AlfaPower

Bertone 1600 Gtj - Motorjobb - ny energi och nya planer

Pages:  1  ..  10    12

Ken - 2013-1-29 kl 20:51

Då blev det fixat med bromsservot - tur det är få rörliga delar att få att funka.
Bra med att smörja upp alla pedaler med - inte en dag för tidigt.
Det har knirkat och gnekat så nu hoppas jag slippa det. Blev bra med lite ny färg på servot med.

P1291981_1.jpg - 290kB

Ken - 2013-1-29 kl 20:58

Då är det bara att måla i motorrummet med. Tur man inte ska köra med bilen denna veckan - eller har nån annan deadline.

Grundlack på (PPG) - dax för toplack imorgon med.

P1291980_1.jpg - 219kB

Ken - 2013-4-14 kl 20:33

Det har varit lite stiltje på inläggsfronten, men Bertonen har fått liiite motion på de sörmländska tjälskottsskadade vägarna. Satsar på att hinna med mina andra leksaker så att det hinns med Skokloster på 1'a Maj!

Har hjälpt Patrizio lite med hans Duetto så att han kan åka till Italien med en nyrenoverad 1750 motor. :smash::bananana:

Men kompisar, vi ses på Skokloster!

Ken - 2013-4-15 kl 20:05

Då var bromsarna luftade (igen) kanske spökade min bromstrycksregulator?

Bara 2 veckor kvar till Skokloster och grannen som brukar hjälpa mig med diverse pyssel får hänga med i år - undrar om man kan lura honom att sälja en S**B och byta till Alfa istället kanske ??:beerchug:

Ken - 2013-8-21 kl 20:25

Kinnekulle 2 dagars banmöte avklarat med flaggan i topp!

Fungerar bättre och bättre och kul att lära känna bilen, nu börjar det bli bra ordning på grejorna.

Ken - 2013-8-21 kl 20:36

Köpte 2 st begagnade Corbeau klassiska "Bucket Seats" i Skåne. Passade bra att hämta dom när jag ändå kvistade dit för att köpa mig en Alfa 156 GTA.

Som vanligt ska dom ligga till sig lite innan det åker in i bilen - denna gången tog det nästan 2 veckor!

P8212315_komp.jpg - 40kBP8212318_komp.jpg - 36kBP8212316_komp.jpg - 33kBP8212320_komp.jpg - 38kBP8212326_komp.jpg - 38kB

Ken - 2013-9-19 kl 07:15

Idag ska vi ha lite bilåka med hobbybilarna på jobbet! Tar glad i hågen ut Bertonen ur garaget i morse och tycker efter några Km att det låter skumt vänster bak. Men efter alla modifieringar så låter det ju lite överallt....
Kommer till jobbet efter 50 Km och då är vänster hjulnav bak duktigt varmt! Så det är väl bara att konstatera att det är finito med hjullagret tyvärr.:(:(:(
Så helgens Skokloster får bli med cabben och jag hoppas verkligen att hjullagret håller 50 Km hem i afton utan att skära.... Det får bli max 70 och gamla vägen hem. Vattenflaska och extra vatten att kyla med kanske?
:dunce:

Björnbusen - 2013-9-19 kl 07:19

Quote: Ursprugligen inlagt av Ken  
Idag ska vi ha lite bilåka med hobbybilarna på jobbet! Tar glad i hågen ut Bertonen ur garaget i morse och tycker efter några Km att det låter skumt vänster bak. Men efter alla modifieringar så låter det ju lite överallt....
Kommer till jobbet efter 50 Km och då är vänster hjulnav bak duktigt varmt! Så det är väl bara att konstatera att det är finito med hjullagret tyvärr.:(:(:(
Så helgens Skokloster får bli med cabben och jag hoppas verkligen att hjullagret håller 50 Km hem i afton utan att skära.... Det får bli max 70 och gamla vägen hem. Vattenflaska och extra vatten att kyla med kanske?
:dunce:

Trist, men jag tror ändå det blivit ensamt på Skokloster i helgen. :boing:

Björnbusen - 2013-9-19 kl 07:21

Hittade orsaken till ditt haveri, hybris! Been there, done that!

...nu börjar det bli bra ordning på grejorna.

Ken - 2013-9-19 kl 08:13

Shit! Did I say that?????

:kulspruta::kulspruta::dunce:

Ken - 2013-9-19 kl 18:05

Well, nu har jag reservdelar. Orkar jag riva ikväll? Troligen - man är ju nyfiken på hur illa det verkligen är....!

Ken - 2013-9-19 kl 20:21

Lagret slut på vänster bak. Märkligt att det blir så förbaskat varmt trots att det bara är en del pittings (ganska stora iofs) i denroterande innerringen och att Lagerytan i den stillastående ytterringen är finito på halva omkretsen. Dessutom är ytorna för övrigt superblanka vilket tyder på att smörjningen inte varit den bästa.
Det lät också som för jäkligt i bilen - men skadorna tycker jag inte står i proportion till oljudet.

