AlfaPower

Utmaningen, GT1300 Junior (Bertone); karossen plåtren.

Pages:  1  2

J.Aineland - 2007-5-28 kl 18:41

Är man galen så är man.
:ritaliead: Drog i helgen hem ännu en Alfa. Denna gång en 1300 GT Junior från -72.

1300GT_1.sized.jpg - 54kB

Jag har ännu inte samvete att dra denna stackare vidare till skroten som jag precis räddat henne från utan jag kommer iaf. göra ett försök med att bygga upp den på nytt. :rolleyes: :smash: Men först MÅSTE Suden fixas klart!

Engine.sized.jpg - 54kB

Maskinellt verkar hon fullt okej.
Då bensintanken innehåller gammal äcklig soppa fixades snabbt en provisorisk tank med självtryck direkt till förgasarna och med hjälp av lite startgas startade motorn efter 5 minuters försök. :clap:
Enligt mätaren har den gått ca 13000mil och det kan nog stämma med tanke på att den varit avställd sedan 1982.

under.sized.jpg - 60kB

Karossmässigt är det nog den sämsta Bertone Alfan ni har sett här på AP... Närmare skogsvrak är nog svårt att komma.

1300GT_2.sized.jpg - 44kB

Kopplingen fungerade också så jag kunde även köra några vändor utan för verkstaden:saythat:

/Jocke:rolleyes:

[Ändrad 2007-5-29 av J.Aineland]

:lips:Ny repplåt beställd 2008-01-30 från England.

När Alfasuden är klar blir det troligen denna som gäller!:smash::smash:

[Ändrad 2008-1-30 av J.Aineland]

[Ändrad 2008-2-9 av J.Aineland]

[Ändrad 2008-2-16 av J.Aineland]

[Ändrad 2009-9-29 av J.Aineland] Div. beg. delar inköpta från en skrot.

[Ändrad 2009-12-29 av J.Aineland] Nya delar beställda från England

[Ändrad 2010-1-1 av J.Aineland]

[Ändrad 2010-1-18 av J.Aineland] Ny plåt + massa nya delar hemköpta, nerplockning smått påbörjad

[Ändrad 2013-6-1 av J.Aineland]

mopar - 2007-5-28 kl 18:49

Den där verkar fullt i klass med Kane's 33sw projekt :D

/mopar

Micke G - 2007-5-28 kl 20:10

Ojojojojojojojojoj, Jocke om du bestämmer dig för att renovera den bilen är du inte bara galen, utan då finns det inte ens ord för vad man skall kalla dig. Men jag gillar verkligen personer som bestämmer sig för att utföra det omöjliga. Så jag kan bara säga lycka till.

po - 2007-5-28 kl 20:14

Jisses!!!

Nu verkar du ha lite i garaget att göra om man säger så.
Jag ser att du redan har påbörjat renoveringen, nytt och fint batteri. :D
Men lycka till ska du verkligen ha samt tycker på något sätt att bilen har en sorts ålderspatina som jag inte kan sätta fingret på? Kanske ställa den i trädgården som den är istället för trädgårdstomtar?

Om du nu är tillräckligt galen och orkar rädda denna så ska du ha en eloge samt det bli riktigt intressant att följa detta i en tråd. :beerchug:

/po

Kane - 2007-5-28 kl 20:25

Ja, jäklare min låda! Ser ju hur läcker ut som helst.
Kul att du har motorn igång. Det blir ju såå mycket svårare att ge upp då :saythat:

german - 2007-5-28 kl 20:59

Jag har köpt en liknande häck i Grekland. Ska låta den vara skev, vind och rutten. Där rostar det inte så mycket dock :)

jema - 2007-5-28 kl 21:04

kom igen jocke!

Har jag tid o ork kommer jag över nån helg o sparkar lite på däcken... hä hä

...kanske håller en mejsel. Mycket lättöl och fint väder så tar det väl inte många veckor o fixa den där ;)

northhammer - 2007-5-28 kl 21:33

tyckte du var solbränd men det var visst rost
har du vägt bilen ,den kan inte väga mycket
lycka till .............................micke

Finnland - 2007-5-28 kl 21:39

Go for it! :headbang: :ritaliead:

Respekt till alla som vågar ta sig an ett sånt respekt. Du är ju van med Suddar så det här borde ju vara en kakbit. :boing:

Atterhall - 2007-5-28 kl 21:51

Ouch! Kombo:n Bertone - vinterdäck är uppenbarligen farlig! Välkommen i Bertoneträsket!

/att

PS: Jag köper din spolvätskebehållare om du ändrar dig. Vänster blinkersglas ser OK ut oxå ;-)

J.Aineland - 2007-5-30 kl 19:40

Får väl se vad som händer med bilstackaren.
Enda chansen att rädda den är att rensa den totalt och fixa upp den på ett "grillspett" typ som bla. "hakan" här på forumet har till sin.

Kanske går det att tigga till sig en ritning?

Sen börjar jakten med att hitta någonstanns att fästa ny plåt i :lolsign: Det är nog säkrast att staga upp den ordentligt innan man mycket försiktigt försöker blästra något.

Att dömma av mossan på torkaren så verkar det inte bättre än att någon faktiskt HAR haft bilen isället för trädgårdstomtar.

Lycklig över att äntligen få stå inomhus?

