AlfaPower

NiCzii's 75 turbo vems - SÅLD!

Pages:  1    3  ..  24

niczii - 2007-7-14 kl 22:34

Nu så, Jag heter Daniel, och har införskaffat mig en svart 75 turbo från -87. Bilen har stått avställd sedan -95 och det är 12k mil på den och 4 ägare innan mig. Mycket lite rost på bilen, men en omlackering är ett måste. Ny soppatank, nytt grenrör, ny soppapump, dyngfräsch turbo, nytt främre rör, massa packningar o smågrejer följde med.

Bilen har stått med urriven topp och öppen motorhuv, så det är massor med skit under huven, men det spelar ingen roll, den ska ju iaf totalrenoveras. Målet är en 75 turbo i toppskick med lätt trimm och väghållningskit på den.

Kameran som kommer att användas är en hp photosmart r727, 6megapixel och ett superbt macroläge, har lärt mig hur man fotar bra med den under min motorrenovering av supran. Så nu blir de bara skarpa bilder :embaressed:

Såhär ren och fin var den vid inköp 2007-07-07

EDIT: som ni säkert har märkt så har målet från början totalt spårat ur(oväntat.. haha) så nu är det banracing och så bra väghållning som möjligt utan att behöva göra extrema ombyggnader av fram/bakvagnen som gäller ;)

även ett ms eller vems kommer så småningom leta sig in i bilden. edit: som ni ser vart det ett vems ;)

[Ändrad 2009-10-24 av niczii]

HPIM0654.JPG - 93kB

niczii - 2007-7-15 kl 08:19

innifrån skjulet.

HPIM0656.JPG - 87kB

niczii - 2007-7-15 kl 08:21

hemma, men den gick inte frivilligt upp på släpet, och inte ut från garaget heller för den delen. Det vart till o fästa bogserlina i den och tvinga ut den/upp den. Men det tog iaf inte mer än 1½ timme att få ut den or skjulet och upp på släp, så jag var glader :thumbsup:

HPIM0657.JPG - 79kB

niczii - 2007-7-15 kl 08:22

oj oj oj vilka underverk en ordentlig tvätt kan göra, den är ju tydligen svart under det 1cm tjocka lagret med sand, lera, och fett. Otroligt!:hello:

HPIM0662.JPG - 93kB

niczii - 2007-7-15 kl 08:23

Här ser ni den extrema sträcka denna motor har rullat.. :lolsign:

HPIM0667.JPG - 313kB

niczii - 2007-7-15 kl 08:25

Som sagt så står supran i mitt fingarage för mek på toppen, så den har inte kommit ut än, hoppas den rackarns delen kommer snart så jag kan kasta ut bilen och "köra" in alfan(menar nog snarare bogsera och tvinga in)

men men, eftersom man inte kan hålla sig så plockade jag in toppen till garaget och kikade lite, rooooost kan man säga, kammarna bortom räddning, det är rostporer ner i knockarna, ordentligt med dem också.

HPIM0668.JPG - 80kB

niczii - 2007-7-15 kl 08:27

Som ni ser så har förra ägaren inte ljugit när han sa att toppen var renoverad innan den ställdes av, helt rena förbränningsrum och klipp nya ventiler, ena kammen var bytt också, men vad hjälper det när man låter den ligga öppet och rosta.. suck....

HPIM0684.JPG - 78kB

niczii - 2007-7-15 kl 08:31

Införskaffade nya kammar igår, från björnbusens 2.0 nordmotor, dessa ligger på 9/9 i lyft, och turbons originalkammar ligger på 8/9 i lyft, alltså 1mm mer på insug. borde nog funka ypperligt. Dessa kammar har iaf inte rostiga knockar ;) däremot sitter det inget oljespår i dem för första lagerbanan, men det borde inte spela nån roll eftersom alla andra lagerbanor har oljehålet på samma ställe men inget spår heller, gäller även dom gamla kammarna.

HPIM0680.JPG - 384kB

niczii - 2007-7-15 kl 08:39

börjar bli bra sugen att köra in alfan i garaget, frågan är om man ska till biltema och köpa på sig några riktigt rejält feta pallbockar så man kan köra upp karossen sen och bara släppa ner framvagn/bakvagn/låda, och samtidigt hiva ur motorn. det vore ju iaf underbart det.

ska nog köpa mig 4st sådana

och sedan 1 sån, den kommer behövas för att enkelt fylla på/tömma axeln och lådan.

t16 - 2007-7-15 kl 21:15

De hade några riktiga rejäla pallbockar på micro förr, de kanske har dem än och fördelen med dem var att man kunde få upp bilen riktigt högt när man ville vara under förutsatt att domkraften räcker till förstås.

Var dina drev slitna? jag ville inte släppa dem då jag inte tittat på mina.

mvh

niczii - 2007-7-15 kl 21:34

mina drev är inte speciellt slitna, bara rostiga, får väl se till och blästra dem.. annars kan jag skicka dom till dig senare om det visar sig att du behöver dem.

