AlfaPower

Porr från O-hamn (GTV6 3.0 24v TT) Besten har talat!

Pages:  1  2  3

Gromyko - 2007-1-19 kl 12:29

Är den besiktigad så är det OK.

När det gäller Roadsportreglementet så står det faktiskt, uttryckligen, att bilen ska vara godkänd av SBP och att den även ska vara i ett sådant skick att den, vid tävlingstillfället, ska vara i besiktningsdugligt skick. UNDANTAGET motoreffekten.

Bra va? :D

Ha ha

Nilegård - 2007-1-19 kl 15:35

Gott att inte alla är så petiga
"Si Tony Ben komma pronto"

Björnbusen - 2007-1-19 kl 15:48

Riktigt mäktigt projekt det här! Tror att även om jag maxtrimmar min 4:a så får jag nog spö av tomgångseffekten på ditt monster!

Mycket cred för all garagetid och hoppas vi får se henne på nåt banmöte i sommar! :thumbsup:

Tror jag inte!

Nilegård - 2007-1-19 kl 16:05

Jag tror att ett kärringstopp är lättare på min vid tomgång, en på full snurr med din he he:boing:

t16 - 2007-1-19 kl 17:04

Tyvärr så får man inte ändra på motorn på bilar nyare än -76 så antingen får du stoppa allt i en -75 eller äldre eller bygga om mer så du kan regga som amatörbyggt.

Fast ring och hör med sfro för säkerhtes skull.

mvh

jema - 2007-1-19 kl 17:10

...eller så besiktar du bilen i åseda :D

Topbass - 2007-1-19 kl 17:36

Fast får man inte "bygga" om till annan modell om det funnits någon modell som finns registrerad? Vad jag tänker på är att det faktiskt finns "orginalturbo GTV6" Callaway är ju en sådan så då borde det väl vara möjligt? (Man får ju sätta in en 3,0 l motor och besiktiga som amatörbyggt......) Fast säker e jag ju inte alls......

Nja jag är lite villrådig!

Nilegård - 2007-1-19 kl 20:25

Det vore ju kul att regga om bef bil då det är en 100% rostfri olagad orginal gp med 6900 mil på mätaren.
så det käns sådär att kalla den alfetta gt.
Tanken var lite att bygga den bilen Alfa borde ha byggt från börgan eller ja nåt i den stilen...
Det enda som saknass är en fin lack och 2 bakre sidostycken (högtalarhål) så vore bilen "mint"
Det hadde varigt roligast så.
Fast jag har just nu lagt krutet på min Ascona A 3,0Gs Jag tycker att det är kul med andra fabrikat oxå.
Recept Motor Omega 3,0Ne block
Topp Comodore 2,5 mod med Omega40/45ventiler Enem X1 kam 284G D 109G N-vinkel 11,7 lyft Comodore Gs Insug dubbla weber dcd 36/36 + ett tyst 2,5" rykrör. Mål 235-240hp 1020kg bil. Om nu inte Nockvinklen är för liten då får det ju bli 3st delorto 40 hä hä.
Orginal Kaross fast lite sänk och Snygga fälgar LotusOmega-Grön Lack mm. Borde bli rett fin...
Sedan när den är klar blir det IMSA bred Bertone med 155q4 motor för hela slanten,Typ den som Robberto Giordanelli Tävlade med i England för några år sedan.SKIT GRYM BIL!!!
Effter det ska jag bygga min Porsche 550spyder replik som jag drömt om i 15år. Så jag har att göra jag! Det börgar ta mycket plats nu alla donatorer och så...
Man ska inte bara ha ett projekt då kan man ju bli klar, Och vad ska man göra då?
Jag letar även efter en 164q4 att köpa för ev turbokonvertering den Bord Alfa byggt oxå!:revs::revs:

@155 - 2007-1-19 kl 21:43

Quote:
Ursprungligen postat av Nilegård
Det vore ju kul att regga om bef bil då det är en 100% rostfri olagad orginal gp med 6900 mil på mätaren.
så det käns sådär att kalla den alfetta gt.
Tanken var lite att bygga den bilen Alfa borde ha byggt från börgan eller ja nåt i den stilen...
Det enda som saknass är en fin lack och 2 bakre sidostycken (högtalarhål) så vore bilen "mint"
Det hadde varigt roligast så.
Fast jag har just nu lagt krutet på min Ascona A 3,0Gs Jag tycker att det är kul med andra fabrikat oxå.
Recept Motor Omega 3,0Ne block
Topp Comodore 2,5 mod med Omega40/45ventiler Enem X1 kam 284G D 109G N-vinkel 11,7 lyft Comodore Gs Insug dubbla weber dcd 36/36 + ett tyst 2,5" rykrör. Mål 235-240hp 1020kg bil. Om nu inte Nockvinklen är för liten då får det ju bli 3st delorto 40 hä hä.
Orginal Kaross fast lite sänk och Snygga fälgar LotusOmega-Grön Lack mm. Borde bli rett fin...
Sedan när den är klar blir det IMSA bred Bertone med 155q4 motor för hela slanten,Typ den som Robberto Giordanelli Tävlade med i England för några år sedan.SKIT GRYM BIL!!!
Effter det ska jag bygga min Porsche 550spyder replik som jag drömt om i 15år. Så jag har att göra jag! Det börgar ta mycket plats nu alla donatorer och så...
Man ska inte bara ha ett projekt då kan man ju bli klar, Och vad ska man göra då?
Jag letar även efter en 164q4 att köpa för ev turbokonvertering den Bord Alfa byggt oxå!:revs::revs:

Giordanellis Bertone-155:a är sjukt ball, om du nånsin utför detta projekt så SKA jag komma o titta. Basta.

