AlfaPower

Giulia Super 1972

 Pages:  1  2

Grifo - 2006-3-16 kl 20:00

Eftersom ingen hade lust att köpa bilen för begärda kaffepengar så spottar jag i nävarna och sätter ihop den istället.

Karossen är lackerad i Alfa original "prugna" = plommonfärgad.
Efter ett rent helvete med dörrarna till bilen (som inte passade överhuvudtaget) så kom Fredrik Laveson till undsättning och levererade 4 st. rostfria dörrar som sedan lackerats och idag har monterats = första steget är taget :thumbsup:

[Editerat 16-3-2006 av Grifo]

000_0729.jpg - 154kB

Robbie - 2006-3-16 kl 20:28

Gött!
Härligt med flera gammelalfor!
Vad blir det för motor till den?
Det satt väl ingen i för tillfället om jag fattade den gamla annonsen rätt!
:steering:

Grifo - 2006-3-16 kl 20:45

Motorvalet är inte gjort ännu, det beror antagligen på hur snabbt bilen skall bli färdig - jag hoppas på Skokloster :cool:
Snabbalternativ: 1,8 med Webrar , högkompkolvar och trimkammar - ca 140hk

Ekonomialternativ: 75 TS original - 145hk - osäker på om man kan stänga huven med detta alternativ.

Älsklingsalternativ: 155 TS 8V med överladdning - 300hk, hela kitet med o-ringade foder, Garret GT37, progammerbart sprut o.s.v

Lutar mest åt det första alternativet just nu.

Hawkeye - 2006-3-16 kl 20:49

Älsklingsalternativet! Älsklingsalternativet! Älsklingsalternativet! Älsklingsalternativet! Älsklingsalternativet!

NZORIKKO - 2006-3-16 kl 20:54

V6 :banana:

Robbie - 2006-3-16 kl 20:54

Många att välja på.
Jag gillar förgasarbröl och det tycker jag passar bra i en sån bil. Men självklart är Älsklingsalternativet mycket trevligt..:banana:

selmer - 2006-3-16 kl 21:45

Skönt att se att du använder friåret till något vettigt! :bananana:

Klart att du skall ha en lätt trimmad 1750 i bilen. En nordmotor med höjt komp, portad topp, lite vassare kammar, ett lättat svänghjul och en noggrann balansering - bättre blir det inte :saythat:

MaZ - 2006-3-16 kl 21:49

Jag vet var det står en elak TS motor till salu annars. 200Hk sugis... :steering:

Samme - 2006-3-16 kl 22:05

Giulior är rara och snygga! Ska bli kul att se den på Skokloster Gunnar! :smash:

po - 2006-3-16 kl 22:43

Elak och elak?
Hur jag än vrider och vänder så kan jag inte få denna bil till elak men den färgen...

Men skitläcker är den och det är en helt annan sak!

/po

Grifo - 2006-3-17 kl 09:51

Quote:
Ursprungligen postat av MaZ
Jag vet var det står en elak TS motor till salu annars. 200Hk sugis... :steering:


-Hos någon Moberg:are kanske?
Det vore perfekt men min kassa tillåter inga större utsvävningar för tillfället.
:beerchug:

MaZ - 2006-3-17 kl 12:50

Precis. :)

Low, Fat, GTV6 - 2006-3-17 kl 17:37

Klart du ska bygga ts turbo!
Färgen på den där är ju klart.........intresant.
se till å få den klar till skokloster bara. vi kanske skulle gruppköra dit i år?
// låg å fet som inte hittar till skokloster, knapt ens hem till horndal :D

Värmepaketet

Grifo - 2006-3-22 kl 15:48

Som skickades med var en hög rostiga plåtbitar, div. plastdetaljer, en fastrostad fläktmotor och ett råttbo i botten :(

000_1008.jpg - 62kB

Efter några timmas jobb.

