AlfaPower

Alfasud Lusso -75 "strikt original renovering" Status: PAUS. Nya delar funna.

 Pages:  1    3  4

J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:14

Återupplivar, eller rättare sagt startar om min "renoveringstråd" över min Alfasud Lusso -75. Den gamla tråden togs bort av mig av "misstag" :dunce:

Bilder och text hade jag sparat i min dator så tidigare kommentarer gjorda av er kommer att se lite konstiga ut.
bild001.jpg - 40kB
Så här såg bilen ut strax efter köpet i Mars 2003

/Jocke

[Ändrad 2008-1-1 av J.Aineland]

[Ändrad 2008-8-31 av J.Aineland]

[Ändrad 2008-9-1 av J.Aineland]

[Ändrad 2008-12-28 av J.Aineland]

[Ändrad 2009-1-3 av J.Aineland]

[Ändrad 2009-2-15 av J.Aineland]


[Ändrad 2009-11-1 av J.Aineland]
Alfasud Lusso -75 "strikt original renovering" Status: PAUS =( Nya Pirelli däck!

[Ändrad 2013-1-15 av J.Aineland]

Rostlagning av lycktinfästning/framskärmsbalk/dörrstolpe.

J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:15

Tyvärr så ägde jag ingen digitalkamera då jag började riva i suden, så jag har inga bilder innan jag rev bort resterna av balken under framskärmen på högersidan.


Bilden visar balken på vänstersidan som är bättre i framkant men betydligt sämre mot A-stolpen än vad höger sidan var.

Provmontering av framskärmsbalk

J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:16

Ny infästningsplåt till strålkastarinfästningen uppknackad och svetsad.
Framskärmsbalk provmonterad (ny originaldel)
Yttre balk uppknackad efter det upprostade originalet.
Dörrstolpen samt framkant på tröskeln har befriats från den rostiga plåten.


Den uppknackade plåten till strålkastarinfästningen.

J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:17


J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:18

A-stolpen & främre hörnet på tröskeln efter första rensningen av rostig plåt.


J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:19

Så här långt kom jag 2003, sen började jag riva i min 33 Giardinetta 4x4 för reparation av krockskadan efter smällen med ett rådjur och elstolpe i Jan -03.

http://alfapower.nu/viewthread.php?tid=21567

J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:21

I slutet av maj 2004 kom jag äntligen igång med Suden igen...


J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:22

Här har jag kapat bort mera rostig plåt.


J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:23

Här är den inre biten på A-stolpen på väg att få frisk plåt ilagd.

Allt svetsas kant-i-kant för att inga lagningar skall synas efter slipning.


Inre del av A-stolpen svetsad och slipad.

J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:24

Har också svetsat i en bit framför stolpen i hörnet ovanför benutrymmet i kupen.


J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:25

Fjädenbensinfästningen hade inte klarat sig den heller utan har fått ny plåt i det bakre hörnet.


J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:26

Inrebiten i nerkanten på rutan kapades bort för att få bada i forsforsyra i en vecka för att bli ren från "brunmögel"

Yttre biten var så dålig att den försvann så det blir till att klippa till en ny plåt och svettsa på.


J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:26

Passade även på att knacka upp en ny plåt till andrasidan då den i princip saknas helt helt pga rosten.
Blir nog till att finjustera formen på den när det är dags för andra sidan.:smash:


J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:27

Kände för att göra något annat än att svetsa så jag gav mig på och köra rent ytrosten på hjulhuskanten och bakdörren på högersidan. Målade sedan med 2-komp. epoxigrund.



[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:29

Passade även på att grunda här också...


J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:29

...och här.


Provmontering

J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:30

Provmontering av den delvis nytillverkade innerbiten under ruthörnet.
Ny plåt ilagt i baljan i kanten.



[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:36

Quote:
Ursprungligen postat av Georg
Ja så kan det se ut på en bil som var "nästan rostfri". Tufft jobb när nästan alla delar är lite angripna.

Hade lustigt nog en identisk vagn med identiska fel. Tillslut insåg jag att det är nog ingen ände på´t när jag börjar riva i´t.

Men du fixar det tydligen.


Jo, bilen såg ju nästan rostfri ut innan jag började riva. Men det brukar ju alltid finnas mer rost än det först ser ut.
Som tur är så är inredningen i princip i nyskick och då lagar jag hellre lite mera rost.
Lustigt nog är framskärmarna inte så farligt angripna.
Dom kanske är ytbytta fastän det inte är pirat utan originalskärmar.


