AlfaPower

Rådjur, stolpe & brandskada: 33 Giardinetta 4x4 -87. Just nu "Avsomnat..."

J.Aineland - 2006-9-18 kl 20:01

Nu känner jag mig redo att börja riva i min "vita" 33 Giardinetta 4x4 -87.

Bilen har jag använt som vinterbil ett par vintrar tills ett rådjur hoppade upp på vägen.
Det blev en klockren träff i fronten, då rådjuret gled under bilen blev det omöjligt att styra vilket resulterade i att jag snurrade av vägen.
Först gick höger framskärm och dörr in i en busshållplats skylt. ½ varv senare stannade bilen i en grov elstolpe inkilad mellan A-stolpe och fjäderben på vänstersidan.
Detta var i januari 2003.

Så här såg bilen ut efter smällen i januari 2003.

[Editerat 2006-9-18 av J.Aineland]

[Editerat 2006-11-21 av J.Aineland]

[Editerat 2006-12-6 av J.Aineland]

[Ändrad 2007-10-14 av J.Aineland]

[Ändrad 2007-10-15 av J.Aineland]:sleeping:

[Ändrad 2009-3-21 av J.Aineland]

[Ändrad 2009-6-13 av J.Aineland]

[Ändrad 2011-10-6 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-9-18 kl 20:01

Bilen blev sedan stående till sommaren 2003 då jag grovriktade karossen, kapade bort övre delen av fronten och passade in en bättre beg. front.

Bilen blev sedan stående än en gång då andra projekt kom emellan.

J.Aineland - 2006-9-18 kl 20:02

I slutet av september 2004 togs bilen fram igen.
Jag han inte börja jobba något med den innan den blev brandskadad. :angryfire:
Branden startades av en :evil:-filur som lånat vår lyft i verkstaden. Hans bil blev totalt utbränd inne i familjens verkstad med stora skador som följd... Nog om det.

J.Aineland - 2006-9-18 kl 20:02

I helgen tog jag fram sothögen som tidigare bara fått sig en grovsanering dagarna efter branden.
Började med skit görat och riva ur den sotiga och delvis förstörda inredningen.

Frågan är om inredningen går att få ren igen?

Mattan blev iaf. Fin efter en rejäl omgång med ”anti-grease” och högtryckstvätt.

Instrumentbrädan ser nu ganska skum ut. :P

Hur jag orkar med detta projekt vete :evil: jag har tidigare lagt ner många timmar på att laga rost på den så därför vill jag inte köra den till skrot.

/Jocke

Kane - 2006-9-18 kl 20:12

:oO Hugaligen vilken otur den bilen haft....:pftroest:
Kommer givetvis att följa allt du gör å göra likadant :saythat:

[Editerat 18/9-2006 av Kane]

AR155V6 - 2006-9-19 kl 06:32

Snacka om att värnar för boxeralforna :)
De flesta hade nog gett upp efter krocken :smash: Att du orkar är ett under, det är ju inte bara krocken som ska fixas!
Hur som helst önskar jag dig lycka till och jag ska även följa tråden med stort intresse :)
//Peter

Micke G - 2006-9-19 kl 17:59

Tufft öde den bilen råkat ut för.
Men kom igen Jocke. En 33 4x4 är en underbar vinterbil, vet du väl ? Du kommer nog att ångra dig om du inte renoverar den.
Dessutom är dom ju extremt sällsynta nu för tiden.
Sätt i en QV inredning också med den tillhörande läderratten. Den kringlan är betydligt skönare att hålla i på vintern än plastvarianten.

J.Aineland - 2006-9-19 kl 18:46

Än har jag inte gett upp, jag har ju precis börjat:smash:

Ang. inredning så har jag inte lägre någon komplett extra inredning. Dom finaste extra inredningarna stök med i branden:angryfire:
Ratten i denna bil är utbytt tidigare mot en MOMO skinnratt som är betydligt trevligare än en original plast / QV-skinnratt.

Det ser även ut som att jag behöver nya säkerhetsbälten, dom som sitter i nu har det rostat ordentligt i dom kromade byglarna.
Hoppas bara att inte mina extra bälten också brann upp:(

Jag får väl försöka leta upp någon 33:a att slakta för att fylla på reservdelslagret igen.
Fast det lär ju inte gå att hitta lika "fina" bilar som man hittade för typ 10 årsedan med närmast perfekt QV inredning...

