AlfaPower

Jockes gula Sprint. - I trafik igen

 Pages:  1    3  ..  7

J.Aineland - 2006-12-15 kl 17:47

Blir en byggtråd av detta istället.

Pict0408c.sized.jpg - 63kB

Bild224s.jpg - 156kB

Lite historik:
Bilen köpte jag augusti 1989. Då var den silvermetallic och helt i originalutförande. Skicket var långt ifrån på topp klarlackssläpp, allmänt rostig och fulsprayad på hjulhuskanter och trösklar med bodyspray. I den ena tröskeln hade något pucko spacklat in en gammal bilinnerslang:kulspruta: Annars var karossen "orörd" plåtmässigt.
Motorn knackade ganska hårt vid provstart. Tur att försäljaren inte haft igång den på ett tag. Hade varit surt att upptäcka det när man kommit hem. Lyckades nu att pruta ner bilen från dom de begärda 15000:- till 10000:- tack vare lagerknacket.
Troligen så hade någon tidigare ägare slarvat med oljebyte och använt sig av fel typ av oljefilter.


Motorn åkte ur ganska omgående och block/vev lämnades in hos en motorrenoveringsfirma.

Under sommarlovet -90 påbörjades karossrenoveringen, något som tog nära 4-år då jag stundtals tröttnade på det.
Påskhelgen -94 kunde jag äntligen påbörja ihopmonteringen av en helt rensad rostlagad och nylackerad kaross. I slutet på maj var bilen klar. Då med original 1.5 block/vev men med 95Hk toppar & dubbla dubbelweberförgasare från en Sprint -83 som även stod som donator för faceliften som gjordes vid renoveringen.
Dom fula sidolisterna användes aldrig utan jag siktade på att uppdatera bilen utseendemässigt till den sista versionen tillverkad mellan 88-89 som hade 1.7iE maskin. Monterade också en Zender bakvinge som köptes från Alfa Rosso i Gbg.
tillsammans med bla. extraktorgrenrör och mittljuddämpare från CSC. Byggde en hemmabygd slutdämpare med dubbla kromade utsläpp från Ansa som inhandlats tidigare. En el-taklucka med både tillt och skjutfunktion monterades.
Växellådan togs från en Sprint -83 (8-bult), tyvärr lät denna låda lite illa på backen, något som senare gör att jag måste byta hela lådan.
Chassie original Alfasud spec. självklart monterades allt med nya bussningar runt om.
Fälgar 14" Mim 6 ekrade 6" breda med 185/60 däck


Sommaren 1996 så råkade jag ut för vevaxelhaveri (vevaxeln gick av!) då ersattes motorn med en 1.5 på 105Hk samtidigt så monterades en servostyrning från en 33 nuova.
Fälgar byttes till 15" Cromodora Foss 7" breda med 195/50 däck.
Pillade i samma veva dit sidokjolar från en tidig Alfa 33. Spacklade igen skarven mellan de olika kjolhalvorna som nu hamnade mitt under dörren på Sprinten. Denna skarv sitter mitt mellan fram och bakdörr på en 33:a. Kjolarna monterades med specialtillverkade aluminiumfästen som fästes på karossen med dubbelhäftande tejp. Kjolarna skruvades också fast i fram och bakkant och under tröskeln.
Växellådan bytes senare under hösten ut pga. havererat backdrev. Nu togs lådan från en Sprint Veloce -86 (10 bult).


Våren 1998 ersattes det hemmabyggda slutröret med det fetaste slutröret CSC hade på den tiden. Senare under året ersattes 1.5:an av en 1.7iE motor med lite öppnare kanaler än original. Insprutet behölls.
Bromsarna och framvagnen byggdes samtidigt om till 33 16V spec. dvs. med ventillerade 239x22mm skivor med flytande 1 kolvsok. (Samma bromsar som Sprint 1.7iE och 33 QV har)Huvudcylinder och lastventil bytes också. Samtliga rör drogs om för att få dubbla kretsar även bak. Alla delar som inte var nya hämtades från en 33 16V, bakoken byttes dock till Alfetta ok då jag ej lyckades komma över en 33 16V axel med skivbromsar. Tarox stålomspunna slangar monterades också och självklart så fylldes systemet upp med ny bromsvätska.


Våren 2003 byttes 15" fälgarna ut mot 17" ATP Grand Tour 7,5"breda med 225/35 däck. Original Alfasud bakaxel skränktes 2,5 grader för att få mera toe-in och på så sätt även få bättre frigång för dom fetare hjulen.
En Quaife ATB diffbroms inhandlades också, tyvärr blir den liggande omonterad pga. att jag glömt att jag tidigare bytt till växellåda med 10 bults diff. Quaifen är av 8 bults varianten. Bilen ställdes undan i September pga. att jag köpt mig en 164QV -91.


2005 fick jag ett ryck och alla bussningar i framvagnen byttes till Powerflex, till original 22mm kränghämmare (Sud Ti och tidiga Sprint) användes original gummibussningar och Superflex bussningar i ändarna.
Hittade också en växellåda med 8 bults diff i mina gömmor (från en fd. Engelsk registrerad Sprint -85) med samma utväxling som jag tidigare hade på den med 10 bults diff. Lådan plockades isär men tyvärr var lagren lite dåliga och efter byte till nya lager stämde ej inshimsningen av diffen. Byte samtidigt bakgaveln på växellådan till en uppdaterad version från en 33 Nuova som har ett riktigt nållager för växelföraren istället för enbart en packbox som tidigare bilar har. Jag modifierade gaveln ytterligare genom att monterade dubbla packboxar i för att ytterligare minimera risken för läckage. Detta gjordes med hjälp av kemisk metall för att bygga upp en extra läge för en extra packbox.
Ledsnade sedan igen pga. diffen och "skiten" (bilen) blev åter stående.


September 2006 köptes 2st Brembo 4-kolvsok från en 147GTA -06 från England via eBay. Planen var att montera dom på Sprinten. Testade oken på en 33 16V (med trumbromsar bak och säkert dålig bromsvätska i systemet) vid årsskiftet, det fungerade så där bra med grym låsning och svampig känsla. Då oken visade sig vara den senare typen dvs. 270mm oken tillhörande 330x32mm skivorna trots att objektbeskrivningen på eBay sa att det var ok till 305x28mm skivorna så får jag nu inte plats med dom nya bromsarna i mina gamla 15" fälgar. Det skulle enligt mina tidigare beräkningar fungera fint med dom tidiga "små" 220mm GTA oken tillsammans med 155 V6/Q4 skivor (284x22mm)

Våren 2007 blev suget för stort då både Beatwise och AR155V6:s byggtrådar här på AP innehållande Sprint fått mig att inse att jag bara måste plocka fram bilen igen.
Började i April månad med att montera Quaife diffen och shimsa in den tillsammans med dom nya lagerna i hubbarna.
Brembo 147/156 GTA oken monterades ihop med Fiat Coupe skivor i storlek 305x28mm. Använde mig av 166 3.2 belägg då dessa har 310x28mm skivor men övrigt identiska mått på belägg som dom sena 147 / 156 GTA oken har. Fick därför lite tjockare belägg som fyller upp skillnaden mellan 32mm och 28mm skivtjokleken. Oken monterades först på bilen med mina testfästen då jag inte fått dom riktiga fästerna tillverkade än.
Hann precis få bilen besiktigad och klar för att kunna åka upp till Skoklosterträffen den 1 Maj.(med ombesiktning för obefintlig bromsverkan Vb broms (handbroms okej, Vf halvljus för lågt, rostskada i bakaxel)

Den 14 Maj ställs bilen av igen efter att ha tagit ner bakaxeln för blästring och rostlagning.
Passade nu även på att beställa en sats med Powerflex bussningar till bakvagnen, har visserligen helfräscha original bussningar där men då jag har superflex i framvagnen kan jag lika gärna byta bak också.