[Ändrad 2007-5-30 av J.Aineland]

Beige Cava 821, udda färg på Bertone?

J.Aineland - 2008-1-28 kl 11:11

Jag blev lite nyfiken på vilken färg min GT1300Junior -72 hade när den var ny. Skrapade därför och tvättade fram den rödmålade färgkodsetiketten på insidan av bakluckan.

Colore: 821
BEIGE CAVA

Jag har inget minne av att jag någonsin har sett en Bertone coupe i denna nyans i Sverige.

Sen gav jag mig på att skrapa bort den äckliga rödbruna matta lacken på huven.
Offrade även ett 1200papper och lite rubbing för att få lite glans.

Finns det någon känd bil i landet som har den här färgen bevarad?

/Jocke

g84 - 2008-1-28 kl 11:43

Vet inte hur det var med Bertonen men jag var påväg att köpa en
1750 Berlina -68 1976 med just den färgen. Blev inget köp. Köpte en röd
1750 GTV istället.

J.A. - 2008-1-28 kl 12:46

I Bågings Skoklosteralbum från 2006 finns det 2 Berlinor i Beige Cava: http://www.alfapower.nu/gallery/album901?page=1

I Classico registret har jag för mig att någon har angett Beige Cava på sin Bertone. 1300 -72 om jag inte minns fel.

Detta är vad jag har hittat utan några större undersökningar.

Själv har jag en röd 1750 -69 som lämnade bandet 8:e Januari 1969 som Beige Cava.
Funderar själv på om jag skall återge den ursprungslacken eller ej när det är dags för omlackering......

//Johan

tan%20GTV%201971.jpg - 40kB

J.Aineland - 2008-1-28 kl 12:56

Tack för den bilden!
Jag har själv letat lite men bara hittat en Giulia som jag antog var i Beige Cava.

J.A. - 2008-1-28 kl 13:13

Har fler om du är intresserad.

Skall den renoveras eller vad är planen för bilen?:smash:

J.Aineland - 2008-1-28 kl 14:01

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.A.
Har fler om du är intresserad.

Skall den renoveras eller vad är planen för bilen?:smash:

:lips:Jo den skall renoveras även om den är MYCKET rostig. Men va f*n man är ju van vid Sudar:lolsign: Så detta blir en kul? utmaning. längtar tills Suden min är blir klar så jag kan sätta igång...
Skickade precis iväg en beställning av plåt från England:headbang: Allt finns ju att köpa.

Släng gärna in några bilder till:drool:

rtt470 - 2008-1-28 kl 15:26

Underbar färg! Är planen att lacka den i Beige Cava?
Såg i ditt album att underredet var ett råttbo, men karossen verkar ganska ok?

J.Aineland - 2008-1-28 kl 15:58

Quote:
Ursprugligen inlagt av rtt470
Underbar färg! Är planen att lacka den i Beige Cava?
Såg i ditt album att underredet var ett råttbo, men karossen verkar ganska ok?

:P Jo, råttbo stämmer nog bra. Karossen är bra ovan golvet iaf.
Det lär gå åt några kvadratmeter plåt innan det är dags för o tänka på lack.
Men jag ser det som en utmaning att få bil av den igen. Har f.ö. alltid velat ha en Bertone. Letade efter en som förstabil men dom jag hittade var fördåliga (fast inte så här dålig :dunce: ) eller för dyra för min plånbok.
Tanken är att den slutligen ska lackas i Beige Cava.
Ska föresten även behålla 1300maskinen.

ar105 - 2008-1-28 kl 19:08

Beige Cava måste vara en mycket ovanlig färg. Tror aldrig jag sett en Bertone, ens på bild med den färgen tidigare. Själv hade jag en 1750 GTV 69:a i början av 90-talet som i original hade varit Grigio Indaco (Grå). Den färgen har jag bara sett ett par andra bilar ha. Bilen var dock omlackad i silver.
Jättekul att du kommer att ställa i ordning den. Kikade på bilderna i ditt alblum och det ser inte alls ut att vara något hopplöst projekt, även om det är en del jobb. Kul att du kommer att behålla 1300-maskinen och även återställa den ursprungliga färgen. Lär inte finnas många Bertone som har 1300-motorn kvar. Inte så mycket effekt men jag tycker det är en kul motor. Det är faktiskt lättare att renovera en Bertone idag är det varit på måga år eftersom det finns ett allt bättre utbud på delar. Lycka till med projektet.

M.v.h

Janne

M.v.h

Janne

[Ändrad 28-1-2008 av ar105]

Hawkeye - 2008-1-28 kl 19:24

Då är jag helt fräck och lånar tråden genom att fråga om en annan bil ur ovan nämnda album;

http://www.alfapower.nu/gallery/album901/IMG_0705_resize

Är det en originalfärg, den (och hela bilen) är ju #&/¤"% snygg?!

J.A. - 2008-1-28 kl 20:20

Sida

72deluxefront.jpg - 54kB

J.A. - 2008-1-28 kl 20:21

Bak

cava.JPG - 126kB

mr.W - 2008-1-28 kl 21:48

Quote:
Ursprugligen inlagt av Hawkeye
Då är jag helt fräck och lånar tråden genom att fråga om en annan bil ur ovan nämnda album;

http://www.alfapower.nu/gallery/album901/IMG_0705_resize

Är det en originalfärg, den (och hela bilen) är ju #&/¤"% snygg?!

