AlfaPower

75 turbo projekt

Pages:  1    3

palle - 2004-1-18 kl 13:45

Nu håller jag på med att "modifiera" 75'an. Front monterad IC, större turbo, avstämt grenrör, egentillverkad wasgate ( kopierad och modifierad ), 4 spjälls insug, MSS ( programerbart sprut )
Fler bilder kommer med tiden.......

Rörhög och IC.JPG - 103kB

Hakuna matata!

AJ - 2004-1-18 kl 14:05

Snyggt ormbo!
Fler bilder och mer text åt folket!
Det här såg riktigt intressant ut.

Turbo....

palle - 2004-1-18 kl 14:23

Det är lite skilnad på gamm turbon och den nya....
Är det någon som känner igen den och vet vad det är för modell.
Det enda jag vet är att det är en Holset men inte vilken typ. Den liknar kanske en HX40 i storlek tror jag. Skulle vilja ha fler uppgifter på den.

Gammla & Nya turbon.JPG - 114kB

IC

palle - 2004-1-18 kl 19:59

Intercoolern kommer från en Scania som jag kapade av ca i mitten. Det var lite pyssel men den går dit bakom fronten.

Ic.JPG - 353kB

Mera fläkt åt folket.

x1.9 - 2004-1-18 kl 20:46

Ja det var en redig fön du fått tag på.

Stort beröm för det fina "rörmokeriet"
:smash:

AlfaRobban - 2004-1-21 kl 15:13

En liten fråga bara! Varför byggt grenröret på det viset? Avgaserna hinner bli iskalla innan dom når avgashuset. Misstänker att det inte är grenröret som skulle begränsa effekten om det inte vore ett avstämt grenrör. Tycker själv att det är snyggare med ett mer kompakt grenrör så att man inte trasslar in sig när man ska skruva. Vad hade du tänkt ha för storlek på rören till wastegaten?
Kul att det är lite byggen på gång! Vad siktar du på för effekt?

Långa primärrör

palle - 2004-1-21 kl 20:06

Varför jag bygger så långa primärrör.... Det är så att jag har pratat med en grabb som kör dragracing med BMW 2,0 motor, för övrigt så vet den killen vad han pratar om, och han har sysslat i många år med turboladdning . Efter ca 900 mm från förbränningsrummet så "slocknar" gaserna, dom brinner alltså i en flamma tills dess, och då gaser blir kalla så ökar denciteten på dom, de blir mer kompakta, detta ökar verknings graden asevärt på turbomotorer. Denna man har kört många motorer i dynobänkar och har provat på olika längder. Titta på F1 bilar, dom har turbon vid bak hjulet och väldigt låååånga primärrör det kan inte va för inte eller....?
Kalla gaser är bättre än varma för turbon också. Primärrören har jag tillverkat i 44,5 x2,0mm rostfritt och jag hade tänkt att de till wasgaten blir i 33,7x2,0 från varje bank ( 1-4, 2-3 ) tills de går ihop till 44,5 in i wasgaten.
Hade väl tänkt +300 hk och jag hoppas att jag når dit. Jag skall åka till samma rullar och bromsa den då jag är klar också.

AlfaRobban - 2004-1-21 kl 21:12

Varför lindar man då grenröret med avgasbandage om man vill ha kallare avgaser till turbo? Värme är energi!
Grenröret ska vara så kort som möjligt och så rakt som möjligt. Förbränningen sker i toppen!

Även om jag tycker det var ett snyggt rör.

AJ - 2004-1-22 kl 17:03

Så måste jag nog hålla med Robban, värmen är en del av energin som driver turbon, dock är det ju inte bra med för mycket av det goda av andra anledningar.

Desmo - 2004-1-22 kl 19:23

Följt disk. med nöje.... :)

Har en "ruggigt" bra bok i ämnet "Maximum Boost" av Corky Bell.
Där kan man läsa (utan att hävda att det är den enda sanningen)

`Heat retention is important.The more heat that can be retained inside the manifold,the less the thermal-lag portion of the total turbo lag.´

Verkar som om man så mycket så möjligt ska försöka hålla avgasernas värme inne i grenröret fram turbon,för att få så mycket effekt som möjligt ,sedan kan det ju säkert finnas andra anledningar till "kyla" ner avgaserna, te.x att turbons livslängd blir längre med kallare "miljö"

Vet inte så mycket men försöker lära mig och "snappa" upp lärdomar här och var.

