AlfaPower

ISO RIVOLTA Grifo 1968

 Pages:  1    3  ..  8

Grifo - 2006-9-29 kl 17:23

Alla som minns sandlådetiden och de små plåtbilarna som man lekte med kanske hade en speciell favorit - Ferrari Dino, Lamborghini Miura eller Mercedes 300 SL.
Redan då fastnade jag för en blå Matchbox Iso Grifo och den har hängt med sedan dess.
Dock blev det inte något köp av den äkta varan förrän år 2000 då en säljare annonserade 3 st. Grifo´s i Motorbörsen.
Jag hade för ovanlighetens skull en rejäl summa pengar efter försäljningen av min Alfa Giulietta SV -56 (ex. Jo Bonnier m.fl) och ringde direkt när jag såg annonsen.
En rejält barsk typ svarade att om jag överhuvudtaget skulle få komma och titta på bilen som intresserade mig så var det på villkor att jag hade en postväxel på hela köpesumman, ett bilsläp samt en fungerande motorlyft med mig.
Redan här hade nog de flesta backat ur men jag var så inställd på att få tag på en Grifo innan dom blev för dyra att jag ställde upp på kraven.
Samma kväll öppnades ladudörrarna där två Grifo´s delade vintervila med en Aston Martin och en Ferrari.
Efter div. heta diskussioner med tillhörande mästranden från säljaren bytte postväxeln och en vit Grifo utan motor och stötfångare ägare.
En , för tillfället, islängd Maserati-8:a lyftes ur Grifon med medförd motorlyft och karossen drogs sedan upp på bilsläpet som för dagen drogs av trådförfattarens Volvo 740 limousine (6-dörrars)
Bleknost och andtruten samt ordentligt mycket fattigare vändes kosan mot Dalarna, dock under muntra häcklanden från svärfar och sambon.
Nu har 6 år förflutit sedan dess och visst har det blivit mycket gjort åt bilen med det måste någon gång bli färdigt så en Power-byggtråd med avslutande renoveringsjobb startas idag :thumbsup:
Eftersom det inte är någon Alfa så har jag , för säkerhets skull, förankrat tråden hos övriga mods här på AP.
För er som inte vet hur en Grifo ser ut så kan jag hjäpa er ut ur mörkret med en snygg bild.

[Editerat 2-10-2006 av Grifo]

1970-Iso-Grifo-7-Liter-blue-fa-p-lr.jpg - 222kB

J.Aineland - 2006-9-29 kl 17:33

:beerchug: Vad blir det för motor i den här då, eller kommer den bli original?
Speglarna på bilden ser ju iaf. ut som Vitaloni-speglar som Alfa använde sig av... :P

/Jocke

edit spegeln, det sitter visst bara en...

[Editerat 2006-9-29 av J.Aineland]

po - 2006-9-29 kl 17:43

Jag hade då ingen sådan i min sandlåda...

Jag jäkla snygg och udda (jag höll på att säga bil) skapelse, nu ser jag fram emot bilder på din (nu höll jag på att säga bil igen) Iso.
Verkligen kul att se denna tråd här på AP!

/po

Kraniel - 2006-9-29 kl 17:48

En av Bizzarrinis bästa, däruppe med 250GTO och de andra stora pojkarna.

Är den från Cheva- eller Fordåren?
Edit: kanske skulle läsa rubriken...

[Editerat 30/9-2006 av Kraniel]

GE - 2006-9-29 kl 17:52

Jag antar att spegeln på bilden inte har ett dugg där att göra?!...

För övrigt så är jag JÄVLIGT AVUNDSJUK! Jag vill ju också ha en ISO Grifo... :steering:

GE - 2006-9-29 kl 17:56

Jag fann den här bilden på nätet... :D

mb-14iso.JPG - 56kB

Micke G - 2006-9-29 kl 18:33

Jag hade också en mörkblå Matchbox Grifo så jag ser verkligen fram emot fortsättningen på den här tråden.

Atterhall - 2006-9-29 kl 19:49

Yesss, äntligen!

Jag hade exakt en sån blå Matchbox-Grifo jag med, eller rättare sagt två. En blev helt enkelt slutkörd och när jag hittade en till i en affär gjorde jag klart för modern att sonen inte tänkte lämna etablissemanget ifråga utan den, så den kom hem den med.

Grifon är (sedan dess) i mina ögon det ballaste som rullar på fyra hjul. Heders Gunnar att du delar med dig av återskapandet av denna gigant.

/att

PS: nu måste jag f-n gräva fram kartongen med de gamla småbilarna - Grifo-tajm!

PPS: Gunnar, är bilen den som annonserades i Automobil (?) med foto på fronten (då vit) genom en ladugårdsdörr? Har den fortfarande på näthinnan...

[Editerat 2006-9-29 av Atterhall]

Georg - 2006-9-29 kl 20:38

Kul beskrivning Grifo !
För min del var det Miuran som gällde/gäller. ....
Men det här är verkligen högintressant att slänga lite modemtid på !
:smash:

Skånsken - 2006-9-29 kl 21:45

Quote:
Ursprungligen postat av Georg
Kul beskrivning Grifo !
För min del var det Miuran som gällde/gäller. ....
Men det här är verkligen högintressant att slänga lite modemtid på !
:smash:


Mmm..
Miura..

Iso'n suger inte den heller. Även jag hade en i "bilparken" som liten, trots ålder.
Kör hårt!

P10100341.JPG - 83kB

Gromyko - 2006-9-29 kl 21:52

Quote:
Ursprungligen postat av Skånsken
Quote:
Ursprungligen postat av Georg
Kul beskrivning Grifo !
För min del var det Miuran som gällde/gäller. ....
Men det här är verkligen högintressant att slänga lite modemtid på !
:smash:


Mmm..
Miura..

Iso'n suger inte den heller. Även jag hade en i "bilparken" som liten, trots ålder.
Kör hårt!


