AlfaPower

Giardinetta-bygget online -närapå

 Pages:  1  2

Georg - 2003-2-8 kl 16:52

Ja då är man igång igen ! Friskt vågat är häften försvunnet - vi snackar rost.
Efter att ha stått still på byggsidan i 2 månader ca så var det LITE kämpigt att komma igång. När man nu ser eländet ser man ALLT som ska göras. Så är det inte på samma sätt när man är mitt inne i ett delmoment.
Men som sagt nu är jag som det verkar igång igen. Här skulle ha svetsats fast en rutram och skarven i taket. ( Blev tvungen att skarva en bit bakom rutans infästning då Giardinettataket var SÅ dåligt i kanten.)
Men - rutramen är svetsad uppepå skärmkanten så först måste skärmkanterna bytas. Likabra att byta hela när nu Spiros raggat upp 2 org. åt mig - istället för att lappa. På sudden är skärmkanten verkligen som en rep-plåt i orginal så det blir som från början även när man byter.
Bilden visar tillfället när jag äntligen lyckats få bort den gamla. Bredvid står framskärmen på sin frontände. Skulle visa lagningen av nedre skärmkanten men det syns dåligt. Det handlar om 8-9 plåtbitar i 2 mm som är punktade stegvis på varandra för att täcka fronten av trösklellådan och nederkanten på skärmen. Tjusigt !
Kommer att lägga lite bilder efterhand här som det går framåt ?!!
:P

GRÖ_0045m.jpg - 70kB

po - 2003-2-8 kl 16:57

Jag blir lika imponerad varje gång jag ser
bilder på ditt bygge. :o
Tror det är det mest intressanta bygget som nån håller på med här på AP (Förlåt Seb o alla andra) dom renoverar, men du verkar ju "bygga" en bil av skrot.
Följer med stort intresse................

/po

Ja vad säger man...

AJ - 2003-2-8 kl 19:07

Spritt språngande....

Tycker Seb, Scalex eller någon annan borde donera sin "GALEEN" till Georg...
:D

Georg - 2003-2-9 kl 12:13

Skärmkanten på plats. Ytterdelen hemgjord under tillpassning. Relativt nära org.utseendet men modifierad lite för att kunna svetsas lättare.

GRÖ_0047m.jpg - 42kB

Sysselsättning

Luckan - 2003-2-9 kl 12:42

Verkar som om din fritid är säkrad för all framtid! När planeras det vara klart?

Oscar - 2003-2-9 kl 14:05

Det är när man ser sådana här bilder, och ser hur mycket jobb det är som man ändå på något vis känner att de där 4600:- jag betalade för en Tuff-Kote behandling till min bil kanske trots allt är rätt.

/Oscar

AWE - 2003-2-9 kl 17:40

Jag blir också byggsugen !

Hade jag haft varmgarage och svets nu, så...

/Andreas

Alunda - 2003-2-9 kl 17:43

Kan bara säga att jag är grymt imponerad av detta georg!! men vad är meningen med denna bil?? ska du byta ut nuvarande skåp? eller hade du bara längtan efter att gå ut och svetsa lite?? *nyfiken*
Lycka till! tänk på att du kan åka till Alunda å hämta ök med den när du är klar! :beerchug:

Georg - 2003-2-9 kl 20:44

Från början var det tänkt att byta Giuliettaskåpet mot denna. Man blir ju sugen att byta då och då. Men den är alldeles för trång visade det sig så det får bli en lite udda xtrabil och för att ta ut å få gasa på banan med nån gång då och då.
Lagom att sätta den i räcket på första banmötet !.............

Men annars är det väl inte så himla märkvärdigt - i alla fall inte just nu. Bara typ vanlig rostlagning. Men sen att få allt att stämma - tja jag vet ingen annan metod än att försöka vara npggrann med tillpassningen av varje del man svetsar dit....
Nu gäller det bara att sno tid till fortsättningen.

Siktar på att ha den klar till jag ska in på hemmet.

Alfetta - 2003-2-10 kl 06:10

Quote:
Originally posted by Georg
Lagom att sätta den i räcket på första banmötet !.............

Siktar på att ha den klar till jag ska in på hemmet.


Att sätta den i räcket är väl inte direkt något att rekommendera :o

Tidtabellen låter bra den också, det är samma sak med husbygget, alla frågade om vi skall flytta in till jul, och svaret blev att: jo, men jag vet inte vilken jul. Det är onödigt att sätta press på sig själv.
/Kaj

Georg - 2003-2-10 kl 15:24

Nu är det bara att pussla ihop övergången till torpeden så är skärmkanterna klara. Om nån tycker att ska det inte vara helsvetsat så kan jag nämna att det är det aldrig. I orginal.

GRÖ_0048m.jpg - 45kB

Micke G - 2003-2-10 kl 15:33

Snyggt byggt, det ser ut som det fanns lite rost på den gröna i alla fall. Men det var väl inget mot originalframdelen kan jag tänka. Den gick väl att blåsa ut ur garaget med tryckluft och låta resterna spridas med vinden ?

Georg - 2003-2-10 kl 16:11

Nåt åt hållet...