Bättre att att lära sig av andras misstag,än sina egna ;)

Värme

palle - 2004-1-22 kl 19:56

Desmo jag tror du och ni andra har rätt....men helt ärligt, hur mycket värme tror ni man förlorar på att ha 1m rör i stället för 3 dm, mätbart tror jag men inte mer. Avgaspulserna går i ljudets hastighet. Det är längden som har betydelse för pulserna. Jag tror även att får turbon lite svalare avgaser mår den bättre och håller längre. Varför har F1 motorer långa rör ? Leta upp bilder på turboagg som bromsas och titta på hur varma mitten rörerna blir jämfört med de yttersta, det bildas ett mottryck om inte rören är lika långa.
Varför andvänder man IC... jo du kyler luften för att öka fyllnadsgraden innan den skall "arbeta", långa rör så "kyls" luften av , så mycket så att gasera slocknar i alla fall, tills de skall "arbeta" i turbon. Det ökar fyllnadsgraden.
Hoppas jag tror rätt annars får någon rätta mig. :bondage:
Då du lindar med avgasbandage så isolerar du omgivningen från värme.
Förbränningen sker helt klart i toppen , men turbon skall ju också arbeta. Nu hoppas jag på motsatta teorier också !

MaZ - 2004-1-22 kl 20:11

Styra värmen i avgaserna gör du med bränsle och tändning, att ha långa rör kan vara bra men då om man ligger och pressar mycket på bana med en tät låda, för en gatbil där man ofta ligger på dellast och behöver "snurra igång" turbon så är korta kompakta rör att föredra då man får en mycket starkare puls.
Kyler du avgaserna så blir de ju mindre -> lägre tryck vid turbininlopp -> lägre effektivitet.
Man förlorar mängder med energi på långa rör, arean på rören är ju rätt mycket större om man förlänger alla rör en decimeter t ex.
Att linda rören kan vara bra men det är större risk för sprickor och rost.

Att jämföra med insugningssidan går inte, en kolvmotor som skall förbränna färskgas är nåt helt annat än en turbin.

Turbon är konstruerad för att jobba i de höga temperaturer som man når och de tar ingen skada av det så länge man har olja och vatten och inte överdrivna temperaturer, en avgastemp på 900 grader kan man nog se som helt lugnt om man har koll på grejerna.
OrginalSaabar ligger runt 950 grader och de är ju konstruerade för att hålla.

Kunta - 2004-1-22 kl 20:21

Från en som försöker lära sig, har ju ett eget litet tryck & pys projekt numera :D

Valet av grenrörs materialet är viktigt vad jag har förstått då man vill ha ett material som leder värme bra. För varma gaser har större volym och då vi pratar om en turbin så är d väl det att föredra före "kallare & kompaktare?" gaser?
Sedan lindar man väl för att dels inte bränna upp omgivningen i motorutrymmet samt bibehålla värmen i rören?
Är jag ute och cyklar nu?

:dunce:

5_Minutes_Alone - 2004-1-22 kl 20:40

Quote:
Ursprungligen postat av palle Titta på F1 bilar, dom har turbon vid bak hjulet och väldigt låååånga primärrör det kan inte va för inte eller....?

Så långa rör har dom inte, förövrigt så slutade man med turbo i F1 bilar 1989, och utveklingen av turbo har inte direkt stått still dom senaste 15 åren

Mitt projekt

palle - 2004-1-22 kl 20:51

Visst dom har slutat men förstår ni principen ? BMW ...då dom byggde motorerna så hade dom långa rör, över 1 m, och kallare gaser HAR högre dencitet, även turbon har friktion och alstrar värme i sig själv.
Så här har jag tänkt att bygga i alla fall och följ med mig tills jag har provkört och utvärderat så får vi se om jag har misslyckats :wall: eller lyckats:D

theseal - 2004-1-22 kl 21:16

lycka till, ser med stort intresse fram mot resultatet.. skulle det gå åt helvete så har du iallfall blivit en fena på att svetsa grenrör :thumbsup:

MaZ - 2004-1-22 kl 21:40

Quote:
Ursprungligen postat av palle
Visst dom har slutat men förstår ni principen ? BMW ...då dom byggde motorerna så hade dom långa rör, över 1 m, och kallare gaser HAR högre dencitet, även turbon har friktion och alstrar värme i sig själv.
Så här har jag tänkt att bygga i alla fall och följ med mig tills jag har provkört och utvärderat så får vi se om jag har misslyckats :wall: eller lyckats:D

Om vi säger så här då, varför vill du ha hög densitet?
Turbinen jobbar med tryckskillnad och om du kyler gaserna så får du lägre tryck. Dessutom så minskar gashastigheten om den är kall och det är inte bra.
Högre densitet ger mer friktion.

Friktion i turbon? Den står nog för en ganska liten del av värmealstringen totalt sett.