Grifo - 2006-3-22 kl 15:50

Med puts, slip, lack, motorrenovering, nytt membran till kranen, montering av ny skumtätning i spjällen samt smörjning så blev resultatet kanon :D

000_1007.jpg - 80kB

MaZ - 2006-3-22 kl 16:32

Oh jävlar! :oO

Det där var ju riktigt nice! :thumbsup:

Fälgproblemet är löst

Grifo - 2006-3-29 kl 15:03

Bilen står på strykfula Peugeot l.m-fälgar och det vore en skam att behöva köra med dom på en Giulia - ett besök hos en god vän resulterade i ett livstidslån av 4 st. snygga alufälgar 6,5x15" som tidigare suttit på hans Spider Duetto :D
Däcksdimensionen bir 185/65/15 - billigt och lagom brett samt nästan identisk rullomkrets med original 165-14.

000_1016.jpg - 196kB

Motorproblemet också löst

Grifo - 2006-3-29 kl 15:10

Efter ett par djupdykningar i Stockholms undre värld hemfördes igår 1 st. 1,8 i kanonskick som trimmats av Greysteel och en renoverad 1750 med det saknade oljetråget och nya packningssatser till 1750/1800. Tanken är att bygga en motor av dessa två med 1750 block, vev, stakar, foder samt 1,8:ans högkompkolvar och portade topp med Elwa-kammar.

000_1015.jpg - 168kB

Gromyko - 2006-3-29 kl 20:54

Skumma kommentarer om färgen på din bil...

Ollonlila är klart underskattat.

Jag är ganska säker på att du kan stänga huven även med en TS i bilen.
Om du inte stoppar in en potatis i avgasröret och en höna i insugningsröret så har du c:a 155 hästar ur en original TS;
under förutsättning att du inte blir trädkramare och bestämmer dig för att montera katalysatorn.

Fuchs - 2006-4-7 kl 21:07

det kommer att bli jätte fint! speciell i denna färg...lyckar till!!! :banana_thingy:

Liten uppdatering

Grifo - 2006-4-10 kl 19:33

Motorerna revs omgående och tyvärr så var den nyrenoverade 1750:an vattenskadad - den hade stått under ett rör som droppat vatten och ettans tändstift var inte åtdraget = foder & kolv rostiga och ärgade.
1.8 motorn så däremot fräsch ut och vevaxeln lämnades till en bekant som borrade och svarvade till hål med bussning för växellådstappen.
Kolvringsgapet var inom toleranserna och kolvar/foder såg fina ut så en grundlig rengörning samt montering av nya packningar och packboxar fick duga.

Bussningen i lagerbrons:

000_1024.jpg - 136kB

Bottendelen ihopmonterad

Grifo - 2006-4-10 kl 19:40



000_1022.jpg - 134kB

AlfaRobban - 2006-4-11 kl 15:48

Ser bra ut... Du hinner väl lätt få ihop den till Skokloster :)

Förgasarna renoverade

Grifo - 2006-4-11 kl 19:03

Stod ute i vårsolen och gjorde detta smörjobb - alla packningar , o-ringar, membran och nålventilerna byttes samt en rejäl polering gav resultat.

000_1025.jpg - 106kB

Styrningen renoverad

Grifo - 2006-4-11 kl 19:06

Alla styrleder bytta samt rengörning, målning och smörjning av hjälpstyrarm och växel.

000_1031.jpg - 95kB

Luckan - 2006-4-11 kl 19:08

Vackert Gunnar!

Handbromsen renoverad

Grifo - 2006-4-11 kl 19:09

Nya handbromsbackar (passar från MB 123-ser. med lätt modifiering - Biltema lagervara) , nya löpare och rullar samt renovering av justeringshjulen.

000_1028.jpg - 224kB

Skivorna bak blästrade/målade

Grifo - 2006-4-11 kl 19:11

P.g.a fälgvalet så syntes de rostiga skivorna och oken alltför väl genom fälgen vilket framtvingade en åtgärd runtom.