Quote:
Ursprungligen postat av Alfasud
Bra gjort J
Jag inspekterar imorgon!
Spiros


Tyvärr så finns Suden och alla andra mina objekt & delar i Skaftekulla utanför Västervik. Har bara din blivande Sudskärm här i Jönköping.

/Jocke


J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:37

Här är balken under framskärmen svetsad.



[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:38

Jag gav mig på att skrapa hjulhuset rent från gammal underredsmassa för att se hur plåten såg ut under.
Fantastiskt där fanns ingen rost alls.

Skrapade även lite på fjäderbenet för att se om det var lika fult som fjädertallriken, under massan fanns den svarta original färgen kvar!

Titta noga på styrleden, gulkromateringen finns kvar på muttern samt ringen som håller gummit på platts är blå.



[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:40

Quote:
Ursprungligen postat av Matsud
Gött å se Jocke! Verkar bli hur bra som helst.Jag känner att jag måste ta mig i kragen nu och komma igång med min också,man blir ju toksugen när man ser detta..Ang skärmarna så berättade en farbror för mig att alfa romeo bytte ut skärmarna på garanti när det visade att det rostade så fort.Så det kanske är sådana skärmar du har på din.Meka på / Mats

J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:41

Det blev inte så mycket gjort under mina semester veckor på Suden.

Skrapade hjulhuset och hjulupphängningen rena från den tjocka gamla underredsmassan.



[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:43

En bild till:
Det var mera färg kvar på hjulupphängningen under geggan än jag trode. :beerchug:



[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:45

Nu i helgen (24 Augusti 2004) fick jag lite gjort igen på suden.



[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:45

Plåt till hålet uppklippt och bockad.



[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:46

Svetsat och renslipat.
Inget spackel kommer att behövas här heller:thumbsup:



[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:55

Och slutligen samma ställe fast med grundfärg på.


Atterhall - 2006-10-31 kl 19:56

Vad säger man, världsklass! Du är helt otrolig. Keep up! :smash::worship:

J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:56

Dörrstolpens övre del nästan färdig knackad för att svetsas på platts.
(suddig bild, men det är ju en Sud så va :evil:)


J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:57

Ursprungligen skickat 2004-8-24 kl 01:30 av AWE

Rostlagningarna ser otroligt välgjorda ut.
Ska bli kul att följa.

[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 19:59

Så nu är övre delen på dörrstolpen uppknackad och dit svetsad, dags att slipa svetsarna.


J.Aineland - 2006-10-31 kl 20:05

Ursprungligen postat 2004-8-30

Quote:
Ursprungligen postat av Kwi
Hej Jocke hur går det med alla alforn?Fattar inte hur du får tag i alla objekt! Själv letar jag jämt men hittar inga alls! Börjar få lite alfa abstinnens nu, men det duger ju att åka Lancia Delta/ Erik


Erik:
Det går ganska trögt i garaget , då jag bara har helgerna på mig att skruva

Hitta dom är inte så svårt, det svåra är att låta bli att inte köpa dom

Lördagen gick till att knacka klart och svetsa övre hörnet på dörrstolpen och söndagen gick till 164QV:n som behövde sig lite service.

[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 20:06

Ursprungligen postat 2004-8-30 kl 09:39 av Seb

[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

seb.jpg - 55kB

J.Aineland - 2006-10-31 kl 20:08

Ursprungligen postat 2004-9-6 kl 09:25

På tal om medhjälpare så kom familjens hundvalp, Julie på besök i verkstaden.
Det dröjde dock inte så lång tid tills hon hittade en vass plåtbit som hon började tugga på.
Då fick hon inte vara med längre, ville ju inte hon ska göra sig illa...



[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 20:10

Ursprungligen postat 2004-9-6 kl 09:28

Då jag var på Mantorp på lördagen så blev det inget svetsande på Suden.

På söndagen hade farsan lagt beslag på svetsen så jag fick nöja mig med att slipa till lite svetsar samt grunda allt som var klart.
Sen skrotade jag lite på donator 164:an...


[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 20:21

Ursprungligen skickat 2004-9-6 kl 09:32

Längtar tills jag kommer så långt att jag börjar se slutet på rosthelvetet
Hittade mera rost bakom listen på A-stolpen.
Här har man hårdlött fast listen i dropplisten på taket och sedan popnitat resten på insidan av A-stolpen. Endast lite grudfärg fanns mellan bitarna, och då vattnet gärna letar sig ner i springan så var här fullt med grov ytrost.

