hemmagjorda förstorade portar ala Jim Streck(eller vad han heter) big bore kit:

insug.jpg - 175kB

Enzo Molinari - 2006-2-17 kl 21:28

Visserligen helt OT, men hur går det med ditt FES?:headbang:

Torch - 2006-2-17 kl 21:47

Quote:
Ursprungligen postat av Enzo Molinari
Visserligen helt OT, men hur går det med ditt FES?:headbang:


Ang projekt FES, så går det sådär. Väntar på svets från verkstan, och en 100x40x2.0-balk. Har inte gjort så mycket på sistone, mer än att klurat ut hur jag ska ha "främre" motorfästets placering och infästning. Blir väl en byggtråd om det här på forumet framöver kanske. Efter som topic är Porr från O-hamn, kan jag väl förhansposta några bilder från mitt eget bygge åxå:

Motorn sitter nu något längre fram än på bilden:

motor.jpg - 280kB

Torch - 2006-2-17 kl 21:48

Och innifrån kupéserviceluckan:

motor2.jpg - 256kB

Torch - 2006-2-17 kl 21:50

Och det är såklart en sånhär jag bygger på:
(Skyller till stor del på mannen med nick x1.9 för inspirationsgrund)

campagnolo.jpg - 190kB

x8668k - 2006-2-18 kl 08:15

Quote:
Ursprungligen postat av HanZolo
Quote:
Ursprungligen postat av x8668k
Vad tycker besiktningen om dopfeltorbo med en massa extrahäst?


Va inte sån nu, Eddy.:D Klart vi vill se mer av en dubbelturbo-GTV V6 24v.

Ser mycket bra ut - sexigt som satan.

//H


Anledningen till att jag frpgade var att, hrrrmmm, jag råkar ju ha en V6a... :D

Daniel - 2006-2-19 kl 20:18

Hur har ni tänkt göra med spridarna på turbon?
Coolt projekt!!

t16 - 2006-2-19 kl 22:27

Vad är det för snurror, mitsu 15t?

Äntligen!

AJ - 2006-2-20 kl 00:52

Ballt!

Känns som om man måste ha lite hår på bröstet för att bygga på en 24V.

Feta props!

MartinC - 2006-2-20 kl 09:45

Fy fan vad grymt! Fetare än bacon!

Stor vördnad från min sida :rockon:

Buddah - 2006-2-22 kl 09:59

Oooooohhhhh! Det var grovt internetporr på högsta nivå, ett gäng djupa andetag och nu behöver jag en kopp kaffe till.

Lycka till och tack så dj**la mycket!

Mer porr till folket!

Forza Alfa Romeo!!:beerchug:

Torch - 2006-3-5 kl 18:32

Olje och vattenretur från räkorna dragna:

Imgp2381.jpg - 224kB

Torch - 2006-3-5 kl 18:34

Servopump och oljefilter med hållare har fått ny plats, det är lite trångt på sina ställen när det väl sitter i bilen. Detta utrymme var det enda som var ledigt.

Imgp2377.jpg - 259kB

Torch - 2006-3-5 kl 18:37

Detaljvy på nödvändig adapterplatta vid 24v-konvertering, samt servopump:

Imgp2382.jpg - 236kB

Torch - 2006-4-23 kl 16:33

Det har hänt lite sen sist, så det är dax för en liten uppdatering:

Motorn är nu monterad, och provkördes så smått sent i går kväll (natt).
Allt är inte klart än, (bla ska ju värmesköldar såklart monteras), men tillräkligt för att provåkning skulle kunna ske iaf.

Efter som originalkompet behållits är motorkaraktären (förvånansvärt väldigt) lik en N/A 24V 3.0. Dvs, det börjar dra ordentligt efter 4000 girir. Så även här, då kopplingen slirar efter 4500 där det börjar bröta iväg på allvar. Och detta med 0.3 bar.

Någon som vet vad för slags 2-skivig sachs-koppling det sitter i 90-an "elak edition"? Gärna artikelnummer, samt om det är ett färdigt kit man kan köpa?

Återkommer efter mer provåkning under måndagkvällen, här följer några bilder på installationen:

Imgp2397.jpg - 228kB

Torch - 2006-4-23 kl 16:35

Och från andra hållet:

Imgp2398.jpg - 225kB

Torch - 2006-4-23 kl 16:37

Lite närmre:

Imgp2399.jpg - 211kB

Torch - 2006-4-23 kl 16:38

och andra sidan igen:

Imgp2400.jpg - 251kB

x8668k - 2006-4-23 kl 16:58

Den här tråden är HEMSK!!!

