AlfaPower

NiCzii's 75 turbo vems - SÅLD!

Pages:  1  ..  21    23  24

24-Seven - 2009-4-25 kl 08:15

Quote:
Ursprugligen inlagt av niczii
har kört med nya turbon, och det går snålt direkt när turbon börjar ladda, har inte hunnit med att mappa om bilen än, men nu när jag fick tag i spridarna såpass snabbt så tänkte jag byta spridare direkt bara istället, och mappa om helt o hållet med nya spridarna.

hur snålt kan man gå innan saker o ting börjar brännas sönder/smälta i motorn?

Inte speciellt mycket (vid full belastning) du bör förmodligen ligga lite fett runt 0,96-0,97 vid full belastning. Någon stans uppåt 1,2 skulle jag bli orolig... Har du någon ETG, så du kan se vad som händer med tempen?

Grym "bygga bur" FAQ förövrigt!:rockon: Underlättar enormt nu när man skall bygga!

jol - 2009-4-25 kl 08:36

Maxeffekt för bensin ligger på lambda 0.85-0.9

niczii - 2009-4-25 kl 11:41

räknade lite på om man ska ligga "safe" på lambda så ska det vara 1,05-1,15 nånstans, då får man lite kylning på kolvarna med soppan också, och det är där jag låg innan nya turbon, fick tag i fuelrail+spridare från en evo3 idag, mdl510=510cc spridare, ska nog räcka till :) så ska meka lite med brukisen idag för att få bort ett obehagligt klonkade från framvagnen, o sen ska det mekas fuelrailfästen till alfan för att kunna leka lite på skokloster/gelleråsen :evil:

egt under ladd ~750-790gr

egt under tomgång ~450gr

[Ändrad 2009-4-25 av niczii]

24-Seven - 2009-4-25 kl 18:59

Quote:
räknade lite på om man ska ligga "safe" på lambda så ska det vara 1,05-1,15 nånstans, då får man lite kylning på kolvarna med soppan också, och det är där jag låg innan nya turbon, fick tag i fuelrail+spridare från en evo3 idag, mdl510=510cc spridare, ska nog räcka till :) så ska meka lite med brukisen idag för att få bort ett obehagligt klonkade från framvagnen, o sen ska det mekas fuelrailfästen till alfan för att kunna leka lite på skokloster/gelleråsen :evil:

egt under ladd ~750-790gr

egt under tomgång ~450gr

[Ändrad 2009-4-25 av niczii]

För att ligga safe på en turbomotor, bör man nog ligga runt lambda 0,9 vid fullt ladd (för att få lite extrasoppa som kyler kolvarna), över lambda 1 är nog lite snålt...

Eller så har du kanske en omvänd skala på din bredbandslambda, jämfört med min:rolleyes:

Blir nog kanon med spridarna, körde 380cc spridare på den 2L kompressor motor som sitter i min super seven, vilket räckte till en bit över 200hk, så dina 510cc bör räcka till strax över 300hk.

niczii - 2009-4-25 kl 19:57

självklart så var man snurrig i kolan, tvärtom skulle det ju vara givetvis, den ligger på 1,15~ med originalspridarna och nya turbon, och den SKA ligga på 0,86ungefär för att jag ska vara nöjd.(under ladd)

men nog med det, nu är evo3 rail+510cc spridare inköpt och monterat, har spenderat eftermiddan/kvällen med o meka spridare, och fästena är klara och railen sitter på plats, måste fixa en 8 till 6mm övergång för soppareturen bara, men annars är allt klart, så blir till o fixa övergången imorn och sen dra igång motorn på en omställd mapp(halva soppan rätt precis) och börja tuna in bilen tills skokloster/gelleråsen.. vrom vrom!

DSCN0347.jpg - 186kB

Kalle_alfaturbo - 2009-4-25 kl 21:29

Att köra 0.85-0.89 är bara dumt och onödigt. Kör lite fetare och få bättre kylning. 0.77-0.81 på fullast är mera rimligt.
Mer effekt i teorin med snålare blandning, men inte i praktiken.
(så länge man inte kör med lmm och lurar boxen att skicka på mera tändning när man sänker soppan).

Jag har personligen testat på en 700 hk maskin, och det skiljde 10-20 hk mellan väldigt snål blandning, och jättefet...