Bakaxeln fick kapas upp på flera ställen för att komma åt rosten invändigt. Och då jag bara har helgerna att meka på så tog det ganska lång tid innan det blev klart.
När all rost slutligen var borta grundades axeln med 2-komp. epoxilack och några lager med en lite tjockare slipgrund. Axeln våtslipades sedan för att få en gämnare yta.

Veckan före midsommar fick jag hjälp med att grovfräsa dom riktiga okfästerna. Använde höghållfasthetsaluminium.
Jag fick sen själv finjustera passningen lite och runda till formen lite. Kunde inte låta bli att polerade dom också.

Midsommaraftons morgon (fredag) bjöd på solsken värme och nästan vindstilla väder så jag passade på att lackera bakaxeln utomhus.
Jag blandade dock "lite" för mycket 2-komp. svart lack så det blev hela 7 lager färg innan sprutan blev tom.
Axeln monterades under söndagen och bilen gjordes klar för ombeskiktning.
Monterade även dom riktiga okfästerna. Jag hade varken lust eller ork att byta tillbaka till original bromsarna fram utan tänkte att jag kan chansa med att ha dom större bromsarna till besiktningen.

Körde in bilen på måndagen till besiktningen och fick 2:orna släckta och bakaxeln fick beröm:embaressed:
Antar att dom inte såg fram bromsarna då det inte sades något om dom :P

Hösten 2007 ställs bilen av och förblev så hela 2008 :(

Våren 2008 handlades en Eaton kompressor från Tyskland som planeras hjälpa en 33 16V boxer att få i sig lite mer än den brukar. Mer om detta senare.
Hösten 2008 köptes följande delar för det kommande motorbygget:
2st nya Derale elektriskakylfläkar i storlek 9" samt en reglerbar termostat av fabrikat Kenlowe. 2st beg. Fiat Uno Turbo intercoolers. Sandwitch platta med termostat för oljekyl samt ett beg. oljekyl från en Fiat Uno.(frågan om det räcker till i storlek?)
Fyndade även ett nytt 33 Nuova kyl från Tyskland via eBay.

Sensommaren 2009 byggdes fronten om för att ge plats åt det nya 33 Nuova kylet och dom dom nya Derale fläktarna som monterades i en aluminiumram i kylets original fläktfästen. Fläktarna kopplades in med en Kenlowe justerbar termostatgivare via relä parallellt över originalgivaren för extra säkerhet.
Lappade även rutramen hjälpligt och grovspacklade samt penslade på gul färg för att kunna hinna njuta några få mil före vintern.
Monterade Powerflexbussningar i bakvagnen.
Besiktigade bilen i början av September med rent protokoll.
Helgen därpå uppgraderade jag med styrstag från en 33 -92 som har betydligt bättre justeringsmöjlighet för TOE.
Körde några veckor sedan hördes det ett mindre roligt lagerlknack? från motorn och då jag inte ville riskera haveri så lånades en 16V motor från en av mina 33:or.

Motorbytet gick smärtfritt på en helg i slutet av September dock kan jag inte svetsa klart anpassningsröret mellan 16V:n främre rör och det ursprungliga avgassystemet. Sprinten provkördes dock innan det var dags att åka hem till Jönköping för en veckas jobb.
Helgen därpå svetsades avgassystemet och jag tog Sprinten till Jönköping kommande vecka för sista gången 2009.
Fick byta termostaten helgen därpå då kyltempen vägrade närma sig 80grader strecket.
Efter bytet var tempen normal.
Blev sen inte mycket kört pga. tråkigt regnväder föränn sista helgen i Oktober som var regnfri.
Ställde av Sprinten samma helg.


quaifediff.jpg - 67kB
Quaife ATB differential, numera boende i växelådshuset...

bygel_ok.jpg - 49kB
Brembo ok från en 147GTA med original gjutjärnsfäste, numera monterat med specialfäste på denna Sprint.

/Jocke

[Ändrad 2008-3-13 av J.Aineland]

[Ändrad 2008-3-15 av J.Aineland]

[Ändrad 2008-7-7 av J.Aineland]

[Ändrad 2008-7-26 av J.Aineland]

[Ändrad 2008-11-18 av J.Aineland]

[Ändrad 2009-5-10 av J.Aineland]
Avställd sedan hösten 2007. -Avlusning av vänsterhjulhus och dörrstolpe- NOS vindruteram sökes!

[Ändrad 2009-5-14 av J.Aineland]
Just nu avlusning av vänster hjulhus och dörrstolpe, kylfläktsmodifiering och framtida motorbygge.

[Ändrad 2009-6-28 av J.Aineland]
20 år tillsammans idag 1 Augusti. 20 år som bilägare också :headbang:

[Ändrad 2009-8-1 av J.Aineland]

[Ändrad 2009-8-2 av J.Aineland]
Ainelands gula Sprint. Avställd sen -07. 20 år i min ägo.

[Ändrad 2009-8-9 av J.Aineland]
Avställd sen -07. 20 år i min ägo. Ombyggnad av front för plats för större kyl

[Ändrad 2009-9-4 av J.Aineland]
I trafik och nybesiktigad med rent papper!

[Ändrad 2009-9-5 av J.Aineland]
Ute o kör

[Ändrad 2009-9-12 av J.Aineland]
Styrstagsmodifiering för att lättare kunna justera TOE

[Ändrad 2009-9-14 av J.Aineland]
I trafik.

[Ändrad 2009-9-26 av J.Aineland]
tillfälligt utan motor/drivlina.

[Ändrad 2009-9-26 av J.Aineland]
men tillfälligt utan motor/drivlina. Inte nu längre...

[Ändrad 2009-9-27 av J.Aineland]
Nu med 16V maskin.

[Ändrad 2009-10-31 av J.Aineland]
Quaife-diff, GTA-bromsar och std.16V-maskin. I trafik några timmar till.

Avställd 2009-10-31 kl 22:02

[Ändrad 2009-10-31 av J.Aineland]

[Ändrad 2009-12-4 av J.Aineland]
Quaife-diff, GTA-bromsar och tillfälligt med std.16V-maskin. Avställd.

[Ändrad 2010-3-28 av J.Aineland]

[Ändrad 2010-4-7 av J.Aineland]

[Ändrad 2010-4-12 av J.Aineland]

[Ändrad 2010-4-12 av J.Aineland]

[Ändrad 2010-5-15 av J.Aineland]
I trafik

[Ändrad 2010-6-24 av J.Aineland]
Kör - njuter, tvättar & tankar...

[Ändrad 2010-7-4 av J.Aineland]
100km/h till 0 på 29meter!

[Ändrad 2010-7-5 av J.Aineland]
100km/h till 0 på 29meter! Nu med filmklipp

[Ändrad 2010-7-14 av J.Aineland]
Packbox-mått kamaxlar, någon som har?

[Ändrad 2010-7-23 av J.Aineland]
Tillverkning av frontläpp.

[Ändrad 2010-8-5 av J.Aineland]

[Ändrad 2010-11-28 av J.Aineland]
AVSTÄLLD

[Ändrad 2011-4-2 av J.Aineland]
-Snart "påställd"!

[Ändrad 2011-4-3 av J.Aineland]
I trafik!

[Ändrad 2011-7-23 av J.Aineland]
Extraktorgrenrörsbygge

[Ändrad 2011-7-25 av J.Aineland]

Avställd
[Ändrad 2011-12-22 av J.Aineland]

[Ändrad 2012-1-15 av J.Aineland]

[Ändrad 2012-1-16 av J.Aineland]

[Ändrad 2012-1-23 av J.Aineland]

Spoilerläpp & extraktorgrenrörsbygge


[Ändrad 2012-3-8 av J.Aineland]
Quaife-diff, GTA-bromsar, std.16V-maskin. -Avställd. Spoilerläpp & extraktorgrenrörsbygge samt "ny" motor på G

[Ändrad 2012-7-2 av J.Aineland]

[Ändrad 2013-4-21 av J.Aineland]

[Ändrad 2013-4-28 av J.Aineland] effektmätning - inte alla hästar hemma

[Ändrad 2013-6-1 av J.Aineland]

[Ändrad 2014-3-23 av J.Aineland] - Besiktningsdags 2014

[Ändrad 2014-4-21 av J.Aineland] - Kamremsbyte

[Ändrad 2014-5-25 av J.Aineland]

[Ändrad 2018-5-15 av J.Aineland] - I trafik igen

[Ändrad 2018-5-15 av J.Aineland]

ParkPre - 2006-12-15 kl 17:48

Är inte 100% nu.. Men tror de tidiga GTA hade 305 och de senare fick 330mm. Någon som kan bekräfta?