JAG VILL OCKSÅ HA!!! :steering:

Kalle_alfaturbo - 2006-4-24 kl 11:22

Riktigt ballt bygge! Vad kör ni för sprut?

För nyfikna

Nilegård - 2006-4-24 kl 12:55

Engien Managment?
Haltech e6k.
Spridare Bosch 511cc 3bar.
pump Bosch 044 172L/h6,8bar.
Mod volvo Turbo soppatryckreg bas tryck 3,1bar.
10mm slang.
Turbobröder saab aero 15T.
Tändning orginal bosch prytlar
ecu dwell.

olleinsulander - 2006-4-24 kl 18:11

En ovidkommande fråga kanske med tanke på den fina motorn men, hur gör man med ventilerade skivor ibak?
Är det original bakok som är breddade?
mvh
Olle

Low, Fat, GTV6 - 2006-4-24 kl 18:14

Man köper en adapter som bredar oken och säter dit sz skivor. finns på bla perfomatec.com

Torch - 2006-6-5 kl 08:15

Transaxelmos:

Man bör väl tillägga att hardyknutarna var helt nya vid montaget tidigare i vår.
Den mittre var dessutom en extra grov historia som härstammade från nån skum gaffeltruck...

Torch - 2006-6-5 kl 08:16

Bild

Imgp2453.jpg - 321kB

mopar - 2006-6-5 kl 08:46

Gummi in da drivlina is da shit!!

/mopar

alfator - 2006-6-5 kl 10:22

Ta en titt på Alfagtv6.com - der er det flere med erfaring på Turbo V6'ere ++ Ser ut som gummi fra BMW's M-modeller kan være en løsning?

http://www.alfagtv6.com/bb/viewtopic.php?t=998

Torch - 2006-6-5 kl 20:09

Quote:
Ursprungligen postat av alfator
Ta en titt på Alfagtv6.com - der er det flere med erfaring på Turbo V6'ere ++ Ser ut som gummi fra BMW's M-modeller kan være en løsning?

http://www.alfagtv6.com/bb/viewtopic.php?t=998


Tja, ingen dum idé!

Det finns mycket skräp i garaget, men även några riktiga hyllvärmare. Här är CV-knuten från en M5a. Passar oförskämt bra på ett 116 V6 svänghul. Verkar bra mycket stadigare än alfa original.

Kan ev användas även bak mot låda om man bygger ny centrering.

I mitten får det bli en specialare, mer om den sen.

Imgp2458.jpg - 226kB

Torch - 2006-6-5 kl 20:17

Plan B:

Om det verkligen inte går att få transaxeln att hålla har en M5-låda förberetts med fläns som passar V6an.

Men en stor del av tjusningen med 116-seriebilarna är ju att växellådan sitter bak, så i det längsta ska dess placering inte röras.

Imgp2459.jpg - 215kB

Torch - 2006-6-5 kl 20:19

Vissa dimenionsskillnader mellan inkråmet i en 116- och M5-låda:

Imgp2460.jpg - 261kB

Torch - 2006-6-5 kl 20:21

Tror att det saknades en bild på hela härligheten:

Torch - 2006-6-5 kl 20:22

Bild:

Imgp2461.jpg - 226kB

Tramsaxel

Nilegård - 2006-6-20 kl 19:25

Nu ny kardan med BMW m5 främre hardy
och knutkors från volvo240 turbo 50.8mm kardan samt nytillverkade yokar till låda och främre axel.
samt en fixtur för balansering snickrades i hop i dag.
Någon som vet nått om kritvarvtal?
orginal axel tycks ligga på ca 350rpm
sen tar gyroefekten över och tar ut dynamisk obalans i kardan.
Men skall det gå att få bort kastet vid det varvtale me tro. Finns det fler krit områden tro jag har kunnat förnima ett vid ca 3800 oxå då axeln satt i bilen.
Nån mer med erfarenhet?

Enzo Molinari - 2006-6-20 kl 22:05

Ni har hög nivå på byggena i Oskarhamn! Respekt!!:rockon:

po - 2006-6-20 kl 22:12

Quote:
Ursprungligen postat av Torch
Vissa dimenionsskillnader mellan inkråmet i en 116- och M5-låda:


Jo M5:ans låda ser lite väl stelbent kraut tysk ut medans 116-lådan ser lite mera ut som något roligt man vill ha under bilen?