Just den där bilen har jag och förre ägaren suttit och fånstirrat på ute på en stubbåker.
Han ställde Miuran och en E-type cabbe mittemot varandra.
Sen satt vi och avnjöt linjespelet en bra stund på 20 meters håll.
Ett inte helt ointressant ögonblick.

Skånsken - 2006-9-29 kl 21:57

Stubbåker sa du...
Ja, varför inte.
Fanns nog en hel del att beskåda.

beatwise - 2006-9-30 kl 09:51

Quote:
Ursprungligen postat av Atterhall
Jag hade exakt en sån blå Matchbox-Grifo jag med, eller rättare sagt två. En blev helt enkelt slutkörd och när jag hittade en till i en affär gjorde jag klart för modern att sonen inte tänkte lämna etablissemanget ifråga utan den, så den kom hem den med.

Grifon är (sedan dess) i mina ögon det ballaste som rullar på fyra hjul. Heders Gunnar att du delar med dig av återskapandet av denna gigant.


Jag fick sedan äran att förvalta de två ett tag, och de fick nog rulla säkerligen nån kilometer eller två till på bilmattorna...

:thumbsup:

Kul att det börjar närma sig Gunnar! Jag ser med spänning framemot att få se henne IRL! Lycka till med byggandet.

:smash::smash::thumbsup:

Tack för all positiv respons !!

Grifo - 2006-9-30 kl 11:50

Min bil är en -68 GL 300 , vilket innebär att den originutrustats med en Cheva 327 (5,3 liter) på 300 hk samt 4 vxl. manuell låda från GM (m21)
Hjulupphängningen och bromsarna är en salig blandning av Jaguar, Ferrari, Maserati samt Iso´s egen tillverkning.
Chassiet är konstruerat av Bizzarrini och karossen är designad av Giugiaro.
Planer för bygget - karossen helt i original förutom färgvalet som blev Alfa´s Blu Olandese 343.
Motor (om ekonomin tillåter) blir från Corvette Z06 - komplett med insprutning o.s.v för effekt (512 hk), driftsäkerhet och bränsleekonomi.
Växellåda blir en 5-växlad Tremec eller Doug-Nash - 6-växlad blir inte till någon nytta, då slutväxelns utväxling är 2.88-1 (!)
Bakaxeln - original DeDion med Wattlänk och 4-länk samt Salisbury diffklump med centralmonterade bromsar.
Jag har dåligt med bilder på bilen och delarna men det kommer snart......
Bifogar en bild från Tysklandsresan förra året - en Grifo IR8 CanAm (Chevrolet 427" el. 454")

[Ändrad 24-1-2011 av Grifo]

000_0782.jpg - 320kB

Äntligen

Bacchus - 2006-10-1 kl 11:11

Äntligen är det dax! :rockon::rockon:

Grifo - 2006-10-7 kl 08:41

Quote:
Ursprungligen postat av GE
Jag antar att spegeln på bilden inte har ett dugg där att göra?!...

För övrigt så är jag JÄVLIGT AVUNDSJUK! Jag vill ju också ha en ISO Grifo... :steering:


Köptips !!!!! Krossa spargrisen NU :ink:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ite...

GE - 2006-10-7 kl 09:34

Quote:
Ursprungligen postat av Grifo
Quote:
Ursprungligen postat av GE
Jag antar att spegeln på bilden inte har ett dugg där att göra?!...

För övrigt så är jag JÄVLIGT AVUNDSJUK! Jag vill ju också ha en ISO Grifo... :steering:


Köptips !!!!! Krossa spargrisen NU :ink:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ite...


Satan! Vart ställde jag nu spargrisen?... :worship:

:kulspruta::ink::smash:

mopar - 2006-10-9 kl 14:16

Titta vad som ligger på Italiaspeed idag.

http://www.italiaspeed.com/2006/cars/other/auto_italia/iso_g...

/mopar

Växellådan införskaffad + ändrade planer...

Grifo - 2006-10-30 kl 13:30

Köpte en riktig godbit till växellåda, Doug Nash 5-växlad racelåda med magnesiumhus. Säljaren skickade också med spakställ, växellänkage och koppling.
Lådan skall tåla över 1000Nm vridmoment och är t.o.m snygg att titta på.
Imponerande dimensioner på ingående + utgående axel = 30 mm - att jämföra med Alfas transaxel-låda som har 18 mm.
Har också beslutat att ta en genväg för
att få ut bilen nästa år och köpt en passande maskin - Chev. 355 på 475 hk , helt nybyggd med bara roliga delar.
Motorn är byggd att varva 8500 rpm så toppfart över 300 km/h är fullt möjlig.

000_1191.jpg - 58kB

MartinC - 2006-10-30 kl 13:34

Wowowow!

Verkar bli en riktig kanonmaskin det där. Mycket vacker bil (föll som en fura för modellen när jag läste en artikel i Automobil för X antal år sedan)

Hoppas du postar i tråden frekvent framöver!

Björnbusen - 2006-10-30 kl 18:49

Quote:
Ursprungligen postat av Grifo
Köpte en riktig godbit till växellåda, Doug Nash 5-växlad racelåda med magnesiumhus. Säljaren skickade också med spakställ, växellänkage och koppling.
Lådan skall tåla över 1000Nm vridmoment och är t.o.m snygg att titta på.
Imponerande dimensioner på ingående + utgående axel = 30 mm - att jämföra med Alfas transaxel-låda som har 18 mm.
Har också beslutat att ta en genväg för
att få ut bilen nästa år och köpt en passande maskin - Chev. 355 på 475 hk , helt nybyggd med bara roliga delar.
Motorn är byggd att varva 8500 rpm så toppfart över 300 km/h är fullt möjlig.



Ja, det låter ju som en riktig genvägsmotor det där... Nybyggd och 475 hästar, den får du byta ut sen... ;)

[Editerat 30/10-2006 av Björnbusen]

Maffia Alfisti - 2006-10-30 kl 20:12

Stenhård! :rockon:

Kommer den vara klar till Skokloster tror du? Då måste man ju nästan palla sig ner till våren.

beatwise - 2006-10-31 kl 09:37

Quote:
Ursprungligen postat av Grifo
Motorn är byggd att varva 8500 rpm så toppfart över 300 km/h är fullt möjlig.