//PP

J.Aineland - 2006-12-15 kl 17:51

Quote:
Ursprungligen postat av ParkPre
Är inte 100% nu.. Men tror de tidiga GTA hade 305 och de senare fick 330mm. Någon som kan bekräfta?


//PP


Jo, om man kan lita på att det stämmer så borde mina ok vara till 330mm skivorna. Märkligt att det på flertalet bildelsfirmor står att belägg till 147/156GTA med 330mm skivor ska vara 110mm i längd. Dessa belägg passar ju inte mina ok alls.


[Editerat 2006-12-15 av J.Aineland]

waden - 2006-12-15 kl 18:16

Sök på car på Waden och GTA så kan du nog hitta vår 3 sidors inlägg på ämnet!!!

J.Aineland - 2006-12-15 kl 18:36

Quote:
Ursprungligen postat av waden
Sök på car på Waden och GTA så kan du nog hitta vår 3 sidors inlägg på ämnet!!!


Quote:
Ursprungligen postat av J.Aineland
Jag kan tillägga att jag har läst igenom andra trådar om GTA bromsar här på AP utan att hitta vad jag söker.


Som sagt så har jag lästa alla tidigare inlägg.
Har nu surfat ett bra tag nu sen jag la in första inlägget och nu börjar jag få kläm på det hela.
Återkommer med resultatet senare.

/Jocke

J.Aineland - 2006-12-15 kl 19:29

Det är Oken till dom stora 147/156 bromsarna jag har. Alla 147/156 GTA tillverkade från Januari 2004 har dom stora bromsarna (330x32mm)

Jag hade glömt att det följde med en ny monteringssats till oken i originalkartong. Med hjälp av originalnumret på kartongen 77632678 fick jag fram med hjälp av Eper att oken har art.nr: 735363886 /7. Belägg till dessa ska vara 77362692. Skivan är då en 330x32mm art.nr: 51733051.

Jag hittade en fin bild på alfaowner.com som tydligt visade skillnaden mellan det lilla och stora oket.

Dom som har inloggningsuppgifter till www.alfaowner.com kan se bilden här >Länk<

Suck, måste jag skaffa nya 330x32mm 156GTA skivor och modifiera dom till 4bult eller kan jag använda oken till 305x28mm skivorna? (Fiat Ccoupé, identisk med 147/156GTA:ns lilla skiva fast i 4-bultarsutförande)
Dom ”små” tidiga GTA oken har inga lösa fästbyglar så dom går inte att använda i mitt fall så att byta ner sig till dom är ingen bra lösning.

/Jocke

J.Aineland - 2006-12-15 kl 19:40

Hittade en annan länk till en bild som visar skillnaden mellan "305" & "330" Oken.

http://www.brabovent.nl/brakes.jpg

/Jocke

Guson - 2006-12-15 kl 20:20

Vad är det du ser som problematiskt med att sätta de stora oken på de små skivorna? Beträffande tjockleken antar jag att oken är designade så att kolvarna inte hoppar ur loppen om man kör ner beläggen till dess bara plåten är kvar. Med 4 mm tunnare skivor "måste" man byta belägg när det är 2 mm material kvar. Det gör man förhoppningsvis ändå... Diameterskillnaden är inget större problem heller. Montera oken så ingen del av belägget sticker ut utanför kanten så är det inga problem. Jag använder själv ok och belägg från skivor med dimensionerna 263x24 mm tillsammans med 287x22 mm skivor och skillnaden i krökning på beläggets ytterkant och skivan är obetydlig över den korta sträcka som belägget utgör.

Guson

J.Aineland - 2006-12-29 kl 19:43

Enligt Per på Penn-Sweden så är det inte helt lyckat med 330mm oken till 305mm skivorna då 330mm beläggen är större än 305mm skivans bromsyta.

/Jocke

J.Aineland - 2006-12-29 kl 19:49

Har fixat 2st provisoriska fästvinklar i 6mm aluminium och monterat GTA oken & Fiat Coupe 20V skivorna på min svarta 33 16V.

Snabbluftade oken och körde ut bilen för en testrunda...

[Editerat 2006-12-29 av J.Aineland]

[Ändrad 2010-12-2 av J.Aineland]

bromstest1.jpg - 49kB

po - 2006-12-29 kl 19:54

Med dom där okena på den där lätta bilen lär ju bilen vid hård inbromsning snubbla runt över sig själv? :D
Men huver som haver, snyggt!
/po

J.Aineland - 2006-12-29 kl 19:55

:oO Jä**a villket bett det blev. Synd att det är lite småhalt.
Har troligen lite luft kvar i systemet då pedalen tar lite för långt ner eller så behöver jag ha större huvudcylinder.

På den lilla torra asfaltfläcken utanför verkstaden var den inga problem att låsa framhjulen. Det var helt omöjligt med 33 16V bromsarna på min gula Sprint med 225/35-17" däck.

Hoppas det är lite torrare och mindre halt ute imorgon så jag kan testa lite mer.

/Jocke

[Editerat 2006-12-30 av J.Aineland]

bromstest2.jpg - 40kB

J.Aineland - 2006-12-29 kl 20:00

Quote:
Ursprungligen postat av po
Med dom där okena på den där lätta bilen lär ju bilen vid hård inbromsning snubbla runt över sig själv? :D
Men huver som haver, snyggt!
/po


Jo när jag inte trampar så hårt att det låser så nyper det riktigt ordentligt. Körde första repan på planen utanför verkstaden med bildörren öppen och utan bälte :lips: när jag bromsade höll jag på att flyga ut genom dörren!

Vill ha sommar nu! :banana:

EDIT: Ang. beläggytan mot 305mm skivorna så blir det nog inga problem. Beläggen ligger på hela ytan, kommer att slippa att få en tråkig slitage kant ytterst på skivan.

[Editerat 2006-12-29 av J.Aineland]

northhammer - 2006-12-29 kl 21:04

det lär väl räcka med att du tittar på bromspedalen .så bromsar den av sig själv
du får väl lägga några ägg framför pedalen:bananana:
syns nästa år din bromskloss
sluta gasa -börja bromsa
mvh micke

J.Aineland - 2006-12-29 kl 21:12

Quote:
Ursprungligen postat av northhammer
det lär väl räcka med att du tittar på bromspedalen .så bromsar den av sig själv
du får väl lägga några ägg framför pedalen:bananana:
syns nästa år din bromskloss
sluta gasa -börja bromsa
mvh micke


Ha!
Jag kan garanterat gasa mera och bromsa ännu senare.

ps.Jag ska försöka komma ihåg att ta med verktyget till hjullagermuttern så du får låna det när jag åker hem till Jönköping nästa gång.ds

Guson - 2006-12-30 kl 00:19

Quote:
Ursprungligen postat av J.Aineland

EDIT: Ang. beläggytan mot 305mm skivorna så blir det nog inga problem. Beläggen ligger på hela ytan, kommer att slippa att få en tråkig slitage kant ytterst på skivan.

[Editerat 2006-12-29 av J.Aineland]


OK, det låter ju bra! Själv har jag optimerat anliggningen med lite gladvåld. Se http://www.detomaso.nu/pdf/991224-bakrepads.pdf för hur jag gjorde.