/po

Alfa danne - 2006-6-21 kl 08:15

Fan vad jag blir avunds :worship:

midju - 2006-6-21 kl 14:11

Hur går det med bygget?

Torch - 2006-7-19 kl 09:41

Tja, den gamla mellomaxeln pallade ju inte riktigt trycket, så det fick bli en ny.

Här en bild på balanseringsproceduren av den nya ihopsnickrade mellomaxeln med M5-hardy fram mot motor, och knutkors (vxxlvo) på mitten och längst bak vid lådan.

Imgp2506.jpg - 220kB

Torch - 2006-7-19 kl 09:43

Och nymålad, i sin stillhet (knutkorsen syns lite bättre här)

Imgp2509.jpg - 413kB

Torch - 2006-7-19 kl 09:48

Och med s4-puckars sinterlamell så hittar numera effekten hela vägen till bakhjulen på alla växlar. Synd bara att den för sånt jävla mekaniskt oväsen, samt blir rätt så svårkörd.

Imgp2508.jpg - 335kB

Olmo - 2006-7-19 kl 15:05

Ja vad säger man, här finns både kunskap och resurser!!:worship:

Riktigt fint bygge, när beräknas det vara dags för premiär?

Torch - 2006-7-19 kl 17:03

Quote:
Ursprungligen postat av Olmo
Ja vad säger man, här finns både kunskap och resurser!!:worship:

Riktigt fint bygge, när beräknas det vara dags för premiär?


Premiär?
Kanske inte framgick, men har redan provat, och nu så slirar inte kopplingen iaf. Axeln lär nog hålla då både knutkors och M5-hardy är gjorda för betydligt högre moment.

Vi har en måttstock här i stan: Ut från mellersta utfarten mot motortrafikleden och norr ut finns en lång uppförsbacke. I slutet av den står det en grön sandlåda.

Man har ca 190 knutar där om man ger fullt från stillastående med en 916GTV 24V.

Med en Honda CBR900RR har man ca 265.

Med en GTV6 24VTT @0,4bar har man för tillfället 240.:steering::lips:

Topbass - 2006-7-19 kl 21:30

Quote:
Quote:


Premiär?, men har redan provat, och nu så slirar inte kopplingen iaf. Axeln lär nog hålla då både knutkors och M5-hardy är gjorda för betydligt högre moment.

Vi har en måttstock här i stan: Ut från mellersta utfarten mot motortrafikleden och norr ut finns en lång uppförsbacke. I slutet av den står det en grön sandlåda.

Man har ca 190 knutar där om man ger fullt från stillastående med en 916GTV 24V.

Med en Honda CBR900RR har man ca 265.

Med en GTV6 24VTT @0,4bar har man för tillfället 240.:steering::lips:


Blir imponerad av er seriösitet! Om ni "bara" laddar 0,4 Bar skulle man kunna tänka sig att en skruvkompressor skulle ge ungefär samma resultat? Ni har ju koll så ni kanske vet.....
Och vad händer om ni laddar mer, säg 0,7-0,8 Bar?
Men jag brukar vara på Saft AB i Oskarshamn ganska ofta (Kund till oss) och flera av mina kollegor har förlorat körkortet i O-hamn. Polisen är ganska elak där.......so watch out!
:deal:

Torch - 2006-7-19 kl 22:25

Quote:
Quote:
Quote:
Ursprungligen postat av Topbass


Premiär?, men har redan provat, och nu så slirar inte kopplingen iaf. Axeln lär nog hålla då både knutkors och M5-hardy är gjorda för betydligt högre moment.

Vi har en måttstock här i stan: Ut från mellersta utfarten mot motortrafikleden och norr ut finns en lång uppförsbacke. I slutet av den står det en grön sandlåda.

Man har ca 190 knutar där om man ger fullt från stillastående med en 916GTV 24V.

Med en Honda CBR900RR har man ca 265.

