AlfaPower

FredrikZ:s styrväxel 164 Q4 -94

Chicko - 2007-5-21 kl 22:07

Jämmer och elände!

Bilen sprutade ut hydralvätska en morgon på väg till jobbet. Blev som en Bondfilm när det varma avgasröret förbrännde vätskan = rökridå.

Vi hissade upp bilen hemma hos F och konstaterade att styrväxel tryckte ut vätska när han svängde till höger.

Well då beslöt vi att ta hem bilen till mig (C) för att till att börja med ta ut styrväxeln för att se om det går att reparera.

Sagt och gjort körde vi in på min tomt (där det redan står 6 Alfor)

02.jpg - 272kB

Chicko - 2007-5-21 kl 22:09

Hissade upp bilen i fronten.

03.jpg - 245kB

Chicko - 2007-5-21 kl 22:10

Chefsmekanikern demonterade innerskärmar och bägge framhjulen.

04.jpg - 237kB

Chicko - 2007-5-21 kl 22:12

Styrlederna lossades på bägge sidorna.

05.jpg - 137kB

Chicko - 2007-5-21 kl 22:14

Plastskyddet över knuten på rattstången demonterades (fan vad trångt det är där ).

07.jpg - 230kB

Chicko - 2007-5-21 kl 22:15

Den genomgående bulten på knuten tas bort.

09.jpg - 180kB

Chicko - 2007-5-21 kl 22:18

Sedan är det bara att rycka till i ratten så lossnar knuten från styrväxeln. Senare visade det sig att även den svarta plåten runt styrväxelaxeln behövde demonteras för att kunna få ut hela paketet.

10.jpg - 160kB

Chicko - 2007-5-21 kl 22:38

Här var det slut på det lätta meckandet.

Först skulle värmeplåten som skyddar styrväxeln från grenrörets värme demonteras. Med långa förlängare ficklampa och 4 ögon lyckades vi efter mycket om och men få loss den.Det går att nå dem mellan motor och torpedvägg. Mirakulöst utan att rund dra eller bryta av någon bult. Sedan för att komma åt styrväxeln lättare släppte vi motorvaggan i bak. Lösgjorde hydralslangarna från pumpen och släppte de 4 bultarna som håller hela paketet på plats.

Frid och fröjd...styrväxeln var lös. MEN vi fick inte ur den ur bilen:furious3:

ABS rör och växellåda var ivägen....hur vi än försökte gick det inte att få ut paketet.

För att sänka vaggan lite till lossade vi på fjäderbena i motorrummet. Hjälpte lite men inte tillräckligt.

Som sista utväg innan vi skulle bli tvugna att ta av avgassystem och kardan släppte vi även vaggan i framkant. Vi tog INTE bort dessa bultar utan vi bara lättade på dem.

Dessutom tog vi slangen som går från pumpen till kylslingan under bilen och drog fram den (dan var nämligen lite i vägen).

TRALLALLA!!!

Då fick vi ut paketet.

Jag vet iallafall en som blev väldigt glad.

12.jpg - 199kB

Chicko - 2007-5-21 kl 22:41

Nu kunde vi konstatera att den vita packboxen hade pressats ur sitt läge och ståltråden som ser mysko ut på bilderna är nog någon slags låsring som släppt.

13.jpg - 279kB

Chicko - 2007-5-21 kl 22:43

Andra sidan på den urpressade packboxen.

15.jpg - 332kB

Chicko - 2007-5-21 kl 22:46

Här ser vi skillnaden på Q4:ans styrväxel och övriga 164:ors styrväxel.

Styrvinkelsensorn sitter på styrväxeln på Q4:or medans på t.ex min Super sitter den på golvet inne i cupen på rattstången.

16.jpg - 284kB

Chicko - 2007-5-21 kl 22:51

BTW priset på 10700:- för en ny styrväxel på AR-Bil var UTAN moms.

tjn - 2007-5-22 kl 09:48

Offtopicfråga Sorry!