Om BMW körde med det på sina F1 bilar så kan det bero på att de låg på fullgas rätt ofta och hade ganska täta lådor som jag skrev tidigare, de byggde förmodligen ett rör som var avstämt i de varvtalen de körde med. För en gatbil är detta inte lönt, bättre att sikta på att minska spool-up tiden och då blir det korta rör.

5_Minutes_Alone - 2004-1-22 kl 21:45

Vad väger det grenröret ?

Desmo - 2004-1-22 kl 22:21

Ursäkta om jag låter som Bror Duktig :P
Men jag har insett genom det jag läst,hört och upplevt att det som kan tyckas som ganska simpla grejor(grenrör ) är en hel vetenskap !!

Något som jag också läst i nyss nämnda bok är att ett tjockt gods i materialet till ett grenrör skulle vara sämre än ett med tunt gods ????
Ett tjockare gods gör att värmen passerar snabbare genom än vad ett tunt gör, hur det nu är möjligt ?? Har förmodligen med kylningen utifrån att göra,kyler snabbare ett tunt gods....
Ser också att bandage runt kan få en ohälsosam effekt att rören helt enkelt "krackelerar" inifrån....

Det bästa materialet för hos lekmän verkar trots allt vara rostfritt,både i hållfasthets synpunkt och detta med värmen behållningen .

Hmm.... ju mer man vet desto mer inser man hur lite man vet/kan.

Men låt inte mina kanske negativa vibbar hindra dig,gå på det du tror så kanske vi andra får skämmas sedan....:kiss:

AlfaRobban - 2004-1-23 kl 19:12

MAZ:

Mycket bra inlägg! Håller med dig helt för första gången.. :D

MaZ - 2004-1-23 kl 19:17

Kors i taket... :D

palle - 2004-1-23 kl 21:08

Vi får väl se om det funkar för jag har tänkt att fortsätta bygga som jag tror är rätt, det kan ju gå åt :evil: oxå och i så fall har jag lärt mig något. :D

turbo hot.jpg - 54kB

MaZ - 2004-1-23 kl 21:38

Hmm, en Volvo R-lök?

Dea - 2004-1-23 kl 22:35

Nu är vi nyfikna...

MSS ? vad är det för sprut ?

Vad blir det för kammar ?

Vad är det för A/R på avgashuset ?

/Dea

palle - 2004-1-24 kl 16:33

Dea....
MSS = MegaSquirt'nspark, det styr sprutet tändningen och har laddtryckssänkning (tror jag), proggar det med en bärbar PC och man får upp 3D grafik på hur det kalibrerar , och man ändrar även parametrar med 3D. J.vligt smart system.
Kammarna blir original i sommar sedan får vi se....
Avgashuset är lite för stort för mig ( 128 ) så jag vill järna byte med någon som har ett mindra eller om någon vet om det fins ett utbytessystem med GIK eller någon annan firma.
5_Minutes_Alone....
Jag skall väga grenröret då det är klart om du vill.

Avgashuset.JPG - 109kB

Dea - 2004-1-24 kl 16:55

Ett lite midre avgashus hade nog inte varit helt fel, blir lite dålig respons annars.

Originalinsugskam räcker inte riktigt till 300 Hk, den är väldigt snäll. Byte till nått lite vassare gör stor skillnad, det märkte jag på min 75 Turbo i sommras. Och det blir inte bara bättre på högre varv utan rakt igenom registret.

MegaSquirt, det borde jag nästan förstått på förkortningen. Hade faktiskt själv ett sånt av den första versionen men sålde det vidare innan jag hann använda det och tog den bekväma vägen och köpte ett autronic...

/Dea

5_Minutes_Alone - 2004-1-24 kl 18:19

Quote:
5_Minutes_Alone....
Jag skall väga grenröret då det är klart om du vill.

Gör det, vore kul att veta

palle - 2004-2-3 kl 19:24

Har börjat med insuget och plenumet nu. Andvänder ett spjällhus från en 33'a som jag har kapat av rätt mycket :smash: och svetsat fast. Tyvärr har 33'orna 100mm cc och 75'an 90mm cc så det blir en liten böj på de yttersta, men det tror jag inte kommer att ha någon som helst betydelse för mig.

Insugen under tillverkning.JPG - 89kB

palle - 2004-2-3 kl 19:31

Annan vy på insuget.

Insugs tillverkning.JPG - 89kB

palle - 2004-2-3 kl 19:33

Även wasgaten börjar på att ta form. Om någon är intresserad kan jag e-posta ritningen på den i CAD format.