Georg - 2003-2-11 kl 11:00

Så ! då var det nästan klart med kanterna/balkarna. En liten skarvbit under rutramens nederkant är allt som är kvar att göra. Nu ska rutramen lyftas av igen - för vilken gång i ordningen - och alla kontaktytor slipas plåtrena + borra hål på alla ställen det ska punktas. Samma sak med takkanten som ligger där - den gröna - den ska också renslipas & borras, slutligen ska fönsterstolparna färdigsvetsas i takkanten upptill och takkanten borras och renslipas. SEN - ska takettakkanten/rutramen/skärmkanterna bli en enhet igen. Och taket ska inte slå sig. Det har jag bestämt.
"Teori och praktik stämmer alltid överens - förutsatt att man har de rätta teorierna."
( Tekn.Gymnasiet I / Thorildsplan ca 1964 )

GRÖ_0049m.jpg - 38kB

AlfaBeO - 2003-2-11 kl 15:43

Blir alltid lika imponerad av svetskunnigt folk :) jag hade aldrig lyckats sortera ut den röran :(
Kul med bilder och uppdateringar!

po - 2003-2-11 kl 17:49

Oj!, det verkar gå ganska fort framåt för dig samt du verkar vara en j*vel på svetsen. :)

/po

Georg - 2003-2-11 kl 23:28

Den här presentationen var ett sätt att få fart på byggeriet. Nu känner man lite press att presentera nya bilder hela tiden. Om nu bra kameran kunde lägga av....:P

po - 2003-2-11 kl 23:32

Quote:
Originally posted by Georg
Den här presentationen var ett sätt att få fart på byggeriet. Nu känner man lite press att presentera nya bilder hela tiden. Om nu bra kameran kunde lägga av....:P


Japp pressa på!, nä du Georg tat lugnt vi är unga här på AP så vi hänger med minst 30 år till. :D

/po

Georg - 2003-2-11 kl 23:37

Jo iofs, men det gör inte jag....
Jag har en annan vagn jag ska hinna med innan med...och den är inte ens inköpt än.

po - 2003-2-11 kl 23:40

Quote:
Originally posted by Georg
Jo iofs, men det gör inte jag....
Jag har en annan vagn jag ska hinna med innan med...och den är inte ens inköpt än.


Nu blev man mer en Nyfiken? Säger man A får man säga B, eller vad det nu heter?

/po

Georg - 2003-2-12 kl 08:53

Du kommer inte tro dina ögon !
Börjar med S och slutar med A och är som en sud bakochfram !

Rikard L - 2003-2-12 kl 10:02

Det där blev ju lite av en nöt, så jag gissar på en sådan här:

1000rallye2.jpg - 25kB

Georg - 2003-2-12 kl 10:34

Ja just så ja. Fast det ska vara en clean standardkaross, sänkt, spec.bak med revolutionfälgar och redigt ormbo bak. Webrar etc. Vilket stolleprov-jo jag erkänner, men har man fått nåt i huvet så är det svårt att få väck det. Det här eländet började ca 1965 ! Och har inte lämnat innehavaren av detta hjärnkontor ngn ro sedan dess.
Galen - jo troligen.
Men nu ska vi inte blanda bort korten. Nu förborrar jag och renslipar en rutram till en sud. Det är en helt annan grej som kräver åtminstone tillfällig koncentration !

Dj..la Seb

Håkan i Fagersjö - 2003-2-12 kl 10:55

det var hans kommentar om Simcaklubben som fick mej att leta rätt på den som fick Georg att... och så lite Abarth-nötter.
Inled oss icke i frestelse.

Bakvänd Sud innebär förmodligen att Du tänker bygga från bottenplattan och uppåt...

Du får väl söka Abarth-dispens för en dylik apparat på banmötena...
Håkan

Så kan det gå när inte haspen är på.

Georg - 2003-2-12 kl 12:14

Du menar när man snackar om att "jag började svetsa i takkanten och gick neråt ?
Jag tror faktiskt att man kan hitta ett friskt objekt för skapliga pengar. Det verkar inte vara nåt riv efter Simca 1000 precis.....
Så länge man inte nämner för säljaren att man tänker frisera vagnen lite vid ev.köp.

Men den dan ...kör vidare du med DeSoto -50-tal.
Jag minns stabschefen på I 21 i Sollefteå hade en Plyma med samma kaross framtill men med dom där fenorna med lite backe upp först.
Jag minns jag tyckte det var skit att han hade en ny sån som privatbil mens farsan som var reg.chef fick åka gammal Fairline som chefsbil. Privat hade vi inte ens råd med bil. Visst fanken här har vi upprinnelsen till Simcan. Såsmåningom köpte farsan en beg. Bagge -56 på avbet. som var rena sportvagnen för en annan, i brist på närhet till bilar etc.
Senare i livet när man fick lappen och en Simca 1000 kom i ens väg till låns så var det ju som att kliva in i en sportvagn jämfört med baggen. På den vägen är det.

Alfetta - 2003-2-12 kl 12:18

Och om man jämför med en Bagge så känns alla andra bilar som en sportbil :D
/Kaj

Gillade aldrig DeSoto....

Håkan i Fagersjö - 2003-2-12 kl 15:10

..men de ger bättre nötter....
Mina MoPar-favoriter var nästan alltid Plymouth-varianterna som inte var så vansinnigt överlastade med fenor och krom. Det gick en vansinnigt snygg blå Belvedere -58 hemmavid (och en skitful tvåfärgad Hudson -54). Järnhandlarens röd/vita Customline -55 med V8 tog vi grabbar över så småningom...
Eftersom det blivit så strängt på nötfronten lägger jag ut en 70-tals yankee på annat håll att fundera på.

Simca 1000 ja dj..lar. Undrar vad Grif-Gunnar gjorde med BMW 700:an han köpte? Den står inte med på listan i alla fall...