Klart jag ska bygga Bertone det är En av tidernas fräckaste bilar

Nilegård - 2007-1-20 kl 00:47

Jag har köpt på mig en bil och en motor samt lite bred plast. så nu ska det börja funderas på ny framvagn och bakvagn blir nog dubbla treangellänk runt om Jag har en diffklump till en bmw m3 oxå. samt en 6växlad zf till samma m3 men det måste mogna lite till innan jag knådar om bilen. behåller nog bara typ takstolparna från min 1750:smash: ...

Gustav_Holmdahl - 2007-1-20 kl 08:27

Quote:
Ursprungligen postat av Topbass
Fast får man inte "bygga" om till annan modell om det funnits någon modell som finns registrerad? Vad jag tänker på är att det faktiskt finns "orginalturbo GTV6" Callaway är ju en sådan så då borde det väl vara möjligt? (Man får ju sätta in en 3,0 l motor och besiktiga som amatörbyggt......) Fast säker e jag ju inte alls......

Hmm, Callaway är väl inget Alfa original bygge? Den är väl eftermonterad i USA, eller har jag fel?

Enzo Molinari - 2007-1-20 kl 10:26

Du är ju knäpp Nilegård !:beerchug: Underbart knäpp !!!:kiss:

beatwise - 2007-1-20 kl 11:00

Quote:
Ursprungligen postat av Enzo Molinari
Du är ju knäpp Nilegård !:beerchug: Underbart knäpp !!!:kiss:

Knäpp är nog bara förnamnet!
:deal:

Underbart! :thumbsup:

Min Sambo

Nilegård - 2007-1-20 kl 12:18

Har mummlat nåt sådant med tror jag, det där käns bekant på något vis dejavu...

Flest prylar när han dör vinner!:beerchug:

I går blev jag sugen på lite GTV så det blev 6 små söta spår i mina foder för o-ringar. Var bara tvungen och skriva det då det inte har hänt någott på länge här...

Alfa danne - 2007-1-20 kl 12:21

Har du nån bild på arbetet?
Gjordes det i svarven?

Helt riktigt!

Nilegård - 2007-1-20 kl 12:25

Quote:
Ursprungligen postat av Gustav_Holmdahl
Quote:
Ursprungligen postat av Topbass

Hmm, Callaway är väl inget Alfa original bygge? Den är väl eftermonterad i USA, eller har jag fel?

Nej du har rett... det var med Alfans hjälp dom spöade C4an på ett ban-pass, så Gm fick upp ögonen för Callaway gubbarna.

Ja i svarv.

Nilegård - 2007-1-20 kl 12:35

Quote:
Ursprungligen postat av Alfa danne
Har du nån bild på arbetet?
Gjordes det i svarven?

Jo det gick bra... fan det enda jag saknar är en kamera... Torch var är du??? kom hit.
Bilder kommer nog han är så flitig med sin kamera. jag hälde en grogg i min för 4år sedan den har alldrig fungeratt riktigt efter det.

Torch - 2007-1-20 kl 14:59

Jamen ska vi ta och leka lite i morrn då David?

Du får låna min kamera, om jag får låna din pelarborr... :D

Det är visst dags att inleda fas motorfästebygge i projekt FES.

Alfa danne - 2007-1-20 kl 17:41

Jag tycker denna tråd borde ligga under projekt, eller har jag fel?

Projekt?

Nilegård - 2007-2-6 kl 23:03

Quote:
Ursprungligen postat av Alfa danne
Jag tycker denna tråd borde ligga under projekt, eller har jag fel?

Ähh så allvarligt är det väll inte jag fuskar ju med allt möjligt som inte heter Alfa oxå.

Det sura med gtv är nu att jag inte kan bestämma mig för vilka kolvar jag ska köpa alla är för dyra... Min jobbar kommpis best smidda kolvar till sin 6.5litre Pontiac gto 65a från staterna 6500kr med ringar och kolvbult hemma vid dören... 8st
det får jag nestan 2 kolvar för det är ju hel sjukt.:wall: Je från Ultramotor är billigast ca 11000 för bara kolvar utan ringar och bult.

Kolvar...

Torch - 2007-3-3 kl 19:04

Någon som vet något om Glenwood???
Nu är jag sugen på biggblock gtv 3,45 TT // Nilegård//

Maffia Alfisti - 2007-3-3 kl 19:24

Quote:
Ursprungligen postat av Torch
Någon som vet något om Glenwood???
Nu är jag sugen på biggblock gtv 3,45 TT // Nilegård//

Har inte du nog med effekt :D

Torch - 2007-3-3 kl 19:51

Effekt har han nog, men inte nog med effekt.

Hm, big bore, påminner mig om moppeåren...

Snigle malt to thä peopple! :beerchug:

jema - 2007-3-3 kl 20:49

då får man ju skämmas när man kör GTV6 orginal i småland :(

det får man redan nu iof

teoretiskeffekt i en glenwood TT? :D

Inte bara ute efter effekt.