Med en GTV6 24VTT @0,4bar har man för tillfället 240.:steering::lips:


Blir imponerad av er seriösitet! Om ni "bara" laddar 0,4 Bar skulle man kunna tänka sig att en skruvkompressor skulle ge ungefär samma resultat? Ni har ju koll så ni kanske vet.....
Och vad händer om ni laddar mer, säg 0,7-0,8 Bar?
Men jag brukar vara på Saft AB i Oskarshamn ganska ofta (Kund till oss) och flera av mina kollegor har förlorat körkortet i O-hamn. Polisen är ganska elak där.......so watch out!
:deal:


Skulle nog bli liknande resultat med skruv, fast lite svalare. under huven.
Tja, det är ju det där med trycket. Lite experiment detta då originalkompet är bibehållt och tändningen istället backad. Men så har ju både audi, och nu senast, BMW gjort på sina Biturbomotorer. Nu när transmissionen verkar hålla vet jag att David är sugen på att skruva lite tryck. Frågan är vad originalkolvarna pallar med... den som lever och inte blir tagen av :cop: får se...

Men om den håller till 0.7 bar, fyfan säger jag bara. Tycker den går bra nu med 0.4

[Editerat 19-7-2006 av Torch]

Lasermanen

Nilegård - 2006-7-19 kl 22:46

Jobbar nu mer med fartkontroller hmm.
Vad hetta han nu Ausonius va det va?
Han bor presis brevid backen och lär höra oss när vi tar testrepor hihihi
Ja ja man får ta det lite vackert endå man vill ju inte skada 2a och tredje person i fall det går åt hell. Men det är ju nu mer dubbelfiligt vireräcke där och gasas bara vid små timmarna när det är tomt på bilar.
Ja hur den går med 0.7 det ger sig men problemen är nu att tändningen inte orkar. trots att jag nästan har laddtid på kortslutnings nivå och 0.4 i gnistgap.
Det börjar nog bli höga cylindertryck nu.
Det är inte heller bara laddtrycket som avgör hur en motor går utan fylnadsgraden och 24ventilaren är ett litet mesterverk, som verkar trivas med lite hjälp på traven dom stora kanalerna och det låga lyftet i orginalkammarna blir ju inte sämmre med lite hjälp på traven.

olleinsulander - 2006-8-25 kl 20:07

Hur går bilen? Och hur funkar det med nya kraftöverförings axeln?och kopplingen?
Oj oj!
Hur kommer det sig att ni råkar har M5 delar liggandes och skräpandes, och så att det passar så bra med hardyn låter ju otroligt.
Ang hardyknutar så såg jag under italiensemestern nu i sommar att piaggio 3-hjuliga vespapickuperna som alla hantverkare där nere håller sig med också hade en hardyknut mellan drivaxeln och bakhjulet. Den var något klenare än er M5 variant bör tilläggas.
mvh
Olle

Lite barnsjukdommar men en rolig sommar.

Nilegård - 2006-9-3 kl 11:51

Har nu efter sesången analyserat resultatett.
Max lad 0,75bar, innan toppackningarna gav sig.
Bilen blev smått hysterisk och lagom otäck
att framföra.
Inga problem alls vid omkörning i landsvägsfart att rita upp spårvalett tydligt för eftersläntare.
Jag har inga exakta prestandasiffror men
stoppuret säger att 100-200 km/h averkas på ca 5,9-6,5 sek beroende lite på fäste i början på löpett.
0-100 helt meningslöst att mäta.
Framtidsplaner är nu att fixera toppackningarna med stål o-ringar så dom ligger still.
Och riktiga kolvar och stakar så jag slipper leta i diket efter vitala delar.
Kopplingen skall oxå revideras då minn sinterlammel tydligen inte heller fixar jobbet riktigt.
Fästett skall nog förbetras med lite bredare bakhjul alltså breddning av fälgar och 265or.
Chasit har redan tidigare uppgraderats med allt vad man kann hitta på i bromsväg
och i hjulställ.
Oljekylare till växellådan!
Reggbeskitning vore en dröm kanske skulle köpa en 2,0 v6 turbo och smussla lite.
Detta är en riktigt rolig Gt bil numer som hävdar sig mycket väl mot andra superbilar i prestanda för en bråkdel av pengar.
Och Motorljudet Ljuvligt man kör som en dåre bara för att lysna, och njuta. Det blir på någott sett en annan dimension nu när motorn tar sig. Och nu bokstavligen exploderar i kraft och väl ljud, man ryser till på ett slags erotiskt vis nu när man passerar 4300varv, och slungass i väg på ett vis som bara en superbicke förare kan föreställa sig.
Men nu är sesången slut för i år och det blir att låsa in sig i garaget för lite uppdateringar på div barnsjukdommar.