Maffia Alfisti - 2007-7-15 kl 22:44

Ska bli kul att följa detta projekt. Tänk va mkt roliga bilar det står undangömda och bortglömda i allehanda garage. Spec i Italien :) ...skulle vara kul att åka på lite skattjakt nångång :ritaliead:

Kalle_alfaturbo - 2007-7-16 kl 01:04

Kul att du fått upp en projekttråd nu! Ska följas, lycka till!

niczii - 2007-7-16 kl 15:50

Gårdagens jobb, drog in alfan i garaget nu, och sedan började jag riva dän grejer från motorrummet. och här kan du tro att det var skitigt ;) hehe:lolsign:

HPIM0697.JPG - 404kB

niczii - 2007-7-16 kl 15:51

en MYCKET fräsch kylare, alla kontakter till spridare m.m. var dyngfräscha också, ser faneme nya ut, inuti alltså, utanpå så är dom ju jätteskitiga ;)

HPIM0700.JPG - 360kB

niczii - 2007-7-16 kl 15:53

inredning var som sagt inte speciellt fin, och det sitter en trevlig odör i inredningen också :banana: men råttorna hade iaf något att äta på(toarullen bredvid spolarvätsketanken ;)

HPIM0695.JPG - 317kB

niczii - 2007-7-16 kl 15:54

idag så ska motorn ut ur alfan, först ska den ner dock, så jag kan lyfta ut kardan, den ville inte riktigt ut igårkväll motorn.. uppdatering kommer ikväll eller imorn.

niczii - 2007-7-16 kl 17:47

dagens update: motorn står nu på backen och inväntar renovering, och främre kardan gav med sig efter mycket övertalning med spett och slägga, hade rostat fast lite ;) :lolsign:

[Ändrad 2007-7-16 av niczii]

HPIM0723.JPG - 353kB

niczii - 2007-7-16 kl 17:49

ett tomt motorrum, härligt :yes:

HPIM0726.JPG - 350kB

niczii - 2007-7-16 kl 17:49

och så självklart de obligatoriska alfa blinget på väggen

HPIM0717.JPG - 313kB

niczii - 2007-7-16 kl 17:50

var här kardan hade rostat fast, fick lyfta ur motorn med främre kardan på, bultade loss/övertalade den lite med släggan när motorn var ur

HPIM0721.JPG - 346kB

niczii - 2007-7-16 kl 17:52

ett tips, glöm inte denna jordstrumpa till chassiet, det blir så skämmigt då när man upptäcker varför motorn inte kommer upp nå mer ;)

HPIM0709.JPG - 343kB

niczii - 2007-7-18 kl 19:26

dagens jobb var att läcktesta toppen(ventilerna) eftersom den har vart nyrenoverad på firma innan den hamnade i skymmundan, bulta loss svänghjulskåpan samt svänghjulet och remhjulet på andra sidan för att kunna montera blocket i stativet.

gick bet på remhjulet dock, det var för stor bult för mig, hade 34mm hyllsa som störst, blir till o köpa en.. suck...

denna bild visar dom klipp nya ventilerna/fjädrarna/ m.m.m. niiiiice med fräscha grejer för en gångs skull :)

HPIM0728.JPG - 340kB

niczii - 2007-7-18 kl 19:27

inge slitage här inte, bara o slänga tillbaks i toppen, men nya shims blir de såklart, har ju bytt kammar :)

HPIM0730.JPG - 377kB

niczii - 2007-7-18 kl 19:29

läcktest, soppa i ett förhoppningsvis tätt förbränningsrum, efter cirka 30minuter syns de att det INTE var tätt, rann soppa genom ventilerna, inget genom styrningen/tätningen upp till kammen dock, men dom tätningarna är antika och så får ja nya med packningssatsen iaf så, dom byts.

HPIM0733.JPG - 338kB

niczii - 2007-7-18 kl 19:30

en av ventilerna läckte på engång, man såg t.om. nivån på soppan röra sig sakta men säkert..

HPIM0737.JPG - 379kB

niczii - 2007-7-18 kl 19:31

fräscha o fina tänder på både svänghjul och startmotor, trevlig med överraskningar ibland :thumbsup:

HPIM0746.JPG - 336kB

niczii - 2007-7-18 kl 19:32

enda sättet o få loss svänghjulet, är tvungen o lossa remhjulsbulten nu också, medans jag har något o spjärna emot med, men den var förstor som sagt.. får komma senare, :angryfire::angryfire:

HPIM0747.JPG - 339kB

niczii - 2007-7-19 kl 22:08

dagens jobb är att montera bort allt som sitter på blocket(utstickande) och eventuellt hinna med att öppna tråget. men den otroligt gigantiska muttern på remskivan var en baddare till att sitta, 1dl rostlösare senare och 2 meter järnspett att bända med så lossnade den och så även svänghjulet :yes:

spelar säkert ingen roll hur svänghjulet sitter, men jag gjorde en färgmarkering iaf, så nu finns de..

HPIM0749.jpg - 112kB

niczii - 2007-7-19 kl 22:09

perfekt o fälla undan nu när jag fått upp motorn i stativet, nu tar den nästan ingen plats alls.. sweet

HPIM0753.jpg - 89kB

niczii - 2007-7-19 kl 22:10

tog ett förefoto, såhär har motorn alltså setat i motorrummet i 12 år nu, var väl ett halvt decilitermått med grus o insekter i botten på tråget iaf...

HPIM0751.jpg - 106kB

niczii - 2007-7-19 kl 22:14

grejerna som bultades loss från blocket efter montaget av motorn i stativet, till vänster om bild är även 2 foder som var lösa så jag ryckte ur dem, o sen motorfästen och generator.

