AlfaPower

Bertone /116 (såld)

Pages:  1  ..  18    20

hox - 2011-8-3 kl 13:07

Fundering kring motorval.
Gissar att dom flesta som läser den här tråden har koll på mitt nästa projekt.
www.roxgt.se
Tanken med det är för mig att få göra det jag velat hela tiden, att få bygga en vagn helt som jag vill att den ska se ut och så nära motorkänslomässigt som jag har råd.
Det är nog på den punkten som det kommer att bli störst problem antar jag. Har nu räknat lite på vad det kostar att få ihop en Cheva smallblock med alutoppar och förgasare och kanske 425 hk.
Minst 45 tkr i delar och då har man förvisso en 6 liters maskin som klarar den effekten.
Den blir dock tung och ganska omodern men kommer säkerligen bara att "tuffa" på. Jag är lite nojig inför det faktum att dom jagar bensinkvaliteer och utsläpp hela tiden så jag skulle vilja ha en mera kontrollerbar maskin men 240 hk är för lite, så är det bara.
Mitt tänk går nu såhär. Jag tar min 3,0 24 v längsmonterade Alfa maskin som har i dagsläget kanske 230-240 hp och besiktigar med (211 hk på pappret), kan då bygga en lätt som fan bil eftersom effekten på pappret inte blir för hög.
Jag fixar ett modernt sprut som går att kontrollera och sen kanske man slänger på 2 små lätta turbos i framtiden för att få lite mer effekt. Vad behöver jag då göra med maskin för att få "nära" 400 hk och vilka grejer skulle du vilja tipsa om? Eller väljer jag helt enkelt fel?
Kanske en Audi motor? då det blir en Audilåda (som är bra mycket kralligare än tex TS transaxel lådan)
Vill inte ha någon svårkörd maskin utan bilen skall gå fint på gatan. Kanske om det är möjligt att få till det så att man kan ta det lite cool på långtur och sen om man vil ha fullt ös så får man vrida upp alla ventiler och spakar till max.

Bilen är ju inspirerad av Stradale , Gt 40 , Lola t 70 och storleken är väl åt gt 40 hållet. Stradalen är för liten för mig.
Det skall INTE bli en ren racerbil och inte lika extremt rensad som Bertonen jag byggt utan mer användbar än den.

Bertan blir isåfall över och kommer då säljas för att finansiera ovanstående och förhoppningsvis fix av låda med diff.

Hjälp mina snurrande celler att få lite svar. /H

[Ändrad 2011-8-3 av hox]

josé - 2011-8-3 kl 13:51

Kanske en BMW V8 eller helst V10 från M5 :evil:

hox - 2011-8-3 kl 13:55

Quote:
Ursprugligen inlagt av josé
Kanske en BMW V8 eller helst V10 från M5 :evil:

Går inte, för mycket effekt original för att bygga amatörbyggt av.

Lite effekt på pappret och sen mera, därav kan gamla v8:or funka då det finns riktiga mökhinkar som kan bli kralligare

josé - 2011-8-3 kl 14:05

Men då borde ju en 2,5l Busso 6:a vara svaret.

Original för reg-bes och sedan råkar du byta block och stroka om den till 3,8 liter, 24v toppar och två st små turbosar som laddar 0,5bar.

Med modern styrning borde den ge - typ bra med häst och vrid

sam_h - 2011-8-3 kl 14:23

Fördelen med amerikanska v8:or är väl att man inte riktigt kan se skillnad på alla smoggade maskiner och de som är vassa? sedan finns det ju faktiskt 221 och 260 cui V8 som säkert kan vara rätt trevliga.

Annars har väl mercedes en drös med 36ventils v8 på, varav några är smoggade, borde väl vara inom rätt intervall och troligen inte särksilt dyr att köpa heller? samma motor finns ju sedan upp till över 6L och dumt många hästar...

sam_h - 2011-8-3 kl 14:26

Quote:
Ursprugligen inlagt av josé
Men då borde ju en 2,5l Busso 6:a vara svaret.

Original för reg-bes och sedan råkar du byta block och stroka om den till 3,8 liter, 24v toppar och två st små turbosar som laddar 0,5bar.