Callan - 2006-9-3 kl 12:17

:headbang:

jema - 2006-9-3 kl 12:40

men skoja min doja!

Du ger dig inte förrän du har det värsta? ;)

sen väntar bara hellacken o att fixa intrumenteringen? ;)

Nilegård - 2006-9-3 kl 13:44

Quote:
Ursprungligen postat av jema
men skoja min doja!

Du ger dig inte förrän du har det värsta? ;)

sen väntar bara hellacken o att fixa intrumenteringen? ;)

Yes!
Funderar på ett autronic oxå.
så kanske man slipper strul med döda utgångar. och allt jävla datalogande av tider.
När du provåkte dog ett slutsteg, upptekte det när det sluta bröla dagen efter. var nog det som fixade tändmissarna tyckte den kändess lam då.
Jo då det finns en hel del att se över bla
lack.
Men Vipern ska få bita i gräset nästa år mé trots ev kompressorkitt.:evil:

jema - 2006-9-3 kl 15:28

behöver du någon som påminner mister viper om att hans dyrare bil är sämre så bevittnar jag gärna händelsen. igen. och igen. :D

Sen tar vi min GTV6a va? ;)

[Editerat 3/9-2006 av jema]

Alfa Raptor

Nilegård - 2006-9-3 kl 17:24

Vipern är inte på något sätt sämre en alfan för den håller i hop.
Den har ju sin charm den med. skulle gladligen byta bort alla mina problem mot en sådan men alfan är ju inget problem:whip:

olleinsulander - 2006-9-3 kl 17:46

men det måste väl vara något alldeles extra när man har gjort allting själv istället för att "bara" håva upp pengarna för en superbil.
Kunnandet verkar vara på topp!
Olle

Sambon.

Nilegård - 2006-9-3 kl 18:03

Undrar i bland om det är dax för herrar i vita rockar och med kevlar skjorta att hämta upp mig i garaget. jag ha desutom olykligtvis gjort mig skyldig till dråp på min stackars oskyldiga spargris.

Olmo - 2006-9-3 kl 20:50

Din sambo har uppenbarligen inte full insikt i sjukdomsbilden :D

Så jävla grym bil! tio bananer:bananana:^10

t16 - 2006-9-4 kl 12:02

Du känner inte för att lägga upp VE och tändmapparna?

Det vore kul att se hur motorn "andas".

mvh

HALTECH

Nilegård - 2006-9-4 kl 12:41

vete fan om ni ser något av mapparna då dom är i dos men det kanske går om ni laddar hem mjukvaran till e6k och öppnar dom i det programmet. Screenshot svårt i dos. och haltech,et jobbar ju inte med volymetriskeffekt heller för den delen så någon ve tabel blir knepigt, men data- loggar på alla motorvärden i realtid har jag där ser man allt vad som händer varje millisekund. det är dom logarna som jag använder för att mappa. efter lite lusläsande av spridartid kontra lamda visst lite info blir det ju i siffer form då man tydligt ser när den vill ha mer eller mindre tid.
Jag har även en Inovate lc1 och en xd16 som jag har lite hjälp av klart lättere med 5volt lamda. men en smula hispig är den allt att utläsa något vettigt av.

t16 - 2006-9-4 kl 15:30

Ok!

Lite bökigt med dos, antar att du mappar med spridartider istället.

Jag använder oxå lc1, du kan ändra uppdateringshastigheten i den så den blir mindre hispig men det finns risk att du har ett litet luftläckage som gör den fladdrig typ grenrörspackning eller en spricka(hänt mig).

mvh

Lekage

Nilegård - 2006-9-4 kl 15:47

Mja lekage tror jag inte då den nog satt lite väl nära ena turbon. Och jag har inte sett att det har läkt avgaser någonstans i varesig grenrör eller mot topp. Jag satt och letade efter just det där du säjer om uppdateringshastigheten vart fan ändrar jag den. jag har retat mig så satan på att mätvärdena flackar så i bredbandaren mot min vanliga 1voltare
även under pressis samma last utan vareation på spridartid. skumt då jag loggar både i halteckett och inovaten samtidigt.
Men det får jag väll gräva i ivår, säkert fel på skiten när garantin gått ut min vanliga tur.
Man tänker alltid att det är en själv som inte fattar och gör fel och sedan när man väl läst på 150gånger och är säker så strular junkett endå fan.:deal:

Maffia Alfisti - 2006-9-4 kl 17:35

Ååååh va najs denna bil är!!