HPIM0760.jpg - 119kB

niczii - 2007-7-19 kl 22:15

det värsta fodret, hoppas de blir bra med slipning och honing, annars kanske man måste fräsa ur det, o köpa överdimensionerade ringar.. baah..

HPIM0764.jpg - 90kB

niczii - 2007-7-19 kl 22:18

rensat block, vickade sedan motorn upp o ner i stativet o bultade loss det extremt kladdiga tråget, såg efter det att packningen var nå riktigt kass kvalitetsshit, o den hade läckt som ett såll längs ena sidan.. kikade lite snabbt på turbon också, den var bra i lager, måste slipa rent kontaktytorna för vatten o olja bara, sen e den bra, men stången till wastegaten var kapad och förlängd med ny stång/ihopsvetsad, inte så konstigt att förra ägaren tyckte den gick bra. hahaha.. har för mig att han sa nått om över 1bar i ladd på originalmätaren iaf, vet inte hur exakt den är dock..

HPIM0768.jpg - 110kB

niczii - 2007-7-20 kl 22:20

öppnade upp tråget idag, hade bultat loss det redan igår, men hade inte fotat nått så.

HPIM0770.jpg - 115kB

niczii - 2007-7-20 kl 22:21

bort med allt e mottåt just nu :yes:

HPIM0773.jpg - 126kB

niczii - 2007-7-20 kl 22:22

rensat o klart, nästan, vände blocket o pillade ut sista kolven också, men fodrena som sitter kvar(2st) sitter som saaaaatan, nån som har nå bra tips??

HPIM0774.jpg - 121kB

niczii - 2007-7-20 kl 22:22

ordning o reda, ventilerna kommer senare hamna i påsar märkta med insug eller avgas o sen cylindernummer.

HPIM0776.jpg - 104kB

niczii - 2007-7-20 kl 22:24

veven och kolvarna såg ut att va i riktigt bra skick, inget mätt.
o de slutför dagens rapport, den som har bra tips om hur man bäst tar ur fodrena posta tack, vill strippa ur dem imorn också..

HPIM0778.jpg - 108kB

Kalle_alfaturbo - 2007-7-21 kl 01:45

Kui att du uppdaterar så mycket! Ang saker som sitter väldigt mycket fast så är ju ett gammalt beprövat knep Diesel. Kanske värt att testa? Lycka till!

niczii - 2007-7-21 kl 09:09

ok, måste ändå tanka på mig lite soppa i dunken, kan ta med mig lite diesel i minidunken då o testa, försökte dra på med minisläggan på sidan av fodrena för att inte skada kontaktytorna, men satans vad dom sitter, måste va fastkilade nere i packningsspåren, och ja, de uppdateras allt eftersom jag kommer nånvart, tyvärr så har jag fortfarande inte fått min racercherry såld, annars hade jag haft pengar till o köpa allt ja behövde till alfan.. surt :pottytrain: inte många kommentarer på projektet dock, men iofs har jag ju bara visat vad som rivs än, inte speciellt har ju hänt så :) hehe

Kalle_alfaturbo - 2007-7-21 kl 11:32

Quote:
Ursprugligen inlagt av niczii
ok, måste ändå tanka på mig lite soppa i dunken, kan ta med mig lite diesel i minidunken då o testa, försökte dra på med minisläggan på sidan av fodrena för att inte skada kontaktytorna, men satans vad dom sitter, måste va fastkilade nere i packningsspåren, och ja, de uppdateras allt eftersom jag kommer nånvart, tyvärr så har jag fortfarande inte fått min racercherry såld, annars hade jag haft pengar till o köpa allt ja behövde till alfan.. surt :pottytrain: inte många kommentarer på projektet dock, men iofs har jag ju bara visat vad som rivs än, inte speciellt har ju hänt så :) hehe

Det verkar som att du och jag har samma smak vad det gäller bilar.... Antar att du menar Nissan Cherry turbo? Jag har haft 4st (bla så hade jag "Hot wooken" innan björn Holmberg".

Har du en sådan till salu? Jag har letat som en dåre efter en bra Cherry så berätta gärna lite om den.

niczii - 2007-7-21 kl 16:00

har en till salu,
den är totalgenomgången i karossen vad gäller plåtlagning, det som är kvar är att byta dörrar och framskärmar om man vill ha den perfekt för o lacka den, är lite rost i underkant på dörrarna, o ett hål, skärmarna e knöliga men inte rostiga, annar finns de inge rost nånstans, allt är helsvetsat o INGET spackel på bilen än, måttot är så lite spackel som möjligt, allt är rakt på karossen, perfekt passform överallt trots massivt plåtarbete.

tyvärr rasade turbon på den idag(har vart på g länge, den har blårykit varje gång med stängt spjället vid ladd)

totalrenoverad motor och hemmaportad med 1,4mm uppslipning av sätena. alla slitagedelar bytta.

monterat t25turbo från 200sx(behövs bytas nu, dom brukar kosta cirka 2papp i bra skick) och 3,5" customavgasrör direkt på turbon ferrita system.

ställbar btr malpassi.