Men gör som du vill..

niczii - 2009-4-26 kl 15:42

har grovmappat bilen idag, och testkört(har lite mappning kvar o göra på 80-100kpa området) och den går som ett skollat troll nu!

de lustiga är att min hightech dyra laddtrycksmätare visar 1,3 bar, och sprutet visar 200kpa(1bar), litar till 100 på sprutet, mätaren visar nog käpprätt åt skogen. hade lika gärna kunnat haft en feltemamätare, den hade visat lika fel :dunce:

måste göra nått åt ventilationen i kupén dock, det är vaaaarmt, antingen scoop på plasten i dörrarna för o få in luft utifrån, eller så får man koppla förbi ventilen(kran) på värmepaketet, för den kan baneme inte hålla tätt, det går varmt vatten UT ur paketet också, fast den står i stängt läge, dock inte lika hett som när den är öppen, så troligen läcker den igenom lite lagom.

sam_h - 2009-4-27 kl 19:16

Fick en hänga med på provtur idag. fyjävlar vilken dödsmaskin!:revs: är glad att min 3.0a är original.

niczii - 2009-4-27 kl 19:19

:evil::steering:

Kohle - 2009-4-27 kl 19:21

Grattis!!

:worship:

NZORIKKO - 2009-4-27 kl 20:59

Quote:

måste göra nått åt ventilationen i kupén dock, det är vaaaarmt, antingen scoop på plasten i dörrarna för o få in luft utifrån, eller så får man koppla förbi ventilen(kran) på värmepaketet, för den kan baneme inte hålla tätt, det går varmt vatten UT ur paketet också, fast den står i stängt läge, dock inte lika hett som när den är öppen, så troligen läcker den igenom lite lagom.

Ett ganska vanligt fel tror jag. En enkel åtgärd är att justera efter vajerhöljet så att kranen stänger helt på sommaren och i läget som din står nu för vintervärme. Dyk in bakom vreden och fixa det innan lördag.

niczii - 2009-4-28 kl 05:08

har stängt kranen helt manuellt(direkt på kranen med handen alltså, och den släpper ändå igenom värme, så den är nog trasig, måste fixa en annan kran och sen återställa slangarna, men det är ju iaf inte nödvändigt förräns till hösten nu så, har kopplat förbi hela värmepaketet genom o vända tillbaks slangen från t-kopplingen bakom motorn direkt till pumpen.

jol - 2009-4-28 kl 07:25

Även om kranen är helt stängd så släpper den igenom lite vatten, iaf på den Vw värmekranen jag kollade på i förrgår.
En slits i kulventilen så det aldrig blev helt stopp, har säkert nån bra funktion.

t16 - 2009-4-28 kl 08:49

Grattis!

Vad var det för mätare förresten?

Kalle_alfaturbo - 2009-4-28 kl 09:37

Kul att du börja få fart på bitarna! Hur tycker du turbon funkar? Stor skillnad jämfört med förra året? Hur är responsen?

niczii - 2009-4-28 kl 14:50

responsen är lika fin som tidigare turbo, kör också med en laddtrycksstyrning som gör att turbon snurrar upp fritt utan motstånd till uppnått ladd för att sedan smiska på för fullt, istället för att sega upp i ladd.

skillnaden i effekt är som en helt annan bil, helt klart.

var autometer procomp.

Kalle_alfaturbo - 2009-4-29 kl 12:47

Quote:
responsen är lika fin som tidigare turbo, kör också med en laddtrycksstyrning som gör att turbon snurrar upp fritt utan motstånd till uppnått ladd för att sedan smiska på för fullt, istället för att sega upp i ladd.

skillnaden i effekt är som en helt annan bil, helt klart.

var autometer procomp.

Kul att det funkar bra som jag trodde med mitsubishiprylarna. Jag ska försöka få igång Gtv-n nästa vecka så får vi se om även jag bli poossitivt överaskad.

På min brukis (svart 75 Turbo -87 :wink:) Så sitter det en 16T turbo som jag verkligen inte gillar. Tror att 16G har bättre respons trots att den är större). Får kanske byta till en sådan på den med...

