AlfaPower

Tipo´s 75 3,0 - Prima Stagione avklarad!

Tipo - 2007-12-10 kl 20:03

Japp, gav mig en själv en ny banbil - Alfa 75 3,0 - 88. Seriöst modifierad för banåka. Körde hem den ikväll ca 4 mil o jisses - den rörde på sig riktigt bra! Utgångsmaterialet är en 3,0 från 1988 med 12000 mil. Rak, fin & fräsch i plåten, väldigt begränsat med rost. Stått i garage sedan 2001 för ombyggnad. Motor, chassi etc har fått sig en rejäl omgång. Inredningen är original förutom en käck liten Momo mockaratt.
Under vintern kommer skalstolar monteras samt lite annat som kommer att listas till helgen när jag får tid i garaget för genomgång av bilen.
Det som är märkligt är att bilen varit till salu i flera månader, jag var 1 av 2! som tittat på bilen,,,,,

[Ändrad 11-12-2007 av Tipo] - Bildstorlek

[Ändrad 11-12-2007 av Tipo]

[Ändrad 25-4-2008 av Tipo]

[Ändrad 4-5-2008 av Tipo]

[Ändrad 6-10-2008 av Tipo]

Alfa 75 Shellmacken.jpg - 106kB

Tipo - 2007-12-10 kl 20:10

Upps, sorry! Bilden blev ngt för stor,,,,hittar inte "ändra" knappen för att göra en redigering,,,sorry!

jonaka - 2007-12-10 kl 22:31

Stort grattis till den nya bilen Micke :drool:

Trodde faktiskt du skulle greja lite med GTV6 i vinter men den är ju iofs alldeles för fin att göra banbil av!

Så nu väntar jag på uppdatering på vad som skall göras!?

Lycka till så ses vi på Gelleråsen och då kanske även jag har hittat mitt objekt inför kommande säsong :beerchug:!

jol - 2007-12-10 kl 22:51

Sån skulle man haft :)
Vad är gjort på den?

HF - 2007-12-11 kl 11:12

Så frestelsen blev för stor till slut :D

Grattis till nyförvärvet! En 75 3.0 kan aldrig bli fel!

Tipo - 2007-12-11 kl 21:12

OK, några rader om vad som är gjort av Tobbe i Ängelholm.
Det blir mycket text men så får man oxå en bra bild av vad bilen förmodligen kan prestera:

Motor:
-Topparna är helrenoverade, portade+flödesoptimerade( JPM )
-Trimmkammar efter egen beräkning (JPM)
-Större luftmängdsmätare & Lättat svänghjul
-Ställbart bränsletryck med Lambdamätare
-Nya packningar överallt och genomgången motor.
-3 tums avgas med centrum placerat utblås.
-Nya motorfästen och övriga gummidetaljer

Drivlina:
-Alla gummibussningar och lager är nya.
-Helrenoverad växellåda & växellänkage ( BEFRA-Risto )
-Sinterlamell koppling och stålomspunnen slang

Bakvagn:
-Alla delar är blästrade och lackade i silver
-Nya hjullager
-Modifierad DeDion axel. Camber ca 2 grader
-Främre DeDion bussning bytt mot kulled
-Bussningar i watt länkage och kränghämmare ersatt med nylon / urethan
-Nya lesjöfors fjädrar
-Ökad spårvidd med adaptrar 40mm tot

Framvagn:
-Alla delar är blästrade och målade i silver
-Nya spidelleder och kulleder
-Bussningar i kränghämmare ersatt med nylon / urethan
-Ombyggda casterstag med kulleder

Det fanns 1st sats nya Sachs grupp N stötdämpare i tyskland kvar. Dessa sitter på bilen.

Bromsar & Hjul:
-Helrenoverade Brembo ok, målade i rött som även klarar värmen efter banmötet
-Fram - Tarox skivor och belägg. Ductat från front
-Bak - original skivor med hårdare belägg
-Stålomspunna bromsslangar
-Toora alu 16x8 tum fälgar. Centrumbult monterade, verktyg medföljer
-Gatdäck 215/40 ZR 16

Inredning:
-Mittplacerad varvräknade (omplacerade org.instr)
-Momo mocca sport ratt
-Kortade växellägen
-Lambda indikator visar förbränning

9459181701.jpg - 67kB

Tipo - 2007-12-11 kl 21:13

En till bild,,,,

9467705020.jpg - 48kB

Tipo - 2007-12-11 kl 21:13

O en till,,,

9476228339.jpg - 40kB

Tipo - 2007-12-11 kl 21:21

Så ser den ut i dagsljus,,,

Som sagt, skalstolar samt lite annat blir det ju, kommer att se över hur man ska gå vidare för att optimera väghållningen. Motorn kommer att bromsas hos JPM i Helsingborg till våren med injustering.
Kommer att börja åka med originalsprutet men k a n s k e det blir uppgradering framöver.