Jag hade tänkt att slippa lackera om taket då lacken är fin, men nu vet jag inte hur det kommer att bli då jag måste ha isär skarven vid dropplisten...



[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 20:23

Ursprungligen skickat 2004-9-6 kl 09:41

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen postat av Georg
Inget fuskjobb där precis...

RESPECT
--------------------------------------------------------------------------------


Nix, här fuskars inget

Det ska helst inte gå att se att det är lagat någon rost alls när jag är klar.

[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 20:33

Ursprungligen skickat 2004-9-6 kl 14:01 av Micke G

Jag är imponerad över din nogranhet vad gäller rostlagningen. Själv har jag svetsat mycket rost på min bil, men du lägger nog ribban lite högre än mig. Min Sud blir en fräscht renoverad bruksbil, men din blir säkert i nybilsskick. Är du lika nogran med varenda plåtskarv även under bilen ?
Med att slipa ned varenda svetssträng och så vidare.

[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 20:35

Ursprungligen postat 2004-9-6 kl 15:32

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen postat av Micke G
Jag är imponerad över din nogranhet vad gäller rostlagningen. Själv har jag svetsat mycket rost på min bil, men du lägger nog ribban lite högre än mig. Min Sud blir en fräscht renoverad bruksbil, men din blir säkert i nybilsskick. Är du lika nogran med varenda plåtskarv även under bilen ?
Med att slipa ned varenda svetssträng och så vidare.
--------------------------------------------------------------------------------



Jo, jag lägger nog ner lite väl mycket tid på rostlagningarna, grannen till farsan o morsan undrade om jag trodde jag lagade rost på en Ferrari... :dunce:

En Alfakompis här i Jkpg tycker nog jag är lite knäpp som lägger ner ett sådant arbete på en gammal Sud.

Jag har gett mig fasen på att det ska gå att få till det utan att det syns alls / eller mkt lite av lagningarna.
Sen är det en rolig utmaning att ge sig på att knacka upp plåtbitar som till en början ser helt omöjliga ut att få till.

Sen att jag lär mig mycket på det hela är ju inte heller fel.
Jag tänker som så att klarar jag en jä**ig plåt så klarar jag nästa också.

Bilen är fö. i ett helt underbart originalskick, inte en fläck någonstans invändigt, ryggdynan bak är dock lite blekt på ryggen längst upp.
Alla delar finns.
De mesta av de detaljer som är gulkromaterade i motorrum är fortfarande i nyskick.
Ingen har varit o klabbat allt för mycket tidigare i den... jo lite glasfiber spackel på två ställen har jag hittat, dock inget som någon har försökt att dölja.
Bakaxeln är klumpigt svetsad av någon, så den skall bytas, har ännu inte hittat något tecken på karossen som tyder på gamla svetsar.

Så mitt mål är att Sud:en ska se ut som den en gång gjorde när den var ny, eller åtminstånde nästan ny.

Som Peter Alfredsson sa, (kanske inte ordagrant): Den här bilen har en sådan potential så den skulle kunna bli en referens på hur dom en gång såg ut som original.

Tillsist, jo det blir att slipa svetsarna under också så dom inte syns dom heller.

Bottenplattan har jag nog koll på till 99% så har finns inte mycket rost, räcker nog att byta en bit på ca 40x150mm i golv kanten vid tröskeln på västersidan.

Har ett litet hopp om att hinna få få den klar tills nästa sommar då bilen blir 30år.

-Än är det mycket kvar att
:smash:

[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 20:37

Ursprungligen postat 2004-9-6 kl 20:55 av arbetarn

Var inte suddarna lite rostiga som nya? din komer nog inte se ut "som ny"
:beerchug:

[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 20:43

Ursprungligen postat 2004-9-6 kl 22:21 av beatwise

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen postat av J.AinelandHar ett litet hopp om att hinna få få den klar tills nästa sommar då bilen blir 30år.
--------------------------------------------------------------------------------



Inget dåligt mål! Och ingen dålig bil! Lycka till Jocke, vi är nog rätt många som håller tummarna för att du ska hinna få ordning på den till "jubiléet".

Det ser ju ut att vara på god väg!