Är det möjligt att ta ner motorvaggan med motor och allt för att komma åt allt med motor och runtikring? Behöver byta bakre grenrörspackning o ser stört omöjligt ut att komma åt underifrån.

/Tommy

Chicko - 2007-5-22 kl 15:14

Ja det går att sänka hela paketet en bit. Men kolla så att du inte drar av elkablar, bromsledningar, hydralslangar eller bränsleledningar. Vi har bara släppt helt i bakkant och lättat i framkant. Ska du sänka vaggan mer måste nog även avgassystemet demonteras. Vi med Q4:or måste även lätta på kardanaxeln.

FredrikZ - 2007-5-22 kl 17:25

Gu va skönt med en "spökskrivare" oxo :)

Stort tack till Chicko och chefsmekanikern för att fas 1 är genomförd.

g84 - 2007-5-24 kl 15:08

Detta var en spännade tråd. Det ska bli intressant att höra hur det går med luftning av systemet och om ni får drivningen att fungera på rätt sätt igen.
Ska man lufta på rätt sätt lär det vara så att man ska sända ett antal volt mot en ventil i hydrualklockan som sitter i höger bakskärm. Kolla i den tyska dokumentationen som du fått av mig. Om det låter sig göras utan att vara uppkopplad mot diagnosdator vet jag inte.

[Ändrad 2007-5-24 av g84]

FredrikZ - 2007-5-27 kl 13:32

Luftningen av systemet tror jag inte är ngt större problem och jag har luskat lite hur en styrvinkelsensor fungerar, frågan är bara hur man kalibrerar den på rätt sätt...
Sensorn fungerar väldigt enkelt, man skickar in 5v på ena kabeln sen kommer det ut 2.5 på de andra 2 om hjulen står rakt. De 2.5 volten ändras beroende på hur mycket man svänger men summan av de bägge blir 5V.
Jag upptäckte att en kabel var av, så det var ju inte så undra på att AWD-lampan lyste... Nåväl, en lödkolv fixar det minsta problemet :)

Nu väntar jag svar rån verkstan om det går att rädda packboxen eller inte...

FredrikZ - 2007-6-2 kl 09:49

Jahapp, då är domen här.. packbox, låsring och packning skadade. Säljs inte separat.
Dock gav dom tips om www.trw.com som tillverkar styrväxlarna och jag ska maila dom, men jag behöver veta vad delarna heter på engelska. Nån som vet?

MartinC - 2007-6-10 kl 11:27

Några framsteg?

FredrikZ - 2007-6-10 kl 15:39

Har tyvär inte fått något svar från det engelska företaget, men ska skicka lite fler brev idag. Nu sitter jag dock inte i klistret när det gäller plast (packboxen) då det är det jag jobbar med :)
Frågan är bara vilken typ av plast som är bäst lämpad. Svarvar och fräsar har jag gott om oxo...
En annan fråga är hur man får loss packboxen från axeln...

[Ändrad 10-6-2007 av FredrikZ]

DSC00034b.jpg - 120kB

FredrikZ - 2007-6-20 kl 16:44

Jahapp.. TWR säljer inte lösa delar och när jag frågade om vilka som kunde göra det gav dom detta:

Dear Mr. Zetterlund,

please contact our Importer in Sweden, the company MEKONOMEN.
I am sure they are able to help you.

Best regards

Mekonomen... Alla som tror de kan hjälpa mig räcker upp en hand ;)

MartinC - 2007-6-20 kl 17:01

Ahhh, trist. Men kolla du med mekonomen, jag är säker på att de kan hjälpa dig.:lips:
Fått tag i några delar eller reservdelsbilar rent av?