Bilen har rullat typ 25 mil sedan den skruvats ihop så inget är direkt utsorterat - det blir väl mitt fokus att se hur det lirar helt enkelt.

Vad bör jag mer göra? Banta både mig & bilen kanske?

Mantorp är väl inte så långt borta nu???
Planen har redan börjat ta form - 1: maj upp till Skokloster, sedan över till mor & far i Karlskoga, sedan står man där pigg & fräsch på Gelleråsen den 3:e maj,,,mmmmm!

9450658382.jpg - 55kB

Orginalet - 2007-12-11 kl 22:51

Grattis till en grym 75:a! Läste att dom modifierat instrumenteringen, finns det någon bild på varvmätaren?

// John

Tipo - 2007-12-11 kl 23:14

Tack för alla glada tillrop! Ja, det känns som jag hittat rätt bil återigen, ska bli kul att utveckla den.

Har ingen bild på varvräknaren men jag kommer ta lite nya bilder i slutet av veckan/i helgen o postar dem - får väl lägga upp en projektråd. Kommer ödmjukast be om råd & tips av er som har mer erf. av 116-bilar med 3liter.

schwedenkreutz - 2007-12-12 kl 00:08

Hej Mikael !

Så det blev affär i helgen. Grattis ! Nu kan du busa ordentligt på banmötena.

Björn Selander

Alfetta - 2007-12-12 kl 07:16

Snygg bil och många schyssta mods.
Ett litet men bara, montera tillbaks kamremskåpan illa kvickt, inte kul att få in en liten sten mellan rem och remhjul....:no:

/Kaj

Tipo - 2007-12-12 kl 08:47

Björn - låg magsjuk i helgen, hämtade bilen i måndags kväll. Sorry att jag inte ringde men som sagt,,,,maaaaagen!
Du får se den sen.

Kaj- japp, det var det första jag noterade på hela bilen ( ja, förutom den kanske inte helt raceiga färgen men det får man ta! ) Kamremskåpan fanns kvar, hel & fin! o ligger nu framme för montering innan jag kör ngt mer.

Christopher - 2007-12-13 kl 21:11

Ojdå, vilket köp!
Grattis. :beerchug:

Alfa danne - 2007-12-19 kl 20:08

Jag har kört utan kamrems skydd i minst 5 år utan problem, men det är kanske att utmana ödet i onödan, men snyggt är det :thumbsup:

sam_h - 2007-12-19 kl 20:18

Grattis till köpet, :drool: dreglade bra länge över den på blocket, men har redan en alfa förmycket på uppfarten.

Tipo - 2007-12-19 kl 20:34

Ja, jag hade oxå koll på den länge, var o kollade den samt provkörde mm men kunde inte riktigt komma till skott. Bestämde mig för att om den fanns kvar 1 december så skulle jag köpa den - o så blev det. Har knappt hunnit kolla på den men bytt bromsvätska ( inkl. lite elarbeten för att få pumpen att gå ) samt att det är problem med LMM, klaffen hänger sig mm. Kommer att läggas upp en projekttråd o uppdateras efterhand.

Tipo - 2007-12-29 kl 19:40

LMM fixad, Dremel är bra att ha! Filade o fixade så nu funkar det. Efter att bytt bromsvätska ( ATE Super Blue ) samt luftat "villigt" så bromsar det j*vligt bra.

Bifogar bild på den flyttade varvräknaren, tycker det blev riktigt bra & snyggt

[Ändrad 29-12-2007 av Tipo]

Varvräknare.jpg - 189kB

Tipo - 2007-12-29 kl 19:45

Ohh, satte dit fin AP-klibba dessutom, hoppas nu det kommer AP-trianglar så man kan klämma dit dem under blinkers. Det gör ju många +hk har jag hört?