Vad kör du för laddtryckstyrning? Hydroscand? Bifoga gärna bild..

niczii - 2009-4-29 kl 14:51

en mässingsklump med kula+fjäder+justerskruv, lokalt ihopmekad och billig :)

är även ett litet pyshål på den efter kulan, vilket är det som gör att man inte ger wastegaten nå mottryck förräns uppnått ladd.

Kalle_alfaturbo - 2009-4-30 kl 00:54

Låter smart!

niczii - 2009-4-30 kl 16:19

bilen tvättad och vaxad :lips:

blir mindre luftmotstånd då inför resan till skokloster/gelleråsen ;)

DSCN0349.jpg - 154kB

niczii - 2009-5-2 kl 19:12

var gelleråsen idag, bilen gick skitfint till skokloster och idag på banan, började skorra i lådan senare under dagen när 2:an skulle i ett flertal ggr, får ta o kika över kopplingscylindrar om dom verkligen rör sig som dom ska, och sen lyckades man skjuta avgassystemet rakt av vid en svetsskarv :lips:

men men, allt som allt en bra dag, och inga direkta missöden ändå, trots stort tillskott av effekt i motorn och första banplågningen med ökade laddet/nytt grenrör.

licenskursen är ju också avklarad, då det var den som togs omhand om idag, så det blev många långa pass med bilen på eftermiddagen, bilder dyker nog upp senare på avgassystemets klyvning. men skulle nog tippa de blir flexskarv under bilen nu, annars lär de hända igen :ritaliead:

bästa idag var helt klart en bratt i ferrari som stormade in i helikopter o körde av banan om o om igen, och vart frånåkt av diverse 75ts spisar :hello:

Tipo - 2009-5-2 kl 19:15

"bästa idag var helt klart en bratt i ferrari som stormade in i helikopter o körde av banan om o om igen, och vart frånåkt av diverse 75ts spisar"

Word! :bananana:

niczii - 2009-5-6 kl 17:18

skärmen bortplockad(och uppmärkta fästpunkter innan start för att underlätta för en själv)

DSCN0376.jpg - 175kB

niczii - 2009-5-6 kl 17:19

ungefärlig luftningsspalt baktill(breddning 50mm) kommer bli hålat och med galler för att släppa ut värmen från bromsarna bakåt

DSCN0378.jpg - 139kB

niczii - 2009-5-6 kl 17:20

breddning påbörjad, 50mm spalt upptill.

minskar ner framåt för att möta upp mot lyktorna.

DSCN0379.jpg - 185kB

sam_h - 2009-5-6 kl 17:38

Ska bli jäkla coolt och se hur det blev sedan. :thumbsup:

Alfa danne - 2009-5-6 kl 18:51

Skall bli intressant att se hur bra detta blir, om det blir kanon skulle man ju kunna gjuta av dom i glasfiber, så blir det lättare.
Lycka till.

niczii - 2009-5-6 kl 20:24

nu börjar man fantisera, skärmar+huv+baklucka i glasfiber :drool:

hox - 2009-5-6 kl 20:32

Quote:
nu börjar man fantisera, skärmar+huv+baklucka i glasfiber :drool:

Bara att plasta på, döenkelt ;)
H

niczii - 2009-5-7 kl 18:10

breddningen på förarsidan klar(ska till ventilationshål bak o slipas o spacklas o målas givetvis :P )

DSCN0381.jpg - 133kB

niczii - 2009-5-7 kl 18:11

o snett framifrån så man förstår lite hur de ser ut.

DSCN0382.jpg - 138kB

jol - 2009-5-7 kl 18:25

Coolt :) Ta några fler bilder så man ser helheten fram- och bakifrån!

Alfa danne - 2009-5-7 kl 18:56

Eller vad sägs om att göra en kil bakom hjulet med? tillbaka till noll, och sen släppa ut luften genom gälar eller galler där?
Annars ser det ut som att man måste bredda dörrarna med, för att det skall se bra ut.

MaZ - 2009-5-7 kl 21:02

Varför breddar du?

niczii - 2009-5-7 kl 21:15

för att inte banfälgarnas däck ska ta i skärmkanterna?

Maffia Alfisti - 2009-5-8 kl 00:11

Ser ballt ut! Lite E30 M3 breddning över det hela.