Med modern styrning borde den ge - typ bra med häst och vrid

Eller en 2L v6-turbo, då är den reggad med turbo och 200hk. dock är det en 12v antar en 24 är vad du vill ha.

sam_h - 2011-8-3 kl 14:30

annars kan du ju bygga på maseriat biturbo. den lite senare varianten med 24v och 245 hästar original. vilket säkert kan bli 350 utan större ingrepp?

hox - 2011-8-3 kl 15:46

Har haft ett "trevligt" samtal med Nilegård idag och tar nog om inget händer och följer hans exempel.
Men nöjer mig nog med max 375-400
Verkar funka skitbra i maskinerit för honom och karaktären helt klart trevlig.
Jag kommer att ha en annan låda så den skall nog hålla.

Har även stört en man som jobbat på Autorotor där dom tillverkade lysholmskompressorerna och även stört Jens R.
Tackar för möjligheten att få ta några minuter.
Snodde en bild på hans maskin och hoppas han inte misstycker.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=19850#pid265731

[Ändrad 2011-8-3 av hox]

Jag har en 24 v / 3.0 maskin

[Ändrad 2011-8-3 av hox]

Imgp2381.jpg - 224kB

patjo - 2011-8-3 kl 15:50

Ferrari V8? Finns från två liter och uppåt, med eller utan turbo. Min trelitrare är ju till exempel på hanterbara 215 cavallinos. Sen bygga dubbelturbo efter F40-spec...?

hox - 2011-8-5 kl 18:03

Vad tro vi om det här?

http://www.niramotorsport.com/index.php?thepage=home&lang=sw...

t16 - 2011-8-5 kl 20:01

Vill du veta mer om nira så hör med Marco på lowbudgetrides.com

Han har även importerat en modern v8 från staterna och monterat turbo på.

Jag tror det är en 5.3 ls http://en.wikipedia.org/wiki/GM_LS_engine

Den har ca. 300hk och alutoppar som standard, den är billig och sitter i många bilar.

Dessutom kan man köpa programerare till orginalmotorstyrningen och slippa montering samt inköp av nira så där spar man en rejäl slant.

Vet inte om turbo ger det rätta ljudet men vill man ha mycket kusar så är det turbo som gäller.

mange - 2011-8-6 kl 10:42

Quote:
Ursprugligen inlagt av t16

Den har ca. 300hk och alutoppar som standard, den är billig och sitter i många bilar.

Dessutom kan man köpa programerare till orginalmotorstyrningen och slippa montering samt inköp av nira så där spar man en rejäl slant.

Vet inte om turbo ger det rätta ljudet men vill man ha mycket kusar så är det turbo som gäller.

I senaste Hot Rod köper de en väl begagnad 4.8 LS, portar topparna, byter kam och lyftare samt monterar två kinaturbos. Den bänkas sedan till 1200 hk utan att klaga. Tror hela kalaset gick på dryga $5000.

Intressant artikel.

MaZ - 2011-8-6 kl 11:53

Quote:
Ursprugligen inlagt av hox
Vad tro vi om det här?

Finns det loggning?

VERKAR SÅ !

hox - 2011-8-6 kl 12:59

Quote:
Ursprugligen inlagt av MaZ
Quote:
Vad tro vi om det här?

Finns det loggning?

Bränsleinsprutning

5

Driver upp till 15 spridare
Tändning
Driver coil on plug-spolar direkt

Turboreglering
1 el 2
Avancerad reglering av laddtryck
Idle Air Control
1 el 2
Reglering av tomgångsmotor
Luftflöde för ALS
1 Aktivering av ställdon för ALS
Varvtalsräknare
1
Ger varvtalssignal till varvtalsräknare
Relä till bränslepump 1
Styr till- och frånslag av bränslepump
Aux Out
2 Generella utgångar för speciella tillbehör
Typ av ingång
Vevaxelposition
Tar in en pulssignal från vevaxeln som tolkas med hög precision
Kamaxelposition
Tar in en puls varje kamaxelvarv
Manifold Air Pressure (MAP)
Lufttryck i inloppet
Manifold Air Temperature (MAT)
Lufttemperatur i inloppet
Trottelposition
Gasspjällets vinkel
NIRA egtc
Avancerad mätning av avgastemperatur
Lambdasond
Mäter syremängd i avgaser
Motortemperatur
Temperatur i motorns kylvatten
Aux In (4 st)