Håkan

Georg - 2003-2-12 kl 17:06

Vem e Grif-Gunnar ??
Jag gillade också Plymouth bäst. Bara att gå för sig själv & grunna på hur det skulle uttalas.
Dom gjorde ju en häftig modell långt senare - Sattelite´n. Kan det ha varit -74 ca ? Med framåtlut, hög i röven och pytteliten grill. Jag minns det var en kille på bilf:a´n jag jobbade som hade en sån med lite xtrahjul & nerstukad fram. Egentligen är inte jänkare min grej men den var rätt ball faktiskt. Hette förresten den tidigare kantiga Plyman inte Sattelite den med - som hade takstolpe längst bak som smalnade av neråt ?! Den var också enfin design.

Pelle, Nord - 2003-2-12 kl 17:14

Det där med simcor på banmöten...

Det är faktiskt så att den banmötesansvarige/banchefen bestämmer enväldigt vem och vad sopm skall få åka på hands/hennes bana. Det innebär att det inte är omöjligt att ens åka Simca..

Grifo

Håkan i Fagersjö - 2003-2-12 kl 17:15

missade o:et i hastigheten, heter Gunnar och bor i närheten av Krylbo.

Håkan

Georg - 2003-2-12 kl 17:35

Men Pelle, Aston Martin & Delta HF har väl förtur ??

Men okej, jag tar det som ett löfte. Det gör det än mer lockande att snabbt få Giardinettan klar.

Aha Håkan jag fattar vem du menar.

Pelle, Nord - 2003-2-12 kl 18:10


Quote:

Aston Martin & Delta HF har väl förtur ??


Det mesta som är kul har förtur om jag får köra... :D

Georg - 2003-2-12 kl 20:14

Jo det kan jag tro...

Simca-spotting

Rikard L - 2003-2-12 kl 22:39

Ni har väl sett att det är en Simca 1000 med i senaste TV-reklamen för Statoil (tror jag att det var, det är en tjej med hund med också)? Jag tror också att en sådan passar bra på bana, det verkar finnas en hel del fortåkartillbehör i Frankrike. BMW 700 är också en bil jag funderar på ibland. En Coupé med R 90 S-motor och två Dellorto 40´ är nog kul.

Simca-race:

simrace.jpg - 29kB

Georg - 2003-2-12 kl 23:38

Tack för bilden ! Såå härlig.

Jo just den röda i reklamsnutten vore inte fel !

Georg - 2003-2-13 kl 15:37

Vidare-här har jag avslutat infästningen mellan stolpe och takstomme, samt svetsat det mesta på rutramen. Nu ska takkanten passas in.

GRÖ_0052m.jpg - 37kB

Georg - 2003-2-13 kl 15:43

Här har jag nu passat in takkanten. Från början när det hela skulle stämmas samman satte jag i 4 pyttesmå plåtskruv i skarven mellan röda & gröna. Dessa är nu på plats igen efter att ha svetsat hela rutramen och det misstämde mot tidigare inpassning kanske 1 -2 mm på höger sida i plåtskruvshåletom man lät den gröna remsan hamna där den ville naturligt. Det får duga. Se´n om det är nån som har röntgenblick och ser att underdelan av sammanfogningskanten vid fönsterlisten ligger 5 mm bakom den gröna. Jo vi har ett dilemma här faktiskt. Troiligen är ruramen till en tidigare sud. Rutan från ca 1978 är aningen mindre varför höjden ska vara mindre på hålet. Kan vara det som görét. Annars har jag missat, men det klarar sig nog ändå...

GRÖ_0054m.jpg - 37kB

Seb - 2003-2-13 kl 16:11

Hårt jobbat Georg. Själv är jag klar med svetsandet och har börjat spackla...stön!!

Kör hårt!

Seb

Georg - 2003-2-13 kl 16:56

Ja spackla är banne mig värre - så stöna på bara - det är gratis !

Här en liten detalj i sättet att jobba. Några mått har man ju normalt inte att gå på när man ska sätta samman, om man nu inte mätt överallt innan man började och det har man inte mer än på några känsliga ställen där det gick bra att hitta bra måttriktningar och att man säkert kunde tro att det inet är hopsäckat eller så redan.
Nåväl, här har ni en bild inifrån golvet uppåt mot rutramens nederkant. Tyvärr saknades stora delar av kanten som sticker upp från plåten bakom instrumentbrädan. Då lämnar man små öron där det är så pass orostat att dom inte ramlar bort. Vid mejseln har jag en rest av den ursprungliga kanten.
Så man får som synes justera ihop ytter & innerdel ngt innan man fäster. Sen kan man gå vidare med att svetsa dit en ny kant när man fått allt i läge. Har man inget kvar är det väldigt svårt att veta var grejerna ska sitta.
Så man lämnar små rester eller drar streck med ritspenna och en liten klisterlapp med avstånd från ritsen till viss monteringspunkt.
Man får tricksa lite så där och aldrig ta bort för mycket så man tappar formen.

GRÖ_0050m.jpg - 22kB

Seb - 2003-2-13 kl 17:07

Slängde ut en fråga ang. spacklig i min "Bygg"-tråd, du kanske har några tips!

Seb

Respekt!!

146Ti - 2003-2-13 kl 20:35

Tror att det är så ungarna säger nuförtiden. Snyggt jobbat Georg - vad har du för tidsplanering? :noel:

Georg - 2003-2-13 kl 22:40

Jo som jag nämnde tidigare - det ska vara klart innan jag ska in på hemmet !
Nävars jag hade ju tänkt till sommaren, men det är väl att ta i som det ser ut nu. Startade senare än tänkt och haft 2 mån.uppehåll. Sen är det ju som vanligt mer jobb än.....

Kanske plocka ihop den till nästa vinter ? Det vore väl inte omöjligt. Jag vill dock ha grundat allt inna fuktig sommarvärme sätter in med rost i alla fogar.