Biscone.jpg - 164kB

Tipo - 2007-12-29 kl 19:52

Bild innan garagering,,,,,,behöver VERKLIGEN hitta ett mekgarage i området Ängelholm-Båstad-Laholm-Halmstad,,,,Ingen på AP med plats / kontakter i angivet område???:worship:

Listan är nu klar,,en del att göra men inga större jobb. Allt ska vara klart till april. GTV6´an, döpt till "Gamalf" av familjen, behöver få ett nytta värmepaket monterat men det ska väl oxå hinnas med??

Japp; GTV6 " Gamalf", 75 "Ralf" ( Racing Alfa ) samt 147 "Lill-Alf". Det är INTE jag som döpt dem men jag gillar min familj / släkt ändå,,,,,,,de uppskattar både mig & Alforna!

Sidovy 75.jpg - 192kB

Söder - 2007-12-29 kl 20:43

Vi får ev en plats över i vårat garage i Halmstad snart.

Tipo - 2007-12-29 kl 21:44

Intressant! Maila mig gärna på kahlin@wekunet.se eller via u2u!

H0NKEN - 2007-12-29 kl 21:57

Grattis! Den där kommer du får roligt i...3.0 låter så mums :drool:
...och jag gillade modifieringen av instrumentpanelen också, supersnyggt.

palle - 2007-12-29 kl 22:28

Quote:
Ursprugligen inlagt av Tipo

Bifogar bild på den flyttade varvräknaren, tycker det blev riktigt bra & snyggt

Hur gjorde du på baksidan ?
Bilder ?

drzap - 2007-12-29 kl 22:54

inte så konstigt att den inte blev såld direkt. t.ex jag tittade länge och ofta på annonsen men det var ett högt (för högt för mig) utgångspris.

Tipo - 2007-12-29 kl 23:13

Japp, eftersom alla vill betala typ 0:- pengar för en alfa så var det högt :thumbsup:

Det var öppet för bud pga svalt intresse, jag la lite mer än halva utgångspriset o det är ok när man ser de kvitton jag har på vad som är betalt för allt mtrl etc ex. arbetet,,,o tid är ngt jag har begränsat av tyvärr.

Som jag skrivit innan våndades jag flera månader men bilen är för bra för att låta bli,,,,haft ett mkt bra 2007 så detta är jag värd.
Diskussionen hemma var inte helt enkel,, vi har nu tre (3) rullande Alfor att sköta, men vi älskar dem o vet att vi gör en
k(hj)ulturgärning,,,,,,

[Ändrad 29-12-2007 av Tipo] snyggar till det,,,,

drzap - 2007-12-30 kl 00:33

du har så rätt tipo. även utgångsbudet var ett ok pris på den kärran. inte ens halva priset vore ett ok pris för min plånbok just nu, har haft ett riktigt dåligt år (senaste 3 faktiskt) hade jag haft pengarna så skulle jag köpt kärran utan att tveka. men som det ser ut nu så får jag nog sälja 155:an med och vara utan bil, går till jobbet då vinterdäck är för dyra. i alla fall, GRATTIS till en fin sleeper! själv så skulle jag ha velat behålla den i "sleepermode" som den är nu alltså.

Gromyko - 2007-12-30 kl 02:05

Quote:
Ohh, satte dit fin AP-klibba dessutom, hoppas nu det kommer AP-trianglar så man kan klämma dit dem under blinkers. Det gör ju många +hk har jag hört?

Det hade nog blivit ännu fränare om du satt ormen ovanför listen och "Alfa Power" under. :lips:

Satan så fräsch bilen är. :clap:
Är svag för 3.0:an.

sam_h - 2008-3-24 kl 19:56

Ja se där. jag tyckte väl jag kom ihåg rätt. Har varit och blött ner tråden här förut såg jag.. :embaressed: och gluttar närhelst det uppdaters i texten. Och nu blir det ännu roligare när det är samma typ av bil

Är den jag införskaffat i hälften så bra skick som din :worship: så är jag superglad! ( är lite nervös över hur växellådan mår, har ju inte kunnat känna på den alls. :pray: )

Även om jag inte lyckas få min rullande till skokloster så ska jag hålla utkik efter din och komma och hälsa. :beerchug:

[Ändrad 2008-3-24 av sam_h]

sam_h - 2008-3-24 kl 20:32

jag hitta en intressant detalj i ditt motorum som inte verkar finnas i mitt motorum. vad är det?