Nilegård - 2007-3-3 kl 21:24

Utan mest tillförlitlighet.
Och ska jag ändå köpa dyra kolvar så varför inte löpa linan ut...
Effekt förväntningar = trasig låda = nog.

jema - 2007-3-4 kl 09:21

Quaife säljer transaxellådor... :D

kostar som en glenwoodmotor cirkus gurkus

jol - 2007-3-4 kl 11:42

Quote:
Ursprungligen postat av jema
Quaife säljer transaxellådor... :D

kostar som en glenwoodmotor cirkus gurkus

M5-lådan är billigare :smash:

Quife??? nääää

Nilegård - 2007-3-4 kl 15:11

Ska vara en gt bil!!!!
Inget jädrans drev tjut här inte...
Och jag tror att Colotti är dom enda som har drev... men man blir ändå inte kvitt synkroniseringen som är det största problett. Fast det borde finnas någon tillverkare som har transmision med rakskurett och dogbox i transaxel 116 fast jag har alldrig sett något riktigt vettigt för mitt ändamål.
Blir nog BMW tillsist tyvär om inte original fixar vad jag önskar.

Men jag är inte där än...

Alfa danne - 2007-6-26 kl 23:37

Hur går det här då?
Börjar vara intresserad av en uppdatering

Maffia Alfisti - 2007-10-28 kl 22:39

Upp!!

:banana:

Ok ok ok....

Nilegård - 2007-11-10 kl 08:59

Jag fick nog av min växellåda när 2 rök i sommras. Lurar på en vettig lösning enu... Jag hadde mycket strul med min nykonstruktion på min 2skiviga 215mm kopplingen oxå. Vill inte i alla lägen koppla ur redigt så den draggar, och lever bus. när det skall växlas. Jag ska beställa 3 st små stöddiga fjädrar att hjälpa mellandisken att lyfta från 1a lammelen. så är nog det botat. men det är regält trångt nu med svänghjul och lammeler distanser och skrot i utrymmet för kopplingen.
Kommer lite bilder så småningom när Torch får sin tumme ur snickareboden. Men motorn går skitbra nu, blir nog inte mer trim där nu. Intervallet 100-200 är den snabbare än min ny- GTV är 0-100:idea: Jag lyckades vid några tillfällen att slå loss bakhjulen i 160 km/h det är lite läbbigt. jag skulle oxå vilja reg bes innan nästa sommar hur nu det skall gå till...
Ytligare ett problem som jag inte blir klok på är styrservon det verkar som att den inte gillar 8300rpm den skummar oljan så den blåser ur när jag stoppar motorn. Någon som vet vad det beror på? jag har kollat tjuv-luft och slangar och 2 st pumpar och servostyrväxlar, men inte botat elendet. lite farligt när det huxflux sprayar hela motorrumett fult med ATF olja:wall: Men det händer alldrig när jag bara drar till 6000. Tyvär går det inte så lätt att fixa med remskivor p.g.a utrymett. Jag vill ju inte elda upp bilen p.g.a det, så jag klipte bara av remen till sist. Fast jag vill ha styrservo blir roligare när man inte behöver bryta sig fördärvad, med den körställningen jag behöver. jag är ju 1.9m och åker som en Jävla apa i bilen. Fast för vanlig landsväg kvittar det ju det är när det skall sladdas i 100 pluss som jag vill va snabbare på ratten.:dunce:

t16 - 2007-11-10 kl 22:39

Elservopump är lösningen!

Jo jag vet

Nilegård - 2007-11-12 kl 21:18

Men vi har averkat ett otal olika modeller på rallybilar vi lekt med, men det blir alldrig riktigt bra... om den inte kostar typ10 lopper. Men jag har snubblat på dom tankarna med...
Kan kanske va att jag suger i botten på pumphuset oxå kanske ska till en avluftning där ska prova det oxå.

t16 - 2007-11-13 kl 07:04

Det får inte komma luft i bara, jag har nog en till opel liggande...

Nu börjar jag mogna

Nilegård - 2007-12-8 kl 10:31

För att obdusera min växellåda. Jag undrar vad som hände den där natten i somrass då 2an bara drev en och en halv sekund, sedan lät det som fa..., ja ucsh. Trist var det. Men nu är jag sugen på lite Gtv6a... Jag får abstinens av turbo kvitter och bredsladdar i 100. Fy fan vag gött det är. Bättre en en tjurig sambo som bara tjatar om julklappar helt klart.

t16 - 2007-12-8 kl 11:52

Det kanske ser ut så här när du tar en titt?

[Ändrad 2007-12-8 av t16]

[Ändrad 2007-12-8 av t16]

4757DSC00011.jpg - 71kB

MaZ - 2007-12-8 kl 13:36

mmm, Saab 900...

mmm

Nilegård - 2007-12-8 kl 15:24

Ser så ut defenitivt SAAB. Jag tror att själva synkdelen med medbringaren helt enkelt sprack i min låda på 2an. skulle inte förvåna mig alls. verkade presis så då alla andra växlar fungerar utom 2an.

[Ändrad 2007-12-8 av Nilegård]

Torch - 2008-2-6 kl 21:49

Och detta var vad som hade hänt:

Dsc00108.jpg - 41kB

Torch - 2008-2-6 kl 21:50

Jag hade också satsat mina slantar på synkhylsan, men icke.
Trodde inte lådorna gick sönder såhär.

Dsc00113.jpg - 32kB

Torch - 2008-2-6 kl 21:56

Och här kommer några bilder på Davids hemmasnickrade dubbelskiviga sinter som i kombination med kletiga michelindäck tillintetgjorde 2ans drev.