Håller med "Alfa Danne" om att det kan bli snyggare om skärmen går tillbaka in igen efter hjulhuset. Inte nödvändigtvis hela vägen tillbaka. Skulle kanske se ballt ut med 1dm ventilationsspalt med nått svart nät före dörren.... Du får prova dig fram helt enkelt :rolleyes:

Ska bli spännande att se slutresultatet :thumbsup:

PS: Många Daniel i denna tråden just nu :)

[Ändrad 8-5-2009 av Maffia Alfisti]

Lite insperation

Maffia Alfisti - 2009-5-8 kl 00:32

Var nått sånthär jag spånade i i inlägget ovan. BMW... PFFFF :rolleyes:

Lite mer breddning

"Vanlig" evo breddning

Lite Integrale såklart.

[Ändrad 8-5-2009 av Maffia Alfisti]

NZORIKKO - 2009-5-8 kl 06:35

Du skulle ha få vinkeln på plåten du svetsat dit att inte vara helt horisontell genom tex kapa bort mer i ovankant av kvarvarande skärm. Det blir för tjockt att spackla till en sån form.

freda155 - 2009-5-8 kl 06:49

Jag hade problem med att mina däck tog i i framkant i hjulhuset. Det löste jag genom att shimsa ut framskärmen fem centimeter i den punkt där den sitter ihop med kofångaren.

Den röda Evo-75:an med Zender-fälgarna:

Bild 10.png - 12kB

niczii - 2009-5-9 kl 11:49

lite bredare vinkel, så man ser hur de ser ut mer.

DSCN0389.jpg - 169kB

niczii - 2009-5-9 kl 11:50

passagerarsidan också klar.

DSCN0393.jpg - 162kB

niczii - 2009-5-9 kl 11:50

o i lägre vinkel framifrån så man ser mer hur den följer gamla linjen.

DSCN0392.jpg - 131kB

jol - 2009-5-9 kl 13:24

Snyggt att följa skärmbreddaren neråt innan du fortsätter bakåt

Bjurman - 2009-5-10 kl 13:09

Breddning kan göras fram o bak

utan att det förändrar så mkt ...

min bil på bilden är breddad 100 mm

bredare dideon och längre bärarmar krävde det ...:steering:

66widebody.jpeg - 36kB

niczii - 2009-5-13 kl 19:58

nu är iaf avgassystemet ihopsvetsat igen. breddning pågår sakta men säkert....

BennySteen - 2009-5-14 kl 14:25

Hans , har du breddat de-dedionen ?

och drivaxlarna , ramlar dom ur ?

palle - 2009-5-14 kl 16:56

Quote:
Ursprugligen inlagt av BennySteen
Hans , har du breddat de-dedionen ?

och drivaxlarna , ramlar dom ur ?

Jag gissar att han andvänder drivaxlar från 535'an för de har samma delning på knutar, till turbo och 3,0, och är 40mm längre per styck. sedan har väl Hans skivorna på utsidan naven, om jag minns rätt.

niczii - 2009-5-18 kl 20:01

skärmarna är nu primade, spacklade o slipade så det ser dugligt ut, ska eventuellt dra en vända lack ikväll, annars blir det imorgonbitti, och sen ett till lager imorgon kväll, så ska det vara torrt tills onsdag så bilen är körbar igen.

Kalle_alfaturbo - 2009-5-19 kl 15:35

Breddningen ser riktigt ball ut! Du får ta några fler bilder =)
Ska du bredda något i bak också?

niczii - 2009-5-19 kl 17:55

än sålänge är det inte planerat att bredda bak, får se om däcken tar i eller inte :) hehe

idag monterades avgassystemet som är ihopsvetsat igen, och kopplingen luftad, och sen är skärmarna färdiglackade.

niczii - 2009-6-3 kl 15:26

lite vems hjälp kanske?? har fått ett underligt ryck i bilen vid 4000 varv under laddtryck, rycker till duktigt under en halvsekund, ungefär som att den klipper tändning eller soppa under en kort stund, för att sen fortsätta ösa på igen.

det var inte tidigare, men undrar om någon stött på något dylikt med ett sprut tidigare, ska logga fenomenet senare i veckan tänkte jag, för att se vad det är som dippar för mig.

Henrik Magnusson - 2009-6-3 kl 16:44

Inga tips tyvärr, men det där låter ju mycket likt vad som händer på min 164... (Här: http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27535 )
Hoppas nån kommer med en lösning!