Guson

beatwise - 2006-12-30 kl 11:36

Quote:
Ursprungligen postat av J.Aineland
Quote:
Ursprungligen postat av northhammer
det lär väl räcka med att du tittar på bromspedalen .så bromsar den av sig själv
du får väl lägga några ägg framför pedalen:bananana:
syns nästa år din bromskloss
sluta gasa -börja bromsa
mvh micke


Ha!
Jag kan garanterat gasa mera och bromsa ännu senare.

ps.Jag ska försöka komma ihåg att ta med verktyget till hjullagermuttern så du får låna det när jag åker hem till Jönköping nästa gång.ds


Nu lär du inte ha några problem att få stopp på maskineriet i alla fall! Men tänk på att nu finns det ingen återvändo, nu måste du bygga iordning Sprinten och köra lite på bana i år!

Kanske blir det minst två ylande boxrar? :thumbsup::D

AR155V6 - 2006-12-30 kl 13:02

Fränt! Jag vill också ha :)
Lycka till Jocke!
//Peter

Micke G - 2006-12-30 kl 14:49

Häftigt Jocke, Vad har du för bakbromsar på bilen skivor eller trummor ?
Om du har trummor så är sannolikheten det som är problemet till att bromsarna tar långt ned. Det är i alla fall det som för det mesta gör att originalbromsarna känns svampiga och trötta. Byter man till dom större trummorna från Sprint eller tidiga 33:or så blir faktiskt frambromsarna bättre också konstigt nog.
Jag har kommit fram till att dom sena trumbromsarna till 33 är ett jäkla skit.
Dom har helt enkelt för lång bromsväg speciellt om trummor och backar börjar bli slitna.
På min Sprint med 16V ok har jag betydligt bättre bromsar än min 33 16V.
Men dom är nog ändå inte i närheten av dina Brembo :thumbsup:

jol - 2006-12-30 kl 15:17

Spännande vinterkörning, då du saknar låsningsfritt va? ;)
men jävligt bra grepp då det biter :bananana:

Sundström - 2006-12-30 kl 16:22

men du ska ha oken på sprinten?, inte 33an? känns som dom matchar sprinten bättre :P

J.Aineland - 2006-12-30 kl 16:33

Quote:
Ursprungligen postat av Micke G
Häftigt Jocke, Vad har du för bakbromsar på bilen skivor eller trummor ?
Om du har trummor så är sannolikheten det som är problemet till att bromsarna tar långt ned. Det är i alla fall det som för det mesta gör att originalbromsarna känns svampiga och trötta. Byter man till dom större trummorna från Sprint eller tidiga 33:or så blir faktiskt frambromsarna bättre också konstigt nog.
Jag har kommit fram till att dom sena trumbromsarna till 33 är ett jäkla skit.
Dom har helt enkelt för lång bromsväg speciellt om trummor och backar börjar bli slitna.
På min Sprint med 16V ok har jag betydligt bättre bromsar än min 33 16V.
Men dom är nog ändå inte i närheten av dina Brembo :thumbsup:


Jo på denna svarta 16V är det trummor bak. På min röda har jag ABS och skivor även bak. Ville inte testa på den röda då det är den bilen jag använder nu.
När jag tänker efter så var bromsarna sämre på den svarta, kan nog som du säger bero på trummorna.
På Sprinten har jag kvar Sudbakaxeln med skivor, jag använder dock Alfetta bakok, som gör luftning till ett helvete då dom sitter så luftnipplarna hamnar 90grader fel.
Jag får nog vänta med att experimentera med annan huvudcyl. då bakbromsarna skiljer. Får istället prova in det i Sprinten när motor/låda är på platts igen.

/Jocke

bromstest3.jpg - 61kB

J.Aineland - 2006-12-30 kl 18:54

Quote:
Ursprungligen postat av jol
Spännande vinterkörning, då du saknar låsningsfritt va? ;)
men jävligt bra grepp då det biter :bananana:


Jo det är ganska spännande.
Idag har vi haft ca 6+grader så då var det inte is på vägen iaf. men då mina 17" däck bara har ungefär 2mm kvar så tappade dom greppet väldigt lätt på den regnblöta asfalten även vid farter runt 100km/t.


Quote:
Ursprungligen postat av Sundström
men du ska ha oken på sprinten?, inte 33an? känns som dom matchar sprinten bättre :P


Jo, bromsarna ska sitta på min gula Sprint.

Bildtext: Ok provmonterat på Sprintens nav. Den som är uppmärksam kan se "original" oket liggande på bärarmen bakom Brembo oket som även ser ut att sitta uppochner. Luftnipplar och rör skall byta plats då placeringen på sprinten är bakvänd gämfört med en 147/156GTA. Kolvdiametern skilljer i oken.

/Jocke

[Ändrad 2007-6-6 av J.Aineland]

bromsok på Sprinten.jpg - 68kB

Qv-kraft - 2007-2-2 kl 09:52

Jädrigt läcker 33a. Skicka U2U om du kan tänka dig att sälja!

beatwise - 2007-2-2 kl 10:16

Quote:
Ursprungligen postat av Qv-kraft
Jädrigt läcker 33a. Skicka U2U om du kan tänka dig att sälja!


HAHA!

Jag skulle vilja se den dagen Jocke eller hans far säljer en boxer-alfa.

:D

Micke G - 2007-2-2 kl 11:47

Quote:
Ursprungligen postat av beatwise
Quote:
Ursprungligen postat av Qv-kraft
Jädrigt läcker 33a. Skicka U2U om du kan tänka dig att sälja!


HAHA!

Jag skulle vilja se den dagen Jocke eller hans far säljer en boxer-alfa.

:D


En boxeralfa säljer man inte. Värdet på bilarna gör ingen säljares plånbok glad.

Nä om man får stjäla ett citat så är det mycket roligare att vara köpare.

(A)lways (L)ooking (F)or (A)nother

northhammer - 2007-2-2 kl 12:33

instämmer med micke g
den som har flest alfor vinner ...:wink:
micke jönköping

J.Aineland - 2007-4-3 kl 21:06

Precis som flera redan gissat så säljer jag ogärna en Alfa:saythat:

/Jocke

J.Aineland - 2007-4-3 kl 21:22

Äntligen har jag tagit mig i kragen och fått i Quaife diffen i lådan:headbang::rockon:

Enligt Haynesmanualen var detta jobb ingen för gör-det-självaren, men det var inget som jag gick bet på iaf. tackvare lite egen tillverkade hjälpmedel och tillgång till en fabriksmanual över växellådan.

Jag fick tillverka mig ett gäng nya shims för att få rätt spel mellan kronhjul och pinjong och rätt tryck på dom nya lagren. Bifogar bild när mätarklockorna är uppriggade och allt är innshimsat och klart.



Imorgon ska locket eller botten blir det ju på igen och olja ska fyllas i också. Sen blir det återförening med motor och bil igen:smash:

/Jocke

Torch - 2007-4-3 kl 21:30

Det var mig en riktig liten snuskebit!

Köpt ny eller?

Vill ha till min Fiat...

J.Aineland - 2007-4-4 kl 08:31

Quote:
Ursprugligen inlagt av Torch
Det var mig en riktig liten snuskebit!

Köpt ny eller?

Vill ha till min Fiat...


Jo, den köptes ny för några år sedan i ett gruppköp tillsammans med Danska Alfa Klubben.
Jo du lär nog behöva en dylik i din grymma Fiat.:deal:

/Jocke

beatwise - 2007-4-4 kl 21:36

Kul att du kommit igång!

Det vore så kul med en Sprint-träff till sommaren alltså. Jag snackade med chefen om ledighet nu efter påsk idag...

:thumbsup:



PS. Flyttade tråden till Byggen & Projekt. DS.

J.Aineland - 2007-4-6 kl 11:36

Lådan klar, kunde inte låta bli att lackera om tråget också. Tråget är föresten från en Nuova precis som bakgaveln. Detta senare tråg verkar bättre utformat för både smörjning och styrka.


J.Aineland - 2007-4-6 kl 11:39

Motor och låda klar för återförening med bilen igen. Motorn fick "pimpas" till lite igen efter nära 7år i bilen.