200sx spridare.

dubbla audi s4 intercoolers= garanterat svinkall :thumbsup:luft

polerade tryckrör a'la ferrita där o(har en polare på ferrita ;) )

har en vassare tändspole liggandes, fick problem med brända motstånd i hattarna med den dock, och har inte försökt mig på o hitta nå motstånd med bättre effekt.

sopptanken lagad och alla rör är nya.

laddtrycksmätare, oljetryck, oljetemp, lambda(vanlig suger som alla gör :wall: )

laddade 1,4bar innan turbon gav vika, men efter renoveringen av motorn med originalturbon så rök den inget alls, den gick klockrent, men när t25:an kom på så började problemet, det vart lokaliserat till att den fick olja direkt genom lagerhuset och ut i avgassidan, så det gick aldrig genom motorn.

har 2st extra motorer, extra låda och MASSOR med slangar tänddelar extra koppling turbo m.m. (massor m.m.)

alla originalprylar finns kvar, finns 13" slicks o köpa med för 200kr om intresse finns, har tagit reda på att alla cherryfälgar är lika, så bredda dig ett par 13" plåtisar från en cherry så passar dem.

ITG filter 70mm

H&R sänkfjädrar runtom sportmodellen.

alla dämpare bytta från gamla sunkiga oljedämpare till prestanda gasdämpare, den e stumm i arslet, så den inte reser sig lika mycket när man axar.

volvo 360glt lmm 9mm större än original har ja för mig.

rensad på inredning vad gäller mattor o dämpmaterial(allt finns kvar) sätena sitter i nu för att den nyligen besiktades för 2:a året i rad utan anm såklart ;) skatten precis betald o.

allt som har med bromsarna att göra är renoverat eller bytt, alla vätskor är bytta i bilen.

bilen är kontinuerligt servad och checkad av mig, går just nu på quakerstate racingolja 20w50

all el funkar.

all inredning är hel(har skruvat i ett tillfälligt stativ för mätare på konsollen, kommer bli 4st skruvhål i vinylen om man tar bort det.

bakre vindrutetorkaren bortplockad och igensvetsat. dragkroken bortmonterad och bilen omreggad. ankläppen bak är också bortplockad

riktigt fina säten original.

finns bilder på ALLT.

låt oss säga att den gick riktigt bra tills turbon rasade idag, drog på RIKTIGT bra, men saknar grepp i start som vanligt med framkrafs, de var där slicksen skulle komma in var det tänkt, men så lades den lagliga 402m racingen i västerås ner, och suget på att bygga vidare på bilen försvann med racingen :(

så alfan ska byggas för banracing, kinnekulla m.m. :cool:

bilen säljes för att det är FULLT på parkeringen hemma, och måste få plats i både utrymme och budget för alfan, så kom o beröva mig från denna fina cherry......:steering:

[Ändrad 2007-7-21 av niczii]

niczii - 2007-7-22 kl 21:42

dagens jobb(vart inte mycke tid i garaget idag inte) var att göra rent blocket, samt klarlacka det, då jag ville ha kvar alufinishen..

blocket tvättat nedan.

HPIM0784.jpg - 100kB

niczii - 2007-7-22 kl 21:42

och maskerat.

HPIM0787.jpg - 85kB

niczii - 2007-7-22 kl 21:44

klarlackat, inte för att man ser nån skillnad men, enda som syns är att bilden e blankare(är likadan skillnad i verkligheten så), men tanken är ju att klarlacken ska skydda mot korrosionen så att motorn håller sig längre, och är lättare att göra ren.

HPIM0791.jpg - 87kB

niczii - 2007-7-22 kl 21:46

en liten trevlig avslutningsbild bara, italienarna är duktiga på att pryda alla delar dom kan med loggor och stämplar :bananana: hehe

HPIM0793.jpg - 81kB

@155 - 2007-7-23 kl 15:27

Trevligt projekt du har påbörjat! Fick tillbaka min mekarlusta efter att ha tittat igenom tråden.

Vad är slutmålet? ban-dräpare, gat-dräpare eller nånstans mellan de båda tidigare alternativen?
Med tanke på cherry-specen du skrev tidigare verkar det som att du siktar på någon form av dräpare...

Gillar uppdateringarna med mycket bilder, perfekt för en bil-analfabet som jag...

fortsätt :smash: så fortsätter jag :drool: ...

niczii - 2007-7-23 kl 18:17

hehe, tanken är en banräcer, har aldrig kört på bana tidigare, och denna bil verkar lämpa sig alldeles ypperligt för det, bra chassi, bra bromsar, och turbo på köpet, o så fick man kärran för en mindre växelpeng nästan, cherryn var ett strippenbygge. bara nån vill befria mig från den nu så ja kan börja köpa renoveringsdelar till alfan :) ska ner o fixa lite mer med blocket nu tänkte ja, ska testa packningsborttagningsmedlet som dom säljer på firmor, har alltid skrapat förr.. nån gång ska va den första :thumbsup:

t16 - 2007-7-23 kl 19:06

Har du fått ur fodrena?

Prova att värma blocket i en ugn eller med ett par värmepistoler tills det är 60-80gr då aluminium utvidgas mer så kan fodrena släppa.

mvh

niczii - 2007-7-23 kl 20:49

fodrena är nu borta från blocket t16, de löste sig med diesel :kiss:

testade extremt frätande packningsborttagningsmedel idag, och resultatet vart som väntat, tog bort en del, men inte de som verkligen sitter, inte så oväntat kanske..

