AlfaPower

Bertone 1600 Gtj - Motorjobb - ny energi och nya planer

Pages:  1    3  ..  12

Ken - 2007-11-18 kl 12:05

Då är det dags att börja min renoveringstråd.....inspirerad av många andra här! Dock är min ambition med denna bil att kunna köra bil och inte så mycket att meka och renovera till superorginal eller racer.
Vad som händer längs resans gång är kanske att annat kapitel - beror lite på vad man får tag i för pinaler + den privatekonomiska utvecklingen med kanske!

Nå, köpte bilen för några veckor sedan till ett rimligt pris - projektet är en uppsvetsad Bertone där underarbetet på de flesta ställen verkar hyfsat. Men spackling och lack behöver göras + att reda ut vad jag har i alla kartonger och lådor som följde med bilen.

Börjar därför min tråd med en fråga - Har någon en susning om de 15" alufälgar som följde med - navkapslarna saknas förstås.... märkning enligt bilderna - RW "Macho" verkar det stå.
Tips mottages tacksamt!

[Ändrad 2014-12-24 av Ken]

[Ändrad 2014-12-24 av Ken]

[Ändrad 2016-9-1 av Ken]

[Ändrad 16-11-19 av Ken]

[Ändrad 25-4-20 av Ken]

veloce - 2007-11-18 kl 12:17

Kolla med http://www.highwoodalfa.com för delar, de är jättebra. Kul projekt du har, lycka till. Ang fälgarna, har du ingen bild av hela fälgen?

:wink:

[Ändrad 18-11-2007 av veloce]

Ken - 2007-11-18 kl 12:20

*suck* varför begriper jag inte hur jag ska lägga in flera bilder nu ???? Hjälp !

Ken - 2007-11-18 kl 12:36

Hela bilen

[Ändrad 2007-11-18 av Ken]

PA270029.JPG - 114kB

Ken - 2007-11-18 kl 12:37

Då kommer fälgen med !

PB170149.JPG - 29kB

veloce - 2007-11-18 kl 13:00

Hm, vet inte vad de heter, men har du kollat å de passar på bilen, jag menar offset och bultmönster etc.

Kalle_alfaturbo - 2007-11-18 kl 13:18

Fälgarna kommer förmodligen från Saab 9000. Dock utan centrumkåpor.

Lycka till med projektet!

Ken - 2007-11-18 kl 13:18

Jag ska kolla - men ET verkar ju stämma 30mm är väl lite bredare spårvidd än original.
Får väl göra ett monteringsprov !
Kan man ha Saab-fälgar då?

Kalle_alfaturbo - 2007-11-18 kl 15:28

Quote:
Ursprugligen inlagt av Ken
Jag ska kolla - men ET verkar ju stämma 30mm är väl lite bredare spårvidd än original.
Får väl göra ett monteringsprov !
Kan man ha Saab-fälgar då?

Saabfälgar är en "klassiker" på 105-serie alfor. Dom funkar bra att använda, även fälgar från peugot funkar bra.

För mig skulle det "kännas fel" att ha saabfälgar, iaf om man ser direkt att det är från Saab. Men det tycker jag inte dina gör. Värre är som en del väljer att göra. Använda fälgar från Peugeot 205 git på Bertone. Inget fel på fälgen, men många ser nog på en gång att att det är en peugotfälg och det är inte så kul.

Tror dina fälgar satt på 9000 Talladega eller Griffin.

Johnny Bravo - 2007-11-18 kl 19:06

Najs med fler bertonerenoveringar! Hur pass mycket grejer är det kvar på bilen? Sitter det inredning eller drivlina i?
Skönt med mänsklig ambitionsnivå.
Fler bilder tack:)

Ken - 2007-11-18 kl 20:44

Bilen är svetsad, jag har inte sett något som behöver svetsas ännu. Inredningen är skitsunkig, så det är väl att köpa ny klädsel.
Motor o drivlina är på plats så det tänkte jag inte lyfta ur nu det blir bara mer att göra - o hela huset fullt med grejor.
Jag har nog en del reservdelar över med - får se när bilen är hopskruvad vad som blev över - då säljer jag gärna iväg det. Fick nog 1,25 bilar ungefär !

Så projektet är ungefär: Slipa, spackla, lacka hela bilen. Sedan fixa ihop inredningen och fönster. Montera ihop elsystemet och utvändiga grejor. Tanka och köra !

Om jag känner mig själv rätt så lär det vara möjligt fram till sommaren , men jag har en segelbåt med som drar mycket energi på våren !

Ken - 2008-1-3 kl 21:57

Så då borde jag lägga in bilder på min grundade bil.....lejongul är väl det som bäst beskriver nyansen på grundfärgen som enligt leverantören ska gå utmärkt att lägga Rosso 501 på....Fan trot !

Morgondagen kommer jag ialla fall att ägna åt att måla - med 501 så får vi se hur resultatet blir.

Jag har faktiskt lyckats lite bättre än jag trodde så här långt och det enda som grämer mig är att slipning och spackla osv tar gärna 3 ggr så läng tid som jag tänkt mig.

Slipning med vattenslippapper är ju ett helve*e för fingararna och händerna - det slipar en där med kan jag säga och när fingrarna börjar blöda finns ingen lätt fix på det problemet !