Dsc00103.jpg - 47kB

Torch - 2008-2-6 kl 21:56

Original 3.0 jmf med modifierat för 2-skivling;

Dsc00107.jpg - 30kB

jema - 2008-2-6 kl 22:36

no offence, men du rycker ju spaken som en spelmissbrukare i Las Vegas. :D

Hoppas det löser sig, än har jag inte sett dig på raggarrundan i vimmerby ;)

Nilegård - 2008-2-6 kl 23:11

Quote:
Ursprugligen inlagt av jema
no offence, men du rycker ju spaken som en spelmissbrukare i Las Vegas. :D

Hoppas det löser sig, än har jag inte sett dig på raggarrundan i vimmerby ;)

Raggarrunda, jag är du sjuk man?

Nja sliter i spaken kan jag nog göra till den losnar helt ur bilen innan drevet ser ut så där tyvär. synket är helt och saknar inga delar som kunde komme i kläm... Det är som så här att lådan tål inte mer än ca 500Nm, sedan gör det så här tyvär. Lösningen är att köra på Gislaved Nordfost165or ( för det optimala släppett) Lär bli spektakulärt med långa häng i 180...

Alfa danne - 2008-2-7 kl 08:52

Surt att lådan far, var det vid kopplings upplsäppet efter växlingen den for, av rycket? eller var det under acceleration?
Hade en BMW turbo förrut som jag sköt lådorna i varje gång jag växlade fort, och dreven såg ut som ditt såg ut.
Jag ser inte fram emot att byta växellådor i min Alfa varje gång man kört, då måste man hitta en bättre lösning.
Vad har du planerat att göra åt detta? bara stoppa i en annan org? eller några andra planer?

Nilegård - 2008-2-7 kl 08:56

Quote:
Ursprugligen inlagt av Alfa danne
Surt att lådan far, var det vid kopplings upplsäppet efter växlingen den for, av rycket? eller var det under acceleration?
Hade en BMW turbo förrut som jag sköt lådorna i varje gång jag växlade fort, och dreven såg ut som ditt såg ut.
Jag ser inte fram emot att byta växellådor i min Alfa varje gång man kört, då måste man hitta en bättre lösning.
Vad har du planerat att göra åt detta? bara stoppa i en annan org? eller några andra planer?

Nä den dog bara under vanlig last dock strax efter en växling.
Nä ska inte bygga om till annan låda det förvanskar hela konceptet med den biltypen... Utan blir en momentbegränsning/ ladtrycksstyrning på låga växlar över 3000 varv. Brytare i lådan.

jol - 2008-2-7 kl 09:25

Quote:
Ursprugligen inlagt av Nilegård

nu då? Din nuvarande koppling på ny låda bak om karossen tillåter, fast då hamnar väl diffen utanför kofångaren... Svårt att behålla lådan där bak

Nilegård - 2008-2-7 kl 09:51

Quote:
Ursprugligen inlagt av jol
Quote:
Ursprugligen inlagt av Nilegård

nu då? Din nuvarande koppling på ny låda bak om karossen tillåter, fast då hamnar väl diffen utanför kofångaren... Svårt att behålla lådan där bak

Nä! Ska bygga Bertone nu. Med stadiga delar från början

t16 - 2008-2-7 kl 11:17

Vad sägs om audilåda bak som porsche har?

Var kronhjulet inschimsat på lådan eller kan det ha funnits ett spel?

Nilegård - 2008-2-7 kl 11:56

Quote:
Ursprugligen inlagt av t16
Vad sägs om audilåda bak som porsche har?

Var kronhjulet inschimsat på lådan eller kan det ha funnits ett spel?

Var ser du kronjulshaveri? Klart att det fanns spel enligt spec med rätt offsett oxå...

Audi 100 låda? ska jag vända dedionen bak o fram då eller bygga en helt ny bakvagn? Skulle inte tro det den har ju hela drevsatsen bakom diffen det blir ju helfel... Tack för alla tipps hur som... Alltid kul med lite bollplank.

[Ändrad 2008-2-7 av Nilegård]

[Ändrad 2008-2-7 av Nilegård]

t16 - 2008-2-7 kl 21:54

Vissa audilådor ska tydligen vara riktigt stabila och ger möjligheten att behålla lådan bak.

Angående glapp så tänkte jag på det Alfa danne skrev om ras vid snabb växling, glappet lär knäcka svagaste punken vilket troligen inte är kronhjulet.

Om du hade en orenoverad låda i så var den säkerligen glapp pga. av den där brickan som blir sliten i.

Fast med ordentlig effekt så är det nog naturligt att en låda tänkt till 130-160hk rasar, den har ju pallat långt ändå.

Gromyko - 2008-2-7 kl 22:13

Ursäkta min lathet, men finns det någon film där man ser att bilen fungerar? ;)

För övrigt så skulle du nog sälja flickvännen och investera pengarna i en Hyland. De är rätt stöddiga. (och dyra)

Torch - 2008-2-8 kl 18:57

Quote:
Ursprugligen inlagt av Gromyko
Ursäkta min lathet, men finns det någon film där man ser att bilen fungerar? ;)

Lider herrn av svag tro? Drevbilderna är väl bevis på att det finns viss potential iaf...:rolleyes:

Nej, finns ingen film, men vi får väl försöka fixa en snutt då när David mekat i nästa låda, om jag hinner innan även den blir drevsallad...

Annars får du väl slänga dig in i siben40'n och komma upp till småland för att torrgasa lite på liften och sniffa kolmonxid. Det är nyttigt för skelettet.:boing:

Kan ingen donera en 3.0 låda? (eller iaf tipsa om någon i bra till rätt pris)

Mr Njet! Du är välkomen till Solkusten!