HPIM0794.jpg - 108kB

niczii - 2007-7-23 kl 20:50

nyinförskaffad ventilbågfjäderspännare eller vad ni vill kalla den, den är iaf äkta biltema :) hehe

HPIM0795.jpg - 100kB

niczii - 2007-7-23 kl 20:52

dock så ville inte den passa som tänkt, då fjädrarna sitter för djupt ner i toppen, och kanten är ivägen.. :angryfire::angryfire::angryfire:

men men, skamm den som ger sig, förbannad som man var så tog man fram en stump rostfritt rör och en vinkelslip och kom fram till denna geniala lösning, gjort 2st spår upptill i fästet också som var aningens för små, hammrade sedan in hyllsan i verktyget, satt som gjutet och gjorde jobbet :thumbsup: lite trångt vart de o pilla bort knastrena, men de gick..

[Ändrad 2007-7-23 av niczii]

HPIM0798.jpg - 85kB

niczii - 2007-7-23 kl 20:54

såhär organiserar iaf jag mina ventilkit, hjälper senare, + att man fortfarande har dem i ordning om man skulle välta ner dem eller så.

HPIM0799.jpg - 90kB

niczii - 2007-7-23 kl 20:54

här var de tomt.

HPIM0800.jpg - 102kB

niczii - 2007-7-23 kl 20:55

här också :wink:

HPIM0801.jpg - 92kB

Kalle_alfaturbo - 2007-7-24 kl 18:47

Ang Cherryn: Jag såg annonsen på Cherryn. Ringer dig i veckan så kanske jag kan komma och kika? /Kalle

niczii - 2007-7-24 kl 21:33

givetvis kalle det går alldeles utmärkt det, priset har gått ner 2papp för turboraset(gamla priset var 15), ska kolla igenom den imorgon så att inget har tagit skada av raset bara, försöker du pruta mer för att turbon rasat så skaffar jag en ny iställer och monterar själv och höjer priset 2papp istället, inget illa menat kalle, vill bara ha det sagt så du inte tror att du kan superpruta bara för att turbon rasade ;)

[Ändrad 2007-7-24 av niczii]

niczii - 2007-7-24 kl 21:36

då var det dags igen, som vanligt så uppdaterar jag som en galning, renoveringståg just nu ;) :steering:

bättrade på pinnbultarna lite

HPIM0803.jpg - 68kB

niczii - 2007-7-24 kl 21:37

renskrapade ytor nere vid fodrena, saaaatans vad svårtåtkomligt de va.

HPIM0805.jpg - 107kB

niczii - 2007-7-24 kl 21:38

och alla packningsytor på blocket har blivit skrapade också, var ganska lätt för en gångs skull

HPIM0807.jpg - 90kB

niczii - 2007-7-24 kl 21:39

och dom rostiga fodrena gick att rädda med olja och 2000papper, sedan honing, HURRA!!!! :worship::worship::worship:

vart ju riktigt bra t.om. trodde aldrig att de skulle bli så bra, med tanke på hur pass kammarna hade rostat igen..

HPIM0809.jpg - 82kB

niczii - 2007-7-24 kl 21:41

här har ni en mycket bra vänn till att dra rent ärjat aluminium, skitiga/rostiga bultar/gängor, samt aluminiumanslutningar med vatten i där det har bildats en massa kristaller, den biter dessutom MYCKET väl på sotavlagringar på ventiler och säten m.m.

och räddar era sotbrända kolvar också, biltema har verkligen lyckats med denna produkt, tyvärr har dom slutat med den blå som var lite finare om man bara vill putsa upp ytan lite.. oh well...

HPIM0811.jpg - 110kB

niczii - 2007-7-25 kl 15:43

om du tänkte ringa idag så har ja glömt mobilen på jobbet kalle, ring hem isf, 0220-10100

Kalle_alfaturbo - 2007-7-25 kl 19:46

Hej igen!

Ang Alfan: ser ju riktigt bra ut! Hur fick du lös fodrena föresten?

Ang Cherryn: Nej jag är inte mycket för att "skampruta". Vet mycket väl vad det kostar att hålla på med bilen som du gjort. Är bilen som du beskriver (vilket jag tror) Så är den väl värd pengarna du begär. Jag är borta nu, ringer framåt helgen.

[Ändrad 2007-7-25 av Kalle_alfaturbo]

[Ändrad 2007-7-25 av Kalle_alfaturbo]

niczii - 2007-7-25 kl 21:41

fodrena lossnade med diesel som jag hällde ner uppifrån och lät stå o dra över natten, sen lossnade ett foder av sigsjälvt, det sista fick jag vända blocket upp o ner för, o sen tog jag ett ½" förlängningsskaft o satt mot kanten av fodret på undersidan o klappade till lite lätt runtom upprepade gånger för att få ut de.

dagens jobb vart:

rensade garaget. var så jävla trött på hur lite utrymme jag hade nu, nu är det nästan så man kan springa genom garaget ju :)

tvättade av kedjekåpan, ärjig var den, skiter i o klarlacka den för att den ändå inte var så fin, och de kommer att blir en hel del grejor ivägen, så ja bryr mig helt enkelt inte om de.. toppen ska däremot lackas, samt insug.. och portas såklart ;)

förresten, glömde det, beställt alla delar jag behöver till motorn nu(eller iaf de mesta) men vevlagrena dyker inte upp förrän i mitten av augusti, dom ska starta en ny produktion bara för att jag beställde.. hehehe rockon!!:rockon:

förebild på garagets vänstra sida.