När får vi se bilder på färdig breddning då? ;)

jol - 2009-6-3 kl 22:55

är det nån skillnad på gasen i botten-laddtryck, eller 3/4 gas-laddtryck? ääh logga lite så ser du nog nästan direkt :)

niczii - 2009-6-6 kl 13:02

tyvärr är batteriet i laptopen utdömt så det gick inge vidare o logga nått, men körde lite manuellt och kikade, om man fegar upp laddet så ger det soppa som det ska till 190kpa~, men såfort det börjar nudda 200kpa sträcket så får den ALLDELES för lite soppa, lambda ~1,27 och skillnaden i mappen är jämna steg för varje 0,1bars laddtryck, så det är inte mappen det är fel på, misstänker att soppapumpen inte orkar leverera fram tillräckligt med soppa bara. eller vad tror ni som har labbat mer med sånt här än jag har?

granath - 2009-6-6 kl 13:04

Hur går det med skärmbreddningen? Eller har jag missat nått?

niczii - 2009-6-6 kl 14:58

den är klar för länge sen, men fotade inte vid tillfället. då det var dammigt i garaget och det vart skitbilder, ska bara komma ihåg o fota av skärmarna liksom :)

Kalle_alfaturbo - 2009-6-9 kl 17:47

Quote:
tyvärr är batteriet i laptopen utdömt så det gick inge vidare o logga nått, men körde lite manuellt och kikade, om man fegar upp laddet så ger det soppa som det ska till 190kpa~, men såfort det börjar nudda 200kpa sträcket så får den ALLDELES för lite soppa, lambda ~1,27 och skillnaden i mappen är jämna steg för varje 0,1bars laddtryck, så det är inte mappen det är fel på, misstänker att soppapumpen inte orkar leverera fram tillräckligt med soppa bara. eller vad tror ni som har labbat mer med sånt här än jag har?

Vad har du för soppapump?

niczii - 2009-6-10 kl 21:43

splitter ny originalare :lips:

Kalle_alfaturbo - 2009-6-11 kl 11:03

..

[Ändrad 2009-6-11 av Kalle_alfaturbo]

Kalle_alfaturbo - 2009-6-11 kl 11:05

Ok, men det är nog högst tveksamt om den klarar av att mata dom spridarna någon längre tid med bibehållet soppatryck? Har du möjlighet att mäta soppatrycket under last så kan du ju lätt se om det är något i systemet som inte orkar med. Orkar inte pumpen så kommer trycket att dala. samma sak om det är något problem med regulatorn.

Men du har inte ett tändningsrelaterat problem då? Någon spole som är på g, eller problem med triggersignal eller jord etc?

Jag har ett nästan identiskt fäste för min triggergivare som du har, och det funkade inte alls med mitt Microtech iaf. Verkar inte gå att kompensera för placeringen så mycket i sprutet. Men din har ju funkat tidigare så..

niczii - 2009-6-11 kl 11:27

har ju funkat finfint sen tidigare, så det är nog inte triggern, tror det är relaterat till mapsensorrangen i sprutet faktiskt, dom som kan sitt i vems-sprutsvärlden säger att man max ska ha några 4-5värden i offset till mapsensorn, jag har 30,* vilket tyder på att jag valt fel sensorstorlek i mjukvaran säger dom. ska skruva upp boxen idag och kolla på mapsensorn vilken storlek det egentligen sitter(skrev bara in den storlek som jag beställde liksom)

om det inte löser problemet så är det nog pump som är nästa steg.(kommer iaf byta pump under vintern hade jag tänkt)

niczii - 2009-6-11 kl 17:09

mapsensorn var felkalibrerad, hittade på kvittot, och där står det 300kpa, men i själva verket så sitter det en 400kpa sensor, så nu är offseten på 6,25 ist. för 30,25.

måste mappa om hela mappen nu dock, den stämmer inge bra längre :) hehe

ska ta mig an att fixa mappen i helgen, och så får vi se om pumpen orkar, den orkade ladda 1,35bar på 5:an på 2800 varv under längre period iaf, frågan är om den räcker till senare i varvtalen, måste testas.. någon som har en turbomotor som skulle kunna vara snäll o slänga upp eran VE-table här på min tråd, så man kan få se hur ni har lagt "systemet" på erat överladdsområde i mappen, mitt ligger just nu rakt av samma värde från 0varv-6800varv, och ökar succesivt för varje hg laddtryck.

t16 - 2009-6-11 kl 21:37

Insugskam framflyttad.

ve.bmp - 780kB

t16 - 2009-6-11 kl 21:44

Jag ligger på 15-16 afr upp till 90 kpa, sen 14,5 till uppåt 140 kpa sen fasar jag över mot 12,5 som jag behåller uppåt.