Chramon - 2007-6-20 kl 20:41

Är det den "vita plastbussningen" du behöver eller sitter själva packboxen inuti den?
Om den ser ut som en normal packbox kan du ju höra med firmor som säljer och renoverar hydraulikkomponenter och så. Kan ju vara standarddimensioner. Mät bara inner och ytterdiameter samt bredd. (Men du kanske är en hejjare på sånt här) ;-)

Ser just att du funderar på att svarva en ny plastdetalj, men det borde sitta mera saker i den som håller tätt mot kolvstången. Borde vara där läckaget sitter...

[Ändrad 2007-06-20 av Chramon]

Chicko - 2007-6-21 kl 11:55

Det som har hänt är att hela "klumpen" med plastdetalj och o-ring pressats förbi låsringen som då har skadat plastdetaljen. Eftersom Fredrik jobbar med plastdetaljer kan han kanske på sitt jobb tillverka en likadan. Det som nu närmast måste göras är att dela på styrväxeln så att detaljen kan demonteras. O-ring låsring och packboxar kan vi nog få tag i....bara vi har alla mått. Vem vet...kanske det är likadana detaljer i andra styrväxlar som kan passa rakt av. Fredrik ska fira midsommar på sitt sommarställe med styrväxeln. Hoppas han lyckas ta isär den. Dessutom måste han fixa en sladd till styrvinkelsensorn.

Trevlig midsommar ALLA på AP!

MVH Chicko

FredrikZ - 2007-7-5 kl 15:16

Efter en hel del letandes och massa småförsök att fixa till en ny packbox så har jag nu gett upp den biten, jag vill ju ha bilen rullandes snart...
Jag hittade en komplett bättre beg. styrväxel genom en bekant i USA för 500USD inkl porto, vilket inte låter helt fel med tanke på hur svårt det varit att hitta den... I jämförelse så ville han ha ca 1400USD för en helt ny.
Nu är det bara att sitta vid brevlådan och vänta :)

Enzo Molinari - 2007-7-6 kl 07:36

500 USD är ju rena FYNDPRISET! :clap: Köp 2! Du kanske kan rädda någon ytterligare Q4 från sådana marodörer som mig. Båda de jag har skrotat har haft knäckta styrväxlar...

MartinC - 2007-7-6 kl 08:57

Quote:
Ursprugligen inlagt av FredrikZ
Efter en hel del letandes och massa småförsök att fixa till en ny packbox så har jag nu gett upp den biten, jag vill ju ha bilen rullandes snart...
Jag hittade en komplett bättre beg. styrväxel genom en bekant i USA för 500USD inkl porto, vilket inte låter helt fel med tanke på hur svårt det varit att hitta den... I jämförelse så ville han ha ca 1400USD för en helt ny.
Nu är det bara att sitta vid brevlådan och vänta :)

Härligt, då rullar bilen snart då?
Får man fråga hur i hela friden en styrväxel till en Q4 hittat till US and A?

:banana_thingy:

g84 - 2007-7-8 kl 09:21

Lite sent ute men här hittade jag en, 720 euro men 500 Usd är ju ändå billigare trots att du måste betala tull och moms. Hoppas det rullar snart.

http://www.ps-schulze.de/cont_angebot.php4?kategorie=Tausch-Lenkungen&produktgruppe=Alfa+164

FredrikZ - 2007-7-8 kl 14:17

Jag ska se om det går att laga grejerna på min gamla vid tillfälle.

Hur växeln kom till usa? det gjorde den inte *S* Polarn hade en kontakt i Tyskland och jag bad dom skriva ett lågt värde på handlingarna för att slippa den höga tullavgiften. Moms är ngt jag betalat i hemlandet ;) Med lite tur så har jag växeln i slutet av veckan, lagom till semestern :) Då ska jag även montera en fräsch kylare och en kondensor så kanske man kan få AC'n att funka :)

g84 - 2007-7-8 kl 15:47

Satsa på det här i aluminium när du ändå är i farten.

http://www.alfissimo.com/index.php?categoryID=18&show_all=yes

Jag bytte både kylare och kondensor förra året. Motorkylningen är helt ok men ac ger inte riktigt den iskyla jag vill ha. Problemet lär vara att Alfa inte gjorde några förändringar när man gick från R12 till R134, systemet är helt enkelt underdimentionerat. Har själv funderat på att byta igen. Dessutom är det snyggt.