Georg - 2003-2-14 kl 14:31

Nä inget kul idag. Fick avbryta och laga lite på Mercan för att kunna ta mig nånstans. Livet är tufft när man vänstrar med andra.:(

Costas - 2003-2-15 kl 15:53

goerg bli inte klar för fort bara :)

Georg - 2003-2-18 kl 17:59

Närå det är lite kvar att göra på cabben !

GRÖ_0055m.jpg - 44kB

Georg - 2003-2-18 kl 18:01

Det blev mycket pilljobb kring rutramen och så här ser det ut när dropplisten är uppbyggd igen. Var tvungen nämligen att avlägsna en bit för att kunna skarva ihop alla nivåer på tak & stolpe.

GRÖ_0056m.jpg - 42kB

po - 2003-2-18 kl 19:04

Quote:
Originally posted by Georg
Det blev mycket pilljobb kring rutramen och så här ser det ut när dropplisten är uppbyggd igen. Var tvungen nämligen att avlägsna en bit för att kunna skarva ihop alla nivåer på tak & stolpe.


Du är inte rädd om lacken du, lägger både hammare o bågfil på taket. :D

/po

Det jävlas !

Georg - 2003-2-20 kl 10:09

Jag var trygg i förvissningen att jag hade fått en ny front=plåtbalkarna upptill medskickad. Den passade till en Sprint.
Man har nämligen kapat bort balken när man skulle byta motor och sen gassvetsat den tillbaka igen. Okej, det verkar vara hyfsat gjot ändå. Kanske stämmer allt skapligt ?. Då upptäcks att den varit smälld hö.fram och innerskärm och en bit av nedre balken är bytt. Plus frontplåten. Innanför satt rester av frontplåten -den gamla -kvar. Sen så är det mesta av hålplåtarna på insidan bortrostade. Nu har jag slipat & kapat rent till så långt orginal det går att komma om man ska ha nåt kvar att fästa i. En första dithängning av ny org.frontplåt ger vid handen att den inte hamnar vågrätt. Var är felet ? Ska man behöva montera både dörrar och skärmar för att kunna se hur den ska sitta egentligen. Inte kul just nu.:wall:

Pelle, Nord - 2003-2-21 kl 09:35

Häng i Georg. Inte skall en sån liten skitplåt hämma en svetsvirtous som du?
:)

Personligt motto ?

146Ti - 2003-2-21 kl 09:53

Hej Georg,
Imponeras som så många andra av ditt arbete.. Har för egen del ett personligt motto som jag gärna delar ...
Aut inveniam viam aut faciam - I will either find a way or make one! Kan det vara en värdig devis för garaget månne ?

Georg - 2003-2-21 kl 10:12

146Ti -- Påminner om devisen stämmer inte karta & terräng så följer man kartan... i ny modell typ - så ritar man en egen karta !?

Pelle -- nä du, så lätt ger jag inte upp. Felet är hittat. Ett litet fästöra på stommen som vänt sig åt fel håll . Nu stämmer det - som det verkar i alla fall.

Dagens plåtmontering blev fördröjd. Rambalkarnas ändar var anfrätta. Spec. vänster. Inuti - se bild - sitter det en dubbel alu-distans som frambalksbultarna går igenom. Plåt mot alu. Inte helt bra ur galvanisk synpkt. Det var duktigt uppfrätt både i plåt & alu-distansen. Bilden visar uppskuren balkände/distansen som står bredvid & rep.plåten.
Balken är urstädad och ett stort rostskyddshål upptaget under balken. Där är det relativt oskitigt normalt och går att komma åt även med innerskärmar & motor monterade. = Bra val.
Men - eftersom det normalt alltid är rostigare på höger sida därför att spolarbehållaren brukar stå och droppa och hålla balken "fuktig & fin", och tendenser till rost fanns - ja - det var bara att skära upp den balkänden med och bända ut distansen och göra rent och i övr. som på andra sidan. Distanserna är renkörda med slipmaskin & stålborstade. Blir aldrig helt rena från oxid i porerna så - jag lackar inte utan dränker dom senare i hålrumsvätska e. montering.

GRÖ_0058m.jpg - 47kB

Absolut !

146Ti - 2003-2-21 kl 10:38

Ordspråket tycker jag handlar mycket om ordet attityd.. Något som behövs i dylika projekt. Det finns en annan vacker:
" Den förnuftige anpassar sig efter världen, den oförnuftige söker att anpassa världen efter sig.
Därför beror varje framsteg på den oförnuftige." Inte lika vackert, men väl så användbart i garaget - eller om man så vill: det verkar vara ett motto som ligger nära många Italienska bilkonstruktörer... :afro:

Georg - 2003-2-21 kl 11:25

Nu väntar vi bara på att Pelle ska komma med några dräparvarianter....


Jag håller mig till:
Lite galen underlättar !:smash:

Pelle, Nord - 2003-2-21 kl 11:47

Dräparvariant? Det skall väl vara familjevalspråket då:

Hellre dö än tveka!

:cool:

Georg - 2003-2-23 kl 07:26

Balkänden hopsvetsad & frontplåten monterad.
Jag kom faktiskt ihåg att stopp in aluminiumdistansen innan jag svetsade igen. Jag ser just detta som en prestation som känns lite ovanlig...