Liite fetare närmare maxvarv.

Avgastempen har inte gått upp så högt att jag behövt feta på mer, laddar 1,4 bar som sjunker till närmare 1,3 bar på högre varv(liten turbo).

Max varv 6500.

niczii - 2009-6-12 kl 05:30

ok, får efterapa din mapp lite i "utväxlingen" som sker med varvtalet på överladdat område, så man får nått o gå på lite grovt.
tack för bilden, de ska mappas i helgen och även isolera av kopplingscylindern, då jag kommit fram till att det är värmen i motorrummet från det 4ggr större grenröret som gör så att kopplingen jävlas med mig o skrapar 2:an o 3:an, för det sker bara efter en längre repa med konstant laddtryck, kör man på bana så är det hela tiden nästan.

jol - 2009-6-12 kl 09:01

Läst på vemsforumet om dina mapsensor-äventyr. Du kan ju använda delar av mappen iallafall, om du hade mappat 60kpa som egentligen var 45 kan du använda datan på den raden till 45.

Klistra in hela mappen i excel, använd megalogviewer för att kopiera ur den.
Under "view" välj "show tuning console" och sen du din msq, markerar allt och högerklickar. Tycker megalogviewer har mycket bättre funktioner för att ändra i mappen.

Räkna om y-axelns skala till rätt insugstryck intill mappen i excel så har du en mapp där att utgå från. Visserligen med lite tokig skala men du kan ju plocka rader ur den och lägga in i din nya så behöver du bara fylla i de insugstryck du saknar :clap:

[Ändrad 2009-6-12 av jol]

niczii - 2009-6-12 kl 14:33

typ nå sånt jag hade i tanke.

niczii - 2009-6-13 kl 13:13

nu är bilen grovmappad, går för fett på undertryck vid låga varv fortfarande, och lite väl fett på fullt ladd, men det är en helt ok mapp o köra på just nu, tills jag fått batteri till laptopen och kan logga en körning för att sedan göra lite mer ordentliga justeringar.

var ute o spann lite ringar o sånt där roligt, för o fira lite ;)

edit: pumpen räcker till också, så det var inga probs. och så har jag en fråga till folk som har isolerat av lite rör, skulle vilja ha smala "isoleringsrör" som man kan trä över bromsledningar/kopplingsledningar o dylikt som pallar några hundra grader, vart fixar man det?

[Ändrad 2009-6-13 av niczii]

alfafred - 2009-6-13 kl 22:54

min erfaring med original 75 turbo pumpe på 75 turbo 1,2 bar ladetrykk: "safe" map, flat max effektkurve fra 5000 til 7000, 237 hk på spindler, mer effekt umulig for da blir blandingen mager. Løsning kraftigere pumpe 044.

niczii - 2009-6-14 kl 07:36

det kommer bli en kraftigare pump i bilen i vinter, en bosch 044, eller en nått motsvarande.

niczii - 2009-6-17 kl 17:30

nu har jag fått laptopbatteriet och har gjort separata loggar för sugavdelningen, och överladd-avdelningen, så nu är det bra mycke bättre mappat, men bättre kan det bli.

Henrik Magnusson - 2009-6-17 kl 19:02

Quote:
och så har jag en fråga till folk som har isolerat av lite rör, skulle vilja ha smala "isoleringsrör" som man kan trä över bromsledningar/kopplingsledningar o dylikt som pallar några hundra grader, vart fixar man det?