:thumbsup::smash::smash:

[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 20:44

Ursprungligen postat 2004-11-2 kl 13:37

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen postat av J.AinelandHar ett litet hopp om att hinna få få den klar tills nästa sommar då bilen blir 30år.
--------------------------------------------------------------------------------



Som många säkert redan vet så ligger detta projekt tyvärr nere pga. att vår verkstad brandhärjades den 9 oktober.
Suden blir nu med STOR sannolikhet inte klar till sommaren 2005, då verkstaden troligen inte blir fullt brukbar igen fören efter jul (2004).
:(

[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 20:45

Ursprungligen postat 2004-11-2 kl 14:24 av design

BELLA MACCHINA!!

Fan, Mr Aineland! Jag blir tårögd(har växt upp i en rad av Suddar som morsan ägt).

Känns det inte det minsta jobbigt att äga en bil med ett så enormt kulturellt ansvar?

Jäflar, vilken snygg kulör bilen har, och vad det bryter snyggt mot den blå inredningen. Annat än dagens metallic-flertons-lila-grön-violettblå-mauritiusblå-effekt-klarlacks-vulgär-kulörer.

Dessutom har du en avundsvärd samling fordon. By the väg; har du besökt Dag Sundius ngn gång?? Han har en inte så kass samling också...

Om ngn inte visste definitionen "respekt" så kommer den här:

Respekt -en(lat. respectus blick tillbaka; hänsynstagande, perf. part av respicere se sig om; ta hänsyn till, av re- + spicere se) 1 Aktning, vördnad; hänsyn 2 Auktoritet, pondus

Höll jag mig till ämnet? Mer än väl, Mr Aineland är en man som inger respekt eftersom han visar dito mot sin fina, klassiska vagn.


Jo, det är sant. Jag är "ganska" passionerad Alfista om ngn undrar:D

[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 20:47

Ursprungligen postat 2004-11-3 kl 10:54 av beatwise

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Jo, det är sant. Jag är "ganska" passionerad Alfista om ngn undrar:D
--------------------------------------------------------------------------------



Mjo, jag började nog undra lite!

Ta det med ro Jocke! Den får bli färdig när den blir färdig. Det finns fler jubileum! Det viktiga är att du känner att du lägger den energi du vill och att du inte stressar med renoveringen!

Om inte annat så får du väl under våren köpa några backar pilsner och bjuda in några så vi kan hjälpas åt?
:beerchug:
Keep up the good work!
:smash::smash::thumbsup:

[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

Suden avdammad och rastad!

J.Aineland - 2006-10-31 kl 20:55

Ursprungligen postat 2005-3-28 kl 23:49

Efter att Suden har stått orörd en längre tid tog jag i helgen fram Suden för att tvätta av dammet.
Jag kunde inte låta bli utan att starta upp den för att köra några vändor utanför verkstaden också.
Hoppas jag snart kan komma igång på allvar igen med rostlagningarna.


J.Aineland - 2006-10-31 kl 20:57

Ursprungligen postat 2005-3-29 kl 09:37 av mopar

Vackert Joakim, vackert. Den ser ju riktigt fin ut redan innan all fix :)

/mopar

J.Aineland - 2006-10-31 kl 20:58

Ursprungligen postat 2005-10-16 kl 23:40

Tog i helgen fram Suden och började lite smått igen. Det är över ett år sedan jag jobbade med den.

Började med att skrapa och tvätta bort resterande underredsmassa som fanns på höger yttertröskel.



[Ändrad 2007-12-10 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:00

Ursprungligen postat 2005-10-16 kl 23:42

Bakre gaveln på tröskeln, ytterplåten den sista 1.5dm är sopor men inuti tröskeln ända fram till A-stolpen är helt fri från rost!!



[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:04

Ursprungligen postat 2005-10-16 kl 23:50

Fortsatte sedan med att skrapa underredsmassa i hjulhuset bak och på hjulupphängningen.
Så har såg det ut innan jag började.


J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:07

Ursprungligen postat 2005-10-16 kl 23:50

Här har jag skrapat en bit upp i hjulhuset och tvättat av hjulupphängningen.
:oO Kolla på fjädern, stötdämparen och bromsskölden! Ser f*n ut som nytt och inte rostigt o jävligt som allt annat.


[Editerat 2006-10-31 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:10

Ursprungligen postat 2005-10-16 kl 23:55

Blev nyfiken på hur det såg ut i främre hjulhuset också då jag aldrig har haft loss mer än vänstra framhjulet tidigare.

Fälgen H-fram satt lite fast men inte värre än det gick att slå loss den från navet med handkraft.
Hur ofta ser ett nav ut så här efter mer än 30år?