GRÖ_0061m.jpg - 51kB

Georg - 2003-2-23 kl 07:34

Ja så här ser det nu ut - frontplåten inifrån motorrummet. Hålplåten på insidan har fått repareras med små förlängningar neråt som svetsats mot ett veck på frontplåten som ligger 20 mm upp från nederkanten. I orginal är hålplåten i en bit med en remsa i nederkant som ska punkas mot hålplåtens nederkant. Men såna skarvar rostar gärna så jag tyckte det fanns anledning att lösa det på det här sättet istället. Det sitter dessutom inklämt framför/nedanför kamremskåporna så det känns inte helt motiverat att göra ngn slags matching-numbers-klass på lagningen, typ med rätt rinningar i lacken etc. Nä det här ska fungera och vara helt och se bruksmässigt ut. Inte tillstymmelse till utställningsskick eftersträvas. Det är så mkt plock me´t så jag är klad om jag får se den på rull överhuvudtaget....

GRÖ_0060m.jpg - 40kB

Georg - 2003-2-23 kl 07:56

Vidare i bygget. Det här är som en plastmodell i skala 1:1 med oändligt antal komponenter som ska justeras & monteras.
Nu är det storjobb på gång !
Bakskärmarna ska monteras ! Dom går från dörren ända runt bakhörnen och till bakluckan. Samt upp till taket i bakänden. Så hela partiet som syns på bilden ska täckas in och passas in. Jag har fått borra bort kanten utmed bakdörren med sen bilden togs. På högerskärmen jag har sitter alla kanter på från början.
Men operationen började faktiskt på Örebromässan. Där sprang jag på en gammal bekant som säljer Dillon-gassvetsar i Sverige. Jag har haft problem med att få min att gå bra varför vi kom överens om att jag skulle skicka upp klockorna för kontroll, det pyser och lågan varierar ibland se.
Dillon är verkligen en hjälpreda av det mer otroliga slaget. De som inte provat har nog svårt att fatta hur bra Dillon är. ATt kunna gå in t.o.m. inne i en trång balk och svetsa utan att lågan ändrar sig eller släcks, eller den otroligt lilla värmespridning den har. En Dillon tar inget syre ur luften och har en låga som är väldigt begränsad i sidled = låg värmespridning.
Tanken i just detta fall är att gassvetsa skärmkanterna mot varandra och få någotsånär tätt.

GRÖ_0062m.jpg - 21kB

Georg - 2003-2-24 kl 08:45

Igår jobbade jag med inpassning av hö.bakskärm. Då kom den knepiga frågan om hur kofångaren bak ska monteras. På vanlig sud ligger den in på golvet bak där det sitter ett fäste. Men här sitter fångaren lägre varför järnen ska in under bilen nånstans. Men en plötslig medgång löste hela alltet med en gång. Järnen skulle in inuti balkarna bak. Dom var försedda med svetsade muttrar på sidorna, och - hålen i balkarna på vanliga sudchassiet fanns där dom skulle. Det var bara att rensa ur skummet ur balkarna och montera järnen ! Inte nog med det. Skruvarna lossnade när jag skulle demontera järnen från gamla chassiet, trots att det var så rostigt att den mesta plåten saknades. Sånt här är man inte bortskämd med....:P

Georg - 2003-2-24 kl 16:54

Ett stort steg för mänskligheten ? Nä kanske inte men ett betydelsefullt steg för att kunna hålla ångan uppe ett tag till...
EN BAKSKÄRM PÅ PLATS ! Inte färdigsvetsad men punktad lite här och var.
Som jag sagt tidigare;
Teori & praktik stämmer alltid överens.
Förutsatt då att min teori om att man inte kostade på några kostsamma ändringar av bottenplattan när man gjorde en combi av sudden. Allt passar !

Men spalten mot bakluckan blir sudmässig = lite si och så. Gick inte att få till det bättre för då hade inte gummilisten fått plats som ligger inklämd mellan skärm och stomme.

Snygg pilsnerbilsfärg ?! Mattsvart !

GRÖ_0063m.jpg - 29kB

du e en stjärna

Berra - 2003-2-24 kl 17:15

djupt imponerad e jag av ditt bygge.
och jag vet hur det känns när man lyckas med nått stort plötsligt e det mycket roligare att gå ut i garaget :D

Alfetta - 2003-2-25 kl 07:33

Snyggt Georg, jag är verkligen imponerad :beerchug:
/Kaj

Georg - 2003-2-25 kl 07:52

Stjärna saknas i själva verket. Skulle behöva ljusstarka sådana för nu blev det rena natta i verkstan när man fick på skärmen. Otroligt vad mattsvart suger ljus. Jag hade två 60-watts lampor och blixt och ändå ser det ut som en bild från vilken obskyr bar som helst....
Som tur är sitter andra skärmen på fönstersidan i garaget så det klarar sig väl. :cool:

Georg - 2003-3-3 kl 08:52

Sådär; - ett litet avbrott, då en annan Sud behövde service, och ett sådant tillfälle till ohämmad njutning ken man inte missa.
Här har man nu fått på även andra bakskärmen. Det var mindre med, eller mindre delar monterade i ändarna varför inpassningen blev lite annorlunda. Ett problem som tagit och kommer att ta tid är tankanslutningen. I orginal rostar det friskt just där. Själva lådan under tankluckan var till en Sprint och passade endast mot ytterskärmen efter modifiering, mot innerskärmen får jag skarva. Men jag gör ingen dubbelplåt som original utan man kommer att se innerskärmens anslutning mot tankröret när man öppnar ytterluckan. Eftersom inte org.prylarna fanns till hands är det lika bra att göra det så det inte rostar när det ändå blir hemkört.
Väntar nu på gasklockorna från översyn så jag ska kunna gassvetsa skärmkanterna.:smash:

GRÖ_0068m.jpg - 44kB

Georg - 2003-3-11 kl 08:08

Det har varit lite motigt ett tag men nu börjar jag få dit första tröskeln. Det är lite mellankör det här med rostlagning, men jag vill ha trösklarna klara innan jag tar bort rörförstärkningarna inne i bilen. När förstärkningarna är borta kommer man åt bättre för de sista svetsningarna inne. Även golvet ska ha sig fyra - tror jag - rundlar istället för det lite halv till helfratiga som är nu.
Tyvärr gör alla mattsvarta plåtar som nu monterats att ljuset i bilden bara försvinner. Den varnästan helt svart innan jag redigerade den.