Är det någon här som har koll på klädslar till säten ? Var kan man lämna in sätena och få en schysst ny klädsel monterad till överkommligt pris ? Dvs ingen överdragsklädsel utan schysst klädsel.

Nå, då ska jag fomatera dom där förbaskade bilderna med.....

[Ändrad 2009-12-23 av Ken]

PC300168.JPG - 27kB

Ken - 2008-1-3 kl 22:07

hej o hå....

Flera bilder

[Ändrad 2008-1-3 av Ken]

PC300170.JPG - 22kB

Ken - 2008-1-3 kl 22:08

o en till - hur sjutton lägger man in flera ?

[Ändrad 2008-1-3 av Ken]

PC300173.JPG - 24kB

Ken - 2008-1-3 kl 22:09

o så sista för ikväll !

Förresten - släpljus är för jävla jobbigt !

Så det är bara på det igen.....:lolsign:

[Ändrad 2008-1-3 av Ken]

PC300178.JPG - 21kB

Ken - 2008-1-3 kl 22:20

Så en sista miljöbild då !

Ser ni Bibendum som håller ett vakande öga på mig från hyllan ?

[Ändrad 2008-1-3 av Ken]

PB030117.JPG - 144kB

mange - 2008-1-4 kl 00:21

Kan bli en fin bil, kör hårt. :smash:

Johnny Bravo - 2008-1-4 kl 02:07

Strongt jobbat. Att preppa för lack själv är ett litet helvete:)

davkar - 2008-1-4 kl 09:11

Vad gäller klädsel så finns det, precis som nämts, hos bl.a. Highwood, men även andra som exempelvis Alfaholics och Classicalfa har sina varianter. Jag har dock ingen uppfattning om kvalitén på dessa. Med tanke på vad det kostar kanske det är ett alternativ att lämna in till en sadelmakare och få det uppsytt istället? Går själv i dessa funderingar.

Lycka till! Jag vill också ha garage!

Jonathan - 2008-1-4 kl 11:25

Grym bil!

Önskar dig all välgång i renoveringen!

Nu tänker jag vara ofin och fråga, mellan tummen och röven, vad fick du ge för bilen i det där skicket?

Är det epoxigrund du lagt som man ser på de bifogade bilderna?
Det är rätt skoj att lägga, man får en billig fylla! :rolleyes:

Mvh J

Ken - 2008-1-4 kl 14:00

13.000 gav jag för bilen - han jag köpten den av insåg nog att det var billigt efter ca 24 timmar då han vart jagad av alla som ville köpa - men jag hade flax för jag var först och vi gjorde i princip upp affären på telefon.

det ska också sägas att den är svetsad i princip överallt.....så det finns skarvar lite härochdär och man kan säga att min hemmalack matchar resten...... Men hur många får en schysst Bertone på vägen för under 25.000?

När jag köpte bilen så var all svetsning klar - bromsar är genomgångna och motorn påstås varit körd för mindre än 12 månader sedan.
Stolar ser som synes för jävligt ut - övriig inredning går att rädda tror jag.
Tanken ok växellåda verkar OK - röda Konidämpare - man behöver måla dom skitsunkiga fälgarna och däcken ska vi inte prata om - men det är ju inget man inte kan fixa till om man vill åka med dom fälgarna.
Framruta och bakruta behövs nya förresten . men det finns ju här bland gänget att köpa.

Epoxigrund vet jag inte - men 2 komp är det definitivt PPG färgsystem.....och ja, utan bra gasmask avlider man !

Nu är den röd förresten !
:yes:
Motorhuven kvar - kunde inte lägga/hänga mera prylar i mitt lilla garage.

Förresten - ja - garaget ska renoveras efter jag är klar med bilen - flinglack på golvet och schyssta hyllor etc - det ser för jävligt ut nu med en gulrött damm överallt.....

Bilder följer ikväll !

[Ändrad 2008-1-4 av Ken]

Kneecap - 2008-1-4 kl 14:13

Tjena!

Jeflar vilken fart på en renovering.. Normal-alfisten hade ju inte ens fått in bilen i garaget ännu.. Tummarna upp..

Ken - 2008-1-4 kl 15:55

Så - då var det en röd kärra i nyans Alfa Rosso 501 står det på burken ialla fall.

Ser ju jäkligt bra ut på bild.....:drool:

Men liiite sämre i verkligheten.....tur det finns rubbing kanske?:yes:

P1040187.JPG - 27kB

Ken - 2008-1-4 kl 15:56

en till

P1040190.JPG - 160kB

Ken - 2008-1-4 kl 15:56

och igen.....:clap:

P1040193.JPG - 34kB

Ken - 2008-1-4 kl 15:57

Taket....om nån här inte bergiper :P

P1040192.JPG - 26kB

Ken - 2008-1-4 kl 16:00

:wall:
Så sista för idag då!

Så imorgon ska jag lacka ovansida på motorhuven - får kanske ta hand om det missat nånstans på dagens jobb - man blir lätt vimsig efter några timmar.....

Man är ju bara van att sitta på möten hela dagarna - fasen vad kul det är att sköta ett riktigt jobb emellanåt !:saythat:

P1040196.JPG - 22kB

Ken - 2008-1-4 kl 16:09

Jag måste bara kommentera mitt färgval förresten eftersom det finns några förståsigpåare som tycker "inte en röd Betrone till - kan inte människan välja en annan färg" och det kan ju människan.
Nu är det dock så att jag inte tänker stå för den kulturgärningen eftersom det är en annan avdelning, och jag inte vill vara med där.