Wasgate tillverkning.JPG - 67kB

jädrar...

design - 2004-2-3 kl 20:51

..vilken mastodont!! Mejla gärna CAD-underlaget till mig. Intressant...och snyggt!

design...

palle - 2004-2-4 kl 21:41

maila mig din addr så skall vi fixa det !
palleracing@hotmail.com

AlfaRobban - 2004-12-19 kl 19:28

Hallå! Hur går det med bygget?
Lite uppdateringar för oss nyfikna :bondage:

Kalle_alfaturbo - 2005-1-31 kl 13:12

hur går det med bygget?

palle - 2005-2-16 kl 11:08

Har leget på latsidan väldigt länge nu men håller på att pilla lite i den. Köpte ett MSD6 med Blaster spole från USA och kommer att göra om insprutningsventilerna från låg till hög ohmiga. Kommer sedan att köra med MSS och bygga in en krets för att logga avgastemp medans man kör .Måste även bygga en större Wasgate för denna orkar inte släppa ut allt i samma takt som jag laddar. Hade ett hårdvaru fel ( brände ett motstånd ) i MSS boxen i sommras så hela sommaren har gått åt till att felsöka på ALLT !!!!..
..kommer lite nyare bilder senare denna månad hoppas jag.

Kalle_alfaturbo - 2005-2-17 kl 11:40

Insprutningsventilerna.. menar du spridarna?

kul att du är igång med bygget iaf! blir kul att se sen när den blir klar!

AlfaRobban - 2005-4-22 kl 18:21

Quote:
Har leget på latsidan väldigt länge nu men håller på att pilla lite i den. Köpte ett MSD6 med Blaster spole från USA och kommer att göra om insprutningsventilerna från låg till hög ohmiga. Kommer sedan att köra med MSS och bygga in en krets för att logga avgastemp medans man kör .Måste även bygga en större Wasgate för denna orkar inte släppa ut allt i samma takt som jag laddar. Hade ett hårdvaru fel ( brände ett motstånd ) i MSS boxen i sommras så hela sommaren har gått åt till att felsöka på ALLT !!!!..
..kommer lite nyare bilder senare denna månad hoppas jag.

Större Wastegate??
Så stort avgashus på turbon har du väl inte? Tycker att det ser ut som ett Holset HX40 eller liknande.
Ju större avgashus ju större wastegate!

Lycka till med bygget..

palle - 2005-10-16 kl 19:13

Med facit i hand har det inte ens hunnit bli en uppstart i sommar...........med den som väntar på nåt gott......
I allafall har jag hunnit att inhandla en del prylar. MSD tändning och ny tändspole så nu skall jag inte i alla fall släcka gnistan med turbon.
Har även hunnit att göra en ny större Wasgate som inte kommer att ha några som helst problem att ventilera ut övertryck,( hoppas jag ). Kommer även att göra en ny Dump i vinter.

Här kommer lite kort.

Ny WG.JPG - 660kB

palle - 2005-10-16 kl 19:19

.....och tister och sprak prylarna....

PICT0006.JPG - 714kB

Äntligen

palle - 2006-2-27 kl 19:24

Efter 1½ år så startade jag den i kväll med programerbart sprut och tändning. :bananana:
Är supernöjd nu och kommer att fixa iordning resterande bil så jag kan köra i sommar och mappa.:P

NZORIKKO - 2006-2-27 kl 22:43

Härligt Palle.
:banana:

Håll takten uppe så blir vi ett gäng Umebor som kan dra Sverige runt med våra Alfor till sommaren.

t16 - 2006-2-27 kl 23:01

Vad har man den där MSD prylen till?

Jag är helt med på hur ett modernt sprut funkar men vad gör den?

jol - 2006-2-27 kl 23:52

Quote:
Ursprungligen postat av t16
Vad har man den där MSD prylen till?

Jag är helt med på hur ett modernt sprut funkar men vad gör den?

under msd står det ignition
(jag visste det sen innan också:dunce:)

t16 - 2006-2-28 kl 22:20

Så långt är jag med men det är ingen tändspole med tanke på placeringen.

MaZ - 2006-2-28 kl 23:34

Det är i princip en tändförstärkare som man sätter innan spolen för att få en JÄVLA gnista. Funkar grymt bra.

Jag vet också att om man monterar den sådär så kommer man vara grymt trött på knitterljudet som den ger vid drift. :wink:
Det hörs till och med på filmerna innifrån min räserbil och den är inte tyst i kupén.

AJ - 2006-3-1 kl 00:00

Vi tror dig inte utan BILDER!!!