000_1029.jpg - 217kB

Motsvarande främre upphängning

Grifo - 2006-4-11 kl 19:13

Fräscha gula Koni samt Exotron sänksats satt redan på bilen :thumbsup:

000_1030.jpg - 241kB

Samme - 2006-4-11 kl 20:38

Fan va fint det blir! Keep it going!

olleinsulander - 2006-4-11 kl 20:46

Det ser toppen ut, kul att köra hem med två alfa motorer i skuffen. Trakterna kring Avesta verkar vara ett riktigt Alfa lokus. Men, blir inte den grå motorhuven ,under foto sessionerna, repig av förgasarna och värmepaketet? :)
Olle

po - 2006-4-11 kl 21:01

Verkar bli riktigt fint det här.

Kontrasten gammal bil med nya alu-fälgar blir ibland riktigt ballt!

Fort framåt verkar det också gå, om man jämför med mitt fåtummenurrövenmeckande.

/po

Guson - 2006-4-11 kl 22:15

Quote:
Ursprungligen postat av olleinsulander
Men, blir inte den grå motorhuven ,under foto sessionerna, repig av förgasarna och värmepaketet? :)
Olle


Troligen inte mer än vindrutan blir av att köra utan torkarblad...:smash:

Guson

J.Aineland - 2006-4-12 kl 09:40

Shysst jobbat Gunnar! :thumbsup:

(önskar att jag också hade friår)

/Jocke

ps.Du har U2U.ds

Gromyko - 2006-4-12 kl 09:55

Quote:
Ursprungligen postat av Grifo
Nya handbromsbackar (passar från MB 123-ser. med lätt modifiering - Biltema lagervara) , nya löpare och rullar samt renovering av justeringshjulen.


BMW 323 serie 1 passar också.
Kanske är samma backar?

Har vi någon lista på forumet över vilka "bastard"-reservdelar som passar på våra bilar? Kunde vara praktiskt.

Du låste muttern till hjälpstyrarmen ordentligt va? (Såklart du gjorde.)
När jag precis köpt min första Bertone och var ute och gasade så ramlade hjälpstyrarmen av. Någon hade dragit muttern lite för dåligt. Kunde slutat med katastrof.

En annan intressant aspekt när det gäller hjälpstyrarmen är att det är den som är boven när styrningen är trög eller kanns sladdrig. Jag bytte till en frisk styrarm på Berlinan och fick en "ny" bil på köpet.

Grifo - 2006-4-12 kl 10:20

Quote:
Du låste muttern till hjälpstyrarmen ordentligt va? (Såklart du gjorde.)
När jag precis köpt min första Bertone och var ute och gasade så ramlade hjälpstyrarmen av. Någon hade dragit muttern lite för dåligt. Kunde slutat med katastrof.

En annan intressant aspekt när det gäller hjälpstyrarmen är att det är den som är boven när styrningen är trög eller kanns sladdrig. Jag bytte till en frisk styrarm på Berlinan och fick en "ny" bil på köpet.


Jodå, jag drog åt den så mycket jag tordes - sedan är det ju en saxpinne som ev. kan rädda en också.
Symptomet med trög hjälparm känns bekant, hade tre olika att välja på, tog den som såg visuellt fräschast ut och vid demontering så upptäcktes att fettet torkat ut och var som parmesanost i konsistensen. Rengörning och nytt molybdenfett gjorde susen för rörligheten.

Beställde en ny framruta hos Veterania i förrgår - leverans utlovad till den 24/4 - hoppas att det klaffar.

Gromyko - 2006-4-12 kl 11:17

Quote:
Ursprungligen postat av Grifo

Beställde en ny framruta hos Veterania i förrgår - leverans utlovad till den 24/4 - hoppas att det klaffar.


Quanta kosta?
(Det är samma ruta till min Berlina)

Är det klarglas eller tonat?
Finns det med tonad ovankant?

Grifo - 2006-4-12 kl 11:38

Quote:
Ursprungligen postat av Gromyko
Quote:
Ursprungligen postat av Grifo

Beställde en ny framruta hos Veterania i förrgår - leverans utlovad till den 24/4 - hoppas att det klaffar.


Quanta kosta?

Pris enl. muntlig offert - 2000:-
Beställde klarglas med tonad rand längst upp och i andra hand helt gröntonad ruta.
Tillägg ca. 100:- för toningen.

(Det är samma ruta till min Berlina)

Är det klarglas eller tonat?
Finns det med tonad ovankant?

Paket aus das Reich ist jetzt angekommen !

Grifo - 2006-4-13 kl 11:15

Jawohl, klackarna i taket (eller ihopsmällda med stuns kanske) - en bättre födelsedagspresent kunde knappast ha anlänt - kaffet på sängen, gratulationerna och lovsångerna uteblev som vanligt men Firma Italia-Oldtimer, Kronprinzenstrasse 51, Solingen Deutschland levererade nya motorfästen, förgasargummin, växellådsfäste, kylslang och renoveringssats till kopplingscylindern - alles schnell und billig, vielen dank.
De intresserade hittar dom på www.ebay.de

000_1033.jpg - 130kB

Bling !

Grifo - 2006-4-13 kl 12:12

Nya skärmblinkers (serie 1) monterade, snyggt och fartigt :thumbsup:

000_1040.jpg - 122kB

Äntligen motorlyft.....

Grifo - 2006-4-15 kl 16:27

Perfekta förhållanden , varmt och soligt :cool:

000_1043.jpg - 300kB

Färdigt !

Grifo - 2006-4-15 kl 16:32

Inga missöden förutom att den fräscha kopplingslamellen var trasig - såg ut som att en storslägga landat mellan två av fjädrarna :(
Tack för ett trevligt besök , Björnbusen & Aris - jag fick lite annat att tänka på en stund, samtidigt som mina bekymmer kändes små i jämförelse med ert.
:beerchug:

000_1045.jpg - 236kB

Groteskt läcker bil!!

GTVJocke - 2006-4-16 kl 11:09

Var det verkligen INGEN som ville köpa den av dig? Fast det är klart, det lockar ju rätt bra nu när den börjar bli i ordning...

Om jag ändå hade ett fast jobb...

/Jocke

Grifo - 2006-4-16 kl 22:23

Var det verkligen INGEN som ville köpa den av dig? Fast det är klart, det lockar ju rätt bra nu när den börjar bli i ordning...
--------------------------------------------

-Visst fanns det ett par spekulanter , en av dom kom och tittade på bilen tre (!) gånger utan att kunna bestämma sig - då ledsnade jag ur totalt......
Det finns, banne mig, inget tristare och mer otacksamt än att sälja en biljävel !

[Editerat 16-4-2006 av Grifo]

Spirit - 2006-4-17 kl 16:00

Grifo , den modellen av förgasargummin har jag 4 nya liggande.

GTVJocke - 2006-4-18 kl 21:34

Quote:
Ursprungligen postat av Grifo
Var det verkligen INGEN som ville köpa den av dig? Fast det är klart, det lockar ju rätt bra nu när den börjar bli i ordning...
--------------------------------------------

-Visst fanns det ett par spekulanter , en av dom kom och tittade på bilen tre (!) gånger utan att kunna bestämma sig - då ledsnade jag ur totalt......
Det finns, banne mig, inget tristare och mer otacksamt än att sälja en biljävel !

[Editerat 16-4-2006 av Grifo]


Aj fan, det lät trist... Men, så är det! Det finns många drömmare därute (jag vet, jag är en av dem!). Men som min signatur säger: "Vänta tills jag är klar med studierna...". Då lär det bli svårt att hålla mig från nåt trevligt, italienskt åk! :saythat:

/Jocke

Kopplingen komplett !

Grifo - 2006-4-19 kl 15:16

Tack till Husabert som bistod med ny lamell och slavcylinder - de gamla delarna dömdes ut vid kontroll och ny tryckplatta + urtrampningslager fanns i källaren.

000_1066.jpg - 130kB

Montering/centrering.

Grifo - 2006-4-19 kl 15:20

Många tycker att man skall montera motor & låda i paket på 105-bilarna, dock inte jag - man undviker problemen med lackskadade motorrum samt klämrisk om man tar dom separat.
Kopplingen centreras här med hjälp av en skrotad axel från en Giulietta Sprint.

000_1068.jpg - 372kB

Växellådan klar för montering.

Grifo - 2006-4-19 kl 15:23

Rengjord och med nya packboxar samt bakre bussning solar sig lådan i väntan på en betydligt dystrare tillvaro.

000_1064.jpg - 206kB

Grrrrrrrr !!!

Grifo - 2006-4-19 kl 15:32

En av de faktorer som stjäl mest tid vid en renovering är letandet efter rätt delar.
detta gäller i synnerhet när man själv inte demonterat bilen utan fått alltihop i kartonger (utan att ens veta om allt är medskickat)
Ett exempel som tog en hel timme extra tid idag är bulten/skruven som bakre växellådsfästet är fäst vid.
Eftersom detta inte är min första Giuliarenovering så är jag införstådd med hur delen skall se ut, vilket underlättar en del.
Efter en halvtimmes letande i div. lådor hittades en bult som såg bekant ut, hurrarop och glädjeskutt byttes mot svordomar och tandagnissel när den passade i hålet men var 2 cm för kort:whip:
Efter ytterligare en halvtimmes tröstlöst letande hittades äntligen en bult som stämde i måtten och upphängningen kunde förenas med växellådan.:P

000_1070.jpg - 85kB

Grodperspektiv.

Grifo - 2006-4-19 kl 15:36

Lådan sitter på plats och en välförtjänt fikarast i solen hägrar....:thumbsup:

000_1071.jpg - 275kB

Gromyko - 2006-4-19 kl 18:37

Quote:
Ursprungligen postat av Grifo
Många tycker att man skall montera motor & låda i paket på 105-bilarna, dock inte jag - man undviker problemen med lackskadade motorrum samt klämrisk om man tar dom separat.


HURRA!!!
Äntligen någon som hajat hur det ska gå till.
Oändligt mycket smidigare än att krångla ner hela paketet på en gång.

Krångel hela tiden !

Grifo - 2006-4-21 kl 20:45

Originalkardanaxeln saknade, obegripligt nog, den styrhylsa i härdat stål som skall centrera axeln mot växellådans utgående axel. En kardanaxel från en hädangången Berlina 2000 fick agera donator (tack Marco !) och bistå med styrhylsa. Detta var dock lättare sagt än gjort - hylsan satt som svetsad och kardanaxeln fick smaka kapskiva innan det hela löste sig. Väl lös så glappade styrhylsan i Giulia-axeln med ett par tiondelar och fick istället loctite-limmas innan den satt fast på rätt plats - suck !

000_1081.jpg - 90kB

Axeln monteringsklar.

Grifo - 2006-4-21 kl 20:49

Till sist blev det bra - en fabriksny bakre kardandel hittades i källaren i en bortglömd kartong - jippeee!
En halvtimmes letande efter de speciella bultar/muttrar som axeln är fästad med tonade ner lyckan en aning.

000_1083.jpg - 63kB

Avgassystemet framgrävt.

Grifo - 2006-4-21 kl 20:52

Nytt system av originaltyp - dock med "sport-endrohr" (ohne TUV) , för ett mer maskulint avgasljud, grävdes fram ur det proppfyllda källarförrådet :thumbsup:

000_1082.jpg - 142kB

Aris - 2006-4-21 kl 21:01

det blir ju alldeles underbart. starkt jobbat Gunnar :thumbsup:

Grifo - 2006-4-26 kl 14:19

Quote:
Ursprungligen postat av Aris
det blir ju alldeles underbart. starkt jobbat Gunnar :thumbsup:


Tack !
Det står dock klart att bilen inte hinner bli klar till Skokloster-träffen. Rutan har inte kommit + att div. oväntat småkrångel grusat förhoppningarna :(
Det positiva är att Giulian´s lillebror (med samma eleganta kulör) står startklar och beredd inför måndag :D

000_1093.jpg - 147kB

Grenrören på plats

Grifo - 2006-4-26 kl 14:22

Tack Kowalski som sålde ett par beg. grenrör till rätt pengar - dom är nu glasblästrade, behandlade med ugn-svärta och monterade på bilen.