Din lokala elfirma har en typ av strumpa som används för att värmeisolera ledningar till infällda spotlights. Billig och mycket möjligt att den klarar ett par-tre hundra grader. Kolla på det!

jol - 2009-6-17 kl 20:44

hydroscand har en värmestrumpa, men den kostar två armar och ett ben. Har du inte lite avgasbandage övers?

niczii - 2009-6-17 kl 21:31

orka linda avgasbandage på tunna kopparledningar :rolleyes:

hoppades på någon smidigare form av lösning liksom :yes:

niczii - 2009-7-23 kl 10:43

slog lite avgasbandage runt huvudkopplingscylindern idag och hoppas att det ska var orsaken till skrapet som blir efter längre tids påtryckningar med värme från turbon, KAN också vara slaven bak vid lådan som blir för varm från avgassystemet, tänkta ta med mig det som är kvar av bandaget och palla upp den på kinnekulle och vira runt några varv där också, den skrapar aldrig om man inte har gett fullt ladd 15+sek, eller man kör på bana och pressar hårt i en 15min+, då börjar grejerna blir för varma så att cylindern troligen expanderar och förlorar slaglängd på kopplingen.

har också plockat in den nya kupéfläkten i 75:an och det låter inte som ett 3:e världskrig längre, och fläkten flåsar på igen som vanligt :rockon:

granath - 2009-7-29 kl 21:14

Ska bli mycket trevligt att se denna bil in action på Kinnekulle. Hoppas allt kommer lira bra för dig.

niczii - 2009-7-30 kl 07:13

det enda som är nervöst är bromsarna, då jag inte har haft pengar över för bättre belägg till bilen, därför kör jag i b-klassen på kinnekulle :)

Kalle_alfaturbo - 2009-7-30 kl 13:25

Quote:
det enda som är nervöst är bromsarna, då jag inte har haft pengar över för bättre belägg till bilen, därför kör jag i b-klassen på kinnekulle :)

Vad är det för typ av belägg?

niczii - 2009-7-30 kl 15:07

mintex standardbelägg, real shit:pftroest:

granath - 2009-7-30 kl 16:53

Quote:
mintex standardbelägg, real shit:pftroest:

That´s the real shit...:thumbsup:

Jag hoppas då pch andra sidan att jag får mina nya belägg i morgon så att jag kan byta ifall det blir så bra väder att jag lyckas med att äta upp dom som sitter på nu. Men sådan tur har man väl inte att det blir bra väder

Olle_B - 2009-7-30 kl 17:46

Snart 3 månader sen du la upp bilder! jag vill se breddningen!!! :rolleyes:

niczii - 2009-7-30 kl 17:53

lugn lugn, bilder kommer imorgon när jag tvättar av bilen ;)

niczii - 2009-7-31 kl 07:14

breddning 1

DSCN0601.jpg - 164kB

niczii - 2009-7-31 kl 07:15

2

DSCN0603.jpg - 179kB

niczii - 2009-7-31 kl 07:15

3

DSCN0600.jpg - 181kB

granath - 2009-7-31 kl 12:48

Rally breddning ala Lancia:rockon:

niczii - 2009-8-4 kl 21:22

kullen avklarad och allt som allt en MYCKET lyckad helg, inga ras/haverier och allt bara löpte på som smort, kul körning och mycke bra tips/coaching från pelle, stort tack.

nu är bättre belägg beställda för o få nått o bromsa med till mantorp och så håller jag även på o servar till min dragbil lite med nya dämpare och renoverat bromsar så dom biter som en ilsken ninja igen(japansk bil) och så skall man väl försöka göra nått åt ridhöjden på den, den är aaaaalldeles för låg bak, tror förra ägaren snikat och bytt dämpare bak men inte fjädrar(olika längd på fjädrar beroende på om det är nivåreglering eller inte) så ska kika på längden på fjädrarna imorn o få nån ordning på det hela.

annars är det enda jag såg på 75:an är att avgassystemet verkar ha hängt ner sig flera cm på mitten, tror gummiringarna som håller upp det vart lite trötta av värmen, ska nog köpa 4 nya så jag hänger dubbla ringar på varje sida vid mittre fästpunkten till systemet, då ska det nog klara sig.

enda som kommer hända tills mantorp är nog nya fästen till systemet på mitten då, och sen byte av belägg, annars är det bara att tuta och :steering: :clap:

köpte på mig fotpump och trycktestare också, det var verkligen ett måste att ha på banan märkte jag snabbt på kullen, så nu har man en egen uppsättning.