[Ändrad 2007-7-25 av niczii]

HPIM0818.jpg - 108kB

niczii - 2007-7-25 kl 21:42

efter städ, nu fick jag plats med oljedunkarna och supramotorn på sidan igen, så jag har lite arbetsyta vid bänken som det är tänkt!:rockon:

HPIM0819.jpg - 93kB

niczii - 2007-7-25 kl 21:43

kedjekåpa före tvätt.

HPIM0821.jpg - 108kB

niczii - 2007-7-25 kl 21:44

och efter, nu ska bara packningarna skrapas imorn, o sen dra rent oljekanalerna ordentligt, måste komma ihåg o köpa piprensare imorn.. MÅSTE MÅSTE!! (dom e suveräna, böjjer sig in i alla vråer och böjar i oljekanalerna)

HPIM0823.jpg - 97kB

niczii - 2007-7-27 kl 09:07

behöver lite tips, satt på nya ringarna på fodrena idag, och bankade ner dem med slägga och en 2"4:a :) hehe, nu ligger dom rätt rakt i blocket, men tycker inte att jag får till så att alla kanter har exakt samma höjdskillnad mot blocket.. nå tips??

AJ - 2007-7-27 kl 13:24

Lägg en stål linjal över blocket och mät höjdskillnaden med bladmått.

AJ - 2007-7-27 kl 13:41

Hmm inte så enkelt ändå.
I verkstadsmanualen står det att man ska använda ett verktg som bultas fast i toppens pinnbultar och belastar fodren, SEN ska man mäta med linjal över block & foder med bladmått. Jag antar att du inte har nåt sånt verktyg så du får väl använda fantasin, sök lite här på AP det finns några fiffiga lösningar, bl.a. ett rör över pinbulten med en stor bricka underst och så bara bulta fast den. Enligt handboken ska paketet dras åt 10-15NM.

För att försöka linjera fodren innan mätning kan du ju kanske bulta på en skrot-topp om du har nån.

Toleranserna enligt manualen är iaf: 0.01-0.06

niczii - 2007-7-27 kl 13:57

fick till fodrena tillslut, så nu ligger dem inom toleranserna, nu ska ja till o trycka i oljepumpen, sugit att den styr fördelaren bara, de innebär att jag måste kika på hur den ska sitta så tändningen blir rätt.. *kikar i manualen*

niczii - 2007-7-27 kl 14:40

insåg snabbt att de gick att rotera fördelaren 360grader, alldeles prima, bara o trycka på oljepumpen och fördelaren, då behövs inga riktmärken :)

niczii - 2007-7-27 kl 15:19

dagens jobb hittils, monterat veven, nedre kedjan, främre kåpan, oljepumpen, fördelaren och foder.

först ut är vev och kedja på bild, fin ny kedja.. ;)

HPIM0832.jpg - 99kB

niczii - 2007-7-27 kl 15:20

kåpan på plats efter 2 försök(gängpaj på en bult första försöket.. satans också) inklusive vattenpumpen.

HPIM0839.jpg - 83kB

niczii - 2007-7-27 kl 15:21

oljepumpen på sin plats, fördelaren och remhjulet samt vattenpumpshjulet likaså.

HPIM0840.jpg - 102kB

niczii - 2007-7-27 kl 15:22

fodrena på väg ner i blocket, krävdes en hel del övertalning med släggan och en 2"4:a

HPIM0828.jpg - 92kB

Kalle_alfaturbo - 2007-7-27 kl 15:46

Du håller ett bra tempo! Tänkte på en sak, hur länge fick du vänta när du beställde lager,ringar och packningar etc? Jag funderar på att göra en liknande operation som du gör, men vill inte riva ner för att sen behöva vänta i evigheter på delar.

niczii - 2007-7-27 kl 15:58

allt kom inom 2 dagar, förutom vevlagrena, dom kommer inte förräns i mitten av augusti.. urgh... så jag tappade lusten lite när ja kom så långt som jag gjort nu, får väl se till o göra klart toppen istället, och slipa rent oljetråget o lacka det medans jag väntar....

var noga o spar gummiringspackningen som sitter mellan block och främre kåpan(det som går till oljefilterhållaren) då denna inte följde med i satsen för mig iaf, hade redan kastat min.. snyft.. men de löste sig tack vare lokala meken som hade o-ringar hemma som passade, hoppas de e tätt nu :)

[Ändrad 2007-7-27 av niczii]

Low, Fat, GTV6 - 2007-7-27 kl 18:06

vart beställde du ringar i från? måste beställa nya till min då jag fick till vanliga 1,8:an:wall:

niczii - 2007-7-27 kl 18:08

från hallsta bildelar, har inte kontrollcheckat att delarna är till turbo 1,8:an än dock, men antar att de ska va rätt, då delar beställs efter regnummer o bilen är svensksåld så.. hallstabildelar köper sina grejer från meca.se ska ut o kika på ringarna o se om de står nå trevlig info på kartongen man kan söka på.

om man kikar enligt manualen och tabellerna som finns där så är fodrena av samma innerdiameter oavsett om du har vanliga 1,8 eller turbon.. dvs. 79,985 eller 79,995 eller 80,005 beroende på kvalitet/borrning(blå/rosa/grön)

edit igen.. hehe, lite mer kött på benen nu, det är tydligen så att vanliga 1,6 och 1,8 har 1,5/1,75/4 i ringtjocklek medans turbon har 1,5/1,5/3,5, den har unika ringar, och dom ringarna jag har hemma ÄR RÄTT!! så ring närmaste meca återförsäljare NU :smash:

tillverkare är sm germany- precision parts.. pfff.. whatever..