Micke G - 2006-9-19 kl 19:08

Det är nog sant att fynden bland serie II 33:orna har i princip upphört. Det som säljs billigt numera är i stort sett bara skräp.
Det kanske är lättare att hitta hyffsade serie III inredningar. Dom passar ju också.

beatwise - 2006-9-20 kl 09:17

Härligt att se att du hittat lite inspiration Jocke! :thumbsup:

Det känns som att den här Giardinettan har alla förutsättningar att få leva vidare ett bra tag till!

(Men du glömmer väl inte bort Lusson? :lips:)

J.Aineland - 2006-9-23 kl 19:09

Klädseln blir faktiskt fin igen efter en omgång i tvättmaskinen.

Här är klädseln återmonterad på baksitsen igen.
Baksitsen var den del som var skitigast. Nu ska jag gå in huset och ladda tvättmaskinen med resten av klädseln...

Beatwise: Lusson ska jag börja med i vinter igen

/Jocke

[Editerat 2006-9-23 av J.Aineland]

lusen - 2006-9-23 kl 20:00

Du är ett mirakel av outröttlighet, Hr Aineland.

J.Aineland - 2006-9-24 kl 14:12

Lusen: Det kan ibland gå månader utan att jag orkar jobba med något...

Nu häger resterade klädsel på tork ute i det fina höstvädret.

beatwise - 2006-9-24 kl 15:31

Quote:
Ursprungligen postat av lusen
Du är ett mirakel av outröttlighet, Hr Aineland.

Jag instämmer!

Och vilken ordning det blir på prylarna sen... Endast det bästa gott nog - på ALLT!

:worship:

J.Aineland - 2006-9-24 kl 19:48

Allt är så sotigt o eländigt så idag hade jag inte lust att skruva med Giardinettan.
Hjälpte farsan att skrota morsans gamla Fiat Tipo istället.
Bifogar en pissgul bild på Tipon samt några detalj bilder på Giardinettan.
Sotet har krypt in precis överallt, på kablar bakom instrumetbrädan, instrumenthus mm. :angryfire:

Nu är det dags att åka hem till Jönköping igen och jobba en vecka igen:(

/Jocke

[Editerat 2006-9-24 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-4 kl 20:58

Har nu börjat att montera ihop stolar och baksäte igen.

Glömde fota så detta är den enda bilden för denna gång.

Om det är någon som har en stol med denna klädsel över så är jag intresserad av den. Förarstolen jag har har ett hål i klädseln i ryggen. Smidigast vore om jag fick tag på en ryggbeklädnad eller en tillräckligt stor tygbit och röd kederlist att reparera mitt säte med.

/Jocke

Micke G - 2006-10-5 kl 07:34

Jag har en exakt likadan klädsel i min 87:a med slitet tyg på ryggstödet precis som på din bil.
Jag har tänkt att byta ut inredningen mot något annat så småningom.
Men stolarna är jäkligt bekväma så dom har fått hänga med pga det.
Men om jag byter inredning framöver så ska jag tänka på dig.

J.Aineland - 2006-10-5 kl 07:37

Quote:
Ursprungligen postat av Micke G
Jag har en exakt likadan klädsel i min 87:a med slitet tyg på ryggstödet precis som på din bil.
Jag har tänkt att byta ut inredningen mot något annat så småningom.
Men stolarna är jäkligt bekväma så dom har fått hänga med pga det.
Men om jag byter inredning framöver så ska jag tänka på dig.

:worship: Låter kanon.

/Jocke

Donator bil inhandlad idag

J.Aineland - 2006-11-13 kl 21:50

Har i kväll varit och köpt en gammal 33 1.5 Ti -87.

Bilen har varit avställd sedan -99.

Den ser ut att ha ovanligt friska bärarmar fram och ganska ny bensintank då det sitter en ricambi-lapp kvar på den.

Trösklar och golv och fjädertornen bak är tokslut. Dörrarna är troligen inte mycket att ha heller.

Den har inte gått så långt, 13770mil enligt mätaren så det återstår att se om den går att starta.

Det blir nog en snabbskrotning av den i helgen:smash::smash:
Hoppas att fronten är någorlunda fri från rost, jag behöver lite plåt till Giardinettan.

Bilder kommer imorgon...