Den är renoverad av CC-motors iaf, tror inte det är en originalkulör, men bilen är verkligen i mint condition.

J.Aineland - 2008-1-29 kl 10:52

Quote:
Ursprungligen inlagt av ar105
Beige Cava måste vara en mycket ovanlig färg. Tror aldrig jag sett en Bertone, ens på bild med den färgen tidigare. Själv hade jag en 1750 GTV 69:a i början av 90-talet som i original hade varit Grigio Indaco (Grå). Den färgen har jag bara sett ett par andra bilar ha. Bilen var dock omlackad i silver.
Jättekul att du kommer att ställa i ordning den. Kikade på bilderna i ditt alblum och det ser inte alls ut att vara något hopplöst projekt, även om det är en del jobb. Kul att du kommer att behålla 1300-maskinen och även återställa den ursprungliga färgen. Lär inte finnas många Bertone som har 1300-motorn kvar. Inte så mycket effekt men jag tycker det är en kul motor. Det är faktiskt lättare att renovera en Bertone idag är det varit på måga år eftersom det finns ett allt bättre utbud på delar. Lycka till med projektet.

Tack för kommentarerna, det återstår att se vad jag gett mig in på med renoveringen. Har som sagt beställt massa plåt för X-antal gånger mer än vad bilen kostat mig i inköp, men då priserna på bilarna stiger så känns det lite som en investering.
Kul att färgen är ovanlig, det behövs något annat bland alla röda.
:wink:

Tack Johan för bilderna!

/Jocke

german - 2008-1-29 kl 11:45

Stiger verkligen priserna på bilarna? Ser att prissättningen stiger, men betalar folk mer och mer för en Bertone? Seriöst menad fråga.

J.Aineland - 2008-2-9 kl 15:34

I går kom en liten del av min storbeställning med plåt från England.

Tyvärr har dom inte packat det så bra så bakskärmen är knäckt i framkant:wall:

Resterande delar verkar ta längre tid då ClassicAlfa använde sig av 2 olika fraktbolag, paketen kom till Danmark först i natt så tills nästa helg borde dom ha hittat hit också.
Nu ska jag gå o svetsa på Suden igen:yes:

mopar - 2008-2-9 kl 16:10

Hej Joakim, tänkte du kanske behövde lite inspiration, så vassego.... ingenting är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid...

http://www.mat.fi/project1984toyotacelicaturbo.htm

/mopar

Men fy fan vad plåtmask du hadde i din...

Nilegård - 2008-2-9 kl 16:20

När slutades det med osthyvel? 1970? Jag trodde alla 1300 var sådana.:dunce:

J.Aineland - 2008-2-9 kl 17:19

Quote:
Ursprungligen inlagt av mopar
Hej Joakim, tänkte du kanske behövde lite inspiration, så vassego.... ingenting är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid...

http://www.mat.fi/project1984toyotacelicaturbo.htm

/mopar

Jo, den tråden har redan inspirerat mig:lolsign:
Mopar har du möjlighet att "klistra ihop" 2-trådar åt mig?
Jag skulle vilja ha tråden Beige Cava 821, udda färg på Bertone? inbakad i denna om det går.:idea:

Quote:
Ursprungligen inlagt av Nilegård
Men fy fan vad plåtmask du hadde i din...

När slutades det med osthyvel? 1970? Jag trodde alla 1300 var sådana.

Jo, rost finns så det räcker till flera bilar:cool:

-70-71 kan det nog ha varit. Jag har nog uppgift på det i "Alfabibeln" inne.

mopar - 2008-2-9 kl 17:35

har mergat, vet inte hur bra det blev men nu är det i vart fall i stort sett omöjligt att dela igen :p

/mopar

J.Aineland - 2008-2-9 kl 18:43

Quote:
Ursprugligen inlagt av mopar
har mergat, vet inte hur bra det blev men nu är det i vart fall i stort sett omöjligt att dela igen :p

/mopar

:worship:Super! fast nu ligger det under allmänt istället för under Byggen och Projekt.

Inte längre.
Tack igen!

[Ändrad 2008-2-9 av J.Aineland]

Ken - 2008-2-9 kl 22:43

Klart priset stiger - det är ganska tydligt om man håller lite koll så ser man det - sedan är det kanske en del som har vrak som det inte betalas så mycket för - men jag tror seriöst att priset är på väg upp!

Kolla vad en schysst Bertone kostar i Tyskland - 50% mer än Sverige ?!

Johnny Bravo - 2008-2-10 kl 13:21

Jag tycker också onekligen det verkar som priserna stiger. Ofta är det ju också så att resten av europa har en tendens att med tiden rätta sig efter de tyska priserna.. Själv fick jag ge ganska mycket för mitt renoveringsobjekt.
Iom detta blir skillnaden i pris också större mellan en halvfin bil och en jättefin..

Men för att återgå till tråden.. Jag tycker det är helrätt med beige 1300! Klart smakfullt:drool:
Riktigt rutten bil du fått tag i dock, men kanske bättre det än en fusklagad..

Georg - 2008-2-10 kl 13:39

Jisses grabbar Joakim behöver en måttlista på Bertone....
Det var mycket smått å gott på bilden underifrån...