J.Aineland - 2007-4-6 kl 13:17

Dags att hissa upp bilen:P


Finnland - 2007-4-6 kl 13:30

Snyggt bygge. Lite halvt ot, är den gräddvita en orginal alfafärg? Såg en 33 SL häromdagen med en liknande kulör.

J.Aineland - 2007-4-6 kl 14:35

Så nu har drivlina varit i bilen en stund.:smash:


J.Aineland - 2007-4-6 kl 14:37

Så här gjör jag när jag drar åt drivaxelbultarna inne vid lådan. Det är det smidigaste sättet tycker iaf. jag. När jag lossar det så använder jag en mutterdragare istället.


J.Aineland - 2007-4-6 kl 14:41

Quote:
Ursprugligen inlagt av Finnland
Snyggt bygge. Lite halvt ot, är den gräddvita en orginal alfafärg? Såg en 33 SL häromdagen med en liknande kulör.


Tackar, men vilken gräddvita menar du? Denna Sprint är ju så gul den kan vara, visserligen är det tjockt med damm på den nu, så den kanske ser gräddvit ut på din skärm:P Färgen är en BMW kulör och heter Dakargelb 267 om jag inne minns helt galet.

/Jocke

Finnland - 2007-4-6 kl 16:02

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland
Quote:
Ursprugligen inlagt av Finnland
Snyggt bygge. Lite halvt ot, är den gräddvita en orginal alfafärg? Såg en 33 SL häromdagen med en liknande kulör.


Tackar, men vilken gräddvita menar du? Denna Sprint är ju så gul den kan vara, visserligen är det tjockt med damm på den nu, så den kanske ser gräddvit ut på din skärm:P Färgen är en BMW kulör och heter Dakargelb 267 om jag inne minns helt galet.

/Jocke


Ljusgul, creme´ färgad då. :P Tänkte på sprinten men sudden i bakgrunden där så har väl nån gulaktig färg oxå. Man får ju dåligt samvete å tycker att man borde ta tag i sin egen 33a då man ser sånt här. Planer finns men man kommer då aldrig till skott. Skulle ju vara hur skönt som helst å veva upp takluckan på den då det håller på att bli sommar. :cool:

AR155V6 - 2007-4-7 kl 08:05

Gäddrar, här liggs det inte på latsidan! Klar till 1:a maj eller? Jobba på :smash: !
//Peter

J.Aineland - 2007-4-7 kl 20:13

Quote:
Ursprugligen inlagt av AR155V6
Gäddrar, här liggs det inte på latsidan! Klar till 1:a maj eller? Jobba på :smash: !
//Peter


Nej, men nu ska jag ta lite paus iaf. Nu är bilen testkörd!:steering:
Borde nog inte vara några problem att få den klar till 1:a Maj.



/Jocke

J.Aineland - 2007-4-7 kl 20:23

Har lite kvar att fixa innan det känns någon ide att beställa tid för besiktning:
*Fixa den alltför höga tomgången, ligger nu runt 1500rpm.
*Luftmängdsmätaren ska fästas upp igen, fästet skal modifieras något först. Samt så skall ett nytt KN-filter monteras. (tyvärr bara ett öppet, vill helst ha ett panelfilter i en originalbox)
*Bromsar skall går igenom.
*Svetsa lite i golvet på högersidan för första gången i bilens historia (golvets kant mot trösklarna börjar spränga isär lite, bäst att ta sig an det innan det blir värre.)
*Justera framvagnen eftersom jag bytt ut bussningarna till Powerflex/Superflex.
*Montera kränghämmaren
*TVÄTTA bilen också:deal:
*Säkert något mer att göra...


Så här ser det ut i motorrummet just nu.

GLAD PÅSK!
/Jocke

[Ändrad 2007-4-7 av J.Aineland]

Pellson - 2007-4-8 kl 13:40

Jävlahelvetesskitjocke!
Du är en konstant källa till uselt samvete med dina raska och snygga jobb.. *suck* ;)

Micke G - 2007-4-8 kl 20:15

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland
Så här gjör jag när jag drar åt drivaxelbultarna inne vid lådan. Det är det smidigaste sättet tycker iaf. jag. När jag lossar det så använder jag en mutterdragare istället.



Snyggt patent.
Får jag stjäla det i smyg ? ;)

J.Aineland - 2007-4-9 kl 23:23

Så var den "mek-veckan" slut och jag är tillbaka i Jönköping igen:(.
Nästa helg ska jag ta mig an den lilla rosten i golvet samt båda bakre domkraftsfästerna, hade glömt att dom börjat bli dåliga. Hittade också massa tråkiga rostrosor runt framrutan som inte fanns när jag ställde av den 2003.


Nu är Nu är Sprinten i alla fall körbar och nu även rentvättad, något som tyvärr var längesedan..
Tog ett litet "familjefoto" utanför verkstaden, den svarta 33:an lånar fortfarande Sprintens 17" hjul och frambromsar.

/Jocke

[Ändrad 2007-4-9 av J.Aineland]

J.Aineland - 2007-4-15 kl 16:39

Har nu börjat med den tråkiga rosten i golv/töskel på höger sida.


Så här såg det ut under underedsmassan, gissar att jag får kapa bort en hel del:smash:

[Ändrad 2007-4-15 av J.Aineland]

J.Aineland - 2007-4-15 kl 16:49

Glömde ta bild innan jag la igen hålet längst fram i den inre tröskeln.


Här är det ilagt en ny 1mm plåt och grundat på båda sidor.

J.Aineland - 2007-4-15 kl 17:32

Ingen ide att fjanta med småbitar, det går både fortare och är bättre att lägga i en ny stor bit istället för flera små.


Insidan i trösklarna är i perfekt skick. Jag har ägt bilen sen den var 9år och det första jag gjorde var att dränka in alla hålrum med tunnflytande Tectyl, det verkar har gjort nytta.

[Ändrad 2007-4-15 av J.Aineland]

J.Aineland - 2007-4-15 kl 19:47

:dunce: Där fick jag för jag sa att tröskeln var frisk invändigt, riktigt så bra var det inte, fick skära bort en liten remsa både i den så kallade "Boxed panel" (mellanväggen i tröskeln) och i själva kanten längst ner på yttertröskeln. Har även bockat till 1 stor plåt som ska täcka hålet med kant-i-kant passning.



:kiss: Chefen min var snäll och gav mig ledigt imorgon, så än är det inte kört med 1Maj
I morgon ska jag igång tidigt:deal:

/Jocke

[Ändrad 2007-4-15 av J.Aineland]

beatwise - 2007-4-16 kl 05:00

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland
:kiss: Chefen min var snäll och gav mig ledigt imorgon, så än är det inte kört med 1Maj
I morgon ska jag igång tidigt:deal:

/Jocke


Tänk om man hade en chef som var så snäll... Jag får också köra igång tidigt, men bara för att åka till jobbet...

Lycka till Jocke! Det vore väldigt kul om du kom upp till 1a maj.

:smash::thumbsup:

AR155V6 - 2007-4-16 kl 08:29

Hur fungerade det med Qaife diffen då? Har du testat att "burna" så att båda däcken spinner loss? Går det bra att styra osv? Märkte du någon skillnad öht? Lite nyfiken bara.
Jobba på nu så att vi får se bilen på Skokloster!
//Peter

J.Aineland - 2007-4-17 kl 11:22

Quote:
Ursprugligen inlagt av beatwise
Tänk om man hade en chef som var så snäll... Jag får också köra igång tidigt, men bara för att åka till jobbet...

Lycka till Jocke! Det vore väldigt kul om du kom upp till 1a maj.

:smash::thumbsup:


Jo ibland är han riktigt snäll:worship:

Hoppas att jag hinner få skrotet klart:wink:
/Jocke

J.Aineland - 2007-4-17 kl 11:31

Quote:
Ursprugligen inlagt av AR155V6
Hur fungerade det med Qaife diffen då? Har du testat att "burna" så att båda däcken spinner loss? Går det bra att styra osv? Märkte du någon skillnad öht? Lite nyfiken bara.
Jobba på nu så att vi får se bilen på Skokloster!
//Peter


Jag har faktiskt inte testat att "burna", inte mer än ett litet acceleration test på väg in i verkstaden, då min högerfot "plötsligt" blev väldigt tung, det blev 2 svarta märken i betongen så diffen fungerar säkert fint.