:D

MaZ - 2006-3-1 kl 10:10

Menar du mig? Vill du ha en bild på ett ljud? :dunce:

Finns filmer i arkivet om du vill de film inifrån räsern.
Hade en sån där box på en gammal turbobil jag hade, vid ett tillfälle plockade jag av tändkabeln från spolen vid felsökning, lät konstigt vid motorn när kompisen crankade. Efter en liten stund insåg jag att det som gjorde att det lät var att det var överslag mellan spolen och kaross, typ 10cm långa kraftiga gnistor mellan pluspolen på spolen och karossen... :oO

så visst funkar det. :idea:

jol - 2006-3-1 kl 12:10

bild på överslaget då :boing:

palle - 2006-3-1 kl 20:26

Håller med ! Det liknar som om man tar TIG svetsen och håller den en bit ifrån materialet och trycker på knappen! :D
Håll bara inga fingrar imellan. :(

palle - 2006-3-1 kl 20:40

Här kommer i allafall en ny bild.

t16 - 2006-3-1 kl 21:52

Quote:
Håller med ! Det liknar som om man tar TIG svetsen och håller den en bit ifrån materialet och trycker på knappen! :D
Håll bara inga fingrar imellan. :(

Den hojer alltså spänningen över 12 volt till spolen?

MaZ - 2006-3-1 kl 23:22

Japp, ett par hundra eller nåt...

Orkade inte kolla men det lär stå på MSDs site.

AJ - 2006-3-2 kl 13:22

Quote:
Ursprungligen postat av MaZ
Menar du mig? Vill du ha en bild på ett ljud? :dunce:

Självklart menar jag bilder på Palles bil, motor, fördiga grenröret, och allt annat han haft haft för sig i garaget.

:bananana:

jol - 2006-3-2 kl 15:00

Quote:
Japp, ett par hundra eller nåt...

Orkade inte kolla men det lär stå på MSDs site.

Sliter det inte på spolen? har ingen aning

palle - 2006-3-2 kl 19:18

Självklart byter man till en bättre spole som är gjord för styrning med MSD. Min heter MSD Blaster HVC. Den ger ut ~45000V om jag inte minns fel.

(Klaga inte på tändkabeln jag har bytt.)

mad gtv6 - 2006-3-17 kl 07:48

har projektet dött eller är du på semester och dricker margeritas?:beerchug:

ingen semester ännu..

palle - 2006-3-18 kl 10:53

Nix jag håller på att fundera ut en lösning på kopplings sidan bara. Kommer att behöva nåt liknande för att få kopplingen att hålla.

Någon som har nåt liknade till salu ? Måste vara 7,25" (eller 7och en kvarts tum) som man säger. Lamell har jag 4pucks sinter.

jema - 2006-3-18 kl 11:56

ett sätt annars är att gasa tills det rasar och sen byta koppling. Chansen finns att orginal håller :thumbsup:

Hittar du räsertryckplatta som passar 116-lådan så har du lyckats :lips:

Alfa-andy - 2006-3-18 kl 12:10

www.peansweden.com

http://www.peansweden.com/helixlegend.htm

Kolla på nr 60 det är den tryckplantan han har till 75an och den skall vara förstärkt.

75 1.8 Turbo 86-92 Gata 215 60-3208 70-
1870 40-Inkl 22 x 19T

75 2.5 QV 86-92 Race/Rally 215 60-3208
76-1870 40-Inkl 22 x 19T

75 3.0ltr V6 87-92 Race 215 60-3208 78-1870 40-Inkl 22 x 19T

palle - 2006-4-1 kl 17:06

Har joxat lite i dag, nya caster busningar i polyteran. Skruvat fast framvagns delar och ställt ned den på hjul. Upptäckte att en oring till en spridare läkte igenom och bytte den. Byggde en provtrycknings utrustning till motorn och tryckte hela systemet med "laddtryck" tryckluft och spreyade alla anslutningar med såpvatten för att kolla läckage. Kunde även finställa wasgaten då jag hade laddtrycket på hela tiden.
Jag har byggt en ny tank i alu , med catsh balja under, som jag hade tänkt att sätta bakom ryggstödet för att få plats med avgas/ljuddämpare.

Starta den sedan och upptäckte att jag hade tappat kontakten mellan insprutningen och med bärbara datorn. Då gick jag in!
Skall köpa en ny kabel mellan i morgon och se om det blir bättre då.