Men å andra sidan blir det väl knappast som med suden att "den var rostigare än jag trodde"

J.Aineland - 2008-2-10 kl 13:42

Quote:
Ursprugligen inlagt av Johnny Bravo...
Men för att återgå till tråden.. Jag tycker det är helrätt med beige 1300! Klart smakfullt:drool:
Riktigt rutten bil du fått tag i dock, men kanske bättre det än en fusklagad..

Jo, jag lagar hellre än olagad rutten bil än en bil som är mindre rostig och fusklagad.
Min vita 33 4x4 Giardinetta var fusklagad och i det stora hela bytte jag nog mer plåt på den än vad jag kommer att göra på Bertonen:dunce:

Jag är lite sur för jag hade en originalbakskärm på G, men någon köpte den bara någon timme innan jag la ordern:furious3: på ClassicAlfa.
Bakskärmen på min är rutten och sne. Den nya "pirat" skärmen ser ju fin ut men den är inte komplett runt tankluckan och där är min som skevast. Jag får väl knacka upp den inre plåten själv om det inte går att rädda den som nu sitter på bilen. Bilens skärm är skadad då killen jag köpte bilen av tappade en stock på den när han körde förbi med en skogsmaskin:wall:

[Ändrad 2008-2-10 av J.Aineland]

J.Aineland - 2008-2-10 kl 13:44

Quote:
Ursprugligen inlagt av Georg
Jisses grabbar Joakim behöver en måttlista på Bertone....
Det var mycket smått å gott på bilden underifrån...

Men å andra sidan blir det väl knappast som med suden att "den var rostigare än jag trodde"

Hehe, nä här trors det inget den här gången, jag VET att den här är rostigare än vad som syns:rolleyes:

[Ändrad 2008-2-10 av J.Aineland]

J.Aineland - 2008-2-16 kl 15:12

Så, nu har resterande plåt hittat hit.

Pl_t1.sized.jpg - 46kB

H_Tr_skel_golv.sized.jpg - 35kB

Blir en hel del finjusteing på samtliga bitar innan passformen duger.

V_tr_skel_golv.sized.jpg - 31kB

Vänster tröskelbitar ihophängda med svetstänger.

V_baksk_rm.sized.jpg - 43kB

Nyfiken som jag är så riggade jag upp lite plåt på golvet

Baljan.sized.jpg - 32kB

Reservhjulsbaljan är katastrofalt dåligt pressad, återstår att se hur jag får ordning på den.

Nu är det färdig"lekt" för den här gången, dags att ge sig på Alfasuden igen.

[Ändrad 2013-3-25 av J.Aineland]

KlasE - 2008-2-16 kl 16:08

Grymt vad mycket plåt det fanns att köpa till Bertone! Själv håller jag på o rostlagar en Fiat 850 Sport Coupé -70 och där finns knappt ingen plåt att köpa. Renoverar jag nån mer bil ska jag kolla upp sånt innan - det tar ju en himla massa tid att knacka plåt själv. Även om mycket ekonomiplåt inte har den bästa passformen så är det ju bra utgångsmaterial iaf.

Edit: Förresten, grymt färgval och lycka till med rostlagningen! :clap:

[Ändrad 2008-2-16 av KlasE]

Tjena, Håkan här.

hox - 2008-2-16 kl 16:25

Jag trodde jag skulle ha mi lucka till soppa påfyllning så jag kapa bort den.
Ska inte ha den så den är din om det hjälper.
Finns på Ingarö/Sthlm.
Tror att innerramen går att få till trots rost.
Mvh Håkan

[Ändrad 2008-2-16 av hox]

IMG_1027 [800x600].JPG - 90kB

utsida

hox - 2008-2-16 kl 16:27

IMG_1028 [800x600].JPG - 75kB

Georg - 2008-2-16 kl 17:14

Quote:

Joakim;
Blir en hel del finjusteing på samtliga bitar innan passformen duger.

Ingen trodde nåt annat...

Micke G - 2008-2-16 kl 17:52

Jösses Jocke,

Det där blir nog tjugohundratalets först tillverkade bertonecoupe.

J.Aineland - 2008-2-23 kl 21:57

Quote:
Ursprungligen inlagt av hox
Jag trodde jag skulle ha mi lucka till soppa påfyllning så jag kapa bort den.
Ska inte ha den så den är din om det hjälper...

Jasså det är så den inre ramen ser ut.

Blev nyfiken så jag kapade bort min från den kvaddade skärmen på min bil.

Riktade upp luckan som var lite stukad och tog bort färgen på framsidan. Efter lite finjustering ska luckan gå att använda.

Grovriktade och provade ramen på den nya skärmen ihop med luckan.

Jag kanske hör av mig Hox, ramen din är nog användbar som den är efter en blästring, min måste lappas lite här o där. Fast att lappa ihop den är ju inget svårt.

J.Aineland - 2008-3-2 kl 17:32

Då det pratas om uppstart av Bertone i en annan byggtråd så kom jag på att jag har en liten filmsnutt från när motorn var igång i min stax efter jag köpt bilen i maj -07 ;)

http://alfapower.nu/albums/1300GT-72/PICT4169.mov

Klas - 2008-3-2 kl 18:46

Tjenis Jocke!

Såg att du hade köpt nedre delen till fronten, har en helt ny HEL frontplåt om du skulle vara intresserad- givetvis till ett boxer-kompis pris;)

Hälsningar

//

Klas

Tobbe007 - 2008-3-2 kl 19:32

Hej!