Nilegård - 2008-2-8 kl 20:09

Eller att provköra när det finns tillfälle det lovar jag dej!
Ska försöka att masa mej i väg på några träffar i sommar.
Film är inte rätt forum för att uppleva den där det kan jag lova. Det är som att rita en smårgås när man är hungrig.

drzap - 2008-2-8 kl 20:15

jag tror att för att du ska få det att hålla så behövs rakskuren drevsats och ev förstärkning i lådhuset så det inte kan flexa lika mycket.

Kanske det...

Nilegård - 2008-2-8 kl 21:01

Inte alls säkert att rakskuret är bättre... den lådkonstruktionen är ganska smart faktiskt studera den nogrant. och se vart krafterna tar vägen. avböjningen på axelarna slipper jag inte med rakskuret tyvär och axialkrafterna är ganska väl kontrollerade i den lådkonstruktionen. Då dom lagrena sitter i samma bit, mitt i lådan. Att dreven skulle hålla bättre tror jag inte utan att bli för breda. får bygga om till 3 växlar då...
Hus flex är nog marginellt i den konstruktionen. Och att få oljan att klara den höga belastningen med mindre kuggingrepp som blir med rakt blir svårt utan breda drev.

drzap - 2008-2-8 kl 21:09

jag kan köpa allt utom det där med mindre kuggingrepp. vad jag förstår så ligger väl mindre av kuggarna mot varandra med snedskuret än rakskuret. rallybilar använder ju rakskuret för att det ger hållbarare lådor. nån annan fördel finns ju inte med rakskuret då det bullrar mer mm.

ps. det finns ju färdiga satser rakskuret till dessa lådor, hör med harjunpää.

[Ändrad 2008-2-8 av drzap]

Nilegård - 2008-2-8 kl 21:53

Tja dom sista 150,000kr drevsatser jag monterat i rallybilar har inte varigt rakskurna. dock är dom utan synk och med dogring koplingar för snabba växlingar. typ mc lådors stuk.
Att man skär rakt beror på att: 1 slippa axialbelastning i husett. 2 det är betydligt billigare maskinpark som åtgår till att fräsa.
Inte alla som byr sej om komfort är som sagt tidigare.
Men ett snedskuret drev har om det är rätt gjort större ingrepp en ett rakt. evolventkurvan bestämmer hur mycket som är i ingräpp på drevett i kombination med diameter och kuggantal. större modul på kuggen ger mer ingräpp men blir en kompromiss vid små diametrar, då botten på kuggen blir smalare än mid kuggs. Snedskär man har man 1, fler kugg i ingrepp samtidigt och en bättre smörjfilm då man sprider lasten över just en större yta. förutsatt att man har kugg i samma modul storlek när man gämför. Rallylådor brukar ha större modul på kuggen och färre kugg per diameter för att just ha mer basyta i botten på kuggen och för att slippa vasa smala kugg. det gör att det håller men det för mer oväsen då färre kugg är i ingrepp parralelt. Det har alltså mer med vilken modul kuggen är skurna med, en om dom är raka för att själva kugget skall hålla, sedan har man utrymmet att tänka på då breda raka drev inte alltid får plats. I en Impreza låda är det trångt och då blir det till att snedskära om oljan skall klara lasten och man skall slippa pitting skador eller att dreven skär.
I många rakskurna lådor är det för det mesta inte av det skäl att det skall hålla som det är just rakskurett, för dreven är slut i sina dogringar efter ca 100mil SS endå. utan för att dom är lätta att tillverka och det är utväxlingarna som optimeras för skogsvägsåka... Offta är dom rakskurna dreven skurna i kuggen när man kollar på dom efter ett par tävlingar, men vem fan bryr sej då det tjuter och lever om endå ingen tar ju notis om det tjuter mer eller mindre. Men det syns vid obduktion.

jema - 2008-2-8 kl 22:15

jag som trodde man körde rakskuret för att doggybox-principen inte funkar annars :dunce:

jao jao, inga raggarundor, men väl en sommarcruising i högt tempo mellan boxholm och gamleby vore ju kungligt i sån där appamaskin.

Finns det verkligen inga lådor som...?

Enzo Molinari - 2008-2-8 kl 22:18

Nilegård:
:worship:

[Ändrad av Enzo Molinari]

lusen - 2008-2-8 kl 22:20

Quote:
jag som trodde man körde rakskuret för att doggybox-principen inte funkar annars :dunce:

jao jao, inga raggarundor, men väl en sommarcruising i högt tempo mellan boxholm och gamleby vore ju kungligt i sån där appamaskin.

Finns det verkligen inga lådor som...?

Rak- eller snedskurna är principen istf synkringar. Så, ja, precis. WTF's up liksom? Jag vill som gromyko.

Film???