J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:11

Ursprungligen postat 2005-10-17 kl 00:21

Nu är bilen tillbaka på sin platts då farsan kan behöva lyften under veckan då jag jobbar.
Hmm, surt att bilen har varit utsatt för en färgblind lackerare. Framskärmarna, A-stolparna samt översta delarna av samtliga dörrar har i lysrörsljus tokfel färg.

Kulturkrock? Lite för moderna hjul, men det ser ganska fett ut. Det vore kanon om jag kunde hitta 4st helfräscha Cromodora 13” magnesium fälgar som fanns som original extratillbehör. Jag har visserligen en komplett omgång som satt original på min gula Sprint. Tyvärr så är dom fälgarna så grymt ärgade att dom troligen aldrig går att rädda.


J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:12

Ursprungligen postat 2005-12-14 kl 12:41

Jag fick igår hjälp av en lackerare som skannade av färgen på Sudens tanklucka i sin dator.

Fantastisk maskin, med hjälp av färg receptet han fick fram vid skanningen sökte han i färgdatabasen och fick en träff som till 97% stämde med Alfa Romeo Giallo Piper 116.

Förhoppningsvis så stämmer denna färgen bättre än den som delvis finns på bilen idag.
Jag vill helst inte lackera om hela bilen då merparten av originallacken är i perfekt skick.

/Jocke

J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:13

ursprungligen postat 2005-12-14 kl 14:59 av inet

Har fått lära mig att det finns färger som ändrar färg när de står ihop med lysrör, och är perfekt utomhus.

J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:15

Ursprungligen postat 2006-2-20 kl 01:34

Så då har jag kommit igång lite smått med att jobba på Suden igen.


J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:16

Ursprungligen postat 2006-2-20 kl 01:36

Hmm, detta hörn ser inte så roligt ut, men det ska nog gå det också.



[Editerat 2006-11-1 av J.Aineland]

J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:18

Ursprungligen postat 2006-2-20 kl 01:39

Här har rosten fått smaka lite på den roterande stålborsten. Har även kapat bort nedre delen av "hundbenet" med hjälp av Dremeln.


J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:19

ursprungligen postat 2006-2-20 kl 01:44

Letade fram min Sudbroschyr för att kolla om det gick att hitta bild på hur bakre delen på tröskeln en gång har sett ut. Hittade denna bilden, ser ut som att hjulhusvecket går vidare en bra bit ner på tröskeln.

J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:22

Ursprungligen postat 2006-2-20 kl 01:47

Här har jag skrapat bort den tjocka underedsmassan på utsidan tröskeln med hjälp av ett slött stämjärn.


J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:23

Ursprungligen postat 2006-2-20 kl 10:00 av beatwise

Kul att du är igång igen!

:smash::smash::thumbsup:

J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:24

Ursprungligen postat 2006-2-23 kl 11:30 av christian_almquist

Kul med "vanliga" bilar som bevaras. Stor eloge till dig som jobbar så hårt med en sån bil. Den ser ju grymt bra ut. Vill du sälja den när du är klar så vill jag ha den:D

J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:26

Ursprungligen postat 2006-2-24 kl 16:29 av Freppzor

måste bara fråga vad du använde för att putsa upp hjulhuset förra sidan? blev ju sugen på att göra nåt liknande... :)

J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:27

Quote:
Ursprungligen postat av Freppzor
Quote:


måste bara fråga vad du använde för att putsa upp hjulhuset förra sidan? blev ju sugen på att göra nåt liknande... :)


Använde mig av en roterande stålborste för borrmaskin.

J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:29

Ursprungligen postat 2006-3-12 kl 15:36

Om någon har ett inre hjulhus liggande till en Alfasud så skulle jag bli glad om jag får köpa den plåten.
Jag fick igår tag på en "ny" originalplåt fast tyvärr till fel sida. Den jag behöver är till vänstersida.
Plåten ser ut som på bilden fast den är spegelvänd och med ett runt 80mm hål i överkant för tankpåfyllningsröret samt ett mindre ovalt hål strax ovan skärmkanten.
Original ricambinummer är 100229.


J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:31

Ursprungligen postat 2006-3-12 kl 15:49

Vart tog bilen vägen?
Det blev visst inget kvar:dunce:


J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:32

Ursprungligen postat 2006-03-12- kl 20:28 av Georg

Har hjulhus Joakim, men frågan är om det är rätt sida....ska kolla.
Kanske går en tp till Jönköping imorrn när jag tänker efter !

J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:35

Quote:
Ursprungligen postat 2006-03-12- kl 20:28 av Georg

Har hjulhus Joakim, men frågan är om det är rätt sida....ska kolla.
Kanske går en tp till Jönköping imorrn när jag tänker efter !