Dessutom är det ett jävla meck med att först behöva spräcka krympringen som håller lagret på plats och sedan dessutom behöva göra samma resa på det jävla lagret. Undrar hur jag nu ska få dit det nya?

Hur mycket vågar man värma lagret i ugnen innan man släpper ner det på drivaxeln? Är 100 grader för mycket?

Ken - 2013-9-19 kl 21:05

Men på lördag skruvar jag ihop kärran så du slipper inte mig på Skokloster Björnen!

Björnbusen - 2013-9-19 kl 22:18

Men på lördag skruvar jag ihop kärran så du slipper inte mig på Skokloster Björnen!

Nä, du har ju åtta månader på dig så det vore ju fan om du inte skulle hinna klart!

1300GT - 2013-9-19 kl 23:06

Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  

Nä, du har ju åtta månader på dig så det vore ju fan om du inte skulle hinna klart!

Så långsam skulle nog inte ens jag vara :beerchug:

Ken - 2013-9-20 kl 05:22

Tack kompisar! :hello:

Iofs vet jag att Björnen ligger på som attan för att bli klar med kärran - och att det behöver kämpas på slutet innan 1'a maj - men ni vet att jag menade Taxinge nu på söndag!!!

Pierre - du har inte riktigt varit djupt i träsket....Jag vill inte skriva så mycket här om läckande växellådor och havererade tempgivare....men du har rätt - ingen kan hålla på 8 månader med ett jäkla hjullager!

Björnbusen - 2013-9-20 kl 06:37

Tack kompisar! :hello:

Iofs vet jag att Björnen ligger på som attan för att bli klar med kärran - och att det behöver kämpas på slutet innan 1'a maj - men ni vet att jag menade Taxinge nu på söndag!!!

Pierre - du har inte riktigt varit djupt i träsket....Jag vill inte skriva så mycket här om läckande växellådor och havererade tempgivare....men du har rätt - ingen kan hålla på 8 månader med ett jäkla hjullager!

:kiss:

1300GT - 2013-9-20 kl 17:10

Jag ska till den gröne under morgondagen inför Taxinge, jag kan slänga i 2 av hjulen du ska ha för att ta med på söndag, blir det bra?

Ken - 2013-9-21 kl 18:33

OK - då är man med igen!
Lagret bytt och allt provkört. Handbromsen fungerar med och allt verkar OK.

Då blir det Taxingerundan imorgon med Bertonen - kul med lite finåka. Det är ju en supertrevliga runda att åka. Blir speciellt skoj vid Gnesta kyrka för där ska jag vara och ha en kontroll!

veloce - 2014-2-27 kl 12:26

Ken, har du slutat med din intressanta tråd om din "bertone"?

Ken - 2014-2-27 kl 21:40

Tja, jag har väl inte gjort så mycket i vinter....och så har jag slöat med att skriva här...! Vad har jag fixat i vinter då??
Hållt på med oljesumpen (som alla andra vintrar), bytt startmotor till en riktigt fin en, klätt om baksätet med ny fin klädsel som jag köpt i England!
Jag har lagt upp en liten tråd på den nya alfaromeo.org med...

veloce - 2014-2-27 kl 22:05

Men kan du inte fortsätta med tråden här? Det är kul med en kontinuerlig yråd, din i synnerhet med allt di fixat och donat med. Kolla så många visningar du har, kom igen nu och fortsätt med ditt ypperliga jobb i tråden.

:cool:

veloce - 2014-4-17 kl 07:18

Hur går det Kenneth? Har du slutat med din fina och uppskattade tråd? Sålt bilen eller?

[Ändrad 17-4-2014 av veloce]

Ken - 2014-12-24 kl 11:05

Jag får lägga in en liten uppdatering här med! Har lyft ut motorn och funnit att den skurit lite på 2 av 4 cylindrar. Konsultation av experter på jobbet TROR att jag kan fulfixa dessa kolvarna - så jag försöker väl med det!

Skuren _komp.jpg - 67kBPB160234_komp.jpg - 103kB

Ken - 2014-12-24 kl 11:14

Principen för kolvarna är att det SKA finnas grova cirkulära spår (som svarvspår) runt kolven. I dessa ska oljefilmen bygga upp tillräcklig smörjning och spåren hjälper till att bära olja med sig när kolvarna går upp och ner i loppet. När oljefilmen bryts ner av tryck eller värme eller dålig olja eller annat så bryter kolven genom smörjfilmen och kommer i kontakt med cylinderväggen. Sedan skär det vanligen och man får längsgående repor i stället. Detta börjar på varma sidan av kolven - där vid avgasventilerna blir det varmast så där expanderar kolven mest och den blir oval. När det sedan skär på varma sidan expanderar kolven och strax därefter har den blivit så varm att den expanderar mera och sedan skär den på motstående sida med.
I mitt fall tror jag början på problemet är att honingen i cylinderloppen varit totalt utsliten och då kan man inte få oljan att hänga kvar i cylinderloppen.
Detta i kombo med massor med bensin är en dålig lösning.
Jag har fixat till kolvarna nu med grov smärgelduk.....Får se hur det går? Sedan är cylinderloppen hemmahonade nu med!