GRÖ_0069m.jpg - 56kB

Georg - 2003-3-11 kl 08:13

Vill bara tillägga:

Laga upp innanmätet = hålplåten som ligger inne i trösklar. Den är mkt viktig för vridstyvheten.
Speciellt om ni ska ha bilen för banåka och den ska förvänta "uppföra sig" på ett kontrollerat sätt. Det behöver naturligtvis inte vara exact lika stora hål och så som orginal, men att det blir en sammanhängande plåt hela vägen.
:furious: tycker kanske du men jag tycker:smash: det är kul att hamra lite....

mopar - 2003-3-11 kl 12:15

Jag tycker att du ska lacka den vit så vi ser bilderna bättre.. det kan du väl kosta på oss Georg?????

;)

//mopar

Georg - 2003-3-11 kl 13:44

Önskas Mopar & moon-dekaler också ?
Kanske lite Iskenderian Cams och Wynns ??

Nädu pilsnersvart är snyggt !
:smash:

Alfetta - 2003-3-11 kl 14:22

Quote:
Ursprungligen postat av Georg
Nädu pilsnersvart är snyggt !
:smash:


Är det det som Giuliettan är målad med nertill ? :rolleyes:
/Kaj

Hehe

Georg - 2003-3-11 kl 16:30

nä, det är mörkbrun org.alfa-färg...
:hello:

Georg - 2003-3-18 kl 13:51

Jaha, då är man igång igen !
Hö.tröskel. Positivt var att endast främre hörnet under lådan behövde fixas. Plus en liten sättning p.g.a. att man satt domkraft mitt under lådan..
Negativt var att nya tröskeln hade dålig passform. Men kan inte få allt. Man får vara glad att man hittade (Spiros hittade ) en tröskel överhuvudtaget.

I lördags hittade jag ett bra & billigt fotostativ på en loppis så nu får man plötsligt vettiga bilder från den simpla digitalkameran.

GRÖ_0076m.jpg - 45kB

Berra - 2003-3-18 kl 13:54

fin fint !! du vill inte komma här förbi och svetsa lite i min bil ?? =)

Georg - 2003-3-18 kl 15:13

Komma förbi ? hmm njae det blir nog tufft..

GRÖ_0077m.jpg - 47kB

Georg - 2003-3-20 kl 10:04

Ett stort steg för en som försöker bygga en bil.
Kolla här ! Nu har jag punktat sandplåten på plast nertill mellan skärmarna. Det här var en bit som inte passade på nåt håll.
Stora problemet var att på Giardinettan lutar sanplåten mer utåt från överkant, vilket gör att om man tar en standardplåt så kommer nederkanten inte att stämma mer än i hörnen. Man får lägga till lite på innerstommen på mitten och utåt så det blir rätt böj. Egentligen ska den vara i princip helt rak nertill men nu svänger den i mjuk böj neråt på mitten. Min tro är att ingen har sån koll att dom ser det .. Men nu vet ni så ni kan anmärka om ni får se den färdig npångång.
Men som sagt det känns stort att ha kommit så pass långt. Det är mkt som inte är färdigsvetsat än, bara bakluckan är ett jobb för sig, huvva, men det är roligare att jobba vidare när det liknar en bil i alla fall.
:smash::smash:

GRÖ_0078m.jpg - 44kB

Micke G - 2003-3-20 kl 10:36

All heder åt dig Georg, du har verkligen tagit dig an en utmaning. Tyvär har jag ingen Giardinettalucka på lager och jag lär väl alldrig få det heller.

/ Micke

Georg - 2003-3-20 kl 11:03

Ge aldrig upp hoppet Micke !

Georg - 2003-3-21 kl 17:28

Välkommen in !

Nu har jag kommit så långt m.svetsjobbet att jag kunnat skära bort alla stagningar inne i bilen.
Nu ska jag laga lite hål i golven bl.a

Skönt att se bilen som den ska vara igen...

GRÖ_0080m.jpg - 37kB

På´t igen ...

Georg - 2003-4-6 kl 14:59

:smash:

Nu är det förardörren och bakdörren som ska fixas till.
Okej vi kollar bakdörren först -

GRÖ_0083.jpg - 90kB

Georg - 2003-4-6 kl 15:12

Jag riggat upp bakfångaren löst för att ta ett kort till Vägverket och visa att jag ska ha liten plåt, inte minst pga den lilla nummerbelysningen i fångaren. Nä- det här var inte kul att börja med...Okej att det var hål under nummerplåten och att man satt dit två extra handtag på luckan som inte ska vara, men fönsterkanten är inte frisk. Blir mkt job att få till det snyggt.

Vi tar dörren istället. Orginaldörren hängde på ett gångjärn - det var nog det enda som var helt på den dörren...nu har jag ett bättre ex jag fått av Micke G som ska ha ny botten.

Jag beställde några förbockade bitar hos plåtis i 0,8 galv. ( Slipar bort det galvade där det är mkt som ska svetsas.)