Nilegård - 2008-2-8 kl 22:42

Jaja ska se vad jag kan göra...
Får väll banda några goa häng nån da då.

drzap - 2008-2-9 kl 00:47

i stand corrected. :worship: här har vi en som har stenkoll på lådor hör jag. men jag tror fortfarande att det måste gå att få till en alfalåda som håller för mer än 500nm.

kan volvos m40lådor tåla så extremt med stryk som dom gör ska väl en alfalåda gå att få till tycker jag. jag vet ju om bilar där det sitter 7,4l diesel v8 på m40lådor och dom håller, även för burntävlingar...

ser fram emot att få se dina goa häng med alfan, du ska ha all respekt för det du lyckats med på denna bilen.

en sak jag funderat på, visst gjorde du en ny kardan med knutar? hur höll den och kan du göra fler att sälja?:deal:

Nilegård - 2008-2-9 kl 10:06

Quote:
Ursprugligen inlagt av drzap
i stand corrected. :worship: här har vi en som har stenkoll på lådor hör jag. men jag tror fortfarande att det måste gå att få till en alfalåda som håller för mer än 500nm.

kan volvos m40lådor tåla så extremt med stryk som dom gör ska väl en alfalåda gå att få till tycker jag. jag vet ju om bilar där det sitter 7,4l diesel v8 på m40lådor och dom håller, även för burntävlingar...

ser fram emot att få se dina goa häng med alfan, du ska ha all respekt för det du lyckats med på denna bilen.

en sak jag funderat på, visst gjorde du en ny kardan med knutar? hur höll den och kan du göra fler att sälja?:deal:

Jo det är fult möjligt att bygga en låda som håller. men jag har inte tillgång till maskinpark till annat en rakfrästa kugg och som sagt det är en Gt bil inte en stripp&banrace raket.
Prestanda finns så det räcker vill jag lova för att åka till korv kiosken.

Ang kardan, vad får den kosta? den blir inte billig. Jag hadde tur då jag hittade volvo delar som gick att använda som bas för bygget men ska man åka runt på skrotar och leta så tar det tid. sedan är det 10h svarva fräsa sticka splinse mm så det är myckett jobb. mer en man kan tro.

Fråga: Volvo M40 satt på en b20 och är någe stabbil alls. Du menar nog M400 som satt på Volvo 164. den är en stadig rackare. Dom fanns även med Laylock överväxel av planetväxeltyp. som lades i hydrauliskt med en magnetventil. då heter dom M41/ M410. Sedan kom M45 på 240 modellen med 4petad och M46 samma som M45 fast med överväxel från Laylock efter det M47 5växlad manuell. Sedan kom M90 oxå 5 växlad manuell fast med samma dervsats från volvo 850. sedan vet jag inte mer om volvo,s lådor. Men dom har jag oxå haft isär.

Sedan har jag grävt i Getrag,s 265 och 285 Bmw lådor. 285 är en riktigt fin låda. en sån ska jag ha i Bertone,n Satt i M5 moddelen. Tål garanteratt 500Nm kontinuerligt. den käns igen på att den har kylflänsar på husett och är 30mm längre då den har samma typ av axialkontroll på axlarna som alfetta lådan har från alfa. En smart konstruktion för att slippa fläx i husett som bryter i sär växellåds husett.

drzap - 2008-2-9 kl 10:49

det är möjligt att de kör m400, fick bara reda på att lådan är en fyrpetad från en gammal volvo. jag är imponerad att det håller för 7.4l dieseln.

aha, trodde att du svetsade på volvogafflar på alfakardan och balancerade. jag förstår att det blir dyrt om du har fräst splines mm som passar alfa på en volvokardan

vad blir det för bakaxel i bertonen då? mer bmw eller kommer nåt från alfa användas?

t16 - 2008-2-9 kl 12:41

Dedion med bmw klump vore kanske nått?

Dedionen har ju många fördelar och få nackdelar vad jag förstått.

Nilegård - 2008-2-9 kl 15:17

Quote:
Ursprugligen inlagt av t16
Dedion med bmw klump vore kanske nått?

Dedionen har ju många fördelar och få nackdelar vad jag förstått.

Ja jag hadde som skrivets tidigare en liten plan på just att ha en M5 slut växell och M5 låda i Gtv6,an men det tar ju udden av skarmen med bilen lite... Det är roligt att höra folks komentarer som ligger under bilen och glor oxå... För dom är ju udda minst sagt desse bilar.

Och den håller hyfsat om jag bara laddar 0,8 ju. så så får det va...

I bertonen skall det förmodligen bli en bakaxel från en tidig o-vanlig Volvo 1031 med aluminium diff hus. Som skall kompleterass med en Custom Torsendiff. från nått. den är ganska lätt och påminner lite om just 105 axeln. fast stadigare förmodligen. Fast Giordanelli körde med 2000axel på sin 500hp monster bil. så den kanske fixar däng den med.
Jag vet inte än hur jag skall göra det ger sej. M5 låda blir det med 155q4 spis. det är det enda jag vet. För dom grunkorna har jag redan.

jema - 2008-7-28 kl 16:49

Halloj!

Har den här tråden dött och en annan på samma ämne uppstått? Vore kul o se om du kör nått med "Besten", och om det mekas något än gör jag gärna ett (nytt) garagebesök!

//Mvh Mattias, Hultsfred

J.Aineland - 2008-7-29 kl 12:11

Quote:
Halloj!

Har den här tråden dött och en annan på samma ämne uppstått? Vore kul o se om du kör nått med "Besten", och om det mekas något än gör jag gärna ett (nytt) garagebesök!

//Mvh Mattias, Hultsfred

Instämmer, vad händer?

O du Mattias, hojta om du ska göra ett garagebesök. Jag hänger gärna med om jag får:rockon:

Torch - 2008-8-10 kl 12:18

Närå, tråden är inte död, men växellådor däremot dör på löpande band...

Här kommer en redogörelse från haverikommissionen:

Sedan första växellådshaveriet har bilen gått med 0,8 i laddtryck och fungerat bra med den nya kopplingen.