:banana::beerchug::kiss:
Hoppas att det är rätt sida.

J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:37

Ursprungligen postat 2006-3-13 kl 18:36

Bild på den lilla lådan bakom tankluckan, eller rättare sagt resterna av den...


J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:38

Ursprungligen postat 2006-3-13 kl 18:46

...renklippt och "ny" plåt uppknackad och inpassning påbörjad för kant-i-kant svetsning.


J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:39

Ursprungligen postat 2006-3-13 kl 18:47

samma bit efter svetsning och delvis färdig slipad.


J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:43

Ursprungligen postat 2006-3-13 kl 18:48

Vänster hjulhus innan borttagning av underredsmassa och pvc

J.Aineland - 2006-10-31 kl 21:45

Ursprungligen postat 2006-3-13 kl 18:52

Skrapa hjulhjus


mopar - 2007-2-21 kl 07:08

Fick denna i U2U från Marcel, tror han klickat "rapportera inlägg" istället för "posta inlägg"

Hello, I am Marcel from the Netherlands, Alfasud - crazy. I follow this forum regularly. I am curious how it is now is with the Alfasud.
I am busy with restoring an Alfasud sprint. Here the topic:

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=10557

Greetings Marcel


/mopar

Sud delar

Sud_Oscar - 2007-5-29 kl 07:18

Hej Jocke,
Kolla din U2U så får du tips på lite lister till din Sud.
Mvh /Sud_Oscar

J.Aineland - 2007-5-29 kl 07:32

Quote:
Ursprugligen inlagt av Sud_Oscar
Hej Jocke,
Kolla din U2U så får du tips på lite lister till din Sud.
Mvh /Sud_Oscar


Hej!
Tackar. :thumbsup:
Fick ett mail av dig igår också.
Antar att du själv inte hittade några lister bland dina prylar... Hoppas det går att handla av Tysken trots han verkar sakna Paypal:dunce:

/Jocke

J.Aineland - 2007-5-30 kl 18:46

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland
Quote:
Ursprugligen inlagt av Sud_Oscar
Hej Jocke,
Kolla din U2U så får du tips på lite lister till din Sud.
Mvh /Sud_Oscar


Hej!
Tackar. :thumbsup:
Fick ett mail av dig igår också.
Antar att du själv inte hittade några lister bland dina prylar... Hoppas det går att handla av Tysken trots han verkar sakna Paypal:dunce:

/Jocke


Ingen lycka denna gång.
Tyvärr så var det fel lister. Dom han har är dom inre ovanför dörrklädslarna.
Bara leta vidare... :(

http://www.alfapower.nu/annons.php?pid=4&annid=611

b_11408108598488.jpg - 53kB

Sud_Oscar - 2007-5-30 kl 23:35

Njae...:no:
Två var inre lister men det var två stycken yttre också till bakdörrarna. Kolla igen....:headbang:

http://cgi.ebay.de/Alfasud-Tuerschachtleiste-neu_W0QQitemZ22...

och

http://cgi.ebay.de/Alfasud-Tuerschachtleiste-neu_W0QQitemZ22...

/Sud_Oscar

J.Aineland - 2007-6-11 kl 20:48

Blev inga nya lister från tysken. Farsan min påminde mig om att jag har kompletta extra dörrar till Sud stående:rolleyes:
Dom listerna är visserligen svartlackerade, men dom är buckelfria så dom ska strippas på sin färg och poleras upp:yes:

Köpte däremot nya strålkastare på Italienska eBay idag. Hoppas bara dom kommer fram hela...



Originalstrålkastarna jag har är helt perfekta i skicket men jag är lite svag för den Italienska ursprungsversionen med helvita glas.

J.Aineland - 2007-7-6 kl 23:22

Då jag inte har bokat något på semestern och vädret ändå är skit kan jag lika väl börja göra lite nytta istället för att :steering: Sprint.

Vände idag på Suden och började lite smått.


J.Aineland - 2007-7-6 kl 23:29

Monterade bort baklampor, stötfångare lister mm.



Här har jag börjat jaga rostrosor, dom sprider sig långt ut från den synliga rostbubblan.

Kneecap - 2007-7-6 kl 23:40

Tjena!