Intressant objekt :bananana:
Jag har en Bertone 1300 gtj-1972, Beige Cava.

J.Aineland - 2009-9-29 kl 19:33

Oj, jag har helt missat dessa svar.

Quote:
Ursprugligen inlagt av Tobbe007
Hej!

Intressant objekt :bananana:
Jag har en Bertone 1300 gtj-1972, Beige Cava.

Trevligt, har du någon bild på den?

Quote:
Ursprugligen inlagt av Klas
Tjenis Jocke!

Såg att du hade köpt nedre delen till fronten, har en helt ny HEL frontplåt om du skulle vara intresserad- givetvis till ett boxer-kompis pris;)

Hälsningar

//

Klas

Hmm, Tackar
Det fungerar nog med den plåten jag har men en hel är ju alltid bättre. Men nu kanske du inte har den kvar eller vill behålla den då du ju har handlat Bertone själv?

J.Aineland - 2009-9-29 kl 19:36

Tog mig i dag en liten road trip för att plundra en mycket rutten Bertone på väl behövda delar.

Komplett instrumentbräda, baklampor, div inredningsdetalger som handtag/armstöd och fönstervevar. Baklucka som inte är skev , men rostigare än den jag har.

Underbart, inga sprickor i vinylen och helt handskfack med nycklar.
(Tack till Fredrik.M. för hjälpen med var skruvarna till brädan satt)

Båda lampglasen hela och ganska så oblekta. Ska nog gå att putsa upp dessa. Skönt att slippa köpa allt nytt och dyrt.

Original verktygssats, rostig o fuktig men verkar vara komplett. Min bil saknade den helt.
Centrum emblem till ratten, den som finns till min bil var helt missformad. Så ut som någon har eldat på den.

Bättre gummimattor, dock inte perfekta men mycket bättre än dom slamsorna som låg i min bil.

Det får nog snart en beställning av nya delar från England med bl.a. gummilister, strålkastare, framblinkers, Betone-emblem mm och ev. en omgång kopior av GTA-fälgarna.

mopar - 2009-9-29 kl 19:44

Ser fram emot att se bilder på när du går loss med kapskiva o mig :)

Ja inte mig då, men mig-svets.

/mopar

J.Aineland - 2009-9-29 kl 19:54

Quote:
Ursprungligen inlagt av mopar
Ser fram emot att se bilder på när du går loss med kapskiva o mig :)

Ja inte mig då, men mig-svets.

/mopar

Mopar, det lär nog dröja ett tag till innan det blir dags...
Skit, nu när jag tittar på bilder på min 1300 så ser jag att jag skulle plockat rattspakarna. Mina är ju rostiga o fula. Tror dom på skrotbilen var fina... Lär väl göra någon annan glad istället.

Johnny Bravo - 2009-10-1 kl 22:14

Rattspakarna kan man polera upp. Det gjorde jag iaf och dem blev som nya. Vad är det för skrotbil du hittat? Finns några delar kvar som går att använda till en bertonerenovering?

J.Aineland - 2009-10-2 kl 06:51

Quote:
Ursprungligen inlagt av Johnny Bravo
Rattspakarna kan man polera upp. Det gjorde jag iaf och dem blev som nya. Vad är det för skrotbil du hittat? Finns några delar kvar som går att använda till en bertonerenovering?

Nä det lär nog inte gå att polera upp mina, kromet har delvis flagnat av :(
Isåfall får jag slipa bort allt och bara klarlacka.

Skrot Bertonen står på Skrotfrag i Ulricehamn. Jag försökte köpa hela liket i måndags men det var helt omöjligt. När jag sedan var där i tisdags så hade man sålt motor och låda samt div. chassie delar. Inget av detta var dock demonterat. Någon (Hox?) skulle ha C-stolparna

http://alfapower.nu/viewthread.php?tid=28093&page=1

EDIT:
Ringde till Skrotfrag o bad dom plocka loss rattspakarna åt mig. :thumbsup:

[Ändrad 2009-10-2 av J.Aineland]

Johnny Bravo - 2009-10-5 kl 08:38

om du har tid och ork när du är där får du gärnaplocka några lister samt en liten ventil åt mig.. :kiss:

J.Aineland - 2009-10-5 kl 10:56

Quote:
Ursprugligen inlagt av Johnny Bravo
om du har tid och ork när du är där får du gärnaplocka några lister samt en liten ventil åt mig.. :kiss:

Jäpp. Fixar det åt dig. Ringer dig när det är dags. (har även svarat dig i skrot-tråden)

J.Aineland - 2009-11-1 kl 12:42

En av dom bättre beg. baklamporna gjordes ren idag.

Det är en viss skillnad mot den gamla.
Bakstyckena till mina gamla lampor är däremot i bättre skick så det blir en mix av båda för att få så perfekta bakljus som det går med beg. original prylar.

:idea: Jag tänkte att jag ska försöka att ta med lite småprylar från Bertonen och Suden hem till Jönköping att pilla med efter arbetstid.

Nya delar beställda från England

J.Aineland - 2009-12-29 kl 16:12

blev. bla. samtliga bussningar, hjullager, styrleder mm.
Dörrklädslar, innertak, strålkastare + mycket mer...