Haha! :evil:

Det är så man ska vårda en nyrenoverad Grifo! :headbang:


:thumbsup::thumbsup::smash:

Grifo - 2006-10-31 kl 09:49

Quote:
Ursprungligen postat av Maffia Alfisti
Stenhård! :rockon:

Kommer den vara klar till Skokloster tror du? Då måste man ju nästan palla sig ner till våren.


Jag tror inte att den är klar till Skokloster, det är en del pyssel som hindrar detta, bl.a dragning av elsystem och avgassytem.
Kanske till mitten av sommaren om jag fokuserar på enbart den bilen.

po - 2006-10-31 kl 23:12

Snyggt!

Samt valet av motor är enligt mig inte fy skam men...
Det som slår mig, skulle DU tordas köra 300 km/h med en bil vilket har ursprunget från -68? :D

/po

Grifo - 2006-11-1 kl 09:44

Quote:
Ursprungligen postat av po
Snyggt!

Samt valet av motor är enligt mig inte fy skam men...
Det som slår mig, skulle DU tordas köra 300 km/h med en bil vilket har ursprunget från -68? :D

Tveklöst JA, under förutsättning att det blir på att stycke slät väg.
Körde en 2000 Bertone med orunda, torra däck (den insnöade i "var är snön" tråden)
mätarna ut i somras , 7000 varv/min borde vara ärliga 230 km/h.
Lasse Bortz på Sportvagnsservice berättade en gång att han , på kunds uppdrag,
kört en Ferrari 512 BB mätaren ut på Arlandavägen.
I 300 km/h var vägen smal som en tändsticka och skogen ändrade färg från grönt till blått.
Det måste upplevas


[Editerat 1-11-2006 av Grifo]

Trevlig länk med Grifo & Alfabilder:

Grifo - 2006-11-1 kl 10:10

http://www.alfabb.com/bb/gallery/v/Coronado-Speed-Festival-2...

Bara att njuta , särskilt när det blåser smådjävlar och snöar ute.

MaZ - 2006-11-1 kl 14:20

En Bertone som gör ärliga 230 är nog en otroligt trimmad Bertone.

Grifo - 2006-11-1 kl 15:21

Quote:
Ursprungligen postat av MaZ
En Bertone som gör ärliga 230 är nog en otroligt trimmad Bertone.


Tja, teoretiker MaZ kan säkert räkna ut vad 7000 varv på 5:an i en Bertone med 0.79 som överväxel och 4.10 i slutväxel har för hastighet.......
Just det, hjuldimensionen är 185/70/14"
Väntar på svaret, darrande av upphetsning :fiol:

[Editerat 1-11-2006 av Grifo]

freda155 - 2006-11-1 kl 16:01

243,7

edit: medräknat däckets rullomkretsminskning pga deformering vid belastning. Finns det 185/70-14 med V-märkning?

[Editerat 1/11-2006 av freda155]

Grifo - 2006-11-1 kl 16:15

Så fort kan det knappast ha gått, mätarfelvisning är säkert vanligare än man tror - Bertan har antagligen ett cW som en ladugårdsdörr dessutom.
Däcken är inte VR-klassade.......
Tack för svaret :beerchug:

MaZ - 2006-11-1 kl 16:19

haha, ser att du hade sarkasm-brillorna på dig. :D
Seså, dela med dig av motorspecen nu.

Grifo - 2006-11-1 kl 17:43

En riktig gentleman röjer inga hemligheter.
:cool:

ice - 2006-11-1 kl 20:51

Quote:
Originally posted by MaZ
En Bertone som gör ärliga 230 är nog en otroligt trimmad Bertone.
Eh hrm, jag fick visst nå'nting i halsen.

lusen - 2006-11-1 kl 21:04

Quote:
Ursprungligen postat av ice
Quote:
Originally posted by MaZ
En Bertone som gör ärliga 230 är nog en otroligt trimmad Bertone.
Eh hrm, jag fick visst nå'nting i halsen.


Det viktiga är ju att din partner har det skönt.

Det blir ett hårigt bygge detta, ibland önskar jag att jag också hade mad bilbyggarskillz :/

bert 1 - 2006-11-1 kl 22:41

jag också.....

Snart är det sommar..

Bacchus - 2006-11-3 kl 21:37

Quote:

Jag tror inte att den är klar till Skokloster, det är en del pyssel som hindrar detta, bl.a dragning av elsystem och avgassytem.


Elsystemet är ju det enklaste på hela bilen..
Tycker det går lite segt i den här byggtråden :D För mycket :beerchug: ??
Har du nån isbil på gång? Blir jobbigt om man ska hänga av JPC

Min bäste Hr. Bacchus.....

Grifo - 2006-11-3 kl 23:37

Lite segt kanske, väntar på leverans av 1 st. motor från Boden.
Kommer att höra av mig ang. blästring vs. pilsner nästa vecka.
Det har varit väldigt lugnt på :beerchug: - fronten ett tag faktiskt.
Isbil = Fiat Croma IE Turbo med MotorNord chip. JPC:s bil står i en snödriva med urmonterad motor/låda
just nu så dom får nog fingra på om det
skall bli något åka denna säsong :deal:

Inköpsresa till Tyskland 20-24/12

Grifo - 2006-12-28 kl 18:41

eBay-fyndade en hel bakaxel med drivaxlar, lagerhus, nav, hubbar och alla
reaktionsstag. Kravet var dock avhämtning på plats i Ruhr-området.
Flög från Skavsta med Ryanair till Düsseldorf för en struntsumma och köpte
en i förväg bokad Alfa 155 hos en handlare.
Ett par timmar för att göra pappers- och skyltexercisen klar och sedan iväg de 14
milen till bakaxelsäljaren.
Bild på fordonet - Alfa 155 1.7 TS -93 :thumbsup:

000_1221.jpg - 86kB

Grifo - 2006-12-28 kl 18:45

Säljaren bodde vanligtvis i Sydafrika och hade haft flera Iso´s tidigare.
Talade bra engelska och hade dessutom mer delar så reskassan och kreditkorten
decimerades rejält.
Fyndade, förutom bakaxeln, fräscha bromsskivor fram+bak samt fram- och bakvagnsdelar med knock-off naven som
jag tidigare saknat till min Grifo.