Fulfix _ Komp.jpg - 86kB

FredrikAssarsson - 2014-12-24 kl 11:17

Då kommer man ses på vägarna nästa år! :)

Ken - 2014-12-24 kl 11:22

Sedan har jag monterat en förstyvningsplåt på klassiskt racemaner för att styva upp bottenpartiet i motorn. Bultas fast i skruvhålen för oljesumpen och i ramlagerskruvarna med. När man ser simuleringar och beräkningar på hur detta fungerar på stora tunga motorer som vi har på jobbet (iofs i gjutjärn eller Compactgrafitjärn) så inser man hur ett aluminiumblock beter sig!

Just ja, det är samma bottendel på 1300/1600/1750 motorerna. Det är bara 2000 som har andra mått på skruvarna.

PC210540_komp.jpg - 99kB botten stbplat.jpg - 90kB

[Ändrad 2014-12-24 av Ken]

Ken - 2014-12-24 kl 11:23

Sen var jag värd en paus!

Motor birra.jpg - 118kB

Ken - 2014-12-24 kl 11:26

I år kommer även ett GTA insug att monteras är planen! Så häår fint kommer det att bli på ett ungefär:

P1010204_komp.jpg - 142kB

Ken - 2014-12-24 kl 11:28

Just ja, har gått igenom växellådan hos min kompis Patrizio och monterat 4 nya synkringar! Man bär sig tydligen illa åt med växellådan ? Inte så skoj att lägga 5.000 på det men tyvärr behövs det!?:(

Ken - 2014-12-24 kl 11:34

Nya vevstakar blev det också i år - det var egentligen där allt började! Och lite oljeläckage som jag var sur på.....

P1010034 (Medium).JPG - 71kB

GlasVimle - 2014-12-24 kl 19:41

Ser bra ut. Hur går det med nya fjädringen, tar du det efter motorjobbet? Nyfiken :P

ice - 2014-12-24 kl 23:09

...förstyvningsplåt på klassiskt racemaner...

I'm baffled!

Ken - 2014-12-25 kl 10:31

Quote: Ursprugligen inlagt av ice  
...förstyvningsplåt på klassiskt racemaner...

I'm baffled!

:beerchug::thumbsup:

Ken - 2014-12-25 kl 10:39

Motorn ska fixas nu i dagarna - är ju bara toppen som ska monteras tillbaka egentligen. Förgasarna är fixade och vattenpumpen beställd. Vattenpumpen kan man montera när bilen sitter på plats med.
Så sedan ska lamellen på kopplingen ersättas med en ny (orginal Finkel&Saft) och växellåda och allt monteras ihop och petas tillbaka i bilen. Därefter ska jag byta fjädringen hade jag tänkt. Eftersom man behöver mäta och dona så behöver bilen åka upp och ner några gånger!

Blir nog en Bredbandslambda med när jag ändå håller på och joxar med avgassystemet.
Fick gnäll sist på besiktningen när HC var ungefär 10.000 ppm. Iofs ska dom inte kolla det , men besiktningskillen hade aldrig sett att skalan gick så långt! Lite mycket kolväten kanske - så ev skulle man kunna gå ner i munstycksstorlek. Tycker inte att bränsleförbrukningen på nåt vis är hög - den drar ca 0,8 L/mil i vanlig körning. Men ändå.....man kan tänka liite på miljön!:wink:

Mattson - 2014-12-25 kl 11:49

Sedan har jag monterat en förstyvningsplåt på klassiskt racemaner för att styva upp bottenpartiet i motorn. Bultas fast i skruvhålen för oljesumpen och i ramlagerskruvarna med. När man ser simuleringar och beräkningar på hur detta fungerar på stora tunga motorer som vi har på jobbet (iofs i gjutjärn eller Compactgrafitjärn) så inser man hur ett aluminiumblock beter sig!

Just ja, det är samma bottendel på 1300/1600/1750 motorerna. Det är bara 2000 som har andra mått på skruvarna.

Hej!
Ursäkta den oinvigde men vad exakt blir effekten av monteringen av förstyvningsplåten. Mindre risk för motorras i bottendelen? Bör plåten monteras på trimmade motorer?

Det där läckra GTA-insuget, var kommer du hitta det?

Mvh
Mattias

[Ändrad 2014-12-25 av Mattson]

Ken - 2014-12-26 kl 10:09

Quote: Ursprugligen inlagt av Mattson  

Hej!
Ursäkta den oinvigde men vad exakt blir effekten av monteringen av förstyvningsplåten. Mindre risk för motorras i bottendelen? Bör plåten monteras på trimmade motorer?

Det där läckra GTA-insuget, var kommer du hitta det?