FredrikZ - 2007-7-12 kl 09:24

Växeln hallå hallå!

Shit va dagarna går lånsamt nu när man går i väntans tider...

Jonas, den kylaren och kondensorn jag kommit över är i väldigt bra skick så jag tror att dom blir kvar. Kanske nästa gång... kondensatorn var ju inte så dyr, bara 235 USD...

FredrikZ - 2007-8-5 kl 22:06

Something wonderful has happened... :beerchug:

Chicko - 2007-8-6 kl 12:03

Nu är även en 4-hjulsinställning klar.
Ring och boka besiktning sedan är det bara att :steering:

FredrikZ - 2007-8-6 kl 15:27

Som ni säkert förstår som slet Chicko som ett djur igår medans jag tittade på, 11 timmar höll vi på. Märkligt nog så gled styrväxeln in lättare än ut... Det kan iofs. bero på att vi försökte snåla på nedsänkningen av motorn m.m.

Premiärturen (med körförbud då) skedde på småvägarna hemma hos Chicko och jag hade nästan glömt hur skönt det är att köra min Alfa. Att höra ljudet när man startar den och som en bonus att alla kontrolllampor släcks, även den som har med AWD'n att göra. Några snabba rattutslag medans bilen var upphissad bara för att testa... ingen varningslampa, HURRA!

Tyvärr blev det inte så mycket bilder den här gången då vi koncentrerade oss på att bli klara under dagen, men Chicko berättar säkert gärna de detaljerna som återstår:)

Nu väntar ett samtal till bes. och även att fixa motorfläkten som inte ville som jag på den nya (beg.) kylaren men det är ju en bagatell...

Ett stort tack till hjältarnas hjälte; Chicko!:bananana::banana::worship:

MartinC - 2007-8-6 kl 21:40

Härligt! :steering:

FredrikZ - 2007-8-7 kl 14:58

Besiktad UTAN ANMÄRKNINGAR!!!

fan va jag gillar bilprovningens anställda som har intresse av bilar o inte jobbar där bara för att de inte har annat att göra :D

Ikväll blir det brostugan !!!

[Ändrad 7-8-2007 av FredrikZ]

g84 - 2007-8-12 kl 13:22

Kul att det rullar igen. Hur gjorde ni när ni luftade systemet.

FredrikZ - 2007-8-12 kl 15:44

Vi gjorde faktiskt inget speciellt... Oljan går ju runt hela vägen och tillbaka till expansionskärlet så den luftar sig själv. Det är rätt så bra fart i oljan..

Min kompis i USA sa att man lättast kunde svänga ratten fram o tillbaka 15-20 ggr...

g84 - 2007-8-20 kl 08:55

Jaha det var så enkelt. Det var bra att veta. Fick du tag i rätt olja eller är det fortfarande svårt.

FredrikZ - 2007-8-20 kl 19:14

Jag kör med grön LHM+ som finns på OK, det var det som fanns i systemet innan... Chicko har röd olja, antagligen svårare att få tag på...
Funderar lite på hur stor skillnad det är egentligen, huvudsaken är ju att servon+AWD funkar och den har inte lagt av en enda gång ännu :)
(förutom den gången jag åkte till norrtälje och en gammal slang till servot sprack av ålderdom. 15cm armerad soppaslang med 13mm i diameter gjorde susen)...

Dude - 2007-8-20 kl 19:58

Gött att höra att rariteten rullar igen! :banana_thingy:

alfanQ4 - 2007-9-2 kl 11:26

Kanske dom här kann renovera styrväxeln:

http://www.ubd.se/