XP uppdatering

palle - 2006-4-24 kl 17:27

Nu har jag löst varför jag tappade kontakten med MS'et och datorn! Hade gjort en vanlig XP uppdatering och sedan fick jag inte liv i com1 porten. Har någon annan varit med om detta? Nu funkar det igen :lamer:

Koppling

palle - 2006-5-25 kl 08:39

Fick problem men slavcylindern till kopplingen och beställde en ny, men det var absolut inte samma modell som jag hade. Vilken modell har jag, för där jag beställde "Bromscenter" kunde inte fixa fram den jag ville ha. Det fans bara en modell till 75, Alfetta, GTV mm. Någon som har nån aning ?

palle - 2006-5-26 kl 08:42

Ingen som vet nåt om cylindern ?
Skulle även villa veta hur man enklast plockar lös huvudcylindern till kopplingen, bultarna till den sitter ju så bra till :D

Alfa-andy - 2006-5-26 kl 08:46

ta bort instrumentpanelen..Nee

Jag tog en lång insex runt ratstången och lyckades få lös min

Turbo Jörgen - 2006-5-26 kl 08:54

det finns en modell slavcylinder till 4 cyl sug motor och en till v6 och turbo

palle - 2006-7-5 kl 18:23

Nu är det länge sedan jag uppdaterade denna tråd......men nu !
Köpte en LC-1 bredbandare, Inovation, som jag har kopplat upp i Megasquirten, funkar bra mycket bättre en smalisen jag hade tidigare. Nu ser man AFR direkt.
Har kopplat in min EGT visning också och den funkar fint. Ställde in launch control i går och den blev väldigt ivrig från start. Trodde inte den skulle funka så lätt som den gjorde, men det gör det. Bygger upp ca 0.4bar på ett par sec, för att sedan, när man släpper knappen och kopplingen, sticka iväg med fullt laddtryck efter någon sec. Skit kul, :banana:. men det sliter säkert på en del saker som : avgasventiler, turbo, kraftöverföring.
Håller på som bäst att mappa för jag tycker jag har för lite EGT (650gr WOT), så det finns bra mycket mer att hämta. Har köpt sinterlameller och kollar runt efter en tryckplatta.
Kommer att åka till Mittsverige banan den 21'a för att mappa fullt ut. Det är lite vanskligt efter en smal trafikerad stugväg :D

palle - 2006-7-5 kl 21:43

Kom på ett tips till alla där ute med 75'or. Om man kör som jag med programerbart sprut/tändning så upptäckte jag att när motorn har högsta tändförställningen (innan laddtryck) så kommer inte rotorn att räcka till, för när man vill ha max ladd så skall man ställa ner tändningen hela vägen från där han börjar ladda tills där max varven är. Mäter man rotorns anliggningsyta så visar den ca 12 gr, fördelaren går med ½ varv det gör 24 gr min till max. Altså tomgång ca 10gr och innan ladd ca 35gr. Man skall vara väldigt noga med att linjera fördelaren så man kan utnyttja rotoren så den inte missar, för det gjorde min. Misständningar som heter duga just innan ladd och max ladd. Det blir ännu värre då man provar launch controll och ställer tillbaka tändningen till -10 gr.
Nu till tipset !
En fördelare från Ford Sierra/Scorpio Efi modellerna passar exakt utan modifiering och den har en rotor som har betydligt större anliggningsyta (ca 47gr). Fördelaren är stum och har inga centerfugalvikter heller som är ett måste med programerbar tändning. Rotor och fördelare kan man köpa på lokala macken också !

Gillar man inte detta och tycker att det är att häda en Alfa så glöm detta tips.

För mig blev det en STOR skillnad ! :bananana:

MaZ - 2006-7-5 kl 22:58

Bra tips, antar att den har en Hallgivare i sig som 75 turbo fördelaren?

palle - 2006-7-6 kl 10:45

Nja....jag har ingen aning om innankråmet passar mellan dessa för jag kör med en vevaxelgivare så min fördelare funkar enbart till att fördela gnistan till rätt burk. Det ser inte ut som om det passar rakt av på elkontakterna men man kanske kan löda om. Det får någon annan kolla. Möjligt vis kan man flytta över grejerna och löda om kontakten.

palle - 2006-7-8 kl 09:03

Kort på dom fina lamellerna. Nu skall jag bara leta efter en bra koppling. Självklart kommer det inte att passa rakt av men det får man svarva och fräsa till.

Fick lov att klura ut något till bussningen i främre dion infästningen, för den var så muggig att när jag drog på, mest med launhen, så svarvade vänster bakhjul in i främre delen av skärmkanten.

Det blev en kulledsbussning från en Golf som jag modifierade med att svarva en hylsa till. Nu funkar det bättre.

palle - 2006-7-12 kl 17:59

Fasiken...nu har jag bottnat spridarna ! Jag har hållit på att mappa och den går bättre och bättre, men spridarna räcker inte till. Om man räknar på 85% dutycycle på spridarna vid 4.5 bar bränsletryck så räcker dom till ca 300-350hk beroende på hur duktig man har varit på att mappa. Jag har kört mina på 95% och det går inte bra !! Man ser på loggen och lambdan att den snålar av på slutet av varvtalet/laddtrycket.
Jag kör med Bosch 0280150363 som flödar 614cc/min vid 3bar och om jag räknar rätt så flödar dom 752cc/min vid 4.5 bars bränsletryck och det skall räcka till 350hk (ge och ta) teoretiskt !