Mvh
Mattias

[Ändrad 2014-12-25 av Mattson]

Mattias, om man BÖR montera bottenplåten vet jag inte - jag har kört utan i 6 år. Och det har funkat....Men jag tycker det är fräckt! Tyvärr syns den absolut inte men det är känslan - du vet!
Vad den exakta skillnaden blir är att vevaxelinfästningen (dvs ramlageröverfallen) kopplas ihop med den yttre konturen på motorblocket och på så sätt bildar man en "låda" och det blir avsevärt styvare och mindre svängning i vevaxelpartiet. Rent teoretiskt tar man tillvara energin lite bättre - men här är det säkert försumbart - och sedan ökar man livslängden - och eventuellt kan man varva lite mera.

GTA insuget kommer jag att hitta min min hylla, den där nere - till höger la jag det sist!;):yes:

ice - 2014-12-26 kl 14:57

...GTA insuget kommer jag att hitta min min hylla, den där nere...

Inte om garaget är olarmat. :wink:

Ken - 2014-12-26 kl 16:25

Bilder på mina små fjädrar med!

PC240568_komp.jpg - 77kBPC240569_komp.jpg - 134kB

Ken - 2014-12-26 kl 16:26

Quote: Ursprugligen inlagt av ice  
...GTA insuget kommer jag att hitta min min hylla, den där nere...

Inte om garaget är olarmat. :wink:

Mitt garage är väldigt larmat.....Så larmat att det blev utryckning pga att en liten mus kommit fel!:lolsign:

Mattson - 2014-12-26 kl 17:30

Mattias, om man BÖR montera bottenplåten vet jag inte - jag har kört utan i 6 år. Och det har funkat....Men jag tycker det är fräckt! Tyvärr syns den absolut inte men det är känslan - du vet!
Vad den exakta skillnaden blir är att vevaxelinfästningen (dvs ramlageröverfallen) kopplas ihop med den yttre konturen på motorblocket och på så sätt bildar man en "låda" och det blir avsevärt styvare och mindre svängning i vevaxelpartiet. Rent teoretiskt tar man tillvara energin lite bättre - men här är det säkert försumbart - och sedan ökar man livslängden - och eventuellt kan man varva lite mera.

GTA insuget kommer jag att hitta min min hylla, den där nere - till höger la jag det sist!;):yes:[/rquote]

Ah, den där känslan ja. Farlig, farlig men helt underbar. Köpte ett par saker häromdagen, helt onödiga men den förbannade känslan tvingade mig. Behöver lägga mina pengar på annat än känslanprodukter just nu. Verkar dock som förstyvningsplåten har ett gott syfte också, bra det.

Pojken med guldbyxorna har man ju hört talas om men gubben med guldlådan var ny. ;). Vill också ha en sådan låda om det finns sådana gobitar där.

Bra jobbat annars.

Mvh
Mattias

Ps Hur tusan gör man för att quoten ska fungera? DS

[Ändrad 2014-12-26 av Mattson]

GlasVimle - 2014-12-26 kl 18:26

Quote: Ursprugligen inlagt av Mattson  

Ps Hur tusan gör man för att quoten ska fungera? DS

Man trycker på quote knappen och ser till att inte ta bort någon text som dyker upp i rutan där man skriver, och att man själv skriver under sista [/ rquote] :D

GlasVimle - 2014-12-26 kl 18:29

Grundlig utvärdering av fjädrar hoppas jag på, montage och körkänslan. Något måste göras med stuket på min bil plus att min inte är så banvänlig just nu.

Hauge - 2014-12-26 kl 20:47

Härligt med fler motortrådar!
Vad är det för stakar (liknar väldans Carillo som jag har i rejsduccen...)

Ken - 2014-12-26 kl 21:30

Quote: Ursprugligen inlagt av Hauge  
Härligt med fler motortrådar!
Vad är det för stakar (liknar väldans Carillo som jag har i rejsduccen...)

Jag tror det är alldeles utmärkt kineskopierade stakar från Carillo - tillverkade i Kina nånstans. Mycket bra pris och endast lite tyngre än riktiga. Kostar en fjärdedel ungefär....:fiol:

Hauge - 2014-12-26 kl 21:49

Aha!
följd frågor:
Vad väger de jämfört med original?
Vart har du handlat? (gissar att priset ligger på nånstans strax under tusingen styck om jag räknar baklänges mot mina duccestakar?).

Ken - 2014-12-26 kl 22:11

Quote: Ursprugligen inlagt av Hauge  
Aha!
följd frågor:
Vad väger de jämfört med original?
Vart har du handlat? (gissar att priset ligger på nånstans strax under tusingen styck om jag räknar baklänges mot mina duccestakar?).

tror det var typ 700 gr/st och original nära 1 kg. Jag har handlat dom på Ebay - din vän i nöden! Men dom kostade inte ens nära 1000:- snarare typ 600:- / st
:money::money::money:

Hauge - 2014-12-26 kl 22:18

Fan, jag får gå ut och väga originalstakarna.
Stakarna till duccen väger (om jag mins rätt) ca 400 g.
Balanserade du om veven när det blev så stor viktskillnad?