/Jocke

[Ändrad 2012-11-20 av J.Aineland]

J.Aineland - 2007-4-17 kl 11:35

Rostlagningarna jag gör är grymt tidskrävande :wall: då allt görs för det ska synas minimalt att det är lagat.


Här har jag knackat upp en ny dräneringskanal i den inre tröskel botten.


Här är samma bit som alltså ska täcka upp hålet i balken, jag har försökt att knacka upp den så lik originalet som är möjligt med dom primitiva bockverktyg jag har.


Bottenbiten på plats.


Och slutligen så är golvremsan också dit svetsad kant-i-kant. Det var ett rent :evil: att svetsa underifrån, svetsfogarna blev långtifrån snygga, det brände dock ihop fint men jag fick slipa bra lääänge innan jag fick fram det ursprungliga utseendet på golvet.
Tyvärr kom jag inte åt att slipa i framkant då lyften är ivägen, får slipa detta med bilen stående på vanliga bockar istället.

Nästa helg måste bilen bli besiktningsduglig annars är det definitivt kört med 1Maj träffen för min del.:deal:
:( Jag måste troligen "fuska" till ett domkraftsfäste för att kunna hinna med allt.

/Jocke

[Ändrad 2007-4-17 av J.Aineland]

Kane - 2007-4-18 kl 08:16

Det är en ren fröjd att läsa dina inlägg.
Blir riktigt snyggt och stilrent. Skall :evil: till att hitta de där lagningarna :cool:

AR155V6 - 2007-4-19 kl 07:55

Om du får igenom bilen så blir det garanterat flest Sprintar på den gräsmattan på många år (nu har ju jag inte varit där mer än 2 ggr men flest av dem då :D ). Hoppas du hinner klart! Lycka till!
//Peter

J.Aineland - 2007-4-20 kl 19:18

Äntligen har dom nya däcken hittat till verkstaden, har väntat på dom sen sista mars.

EDIT:Svenska:lamer:

[Ändrad 2007-4-20 av J.Aineland]

po - 2007-4-20 kl 19:28

Däck?
Det där är ju två/tre varv eltejp på fälgen. :D

Nä jäkligt fint blir det!
/po

J.Aineland - 2007-4-21 kl 20:05

Då är hålet framför domkraftsfästet fixat :kulspruta: (fuskat)


Egentligen skulle det behövas ny plåt på ett betydligt större område. Jag får göra om detta i vinter.:deal:

Jag har även monterat främre kränghämmare med nya Superflexbussningar i ytterändarna.
Tyvärr fick jag använda original i gummi till dom innre då dom jag köpt inte stämde alls till bilens kränghämmare som är 22mm istället för 18mm som bussningarna var gjorda för.

beatwise - 2007-4-22 kl 08:02

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland
Jag har även monterat främre kränghämmare med nya Superflexbussningar i ytterändarna.
Tyvärr fick jag använda original i gummi till dom innre då dom jag köpt inte stämde alls till bilens kränghämmare som är 22mm istället för 18mm som bussningarna var gjorda för.


Jag har kikat runt som tusan och det verkar bara finnas bussningar till 33-krängaren, men borde det inte bara gå att svarva upp hålet 4 mm i bussningen?

/S

Som sagt, jag ska se till att vi får en respektabel placering på boxerbilarna i år... Man skulle nästan kunna tro att vi kan passera 10 till antalet! :thumbsup:

mopar - 2007-4-22 kl 09:09

sorry för lite off topic.... men jag tyckte den ändå passade in på nått vis :)

http://tinyurl.com/2cdf5t

/mopar

J.Aineland - 2007-4-22 kl 13:51

hjulinstallning.jpg - 53kB
Hjulinställning fixat, dags att ta en provtur igen:steering:

[Ändrad 2012-11-20 av J.Aineland]

J.Aineland - 2007-4-22 kl 14:14

Quote:
Ursprugligen inlagt av AR155V6
Om du får igenom bilen så blir det garanterat flest Sprintar på den gräsmattan på många år (nu har ju jag inte varit där mer än 2 ggr men flest av dem då :D ). Hoppas du hinner klart! Lycka till!
//Peter


Tidsmässigt verkar det ljust just nu, det ser dock lite mörkt ut då tidigaste besiktningstiden just nu ärt 14maj,:maz: Men det ordnar sig säkert.

Quote:
Ursprugligen inlagt av po
Däck?
Det där är ju två/tre varv eltejp på fälgen. :D

Nä jäkligt fint blir det!
/po


Nä, det är ju inte så hög profil på dom direkt:D

Quote:
Ursprugligen inlagt av beatwise
Jag har kikat runt som tusan och det verkar bara finnas bussningar till 33-krängaren, men borde det inte bara gå att svarva upp hålet 4 mm i bussningen?

/S

Som sagt, jag ska se till att vi får en respektabel placering på boxerbilarna i år... Man skulle nästan kunna tro att vi kan passera 10 till antalet! :thumbsup:


Överfallen till 33 bussningarna är tydligen annorlunda också eller så har jag fått tag på helt fel bussningar. Bussningarna jag har fått tag på är mer trekantiga mot mina original bussningar. Låter trevligt med SkoKloster.

Quote:
Ursprugligen inlagt av mopar
sorry för lite off topic.... men jag tyckte den ändå passade in på nått vis :)

http://tinyurl.com/2cdf5t

/mopar


Jo, den där Australiensiska monster Sprinten har man ju sett tidigare, synd bara dom är så jäkla fula:boing: framifrån.
/Jocke

Axman - 2007-4-22 kl 18:26

"Jo, den där Australiensiska monster Sprinten har man ju sett tidigare, synd bara dom är så jäkla fula framifrån."

Tror inte man ser den bilen framifrån så ofta...:saythat:

J.Aineland - 2007-4-23 kl 00:09

Quote:
Ursprugligen inlagt av Axman
Tror inte man ser den bilen framifrån så ofta...:saythat:


Nä, det är ju sant.


J.Aineland - 2007-4-23 kl 00:10

Nu är jag tillbaka i Jönköping igen. hoppas nu bara farsan lyckas få tag på en besiktningstid under veckan så att bilen är "klar" nästa helg när jag åker dit igen.



Jag tog en rejäl provtur:lips: i kväll och jag trode det skulle kännas segt att gå från 33 16V till en 8V. Men med den utväxlingen jag har och tack vare lite öppnare & polerade kanaler så varvar "hon" ur så kvickt på växlarna att jag börjar tvivla om en std. 16V hänger med.:dunce:


Nästa helg om allt går som planerat så ska GTA bromsarna och 17" hjulen monteras.:deal:

/Jocke

[Ändrad 2007-4-23 av J.Aineland]

mopar - 2007-4-23 kl 05:59

Den är väldigt tjusig hur som helst, vackert jobbat!

/mopar

AR155V6 - 2007-4-23 kl 06:53

Hon är vacker! Sidokjolarna gör sig väldigt bra tycker jag. Hur har du fått fast dina? Har du gjort speciella fästen till dem på sparklådorna? Jag har ett par som ligger men jag ids inte göra några hål i sparklådorna så jag vet inte hur jag ska få fast dem... Hoppas du får en bes.tid!
//Peter

beatwise - 2007-4-23 kl 07:02

Vackert Jocke!

Jag känner mig verkligen dum som inte är klar med bilen... Men, det får bli till ett senare tillfälle.

Åker du upp på tisdagen eller behöver du någonstans att sova på måndagen så är det bara hojta till. Jag kan ordna några bäddar.

Vi ses!