Jag tycker helt enkelt att rött eller andra ljusa färger är toppen på små bilar - dessutom har jag en svart Spider-96 och det får räcka med en mörk bil.....

Så fick jag det sagt med.

(här kan man säga vad man vill och sen kan tjafset börja :thumbsup:)

Johnny Bravo - 2008-1-4 kl 22:42

Fan va bra jobbat! :clap:
Man har ju själv fått en del kritik för att jag valde rosso på min men jag tycker man tröttnar snabbt på andra färger.. såna som man kanske tycker är häftiga i början... Bertonen är ju så snygg i rött!
Lätt att tycka en massa när det inte är ens egen bil ju..

Ken - 2008-1-5 kl 00:11

Ja du Johnny, fast jag ligger ju några ljusår efter din tokrenovering......Skulle jag inte klara av - jag gillar att gasa!

Men kanske om jag blir lockad av mina ingenjörer kommer till Arjeplog i vinter - har du kärran där - då kan vi ju sparka däck i Lapphelvetet nån natt - eller dag - är ju samma !

Ha det bra !

Bertone for ever !

(häpp- kan man åka dit nu för "hets mot folkgrupp" ?)

[Ändrad 2008-1-4 av Ken]

BjörnK - 2008-1-5 kl 01:35

Kul att se att du fått en ersättare nu när jag kom och tog pärlan ifrån dig i sommras!

Men den där kommer ju bli en riktig skönhet den också, och till sommaren hinner den lätt bli klar om du fortsätter i samma snabba takt!

Johnny Bravo - 2008-1-5 kl 11:13

Quote:
Ja du Johnny, fast jag ligger ju några ljusår efter din tokrenovering......Skulle jag inte klara av - jag gillar att gasa!

Men kanske om jag blir lockad av mina ingenjörer kommer till Arjeplog i vinter - har du kärran där - då kan vi ju sparka däck i Lapphelvetet nån natt - eller dag - är ju samma !

Ha det bra !

Bertone for ever !

[Ändrad 2008-1-4 av Ken]

Nja, egentligen är det arvidsjaur jag pluggar, och bilen och jag är oftast kring luleå... men sparka däck kan man väl alltid göra:) Hör av dig ifall du är i krokarna.
Din bil ser ut att bli mycket fin. Ang inredning så hade jag tänkt använda skålade sportstolar med lite oldschool-look... kunde ju vara ett alternativ för din bil också. Säkert inte dyrare än att klä om orginalstolarna... men det är kanske orginal som gäller?

ice - 2008-1-5 kl 12:54

Quote:
Originally posted by Ken
...flinglack på golvet och schyssta hyllor...
Undvik flinglack, till förmån för pannrumsmatta. :yes:

Undvik hyllor, till förmån för skåp. :2cents:

ice - 2008-1-5 kl 12:58

Quote:
Originally posted by Ken
Jag måste bara kommentera mitt färgval förresten eftersom det finns några förståsigpåare som tycker "inte en röd Betrone till - kan inte människan välja en annan färg"...
:kiss:

Ken - 2008-1-5 kl 13:15

Quote:
Ursprugligen inlagt av Johnny Bravo
Quote:

Ha det bra !

Bertone for ever !

[Ändrad 2008-1-4 av Ken]

Nja, egentligen är det arvidsjaur jag pluggar, och bilen och jag är oftast kring luleå... men sparka däck kan man väl alltid göra:) Hör av dig ifall du är i krokarna.
Din bil ser ut att bli mycket fin. Ang inredning så hade jag tänkt använda skålade sportstolar med lite oldschool-look... kunde ju vara ett alternativ för din bil också. Säkert inte dyrare än att klä om orginalstolarna... men det är kanske orginal som gäller?

oki - när vi är där uppe och testar kan man ju sällan undvika båda byhålorna - eller hur !?

Vilka stolar tänkte du satsa på ?

Har du nån länk man kan kolla på - pratade med Hox häromdagen som bistert konstaterade att hans "moderna stolar" inte kom att passa i hans "Bertone 75'a" eftersom dom är breda upptill.

Jag kan mycket väl tänka mig ett par schyssta stolar som är halvhöga. Sedan gäller det ju att tjejen får plats i sin - dom brukar ju vara lite bredare över rumpan....iofs helt perfekt snyggt - men dock :drool:

b2one - 2008-1-5 kl 22:16

så nice!
orkar du berätta om hur lackupplägget är gjort ?
enligt nåt lacksystem, fabrikat, spackel you name it ...????

står inför valet och kvalet att lackera en bertone....röd :headbang:

Ken - 2008-1-5 kl 23:00

Inga problem alls..... köpte ett kit från Umeå billackering på nätet. Det är PPG färgsystem med deras grundfärg och finishlack. Köpte komplett med spackel också från dem.
Har tyckt att grejorna är väldigt lätta att jobba med - dock behövdes en annan sorts förtunning till grundfärgen än den som är till finishlacken, behövdes vanlig cellulosaförtunning tror jag det är 60:- för en liter på färghandeln.
Spacklet är skitbra....verkligen lättjobbat och bra att jobba med. häftar som sjutton - även på fingrarna...

Du är välkommen att kolla på min kärra....är hemma på kvällarna och försöker få till resten nu. Kom just på att det inte är omöjligt att få ihop den fram till sommaren, så jag tänker ta och se vart jag kan komma på 2 månader nu.

Hör av dig här om du har lust - så kan du få adress o telnummer, välkommen!

b2one - 2008-1-6 kl 22:01

Tack för info!!
hittade deras webshop och även lackforumet, där finns mycket info.

du skaffade alltså detta "baspaket"?
""""Innehåller:
* 2,0L Bas/Metallicbas
* 3,0L Förtunning
* 2,0L 2K Klarlack
* 1,0L Härdare
* 0,8L 2K Epoxy Grundfärg
* 2 st Maskeringstape (19 & 38mm)
* 2 st Färgsilar
* 2 st Klibbdukar""""

du körde dörrar, luckor, huvar separat och sen karossen?
har lagt en lack tidigare, men det alltid intressant att kolla runt inför nästa försök.....

hur många dagar på underarbetet (spackel/slipning) blev det?

står utan "lackvänlig" lokal....får se hur det går med det...

Ken - 2008-1-6 kl 22:55

Ja - det var det väl jag köpte. Sen bröt dom 501 utan problem.....

Köpte till extra grundfärg - jag har använt 3x0,8 liter burkar knappt.

Hur många dagar....ja det var en massa jobb på min bil och jag valde att inte fixa varenda buckla...Det är inte så lätt och man kan sabba mer än man försöker rätta till - dessutom känns det lite enklare när nån kärring skickar upp dörren på ICA i Bertonens dörr.

Jag pysslade nog en vecka med det dvs ca 40 timmar men då ingick rätt mycket tid man måste vänta på att spacklet torkar.
Sedan när man grundar ser man vad som inte blev bra...ja då är det på det igen bara! Så går det på....

Lämplig lokal hade knappast jag heller utan jag lackade som du kan se i mitt vanliga garage....
Det är ju knappast optimalt - och det är ett skit när man inte har gott om plats runt bilen att röra sig. Sedan behövs bra med ljus.....massor med ljus....

sedan själva målningen är en baggis dvs det tar en dag bara för själva karossen och sedan la jag ner en dag till på luckor etc - så 10 dagar är det nog sjutton.

Johnny Bravo - 2008-1-7 kl 12:13

Du har meddelande.

Ken - 2008-1-8 kl 20:23

Tack för mail Johnny - du får svar där med !

Ken - 2008-1-8 kl 20:34

Så - ny framruta levererad idag från Veterania.....suveränt snabbt 1650:- + frakt.
Får hoppas jag kan få hjälp att peta i den nästa vecka + en beg bakruta från Hox.....får hämta den i helgen eller så.

Men det jävlas förstås lite lagom....nu när ihopskruvningen börjat och jag rotar runt i lådorna som följde med bilen så finner jag att framlampor - inner + ytter är mest sopor. I bästa fall kan man säga att en helljusstrålkastare finns - resten är skit !
Och det gäller även plåtpottorna bakom, justermekanismer....rubbet utom kromringarna - det finns det och blir över av.
Någon har lättat kofångarna och helt enkelt kastat bort kofångarhornen, som tur är verkar jag ha fått fatt i begagnade så det ordnar sig nog.

Baklampor monterade och var förvänansvärt bra. Däremot har nån hönshjärna målat hela den fina grillens alla kromade ytor mattsvarta - FAN! så det är bara att gnida rent....

Rostigt runt soppaluckan med alla fjädrar och mojängerna där....ska se hur jag kan få till det - men har nog styrning där nu.

Vad mer har hänt sedan sist.....monterat luckor och dörrar....ställde till det lite - men spackla och måla om 2 kvadratdm - kunde varit värre

Kanske kan ställa av den hos dig i morgon bitti

hox - 2008-1-8 kl 21:56

Rutan

Ken - 2008-1-8 kl 22:09

Gör så - fasen vilken kompis :thumbsup: - hur ska du ha pengarna då ????

Försökte ringa - men du är jätteavkopplad verkar det som ! Eller inte betalt telefonräkningen :lips:

Atterhall - 2008-1-8 kl 22:44

Quote:

Men det jävlas förstås lite lagom....nu när ihopskruvningen börjat och jag rotar runt i lådorna som följde med bilen så finner jag att framlampor - inner + ytter är mest sopor. I bästa fall kan man säga att en helljusstrålkastare finns - resten är skit !
Och det gäller även plåtpottorna bakom, justermekanismer....rubbet utom kromringarna - det finns det och blir över av.

Det finns en Hellavariant som passar de stora lyktorna om du kan tänka dig att vara utan strikt original. Glaset är plattare på dem än på Carello. De sitter på min bil, jag kan kolla artnummer om du vill. Annars har Higwood, Häckner och de andra lyktor. Kolla runt på priser bara, skiljer en hel del. Jag har för mig att Highwood har kopior som är lite billigare än Carello original.

Quote:
Någon har lättat kofångarna och helt enkelt kastat bort kofångarhornen, som tur är verkar jag ha fått fatt i begagnade så det ordnar sig nog.

Junior har inte horn, utan en sorts överfall över skarv/monteringsskruv.

Quote:
Baklampor monterade och var förvänansvärt bra.

Grattis, de kostar skjortan och halva brallorna om de behöver bytas...

Stiligt jobb annars, ännu en Junior bevarad. Keep up the good :smash:!