Ken - 2014-12-27 kl 10:58

485 gram för vevstakar från Carillo, 640 Gr för mina Kinesstakar och original lär väga ca 1 Kg.
Jag vet inte varför jag ska balansera om vevaxeln? Kan du förklara hur den mekanismen ser ut? Vevstakarna svänger ju runt vevaxeln....?

Hauge - 2014-12-27 kl 12:04

Oj då!
Det här kan säkert ge lite smisk på fingrarna då jag är ute på hal is (dvs inte full koll på vad jag snackar om).

När veven snurrar och kolven är i tcd eller bdc så blir hela kolven + stakens vikt motsvarande en roterande del av vevpartiet.
När kolven är halvvägs upp eller ner så är det bara halva vevstakens vikt som bidrar till den roterande massan.
På en encylindriga motorer så kompenserar man med en motvikt.
Utan motvikt så får man en motor som hoppar upp och ner (om den har cylindern lodrätt). Om balanserar till 100% så får man en motor som hoppar framåt och bakåt, dvs. vikten som man har som motvikt för hela kolven och staken blir ju hela kolven + halva staken vikt "över" när kolven är halvvägs uppe eller nere.

Hela den här problematiken försvinner till stor del på t.ex en 90 graders tvin eller en 180 graders radfyra då kolvar och motvikter tar ut varandra åtminstone statiskt. Här har jag inte full koll men på 90 graders tvinnar så brukar man ha balansfaktor på 50% dvs. hälften av (halva stakens vikt + hela kolvens vikt (andra halvan av staken kan ju ses som en roterande del).
Hur man gör på radfyror har jag inte koll på men jag vet många som har bytt kolvar och stakar i V-tvinnar utan att balansera om.

Hauge - 2014-12-27 kl 12:08

Idag är det ihopmek av Gasgas trialen därefter städning samt lite fokus på min 2,0 Nordmotor.
Jag har beställt catcam kammar. Motorn är från en Alfa 90 och har högre komp från fabrik. Alla delar såg kanon ut så vi får se vad det blir av det.

Om nån kan redogöra för balansering av radfyror så vore det kul. Annars blir det väl till att surfa lite.

Georg - 2014-12-27 kl 13:44

Du kan väl inte nämna skruvande på Gasgastrial utan att kasta med en bild Thomas ?!! Hade en gång en SWM125:a till låns på den tiden man åkte i skogen...trial är ju nånting så otroligt kul :)

Ken - 2014-12-27 kl 15:32

Jag har läst på lite och har några länkar här:
http://www.yildiz.edu.tr/~sandalci/dersnotu/deng1.pdf
http://www.dsmtuners.com/threads/correct-my-crankshaft-balan...

Jag kommer fram till att en rak 4'a i viss mån är balanserad av sin geometri, men det uppstår krafter pga att kolvarnas hastighet upp och ner i loppen är olika beroende på var i slaget vevaxeln befinner sig - så dom accelererar och deccelererar hela tiden. Då uppstår det 2'a ordningens vibrationer i motorn. Dessa tar man bort med balansaxlar i moderna motorer. (tex Alfa 2,0 TS 16 V motorn)
Om motorn har tunga kolv/vevstake assy med lång slaglängd blir den statiska balanseringen viktigare och detta görs genom att matcha vikt på kolv/vevstake assy mot motvikten på vevaxeln.
Man kan läsa massor med artiklar hur detta är gjort på små motorer med få cylindrar eller V8 där man har olika motvikter på olika ställen på vevaxeln.
Sedan behöver vevaxeln vara balanserad - ihop med koppling och svänghjul helst.

Mycket av ovanstående hanteras i samband med diskussioner kring NVH (NoiseVibrationHarshness) som är ett komfortproblem i bilindustrin. Hanteras med olika typer av motorkuddar som dämpar bort / maskerar denna typen av komfortstörningar / vibrationer.

På min lilla bil som inte är byggd för komfort så vill jag egentligen spänna fast motorn mera i karossen. Jag ser många varianter på AlfaPower där man sätter extra reaktionsstag mellan motor och kaross - då minskar knappast vibrationerna.
Var dessa stag bör placeras är ju ofta nåt man kan räkna ut - men vi hemmapulare får fixa på nåt ställe som är starkt och sitter bra till.

När jag plöjde lite mera i Wikipedia så framkom det tyckte jag att man kan få varvtalsområden som ger olika ytterligare harmoniska vibrationer eller egensvängningar som är skadliga för motorn eller drivlina.

Nå, för att göra en lång historia kort så tänker jag inte balansera om mina grejor. Kolvarna är viktade ihop med kolvbultar och vevstakarna är viktade. Vevaxeln är OK och svänghjulet hoppas jag är OK. Vevaxeln på Nordmotorerna är en roboust sak så jag tar risken!

Men jag hävdar inte på något sätt att det är onödigt att balansera ordentligt! Det är helt säkert så att bättre balansering ger mindre risker för allt det jag försökte förklara ovan !