Generella ingångar
Knapp
Aktiverar Launch Control eller Pit Lane Speed
Strömbrytare
Aktiverar ALS
Strömbrytare
Aktiverar Flat Shift
NIRA i3+ har en rad avancerade funktioner förutom de som framgår av beskrivningarna av ut- och ingångar ovan. Tabellen nedan ger en överblick av dessa.

FlexiPorts™

Kraftfull funktion som styr bränsleinsprutning, tändning, laddtryck och varvtal för Launch Control mot valfri parameter. Ladda ner NIRA rk för en närmare titt på FlexiPorts™.

Sekventiell insprutning
Kontroll över insprutningstidpunkter
Snabb interpolering
Snabba uppdateringar ger ett rappt system
Strömövervakning
Kontroll på in- och utgångar
Limp Home
Felsäkert läge vid problem t ex med givare
Launch Control
Snabba starter med förprogrammerat vridmoment
Anti Lag System
Bibehåller turbotrycket vid växlingar
Accanrikning
Fullt programmerbart bränsletillskott vid accelerationer
Startanrikning

Fullt programmerbart bränsletillskott vid start
Varvtalsstopp
Programmeras stegvis
Avancerad anpassningsmjukvara
NIRA i3+ mappas med det mycket avancerade PC-programmet NIRA rk.
Grafisk mappning i realtid
Översikt över mappar både i tabellform och som grafer

Dataloggning

Integrerad datainsamling med grafisk presentation
Låsbara mappar
Skydda mapparna med en personlig kod
Display Panels
Snabb överblick över viktiga parametrar
Ställbara larm
Larmnivåer kan ställas på samtliga parametrar
Wizards
Hjälpmedel som ger snabbare mappning
Beskrivningar på samtliga parametrar
Varje parameter har en tydlig beskrivning i NIRA rk

[Ändrad 2011-8-6 av hox]

[Ändrad 2011-8-6 av hox]

hox - 2011-8-6 kl 13:18

Quote:
Ursprugligen inlagt av mange
Quote:

I senaste Hot Rod köper de en väl begagnad 4.8 LS, portar topparna, byter kam och lyftare samt monterar två kinaturbos. Den bänkas sedan till 1200 hk utan att klaga. Tror hela kalaset gick på dryga $5000.

Intressant artikel.

Typ 800 hk för mycket, nä ett STORT problem som finns är att motorn på PAPPRET inte får ha mer än 15 kw per 100 kg i dagsläget. Kan bli 20 kw.
Vad den sen har är en annan sak, SFRO killarna gillar också balla grejer men skriver givetvis inte på om dom kan få skäll.

Bygger jag som jag tänkt borde bilen inte väga mer än 900-950 max.
och då pratar vi om en 150 kw maskin (ca 211 hk) och det är ju en 3,0 24 v maskin det.
Sen att min i nuläget skulle hhamna på 235-245 hk om jag slår ihop den som bes maskin är en annan 5:a. Sen turbo ba!.

[Ändrad 2011-8-6 av hox]

t16 - 2011-8-6 kl 21:50

Du som var så negativ till turbo för nått år sen!;)

Nackdelen med turbo är driftsäkerheten, inte för att det håller sämre i sig, snarare tvärt om då man tar ut effekten vid lägre varvtal men den höga effekten och vridet som brukar bli kräver mycket av koppling, låda drivaxlar och fäste.
Sen behövs stort kyl, intercooler, oljekyl, oljekyl till lådan vilket är bökigt om motorn sitter bak.