Beställde härom veckan en ny bakre nummerskylt som skall ersätta den gamla stora rektangulära framskylten som ej syns på bild.
Synd att man har bytt teckensnitt.
Original bakskylt skall renoveras med nytt reflexmaterial då det gamla var så skadat o fult där skattelappen en gång suttit.

Hoppades på att fått tag på reflexmaterial före jul men firman jag åkte till hade stängt för i år.

Att ersätta den bakre med den lilla typen av skyllt känns inte alls roligt då bilen ju är designad för att ha en "fyrkantig" därför tänker jag lägga ner jobb på att renovera den befintliga skylten.

[Ändrad 2009-12-29 av J.Aineland]

Grifo - 2009-12-29 kl 16:19

Beställde härom veckan en ny bakre nummerskylt som skall ersätta den gamla stora rektangulära framskylten som ej syns på bild.
Synd att man har bytt teckensnitt.
Original bakskylt skall renoveras med nytt reflexmaterial då det gamla var så skadat o fult där skattelappen en gång suttit.

Hoppades på att fått tag på reflexmaterial före jul men firman jag åkte till hade stängt för i år.

Att ersätta den bakre med den lilla typen av skyllt känns inte alls roligt då bilen ju är designad för att ha en "fyrkantig" därför tänker jag lägga ner jobb på att renovera den befintliga skylten.

Håll oss uppdaterade om detta, jag har haft dispyter med
Vägverket om detta sedan den kvadratiska skylten togs bort.
Det måste ju ändå ha funnits ett verktyg som pressade
dessa skyltar tidigare.
Många Italienska bilar SKA ha kvadratisk skylt bak !!!!

Johnny Bravo - 2009-12-30 kl 09:42

Instämmer ang detta, mina nummerskyltar existerar inte och jag kan inte tänka mig nåt annat än en kvadratisk skylt. Konstigt att det ska vara så svårt att få fram

veloce - 2009-12-30 kl 09:54

Jag frågade en kille från MHRF samt en från vv på en träff/debatt förra året. De satt i en panel och skulle svara på frågor. De var båda höjdare på sina organisationer.

Det blev klart svar: NEJ, inga såna planer på tvåradig finns. Vi får nöja oss med de nyare. Dessutom gjordes det klart att det är olagligt med de tvåradiga som finns på nätet. Tyvärr, så var rädd om den tvåradiga från :embaressed: 1972.

[Ändrad 30-12-2009 av veloce]

Hogge - 2009-12-30 kl 16:25

När jag såg hur mycket plåt du ska byta så kände jag mig inte ensam längre.
En galning till, tack.
/ H

J.Aineland - 2009-12-30 kl 17:13

:P Hehe galningar finns det överallt och av alla sorter.

Ang. nummerskyltsrenoveringen så återkommer jag självklart i tråden.
Jag har funderat på om man inte kan tillverka en helt ny skylt i aluminium om man inte har någon alls genom att såga ut bokstäverna i lämpligt tjock plåt för att tillverka sig ett pressverktyg för att göra en helt ny skylt.
Det borde inte krävas allt för många ton till det.
Det bör räcka gott o väl med 50Ton så då kan jag göra det med egen press.

[img]http://alfapower.nu/viewthread.php?action=attachment&tid=23211&pid=257508[/img]

Vill man inte såga bokstäver själv så vet jag om en Sud-tok norrut som kanske går att övertala.;)
Nu är det ju inte aktuellt till varken Bertonen eller till min Sud då skylltar ju finns men tanken har slagit mig att jag vill ha en 2-radig skylt till min Alfetta GT. Dom första GT:na hade ju den 2-radiga skyllten bak med liknande ornament i rostfritt som Bertonen har.

För får man till en skyllt som ser exakt ut som en gammal skylt så lär ingen ifråga sätta något...

Nä, nu får jag sluta slöa vid datorn o gå ut i verkstaden o få något gjort istället...

Johnny Bravo - 2009-12-31 kl 16:08

Har också funderat på det. Krävs nog inga 50 ton men kanske svårt att hitta nåt material att pressa mot..

J.Aineland - 2009-12-31 kl 21:02

Nä, det går ju åt en rejäl platta som fördelar trycket när man pressar...

Fick ett litet ryck och skruvade lite på Bertonen.

Bild0008.sized.jpg - 56kB

Tänkte egentligen bara plockat ur framrutan .

Bild0009.sized.jpg - 60kB

Skruvade loss plåten framför och hittade lite mossa… :D

Bild0010.sized.jpg - 57kB

Rensade upp och skruvade loss torkarmotor och dess mekanik.

Bild0011.sized.jpg - 50kB

Gav mig sen på förgasarna då jag var lite osäker på om jag har beställt rätt förgasargummin. Ser ut som jag beställde rätt prylar.

Bild0012.sized.jpg - 61kB

Bränslepump och filter plockades också loss. Nu kommer jag lättare åt att lossa motorfästet när motor och låda sen ska ur…

[Ändrad 2012-9-27 av J.Aineland]

Georg - 2010-1-1 kl 11:32

"Vill man inte såga bokstäver själv så vet jag om en Sud-tok norrut som kanske går att övertala.;)"

Okej jag är här !

olleinsulander - 2010-1-1 kl 14:33

Quote:
Ursprugligen inlagt av Georg
"Vill man inte såga bokstäver själv så vet jag om en Sud-tok norrut som kanske går att övertala.;)"

Okej jag är här !