000_1224.jpg - 73kB

Low, Fat, GTV6 - 2006-12-28 kl 18:51

Fränt gjort att flyga till tyskland, handla transport där för att kunna hämta lite delar :thumbsup:

Ruggigt cool bil.

Ot: var det du som kom gående på krylbovägen nästan vid alndrins i går effter middag när jag åkte för bi med 164:a??

Grifo - 2006-12-28 kl 18:56

Efter att ha bökat in alla dyrgripar i 155:an så styrdes kosan mot Lübeck.
Efter 40 behagliga mil kom vi till ett bra hotell i centrala staden och kunde inte
motstå frestelsen att besöka Lübecks bästa bar "Bolero" för en fet sängfösare
innan John Blund tog över.
En heldagsshopping av kläder och skor (rekommenderas starkt) gjorde sambon
på strålande humör och vid middagstid påbörjades resan mot staden Burg som
ligger nära Puttgarden för bunkring av ädla drycker och tyskt bröd.
Väl genom Danmark där vi klarade tullkontrollen galant - mest pga. att dom
slagit klorna i ett gäng vattenkammade "nysvenskar" i en snuskigt dyr Merca :D
Övernattade slutligen i Ljungby och anlände hem med värdefull last och flaggan i topp.
155:an är en förbaskat pålitlig modell, åtminstone om man väljer en med den
riktiga motorn (8V med kamkjedja) och
exemplaret jag köpte (för peanuts) visade sig vara fri från rost dessutom så nu stundar antagligen SBP och svenska plåtar.

000_1220.jpg - 67kB

Atterhall - 2006-12-28 kl 18:59

Stiligt, jag antar att Alfan var den blygsamma utgiften i sammanhanget... 1,7TS förresten - har jag inte sett förr, spännande!

Centrumbultade hubbarna är riktigt porriga, men var de bara tre?

DeDion är ballt, sitter skivorna bak vid diffen? (Dum fråga kanske, Bizzarini kanske gjorde så jämt - vad vet jag?)

Skoj att det händer saker, det vore riktigt kul att få se bilen nån gång!



/att:headbang::headbang:

Grifo - 2006-12-28 kl 18:59

Quote:
Ursprungligen postat av Low, Fat, GTV6
Fränt gjort att flyga till tyskland, handla transport där för att kunna hämta lite delar :thumbsup:

Ruggigt cool bil.

Ot: var det du som kom gående på krylbovägen nästan vid alndrins i går effter middag när jag åkte för bi med 164:a??


Nope, det var inte jag, men jag tror att det var din lillebror som sa hej inne på VeroModa igår.........

Grifo - 2006-12-28 kl 19:02

Quote:
Ursprungligen postat av Atterhall
Stiligt, jag antar att Alfan var den blygsamma utgiften i sammanhanget... 1,7TS förresten - har jag inte sett förr, spännande!

Centrumbultade hubbarna är riktigt porriga, men var de bara tre?

DeDion är ballt, sitter skivorna bak vid diffen? (Dum fråga kanske, Bizzarini kanske gjorde så jämt - vad vet jag?)

Skoj att det händer saker, det vore riktigt kul att få se bilen nån gång!



/att:headbang::headbang:


Tyvärr saknas ett baknav men jag skall låta en svarvare kopiera alla fyra så att jag får nya delar istället.
Bakaxelklumpen sitter i golvet och drivaxlarna är i grotesk dimension.
Skivorna centralmonterade vid klumpen - som på alla ISO/Bizzarrini med V8.

000_1225.jpg - 97kB

Atterhall - 2006-12-28 kl 19:17

Quote:
Ursprungligen postat av Grifo
Quote:
Ursprungligen postat av Atterhall
Stiligt, jag antar att Alfan var den blygsamma utgiften i sammanhanget... 1,7TS förresten - har jag inte sett förr, spännande!

Centrumbultade hubbarna är riktigt porriga, men var de bara tre?

DeDion är ballt, sitter skivorna bak vid diffen? (Dum fråga kanske, Bizzarini kanske gjorde så jämt - vad vet jag?)

Skoj att det händer saker, det vore riktigt kul att få se bilen nån gång!



/att:headbang::headbang:


Tyvärr saknas ett baknav men jag skall låta en svarvare kopiera alla fyra så att jag får nya delar istället.
Bakaxelklumpen sitter i golvet och drivaxlarna är i grotesk dimension.
Skivorna centralmonterade vid klumpen - som på alla ISO/Bizzarrini med V8.


Läckert! Tar du emot garagebesök? Det är hög "imponatorfaktor" på det här projektet, men det vet du ju om!

/att

Luckan - 2006-12-28 kl 19:22

Quote:
Ursprungligen postat av Grifo
Quote:
Ursprungligen postat av Atterhall
Stiligt, jag antar att Alfan var den blygsamma utgiften i sammanhanget... 1,7TS förresten - har jag inte sett förr, spännande!

Centrumbultade hubbarna är riktigt porriga, men var de bara tre?

DeDion är ballt, sitter skivorna bak vid diffen? (Dum fråga kanske, Bizzarini kanske gjorde så jämt - vad vet jag?)

Skoj att det händer saker, det vore riktigt kul att få se bilen nån gång!



/att:headbang::headbang:


Tyvärr saknas ett baknav men jag skall låta en svarvare kopiera alla fyra så att jag får nya delar istället.
Bakaxelklumpen sitter i golvet och drivaxlarna är i grotesk dimension.
Skivorna centralmonterade vid klumpen - som på alla ISO/Bizzarrini med V8.