/att

Ken - 2008-1-8 kl 22:57

Schysst info !

Då ska jag kolla för det finns en massa mystiska plåtar som skulle kunna vara överfallen på kofångarna - återkommer med lägesrapport !

Kan du vara hygglig och kolla art no på hella insatser - vore toppen - finns dom små med ?

Har du kanske extra plåtpottor som du kunde avvara / sälja ?

davkar - 2008-1-9 kl 17:08

Quote:
Schysst info !

Då ska jag kolla för det finns en massa mystiska plåtar som skulle kunna vara överfallen på kofångarna - återkommer med lägesrapport !

Kan du vara hygglig och kolla art no på hella insatser - vore toppen - finns dom små med ?

Har du kanske extra plåtpottor som du kunde avvara / sälja ?

En "fulvariant" som jag testat i höst med förvånansvärt ok resultat är att köpa biltemas variant av de små lyktorna(99:-) och löda på fästöronen från de gamla lyktorna. Är man lite noggran så blir det rätt ok. De är dessutom välvda som Carellolyktorna!

hox - 2008-1-9 kl 19:51

Tjena K
Jag hade förvillande likt nummer med det som någon??? (jag) hade angett.
Korr nummer är 070-769 92 55
Är numera korrigerat.
Ställde rutan på altanen ndenför dina fönster.

Ken - 2008-1-9 kl 20:57

Jepp ! Millegracia (stavas det så) !!!

Vilken snubbe alltså - supersnabb levernas !

får se nu när jag ska mecka i bakrutan bara.....är ju alltid lite spännade med gamla rutor - dom är mycket skörare än nya !

Men va fan, en riktig Man ska väl kunna montera rutorna själv....:hello:

ice - 2008-1-9 kl 22:12

Quote:
Originally posted by Ken
Jepp ! Millegracia (stavas det så) !!!...
Grazie mille.

b2one - 2008-1-9 kl 22:38

Quote:

Men va fan, en riktig Man ska väl kunna montera rutorna själv....:hello:

och stoppa dit kromlisten i tid, den går inte dit efteråt.....

Ken - 2008-1-9 kl 22:43

ok - bra tips !

vad gör man då med den som är lite bockad....det är ju aluminium och ska man värma den innan man "bockar tillbaks" den som är krokig ? är ju ett jävla skit !

Och går inte att skaffa.....

Atterhall - 2008-1-10 kl 17:51

Ken,

kollade utanpå mina Hella-insatser och det som står på glaset är 50R-00333, känns inte riktigt som ett Hella-nummer - de brukar se ut på ett annat sätt om jag inte är ute och cyklar.

Just nu har jag inte tid att plocka isär, men vi får se till helgen. Så här "platta" är de i alla fall.

/att

platt lykta.jpg - 111kB

Ken - 2008-1-10 kl 21:52

ok - schysst med hjälp ! det där numret är nog nåt slags certifikatnummer - men om det inte är för mycket besvär så vore det schysst med att få veta art no.

Du har samma kryptiska plåtbleck som jag tydligen ska ha på min bil över nitskarvarna på kofångaren.....Ja ja - då gör jag så med då !

saknar plötsligen 2 sådana bleck då.

Ken - 2008-1-10 kl 21:58

Häpp - glömde ju rapportera dagsläget nu då - har haft lite mindre tid denna veckan så det har varit lite garagestädning - har också ordnat fram + bakrutorna klara för åtremontering i bilen så nu väntar jag bara på besked av kompisen vilken dag det blir.
Fick till alu listerna med efter lite väldigt försiktigt bockande och så - så det sitter på plats med.

Det är spännade när man nu på allvar rotar igenom alla kartonger - nu har man hyfsad koll på vad man saknar för grejor och det visade sig som sagt att belysningen är ett mörker :saythat:

så där behövs väl i stort alla grejor nytt eller beg.

Inredningen har jag inte riktigt slag på hur jag ska få till det - ska ut o kika på min Spider -96 i helgen - finns sådan inredning till salu för en tusenlapp - kanske det skulle funka ?

Planen för helgen är annars att pyssla med lås och dörrar - det är lite pilligt - sedn ska jag se om inte soppatanken kan komma på plats så blir man av med en stor grej från golvet med !

Hej o hå......:smash::smash:

Montering av rutor klar !

Ken - 2008-1-20 kl 18:59

Så här kommer rapporten från en Pizza och mek kväll!

Som ni kan se på första bilden fick Björnbusen det otroligt viktiga jobbet att sköta "the sopy water" - det heter så på utrikiska men är bara yes blandat med vatten.....stor pensel och sedan är det bara att gå loss på rutans list och även på karosseriplåten.....
Det kan nästan inte bli för mycket....

björnbusen.JPG - 39kB

Steg 2

Ken - 2008-1-20 kl 19:01

.....är ju då att peta dit det lilla snöret i listen på rutan och hålla rutan på hyfsade plats.
Ice fick detta jobb.....Men sa flera gånger innan hela spektaklet började att han tog inget som helst ansvar för om något skulle gå åt helvete.....Varför skulle nåt sånt hända ?:lips:

iginio.JPG - 21kB

Jävla snöre...

Ken - 2008-1-20 kl 19:03

så , the sopy boy gjorde sitt jobb bra....men då är det lite meckigt att få fatt i det ....det bara halkar runt !:wall:

före bak.JPG - 33kB

Mera smörja

Ken - 2008-1-20 kl 19:05

bara att smörja på.....

"ännu mera ?" :drool:

sopy boy.JPG - 30kB

Arbetsställning...

Ken - 2008-1-20 kl 19:07

kan man ju undra...."Hur fan ligger du i bilen ?" :rolleyes:

Men är man ägare och den som tar alla risker....

innifrån.JPG - 25kB

Yes !

Ken - 2008-1-20 kl 19:09

Vi klarade det med bakrutan.....Sk aju tilläggas att vi inte visste om man ska öva på Hox gamla begagnade bakruta som säkert är spröd eller den nya fina framrutan som är lite segare.....
Efter lite ingenjörssnack så blev det att börja med den gamla spröda.....fan vet - men det funkade som ni kan se !:idea::clap::clap::clap::clap:

färdig bak.JPG - 26kB

Framrutan

Ken - 2008-1-20 kl 19:14

borde ju vara enklare eftersom vi redan övat....eller hur ?

Vad tror ni nu då ?

Det var ett jäkla mycket svårare jobb fram.....rutan verkade först vara till en annan bil....var flera cm för stor och ville inte alls in i den lilla öppningen...(brukar ju vara tvärsom annars tycker jag *s*)!

Men mera sopy water....och glada tillrop....samt en nervös ägare som dämpar entusiasmen.....

action fram.JPG - 28kB

Så sakta glider den in.....

Ken - 2008-1-20 kl 19:15

Men fasen vilket tjat att man inte ska ha skruvmejseln nära rutan....Jag vet väl vad jag håller på med för sjutton :idea:

:lips::lips:

skruvmejsel.JPG - 29kB

O lite kvar bara

Ken - 2008-1-20 kl 19:18

Nu är det nervöst.....ska det funka - rutjäveln passar fortfarande knappt.....hur i hela friden ska detta vara egentligen ???

:whip::smash::furious3:

linan fram.JPG - 23kB

Men till slut....

Ken - 2008-1-20 kl 19:20

så gled den på nåt konstigt sätt in i rätt läge.....helt otroligt - rutan flyttade sig en dryg cm när den var nästan inpassad i alla kanter.... Rättade till sig själv !
:thumbsup:

betrakta.JPG - 27kB

Helgens jobb

Ken - 2008-1-20 kl 19:25

har varit att fixa alla kromlister och gummilister för dörrarna....En jädrans komplicerad konstruktion med massor med skruvar och halvrostiga lister. Som tur är fick jag en massa extralister med till min bil så det blev ett bra helt kit monterat på bilen - resten är knappt värt att spara.

Det var en del knåpande - men det kom på plats till slut! Var ju inte svårt som sagt - tog bara en stund.

Nästa moment nu är att få fatt i belysningsgrejor nästa lördag - men en tripp till Götlaborg ska fixa det + 4 schysstare plåtfälgar ska jag byta till mig på samma gång.

Sedan är det stolarna kvar.....

Hur fasen ska jag göra ?

Lär väl bli en helg eller 2 under min Bella Donna med....
Sen ska vi se om hon vill starta.....:thumbsup:

veloce - 2008-1-21 kl 08:31

Kul och trevlig rapport med rutorna. Verkligen skojigt. Lycka till!
:D

b2one - 2008-1-21 kl 20:00

Najs med rutorna, och rutlister ser sååå fina ut....
den som monterade mina rutor trodde pa allvar att det gick att slå i dom efteråt, så jag åker "kromlöst" nu...

vad ska du göra med stolarna ??

Ken - 2008-1-21 kl 20:43

Ja, vad ska jag göra med stolarna ???

Jag ska lägga in en bild i helgen så får ni se hur jäkligt det ser ut.

Higwood säljer svarta vinylklädslar för dryga 5000:- inkl baksäte men sedan behövs nog en del mera jobb dvs det blir nån tusing till innnan det är på plats.
Schyssta sportstolar finns för 3500 för 2 st och mindre snygga men större för 2500:- för 2 st.....

Baksätet kan man slänga en filt över.....

Finns det nån här som har stolar att sälja för en billig peng ?

Ken - 2008-1-31 kl 18:18

Nu har jag bestämt mig för hur jag ska lösa inredningsfrågan...Som ni kan se på bifogad bild har jag skaffat 2 st sportstolar till det facila priset av 2450 svenska riksdaler inklusive skenor. Med tanke på att bilen nuförtiden är röd så tycker jag dessa stolar matchar perfekt i färgerna.
Valde dock medvetet bort skinnstolarna då det är ett elände att sitta på när det är varmt tycker jag.

OK - detta är "made in china" - men får duga för nu. Bilder kommer imorgon på mina moddade skenor - det behöver flyttas in fästöronen - men det grejar sig bra får då kommer dom lite överstora stolarna längre ut från mitten i bilen.
Dom ska i i helgen tänkte jag.....

stol.JPG - 22kB

Ken - 2008-2-3 kl 16:15

Har börjat med alla olika inredningsdetaljer nu.....har kommit på att det är för mycket Taikon hemma i huset - trots man är unkis kan man inte bo som nån bilnörd i misär med bildelar i hela huset.
Alltså - se till att få bort dom stora klumpiga grejorna innifrån bostaden ut i bilen.