/Jocke

[Ändrad 2011-10-10 av J.Aineland]

Bild på "liket"

J.Aineland - 2006-11-14 kl 08:30

Pict3687s.jpg - 52kB

Micke G - 2006-11-14 kl 08:39

Sjyst, det skadar aldrig att fylla på reservdelsförådet. :smash:

Kane - 2006-11-14 kl 08:42

Ser ju fin ut på utsidan...:cool:

Hur har du gjort med ändrören (infästning å så) på Giardinettan är inne på att ha dubblarör på min.

J.Aineland - 2006-11-14 kl 08:52

Quote:
Ursprungligen postat av Kane
Ser ju fin ut på utsidan...:cool:

Hur har du gjort med ändrören (infästning å så) på Giardinettan är inne på att ha dubblarör på min.

Jag kommer att skrota den idén.

Blev inget bra på min, det ryker mer i det ena. Jag förgrenade det srax bakom bakaxeln tror jag? Blev betydligt längre rör på ena sidan.

/Jocke

J.Aineland - 2006-11-14 kl 09:03

Quote:
Ursprungligen postat av Micke G
Sjyst, det skadar aldrig att fylla på reservdelsförådet. :smash:

Jo jag behöver fylla på reservdelslagret då jag ju fick slänga mängder med delar efter branden. :angryfire:
Detta är f.ö. den billigaste bil jag hittills har köpt.

/Jocke

Färdigskrotad

J.Aineland - 2006-11-27 kl 12:32

Den sämsta 33:an karossmässigt jag hittills sett är nu skrotad.
Bilen var "lagad" på flera ställen av klåpare med obehandlad plåt punktad med 3 cm avstånd utanpå den rostiga plåten utan att skära rent något, allt var sedan döljt med tjock underedsmassa.
Reparationerna är troligen gjorda på en verkstad i Jönköping och har säkert kostat dåvarande ägare en bra slant.
Fy :kulspruta: för fuskjobb.

Mekaniskt var bilen i bra skick, efter att jag bytt samtliga bensinslangar i motorrum startade maskinen och gick riktigt vackert. Växellådan testades genom att köra några vändor på planen utanför verkstaden. Samtliga växlar fungerade fint, inget skrap på 2:an:thumbsup:

Som synes på bilden så fanns det lite användbar plåt trots att bilen var bortom all räddning pga. tidigare klåpares framfart.
Hjulhuskanterna var helt Ok på båda sidor. Plåten runt tanklocket var bytt så den räknar jag med att kunna återanvända till min 1.7iE -88.
Frontkorg och bakplåt sparades också samt hörnen framför A-stolparna.
Vänster fjädertallrik bak kapades även bort då jag hoppas att den skall gå att använda till min Alfasud Lusso.
En del av taket sparades till ett special bygge som ska pryda väggen i verkstaden.

/Jocke

[Editerat 2006-11-27 av J.Aineland]

Pict3723s.jpg - 52kB

J.Aineland - 2006-12-6 kl 22:14

Blev lite kvällsarbete framför tv:n. :smash:

J.Aineland - 2006-12-6 kl 22:16

Dom 2 rygghalvorna till baksätet är nu klara.

J.Aineland - 2006-12-6 kl 22:17

Bara framstolarna kvar, suck:dunce:

jema - 2006-12-7 kl 20:57

bra jobbat jocke! Det blir ju resultat av ditt slit åtminstone! :bananana:

beatwise - 2006-12-8 kl 15:50

En värre rekond lär man få leta efter... :D

Stiligt!
:thumbsup:

J.Aineland - 2007-10-14 kl 16:59

Dags för ett nytt försök.
Tog fram bilen och hissade upp den på lyften för att kolla hur sne den egentligen är i fronten.

Det blev en sådan bakvikt trots att jag ställde karossen så långt fram som gick på lyften att jag fick ställa i ett batteri i baljan framför vindrutan samt lägga ett hjul ovanpå för att bilen inte skulle göra en bakåtvolt o lägga sig på motorhuven på farsans GTV.:no:
Efter kryssmätning visade det sig vara precis som jag misstänkt att vänstra rambenet var förskjutet i sidled.
"Tivingade" dit en kraftig stålbalk som användes som hävstång. Rambalken var så pass mjuk att det enkelt gick att rikta. Fick även rikta det andra något då även det hade ändrat sig.

Har syns det att rambenet ligger för långt i förhållande till den "nya" fronten.