:beerchug:

J.Aineland - 2007-4-23 kl 10:49

Besiktning bokad idag klockan 13.50.
Hoppas det går bra :kiss:

/Jocke

J.Aineland - 2007-4-23 kl 13:46

"Besiktningsman":bondage: "Jag"

Föreläggande kontrollbesiktning t.o.m. 2007-05-23

Ja, så går det när man stressmekar, jag hade glömt dra åt dom bakre länkarmarna i karossen:dunce: (detta moment skall ju göras när bilen står på hjulen, och därför glömdes det av eftersom jag monterade dom nya bussningarna för över 1 år sedan)
Höger bakbroms helt död på fotbroms men fungerar på handbromsen, skumt, jag fick ju igenom ny bromsvätska vid luftningen.

Halvljus höger, för lågt.

Nästa helg är alltså räddad, blir fullt upp i verkstaden igen:P:evil:

Sen blir det Skokloster på tisdag! :headbang:

/Jocke

[Ändrad 2007-4-23 av J.Aineland]

Pellson - 2007-4-23 kl 14:08

Bromsar är lurigtsomfan...Men annars ser det ju jävligt bra ut! Det är bara att bryta ihop och komma igen..
:saythat:

beatwise - 2007-4-23 kl 14:15

Äsch, de där prylarna fixar du ju på en pisskvart!

Kul! Då bokar jag upp en provtur med diffad växellåda på Skokloster då... :thumbsup:

J.Aineland - 2007-4-30 kl 18:15

Klar för Skokloster

klar.sized.jpg - 57kB
Förvänta er ingen bil i superskick.:deal:

[Ändrad 2012-11-20 av J.Aineland]

Atterhall - 2007-4-30 kl 18:22

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland
Klar för Skokloster


Förvänta er ingen bil i super skick.:deal:


Grattis som f-n!!! :beerchug:

Blir bra inspiration till bror... :D

jag->:pftroest:<-min bror

/att

beatwise - 2007-5-1 kl 19:06

Inspiration blev det!

Det var underbart kul att få åka och köra lite Sprint igen! Och bromsarna fungerade ju också... Skitkul att du kom upp Jocke!

:beerchug:

Hoppas resan hem gick bra!

J.Aineland - 2007-5-2 kl 12:49

Resan hem gick smärtfritt :headbang: bortsett från att kopplingen kändes mycket svampig men efter en liten luftning hos Beatwise i Sollentuna med hjälp av Aris och Björnen så blev det lite bättre känsla i pedalen igen.
Blir till att jaga rätt på nya packningar till Huvudcylindern och byta innan jag far till Skaftekulla igen.
Cylindern blev renoverad -93 sist så nu är det visst dags för nya packningar igen.


Tack alla för en trevlig träff på Skokloster.

/Jocke

[Ändrad 2007-5-17 av J.Aineland]

northhammer - 2007-5-5 kl 10:48

hur går det med kopplingen trog du dig från jkpg till skaftekulla eller är du lost ()

J.Aineland - 2007-5-7 kl 08:44

Quote:
Ursprugligen inlagt av northhammer
hur går det med kopplingen trog du dig från jkpg till skaftekulla eller är du lost ()


Jo jag tog mig till Skaftekulla.

Måtten jag fick av dig på packningen stämde fint:thumbsup:

Renoverade cylindern skruvade dit den och luftade.
:angryfire: samma äckliga känsla i pedalen ändå, och att kopplingsarmen går sakta tillbaka.

Först tänkte jag att slavcylindern har dött fast den nyligen renoverades, men farsan tyckte jag skulle kolla slangen mellan cylindrarna:deal: Slangen var boven. När jag blåste i den så hördes det ett fladdrande ljud. farsan körde en ståltråd igenom den och det var stopp. Tydligen så var det en skada i vulkningen på insidan av slangen.


Nu sitter där en slang från en -78 Sprint, denna slang är i hårdplast istället för i gummi.
Så nu är det rätt känsla i pedalen igen och kopplingen slirar inte längre då armen knappt ville gå tillbaka.

/Jocke

J.Aineland - 2007-5-7 kl 10:04

Bromsrapport.

Har nu kört lite drygt 100mil med Brembobromsarna fram på Sprinten.

Det fungerar så bra att det känns som överkurs att laborera med någon annan huvudcylinder.:saythat:
När jag testade bromsarna på min svarta 33 16V så kändes det som att det skulle bli ett evigt trixande med olika storlekar på h-cyl då pedalen tog grymt långt ner och hjulen låste grymt lätt. Så det verkar klart stämma med det Micke G sa om trumbromsarna på 33:an. "sena trumbromsarna till 33 är ett jäkla skit."

Funderar nu på att kolla med bilprovningen om det finns möjlighet att typa om bilen med dessa bromsar då det känns surt och FEL att montera sämre bromsar varje gång man ska åka och in och besiktiga.
Det är en underbar känsla att kunna stanna på några futtiga meter i från 90km/h :deal:

Nu när både chassi och bromsar är på "topp" skulle det inte sitta fel med en motor med minst 100Hk till.
Får nog ta tag i en av mina 33 16V motorer jag har liggande och skrämma upp. Frågan är hur mycket jag ska modifiera.
Ska jag nöja mig med vassare kammar o lite portning eller ska jag byta till värre kolvar och insprutning när jag ändå är igång?

/Jocke

Pellson - 2007-5-7 kl 10:06

Jocke, är inte bromsar fritt hos SBP? Nu är jag iofs mer än lovligt osäker, men ändå..

[Ändrad 2007-5-7 av Pellson]

jema - 2007-5-7 kl 11:52

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland
Bromsrapport.

Det är en underbar känsla att kunna stanna på några futtiga meter i från 90km/h :deal:
/Jocke


Visa mig i sommar :D

jema - 2007-5-7 kl 11:55

Det finns bara en väg att gå jocke!

Elaka kammar, 12-13:1 i komp, maxportning o extraktor. Du har ju extraktorrör liggandes :deal:

Vi kan ju alltid ha gemensam trimplan - fast olika motorer :D

Tror inte jag har tillräckligt rent utrymme där jag får vara med motormek hemma :wall:

EDIT: Recept som funkar?

[Ändrad 2007-5-7 av jema]

Micke G - 2007-5-7 kl 12:26

Kul att bilen går bra Jocke. Jag håller själv på att labba med lite olika motorvarianter. En 16v motor i original med dubbla 40:or och slopad kat är ett alternativ ger c:a 140 hk.
Iof kan man ju även använda sprutet och mappa om det tillsammans med bortagen kat bör det ge en 145+ hk.

Ett annat alternativ är att använda 16v blocket med tillhörande kolvar då dessa har nollsqueeze. Sätt sedan på 8V toppar då får du 12,5 i komp. Tillsammans med 300 graders kammar och lite skruvande med förgasare m.m. så bör du komma upp i 150+ hk.

Dubbla elfläktar på kylaren är också en bra grej vid trimning.

AR155V6 - 2007-5-8 kl 13:52

Riktigt läckert med de nya bromsarna!
Jag har ju original oventilerade bromsarna på min Sprint och det skulle ju behövas lite mer nu när jag har lite mer effekt.

Jag har QV Ok och skivor liggandes, tjänar jag något på att byta till dem (även om det är lite) eller ska jag satsa på något större?
Vad har du för OK/skivor på nu?
Skönt att det löste sig med kopplingen. Pappa hade liknande problem på sin Fiat 1500 cab då den bakre slangen hade blivit helt tät.
//Peter

J.Aineland - 2007-5-14 kl 09:21

Quote:
Ursprungligen inlagt av Pellson
Jocke, är inte bromsar fritt hos SBP? Nu är jag iofs mer än lovligt osäker, men ändå..