Men för att bli av med säten och paneler etc så är det praktiskt att göra klart i kupen - annars får man inte plats under instrumentpanelen tex....

Så nu börjas det - golvlisterna vid dörrarna har halkat på plats i helgen...

dörrlister.JPG - 29kB

Ken - 2008-2-3 kl 16:17

Efter det blev det att lista ut hur sjutton man får till hålbilden på de nya stolarna mot golvet på Bertonen. Givetvis passar det inte rakt av - så det blev till att göra avlånga hål med hjälp av fil + att flytta hela hålbilden - här behövs svets och doningar + liet jävlar annama....

Men det funkar nu !

Bild på de moddade skenorna

stolsskena.JPG - 20kB

Ken - 2008-2-3 kl 16:19

Mittkonsollen är ju smart att meka in innan stolarna ska på plats...

Allt tar sin lilla tid.....

mittkonsoll.JPG - 37kB

Ken - 2008-2-3 kl 16:20

Sedan dom små kartfickorna under instrumentpanelen förstås + att lista ut hur dom förbannade säkerhetsbältena varit monterade....

Jag tror jag fick till det - men känner mig lite osäker - Det funkar säkert som det är nu ialla fall !

Inga bilder - tyvärr !

Ken - 2008-2-3 kl 16:24

Och sedan där jag slutade igår - monterat in förarstolen!

Jag jag höll på nån timme till sedan - men pga mitt lilla garage måste bilen flyttas så jag kan öppna passagerardörren ordentligt - dvs först gjorde jag vänster sida klar - nu blir det höger någon kväll till.

Bild på den inmonterade förarstolen.

Det är drygt 5 cm mellan dörrens ytterkant och invändigt på dörrarna så det kommer att funka för mig.

dock blir sikten tvärs bilen lite begränsad - men man får skjuta bak passagerarstolen lite extra tror jag.

stol inmont.JPG - 32kB

Johnny Bravo - 2008-2-3 kl 20:41

Kul att se att det går snabbt frammåt för dig!

ice - 2008-2-4 kl 16:05

Quote:
Originally posted by Ken
...Det är drygt 5 cm mellan dörrens ytterkant och invändigt på dörrarna så det kommer att funka för mig...
:rolleyes:

Ken - 2008-2-4 kl 20:09

Fan - jag menade förstås innerkant.....

Men bileländet verkar inte vara symmetrisk - eller har jag gjort nåt annat konstigt ?

Passagerarstolen fick negativt spel mot dörrens IN-sida trots att skenorna ser exakt likadana ut.....:whip::smash::smash::smash:

Har någon av er andra kloka sett liknade fenomen ? Dvs att kardantunneln sitter något till höger ??

Kan detta verkligen vara så?

ice - 2008-2-4 kl 21:43

Quote:
Originally posted by Ken
...Men bileländet verkar inte vara symmetrisk - eller har jag gjort nåt annat konstigt ?

Passagerarstolen fick negativt spel mot dörrens IN-sida trots att skenorna ser exakt likadana ut.....:whip::smash::smash::smash:

Har någon av er andra kloka sett liknade fenomen ?...

Ken - 2008-2-4 kl 22:20

Herregud.......

Varför skaffade jag en sådan bil ??????

Nu håller jag på att modda skenorna - fast jag måste maka stolen så långt det går inåt i bilen som det överhuvudtaget går....Annars kan jag inte stänga dörren !
Där sitter plötsligen kardantunneln....:maz:

Ja - det borde väl gå att få in på nåt sätt....man kan ju luta stolseländet inåt....

Fast det är spännade !

b2one - 2008-2-4 kl 22:40

Quote:
Fan - jag menade förstås innerkant.....

Men bileländet verkar inte vara symmetrisk - eller har jag gjort nåt annat konstigt ?

Har någon av er andra kloka sett liknade fenomen ? Dvs att kardantunneln sitter något till höger ??

Kan detta verkligen vara så?

muha!
min recaro sportstol på passagerarsidan sitter med 0mm till dörr
& d:o förarstol sitter med 30mm till dörr

[Ändrad 2008-2-4 av b2one]

Ken - 2008-2-5 kl 21:50

Äntligen - båda stolarna på plats.

Blev vad man i bästa fall kan kalla nollspel mellan passagerardörrens insida och passagerarstolen. Fick flytta stolen ca 30 mm längre mot mitten på bilen så offseten på stolsinfästningarna ligger väl nånstans i storleksordningen 50 mm eftersom jag har någon cm mellan förardörrens insida och förarstolen.

Jäkligt irriterande :evil::evil:

Men - nu kan jag anse att det är löst.....:clap:

Ken - 2008-2-10 kl 17:53

Fick en stor kartong med grejor i måndags!

Framlampor och lite annat smått och gott som jag sakta skruvar på plats. Det känns mycket roligare när bilen får sina "ögon" på plats igen !
Fast kabelstammarna är inte helt enkla att få till - undrar vad som händer när jag spänningssätter bilen?
Men man får ta problemen ett och ett....:wall:

FRAMLYKTOR.JPG - 20kB

Ken - 2008-2-10 kl 17:54

Nytt Alfa emblem på bakluckan.... Det känns kul med dom små detaljerna med.....:thumbsup:

Baklucka.JPG - 16kB

ice - 2008-2-10 kl 18:51

Är den bakre skylten' i aluminium, eller i plast?