Gustav_Holmdahl - 2008-3-24 kl 20:35

Gissar på ABS pump

Tipo - 2008-3-24 kl 20:36

Del av ABS-systemet!

sam_h - 2008-3-24 kl 20:49

såklart..

Tipo - 2008-4-25 kl 07:52

SÅ! Nyss hemkommen från Bilprovningen - blankt papper!

Solen skiner, 75:an påställd, försäkrad & skattad samt nybesiktigad - 1 vecka kvar till Skokloster & Gelleråsen.

"Det känns ganska gôtt just nu!":yes:

freda155 - 2008-4-25 kl 07:56

Quote:
Del av ABS-systemet!

Imorgon slängs en sådan som klarar en okulärbesiktning! Plus vätskebehållare och främre bromsskivor. Kom och hämta i Vällingby.

Tänk om din pump pajar?

Bizzy - 2008-4-26 kl 08:59

Man får gratulera till besiktningen! :beerchug:

Tipo - 2008-4-26 kl 09:39

Tackar tackar! Blev en runda igår kväll för att "fira", känner att det är lite små-fix att ta tag i men det hinns inte med innan Gelleråsen. Blir mer & mer övertygad om att extraktorgrenrör o ett förbättrat avgassystem behövs,,,,

Tipo - 2008-5-4 kl 21:01

Så, hemma igen efter Skokloster & Gelleråsen!

Kort efter Gelleråsen:

- Bilen går bättre än förväntat efter alla år i garage. Jag är positivt överaskad!
Stryr in fint, bra balans med kontrollerat uppträdande, tyvärr gjorde motorproblemet att jag inte kunde få ut alla kraft ur bilen ännu. Upplevde lätt överstyrning i några kurvor men det var lätt kontrollerat

- Däcken, Hankook Ventus funkade fin-fint! Visst vill jag ha rediga R-däck men det kommer senare!

- Bromsarna bak behövs ses över, oken är renoverade men inte injusterade. Ses över till Anderstorp

- Motorproblem. Vid gaspådrag ( full gas ) varvtal ca 4000 rpm börjar motorn hacka som om den inte får luft alt. bränsle. Blev värre & värre under lördagen. Bensinen var ny i tanken, bränslefilter & pump är original. Eller så hör det ihop med ställbara bränsletrycket? Måste kolla detta till veckan!

- Skalstolen är efterlängtad! Har beställt en Momo-stol men den är restad.

Ser fram emot Anderstorp!

sam_h - 2008-5-4 kl 21:36

Kul att du hade roligt på banan, hoppas du får ordning på tändningen.
Var trevligt att beskåda den på plats på skokloster. Nästa år ska jag ha med min.

Tipo - 2008-10-6 kl 20:03

Prima Stagione - första säsongen avklarad!

Bilen har funkat över förväntan - inga större problem o framförallt - det har varit så sjukt roligt med alla banmöten. :steering:

Tack älskade AR för att ni byggt / bygger så fantastiska bilar!:ritaliead:

Jag kommer att ge mig på motor, väghållning, interiör samt exteriör - inga svåra eller omfattande arbeten men sammantaget blir det ju en del jobb.

Ambitionen är att ha en snygg & snabb bil som är driftsäker och lättskött.
Sleeper-stilen kommer att bibehållas.

Ställde in den i mek-garaget tidigare ikväll efter en rejäl tvätt. Nu vankas skruva under vintern o sen kommer den ut i ännu bättre form till Skokloster & Gelleråsen.

Jag kommer att uppdatera här med bilder & text samt kommer att behöva hjälp efterhand.:headbang:

NYC 599_4.jpg - 91kB

Maffia Alfisti - 2008-10-6 kl 20:54

Tjenare Tipo.
Ett välmenat tips är att höja bilen lite fram och kanske sänka den bak. Detta av två anledningar.

* Du får bumpsteer (spindlarna "styr"/ändrar toe när bilen fjädrar) from då bärarmarna passerar horisontalläge och börjar peka uppåt.

* Var på ett 116-chassi seminarium med klubben för några år sedan. Föreläsaren sa då att det var att föredra att bilen var högre fram än bak (ca 1cm högre på främre domkraftsfästena än bakre).

Kommer inte ihåg varför men det kan nog någon annan fylla i.

Mvh/ Danne

PS: Rätta mig gärna om ja yrar :rolleyes: