AlfaPower

Hjälp nedplockning av bakaxel-växelåda!

JohnyBoy - 2006-6-9 kl 15:05

Behöver hjälp med beskrivning av vilken turordning allt ska tas ned... gärna så detaljrikt som möjligt då jag inte har tillgång till en verkstadshandbok!

bakaxel växellådan balkfästet hardyknuten mm..
vad bör man tänka på osv!
bilen gäller en GTV6 2.5 87:aTextWhite

[Editerat 9/6-2006 av JohnyBoy]

balkfäste1.jpg - 79kB

Maffia Alfisti - 2006-6-9 kl 15:17

Kolla Hultmans tråd -> LÄNK

Kom ihåg att märka upp bultar, muttrar och brickor till gummidonuten som fäster kardanen mot lådan så dom kommer tillbaka exakt som dom satt tidigare. Blanda inte ihop dom! Kardanen är ballanserad med dessa och det blir vibbrationer om dom kommer ihop fel.

Danne, som bytt 2st lådor pga av diffras på sin GTV6. :dunce:

PS: Har du MSN messenger kan jag skicka verkstadsmanual på CD till dig. Annars kan ja bränna och skicka med snigelpost. U2Ua mig.

[Editerat 9-6-2006 av Maffia Alfisti]

JohnyBoy - 2006-6-9 kl 15:20

tack din sörlänning :thumbsup:

Maffia Alfisti - 2006-6-9 kl 18:21

Quote:
Ursprungligen postat av JohnyBoy
tack din sörlänning :thumbsup:

Hehe jag har bott i Arjeplog men jag ligger i lä breddgradsmässigt i förhållande till dig :D

Besar - 2015-6-14 kl 19:10

Quote: Ursprugligen inlagt av Maffia Alfisti  
Kolla Hultmans tråd -> LÄNK

Kom ihåg att märka upp bultar, muttrar och brickor till gummidonuten som fäster kardanen mot lådan så dom kommer tillbaka exakt som dom satt tidigare. Blanda inte ihop dom! Kardanen är ballanserad med dessa och det blir vibbrationer om dom kommer ihop fel.

Danne, som bytt 2st lådor pga av diffras på sin GTV6. :dunce:

PS: Har du MSN messenger kan jag skicka verkstadsmanual på CD till dig. Annars kan ja bränna och skicka med snigelpost. U2Ua mig.

[Editerat 9-6-2006 av Maffia Alfisti]

Lyft av 9 år gammal tråd :clap:

Det här med att "märka upp bultar, muttrar och brickor till gummidonuten". Har någon mer info/erfarenhet om detta?...nu efter >9 år :)

Känns lite väl komplicerat grej att göra på linan i fabrik, kan inte riktigt föreställa mig hur det skulle gå till i praktiken.
Måste ha tagit en stor del av produktionstiden bara för att få rätt på detta.

Ska kanske väga alla brickor/bultar/muttrar när jag plockar ner min, men tvivlar på att det är någon skillnad mellan dem.

sam_h - 2015-6-14 kl 19:51

Jag tog det säkra före det osäkra när jag bytten hardys. Hela drivlinan påstås vara balanserad i fabrik och faktum är att det kan vara skitdrygt att få bort vibrationer efter ett byte av donuts.

Det är troligen viktigare att varje halva av linan inte roteras mot varandra då vikterna sitter på transaxlarna. Sedan ska man vara försiktig med skurvar och muttrar. Är fingängat.

Oscar - 2015-6-14 kl 19:59

Det är en bra idé att försöka linjera främre/bakre axel på samma vis som innan. Skruvarna har jag inte brytt mig om - varför skulle de väga olika?

Det som jag själv tycker är lite stök är att få styrningen att sitta kvar på axel när bitarna ska ihop. Minsta våld och styrningen lägger sig fel (hoppar förbi kulan). Det går att få ihop sakerna ändå, men det blir dåligt på alla vis.

Kan tyvärr inte ge några tips, har haft ner transaxeln några gånger och inget verkar passa och så plötsligt efter 1-2-3 timmar av fruktlösa försök så passar plötsligt delarna. Bara att skruva lugnt och metodiskt.

patjo - 2015-6-14 kl 20:07

Mina problem har rört distanserna under växellådsfästena, aldrig skruv och mutter till kardan. Det viktigaste är, i min bok, att hålla reda på mittenleden ifall du delar kardan där, gäller både gummit och splinsen. När jag skaffade min GTV6 var det 120 grader fel vid mittengummit, lite skakigt.

Noteras bör dock att det är olika längd på skruvarna beroende på var de sitter. Kan vara värt också att kolla att ingen balansvikt (påsvetsad plåtbit) trillat bort. Är allt sånt OK och du återmonterar med friska gummin har jag svårt att se hur det skulle bli fel.

dhladohc - 2015-6-15 kl 12:54

Jag har väldigt svårt att tro att originalplaceringen av brickor och skruvar är orörd på bilar som börjar närma sig 30-40 år och har varit med om ett antal knutbyten... Men skadar ju inte att hålla reda på det. Delar man på kardan måste man däremot hålla reda på att halvorna hamnar rätt i förhållande till varandra.
Kan även vara bra att hålla reda på förhållandet mot svänghjulen.

Besar - 2015-6-15 kl 14:57

Ja precis så tänker jag med, sålänge man är lugn och metodisk...

Ställde frågan då jag har läst på flera ställen detta med att man ska märka det ena och det andra vilket låter lite osannolikt att det skulle vara designat så.
Senast var när jag laddade ner några workshops härifrån:
http://www.berlinasportivo.com/pages/wshop75.php

...innan man har skannat in så hade någon skrivit för hand just detta att man ska märka bultar/muttrar...

Nu är jag på jakt efter en diffad(LSD) bakaxel så ska jag ta tag i detta till hösten...någon som har något bra hojta till.

TransAxleSUPPL7.gif - 93kB Capture.JPG - 83kB