Ken - 2008-2-10 kl 20:19

Aluminium....varför ? Spliiter ny från statens kungliga vägverk !

ice - 2008-2-11 kl 12:18

Var det svårt att rulla den till rätt radie?

Gromyko - 2008-2-11 kl 15:01

Quote:
Fick en stor kartong med grejor i måndags!

Framlampor och lite annat smått och gott som jag sakta skruvar på plats. Det känns mycket roligare när bilen får sina "ögon" på plats igen !
Fast kabelstammarna är inte helt enkla att få till - undrar vad som händer när jag spänningssätter bilen?
Men man får ta problemen ett och ett....:wall:

Sätt dit relän.
Utan relän så eldar man, förr eller senare, upp kontakterna inne i ljusspaken.
Med relän får du dessutom bättre ljus.

Ken - 2008-2-12 kl 22:15

Skylten är ganska enkel att bocka....men beror ju på hur man vill ha det dvs jag tycker det verkar rätt ok - fast den kan nog vara tjurigare när aluminiumet är gammalt....

Ken - 2008-2-12 kl 22:21

Reläer låter klokt....jag tror jag ska ta och fräscha upp elsystemet i fronten nästa vinter.....nu vill jag komma i läget att se att allt fungerar och att motorn fungerar osv osv.

Har beställt nytt avgassystem med utan sista dämparen - dvs dom 2 första finns kvar - men hoppar över den under bagagerumsgolvet.
Hoppas få lite bättre ljud....

Baksätet inmonterat med ett enkelt överdrag av svart plyschtyg (75:- på Jysk för 5 meter) + nya svarta galonklädslar över hjulhusen bak - ser rent och pråpert ut nu faktiskt.

Belysningen fram börjar sakta komma på plats och jag pular lite med dörrhandtagen utvändigt med. Har en jädrans flax så båda låsarna verkar fungera :yes:

Bakluckan visade sig ha en tight passning så jag får grunna på hur jag gör med gummilisten - men misstänker att det är som på min gamla 116-bil - utan tätningslist där så dör man i kupen.....:angryfire:

[Ändrad 2008-2-12 av Ken]

Nya grejor....Mums !

Ken - 2008-2-18 kl 20:54

Så kom då en låda med grejor igen.... Nytt avgassystem med rakt slutrör...dvs sista dämparen är bortrationaliserad!:clap:

Får hoppas det innebär ett schysst ljud - men man hoppas ju!

Har monterat lampor osv i framänden och har även spänningssatt bilen.....Det var spännade men det framkom inget alarmerande - dvs ingen spontan kabelbrand eller så...:thumbsup:

Däremot visade sig kupefläkten ha nåt skumt för sig - dvs den snurrade inte trots att indikeringslampan på instrumentet såg ut att uppföra sig som den borde....Stön...
Så det blir väl att ta ut fläkten....Går det att göra utan att riva sönder "allt"?

avgas.JPG - 82kB

R-Däck !!!!!!!!!!!!!

Ken - 2008-3-1 kl 19:05

Så, det första kanske mera överkursbetonade har skaffats....

4 st Yokohama Avance 195/55R15 R-däck....är samma däck som SSK serien körs på som enhetsdäck....

Känns lite lyxigt men med tanke på att man väl inte kör mer än 200 mil per år + sällan när det regnar....tja, varför inte ?

Hoppas det blir bra....:thumbsup:

däck1.JPG - 171kB

Ken - 2008-3-1 kl 19:06

:drool::drool::drool:

Däck2.JPG - 169kB

Startar den ??

Ken - 2008-3-1 kl 19:08

Imorgon söndag är det dags för första startförsöket....

Får se hur det går - känns ganska OK speciellt som killen jag köpte bilen av sagt han körde med den förra sommaren innan han rev av lite av varje.....

Å andra sidan är jag väl inte så förvånad om det händer lite av varje.....

Nåja, batteriet är på laddning i alla fall......

laddning.JPG - 143kB

beatwise - 2008-3-2 kl 10:39

Klart den startar! Det gör gamla Alfamotorer. Ge den lite startgas bara så ska du se. :thumbsup:

Var köpte du däcken? Är intresserade av precis samma däck till Sprinten. :yes:

ice - 2008-3-2 kl 12:45

TIPS: Fyll upp flottörhusen innan du vrider på startnyckel ('onödigt att offra > 100 A, för att flytta 1 dl bränsle ½ meter upp).

Ken - 2008-3-2 kl 14:51

3 cylindrar......felsökning pågår.....antagligen skit i en förgasare !

Ken - 2008-3-2 kl 16:55

Jepp - så var det !

Om man gräver ut geggan i botten och rensar kanaler och munstycken i förgasaren så vaknar bilen plötsligen till liv....!

Härligt !

Fast provkörning visar lite nya grejor....Får nog ta och kolla på kardanen.....verkar vara lite mysko där !

Johnny Bravo - 2008-3-2 kl 16:57

Härligt. Själv har jag svår abstinens.

beatwise - 2008-3-3 kl 11:36

Quote:
Om man gräver ut geggan i botten och rensar kanaler och munstycken i förgasaren så vaknar bilen plötsligen till liv....!

Härligt !

Fast provkörning visar lite nya grejor....Får nog ta och kolla på kardanen.....verkar vara lite mysko där !

Kul att höra att den startat! Men var är bilderna? :thumbsup:

Pages:  1    3  ..  12