[Ändrad 2007-5-7 av Pellson]

Så lär det nog inte vara, isåfall skulle det ju vara helt okej att sätta på mopedbromsar på en lastbil:boing: Mindre diskreta bromsändringar på en udda bil lär dom nog inte märka något av, men min modifiering är nog inte så diskret.
BTW, ett stort GRATTIS till dig pappa Pelle!:saythat:
Quote:

Ursprungligen inlagt av jema

Visa mig i sommar :D
:D
Quote:
Ursprungligen inlagt av Micke G
Kul att bilen går bra Jocke. Jag håller själv på att labba med lite olika motorvarianter...
Dubbla el-fläktar på kylaren är också en bra grej vid trimning.
Blir det en 16V så blir det med insprut och 16V toppar, trimkammar har jag nog inte lust att offra 10tusen på just nu. Jo kylproblem har jag redan vid kö-körning eller längre tid på tomgång. Tyvärr är det för trångt för 2 fläktar bakom, kanske går det att få dit 2st mindre fläktar framför kylet?
Quote:
Ursprungligen inlagt av AR155V6Jag har QV Ok och skivor liggandes, tjänar jag något på att byta till dem (även om det är lite) eller ska jag satsa på något större?
Vad har du för OK/skivor på nu?...//Peter

Jag är tveksam om det blir så mycket bättre med dom ventilerade bromsarna, med riktiga belägg och färsk bromsvätska tyckte jag att bromsarna på min 33 Giardinetta var minst lika vassa som dom ventilerade. Dom har ju trots allt samma diameter, sen undrar jag om inte belägg arean är större till dom oventilerade?:dunce: Nu sitter det 305mm skivor och GTA ok, tyvärr så går det inte att få på mindre fälgar än 17" och det är inte alla 17" som går på heller.

[Ändrad 2007-5-14 av J.Aineland]

[Ändrad 2012-11-20 av J.Aineland]

J.Aineland - 2007-5-14 kl 09:36

Så nu är bilen avställd igen:(

Fick påpekande på besiktningen om en liten rostskada på bakaxeln. Tyvärr visade sig skadan var lite större så det enda alternativet blev att ta loss hela axeln för reparation.

/Jocke

Micke G - 2007-5-14 kl 11:10

Håller med Jocke om att bromsverkan ej blir bättre med dom ventilerade skivorna jämfört mot dom solida.
Om man däremot planerar att köra bana med bilen så håller dom ventilerade betydligt längre än original.
Mina originalbromsar på sprinten höll 2 varv på Sviestad innan dom började mjukna och låta som om man hade grus mellan belägg och skiva. Efter byte till ventilerade så hade jag inga problem med detta längre.

Robin164 - 2007-5-16 kl 18:37

Quote:
Ursprugligen inlagt av Micke G
Kul att bilen går bra Jocke. Jag håller själv på att labba med lite olika motorvarianter. En 16v motor i original med dubbla 40:or och slopad kat är ett alternativ ger c:a 140 hk.
Iof kan man ju även använda sprutet och mappa om det tillsammans med bortagen kat bör det ge en 145+ hk.

Ett annat alternativ är att använda 16v blocket med tillhörande kolvar då dessa har nollsqueeze. Sätt sedan på 8V toppar då får du 12,5 i komp. Tillsammans med 300 graders kammar och lite skruvande med förgasare m.m. så bör du komma upp i 150+ hk.

Dubbla elfläktar på kylaren är också en bra grej vid trimning.



Tro det eller ej, men slår man upp ordet fikonspråk i en ordbok så hittar man denna text som exempel. ;)

J.Aineland - 2007-5-21 kl 09:50

Quote:
Ursprugligen inlagt av Robin164
Tro det eller ej, men slår man upp ordet fikonspråk i en ordbok så hittar man denna text som exempel. ;)

:dunce:

J.Aineland - 2007-5-21 kl 10:05

Nästa helg ska jag försöka hinna med att blästra 2st Sud bakaxlar. Ska då även hämta en bil till:rolleyes:


Denna helg gick åt till att riva ut massa bråte efter förra ägaren i ett gamalt bås bakom verkstadsbyggnaden. Plastade sen in ett område på ca 1,5x3m där jag kan vara och blästra div delar. Skrapade även rent bakaxeln från lös färg och underedsmassa så gott det gick.


Här syns rosten ganska tydligt, det är hål i samtliga 3 plåtar. (även i skålen bakom som inte syns på bilden) Som tur är det begränsat till detta "hörn" resten av axeln verkar frisk.

northhammer - 2007-5-21 kl 17:20

hurra en alfa till förmodligen
det är alltid bra att ha några extra bilar ifall dom
andra 15 inte funkar:ritaliead:
vaddå jag avundsjuk ,,,nej inte alls

ha d e gott micke

J.Aineland - 2007-6-2 kl 21:21

Usch vad blästersand kryper in överallt.



Bakaxeln är nu klar för lite svetsarbete. Som vanlig när man är i och river i något gammalt så hittar man alltid mera rost. Måste kapa upp några luckor på någa ställen för att kunna få den riktigt ren från rost.

beatwise - 2007-6-3 kl 09:10

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland
Usch vad blästersand kryper in överallt.

Bakaxeln är nu klar för lite svetsarbete. Som vanlig när man är i och river i något gammalt så hittar man alltid mera rost. Måste kapa upp några luckor på någa ställen för att kunna få den riktigt ren från rost.


Man kan inte beskylla dig för att inte vara noggrann i alla fall! Blästrade du axeln i din hembyggda blästerbox?

Hellre blästersand än rost i alla fall... :D

J.Aineland - 2007-6-4 kl 09:10

Quote:
Quote:
Ursprugligen inlagt av beatwise


Man kan inte beskylla dig för att inte vara noggrann i alla fall! Blästrade du axeln i din hembyggda blästerbox?

Hellre blästersand än rost i alla fall... :D


Tackar! Jo jag blästrade i den hembyggda boxen.
Det räcker inte med att klä ut sig till en beduin, sanden kryper in ändå. Kände mig riktigt sliten igår dagen efter.
Måste försöka få tag på en riktig blästerhuva med insug trotts att dom kostar runt 4000:-:furious3:
Men på sikt lär jag tjäna in den summan då jag har flera bilar som det finns mycket att blästra på.




Skar upp lite i axeln för att komma åt rosten ordentligt. Måste skaffa lite mera plåt. Axeln är i 2.5mm plåt och jag hade inte grövre än 2mm hemma.

EDIT stavfel

[Ändrad 2007-6-6 av J.Aineland]

J.Aineland - 2007-6-11 kl 19:51

:lips: Hittade plåt i rätt tjocklek på jobbet, behövde bara skrota en Plasma tv först:lolsign:



Jag använde mig av plåten i bordsstativet. Det är så små bitar jag lägger i så det ska nog duga. Tjockleken är ju som sagt rätt. Här är plåten uppsatt i skruvstycket i verkstaden och redo att smaka på vinkelslipen.

/Jocke

J.Aineland - 2007-6-11 kl 20:00

Skadorna renblästrade från rost.



Ny plåt tillkapad och inpassad kant-i-kant och klar för svetsning.:smash:

Har även fyllt upp dom djupaste porerna i skålarna med svets.
Fixade även till en originalsvets som inte var riktigt bra, såg ut som att dom gasat på lite för mycket då det var en djup fåra mellan svets och material.(bild vä.nedre)

J.Aineland - 2007-6-11 kl 20:08

Svetsat...



...och renslipat.

Fick efter slipningen veta av farsan min att besiktningsmannen ville att det skulle SYNAS att det var helsvetsat :wall:

Okej då, det var ju bara fästplåten till Panhardstaget som dom knackat hål på. Denna plåt är förnärvarande helt borttagen, jag får väl låta bli att slipa den lagningen då :(

olleinsulander - 2007-6-11 kl 20:40

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland



Fick efter slipningen veta av farsan min att besiktningsmannen ville att det skulle SYNAS att det var helsvetsat :wall:

Okej då, det var ju bara fästplåten till Panhardstaget som dom knackat hål på. Denna plåt är förnärvarande helt borttagen, jag får väl låta bli att slipa den lagningen då :(


Neeej!!! När du gjort så fint?!?!?
Det är väl bara att säga att det är en annan bättre begagnad bakaxel som är sådär fin så får dom väl banka med rosthammaren bäst dom vill!

Olle

 Pages:  1    3  ..  7