AlfaPower

Björnbusens Projekt Alfetta Autodelta 2020 (Nu Motorbygge)

 Pages:  1    3  ..  38

Björnbusen - 2006-5-29 kl 21:25

Så var det dags igen. Sedan igår står det en ny Fetta i garaget. I söndags körde Stefan och jag ett bilskjutsningsmarathon som började kl 08:00 Söndag morgon med släpmämtning och en tur upp till CC och Jonta i Torshälla. Dagen slutade strax före ett söndag natt efter att ha lämnat en blå sprint i Järfälla.

Hursom, nytt projekt. Denna gång en silverfärgad 76'a som stått övergiven i ett varmt garage i fjorton år vilket bland annat märks på att rosten är begränsad och dörrupphängningar och sånt är ruskigt tajt för en 30 år gammal bil.

Projektet kommer bestå av flera steg varav det första är ett vad. Stefan den löken vågar nämligen hävda att jag inte har en chans i helvetet att ha den rullandes för egen maskin på måndag om en vecka. Mycket heder och en mindre summa stålars står på spel.

Efter vadet är vunnet följer det egentliga Shelbyfettaprojektet. Alla har förstås redan noterat de slående likheterna mellan en Alfetta och en Shelby GT 500. Därför är planen att skapa en Shelbyinspirerad racingfetta komplett med shelbystripes i grafitgrått och allt.

Motorn blir fortfarande den lilla glada från den blå som även får donera Momo-vega-fälgar och R-däck. Den nya bilen är försedd med ett ansa-system med dubbla utblås som lär får sitta kvar.
DSC00556.JPG - 62kB

[Ändrad 2020/1/22 av Björnbusen]

Björnbusen - 2006-5-29 kl 21:26

Ännu snyggare från sidan

DSC00559.JPG - 90kB

fräsch

Alfa Racing - 2006-5-29 kl 21:30

Grattis till nya kapet.
Den ser ju riktigt fräsch ut.

/Bengt

po - 2006-5-29 kl 21:32

Du gällande Shelby? Saknar inte den där taniga Italienaren minst 4 cylindrar?
Bara en notering från min sida som jag har svårt att förbise? :D

Annars är det rocknroll och grattis till din tredje fetta!!!

/po

Björnbusen - 2006-5-29 kl 21:38

Vadet - Dag 1 - Måndag

Det kröp i kroppen för att få komma hem från jobbet idag. Detta trots att både jag och Stefan var certifierade amöbor idag efter den något överambitiösa gårdagen.

Så hem från jobbet och snabbt goffa i sig lite käk och sedan några red bull i fickan och ut i garaget.

Först åkte bilen upp på pallbockarna vilket visade sig vara lite av en utmaning i ett garage som är 20 cm längre än bilen. Men allt går och snart var hon uppe.

Att få upp henne på bilsläpet var riktigt tufft då hon prompt vägrade rulla så jonta bogserade fram henne till trailern och sedan vinschades hon motvilligt på. Väl hemma släpades hon av trailern med den andra Alfettan och slutligen fick vi tillkalla min kompis Storm för att lyckas knuffa in henne i garaget.

Äntligen in under bilen för en ordentlig titt (Hade bara snabbkollat innan köpet).

Lite rost fanns det men inget som var riktigt oroande. Så det var bara att börja. Pang på med att börja lossa avgassystemet som fick åka av efter främre röret. Gick väldigt lätt och verkar vara i toppskick under ett tunt lager ytrost.

Efter det drivaxlarna som faktiskt lossade rätt snällt efter lite Biltema universalolja (5.56 med annan etikett för 35 spänn flaskan). När man mekar Alfetta så är drivaxlarna skarvade med en liten klump som gör att en lednyckel stk 15 är ett väldigt användbart verktyg.

Sedan loss med fördelningsmojängen för bromsledningarna längst bak på lådan. Provade sedan att dra loss bulten i bakre växellådsfästet för att se om det skulle bli tigersågsläge men inte då. Lossade tokfint och kommer gå att dra ut för hand när det blir dags.

Sedan var det dags att pilla ner växellänkaget som gav med sig så fint så och lämnade plats för att ta loss transaxeln vid bakre hardyn. Så imorgon borde det väl bara vara att sänka och pilla av växellådan. Eller nja, kopplingsledning och hastighetsmätargivaren ska av förstås men annars...

Det här går skrämmande lätt, något måste gå otäckt fel imorgon...

[Editerat 29/5-2006 av Björnbusen]

DSC00652.JPG - 48kB

Björnbusen - 2006-5-29 kl 21:40

Quote:
Ursprungligen postat av po
Du gällande Shelby? Saknar inte den där taniga Italienaren minst 4 cylindrar?
Bara en notering från min sida som jag har svårt att förbise? :D

Annars är det rocknroll och grattis till din tredje fetta!!!

/po


Tackar! Jag tror du menar att Shelbyn behöver släpa på fyra cylindrar för mycket för att göra ett jobb den borde klara med fyra! :fiol:

Björnbusen - 2006-5-29 kl 21:41

Quote:
Ursprungligen postat av Alfa Racing
Grattis till nya kapet.
Den ser ju riktigt fräsch ut.

/Bengt


Tack och bock! Den är förvånansvärt fräsch! :D

Den andra?

Mr C - 2006-5-29 kl 21:47

Hej! Varför övergav du det andra Alfetta projektet? Har varit inne och läst en del om det, men jag kanske missade något.:cop:

beatwise - 2006-5-29 kl 21:48

Hemresa för "nya" Fettan!

Lastat och klart utanför CC. Hon var lite svårövertalad, men med lite milt våld så kom hon ur sitt ide.

IMG_2047 (Small).jpg - 80kB

beatwise - 2006-5-29 kl 21:49

Jonta var på strålande humör och visade glatt upp lite rariteter. Luftkyld V8 någon?

IMG_2053 (Small).jpg - 67kB

beatwise - 2006-5-29 kl 21:50

Alfaland - Skokloster.

Fettan kvar och Björn fortfarande mycket nöjd!

IMG_2057 (Small).jpg - 57kB

beatwise - 2006-5-29 kl 21:50

Hemma. Det är väl bara att rulla av henne då?

IMG_2058 (Small).jpg - 57kB

po - 2006-5-29 kl 21:51

Och planerna är?
Knöka ner din befintliga motor förstår jag men hur ska du sedan vålldta denna kaross m.m.
Det är inte jag som undrar utan vi vill ha en naturlig uppföljning på detta, vilket jag iofs oxå vill ha?
Jo ja har man sagt A får man i en "byggen och projekt" löpa linan ut till minst B?

Kul förresten att du bor i västerort? :banana:

Röcknroll!!
/po

beatwise - 2006-5-29 kl 21:54

Det var kanske inte så bara men med lite hjälp från en blå kompis kom hon gnällande av släpet...

IMG_2075 (Small).jpg - 43kB

beatwise - 2006-5-29 kl 21:55

Sen med lite knuffhjälp från tre stora starka karlar så står hon där.

IMG_2081 (Small).jpg - 29kB

Atterhall - 2006-5-29 kl 21:56

Ahhh - stiligt. Worth waiting for...

men du Björn, ingen hängläpp på den, va? :wink:

/att

PS: Min gräsmatta klär bra i blå Sprint!

/att

beatwise - 2006-5-29 kl 21:56

Några detaljbilder - skattemärke från '93...

IMG_2077 (Small).jpg - 42kB

beatwise - 2006-5-29 kl 21:57

Komplett med emblem och prylar...

IMG_2052 (Small).jpg - 30kB

beatwise - 2006-5-29 kl 21:58

Och självklart dekaltrimning!

Nu är det bara för Björn att sätta klorna i henne!

:smash::thumbsup:

IMG_2051 (Small).jpg - 48kB

Björnbusen - 2006-5-29 kl 22:01

Quote:
Ursprungligen postat av Mr C
Hej! Varför övergav du det andra Alfetta projektet? Har varit inne och läst en del om det, men jag kanske missade något.:cop:


Den blå är i mekaniskt mycket bättre skick efter allt fixande men den här karossen var bättre och i den färg jag var ute efter från början så jag lär få köpa nya kopplingscylindrar igen... :D

Björnbusen - 2006-5-29 kl 22:02

Quote:
Ursprungligen postat av po
Och planerna är?
Knöka ner din befintliga motor förstår jag men hur ska du sedan vålldta denna kaross m.m.
Det är inte jag som undrar utan vi vill ha en naturlig uppföljning på detta, vilket jag iofs oxå vill ha?
Jo ja har man sagt A får man i en "byggen och projekt" löpa linan ut till minst B?

Kul förresten att du bor i västerort? :banana:

Röcknroll!!
/po


Du bara lovar men kommer du och fikar någon gång? ICKE!

Luckan - 2006-5-29 kl 22:03

Helrätt Björn! Rock and roll mot racerbanan i en Alfetta är kult!

Björnbusen - 2006-5-29 kl 22:05

Quote:
Ursprungligen postat av Atterhall
Ahhh - stiligt. Worth waiting for...

men du Björn, ingen hängläpp på den, va? :wink:

/att

/att
:

Så fort jag hittat rätt färgkod så kommer den ultrasnabba högprestanda vörstingspoilern åka på...
PS: Min gräsmatta klär bra i blå Sprint!

:bananana:

PS:
Håller med, den passade bra under det där trädet, permanent installation kanske kunde vaara något?

[Editerat 29/5-2006 av Björnbusen]

beatwise - 2006-5-29 kl 22:05

Quote:
Ursprungligen postat av Atterhall
men du Björn, ingen hängläpp på den, va? :wink:

PS: Min gräsmatta klär bra i blå Sprint!


Den kommer få en stenhård hängläpp! :D Vänj dig inte för mycket vid Sprinten bara, den är på kort visit! ;)

Finnland - 2006-5-29 kl 22:11

Jäkligt cool bil. Hoppas bara att ni inte förstör den med oåterkallerliga mods, finns inte många fina orginal alfettor kvar i livet.

Atterhall - 2006-5-29 kl 22:27

Quote:
Ursprungligen postat av beatwise
Quote:
Ursprungligen postat av Atterhall
men du Björn, ingen hängläpp på den, va? :wink:

PS: Min gräsmatta klär bra i blå Sprint!


Den kommer få en stenhård hängläpp! :D Vänj dig inte för mycket vid Sprinten bara, den är på kort visit! ;)


Den är så välkommen så, även om jag hoppas att den snart rullar dit för egen maskin och inte behöver använda gräsmattan som "doktorns väntrum" :D

/att

[Editerat 2006-5-29 av Atterhall]

Björnbusen - 2006-5-29 kl 22:35

Quote:
Ursprungligen postat av Finnland
Jäkligt cool bil. Hoppas bara att ni inte förstör den med oåterkallerliga mods, finns inte många fina orginal alfettor kvar i livet.


Förvisso men om ingen vill leka med dem för att "reglerna" föreskriver att bara orginalrenoveringar duger så kommer ju ännu fler fina bilar stå bortglömda och rosta bort...

Så jag förbehåller mig rätten att "förstöra" min bil till oigenkännlighet om det faller mig in. Att det skulle falla mig in kan jag dock inte tänka mig så det ska nog ordna sig till det bästa i slutänden ändå! :D

freda155 - 2006-5-30 kl 07:04

Rock on! Jävligt fräsch vagn du!

Björn är lite av en Alfetta personifierad. Elegant, 70-talist och med ett ständigt ess i rockärmen (man vet aldrig när de två ställer ikapp på Bromstensavfarten).

Jag kommer förbi snart och tittar.

freda155 - 2006-5-30 kl 07:10

Så här lite grann:

Bild(104).jpg - 171kB

Luckan - 2006-5-30 kl 07:53

Björn funderar nog undermedvetet att stadga sig. Fyra dörrar och familjekraven ligger nog där och maler om nätterna, vad ska man annars tro närman läser ett utdrag ur Fibban från 70-talet?

Alfettabroschyr1.jpg - 169kB

Luckan - 2006-5-30 kl 07:54

Bilen sammanfattas ganska bra med en kort och kärnfull rubrik!

Bifogad fil: TV.pdf (225kB)
Denna fil har blivit nedladdad 628 gånger


inet - 2006-5-30 kl 08:41

Mkt snygg alfetta, kan inte säga annat, bägge är mkt snygga //Micke

George Junior - 2006-5-30 kl 09:20

Quote:

Alla har förstås redan noterat de slående likheterna mellan en Alfetta och en Shelby GT 500. Därför är planen att skapa en Shelbyinspirerad racingfetta komplett med shelbystripes i grafitgrått och allt.

Kul ide men jag är inte riktigt med på vilken årsmodell som skulle vara så lik alfettan. Släng in en bild på förebilden!

Björnbusen - 2006-5-30 kl 16:36

Quote:
Ursprungligen postat av freda155
Så här lite grann:


Du är död...

Björnbusen - 2006-5-30 kl 16:43

Svårt att se någon skillnad... Vilken av dem är det på bilden? Är det en Alfetta 1,8 76 eller en Shelby GT 67?

Shelby_GT500_1967.jpg - 59kB

Björnbusen - 2006-5-30 kl 16:43

Vid närmare eftertanke så räcker det kanske med stripningen och nån liten spoiler... :D

soren - 2006-5-30 kl 17:12

Björn har numer gått in i Jehovas Vittnes underklubb Alfa. Allt vi säger och ser, ser inte Björn, han TROR att han har en Shelby, han ser inte det alla andra ser utan tror att den här bilden är en bild på HANS bil. Om vi alla leker med så mår alla bättre och ingen blir ledsen. Tyvärr är prognosen dålig att Björn kommer att tillfriskna så länge han umgås i de kretsar han gör och med all den energi han lägger ner så är ju allt möjligt.

po - 2006-5-30 kl 17:20

Stackars Björn....
Han ser inte ens att det är andra fälgar på Shelby´n, bara att antalet stämmer.
Nädå det blir nog bra det här, ut å mecka med dig för snart är det måndag! :D

Gott Mos!
/po

midju - 2006-5-30 kl 17:32

Jag tycker inte att x-tra ljusen passar på en alfa.

matfo - 2006-5-30 kl 17:41

Quote:
Ursprungligen postat av Björnbusen
Svårt att se någon skillnad... Vilken av dem är det på bilden? Är det en Alfetta 1,8 76 eller en Shelby GT 67?
Detta ser ut som din Alfetta fast photoshoppad med tex blå lysen, andra fälgar och svarta ränder = Shelbyfetta... :D

Kör hårt Björn! Kul att du fått hem den och självklart kommer du att få behålla hedern när du vinner det första vadet på måndag! :thumbsup:

Luckan - 2006-5-30 kl 18:00

Björn, prova med att räkna dörrarna på de två bilarna och jämför... :oO

matfo - 2006-5-30 kl 18:10

Quote:
Ursprungligen postat av Luckan
Björn, prova med att räkna dörrarna på de två bilarna och jämför... :oO
:oO Dolda dörrhandtag till bakdörrarna redan -76..
Det var därifrån de fick inspiration till 156:an mao.. ;)

beatwise - 2006-5-30 kl 20:17

Quote:
Ursprungligen postat av Luckan
Björn, prova med att räkna dörrarna på de två bilarna och jämför... :oO


Shelby goes family? Jag tror Björn planerar för framtiden... :D

po - 2006-5-30 kl 20:24

Det är faktiskt skillnad på alfetta och fetta om nu någon har blandat ihop sakerna?
Björn,,, vi väntar på spänning med information gällande kvällens bravader i garaget!

/po

Kraniel - 2006-5-30 kl 20:28

Quote:
Ursprungligen postat av po
fetta


Mmmmm fetta... årsm -76... min dröm att få köra...

(skyller på stora mängder vin)

EDIT: jag vill också ha den där fettan. Bilen, alltså. Ju.

[Editerat 30/5-2006 av Kraniel]

po - 2006-5-30 kl 20:39

Quote:
Ursprungligen postat av Luckan
Björn funderar nog undermedvetet att stadga sig. Fyra dörrar och familjekraven ligger nog där och maler om nätterna, vad ska man annars tro närman läser ett utdrag ur Fibban från 70-talet?


Här är beviset att vi pojkar läser fibban för dom fina reportagens skull, vem vill inte läsa om en fetta i fibban?

Björn... du måste nu vakna och skälla på oss alla som sabbar din tråd....

/po

Björnbusen - 2006-5-30 kl 22:33

Quote:
Ursprungligen postat av po
Quote:
Ursprungligen postat av Luckan
Björn funderar nog undermedvetet att stadga sig. Fyra dörrar och familjekraven ligger nog där och maler om nätterna, vad ska man annars tro närman läser ett utdrag ur Fibban från 70-talet?


Här är beviset att vi pojkar läser fibban för dom fina reportagens skull, vem vill inte läsa om en fetta i fibban?

Björn... du måste nu vakna och skälla på oss alla som sabbar din tråd....

/po


Jodå, jag är så arg så...

Björnbusen - 2006-5-30 kl 22:53

Vadet -Dag 2 - Tisdag

En lite långsammare kväll i garaget. Fick inte lika mycket gjort som igår tror jag. Aris kom förbi som mekkamrat. Vi fortsatte demonteringen. Främre röret åkte av för att frilägga stödlagret. Mellandelen på kardanen åkte av och sedan den främre och nu slår det mig att jag bara märkte upp två av bitarna med hur de satt balanserade... Kommer jag skakas till döds nu? Hmmm

Hursom helst, sedan var det dags för det sista på lådan innan nerplockningen. Hastighetsmätargivaren som är mekanisk på 76:an åkte ur och samtidigt blev det lite dränering av lådan... :D Därefter kopplades ledningen till slavcylindern bort.

Efter det var det dags att ta ner lådan och vi började med misstaget att inte snacka med farbror Haynes först. Så efter att vi lossat balken som de främre växellådsfästena sitter i blev det ett väldigt trixande för att komma åt skruvarna som håller växellådsfästena. Så småningom fick vi doch med hjälp av diverse cirkuskonster bort dessa och jobbet kunde fortsätta.

Det bakre fästet, känt i folkmun som skräcken som skrattar kallt åt alla handverktyg utom tigersågen, gav med sig med handkraft och gjorde således alla tigersågsförsäljare i västerort lite snopna...

Sedan vidtog ett veritabelt helvete innan vi lyckats få ner och ur lådan men det får jag berätta om någon annan gång.

Dagen avslutades med att pilla loss bromsskivorna och de i princip nya beläggen ur två väl fungerande bromsok som dränktes in i olja inför morgondagens övningar.

Imorgon ska bland annat drivaxlarna av för att ersättas med TS-axlar och Växelföraren från den urmonterade lådan ska flyttas till TS-lådan som sedan ska i.

Björnbusen - 2006-5-30 kl 22:56

Quote:
Ursprungligen postat av matfo
Quote:
Ursprungligen postat av Luckan
Björn, prova med att räkna dörrarna på de två bilarna och jämför... :oO
:oO Dolda dörrhandtag till bakdörrarna redan -76..
Det var därifrån de fick inspiration till 156:an mao.. ;)


Skönt att nån hajjar!

Björnbusen - 2006-5-30 kl 22:57

Quote:
Ursprungligen postat av midju
Jag tycker inte att x-tra ljusen passar på en alfa.


Då skulle du bara veta hur illa en bigblock passar i det där lilla motorutrymmet...

theseal - 2006-5-31 kl 08:33

varför dränker du in beläggen med olja björn??

Kul att se att du med sån brist på respekt inför din egen kunskap(Sbrist?) ger dig på sånahär mek, som dessutom är kryddat med vadslagning..

Fan vad fin den verkar vara.

ROCK-ON!!

freda155 - 2006-5-31 kl 08:34

Quote:
Ursprungligen postat av Björnbusen
Det bakre fästet, känt i folkmun som skräcken som skrattar kallt åt alla handverktyg utom tigersågen, gav med sig med handkraft och gjorde således alla tigersågsförsäljare i västerort lite snopna...


Visst är det skönt att blåsa tigersågsförsäljarna!

NZORIKKO - 2006-5-31 kl 11:09

Kör hårt Björn.
Alfettorna kan bli coola med små medel. Fina fälgar, sänkning, inga kofångare .....

Alfetta på Gotland.jpg - 185kB

Björnbusen - 2006-5-31 kl 16:19

Quote:
Ursprungligen postat av theseal
varför dränker du in beläggen med olja björn??

Kul att se att du med sån brist på respekt inför din egen kunskap(Sbrist?) ger dig på sånahär mek, som dessutom är kryddat med vadslagning..

Fan vad fin den verkar vara.

ROCK-ON!!


Vadå?! Annars stannar ju bilfan så fort man trycker på bromsen!???

Callan - 2006-5-31 kl 16:34

Fiiiiin bil Björn.

Kör så det ryker och lycka till med den.

Som sagt, sänk en smula och hiva kofångarna så ser den ännu tuffare ut :oO

Björnbusen - 2006-5-31 kl 21:26

Vadet - Dag 3 - Onsdag

Så, idag var det drivaxlarna som skulle av från naven och jag såg fram emot ett riktigt skräck-mek. Men återigen blev jag besviken, Med hjälp av bara en liten kompakt "fäll-insexa-sats" och lite milt våld lossade samtliga insexor utan något större rabalder. Milt förvånad gick jag över till att demontera växellådan för att plocka ur växelföraren som jag ville ha till TS-lådan som ska i efter. Pilla isär lådan var rätt enkelt och snart var växelföraren ur och lådan ihop-pillad igen. Det som kan oroa lite är att konstruktionen skiljer något mellan växelförarna och i värsta fall så får jag kompatibilitetsproblem men det visar sig imorgon.

Det börjar nu närma sig att jag måste ställa den blå också. För att få av bakbromsarna... om jag inte ska ta dem från den gråe... hmm.

DSC00657.JPG - 69kB

Björnbusen - 2006-5-31 kl 21:28

Vid en jämförelse mellan TS-drivaxlar och Alfetta-drivaxlar visar det sig att ett problem från den förra tråden nu är helt löst. TS-axlarna har samma längd som Alfetta-axlarna men har M8:or mot lådan istället för Alfettans M10:or. Mycket bra.

DSC00656.JPG - 95kB

Björnbusen - 2006-5-31 kl 21:29

En till

DSC00655.JPG - 100kB

Björnbusen - 2006-5-31 kl 21:30

Skitig men i övrigt mycket sund Alfetta-låda

DSC00658.JPG - 83kB

Björnbusen - 2006-5-31 kl 21:31

Tomt

DSC00659.JPG - 77kB

blyfot - 2006-5-31 kl 21:32

Fin bil du har köpt! :worship:

Björnbusen - 2006-5-31 kl 21:33

1k tack! :beerchug:

po - 2006-5-31 kl 22:23

Björn du är en hjälte, dyka upp på en garageträff med ett glatt leende samt nerskitad från tånaglarna upp till öronen?

Bara 4 dgr kvar...

/po

tomasisby - 2006-6-1 kl 08:03

Härligt Björn!
Kul att se den fina karossen, men är du säker på att du inte kommer sakna de genomrostade partierna som du är van vid? Vad ska du då spendera kvällarna med när du inte längre kan skära rostig plåt och slipa svetsfogar?

Den kommer bli skitfin!!! Jag ser fram emot att provköra den nån gång eller mecka sönder nån fin del som du behöver. :whip:

/ Tomas

Björnbusen - 2006-6-2 kl 01:02

Vadet - Dag 4 - Torsdag

Kom igång otäckt sent idag efter att ha skjutsat en polare som höll på att flytta och ätit en sen middag.

Tack och lov hade jag idag förstärkning i form av en Aris och det väger upp det mesta. Utmaning nr 1 var att skruva på växelföraren från Alfetttalådan på TS-lådan. Det visade sig finnas en liten skillnad i returfjädringen mellan lådorna. På TS-lådan är en kraftig fjäder rullad runt växelföraren medan alfettalådan har en annan lösning med en fjäder inne i en cylinder som är upphängd mot en extra pinnbult. Så lösningen blev att flytta den extra pinnbulten till TS-lådan för att kunna använda Alfetta-växelföraren. Problemet var bara det att hålet där pinnbulten var inskruvad på alfetta-lådan inte var gängat på TS-lådan. Så vi ringde luckan som just kommit hem efter ett marathon-meck i garaget men ändå satte sig i bilen för att åka med Aris till garaget för att gänga upp hålet. Tack Luckan! :beerchug:

Under tiden skruvade jag på de nya TS-drivaxlarna.

Så småningom löstes problemet med gängningen och lådan skruvades ihop och förseddes med två uppfräschade bromsok från den silvrige och ett nytt bakre växellådsfäste pressades i med hjälp av hjullagerfett och ett gäng gamla tvingar.

Sedan var det in under bilen och ersätta de främre växellådsfästena. Efter det langade vi upp växellådan på domkraften och en halvtimme senare var lådan på plats under bilen. Sen var klockan halv två... gonatt!

DSC00661.JPG - 70kB

Björnbusen - 2006-6-2 kl 01:03

En Aris

DSC00662.JPG - 63kB

soren - 2006-6-2 kl 08:10

Jag säger bara HEJA Björn:worship: och föralldel HEJA Aris:worship: En sån energi och kraft imponerande.

freda155 - 2006-6-2 kl 11:00

Det där med tvingarna var ju inte dumt.

Björnbusen - 2006-6-2 kl 19:32

Man tager vad man haver... Kul att man har ett farsa som tycker att tvingar är världens bästa julklapp...

Björnbusen - 2006-6-2 kl 19:35

PROJEKTET HOTAT!

Det visar sig att M8:orna som håller drivaxlarna mot bromsskivorna och lådan är längre än de som sitter mot naven.

Är det någon i stockholmsområdet som har en uppsättning att sälja eller låna ut?

Annars är jag nog präktigt körd redan nu! :dunce:

Björnbusen - 2006-6-3 kl 10:11

Vadet - Dag 5 - Fredag

Sista vardagen på meket, skulle man handla några specialer så fick det vara nu. Så börjar morgonen med att ramla ut till garaget för att ta loss slangen till kopplingscylindern. Fan vad skitigt det är i garaget när man står där i skjorta och kavaj... inte var det så här skitigt när jag kravlade omkring på garagegolvet igår? Märkligt...

Loss med kopplingsslangen från lådan och ner i en påse. Sen bar det iväg till NB-hydraulik vid Pampas som snabbt tillverkade en ny slang till det facila priset av 450 SPÄNN!!! :oO:wall::oO Skulle ha erbjudit dem en njure istället...

"Gåupp-gåtilljobbet-jobbajobba-ätalunch- sammasak- händerimorgon..."

Hemma igen på kvällen går jag skittrött ut i garaget och in under bilen bara för att upptäcka att drivaxelskruvarna är för korta... blää... trött som jag var tappade jag omedelbart den berömda sugen och bestämde mig för att ge mig själv ledigt en kväll...

Björnbusen - 2006-6-3 kl 10:18

MOTORBYTE:

Dags att slänga runt lite motorer igen. Planen är följande:
1 - Ur med den fina orginal (nåja)motorn i den silvriga och sedan knuffa ut den ur garaget.
2 - In med den blåa och av med avgassystem och kardan.
3. Ur med Racemotorn ur den blå.

Sedan kommer vägvalet... Ska vi hysta i orginalmotorn i den blå när vi ändå håller på eller är det 100% silverbil först?

Troligen det senare vi får se...

Alla som vill komma och hälsa på garaget i vällingby under dagen är mer än välkomna och kan nog tänkas få en kopp kaffe också...Luckan är redan anmäld. Vi har inget fikabord i garaget men en go gräsmatta utanför!

Aris - 2006-6-4 kl 08:01

inget att gnälla på, NU är jag vaken. efter att somnat vid kl. 03:00 i morse. Björn ligger väl och drömmer än, kanske räknar alfafår.
Det vi hann med igår var att, ur av två motorer, tvätt av tre, ombyggnad av två och i med en. :oO Vi stötte inte på några nya problem som vi inte har löst förut och att det ändå tog lite tid var att vi kom igång lite sent då jag var på jakt efter långa skruv ca.62mm med fingäng till drivaxlarna som fäster genom bromsskivan och i växelådshubben. Dom gamla var ca. 52mm och räckte inte igenom. Stort TACK till MrNick för att han gick upp tidigt på Lördagsmorgon (10:00)för att låta mig gå på slaktjakt på hans fina alfetta -84.

:evil: vilken dag

edit: glömde att vi satte upp TS-lådan i fettan med drivaxlar och tillhörande tillbehör.

[Editerat 4/6-2006 av Aris]

Björnbusen - 2006-6-4 kl 09:17

Vadet - Dag 6 - Lördag

Se ovan :D

Fy fan vad trött jag är. Nu är det kaffe och ut i garaget igen!

Luckan - 2006-6-4 kl 10:20

Glad grabb nummer ett:

BjörnEk.jpg - 45kB

Luckan - 2006-6-4 kl 10:21

Glad grabb nummer två:

Aris Stamos.jpg - 47kB

Luckan - 2006-6-4 kl 10:21

Ni är värda nån form av bragdmedlaj snart:rockon:

Björnbusen - 2006-6-5 kl 03:14

Vadet - Dag7- Söndag

Vadet officiellt förlorat, marathon-meket fortsätter. :smash:

Lite ur dagens blandning:
- Racemotor i den silvrige
- Snyggat upp spole
- Snyggat upp länkage
- Flyttat lite hardys för att sedan ångra oss och göra om
- Tvättat lite motor
- Bytt till nya tändkablar
- Monterat transaxel
- Kopplat och fyllt kylsystemet
- Fixat och luftat bakbromsarna
- Luftat frambromsarna
- Monterat avgas
- Sänkt växellådan för att justera slavcylinderslang
- Luftat koppling
- Grundinställt
- Provstartat
- Svurit och felsökt
- Provstartat
- Aris attackbytte två startmotorer medan jag höll på att somna
- Städat det minimala garaget några gånger
- tvättat alla lösa skruvar och muttrar till bilen
- Tvättat mekhandskar
- Sanerat en glykolläcka från värmepaketet inne i höger sparklåda
- Tjuvkopplat med Doblobatteri

Nej fan, kudden!

Inte målet utan resan

Lave - 2006-6-5 kl 08:06

är det väl som är viktigast :thumbsup:

Bra jobbat,
Har du en ny deadline?
Skall bli kul att se denna nya Alfetta.

Lave

Trumpeter!!!

Aris - 2006-6-5 kl 09:07

ähh det föll på mållinjen, igen! :D
som vanligt, allt strula och tog 3ggr så lång tid.

Men jag är uppe, och letar efter ett helt nytt avgas till min Fiat Diabló. från grenrör till utblås. hela främre röret är byggt med katalysator och grenrör i ett. det har gått av i skarven efter katten.

Idag ska vi ovikorligen få igång bägge bilarna. länge leve långhelger!

Edit: JO! stort tack till vår egna "hovfotograf" och även "mannen-med-verktygen-som-vi-inte-har" aka. "finnish: Trumling" vår allas Luckan för dom fina bilderna.

[Editerat 5/6-2006 av Aris]

NZORIKKO

inet - 2006-6-5 kl 09:25

Vem har min gamla alfetta? (den på bild)

inet - 2006-6-5 kl 09:42

denna. tog fram en bild från mitt ägo

aaa.jpg - 43kB

Björnbusen - 2006-6-5 kl 10:16

Lite ovanlig modell av Alfettan det där med just stora karossen och runda lysen i kombination. Riktigt snyggt om du frågar mig! :thumbsup:

Björnbusen - 2006-6-5 kl 10:26

Sådär, nu står kaffebryggaren och puttrar i köket och jag har just haft planeringsmöte i telefon med Aris. Dagens insats kommer omfatta byte av lite slang till värmepaketet som verkar vara gummislang 1 Adam. Sedan är det startförsök igen och felsökning. Startgas bör nog finnas på inköpslistan också...

Fan, marathonmek känns lite i kroppen, huden på händerna är lika len som takpapp och det stramar illa om man försöker knyta handen. Träningsvärk lite här och där, blåmärken på ryggen från garagegolvet och otåliga små skärsår på händer och armar som vänligt gör sig påminda varje gång man får bromsolja eller glykol eller någon annan mysig garagekemikalie över händer och armar. Något som förstås händer hela tiden. Med andra ord, livet leker! :bananana:

Visst ja, så fort bilen är igång blir det ju intressant att få hastighetsmätaren att lira. Jag har den lilla elboxen som kommer med TS-lådan med vad skaffar jag för mätare? Ska jag hitta en från en 75 TS och bygga in i mitt nuvarande mätarhus?

[Editerat 5/6-2006 av Björnbusen]

NZORIKKO - 2006-6-5 kl 10:34

Quote:
Ursprungligen postat av inet
Vem har min gamla alfetta? (den på bild)


Menar du denna som jag fotade på Gotland så vet jag inte, den bara stod där och såg cool ut. Om du kan regnumret så går det ju att ta reda på.

Alfetta på Gotland.jpg - 185kB

NZORIKKO - 2006-6-5 kl 10:35

Du är en hårding längst inne Björn. Keep up the good work. :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

inet - 2006-6-5 kl 11:02

Jo det är den alfetta, ok, kollade och fick tag på ägaren, förövrigt är de runda lysena på den svarta alfettan från en japanare (toyota)

Luckan - 2006-6-5 kl 12:02

Helt OT: hade inte Alfettan insprut som 1984 års modell samt runda strålkastare? Har nån svag minnesbild av det.

Samme - 2006-6-5 kl 12:08

Quote:
Ursprungligen postat av Luckan
Helt OT: hade inte Alfettan insprut som 1984 års modell samt runda strålkastare? Har nån svag minnesbild av det.


Fanns med förgasare -84 också vill jag minnas.

George Junior - 2006-6-5 kl 12:39

Quote:
Ursprungligen postat av Luckan
Helt OT: hade inte Alfettan insprut som 1984 års modell samt runda strålkastare? Har nån svag minnesbild av det.


Helt rätt, den hette Alfetta Motronic och ni kan ju försöka räkna ut vilken typ av insprutning den hadde :D

Den hade också två olika lägen på insugningskamaxeln för att spara soppa. Vill minnas att Automobil i sin test tyckte att det var en något krystad lösning. Annars var betyget "en underbar bil, men måste det vara så mycket plast överallt"?

alfetta

drzap - 2006-6-5 kl 12:54

kompisens alfetta
-84. check.
dubbla runda framlampor orginal. check
fuggar. check
qv. check

Maffia Alfisti - 2006-6-5 kl 15:44

Jävlar va bra jobbat grabbar! :beerchug:

D. Evil - 2006-6-5 kl 18:24

Alfetta 2,0 (2000) -78 hade också runda strålkastare, orginal var det med propeller-torkare på dom för att klara kravet på strålkastar-rengörning... Satt senare på Motronic-varianterna fast då med högtrycks-rengörning, Övriga 2,0-versioner -80 - 84 hade fyrkantiga strålkastare..

[Editerat 5/6-2006 av D. Evil]

pocomania - 2006-6-5 kl 21:53

Jag är tämligen ny här på AP, och Alfaägare, och vill härmed ge min första åsikt i en tråd! Personligen tycker jag att fronten med dom runda lysena är snyggast...iofs så KAN det ju bero på att min alfetta har just rúnda lysen...

Björn! Din tråd är en bra inspirationskälla. Känns skönt att veta att det finns andra som är beredd att offra så mycket tid med sin Alfa! (Fast det gör väl alla på detta Forum, antar jag...)

Björnbusen - 2006-6-6 kl 02:04

Quote:
Ursprungligen postat av Maffia Alfisti
Jävlar va bra jobbat grabbar! :beerchug:


Tusen tack Daniel, det värmer! Ibland är jag övertygad om att jag blivit galen... :D

Björnbusen - 2006-6-6 kl 02:14

Måndagsmeck

Efter fjorton år sedan sista åkturen går hon för egen maskin igen.

Fixat idag är nya kylarslangar, ställda brytare, Dobloladdat batter, nybytt generator (tack Calle, visst funkar den!), återmonterad huv, fylld växellåda och monterade hjul.

Till slut fick vi allt på plats och nu startar hon så snällt varje gång. Provturen är också avklarad och det enda som oroar är ett potentiellt stort problem, tvåan går i extremt långt bak, vilket får mig att misstänka en felmonterad växelförargaffel. Teorier någon?

DSC00670.JPG - 74kB

Björnbusen - 2006-6-6 kl 02:14

En till:

DSC00671.JPG - 77kB

Björnbusen - 2006-6-6 kl 02:15

Ännu en:

DSC00672.JPG - 74kB

Björnbusen - 2006-6-6 kl 02:19

Motor:

DSC00663.JPG - 92kB

Björnbusen - 2006-6-6 kl 02:20

Mer Motor

DSC00665.JPG - 87kB

 Pages:  1    3  ..  38