Jag undrar vad jag skrev i din sprint-tråd om att inte ha någt att meka med.. Hur många har du kvar efter den här? :P

Jag tycker det är störtskönt att du samlar på dig så mycket jobb, du lär ju inte vara rastlös när du går i pension.. :D

J.Aineland - 2007-7-7 kl 00:03

Bild068.sized.jpg - 39kB

Den "nya" plåten till hjulhuset vänsterbak har också blivit blästrad. Blästrade även ett fjäderfäste som jag sparat från den senaste 33:an jag skrotade.

Jag försökte även pilla loss framrutan som är limmad men det gick inget vidare, då jag tyckte jag fått flyt med att skära loss ca 10st av ca 25st plåtklipps som håller rutan centrerad så hände det som inte fick hända, rut-:furious3: sprack:(

Vet inte vad jag ska göra nu. Jag tänker då aldrig plocka dit någon ny ruta. För hur kul är det med en ruta som det tex. står "made in Finland" på?

Sprickan i originalrutan är än så länge bara 30mm lång från nedre kanten så kanske kan den stoppas av en glasmästare?:dunce:
Jag tänker inte försöka mer med att plocka ur den. Försöker laga rosten vid ruthörnet med rutan i.

Så om någon har en originalruta i perfekt skick liggande till en tidig Sud och vill sälja den kan ju ringa eller dra i väg ett mail till mig.:kiss:

/Jocke

[Ändrad 2013-1-29 av J.Aineland]

J.Aineland - 2007-7-7 kl 00:10

Quote:
Ursprugligen inlagt av Kneecap
Tjena!

Jag undrar vad jag skrev i din sprint-tråd om att inte ha någt att meka med.. Hur många har du kvar efter den här? :P

Jag tycker det är störtskönt att du samlar på dig så mycket jobb, du lär ju inte vara rastlös när du går i pension.. :D


Tja, det finns så det räcker och blir över i den takten jag håller på.
:wall:Måste skaffa mig ett jobb närmre verkstaden så jag inte bara kan pilla med bilarna på helger och semestrar)

northhammer - 2007-7-7 kl 06:57

köp dig ett hus närmre jobbet istället .
lite på landet med ett sketastort garage
kör hårt nu när vädret är kasst,så det blir lite gjort
tänker fösöka gå upp tidigare än resten av familjen o fixa
lite själv i mitt garage
micke

Kneecap - 2007-7-7 kl 11:26

Quote:
Ursprugligen inlagt av northhammer
köp dig ett hus närmre jobbet istället .
lite på landet med ett sketastort garage
kör hårt nu när vädret är kasst,så det blir lite gjort
tänker fösöka gå upp tidigare än resten av familjen o fixa
lite själv i mitt garage
micke


Tjena!

Det blir nog svårt för Jocke att hitta ett hus med större garage än vad han har tillgång till nu.. Kanske om Volvo lägger ner fabriken i Torslanda..
Så för hans del gäller nog, hitta jobb närmare bilarna är flytta bilarna närmare jobbet..

J.Aineland - 2007-7-7 kl 12:24

Fick idag dom nya strålkastarna med vita blinkersglas från Italien :rockon:



Packningen var lite så där med bara tidningspapper men lamporna är ju hela...

:money:så nu är det inte bara Spiros som fyndar Sudprylar på eBay:hello:

/Jocke

Kneecap - 2007-7-7 kl 13:12

Tjena!

Ohh.. Snyggt..

J.Aineland - 2007-7-11 kl 23:11

Kapade häromdagen bort ytterligare lite "infekterad" plåt. Här är det 5st plåtar som möter varandra.



Efter dessa foton togs synades plåtarna yterligare och resulterade i att mer plåt :smash:kapades bort.


J.Aineland - 2007-7-11 kl 23:21

Då stötfångaren bak nyligen har demonterats kom jag nu åt att göra rent denna rostblaffa vid stötfångarfästet på höger sida bak.



Det ser ut som att jag slipper svetsa något här iaf:thumbsup:

Jag har använt mig av roterande stålborste i borrmaskin varvat med punktbläster för att få plåten så här ren. Ev. kommer jag att pensla på lite forsforsyra också för att vara riktigt säker på att det är helt rent från rost.

J.Aineland - 2007-7-12 kl 00:25

Tog igår ut karossen för lite blästring, tyvärr så fick jag några sandkorn i ena ögat:dunce: så idag har jag bara fått lida lite:(. Sanden i ögat har jag fått bort men det är fortfarande lite irriterat. Hoppas jag kan jobba lite imorgon.
Sprinten behöver även lite fix då ena sidorutan bak har havererat.