edit: baging tog några fina bilder, gillade denna

ska väl ta o editera lite film från kullen sen också(endast kupékamera)

[Ändrad 2009-8-4 av niczii]

alfa kinnekulle2.jpg - 140kB

Kalle_alfaturbo - 2009-8-5 kl 01:13

Breddningen ser riktigt bra ut! Härliga bilder från Kullen. Ser fram emot Filmen :)

niczii - 2009-8-5 kl 09:09

fillmen klar, spelade av sista körningen, vilket var körning 2 på söndagen, gör mycke fel, men tyckte ändå man lärde sig en hel del från dag 1, tyvärr var den överlägset bästa körningen sista passet på söndagen och då var bandet slut... :wall: (lekte följa john med instruktörspelle och då såg man spårvalen betydligt bättre och gjorde lite justeringar på hur man körde)

men hursomhelst, en glad amatör på kullen finns på länken, 338Mb film, så tar en liten stund, dvd-kvalitet.

körde på R-däck och vanliga standardbelägg på banan, alltså CRAPPIGA bromsar men bra bett i däcken, var första gången man kunde köra lite mer aggresivt på banan pga. däcken, och KUL är det :rockon:

LÄNK--------->Kinnekulle 2009<---------LÄNK

[Ändrad 2009-8-5 av niczii]

BaerB - 2009-8-5 kl 09:24

Ursäkta! men var hittas filmen? På länken..? Fattar inget.
Obs! Snälla, förklara ingående.

sam_h - 2009-8-5 kl 10:42

Antar du ska köra A-klassen på mantorp då du i princip kör om alla. ;)

Biörn vänsterklicka på "kinnekulle 2009" för att se direkt. eller högerklicka för att spara ner till hdd

BaerB - 2009-8-5 kl 11:54

Åhhh...:rolleyes: Tack Sam. Som vanligt "räddar" du mig i datavärlden

niczii - 2009-8-5 kl 12:13

jo, blir absolut a-klassen på mantorp, för då kommer det sitta "bita-som-fan"belägg på bilen, så då slipper man fegbromsa.

niczii - 2009-8-5 kl 15:13

satt o kikade igenom lite på filmerna jag tog, 1,05 var bästa varvet(lite grovhugget, checkade mot filmtiden bara) och snittade runt 1,08 för det mesta. synd att man inte spelade in sista heatet, det kändes betydligt snabbare.

hur är det tidsmässigt, med r-däck och standardbelägg?

ice - 2009-8-5 kl 19:24

Quote:
Originally posted by niczii
...hur är det tidsmässigt...

Klass A-fart.

hox - 2009-8-5 kl 19:36

Quote:
Ursprugligen inlagt av ice
Quote:

Klass A-fart.

Mobergs klubbrekord är visst 58.6 nånting.
Så du blir snabb.
Far se vad min skorv kan masa sig runt på.

H

[Ändrad 2009-8-5 av hox]

[Ändrad 2009-8-5 av hox]

niczii - 2009-8-5 kl 19:59

då kan man känna sig nöjd med andra ord, men tanke på att det är första "riktiga" bankörningen, och första körningen på den banan. :thumbsup:

BaerB - 2009-8-5 kl 23:21

Quote:
Ursprugligen inlagt av ice
Quote:

Klass A-fart.

1.05 var nog lite dröm... Men 1,08 eller en aning lägre är ju mycket bra, dessutom, som det tycktes, ansträngningslöst!
De flesta i A-klassen låg nog mellan 1,06 och 1,10. Så du platsar definitivt i A-klassen.
Väl mött på Mantorp.:yes:

niczii - 2009-8-6 kl 06:20

det där var 1 av heaten bearB, körde typ 5 andra heat också, som INTE är konverterade till uppladdningsbart material. men som sagt, blir ju rätt grovt räknat mot kameratiden också så, det är bara på ett ungefär.

[Ändrad 2009-8-6 av niczii]

BaerB - 2009-8-6 kl 10:42

Ok! Ja varför inte 1.05. Höga 1.07 tycktes ju helt ansträngningslöst på filmen.
Du verkar verkligen ha fått till en mycket bra 75:a. Bara Gratulera!:thumbsup:

Pages:  1  ..  21    23  24