Den motorn... så har du skinninredning i den oxå!! Byta?! Kom igen burra :D

//Danne, som vill ha kompressor på sin 2.5a

t16 - 2006-9-4 kl 20:57

Är du riktigt hundra på att det är tätt överallt?

Jag kan maila dig instruktionen till lc-1 om du inte har den, där står utförligt hur du ändrar utgångarna.

Är din 1 voltare en smalband?

Har du installerat skivan och loggar lambda separat?
Ett bra tips är annars att ändra 0-1volts utgången på lc-1 till ett bredare register och mata in i haltec om det inte tar 0-5 volt signal, vet inte riktigt hur du kopplat/loggar men jag kör 0-1 voltaren som bredsignal till en lambda mätare som sitter på panelen och 0-5 volt till sprutet.

Supergrym bil förresten!

mvh

Jo jo

Nilegård - 2006-9-5 kl 05:53

Nog är jag på läst. Hoppas jag men måste jag uppdatera mjukvaran i lc1 för att minska samplingshastigheten.
jag kör med en xd16 utan varesig någon av dom analoga utgångarna och sedan använder jag 5volt utgången till haltechet.

[Editerat 5/9-2006 av Nilegård]

t16 - 2006-9-5 kl 20:46

hqtec.se har nog eller kan fixa programvara i så fall, det är de som står för europasupporten.

mvh

Nilegård - 2006-9-6 kl 07:03

Jo det var där jag handla.
Men jag tog för givet att det var sista programuppdateringen i varorna när dom var nya, kanske inte är så.
Ska kolla det vid något tillfälle.
Tack för tippset om samplingshastigheten jag letade efter just det där i sommras men hittade inget i lc1 och det skumma är att xd16 instrumentet inte hittar lc1 utan bara en lm1 flumigt det där.

t16 - 2006-9-6 kl 17:57

Koppla in dig direkt på lc-1, ej via xd16 så bör du hamna rätt.

Med lc-1 får man med en plugg och kabel till datorn, säkert samma som xd16, en separat skiva till lc-1 kanske det är oxå men har för mig datorn känner automatiskt vad du kopplat in, sen ska det inte vara några problem att ändra samplingshastigheten.

Vad har du för tändning?

Mmm

Nilegård - 2006-9-6 kl 21:06

Jag har bara hittat konfigurationen på afr där vad jag kan dra mig till minnes.
Jag har nog missat någon meny där kanske ska kolla det i morgon.
E6k kan en hel del så som tändning och mycket mycket mer läs lite och upptäck möjligheterna. klart prisvärdast är e6k och e6x på beg marknad, kan praktiskt taget allt utom aoututune hurfan det nu stavas. Men det finns en lamda återkoppling för bränslebesparing om man ändrar en liten jumper på kortet men det är inget som man använder för att korigera en dålig grund mapp med, givetvis konfigurerar du ramförholandena på last och varvtal som den är aktiv under men men.
Jag använder bara tre utgångar som jag styr 2 tripelslutsteg till mina 6orginalsplar.
dwell styr jag i ecu,n fint med lite extra ladd-tid. men jag skulle vilja ha upp speningen på matningen till spolarna.
jag har redan fuskat upp generatorn till 15 volt det verkar inte göra så mycket fniss för det är så mycket speningsfall överallt endå så det blir inte mer än 14 volt på lysen och batteri endå.
Jag ska luska lite om det inte finns någon räservariant till slutsteg som trissar upp strömen i spolarna. Helt klart ett problem att få det att fjuttapå med orginal prylar.
Det går lite illa åt mina slutsteg när jag nästan inte har någon viloperiod på alls vid 8500rpm och spolarna praktisttaget är kortslutna 1ms i vila. lite lite va?

t16 - 2006-9-6 kl 21:48

där du ändrar utgångarnas värden finns en ruta "advanced" tryck på den så kommer det upp.