OBSERVERA ATT DET STÅR 1CYL PÅ KARTONGEN, du måste alltså ha 4st satser..

HPIM0842.jpg - 65kB

Low, Fat, GTV6 - 2007-7-27 kl 18:35

jo jag märkte idag att det var olika ring tjocklek, var svprt att få i vanliga ringarna. Får prova om adceneter kan få tag på, tror dom brukar köpa motor delar från samma ställe som meca å mekonomen

niczii - 2007-7-27 kl 18:40

http://www.sm-secure.com/pdf/katalog/alfa-romeo.pdf

du kan även kika på denna länk, det är tillverkarna av ringarna, är riktigt bra sida, dom har mycket information om kvaliten på godset, och i tabellerna så ser du exakt tjocklek/dimension/ profil på ringarna..

kalle, de är flera intresserade nu på cherryn, om du är intresserad så hör av dig och kom o kika i helgen, annars kan de nog tyvärr vara försent för dig :banana_thingy:

niczii - 2007-7-27 kl 22:01

var tvungen o springa ut till garaget en stund till, det gnagde i bakhuvudet då jag kände att fodrena inte var helt 100, så nu är det korrigerat, och alla foder ligger 100% plant åt alla håll, hade säkerligen rätat till sig av sigsjälvt med toppen bultad på, men man vill ju vara säker :)

imorgon ska jag försöka mig på följande:

fixa ihop gräsklipparen så den går, annars slår damen i huset nog ihjäl mig snart :bondage:

slipa rent oljetråget och lacka i svart hammarlack för tålighetens skull.

göra iordning toppen med inslipning av ventiler och försöka polera upp tätningsytorna med scotch brite eftersom det är ärjat just nu. nya tätningarna sitter redan på, men inte montera toppen då jag inte fått nå vevlager än, dvs jag kan inte montera i kolvarna/ringarna och klappa igen blocket för att sedan montera toppen.. surt.. :dunce:

Kalle_alfaturbo - 2007-7-28 kl 00:01

Ang Cherryn: Jag vill inte uppehålla dig, vill någon köpa bilen så låt dom göra det. Jag Kommer ha semester 1 vecka till och ska iväg med gumman, så innan dess kan jag inte komma förbi.

niczii - 2007-7-28 kl 12:59

sitter på en välbehövlig paus nu, har fixat klipparen och kört av hela gräsmattan, skrubbat rent ventilsätena och alla kontaktytor med scotchbrite och lite olja(vart skitbra lite förvånad faktiskt :thumbsup: ) klarlackat toppen och så har jag lagt i övre kedjan i främre kåpan, bara för att de ska ligga där sen när jag behöver den, och momentat om bakre ramlagret till veven för att kladda på gänglås, då låsbrickorna gick av när jag böjde loss dem vid isärplock.

senare idag så kommer det att slipas oljetråg(ska gömma toppen nånstans så de inte fastnar damm i lacken, vore surt..

o sen ska ja slipa in ventilerna och om jag hinner försöka trixa till ventilspelet med nya kammarna, så är toppen så gott som klar, ska bara gaypolera kåpan sen med autosol ;)

niczii - 2007-7-28 kl 16:50

sådan här skillnad kan det bli med lite scotch brite och olja och en väldigt avdomnad arm :) båda förbränningsrummens säten var lika fula innan.

HPIM0845.jpg - 95kB

niczii - 2007-7-28 kl 16:51

klarlackat o klar, dryg maskering vart de.. blää..

HPIM0848.jpg - 81kB

niczii - 2007-7-28 kl 16:55

här ser ni avgas/insugs sidans bultar, frågorna är 4

1:funderar på o byta ut dom gamla bultarna, brukar de bara vara att gänga ur dem o skruva in nya, eller är dom ingjutna??

2: bulten i övre halvan av bilden som är sne, ska det vara så från fabrik, för den ser så fint böjd ut, eller har den fått sig en känga bara??

3: ska de vara så att de inte sitter bultar i alla gängade hålen på avgassidan?? tycker de verkar skummt, jag har ju själv inte plockat ner toppen, så jag vet ju inte hur de ska se ut, och saknar sidan 47-58 i engine main mechanical avsnittet i verkstadsmanualen så det finns inge bilder o snegla på heller.. :wall:

4: kedjeslacken som man ska skruva in i de stora hålet i toppen vid kedjedelen saknas helt på min topp, nån som har ett komplett kit i nån gammal körd topp(nordmotor) som dom vill donera mig för en mindre summa pengar så jag kan montera kedjan rätt sen :)?

[Ändrad 2007-7-28 av niczii]

HPIM0855-1.jpg - 77kB

Gromyko - 2007-7-29 kl 00:08

Quote:
Ursprugligen inlagt av niczii
här ser ni avgas/insugs sidans bultar, frågorna är 4

1:funderar på o byta ut dom gamla bultarna, brukar de bara vara att gänga ur dem o skruva in nya, eller är dom ingjutna??