Nu till det roliga, jag har beställt nya 998cc/min spridare som jag hoppas jag får innan helgen. Tomgången kommer troligast att få lida lite men när jag besiktigar så byter jag till orginal 0280150152.
Dom nya spridarna räcker till 570hk teoretiskt,...... men före det kommer turbon att bli för liten.........så byter man den.........sen spridarna eller lustgas.......boooom !:D
Vägen till boooom kommer att bli rolig i alla fall.
Ingen som har några roliga kamaxlar på hyllan ??:P

Alfa danne - 2006-7-13 kl 00:38

Syns på mitt sverige banan, skall också dit då :revs:

palle - 2006-7-13 kl 15:32

Mina nya spridare kom i dag !

Nu skall jag pilla dit dom och börja mappa igen.:D

jema - 2006-7-13 kl 20:28

vad, eh, söta (?) dina spridare var...

riktigt feta

palle - 2006-7-14 kl 06:56

Ja det gick ju inte riktigt smärtfritt...... fick lov att svarva av de nya spridarna i framkant ( in mot ventilerna). :D Det påverkar inte spridaren i övrigt men det känndes inte bra om jag säger så!

Det var en pressad plåtkant i framkant som var 11mm diam och i min topp sitter det några hårda bakelit (eller nåt annat material) ringar som skall hålla runt o-ringen på spridaren. Den ringen var 10 mm så derför blev det lite svarvning :D

Sedan fick jag andvända turbinslipen på översidan spridaren i toppen, tror det är någon kylkanal där men det gick bra, tog inte så mycket. Den nya spridaren är lite tjockare mot toppen än vad Bosch spridaren var.

Nu är det bara att ställa in grunderna i sprutet och börja starta och mappa. :bananana:
Skall bara vänta tills min sambo vaknar och grannarna har stigit upp annars blir man inte så poppulär gissar jag. :whip:

palle - 2006-7-14 kl 14:57

Fy faaan vad den går ! :bananana:
Jag är supernöjd !
Nu kommer Dutycycle'n bara upp i 52% och den går som aldrig förr. Märker dock av att kopplingen slirar lite. Kör väl ungefär med 1.6bar laddtryck och när man växlar tappar jag bara laddtrycket ner till 0.85bar så den pinnar på direkt man har slagit in nästa trissa, märks mest på 3'an före det så spinner hjulen, tror jag.
Får jag nu bara hålla på att mappa lite så kommer det att funka förhoppningsvis ännu bättre.

Kanon kul med mycket effekt i alla fall. :steering:

Alfa danne - 2006-7-14 kl 15:13

Ska bli kul att se den llive :steering:

palle - 2006-7-30 kl 17:35

Byggde mig en ställbar br regulator i dag.

ParkPre - 2006-7-30 kl 19:37

Redigt fett !

//PP

Första blackracet

palle - 2006-8-7 kl 18:49

Nu har jag provat min Alfa på blackrace för första gången. Det var premiär både för mig och bilen, men det gick hyfsat tycker jag. Förutsättningarna var ju klar redan, gatbilsdäck slirande koppling och jättevarmt i luften.

Bästa tid för dagen blev ändå 8.895 och 138.5km/h, men det spann mycket i starten 2.27 i 60 fot.

Om någon är intresserad så finns en film snutt här:http://www.megaupload.com/se/?d=2XN9TEBY

Nästa gång skall jag fixa kopplingen, bättre däck och ladda mera då får man se om det går att slipa tiden.:D eller så går nåt sönder.:(

Alfa danne - 2006-8-7 kl 19:27

Helt klart ansenliga tider, 75 orna verkar göra dåliga 60 fötter, om du får ner dom kommer tiderna förbättras avsevärt :thumbsup:
Kunde inte se filmen tyvärr, kom bara till startsidan

palle - 2006-8-7 kl 20:45

Till höger om den stora väklomstexten "Megaupload" står det "skriv" och sedan några bokstäver fyll i dom ännumera till höger och klicka sedan på "download".
Det funkade då för mig nu då jag testade. Servern är ganska slö så hoppas du har fiber. Filmen är inte mer än 80 meg.
Vet du av en snabbare gratis server så säg till. ;)

midju - 2006-8-7 kl 21:19

Kul att se!
När du körde mot den vita jänkarn var nu laddad va?
:revs:

Man blir sugen.