Några droppar olja på stödlagringen till kvastskaftet;) och sen kan Aineland börja bokstavera!

Georg - 2010-1-1 kl 14:41

Ha du minns den - de va som sjutton....

olleinsulander - 2010-1-1 kl 15:32

det är just såna grejer man blir impad av

J.Aineland - 2010-1-2 kl 17:12

Jag fattar inget av vad herrarna ovan pratar om…

Inget mer har hänt sedan förra året, dock missade jag att nämna att jag även börjat att plocka loss lite prylar i fronten.

J.Aineland - 2010-1-12 kl 17:20

Längtar tills på fredag...
Det ligger 2 stora paket med nya Bertone-delar och väntar på mig i verkstaden. :thumbsup:

Nummerskyltsrenovering

J.Aineland - 2010-1-15 kl 20:42

Har nu fått tag på reflexfolie till den bakre nummerskylten:yes:

Nu gäller det att få bort allt det gamla reflexmaterialet på skylten och jämna till ev. defekter och sedan lägga på folien utan att få några bubblor eller andra defekter.

Nya delar

J.Aineland - 2010-1-18 kl 17:24

:2cents: Jag shoppade loss rejält strax innan den Engelska momsen (VAT) gick upp till 17.5% efter att en tid ha legat på 15%

Kopplings-kit, gummi vid tanklucka/på-fyllningsrör, fjäder och gummistopp till tanklucka, vattenpump, samtliga värme + kylarslangar, termostat, fördelarlock, tändkabelsats(er) råkade beställa 2st :rolleyes: ...

...strålkastare, blinkers/parkeringsglas, sido-blinkers, motorrumsbelysning, bussningar fram + bak, rep.sats förgasare, "förgasar-gummin", pedalgummi, div, genomföringar i torpedvägg...

..."Disegno di Bertone" emblem, gummipluggar till golv och dörrbotten, länklager framvagn, hjullager fram + bak...

...samtliga leder till styrningen, kulled till casterstagen (+1 omgång till min Alfetta Gt), genomslagsgummi bak, gummi-mellanlägg till samtliga fjädrar.

...samtliga gummilister till dörrar och bakre sidofönster, gummilist till bagagelucka, packningar till motorn...

...nya dörrklädslar och innertak. + div andra prylar...

Nu kliar det rejält i fingrarna att sätta igång, men Suden är ju inte klar än så det lär nog dröja ett tag till innan jag får komma igång på allvar...:wall:

[Ändrad 2010-1-19 av J.Aineland]

AR155V6 - 2010-1-18 kl 17:27

Öhm....hehe
Är det inte billigare att köpa en hel bil från början Jocke? :P

J.Aineland - 2010-1-18 kl 18:12

Quote:
Ursprungligen inlagt av AR155V6
Öhm....hehe
Är det inte billigare att köpa en hel bil från början Jocke? :P

:lolsign:
Jo visst, men varför köpa en halvrisig bil där många delar kanske behöver bytas och man vet inget om hur den har renoverats tidigare?
Jag köper då hellre en billig och i detta fall super-risig bil + jättemycket delar o renoverar den själv precis till det skick jag vill ha och på det sätt jag anser att det bör göras på.
I slutändan får jag en bil som är bättre och jag VET exakt var jag har när den är klar. :deal:

[Ändrad 2010-1-19 av J.Aineland]

hbp98001 - 2010-1-18 kl 18:22

Jag är stum av beundran!

Maffia Alfisti - 2010-1-18 kl 20:13

Quote:
Ursprugligen inlagt av hbp98001
Jag är stum av beundran!

+1

Heja Jocke!! :rockon:

Ken - 2010-1-18 kl 20:46

Härligt ! Så ska det se ut....på det bara - men glöm inte bort att KÖRA Bertone. Gör nu det roliga medan du renoverar med :bananana:

Atterhall - 2010-1-18 kl 21:45

Bra! Vi byter när du är klar, va? ;)

/att

northhammer - 2010-1-19 kl 08:11

bara jobb o jobb .glöm inte att njuta av livet .
oftast kommer man på det för sent !!!!!!!!!!!!!!!!!

Finnland - 2010-1-19 kl 08:41

Quote:
Ursprugligen inlagt av northhammer
bara jobb o jobb .glöm inte att njuta av livet .
oftast kommer man på det för sent !!!!!!!!!!!!!!!!!

Det här hör nog till kategorin njutbara jobb. Finns nog inge bättre terapi. Dr. Phil i italiensk 60-tals förpackning. :)

Georg - 2010-1-19 kl 10:23

Tänk så enkelt det kan vara." Bara" svetsa upp karossen och montera dit grejerna. Du är rolig med Jocke !
:rockon:

grest - 2010-1-19 kl 18:46

Det här är värsta fasen av alfaviruset. Sitta o se ditt projekt med alla nya delar o veta att jag inte kommer åt att meka med min bertone (står insnöad i ett kallgarage) pga sonens 75TS projekt.
ABSTINENS är bara förnamnet
Btw. jag är full av beundran Jocke

J.Aineland - 2011-4-8 kl 19:34

Shoppade loss igen häromdagen så nu är 4st paket på väg från England :saythat:

Längtar tills jag får tid till denna bil.