Hauge - 2014-12-28 kl 00:32

@Georg:
Nu är jag ju inne i Kens tråd och skriver men jag lovar att lägga upp bilder på trialen och ev. några andra italienska hojar när jag drar i gång med motorbygget till GTV:n i min egen tråd!

veloce - 2014-12-28 kl 12:03

485 gram för vevstakar från Carillo, 640 Gr för mina Kinesstakar och original lär väga ca 1 Kg.
Jag vet inte varför jag ska balansera om vevaxeln? Kan du förklara hur den mekanismen ser ut? Vevstakarna svänger ju runt vevaxeln....?

Men Kenneth, bilen väger ju krong 1.000 kg så de där ynka grammen kvittar väl? :P

Hauge - 2014-12-28 kl 18:42

DSCF2173_zps4137dee8.jpg - 583kB

Till vänster:
Pankl titanstake, sitter original i vissa modeller. 375g. 32000:-/paret...

Till höger:
Carillo eftermarknadsstake. 413g 7500:-/paret...

Hittade kinakopior på ebay för 240 euro för 4 st till gtv:n...

edit: Just det. Stakarna är till Ducati desmoquattro.

[Ändrad 2014-12-28 av Hauge]

Johnny Bravo - 2014-12-30 kl 22:53

Mina ngt lättade original 2 litersstakar väger 600-nånting gram, typ 680 eller nåt? Tror inte helt original är mycket över 700.

veloce - 2015-5-3 kl 11:44

Tja, jag har väl inte gjort så mycket i vinter....och så har jag slöat med att skriva här...! Vad har jag fixat i vinter då??
Hållt på med oljesumpen (som alla andra vintrar), bytt startmotor till en riktigt fin en, klätt om baksätet med ny fin klädsel som jag köpt i England!
Jag har lagt upp en liten tråd på den nya alfaromeo.org med...

Vad satte du dit för startmotor, Kenneth? Lättviktare eller? Nöjd eller?

Ken - 2016-8-21 kl 08:53

Det var längesedan jag skrev - men nu jäklar!

Svarar först på Willes fråga: Jo jag har en lättviktare från Alfaholics och med den startmotorn är jag iNTE nöjd - den har börjat strula nu efter 2 år så det är faktiskt riktigt skit.

Och nu ska jag fylla projekttråden med mitt haveri på remhjulet för vevaxeln - gjutgods! Borde varit smide!

Ken - 2016-8-21 kl 08:58

Så här ser de delar ut som hade delat sig från vevaxeln på Kinnekulle igår. Laddningslampan tändes och sedan stack kylvattentempen iväg efter ett tag - men inget dramatiskt utan jag hade väl typ 90 på mätaren när jag var tillbaka i depån.

Och det var ju en jäkla tur att inget är sönderslaget - det var dessutom inget som lär "konstigt" när det hände!

2016-08-20 20.46.23.jpg - 450kB2016-08-20 20.46.48.jpg - 432kB

Ken - 2016-8-21 kl 09:03

Det finns ett italienskt ordspråk för sånt här.
Donne e motori, gioie e dolori.
På svenska. Kvinnor och motorer, glädje och sorg.
Du gillar ju at skruva, så det väl bra att Du fick något att göra.

Skönt med uppmuntran från Fabbe !

Ken - 2016-8-21 kl 11:15

Då var den ute! Som tur var fanns en liten kant kvar på stumpen som satt kvar på vevaxeln så man hade lite att knacka på. Kylaren ut, motorhuv bort, batteri bort, främre kofångare bort och sedan med mutterknack. 2 timmar lite knappt och jag hade en extra så nu ska det tvättas lite och sedan återmonteras!
Mantorp - here we come!

2016-08-21 12.00.39.jpg - 2.2MB2016-08-21 12.00.53.jpg - 2.8MB

Ken - 2016-8-21 kl 13:01

Anna gammal remskiva monterad. Allt ska tillbaka nu + startmotorn ska bytas.

2016-08-21 13.50.54.jpg - 2.2MB

veloce - 2016-8-21 kl 14:28

Du bytte väl packboxen samtidigt? :oO

Ken - 2016-8-21 kl 17:09

Nix Wille - idag blev det ingen ny packbox! Det får jag göra nästa gång motorn renoveras och det börjar närma sig.

Men nu har jag återmonterat det mesta inkl kylare.

Startmotorn är urmonterad och bränsletrycksregulatorn har fått ny plats. I morgon blir det El och Diesel med startmotorn och hoppas dom kan fixa den - annars blir det original igen.
Nytt lätt batteri tror jag jag ska kosta på mig så kan jag spara lite vikt! Det lär jag hinna innan Mantorp!

2016-08-21 17.25.58.jpg - 2.2MB2016-08-21 17.26.18.jpg - 2.7MB

veloce - 2016-8-21 kl 17:28

Men jag menar packboxen till veven vid remskivan. :oO

Ken - 2016-8-21 kl 17:44

Quote: Ursprugligen inlagt av veloce  

Jo, det förstod jag - men den byts som sagt inte nu !