Hur vad det Nilegård? Pallade kopplingen inte 900 Nm i bänk innan den slirade?

Nästa pinal att kasta in handduken var en av distanserna vid drivaxlarna. Så nya sådana har tillverkats och monterats.

Edit: Sahvfning!

[Ändrad 10-8-2008 av Torch]

Dsc00156.jpg - 66kB

Torch - 2008-8-10 kl 12:24

Sedan gick hon några repor till, innan det åter var dags för ofrivillig rundfräsning av 2ans drev igen, precis som första haveriet.

Så står hon nu, så om någon som vill sponsra med ex vis en TS-låda så är det bra läge.:wink:

Dsc00151.jpg - 55kB

Torch - 2008-8-10 kl 12:31

Va? Har skurken Jaws (mannen med ståltänderna från Bondfilmerna Älskade spion och Moonraker) varit inne i garaget och skitit på trappen?
:maz:

Dsc00152.jpg - 73kB

J.Aineland - 2008-8-10 kl 12:55

Aj då, kanske dags att önska sig en ny specialtillverkad drevsats av tomten nästa gång som pallar för effekten?
Fast det blir väl billigare med M5-lådan o en dito bakaxelklump antar jag :dunce:

t16 - 2008-8-10 kl 22:25

En audilåda med diffbroms därbak kanske vore nått om man vill behålla transaxelkonceptet?

Enzo Molinari - 2008-8-11 kl 07:40

Porsche 944 Turbo har trevliga bakmonterade lådor med diffbroms.

t16 - 2008-8-11 kl 21:02

Är inte det en audilåda i grunden eller är det bara 924 som har det?

Ljungkvist - 2008-8-11 kl 21:16

hade inte Porsche 928 det? Dom med V8 sugmotor? har för mig att jag hört något om att någon kört med en sådan låda i en AR 116 bil för länge sedan...

Torch - 2008-8-11 kl 22:11

Alla sportfolkor med transaxellåda som jag sett bygger lådan även bakåt bakom bakaxeln, dvs funkar inte med DeDion... eller finns där någon annan som inte gör det?

Ljungkvist - 2008-8-22 kl 16:26

Har en bmw zf som passar direkt på motorn i garaget som ligger och väntar.. vilka problem har du träffats på i motorn.. tänkte vad som kommer ge upp först.. eller har det gått problemfritt..

Alfa danne - 2008-8-22 kl 23:35

Var på semester på Gotland och tog färjan tillbaka till Oskarshamn och kom på av en slump att här bor ju Nilegård, så jag slog honom en signal, och han kom och visade upp Besten, kul att se bilen och träffa honom personligen.

[Ändrad 2008-8-23 av Alfa danne]

sommar 08 018 [].JPG - 125kB

Alfa danne - 2008-8-23 kl 00:02

Och en från under huven.

sommar 08 016 [].JPG - 145kB

Oscar - 2008-8-23 kl 06:44

Quote:
Ursprugligen inlagt av Enzo Molinari
Porsche 944 Turbo har trevliga bakmonterade lådor med diffbroms.

Jag har bara åkt 944 Turbo nästan en gång, drivaxlar/knutar måtte komma från Audi 80 eller nått. Bärgning tillbaka iaf. Entusiastisk start och lite hugg från kopplingen och drivknuten sade godnatt. Kanske var nått fel som var trasigt redan innan.

Även om det inte är så kul, kan man inte begränsa laddtrycket på 2:an genom att låta en brytare styra laddtrycket med en magnetventil på 2:an. Om det är ett mer specifikt problem på just låga växlar.

/Oscar

Jo just presis så

Nilegård - 2008-8-23 kl 07:23

Jag har en plan på just det där du skriver om. Men jag ska bara ha tag i en ny organdonator först. Jag har gjort rent hus på delar till lådor nu. Jag tänkte sätta kontakten vid pluggarna till fjädder och kulan till växellåsen i kulissen på skiftaxeln till 1an och 2an. Det här är det enda vettiga att göra i nuläget. Laddtrycksstyrning har jag i mitt haltech och en ingång för vridresistor. Jag gör en liten krets med två vridmotstånd som jag skiftar med just växelådskontakten. Och vipps kan jag stryppa ladd när jag kör på 1an / 2an. och kan strypa motorn lätt med den ena på instrument panelen som inte styrs av kontakten oxå. Då kanske man kan ge fult utan att det spinner hejdlöst. Men nu måste jag ha tag i en vanlig 75 låda och sno ingående axel och 2ans drev från. Ingen som har billig med kass synk över?

Nilegård - 2008-8-23 kl 07:28

Quote:
Ursprugligen inlagt av Ljungkvist
Har en bmw zf som passar direkt på motorn i garaget som ligger och väntar.. vilka problem har du träffats på i motorn.. tänkte vad som kommer ge upp först.. eller har det gått problemfritt..

Motorn är inga problem med alls nu men jag sköt en topp pakning inan jag o-ringade fodrena, med en 1mm rostfri migtråd som ligger i ett 1X0,7mm spår. sen sitter det i hop bra. Jag väntar fortfarande på ett kolvras men dom verkar hålla bra än peppar peppar.

Nilegård - 2008-8-23 kl 07:37

Quote:
Ursprugligen inlagt av Alfa danne
Var på semester på Gotland och tog färjan tillbaka till Oskarshamn och kom på av en slump att här bor ju Nilegård, så jag slog honom en signal, och han kom och visade upp Besten, kul att se bilen och träffa honom personligen.