Hur man går tillväga kan jag inte redogöra för. Har väl gjort en 25 dörrar snart under åren, men kan aldrig riktigt hitta en metod som man kan hålla sig till jämnt. Det finns så många sätt. Ett tag limmade jag alltihop. Även skarven på ytterplåten. Blev jättebra till dess rosten började krypa i skarvarna...

En lagad dörr är en lagad dörr....

Här har jag lagt på skarvbiten som har ett invik i nederkant jäms med dörrkanten. Fäster med tvingar och ritsar utmed. Sen lägger jag ner plåten så att inviket - ca 1 cm - ligger mot dörrens underkant. Då får jag en rits till ca 1 cm längre ner på dörrytan. Den kapar jag efter. Den tidigare är en referenslinje när jag sätter punkterna. Den mäter jag ifrån neråt när jag punktar ihop för att vara säker på att jag får samma höjd på dörrens utsida som tidigare.
Sen tar jag en falstång så jag får repbitens överkant en plåttjocklek bakåt. Då ska det förhoppningsvis bliplant när jag lägger omlott för punktsvetsning i förborrade hål jag gjort i dörrens gamla plåt nertill. Helsvetsar inte för det slår sig...

GRÖ_0084m.jpg - 35kB

Georg - 2003-4-6 kl 15:16

Biten som ligger lite snett på dörren är nya botten. Även den förbockad i nederkant så den bara är att stoppa i falsen på ytterplåten på baksidan när ytterplåten är på plats.
Vilket jobb det är detta. Speciellt på en lång dörr till en 2-dörrarsbil.

Går det inte att använda de gamla skyltarna?

Rikard L - 2003-4-6 kl 15:48

Jag skulle hellre ha kvar de gamla nummerskyltarna än att sätta på nya. Det finns ju inte tvåradiga bilskyltar längre (då blir det ju s.k. USA-skyltar) och även de enradiga nya av aluminium ser lite annorlunda än de gamla. Har man kvar de gamla så ser man att bilen har en historia i Sverige. Om de är risiga så tycker jag att det ser bättre ut att byta, men din bakskylt ser OK ut på bilden. Annars så är jag lika imponerad som alla andra av ditt bygge! :)

Georg - 2003-4-6 kl 17:27

Jo i och för sig...MEN den bakre har tappat bottenfärgen. Jag funderar på att försöka lacka om den på nå´t vis..
Den lilla ska jag ha fram..det är det som är grejen.
Fästet bak är för just det nuvarande formatet, men jag vet inte hur småskyltarna ser ut nu så vi får se vad det blir av det.

Bakdörrn är som en Schweizerost, och inte lär man hitta nån ny på OK....:wall:

Georg - 2003-4-6 kl 17:31

Så här såg det ut när förberedelserna var klara. Slipat & borrat.

GRÖ_0085m.jpg - 48kB

Rikard L - 2003-4-6 kl 20:23

Jo, de har ju väldigt små skyltar fram i Italien, så på så sätt är det ju rätt. Uttaget för nummerskylten på framstötfångaren på min Giulietta är för liten skylt, bara ca. 2,5 dm brett, men jag har en vanlig skylt utanpå. Men där skulle man kanske kunna ansöka om liten skylt. På min MGB så har förre ägaren bytt till plastskyltar i början av 90-talet och det har jag aldrig gillat. Men jag gillar inte heller riktigt det teckensnitt VV har valt på de nya alu-skyltarna. Men det hela är ju såklart en smaksak.

Här är en hottad Giardinetta.

11.gif - 111kB

Georg - 2003-4-6 kl 20:27

Tack för den justa bilden !!
Ang.skylten där bak så ser den fin ut på bilden - det är väl det reflekterande som gör det, i verkligheten och dagsljus är den grå...:toilet:

Finnland - 2003-4-6 kl 21:00

Snyggt jobbat, riktigt avis på folk som klarar av att göra sånt här.
Får man hittelön om man hittar en fräsch bakdörr? :D

Georg - 2003-4-7 kl 07:14

Jo det blir det om du hittar en som är orostad.
Men - jag studerade den gröna metallic-lackade som har florerat under disk.gång och som fanns till salu på nån tysk site, - jag ville se om den hade bakrutetorkare - då upptäckte jag att det var hål i luckan trots det eleganta utseendet.. sä det blir nog inte lätt - men försök !:beerchug:

Segt & motigt

Georg - 2003-4-11 kl 20:34

Nu börjar jag komma nånstans med bakdörren som är sista rep-delen att göra.

Nederkanten var bra i kanten utom lite uppsvullet omvik nertill. Det är ju bara det att; - har det börjat svälla är det nästan omöjligt att få stopp på´t. Sen var det fyra hål efter xtra handtag som satts dit + att det var ett stort hål vid nummerplåten och neråt. Tja - inte så jättebra då. För att inte få för plan plåt som ersättning tog jag en bit tak som blivit över från ett tidigare sudbygge. Ritsade in formerna och åkte till plåtis för att få omviket nertill gjort. Nerkanten skulle inte vara helt spikrak men dom ca 3 mm det rörde sig om fick jag ta. Göra ett vik på 1 mtr för hand - det bleve knappast bättre.

Nu ska jag gasvetsa innerkanten under fönstret med för där är det bara papp. SEN ska jag försöka lösa problemet med att överdelen av luckan är alldeles vågig avv värmen från svetsningen. Där lär jag gå bet och få hitta på nån smart lösning att staga upp undersidan är jag rädd.