Oerhört ball bil, Gunnar! Men varför får jag dimmiga ögon, ångestattacker och en frän smak av gammal bromsolja i munnen när jag ser konstruktionen på bakbromsarna? :D

Grifo - 2006-12-29 kl 08:10

Staffan; oken sitter åtminstone inte uppe på klumpen utan är hyfsat lättmekade:thumbsup:
Skillnaden på oken fram vs Alfa 116 ses
tydligt här...

000_1228.jpg - 73kB

Bild på förarens utsikt

Grifo - 2006-12-29 kl 12:16



000_1229.jpg - 161kB

Trivsam design

Grifo - 2006-12-29 kl 12:19



000_1231.jpg - 117kB

beatwise - 2006-12-30 kl 11:32

Quote:
Ursprungligen postat av Grifo
Trivsam design


Det är respekt med hastighetsmätare som sträcker sig längre än 250 km/h...

:evil:

Skumraskbelysning

Grifo - 2006-12-30 kl 18:25

Nu sitter karossen i en rullande ställning för att enkelt kunna flyttas i garaget och
rullas ut för en tvätt :thumbsup:
Hjulen är inköpta på ÖB (kullagrade) men personer med rymligt samvete kan säkert
slakta en kundvagn....:cop:

000_1222.jpg - 83kB

Framvagnen..

Grifo - 2006-12-31 kl 11:27

Nu är all hjulupphängning bortskruvad och
väntar på tvätt/glasblästring.

000_1227.jpg - 80kB

Jippeee !

Grifo - 2006-12-31 kl 11:32

Ytterligare en saknad detalj är på plats -
option-oljetråget med kylflänsar i gjuten aluminium.
Gjordes efter högfartstester då GM:s originaltråg rymde för lite olja och motorerna överhettade.
Tråget köptes under förra årets tysklandsturné av en person som inte
visste vad det var till.
Fabriksnytt är det också :banana:

000_1232.jpg - 60kB

Underifrån

Grifo - 2006-12-31 kl 11:33



000_1233.jpg - 72kB

Torch - 2006-12-31 kl 12:08

Kul med ett lite ovanligare projekt!

Det där tråget var garanterat det porrigaste jag sett till amerikanska vinkelåttor, (har iofs dålig koll på dessa motorer).

Vackert!

beatwise - 2006-12-31 kl 15:46

Quote:
Ursprungligen postat av Grifo
Ytterligare en saknad detalj är på plats -
option-oljetråget med kylflänsar i gjuten aluminium.
Gjordes efter högfartstester då GM:s originaltråg rymde för lite olja och motorerna överhettade.
Tråget köptes under förra årets tysklandsturné av en person som inte
visste vad det var till.
Fabriksnytt är det också :banana:


Läckert!

Det kommer bli en riktig godbit den här Grifon! Ge henne nu den ömhet hon förtjänar!

:beerchug:

Bacchus - 2006-12-31 kl 19:08

"Väntar på glasblästring" HHmm...
Du är så välkommen!!

Eftersom att du nyss var i Tyskland så borde du ha en del att betala med :beerchug:

Ses kanske hemma hos bror ikväll då :beerchug::rockon: :evil:

Tack vare den förtjänstfulle Bacchus...

Grifo - 2007-1-3 kl 13:17

Så har nu en del av glasblästringen genomförts med lyckat resultat :thumbsup:
Kan tyckas vara ett smörjobb men att stå som en grobian och hänga över blästerskåpet i flera timmar är inte upphetsande. Ryggvärk och smak av blästerglas i truten är åkommor man får dras med men det är ändå värt det.

De förut brunrostiga och äckliga splinesnaven blev som nya.....

000_1234.jpg - 75kB

Grifo - 2007-1-3 kl 13:18

Liksom bromsskivorna från en totalkvaddad Bizzarrini 5300 GT

000_1239.jpg - 66kB

Grifo - 2007-1-3 kl 13:21

Och det mesta av framvagnsdelarna från tysklandsresan.
Tack Bacchus - hoppas att inte kvällen slutade i ölförgiftning! -Jag ringer snart igen.:beerchug:

000_1235.jpg - 142kB

David Boman - 2007-1-3 kl 14:19

Tjusigt Gunnar!

Jkallviks - 2007-1-3 kl 19:47

Härligt Gunnar! Pulverlacken nästa. Tomas fixar det mesta och färgen sitter fast :D. Lova att du inte sprutar på Corrostabil färg! :dunce: Det gjorde jag...:evil:

Hmmmm....

Grifo - 2007-2-9 kl 11:48

Pulverlack eller elförzinkning av chassiedelarna ????
Pulverlacken blir snyggare men den blir tjock i materialet och det är ett elände att trycka i nya bussningar i reaktionsstag utan att skada ytorna.
Elförzinkning ger en silverflammig yta men sitter fast ordentligt och zinken bygger inte alls lika mycket.
Personlgen gillar jag svarta chassiedetaljer men man kanske kan lackera de förrzinkade detaljerna svarta.
Diskuterade ämnet med en renoveringsvan bekant som alltid använde 2K lack med bra resultat.
Kommentarer och tips är ytterst välkomna då nästan alla delar är blästrade och väntar på ytbehandling.
:beerchug:

Guson - 2007-2-9 kl 12:16

Det kan vara svårt att få färgen att sitta på zinken. Har inte provat själv men kompisar har haft flagande färg på zinkade bitar. Själv lackade jag bärarmarna med 2k grund och 2k täcklack. Lackskadorna efter monteringen av bussningarna var begränsade och det blev värre repor vid monteringen av bärarmarna i karossen.:(

Guson

Bromsuppgradering fram !

Grifo - 2007-3-12 kl 09:49

Ropade in ett par manliga bromsok på eBay - Brembo 4-kolvs från Porsche 996 Turbo. Skall få nya adapters och ett par matchande, ventilerade skivor fram för att ersätta original gjutjärnsok och solida skivor.
Några kg. sparad vikt i hjulupphängningen och avsevärt större beläggarea :thumbsup:
Original gjutjärnsklump i mitten.....