000_1092.jpg - 88kB

MaZ - 2006-4-26 kl 14:46

Quote:
Ursprungligen postat av Grifo
...styrhylsa i härdat stål som skall centrera axeln... ...glappade styrhylsan i Giulia-axeln med ett par tiondelar och fick istället loctite-limmas innan den satt fast på rätt plats - suck !


Vän av ordning frågar sig hur du centrerade hylsan om den glappade ett par tiondelar?
Låter som ett guldläge att skaffa sig vibrationer om man inte tänker sig för. ;)

Grifo - 2006-4-27 kl 17:15

Quote:
Ursprungligen postat av MaZ
Quote:
Ursprungligen postat av Grifo
...styrhylsa i härdat stål som skall centrera axeln... ...glappade styrhylsan i Giulia-axeln med ett par tiondelar och fick istället loctite-limmas innan den satt fast på rätt plats - suck !


Vän av ordning frågar sig hur du centrerade hylsan om den glappade ett par tiondelar?
Låter som ett guldläge att skaffa sig vibrationer om man inte tänker sig för. ;)


Busenkelt - kragen på bussningen har identiskt mått med axeländen - strök på rejält med loctite och låste bussningen med två klämmor i kors.

Värmeplåtar till avgassystemet

Grifo - 2006-4-27 kl 17:20

Är en otrevlig historia - originalen består av svartplåt som klätts med ett lager asbest el. liknande äckligt material som pulvriseras så fort man petar på det.
Min förra Giuliarenovering utgick ifrån en så lättad bil som möjligt, värmeskydden skippades helt och man brände fötterna efter hård körning.....
Nya skydd tillverkades av 1,5 mm aluminiumplåt som knäcktes, bockades och rillades efter originalets utseende.

000_1097.JPG - 154kB

AlfaRobban pustade sedan plåtarna

Grifo - 2006-4-27 kl 17:21

Med hjälp av golvfast polermaskin och vax.

000_1100.jpg - 220kB

Och så här bra blev resultatet

Grifo - 2006-4-27 kl 17:22

Främre plåten

000_1102.jpg - 249kB

selmer - 2006-4-27 kl 17:27

Polerade värmesköldar - nu börjar det bli överkurs :worship:

po - 2006-4-27 kl 17:28

Snyggt!

:thumbsup:
/po

Grifo - 2006-4-27 kl 19:37

Och den bakre - under baksätet.

000_1103.jpg - 195kB

Bromsoken på plats

Grifo - 2006-4-27 kl 19:52

En Alfa 90 V6 fick släppa till på främre oken av märke Brembo (i aluminium) och dom passar på 105-bilar med 1300-1600 cc om man tar bort distansskivorna mellan ok-halvorna.

000_1098.jpg - 230kB

Kyckling

marco - 2006-4-27 kl 21:50

Man ska inte skratta åt andra Gunnar

KYCKLING

Gromyko - 2006-4-27 kl 22:16

Snygga värmeplåtar.

Du måste ha såna här också.



Edit = mindre bild.

[Editerat 2006-4-27 av Gromyko]

AlfaRobban - 2006-4-28 kl 08:22

Värmeskyddsplåtarna blev jävligt snygga.
Kämpa på nu, i helgen ska vi dricka bärs.
Bara så att du vet :beerchug:

Grifo - 2006-4-28 kl 15:33

Quote:
Ursprungligen postat av Gromyko
Snygga värmeplåtar.

Du måste ha såna här också.



Edit = mindre bild.