Normalt förespråkar jag turbo men på en sån har biltyp som oftast har v8 så känns det mer rätt, det viktigaste på åttan är att det är rätt insug och avgas så den inte låter jänk.

http://www.youtube.com/watch?v=sXQsvDrohHk

Går det inte besikta med en slö smallblock och sen stoppa i en ls?

t16 - 2011-8-6 kl 21:55

Att turbokonvertera kan innebära besiktningsproblem då det kommer stå 211 hk i papprena vilket de kan ifrågasätta.

När jag besiktade saaben innan jag sålde den så sa han

-det är inga 175 hk i denna

-det beror på laddtrycket sade jag

-det är väl ingen ide att jag sätter en tvåa på det för då sänker du väl det bara och besiktar om.

Det är ju bökigare att skruva bort två turbos.

mvh

hox - 2011-8-6 kl 22:18

Quote:

Nackdelen med turbo är driftsäkerheten, inte för att det håller sämre i sig, snarare tvärt om då man tar ut effekten vid lägre varvtal men den höga effekten och vridet som brukar bli kräver mycket av koppling, låda drivaxlar och fäste.
Sen behövs stort kyl, intercooler, oljekyl, oljekyl till lådan vilket är bökigt om motorn sitter bak.

Normalt förespråkar jag turbo men på en sån har biltyp som oftast har v8 så känns det mer rätt, det viktigaste på åttan är att det är rätt insug och avgas så den inte låter jänk.

Så där låter inte en "jänke" åtta grabben.
Alla bmw åttor har för mycket effekt.
Audilådan jag skall ha pallar en 500 hk v8
Så lite turbo på en 30 liters sexa går nog.
:cool:

sam_h - 2011-8-6 kl 22:27

Quote:
Quote:

Så där låter inte en "jänke" åtta grabben.
Alla bmw åttor har för mycket effekt.
Audilådan jag skall ha pallar en 500 hk v8
Så lite turbo på en 30 liters sexa går nog.

Har du sneglat på vad mercedes v8orna kan erbjuda? de små är inom marginalen och är hyfsat lika de stora

sam_h - 2011-8-6 kl 22:42

motorn från en sådan här: 4,2L v8 på 225hk
http://www.blocket.se/uppsala/Mercedes_Bens_420_Se_34608296....

och sen slänger du i en från
http://www.blocket.se/vastmanland/E50_amg_35268616.htm?ca=11...

på 5L och 345hk och så masserar du toppar, bygger extraktor m.m. så har du 400+ sugisar

[Ändrad 2011-8-6 av sam_h]

hox - 2011-8-7 kl 06:29

Eller så hittar man så småning om en GTA maskin och ev gör vad man kan med den med trottel "buddies" mappning (nytt sprut) och grenrör.
Och nöjer sig med det.
Vi får se, vi får se
En del moderna v8 är stora som satan och faktiskt i och med det ganska tunga.
Men jag håller med om att ett Bmw eller Merca alternativ vore ballt.
DOCK!! är ju jag ingen motorfixargubbe utan blir tvungen att luta mig mot folk på den punkten.
Då är ju det här forumet helt perfekt för här har ju folk testat det dom skriver fullt ut.
Har fått en superbra kontakt med Torbjörn Backström (före detta MT motor)och i och med det är alfavärlden inom räckhåll.
Tror jag börjar med att se vad man får för feeling med 24 v maskinen.
Det går ju faktiskt att få ut en bit förbi 250 med optimerat avgas och nytt sprut/trottelpojkar.
Dock skall servo och ac sitta i bilen.
Den skall bli en bra GT vagn och ingen banracer som är ultra rensad som Bertan är.

Startar en tråd här i höst.
Ronny kommer att köra sin på Locost forumet.

AlfaRonny - 2011-8-7 kl 08:19

Varför inte penselrenovera en cheva van motor på 180hp (kostar ca 4000). Besiktiga med den och kör något år och bygg/köp sedan en likadan med mer hp när plånboken tillåter och gör ett enkelt motorbyte.

hox - 2011-8-7 kl 09:18

Quote:
Ursprugligen inlagt av AlfaRonny
Varför inte penselrenovera en cheva van motor på 180hp (kostar ca 4000). Besiktiga med den och kör något år och bygg/köp sedan en likadan med mer hp när plånboken tillåter och gör ett enkelt motorbyte.

Hej hej Ronny mannen.
Ju mer jag tänker ju mer har ALLA rätt, även jag.
Det är för svårt att förklara helt enkelt, men om bilen låter som din gjorde då jag åkte med dig så är det precis rätt.

Det jag kulle vilja göra om jag fick helt fria händer vore det här.
http://www.youtube.com/watch?v=txG0cTx4VeI

Motorn är som heeelt nervös och bara apskriker när man petar på pedalen.
Tror att med dom här Alfagubbarnas hjälp och din att jag så småningom kan komma hyffsat nära.
Sen har vi ju 6 vxl och möjlighet att få låågt cruisingvarv om vi vill så landsväg går nog bra ända.
Vad som sagts till mig är faktiskt att om man optimerar insprut och avgas så kan man nästan hitta 290 hk ur den maskin jag har utan att egentligen bygga om inuti så det får bli steg numero uno ..
Sen har jag ju som sagt en motor och ju mer jag tänker på den så har jag börjat gilla den.
Lite som om att vi snart är "ihop".

Om bertan får sig en ny ägare behåller jag Alfaprofilen och har då råd att repa lådan/diffa och bygga maskin tror jag.
Sen kan jag ösa på mer i framtiden.

Kom på en grej till, har hela tiden trott att en 425 hk smallblock skulle ha varit mycket billigare att bygga med dom grejer vi vill ha.
När slutnotan hamnade där uppe så kan jag göra fler val än innan, tex insprut, trottlebodies, grenrör. (och i framtiden kanske 3,8 liters cyl/kolv).
[Ändrad 2011-8-7 av hox]

[Ändrad 2011-8-7 av hox]

[Ändrad 2011-8-7 av hox]

[Ändrad 2011-8-7 av hox]

Bert

hox - 2011-8-14 kl 14:13

[Ändrad 2011-8-14 av hox]

alfatedt3.JPG - 78kBalfatedt3_800x374.JPG - 68kB

daneh - 2011-8-14 kl 18:32

Varifrån var det nu igen du hade hämtat de vansinnigt smutta "ventilationrutorna"? Är otroligt sugen på att sätta sådane på räsern.

/Danne

hox - 2011-8-14 kl 18:47

Quote:
Ursprugligen inlagt av daneh
Varifrån var det nu igen du hade hämtat de vansinnigt smutta "ventilationrutorna"? Är otroligt sugen på att sätta sådane på räsern.

/Danne

http://www.nfauto.co.uk/cbs_products_new.htm
Ladda ner pdf katalogen och hitt en massa grejer.
Köp inte för mycket nu ba :cool:

beatwise - 2011-8-15 kl 14:18

Quote:
Quote:

/Danne

Danne, tjoa till så köper vi tillsammans och delar på frakten. Känns vettigt att bättra på ventilationen i räsern...

:thumbsup:

Gustav_Holmdahl - 2011-8-15 kl 14:26

Ett litet gruppköp med leverans till årsmötet kanske :wink: Behöver lite mer luft inne i bilen jag med.

daneh - 2011-8-15 kl 16:34

Quote:
Quote:

/Danne

Tackar för länken.

Stefan, under förutsättning att du lovar att släppa ner bilen från sina fyra pidestaler så får du va me.

Gustav, självklart behöver du mer ventilation, jakterna på Kullen kommer att betraktade som skärm(!)ytslingar jämfört med det som kommer i framtiden

/D

hox - 2011-9-2 kl 11:43

Hej
Bilen såld till mycket bilintresserad man söderut i landet.
Skulle tro att den kommer att synas även i framtiden.
/H

Hänvisar härmed till nya projektet med trådnamnet ROX

jol - 2011-9-2 kl 12:28

Mycket imponerande bygge måste jag säga! Well done

D. Evil - 2011-9-2 kl 17:20

Tacksam för att jag hann få provköra den innan den försvann..

Har ju kört "ursprungs-Bertan" innan den slog rot och återuppstod i denna form.

Tack Håkan och hoppas på att någon gång i framtiden även få en upplevelse i ROX:en. :worship:

Pages:  1  ..  18    20