Efter riktning ser det bättre ut. Fronten jag har är från en serie I 33 så den undre balken stämmer inte mot originalet. Serie I:an har en klenare balk som sitter högre upp direkt under kylet.
Jag kommer troligen att byta nedre delen av fronten då jag har sparat en från en skrotad serie II:a...

J.Aineland - 2007-10-14 kl 17:17

Framvagnsbalken passar:worship:

northhammer - 2007-10-14 kl 17:34

vilken tur du har!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
nu är det söndag -kom tillbaka till jönköping
du kan fortsätta deppa här ,hela veckan
micke

J.Aineland - 2007-10-14 kl 17:39

Quote:
Ursprugligen inlagt av northhammer
vilken tur du har!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
nu är det söndag -kom tillbaka till jönköping
du kan fortsätta deppa här ,hela veckan
micke

Önskar jag slapp det:deal:
...men jag kan ju komma ut till dig i Norrahammar o se till så du skruvar klart din Alfetta Gt det här seklet.

J.Aineland - 2007-11-5 kl 00:55

Plockade ur rutan...

...och hittade mer elände :wall:
Yttre delen på A-stolpen är knäckt och bakåtflyttad.
Nedre hörnet är även knäckt.
Dörröppningen verkar dock efter en grovmätning vara intakt.
(Håller på att svetsa ihop en gigg för att kunna mäta exakt)

Gav mig på att kapa bort det kvaddade hörnet framför rutan för att testa med en okrockad hörnbit.

Provmonterade med en ny framskärm och det stämmer skitdåligt i bakkant mot överdelen av A-stolpen. Den gamla skärmen var ordentligt bakåtpressad mot A-stolpen.
Hela A-stolpen verkar ha vridigt sig.
Eventuellt så är det även fel höjd på det vänstra rambenet så för fronten verkar luta nedåt på vänstersidan.

Jag måste referensmäta på en av mina andra 33:or och klura ut vilket håll jag måste dra skiten för att få det att stämma igen...

Funderade en stund på att ta min extra Sw-kaross men då får jag ju börja om med rostlagningen. Denna vita kaross har jag lagat upp en gång, återstår bara en hjulhuskant höger bak och lite svetsning under baklampan på samma sida :dunce:

AR155V6 - 2007-11-5 kl 08:47

Wow, jag är mållös!
Vilket jobb du lägger ner på denna gamla 33:a!
Kepp up the good work!
//Peter

Kane - 2007-11-5 kl 09:06

Ajaj, är det så att balken fram är upptryckt?
Har min vänstersida framme är det något jag kan hjälpa till å mäta?

[Ändrad 2007-11-5 av Kane]

J.Aineland - 2007-11-5 kl 10:07

Quote:
Ursprugligen inlagt av AR155V6
Wow, jag är mållös!
Vilket jobb du lägger ner på denna gamla 33:a!
Kepp up the good work!
//Peter

Quote:
Ursprugligen inlagt av Kane
Ajaj, är det så att balken fram är upptryckt?
Har min vänstersida framme är det något jag kan hjälpa till å mäta?

[Ändrad 2007-11-5 av Kane]

Tack båda två.
Ingen fara jag har tillgång till 9st 33:a karosser att mäta på :embaressed: (Alla är dock inte mina)

J.Aineland - 2009-6-13 kl 19:33

Northhammer hinner du med?;)

Nu har jag 2 veckor kvar att jobba innan jag har semester.
Det första jag ska göra då är att få Sprinten i trafik sedan MÅSTE jag ge mig på den här Giardinettan och fixa det värsta så att jag kan ha någon chans att få köra 4-hjulsdrivet nästa vinter.

Är det någon som ser bilen under all bråte:rolleyes:
Jag kommer att kapa karossen mitt i golvet i original skarvarna och i A-stolparnas skarvar mot taket.

Den här 33:an ska få donera fronten inkl torped, A-stolpar och främre del av golvet. Dock måste den "yttre" frontplåten bytas då den här röda har fått smaka på ett räcke pluss att man har sågat av den då man fick för sig att ta motor och låda framåt istället för rakt ner.
Jag måste bara försöka att bli av med identitetshandlingen då det inte blir mycket kvar av karossen när jag har kapat färdigt.:smash:

[Ändrad 2009-6-13 av J.Aineland]

jol - 2009-6-13 kl 23:28

Alfapowers mest aktiva medlem? :clap: medans andra bara :beerchug::beer: (inkl mig :P)