[Editerat 2006-4-27 av Gromyko]


Snyggt !
Jag har redan köpt Lokari-innerskärmar av Markus Moberg så det blir heltäckande!
:beerchug:

jema - 2006-4-29 kl 11:01

Quote:
Ursprungligen postat av Grifo

Snyggt !
Jag har redan köpt Lokari-innerskärmar av Markus Moberg så det blir heltäckande!
:beerchug:


eh, vad är lokari-innerskärmar? :dunce:

Gromyko - 2006-4-29 kl 20:35

Quote:
Ursprungligen postat av jema
Quote:
Ursprungligen postat av Grifo

Snyggt !
Jag har redan köpt Lokari-innerskärmar av Markus Moberg så det blir heltäckande!
:beerchug:


eh, vad är lokari-innerskärmar? :dunce:


Innerskärmar i aluminium av märket Lokari.
Bör användas på alla 105-seriebilar som ska köras när det inte är snustorrt ute.
Mer eller mindre ett "standardtillbehör".

El kopplingar

Bacchus - 2006-5-5 kl 18:02

Har du fått ihop det elektriska än??:cool:

Grifo - 2006-5-6 kl 09:14

Quote:
Ursprungligen postat av Bacchus
Har du fått ihop det elektriska än??:cool:


----------------------------------

Njae, jag får nog vänta tills Bacchus uppenbarar sig. (vinets gud ?! - borde vara ölets gud :P )

Öka

Bacchus - 2006-5-6 kl 16:03

Quote:

Njae, jag får nog vänta tills Bacchus uppenbarar sig. (vinets gud ?! - borde vara ölets gud )

Ruset och vinets gud! Kommer nog att uppenbara sig hos AlfaRobban på grillparty ikväll:beerchug:
Tycker att du tappat lite fart med Guilian sedan du gav upp Skokloster.... Kanske kan hjälpa till med det elektriska ändå, mitt förråd av fulöl från tyskland börjar sina :wall:

Tappat fart - JA !

Grifo - 2006-5-16 kl 11:32

Luften har tillfälligt gått ur och ett par mellanspel i form av Alfa 75-jobb har tagit (och tar fortfarande) tid.
Nu har dock rutan kommit - återstår att hämta den i Finspång :(
1 st. reservdels-Berlina 1750 inhandlades på Skokloster och några saknade delar har därmed kommit på plats på Giulian.

000_1108.jpg - 181kB

Renoveringen är igång igen

Grifo - 2006-6-7 kl 19:48

Den jättesnygga nylackade tanken som satt i bilen togs för säkerhets skull ur för inspektion. Det upptäcktes att något arsel bara skrapat av lös rost och massa samt sprayat tanken med svart färg trots att den var gravrostig och helslut - suck!
En fräsch Berlina 2000-tank rotades fram och gjordes plåtren innan den fick välförtjänta lager av rostskyddsfärg samt svart topplack - resultatet blev bra och tanken rymmer dessutom några liter extra mot originalet.

000_1135.jpg - 349kB

NZORIKKO - 2006-6-7 kl 20:46

Hade vi vetat att Berlinaförsäljningen till dig skulle sinka din renovering av Giulian så skulle vi ha sålt Berlinan till någon annan. :lips:
:lamer:

Grifo - 2006-6-10 kl 21:00

Quote:
Ursprungligen postat av NZORIKKO
Hade vi vetat att Berlinaförsäljningen till dig skulle sinka din renovering av Giulian så skulle vi ha sålt Berlinan till någon annan. :lips:
:lamer:


-Ni har inte sinkat mig , snarare tvärtom. Kaos på hemmafronten, för mycket festande och allmän odiciplin är orsaken till att det gått trögt ett tag.
Nu siktar jag på CAR:s 50-årsjubileum :thumbsup:

ÖKA!!

Bacchus - 2006-8-17 kl 21:57

Det händer ju massor av saker på bilen, men tråden står still....?

Har du kastat ut datorn? :lamer:

Grifo - 2006-8-22 kl 07:53

Quote:
Ursprungligen postat av Bacchus
Det händer ju massor av saker på bilen, men tråden står still....?

Har du kastat ut datorn? :lamer:


Det kommer bilder om ett par dagar, har en del annat att fixa också :beerchug:

Nyrenoverad generator

Grifo - 2006-8-29 kl 14:30

Av märket Magneti Marelli - tack till Bacchus för snyggt jobb och delar till inköpspris :beerchug:

000_1154.jpg - 179kB

Nya huvudcylindrar till broms & koppling

Grifo - 2006-8-29 kl 14:37

Systemen är åter igång med bromsvätska från Tutela "per competizione"
Tack till Highwood för leverans av cylindrarna.

000_1155.jpg - 255kB

Tar form trots slöhet från ägaren....

Grifo - 2006-8-29 kl 14:41

De flesta enheterna är klara för uppstart.

000_1153.jpg - 461kB

matfo - 2006-8-29 kl 16:16

Tjusigt! :beerchug:

Robbie - 2006-8-29 kl 17:13

Mycket snyggt!!!
Blev det en 1750?
Tycker jag ser en liten triangel där fram på blocket..

Grifo - 2006-8-30 kl 07:28

Quote:
Ursprungligen postat av Robbie
Mycket snyggt!!!
Blev det en 1750?
Tycker jag ser en liten triangel där fram på blocket..


Motorn är från en Alfetta-74 , trimmad av Pålle på GreySteel i Gustavsberg.
Portad topp, vassare kamaxlar samt lite högre kompression. Runt 140 hk.

beatwise - 2006-8-30 kl 07:35

Quote:
Ursprungligen postat av Grifo
Motorn är från en Alfetta-74 , trimmad av Pålle på GreySteel i Gustavsberg.
Portad topp, vassare kamaxlar samt lite högre kompression. Runt 140 hk.


Är det Gustavsberg i Värmdö/Sthlm? Oavsett så är det mycket vackert!

Snart har du henne rullande. Keep up the good work Gunnar!

:beerchug:

Georg - 2006-8-30 kl 21:18

Härligt att skåda !

Bilen är såld

Grifo - 2006-9-19 kl 10:08

Bud på bilen har accepterats och handpenning utlovad.
Den nye ägaren får själv presentera sig om intresse finns, samt möjligen fortsätta tråden tills bilen är helt färdig.
Jag tackar för visat intresse , uppmuntringar och glada kommentarer.
Ny byggtråd kommer snart :beerchug:

Nu jä*lar skall det bli bygga av!!!

jorg1 - 2006-10-19 kl 00:22

Lugn nu, har med skohorn pillat in bilen i garaget. Har beställt ett innertak från england, skall kolla vad mer som behöver kompletteras.
Ingen som behöver en nyreggad super seven? Blir liksom över nu när "familjebilen" kommit på plats.

MaZ - 2006-10-19 kl 07:14

Trevligt Jörgen, men du kan väl fylla i namn i signaturen i enlighet med våra regler så är du bussig.

jorg1 - 2006-10-21 kl 21:44

Vad menar du?
Vart lägger jag in det?

Scalex - 2006-10-21 kl 22:37

Kontrollpanel/editera profil. Rutan "Signatur" nästan längst ner på sidan. Har jag för mig.......

En liten garagebild...

jorg1 - 2006-10-26 kl 21:19

Nu gäller det att snabbt bli av med sevenbilen så att det blir mer plats.

Garage.JPG - 492kB

beatwise - 2006-10-26 kl 21:21

Bilen ser ut att ha trevligt sällskap! :thumbsup:

Ta en titt på den här länken angående bildstorlekar och så är du snäll:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=21677

Lycka till med byggandet!

:smash::thumbsup:

David Boman - 2006-10-27 kl 11:53

Det ser riktigt trevligt ut Jörgen. Jag kommer förbi och tittar någon dag!

/David

desmodromo - 2006-10-27 kl 21:59

Du kanske bjuder på kaffe i garaget.Vi kanske rent av kan ha en liten snack-träff hos dig???

Kyösti

Gromyko - 2006-10-27 kl 22:20

Quote:
Ursprungligen postat av desmodromo
Du kanske bjuder på kaffe i garaget.Vi kanske rent av kan ha en liten snack-träff hos dig???

Kyösti


Du menar "mycket snack och lite verkstad"? :D :P

 Pages:  1  2