Angående spolarna, lite dyrt att köpa sex nya tyvärr, särskilt om de ska ha bättre kräm, vad ligger du på i afr? det gör ju mycket på gnistan.

mvh

Afr

Nilegård - 2006-9-7 kl 15:22

14,5-12,7 beroende på last givetvis

Fysiker sökess

Nilegård - 2006-9-7 kl 19:10

Kan någon förklara så jag förstår det här?
I vakum slår gnistor ej över p.g.a att det inte finns tilräckligt mycke particklar att hoppa mellan. i en normal atmosfär går det åt ungefär 1000volt för en gnista att slå 1mm grovt uppskattat, höjer man då tryckett och stänger in fler ledande particklar att jonisera upp i så går det åt endå mer späning för att få ett överslag varför det?
Ungefär som att alla vet att Humlan inte kan flyga men gör det mirakulöst endå, kanske beror på att ingen har sagt åt den att det inte går.
Fast jag har nog missat en pusselbit här undrar vilken?

Nilegård - 2006-9-7 kl 19:38

Quote:
Ursprungligen postat av t16
där du ändrar utgångarnas värden finns en ruta "advanced" tryck på den så kommer det upp.

Tack nu vet jag!

Angående spolarna, lite dyrt att köpa sex nya tyvärr, särskilt om de ska ha bättre kräm, vad ligger du på i afr? det gör ju mycket på gnistan.

Jag tänkte närmast behålla spolarna och stressa matningsspeningen högre finns inte sådana prylar? MSD? ska snoka runt lite i det här, orginalspolar är ju så söta på topparna.

mvh

t16 - 2006-9-7 kl 22:17

Då ligger du inte speciellt fett i afr, det blir ju lite tjurigare när man kommer ner mot 12 jämnt och under.

Orginalspolar är ju ofta bra grejor oxå så det är ju inte alltid bättre att byta, undrar hur hög spänning de klarar?

Hur höga varv ligger du på? dvs. hur lång uppladdningstid har de stackars spolarna?

Kör du sekventiellt?

mvh

[Editerat 8/9-2006 av t16]

laddtid

Nilegård - 2006-9-26 kl 19:25

jo jag stoppar på 5,5m,sek
och jag använder, båda digitalutgångarna till tändning pluss ordinarie totalt tre utgångar. sedan delar jag upp dom på 2st 3kanalslutsteg och sex spolar. blir ju typ wastedspark fast lite mer rafineratt eller hur man nu ska se på det. Fast nakdelarna bilr ju just laddtiden.
1 motorvarv tar ju lite drygt 7msek vid 8500rpm och rekomenderat är att intermitent lasta spolen 70/30cykel men det är ju gott om tid med 4msek. stiger inte späningen i spollen fult på den tiden är ju matningspäningen för låg eller spolen förliten. aj ja skit samma nu ska kompett ner lite så det kanske hjälper till lite fast det skiter sig väll med fjuttet endå tillsist när det blir roligare kammar.

[Editerat 26/9-2006 av Nilegård]

C.Waltgård - 2007-1-17 kl 21:55

Nått nytt på fronten. Bilen verkar ju ha gått bra hittills tycker jag. Får man se den på något banmöte i sommar kanske?

Kanske kanske???

Nilegård - 2007-1-18 kl 17:05

det vore ju kul men är man välkommen som icke medlem i klubben? coh kruxet är ju att den inte är reggad och gat legal vid lupp-granskning. men det vill jag ju fixa på något sätt. Jag ska ta kontakt med sfro när allt är 100% och jag är nöjd med funktion, på koppling och transaxel-vibrationsproblem. det ska ju vara perfekt om man ska så ska man....
Men vi får se vad tiden räcker till i vinter jag har tyvär förmånga bollar i luften.

Gromyko - 2007-1-19 kl 10:53

Du är välkommen även som icke-medlem.
Det blir bara lite dyrare att delta.

Varför du inte är medlem kan vara en bra fråga, men den kanske vi inte ska ta här.

Vill du köra med en icke-besiktigad bil så måste du ha vagnbok (eller en bil som skulle klara en besiktning för vagnbok). Det blir alltså R-klassen i så fall.

Kul om du visar upp monstret på Knutan. :rockon:

Klart bilen är besiktigad

Nilegård - 2007-1-19 kl 12:20

Men det råder ju visst lite tvetydigheter om hur vida man kan byta motor efter ett godkänande av S.B.Prov. Vore ju inte så bra att köra kanske om det händer en o-lycka och någon annan blir i klem. försäkringsmessigt mm. Jag vet inte hur det fungerar riktigt...
Det roliggaste tycker jag vore om det går att typa om motor samt effekt så den blir juridiskt ok att köra med, utan att man ska behöva o-roasig för onödiga effterspel ifall att det skiter sig.

 Pages:  1    3