Här har jag precis börjat blästra. Har nu blästrat alla rostfläckar på vänstertröskel samt fram och bakdörrar. Största anledningen att jag blästrade var att det fanns ytrost på ett mkt. svåråtkomligt ställe i vänster hjulhus bak intill ett säkerhetsbältesfäste. Nu gick det att få bort den lilla ytrosten därifrån, så nu kan jag svetsa i hop rambalken i hjulhuset utan att gömma någon ytrost inne i den.

Ska man fixa sig en rostfri Alfasud så får man inte lämna något...
Jag hade från början tänkt att spara så mycket av lackeringen på bilen som möjligt men då det visat sig vara svårt att få rätt nyans och att endast nederdel på dörrar, dörramar och bakluckan har fabrikslackeringen kvar kommer jag att lackera om hela bilen.
Lackeringen tänker jag göra helt själv. Blir flera lager som sedan våtslipas och poleras upp, enligt Mårups recept. Jag har testat detta på backspeglarna på min 164QV och resultatet blev super! spegelblankt:rockon: Den enda nackdelen med detta är att lacken får mkt bättre finnish än original om allt går som det ska, men det kan jag leva med.
Hoppas bara det fortfarande går att få tag på några liter riktig 2-komp.färg. Vattenfärg vill jag inte ha.:dunce:

/Jocke

EDIT: Höger/vänster:dunce::embaressed:

[Ändrad 2007-7-12 av J.Aineland]

J.Aineland - 2007-12-9 kl 21:16

Dags för ett nytt ryck med Suden, hoppas det inte stannar av igen.



Klippte rent lite vid bakom hjulhuset. Tänkte bockat dit en plåt också men jag hade slut på 0,8mm plåt.:(

J.Aineland - 2007-12-9 kl 21:18

Har fått tag på en rep.plåt framför vindrutan.


J.Aineland - 2007-12-9 kl 21:22

Här har jag gjort rent ett bättre beg. fjäderfäste till vänsterbak.



Måste dock svetsa lite i det "nya" också då det är lite tunt på vissa ställen. Det gamla i bakgrunden är som synes lite dåligt.

J.Aineland - 2007-12-15 kl 20:56

Har legat av mig lite:whip:, det tog lite väl långtid att få till denna enkla bit.
Hoppas det går fortare imorgon...


Georg - 2007-12-16 kl 09:35

Quote:

Har legat av mig lite, det tog lite väl långtid att få till denna enkla bit.


Tror sjutton det när det ska vara strikt orginalform.
På en sud finns dessutom alltid nån ny rostförekomst som dyker upp. Minns när du började för 5 ? år sen och det då var rätt så färdig bil. Men nivån höjs visst så - det blir nog en pärla som vanligt när du håller på !
:worship:

J.Aineland - 2007-12-17 kl 09:59

Quote:
Ursprugligen inlagt av Georg
Tror sjutton det när det ska vara strikt orginalform.
På en sud finns dessutom alltid nån ny rostförekomst som dyker upp. Minns när du började för 5 ? år sen och det då var rätt så färdig bil. Men nivån höjs visst så - det blir nog en pärla som vanligt när du håller på !
:worship:


Tackar!
Jo, att laga rosten på detta sätt tar ju onekligen extra lång tid. Speciellt när det hela tiden dyker upp nya rostställen som först inte syntes, dessutom är dom nästan alla på jobbiga ställen där det är svårt att komma intill ordentligt eller svårt att få till originalformen.
Om allt går som planerat finns det en chans att bilen blir klar till sommaren -08. En plåtdonator är nämligen på G!


Bilen såg som sagt inte så dålig ut från början vid en hastig titt.

Tanken är att det ska bli en av Sveriges finaste Alfasud i originalutförande.

Georg - 2007-12-17 kl 16:52

Precis samma utgångsläge som på Spiros röda, men den var så matt med så det var frågan om att skrota ett tag...men det blev ett tufft smårepjobb - precis som på din. Fast i mitt fall så bytte jag bara det som var hål i utan att gå ut till orostad plåt helt och fullt. Det kanske straffar sig - vi får se. Men hans går ju som brukshink så han bryr sig nog inte att den inte är hundra utseendemässigt.

J.Aineland - 2007-12-27 kl 20:46

Inre hjulhuset har här fått sig en ny nedre kant. Helsvetsat kant-ikant från båda hållen.


J.Aineland - 2007-12-27 kl 20:46

Och slutligen renslipat...


J.Aineland - 2007-12-28 kl 21:06

Dags för "bättring" av fjäderfästet.


 Pages:  1    3  4