FredrikAssarsson - 2016-8-21 kl 18:10

Vänta nu.. två remskivehaverier på två år? GTAn blev ju lite mer kostsam än nordmotorn. :oO

Det är iaf hyfsat lättmekat att byta på norden, så länge den där vikta brickan går att komma åt att vika tillbaka, min var nästan oåtkomlig men det kanske är knepigare med åtkomst på alfettan?

veloce - 2016-8-21 kl 18:13

Jo, det förstod jag - men den byts som sagt inte nu !

Jo, men det är inte så svårt att byta packboxen när remskivan redan är bort. Den har alla gånger tagit duktigt med stryk nu.

Ken - 2016-8-21 kl 18:13

Jag fick ta bort kylaren och kofångaren så kommer man åt framifrån.

Remskivan på GTA'n var ju nåt gummi som släppt efter drygt 10 år. Denna håll ju 41 år i alla fall....:P

FredrikAssarsson - 2016-8-21 kl 18:23

Ja det är märkligt det där. Ironiskt nog håller bilar ihop bättre med tiden om de är gamla. (Och fått kärlek förstås hehe)
Min 166 ska kanske få sig en ny remskiva till nästa år för säkerhets skull. Just nu ska den bara komma igång!

Jag hoppas man får se bertonen snart. Kanske läge att masa sig iväg till någon röda-cafét-träff om du ska dit.

Ken - 2016-8-21 kl 19:42

Nästa uppträdande för min Bertone blir med stor sannolikhet Mantorp om 4 veckor. Ska bara fixa till ett lättviktsbatteri och få startmotorn fixad (eller utbytt)

veloce - 2016-8-21 kl 19:46

Nästa uppträdande för min Bertone blir med stor sannolikhet Mantorp om 4 veckor. Ska bara fixa till ett lättviktsbatteri och få startmotorn fixad (eller utbytt)

Men då hinner du ju byta packboxen. :boing:

[Ändrad 21-8-2016 av veloce]

Ken - 2016-8-21 kl 19:56

Men då hinner du ju byta packboxen. :boing:

[Ändrad 21-8-2016 av veloce]

Wille - med all respekt: Om jag tyckte det var viktigt hade den redan varit bytt!

Ken - 2016-8-22 kl 20:58

Nu har jag surrat med Alfaholics som grejat fram en ny solenoid till min startmotor för ett OK pris.

Passar då på att fixa lite annat på bilen och det känns kul!

:kiss:

FredrikAssarsson - 2016-8-22 kl 21:16

Fick du betala för en ny, den var väl inte gammal sa du? Känns ju verkligen gränspuck att behöva betala för att få lagat vad som borde hållit från början?

Ken - 2016-8-22 kl 21:30

Jo, det känns såklart surt -men å andra sidan har jag haft den drygt 2 år och det brukar ju vara typ 12 månaders garanti på alla möjliga prylar. Men jag vet ju inte om det hjälper?!

Ken - 2016-9-1 kl 20:18

Ny Solenoid införskaffad och monterad, och givetvis ska startmotorn ur och i bilen med. Det fungerar nu - frågan är om det fungerar när den är varm?

Har även monterat ett Odessey lättviktsbatteri ihop med Alfaholics batterihållare. Passar väldigt smidigt på batterihyllan så jag slipper dra om en massa kablar.

Behövde då ändra batterikablarna till andra anslutningar till batteriet med - men det är fixat nu - tack vare Feltema kostar det inte en förmögenhet.

Får ta lite shakedown i helgen och känna efter!:P

Ken - 2016-9-1 kl 20:20

Ja just det, flyttade bränslefiltret lite med så att det blir bättre frigång mot tändfördelare och oljestickan. Och städat lite kring elkablarna på hjulhuset vänster fram.

Ken - 2019-11-16 kl 18:25

Dags att börja på den här tråden igen, dags att börja bygga en 2.0 motor som ska masseras lite för att passa i min Bertone.

Har skaffat en motor som vandrat från Gunnar D till Patrizo och som nu bor i mitt garage.
Har börjat med att köpa nya grejor och kommer successivt att uppdatera här i tråden.

Just nu så blir det 11,5 Apple Bite Dome från JE Pistons, nya höghållfasta foder, större ventiler, C&B 11 + 12 mm kammar. Porta toppen, 1-2-3 tändning, flyttar en del grejor från min 1750 motor med kanske. bättre ventilfjädrar förstås, nya vevstakar och lite annat gott. Letade efter förgasare och tänkte 45 mm Weber, men får kanske leva med mina DelOrto 45 mm och ingen dyker upp och har ett par att sälja.
Budgeten på bygget lär ju landa på en 30 - 40.000. :thumbsup:

Björnbusen - 2019-11-18 kl 09:30

Bra tanke med tuffare foder! ;) 11,5 lämnar inte jättemycket utrymme till att plana om. Hade jag gjort om mitt projekt idag hade jag backat rejält på kompet.

Sen varför du vill byta ner dig på förgasarsidan får du gärna berätta mer om!

Ken - 2019-11-19 kl 01:26

Well, jag hittar inga kompisar här som vill sälja ett kit med 2 dubbla 45'or....känns tungt att lägga 7.000 på 2 nya när jag har 2 DelOrto på hyllan.