000_1283.jpg - 123kB

Motorn på plats i garaget

Grifo - 2007-3-12 kl 09:56

355" smallblock Cheva med effekt runt 400 hk, motorns innehåll var inte riktigt som utlovat men tack vare viss skepsis till rasen Homo sapiens, hade inte full betalning gjorts till säljaren som fick finna sig i en prisreduktion.
Detta kan tillskrivas 5_minutes_alone´s plastfarsa som var och tittade på motorn och levererade en något nedslående dom. -Borde ha låtit honom bygga motor till bilen istället.

000_1285.jpg - 116kB

Div. nya delar väntar på montering.

Grifo - 2007-3-12 kl 10:03

Ett stort bekymmer är att verkstadshandböcker och reservdelskataloger inte existerar till ISO.
Många delar är plockade från andra märken och det gäller att inte bli uppkörd av säljare som annonserar t.ex ett nytt tändningslås som en unik ISO-del fast att det kommer ifrån en Fiat......

000_1288.jpg - 142kB

Lutar åt elförzinkning....

Grifo - 2007-3-12 kl 10:10

I stort sett alla chassiedelar och div. stag, lamphållare, fästjärn o.s.v har nu passerat glasblästern.
Det blir antagligen elförzinkning, bussningsmontering och slutligen lackering med betande grund och svart topplack för att slippa rostens härjningar i fortsättningen.
En god vän som är billackerare har en Montreal som skall få motsvarande behandling av chassie/bromsar = arbetsbyte gäller.

000_1286.jpg - 189kB

Nya kulbultar till bärarmarna fram.

Grifo - 2007-3-12 kl 19:21

Levererade från USA tillsammans med komplett set bussningar till framvagnen (ej på bild)

000_1289.jpg - 65kB

Jkallviks - 2007-3-12 kl 21:22

Härligt Gunnar! Tänk vad mycket godis det rymmer i en banankartong :D

Jota 5084 - 2007-3-13 kl 08:47

Snygg bil Gunnar, jag har sett en mörkblåmet. 7-Litri ett par gånger i området där jag bor, men det var ett tag sen sist. En liten fråga bara, varför sätter du på Porsche ok på bilen och funderar på att sätta in en Z06 motor i den? Ska inte en bil som den här vara i orginalskick? Eller är det som med Pantera och andra Italienska "bastards" att så många är ombygda att det inte på verkar värderingen av fordonet?

Grifo - 2007-3-13 kl 09:00

En liten fråga bara, varför sätter du på Porsche ok på bilen och funderar på att sätta in en Z06 motor i den? Ska inte en bil som den här vara i orginalskick? Eller är det som med Pantera och andra Italienska "bastards" att så många är ombygda att det inte på verkar värderingen av fordonet?
-----------------------------------------------------------------------------

Originalskick är nog alltid att fördra om man vill behålla värdet på en Grifo - och Ja, jag börjar vackla lite i fråga om motorn (Z06-alternativet) mest p.g.a de skyhöga kostnader som detta drar med sig men även ,som du är inne på, värdet på bilen vid ev. försäljning.
Jag har aldrig ens funderat på att sälja den här bilen och tänkt att bygga ihop den precis så som jag själv vill ha den, med reservationen att aldrig modifiera själva karossen.
På senare tid har prisutvecklingen på ISO´s och Grifomodellen i synnerhet stuckit som en raket och därmed funderar man självklart på vad en fet köpeskilling kan omvandlas till, i form av andra fordon....
Bromsarna däremot är en ren säkerhetsdetalj som kan skiftas tillbaka den dag man blir så mycket gubbe att hastighetsgränserna inte överstigs...
:beerchug:

Guson - 2007-3-13 kl 09:11

Nja, det är inte riktigt så att man kan bygga om en Pantera hur som helst utan att det påverkar värdet. De gamla 80-talsbyggena med hemgjorda breddningar är ganska kalla på marknaden idag tex. Själv försöker jag göra moddarna så reversibla som möjligt. Visst, jag kan borra lite hål för kablar och slangar men där går väl gränsen.

Grifo, originaloken är samma som Mangusta och Pantera Gr3 (de har samma belägg iaf enl. EBCs rek-tabell) , det kanske finns vettiga ventilerade skivor som passar direkt i de oken? Jag bytte från solida (20 mm tjocka) till ventilerade i mina originalok både fram och bak med ganska lite filande.

Guson

Grifo - 2007-3-13 kl 09:27

Grifo, originaloken är samma som Mangusta och Pantera Gr3 (de har samma belägg iaf enl. EBCs rek-tabell) , det kanske finns vettiga ventilerade skivor som passar direkt i de oken? Jag bytte från solida (20 mm tjocka) till ventilerade i mina originalok både fram och bak med ganska lite filande.

Guson

------------------------------------------------------------------------------

Tack för tipset, var hittar man EBC-tabellen ?
Vill ändå slippa 5 kg. gjutjärnsklumparna och tyvärr har ISO lite udda bromsskivelösning med skivan bultad vid hjulhubben med 10-12 st M8 skruvar istället för att hjulbultarna går igenom skivan.
Detta gör att man ändå får räkna med att svarva nya fästnav till ventilerade skivor - inget större bekymmer när man har kompisar som jobbar med svarv- och fräsmaskiner.
PS Porsche-oken kommer att bli av med logotypen och få ny svart färg så ingen skall behöva lida av den illröda rally-Nisse-kulören på den här bilen... DS

Guson - 2007-3-13 kl 09:36

Har just mailat dig tabellen som pdf. Hittar du bara en skiva med rätt offset på hatten så är det väl bara att borra hål för fästskruvarna med rätt hålbild och skruva dit? Hur som helst, det kan ju bli aktuellt baktill om inte annat. Om du har samma ok bak som de jag tänker på har de separat belägg till handbromsen. Hör av dig om du har svårt att hitta såna belägg, det fanns en källa i USA för sådana förra sommaren som jag kan snoka rätt på.

Guson

Grifo - 2007-3-13 kl 18:27

Quote:
Ursprugligen inlagt av Guson
Har just mailat dig tabellen som pdf. Hittar du bara en skiva med rätt offset på hatten så är det väl bara att borra hål för fästskruvarna med rätt hålbild och skruva dit? Hur som helst, det kan ju bli aktuellt baktill om inte annat. Om du har samma ok bak som de jag tänker på har de separat belägg till handbromsen. Hör av dig om du har svårt att hitta såna belägg, det fanns en källa i USA för sådana förra sommaren som jag kan snoka rätt på.

Guson


------------------------------------------------------------------------

Tackar !
Jag har separata handbromsbelägg :angryfire:
Tyvärr lutar det åt att de usla (engelska) bromsarna bak
får sitta kvar så nya belägg skulle smaka fågel.
Kolla gärna detta vid tillfälle :kiss:

Georg - 2007-3-13 kl 20:35

Quote:

Bromsarna däremot är en ren säkerhetsdetalj som kan skiftas tillbaka den dag man blir så mycket gubbe att hastighetsgränserna inte överstigs...


Jag ber att få lämna det glädjande beskedet Grifo att det där lär ALDRIG inträffa.

:revs:

Jota 5084 - 2007-3-14 kl 08:49

Hur många Grifo:s finns det kvar i Sverige? Jag antar att många har sålts utomlands :(

Grifo - 2007-3-14 kl 09:23

Quote:
Ursprugligen inlagt av Jota 5084
Hur många Grifo:s finns det kvar i Sverige? Jag antar att många har sålts utomlands :(


----------------------------------------------------------------------------

Ca. 10 Grifo´s finns kvar i landet.
2-3 har exporterats de senaste 10 åren.
2-3 har skrotats/totalkrockats.

Elförzinkning med svart yta!

Grifo - 2007-3-16 kl 19:25

En bekant tipsade om detta igår = stort jubel !
Resultatet blir halvblankt, svart som kan tona lite
i vapenblånerat.
Kan tydligen göras med bussningarna i stagen -
dock krävs en helt fettfri yta , inga problem eftersom
alla delar glasblästrats.
Skall köra iväg ett lass inom ett par veckor och återkommer
givetvis med rapport om resultatet. :thumbsup:

olleinsulander - 2007-3-18 kl 15:57

Hej Gunnar.

Den där Grifon var verkligen mäktig att se i verkliga livet då jag var och köpte kylare av dig, är en trogen läsare av alla uppdateringar.
Men var god utveckla "humör: Köpa Ferrari", är det bara allmänna vårkänslor som gör sig påminda eller är det allvar?
Olle

Grifo - 2007-3-18 kl 19:17

Hej Olle och tack för senast !

Det är inget flyktigt dagshumör som vädras utan en ambition som siktet är inställt på.
Dock finns ett antal besvärande faktorer som måste avklaras innan det hela kan bli verklighet eller bara stanna vid en bra idé.
Jag vill alltså köpa en Ferrari med 12 cylindrar och den skall ha mittmotor = 365 BB , 512 BB el. Testarossa är möjliga alternativ - Testarossa går bort p.g.a tråkig design.
Priset på en BB börjar på 600.000 SEK och redan här känns det motigt, priserna verkar vara på väg upp dessutom.
Skall sälja ett hus inom ca. 1 år och kalkylerar med ett överskott i storlek med en bra BB om dom inte ökar rejält i värde kommande år.
De tråkiga delarna är:
1. Staten - vill säkert ha viss reavinstskatt på försäljningen.
2. Sambon - vill säkert att överskottet skall användas till sämre och tråkigare ändamål.
3. Omgivning/arbetskamrater/grannar - har negativa synpunkter på att en oansvarig familjefar slänger bort en förmögenhet på en leksak.
4. Luther = det egna samvetet - valet mellan att stå skuldfri och jobba mindre alt. köpa ett företag och bli sin egen herre mot att en gång för alla massakrera all form av uppfostran och sunt förnuft genom att köpa en Ferrari BB.

Det finns naturligtvis en gyllene medelväg, t.ex köpa en bra Pantera för hälften av dessa slantar och göra förnuftiga val med resten MEN vi är bara här en gång......
:beerchug:

lusen - 2007-3-18 kl 19:29

Är nog svårt att slå känslan av att äga en 512BB. Kärvar det kan du med stor sannolikhet sälja den med vinst.

[Ändrad 18-3-2007 av lusen]

Grifo - 2007-3-18 kl 19:39

Quote:
Ursprugligen inlagt av lusen
Är nog svårt att slå känslan av att äga en 512BB. Kärvar det kan du med stor sannolikhet sälja den med vinst.

-Tack Lusen!
Det låter ju som en dåres försvarstal men jag känner EXAKT så just nu :kiss:

Micke G - 2007-3-18 kl 19:40

Som sagt man lever bara en gång och superbilarna från 60 talets slut och 70 talets början verkar ju vara säkra investeringar.
Jag har vart snubblande nära köp av Miura, Supperlegera och DB6 på 80 talet.
Men det blev en Montreal istället och den hörde nog tyvär till en av dom få undantag där prisbilden stannade av. Men man kan ju inte lyckas alla gånger :D

Grifo - 2007-3-18 kl 19:48

Quote:
Ursprugligen inlagt av Micke G
Som sagt man lever bara en gång och superbilarna från 60 talets slut och 70 talets början verkar ju vara säkra investeringar.
Jag har vart snubblande nära köp av Miura, Supperlegera och DB6 på 80 talet.
Men det blev en Montreal istället och den hörde nog tyvär till en av dom få undantag där prisbilden stannade av. Men man kan ju inte lyckas alla gånger :D


-----------------------------------------------------------------------------

Där kände man ju igen sig - blev erbjuden en silvermetallic Miura med ett enkelt motorfel för 100.000 i Stockholm 1988.
Bilen var i övrigt helt original och i mycket bra skick - när jag gråtit ut hos farsan tillräckligt övertygande för att få låna hela summan hade den äldre herrn (som skulle sälja Miuran) ångrat sig och jag stod med tvättad hals.
Som akut tröst inhandlades en röd Alfa Montreal istället, något jag grämt mig och våndats över i snart 20 år :(

Guson - 2007-3-18 kl 20:13

Vet du vad det blev av den Miuran sen?

Guson

lusen - 2007-3-18 kl 20:16

Quote:
Ursprugligen inlagt av Grifo
Quote:
Ursprugligen inlagt av lusen
Är nog svårt att slå känslan av att äga en 512BB. Kärvar det kan du med stor sannolikhet sälja den med vinst.


-Tack Lusen!
Det låter ju som en dåres försvarstal men jag känner EXAKT så just nu :kiss:


Om du bara visste vad jag backat på mina bilaffärer skulle du nog inte lyssna på mig. :)
Jag siktar också på Ferrari men jag föredrar de mer udda, helst en 2+2 med frontmonterad tolva. Helst 70-tal, så då blir det väl inte så svårt att räkna ut att det är en 400 som lockar. :)

Grifo - 2007-3-18 kl 20:58

Quote:
Ursprugligen inlagt av Guson
Vet du vad det blev av den Miuran sen?

Guson


--------------------------------------------------------------------

-Ingen aning faktiskt, kanske står den kvar i garaget på Bråvallagatan (Wasastan) - har försökt höra med folk i
Lamborghinikretsen men ingen vet något om en silver-Miura.
Alltid svårt att "fråga runt" eftersom men lätt kan bjuda
"day-traders" på ett fläskben om man pratar för mycket.....

Jota 5084 - 2007-3-19 kl 13:40

Miuran har nog stigit 100-150% i värde på dom 2 senaste åren!
Den "Silverfärgade Miuran" med motorfel skulle säkert gå för 1.3 mil. idag.

Scalex - 2007-3-19 kl 18:57

Själv har jag setat i sitsen att med 30" på näven vara på väg att slanta på en Factory Hemi Cuda -70. Gul m 4 pet & Dana 60. Året var 1981 och jag snålade ur och handlade mig en Pontiac GTO -70 istället. För då hade jag råd att köpa stereo till bilen.........
VEM FAAAN BEHÖVER STEREO I EN HEMI :wall::wall:

Tråkigt Scalex !

Grifo - 2007-3-20 kl 18:25

Du hade varit miljonär idag om du skitit i stereon.....:(

Scalex - 2007-3-20 kl 20:57

Quote:
Ursprugligen inlagt av Grifo
Du hade varit miljonär idag om du skitit i stereon.....:(


....hade säkert sålt den med förlust efter nått år i alla fall. Troligen med rasad motor som man med all säkerhet inte hade haft råd att renovera mm mm mm :(

VÅRSOL !!!

Grifo - 2007-3-21 kl 18:51

Rullade fram karossen till garageöppningen och kunde jobba
i värmande vårsol hela dagen :thumbsup:
Demonterade styrningen, bromsservo, bromsrör, vindrutetorkarmotor och motorrummets elsystem.
Klart att rengöra, slipa och lacka m.a.o
Borttagning av resterande underredsmassa står också på
aktivitetslistan :(
Observera det imponerande dammlagret på bilens bakre delar......

000_1292.jpg - 174kB

TIME-OUT

Grifo - 2007-5-21 kl 08:00

P.g.a renoveringsarbeten på huset samt svidande bilköp
har Grifoprojektet nu lagts i malpåse på obestämd tid.
Det kommer antagligen att tas upp igen under augusti då jag
har semester men det kommer inte att kunna bli färdigt i år.
Tips om reservdelar till bilen mottages tacksamt samt att det
naturligtvis är fritt att göra Grifo-relaterade inlägg i tråden
under tiden projektet ligger nere.
Det senaste som hänt är att ca. 20 timmar lagts ner på att
skrapa karossens undersida ren från gammal färg och
underredsmassa. Nästa steg är att göra dessa ytor plåtrena
och lägga på en betande grundfärg som förhoppningsvis
skonar bilen från framtida rostangrepp.

Time-out:en är slut

Grifo - 2008-7-20 kl 09:59

Efter att ha bearbetat en tysk samlare som jag gjort affärer med tidigare, lyckades jag få loss en uppsättning fälgar från
en Bizzarrini 5300.
Passar rakt av på Grifo´n och fyller hjulhusen bättre än de
smala originalfälgarna.
Ekonomin är återigen torpederad men man blir faktiskt
lycklig av att handla magnesiumfälgar :rolleyes:

Grifo_Räder_9.jpg - 47kB

Micke G - 2008-7-20 kl 11:26

Ser verkligen prisvärt ut oavsett vad dom kostar. :yes:
Sen tycker jag det finns inget rejsigare en riktigt feta däck på en 60 talare.
Att dom sedan ser ut som 2 framdäck till en F1:a stör ju inte heller.

Grifo - 2008-7-20 kl 12:11

Quote:
Ursprugligen inlagt av Micke G
Ser verkligen prisvärt ut oavsett vad dom kostar. :yes:
Sen tycker jag det finns inget rejsigare en riktigt feta däck på en 60 talare.
Att dom sedan ser ut som 2 framdäck till en F1:a stör ju inte heller.


Famfälgar: 7,5 x 15" med 225 70 15
Bakfälgar: 9 x 15" med 255 60 15
Tillverkare: Campagnolo
Material: Magnesiumlegering
Nav: Centerlock mod. 42 med Borrani låsmuttrar
Pris: Som en bra bruksbil........
Omdöme om köparen::dunce::dunce::dunce::dunce::dunce:

ice - 2008-7-20 kl 12:25

Quote:
Originally posted by Grifo
...Tillverkare: Campagnolo...

:worship:

 Pages:  1    3  ..  8