(Servern funkade bra för mig)

[Editerat 7/8-2006 av midju]

NZORIKKO - 2006-8-7 kl 21:45

Palle, hör av dig till Maz här på AP så kan du säkert få lägga upp den på hans server.

NZORIKKO - 2006-8-10 kl 20:45

Palle, det är väl bara att ge honom ett bud och sen handla. Det kan bli mycket bra att ha grejer.

http://www.blocket.se/vi/8871064.htm?ca=2_s

[Editerat 2006-8-10 av NZORIKKO]

AJ - 2006-8-11 kl 08:19

Coolt att det finns folk som även åker Alfa rakt på, du är ju liksom i minoritet. Du lyckades ju slipa tiden riktigt bra under dagen också.

MVH AJ

NZORIKKO - 2006-8-11 kl 10:23

Nu funkade filmen. Bra film och väldigt bra tider. Bästa Alfa någonsin på Blackrace tror jag.

Crystal - 2006-8-11 kl 11:37

Filmen funkar inte för mig :(

Lägg upp den på Maz server så man kan se den :cool:

MaZ - 2006-8-11 kl 12:36

Jag kan kika på detta när jag kommer hem senare idag.

MaZ - 2006-8-11 kl 19:57

Nu finns den lite enklare att ladda ner här

.:högerklicka, spara som:.

palle - 2006-8-22 kl 08:49

Quote:
Ursprungligen postat av NZORIKKO
Nu funkade filmen. Bra film och väldigt bra tider. Bästa Alfa någonsin på Blackrace tror jag.

Nej det tror jag inte. Det finns en Alfa i norrbotten GTV (tror jag det var). Han har kört på stripen tidigare ( gatregad) och har grym puts på grejerna. Mathias skall han heta.

MaZ - 2006-8-22 kl 09:22

Är inte han reggad här till och med?
Bilen har väl varit med i Bilsport med har jag för mig?

AR155V6 - 2006-8-22 kl 10:20

Quote:
Är inte han reggad här till och med?
Bilen har väl varit med i Bilsport med har jag för mig?

Båda sakerna stämmer nog, har den Bilsporten hemma :) Väldigt fint bygge med 75 Turbo motor, grymm puts har han dessutom. Har för mig att han har haft en byggtråd här på AP.
//Peter

palle - 2006-8-22 kl 10:49

Skulle vilja se hans byggtråd eller om någon har mer info om han.

Gustav_Holmdahl - 2006-8-22 kl 11:01

Quote:
Skulle vilja se hans byggtråd eller om någon har mer info om han.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=6467

Sök på GTV turbo annars så hittar du tråden.

Blackrace igen

palle - 2006-9-10 kl 09:33

Ja sedan sist har jag byggt om kopplingen då det slirade ohyggligt, med en sinter lamell och shimsat in tryckplattan. Visste ni att original turons tryckplatta trycker ungefär 570kg med rätt inställning? Det är hyggligt faktiskt. Men om man inte kollar var (hur många mm ihoptryckt) kan man tappa 100kg.
Nu till ett dilemma..
Innan jag åkte på morgonen var jag och provade ilen ute på vägen. Jag bor vid kusten, då laddade den över 2 bar och går riktigt bra. Upp på släpet och iväg. När jag kom upp till Åmsele, där körningen skulle vara så laddar den bara 1.7 bar hur mycket jag än ställer på wasgaten. Även launchen funkar dåligt. Kan det bero på att Åmsele ligger högre upp från kusten räknat ? Jag har baro corr i MS'et men tyckte inte att det blev någon skillnad. Var på en bakväg och tvärmappade om den mellan racen och den gick lite bättre i alla fall. Vad kan det bero på ? Det är ju så att det skilljer inte flera tusen meter precis.

Bästa tid för dagen blev i alla fall 8.73 och 147km/h med 60 fot på 2.36.
Nästa år måste jag ha riktiga däck för nu spinner det bara.

Hoppas det blir körning nästa helg på mittsverige banan :bananana:

Alfa danne - 2006-9-10 kl 10:56

jag gissar på ett läckage på trycksidan.

palle - 2006-9-10 kl 15:26

Quote:
Ursprungligen postat av Alfa danne
jag gissar på ett läckage på trycksidan.

Nja....nu är jag hemma och utan att ställa om något alls så laddar den över 2 bar igen !?!?
Kan den vara rädd för bred asfalt ?

Crystal - 2006-9-10 kl 22:09

Quote:

Hoppas det blir körning nästa helg på mittsverige banan :bananana:

Vem är det som har arrangerat körning på mittsverige banan nästa helg?
Är det på lördag?

palle - 2006-9-11 kl 19:07

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10402

enlig detta...

Pages:  1    3