Björnbusen - 2019-11-19 kl 11:01

Well, jag hittar inga kompisar här som vill sälja ett kit med 2 dubbla 45'or....känns tungt att lägga 7.000 på 2 nya när jag har 2 DelOrto på hyllan.

Ja, det frågan gällde var varför du ville byta ner dig till Weber när du redan har det bästa i förgasarväg.

Ken - 2019-11-20 kl 04:01

Aha....ja det var ju prexis tvärsom....Då ska jag INTE byta!:kiss:

Björnbusen - 2019-11-20 kl 10:19

Aha....ja det var ju prexis tvärsom....Då ska jag INTE byta!:kiss:

Vad bra, då är jag nöjd! :beerchug: Tror dessutom det finns en sats med munstycken till Dellorto i bekantskapskretsen om du nu skulle få för dig att bestycka hemma, vilket jag iofs håller för osannolikt...

Ken - 2019-11-21 kl 02:51

Kanske jag skulle lägga beslag på munstyckena asap då, så ingen får för sig att glömma bort vem som ville köpa!?

skickar ett mess på annan plats!

Ken - 2020-4-25 kl 01:42

Ny leverans kommen till vårt hus i USA.

Kanske liite bättre fart på motorn, vi får se när jag börjar och när jag blir klar. Bästa sortens kolvar, i alla fall på västra sidan av Atlanten. Kul!

[Ändrad 25-4-20 av Ken]

67830825-7223-4C82-B710-D5A05F85E90B.jpeg - 137kB

[Ändrad 25-4-20 av Ken]

Ken - 2020-4-25 kl 14:20

Fick igår en moms och skattefri leverans till mitt vardagsrum i Indiana, USA med grejor som ska ner i Bertonen's motor.
Senaste designen på JE kolvar - Apple Bite Dome Dish och 11.5 i komp. 81 mm cylinderdiameter och kolvvikt på 353 gram.
Matchas med ett kit på nytillverkade foder också från Paul Spruells verkstad i USA.
High Flow oljepump med 30% större flöde, och kortare aluminium insug så att man får lite bättre plats med förgasarna.
Sedan får väl motorn bänkas o justeras innan den landar i bilen igen så det blir mera vetenskap och mindre vedbodstrim.:thumbsup::dunce:

FredrikAssarsson - 2020-4-25 kl 20:40

Låter som en mysig start på ett motorbygge

Ken - 2020-4-25 kl 22:57

@Fredrik Assarsson - jag har en rätt bra justerad 1750 i Bertone, men kolvarna har farit illa, och jag har gjort lite redneck fix så motorn går - men det är dags att satsa att göra det ordentligt nu.

Köpte en 2L Bertonemotor i delar med så jag ska se hur jag får fram det bästa är båda. Sedan när jag var uppe i varv så köpte jag på mig ett kit med Kinesiska smidda vevstakar också - jag har ju redan det i min 1750 motor - men nu har jag till 2L också. Gäller att hålla sig sysselsatt på vintrarna.

Tänkte nu att jag ska satsa på en driftsäker och schysst tunad motor så att jag kan njuta av Södermanland ordentligt. Kanske har Bertonen gjort sina sista turer på bana nu - men jag har 2 uppsättningar R-däck på fälg som jag borde nöta ut, visst finns det många val att göra hela tiden....:cool:

AndersH - 2020-4-29 kl 20:03

@Fredrik Assarsson - jag har en rätt bra justerad 1750 i Bertone, men kolvarna har farit illa, och jag har gjort lite redneck fix så motorn går - men det är dags att satsa att göra det ordentligt nu.

Köpte en 2L Bertonemotor i delar med så jag ska se hur jag får fram det bästa är båda. Sedan när jag var uppe i varv så köpte jag på mig ett kit med Kinesiska smidda vevstakar också - jag har ju redan det i min 1750 motor - men nu har jag till 2L också. Gäller att hålla sig sysselsatt på vintrarna.

Tänkte nu att jag ska satsa på en driftsäker och schysst tunad motor så att jag kan njuta av Södermanland ordentligt. Kanske har Bertonen gjort sina sista turer på bana nu - men jag har 2 uppsättningar R-däck på fälg som jag borde nöta ut, visst finns det många val att göra hela tiden....:cool:

Med den specen på motorn blir det nog svårt att hålla sig från banmötena, eller?

Ken - 2020-4-30 kl 01:21

Quote: Ursprugligen inlagt av AndersH  

Med den specen på motorn blir det nog svårt att hålla sig från banmötena, eller?

Ahhh Anders, du tänker så?? Ja vi får väl se - man börjar ju bli lite gammal själv också!:cool::cool:

GlasVimle - 2020-4-30 kl 09:16

Ahhh Anders, du tänker så?? Ja vi får väl se - man börjar ju bli lite gammal själv också!:cool::cool:

Åldern är bara en siffra, :steering:

Pages:  1  ..  10    12