"Pinnskruvar" brukar jag kalla det...
Kontramontera två muttrar och dra loss bara.

2: bulten i övre halvan av bilden som är sne, ska det vara så från fabrik, för den ser så fint böjd ut, eller har den fått sig en känga bara??

Den är kass. Byt ut den.

3: ska de vara så att de inte sitter bultar i alla gängade hålen på avgassidan?? tycker de verkar skummt, jag har ju själv inte plockat ner toppen, så jag vet ju inte hur de ska se ut, och saknar sidan 47-58 i engine main mechanical avsnittet i verkstadsmanualen så det finns inge bilder o snegla på heller.. :wall:

Det ska vara pinnskruvar i alla hål, men det går lika bra med lösa M6S. Lite jobbigare att få packningarna i rätt läge utan pinnskruvar.

Berätta gärna varför du klarlackar motorn.
Den lär bli gul och tämligen läskig.

Undvik hammarlack. Det tål inte soppa och förmodligen inte olja heller.
[Ändrad 2007-7-29 av Gromyko]

[Ändrad 2007-7-29 av Gromyko]

niczii - 2007-7-29 kl 07:08

klarlackar för att de ska ta längre tid innan de börjar ärja på aluminiumet, de lär ju flagna bort inom ett år iaf, men klarlacken är iaf soppa/oljebeständig, och jag har klarlackat förr och värmen har inte gjort nå färgskillnad på den lacken jag använt hittils

och så är det lättare att hålla rent en klarlackad motor, då smutsen inte fastnar lika bra.

tack för svaren, ska ge mig på att dra ur samtliga bultar idag då(hoppas de går bra bara :embaressed: ) och sen ska ventilerna slipas in, och så ska jag lägga i kammarna och ställa spelet, den finns de risk att det är dags att pusta kåpan.. dryyyyyygt

[Ändrad 2007-7-29 av niczii]

niczii - 2007-7-29 kl 20:59

avlägsnat kassa pinnbultar och gängat om dom som var ok

HPIM0857.jpg - 91kB

niczii - 2007-7-29 kl 21:00

här drogs samtliga bort(läsa skruvades, hur skulle de se ut om man drog ut dem :lips: )

HPIM0859.jpg - 96kB

niczii - 2007-7-29 kl 21:01

ventilerna är inslipade, insugssidan inshimsad, avgas måste vänta, har inte shims som passar. dreven ska slipas rent och monteras efter detta, men sen är det bara o vänta på vevlager iprincip.

HPIM0860.jpg - 106kB

niczii - 2007-7-29 kl 21:02

så då råkade nått sånt här lossna, kan de tänkas vara ett främre ok kanske ;) ska blästras rent är tanken, o de lär ju behövas på resten av framvagnen också.

HPIM0863.jpg - 99kB

niczii - 2007-7-29 kl 21:03

som ni ser, här behövs nog de bytas en del/blästras m.m... huuuga va jobb det är här..

HPIM0864.jpg - 113kB

niczii - 2007-7-30 kl 17:50

drog loss det andra ok:et idag, bak är det så jobbigt, ska ta o dra bort det när hela bakvagnen är nere istället, idag så shimsade jag in avgassidans ventiler, och insåg att dom 3 shims som är fel bara måste tas ner lite, har en polare som jobbar på metallindustri, dom har slipar o sånt shit, hoppas han kan fixa de :)

annars blev de inte så mycke av idag egetligen, ska softa lite idag tänkte ja, drygt o behöva vänta på vevlagrena för o kunna fortsätta på motorn, kanske gör iordning insuget lite imorn eller så, har iaf kontrollcheckat att spridarna klappar som dom ska..

dags o beställa renoveringssatser till ok:en snart kanske, måste bara se till o få dem blästrade först :)

niczii - 2007-8-1 kl 15:30

inte mycke mek har skett just nu, väntar lite på vevlagrena om ja ska va ärlig, o så måste ja få till shimsen också.. orka slipa ner dem till rätt storlek, tar ju hundra år..

men har testat så att alla spridare funkar iaf, borde göra iordning insuget, men har inte orkat än, känns som om de skulle behöva blästras nästan..

Gromyko - 2007-8-1 kl 20:14

Jaha, ja...

För mig tog det ungefär tre sekunder att kapa bort en tiondels millimeter på "shimsen".

Känsliga läsare varnas:

1. Ta en gammal ventil, eller nåt annat som gör att "shimset" inte ramlar av.

2. Montera en kapskiva i vinkelslipen.

3. Håll fast "shimset", med hjälp av ventilen, i rät vinkel mot kapskivans sida och starta vinkelslipen några sekunder.

4. Nu har några tior försvunnit. :rockon:

Noggrannare än så är det inte. Det MÅSTE inte göras i en riktig slipmaskin.

Finliret tar man med fin smärgel på en plan yta.
----------------------------------
När det gäller lager så hade jag tagit en seriös titt på CL-77.
Har aldrig rasat en maskin med såna lager.
När du börjar skruva upp laddtrycket (Det kommer du att göra, tro mig...) så är det himla bra att ha riktiga vevlager.

Pages:  1    3  ..  24