Ja döm om min förvåning... Jag trode inte mina öron när du ringde och sa att du var i min by. Det var kul att träffas! Nästa gång hör du av dej tidigare så vi kan arangera nått trevligt när du är i krokarna.

t16 - 2008-8-23 kl 20:36

Ja säg till då, tiden börjar rinna ut i år, du ska inte till mantorp och titta? jag ska dit men det blir enda banträffen för mig i år pga. husköp.

Torch - 2008-8-24 kl 13:51

Vänta lite,

har inte vissa Corvette-modeller transaxellåda, endel till och med manuell 6 vxl...?

Efter en snabb titt runt (var svårt att hitta nån info sådär direkt) så verkar det som att C5an med 6vxl manuell kanske kunde vara ett alternativ till laddtrycksbegränsning.

Jag kan inte alls Corvette, men nån annan här kanske har nåt bra tips?

Hittade följande bild;

chevrolet.corvette6speedmanual.500.jpg - 20kB

callekula - 2008-8-24 kl 14:33

Quote:
Ursprugligen inlagt av Torch
Vänta lite,

har inte vissa Corvette-modeller transaxellåda, endel till och med manuell 6 vxl...?

Efter en snabb titt runt (var svårt att hitta nån info sådär direkt) så verkar det som att C5an med 6vxl manuell kanske kunde vara ett alternativ till laddtrycksbegränsning.

Hittade följande bild;

Intressant! Borde ju vara en låda som tål lite stryk. Hur det är med just transaxeln vet jag inte. Någon som vet hur mycket en 6-vxl C5 transaxel låda är god för?

Mos...

plyshe - 2008-8-24 kl 16:15

Tja en sån är lär nog stå emot 500Nm. Minst..:headbang:

HanZolo - 2008-8-24 kl 17:54

Quote:
Ursprugligen inlagt av plyshe
Tja en sån är lär nog stå emot 500Nm. Minst..:headbang:

Nästan värdelöst vetande - Corvette C5 original = 345-350 kusar och 470 Nm...

Den manuella är 6-växlad. Dock sitter det automat i alldeles för många Corvetter...

Nilegård - 2008-8-24 kl 19:42

Quote:
Ursprugligen inlagt av Torch
Vänta lite,

Hittade följande bild;

Det där är nog en sak jag måste åka till Vette Pojkarna i Grönskåra och kolla noga på. Jag tog för givet att Vetten hade lådan fram jag. Men det kanske är helt fel...

Nilegård - 2008-8-24 kl 19:47

Det ser ju ut som lådan har en möjlighet till att ändra utväxling till slutväxeln med lite drev i rumpan på lådan.
Om det är så så vore det ju helballt.

MaZ - 2008-8-24 kl 20:55

Dom lådorna jag har sett i rigg på jobbet har jag svårt att tro att man kan knäcka med nån Alfamotor, dom är förbannat grova.

Byta pinjong gör man nog inte i brådrasket, är väl som på vilken diff som helst skulle jag tro.

Masse - 2008-8-24 kl 21:15

Corvetten fick lådan bak i o med C5 som kom -97. Samma låda (innehåll) kom redan -89 då fromt monterad dock. För att återgå till C5 så hadde den mycket riktigt 345 kusar från början. Jag har för mig att det var -01 som Z06 kom och den hadde 404 kusar.
Kan tänka mig att C6an använder samma grejer (jänkarna brukar överdimentionera rätt bra och vara ovilliga att ändra på saker som funkar) och den har ju 625 kusar i senaste utförandet.
1an till 5an är rätt okej växlade (kanske lite högt) medans 6an är en ren överväxel. Har för mig att den gör 72km/t vid 1000 rpm.

Som sagt det krävs nog en ducktigt vässad Alfa maskin för att knäcka en sådan låda.:bananana:

Information

bear_poo - 2008-8-25 kl 10:21

http://www.web-cars.com/corvette/1997-3.php

Torch - 2008-8-25 kl 17:51

Hehe,, fan va bra om det skulle vara en framkomlig väg.

Då får du bygga en egen torque tube också kanske...eller sno den med från vetten!
:afro

Ser ju groteskt grov ut iaf utifrån sett. Blir till att massera stackars kardantunneln och bagagerumsgolvet ordentligt... bara skiten går dit på längden...:(

DSC_2704_a.jpg - 51kB

Nilegård - 2008-8-27 kl 13:01

Quote:
Ursprugligen inlagt av MaZ
Dom lådorna jag har sett i rigg på jobbet har jag svårt att tro att man kan knäcka med nån Alfamotor, dom är förbannat grova.

Byta pinjong gör man nog inte i brådrasket, är väl som på vilken diff som helst skulle jag tro.

Inte byta pinjong! bara en liten växel som driver den... (sekundärslutväxel) gamalt race knep för snabba byten mellan olika förhållanden.

Jag köper en sån tror jag...

Nilegård - 2008-8-27 kl 13:02

finns

bear_poo - 2008-8-27 kl 14:51

På bildelsbasen

ANY - 2008-8-27 kl 22:06

Annars har ju även Maserati 4200 transaxel & 6 växlar...
Finns även skrotade sådana att få tag på. Spidern har kortare transaxel än Coupé.

http://www.eurospares.co.uk/partTable.asp?M=3&Mo=383&A=1&B=2...

[Ändrad 2008-8-27 av ANY]

Pages:  1  2  3