[Editerat 12-4-2003 av Georg]

GRÖ_0086m.jpg - 43kB

Georg - 2003-4-13 kl 19:22

Jag vill bara påpeka att jag jobbar nästan hela tiden - nåja - med avslutningen före lack. Hittar smågrejer och just nu har jag slagits med nåt tuggummiliknande kladd som nåt ljushuvud försökt täta torpedväggen med runt alla komponenter.
Bromsvätska har också runnit runt och all färg som har kommit i kontakt med etta måste bort, plus att det runnit hålrumsvätska lite överallt. Blir inte lätt att få rent före lack. Plus att det är tömt en massa sprayburkar med svart färg i morrrummet. Nu börjar det känns vad man gett sig in på....
:rolleyes:

Peppa, peppa, peppa !!

146Ti - 2003-4-14 kl 18:53

Låter som ett Sisyfosarbete.. Georg - du är värd Carnegiemedaljen för ditt slit - frågan är, hur nomineras man till den ? Någon som har några upplsag ?

Samme - 2003-4-14 kl 19:58

Kanske någon medalj för bevaring av motorhistoriskt viktig fordon?

Heja Georg!!

Georg - 2003-4-14 kl 22:25

Hade ett långt samtal med en kvinna på vägverket om vikten av att jag fick lilla regskylten eftersom det sitter en tvåradig i orginal därbak.
Det här är ett orginalfordon och sveriges enda skanderade jag....Kan bli fint me en liten skylt därfram...

Jag har faktiskt inget större orginalmål med bygget, men prylarna som gällde på första årsmodellen är ju snyggare än dom senare plastvarianterna med Opel Rekordbräda etc. Så det blir rätt ändå i stort.
I morgon tisdag stänger jag kontoret några timmar för slipning av svetsar. Värsta jobbet. Och snyggt blir det i verkstán med...

Georg - 2003-4-21 kl 11:18

Hets.
Ser ut som lugna gatan men nu ska allt ihop snabbt för lack.
Håller på med en framskärm som från början såldes som ny, när den hämtades var den ngt begagnad, i själva verket var den halvrutten när jag började kolla, men nu har jag ingen annan till hands så det har slipats och blästrats och vinkelslip med stälborste, + lite svets av sprickor, kanske funkar det....
Sen har jag flänsat ut ena änden på 4 små rörstumpar, f.d. 8 mm bränsleledning som ska bli lika många avrinningar till fram & bakruta. Borrar 8 mm hål och bankar ner hålen lite koniska. Släpper sen ner rörstumparna med lite epoxi under den utflänsade kanten. I orginal brukar det vara en plastslang, men kanten är så klumpigt utförd att vatten alltid blir stående runt. Bak fanns ingen avrinning tyvärr så därav bl.a. rostig lucka...
I morrn ska framskärmar, huv och dörrar på. Sen ska dörrarna bort igen. Dom satt bara för inpassningen. SEN blir det slipa allt invändigt & motorrum & lacka på detta. SEN ska dörrarna dit igen och sen bär det av till utvändig lack. Det kommer att bli som ett vacuum när inte objektet står där för den dagliga insatsen...
:smash:

GRÖ_0087m.jpg - 50kB

Georg - 2003-4-23 kl 12:27

Inpassning..

GRÖ_0088m.jpg - 43kB

MaZ - 2003-4-23 kl 12:42

Vill du få allt riktigt rent så rekommenderar jag ett tri-bad... :cool:
I ett projekt på mitt förra jobb var vi på ett ställe som hade ett dylikt, makalöst rent blev det. :)

Hoppas verkligen att du får ihop det!

Berra - 2003-4-23 kl 13:55

ser bra ut Georg !!

:smash:

Seb - 2003-4-23 kl 14:25

Har du inget jobb männska?!!
Hur fan kan du va klar för lack redan? Jag har ännu mycket kvar tycker jag, tar tid att spackla upp allt så att det blir jämnt! Hur gör du?!!

Seb:kiss:

AJ - 2003-4-23 kl 16:12

Quote:
Ursprungligen postat av MaZ

Hoppas verkligen att du får ihop det!


Frågan är väl inte om, utan när. :D

Grattis georg det börjar ju faktist likna en bil nu :thumbsup:

Georg - 2003-4-23 kl 21:35

Ja man kan fråga sig hur det hänger ihop....Sanningen att säga så är det mer stiltje på firman än nånsin den här årstiden. Folk verkar fullständigt ha slutat tänka i banor att handla nå´t. Men telefonen i fickan i fall att nån skulle behöva nåt - åsså slipar man vidare. Och när man gör det så håller man den takten ungefär som när man var ung som ni... Det kanske håller ett tag men jag är såå less på´t just nu men det känns som att det måste få ett slut och lättaste sättet är att få iväg bilen till lackerar´n. Så på´t igen bara. Puuh.
Problemet just nu är att jag ska ut och åka hoj på lördag söndag så det blir ingen tid då att greja me bilen. Å snö snackar dom om dessutom. Vad är detta för konstig värld. Men OK det ÄR April fortfarande. Förresten ska jag ut med enduromaskinen nästa helg med så räkna med snö nu även nästa helg gubbs !

Just nu känns det bara:
:rolleyes:

Georg - 2003-4-23 kl 21:36

Nu är det dags att sätta sig med sista dagarnas post och bokföra lite. Kul kul.
Dagens stimulanspaket:evil:

Imponerande!!!

Alfa Racing - 2003-6-28 kl 09:50

Vilket bygge.

Klart imponerande. Bara att lyfta på hatten för en sån kille som Georg som orkar lägga ner den tid som fordras för detta coola bygge. Ska bli kul att se bilen färdig.
Den måste ju dessutom bli världsunik...

/Bengan

 Pages:  1  2