George Junior - 2011-4-8 kl 21:51

Tja - man sparar ju massor av tid, på att ha nya bitar att skruva dit! Man slipper ju allt jobb med att göra rent och laga gamla sunkiga gummilister och sånt...

[Ändrad 2011-4-8 av George Junior]

hox - 2011-4-8 kl 22:08

Dom sa till mig i början av Bjerton bygget att jag va en idiot so inte skulle bli klar.
Jag låter härmed stafettpinnen gå vidare till dig
Din Id......t
Eller så är du inte det för du grejar det.
Du gasar för lite på mötena. (by the way)
H:steering:

[Ändrad 2011-4-9 av hox]

Ken - 2011-4-9 kl 08:31

Quote:
Ursprugligen inlagt av hox
Wiskey
Whiskey
Whatever

2 fingrar högt i glaset med whisky + 2 isbitar!

J.Aineland - 2011-4-9 kl 10:51

Quote:
Ursprungligen inlagt av Ken
Quote:
Ursprungligen inlagt av hox
Wiskey
Whiskey
Whatever

2 fingrar högt i glaset med whisky + 2 isbitar!

Eyh?:rolleyes: Är ni fulla så här dags?

Det blev en uppsättning GTA fälgar i 7x14", nytt avgassystem, nya bromsskivor, huvudcylinder samt div andra prylar.

Nästa inköp får bil att handla ett "grillspett" och hänga upp resterna av karossen i. ;)

J.Aineland - 2011-4-9 kl 10:57

Quote:
Ursprugligen inlagt av hox
Dom sa till mig i början av Bjerton bygget att jag va en idiot so inte skulle bli klar.
Jag låter härmed stafettpinnen gå vidare till dig
Din Id......t
Eller så är du inte det för du grejar det.
Du gasar för lite på mötena. (by the way)
H:steering:

[Ändrad 2011-4-9 av hox]

Jo, med tanke på hur rutten min är idag så finns det säkert folk som tycker jag är en Id......t som lägger ut en massa :2cents:

vet att jag gasar för lite på möterna...

[Ändrad 2011-4-9 av J.Aineland]

J.Aineland - 2011-4-14 kl 17:28

I morgon är det hjulafton :banana::banana:

Alfadriver - 2011-4-14 kl 18:27

Blanda nu bara inte ihop alla plåtarna mellan Bertonen och SW:n, Jocke!
Då kan det i värsta fall bli så att du får en framhjuldriven Bertone med tvärställd maskin & vice versa!

Lyssna gärna på vad skeptikerna säger.
Tänk sedan: "Jag ska nog visa de jäkla tvivlarna"

Det är alltid för tidigt att ge upp!
Kör hårt!
Det finns för få 105:or på vägarna!

J.Aineland - 2011-4-16 kl 13:36

Quote:
Ursprungligen inlagt av Alfadriver
Blanda nu bara inte ihop alla plåtarna mellan Bertonen och SW:n, Jocke!
Då kan det i värsta fall bli så att du får en framhjuldriven Bertone med tvärställd maskin & vice versa!

Lyssna gärna på vad skeptikerna säger.
Tänk sedan: "Jag ska nog visa de jäkla tvivlarna"

Det är alltid för tidigt att ge upp!
Kör hårt!
Det finns för få 105:or på vägarna!

Usch, nä jag ska inte bygga en framhjulsdriven Bertone med Fiat-motor. Se bara hur hemskt det skulle bli...

Jag är inte den som ger upp i första taget:deal:

[Ändrad 2011-4-16 av J.Aineland]

plast.jpg - 56kB

J.Aineland - 2011-4-16 kl 13:38

Här är delarna. :thumbsup:
Handlade återigen från Classic Alfa i England. Fick ett mycket bra pris denna gång då jag ju storhandlat av dom tidigare.:deal:

Rekommenderar dom verkligen!

1st pall med Alfa-delar:D

Huvudcylinder, lastbegränsningsventil och handbromsbromsbackar.
En uppsättning GTA fälgar i den rätta dimensionen 7x14" då jag vill ha det feta balongdäckstuket på min som det ju var på den gamla tiden. Kompletta med emblem och nya blanka fina hjulmuttrar.

Bromsskivor.

Nya övre länkarmar, bakre hjulhusplåtar fram samt avgasgummin och packningar.

Komplett avgassystem, 2st fönsterlister som jag missade vid förra beställningen. Ett blinkersglas och fångband till bakaxeln som var restnoterat sist jag beställde. Oljetrågskydd eller vad man kallar det.

Georg - 2011-4-16 kl 14:44

Haha du är för galen du Jocke! Men snart står den där. Vi bara VET det!
:bondage:

Georg - 2011-4-16 kl 15:18

Quote:
Ursprugligen inlagt av Johnny Bravo
Har också funderat på det. Krävs nog inga 50 ton men kanske svårt att hitta nåt material att pressa mot..

Jocke såg den häår tidigare kommentaren. Token finns kvar i norr och jag kan inte se att det är något problem att göra en aluskylt med din press.
Man tager två stålplattor med minst skyltens yttermått. Sågar ur bokstäverna i sådär 3 mm:s stålplåt med rätt yttermått. Då får du bokstäverna löst och en platta med motsvarande hål. Plattan är klar efter enkel gradning. Bokstäverna får man slipa lite sneda på kanten. Sen kan man ju bara punkta upp bokstäverna på en plåtbit med hjälp av plåten med hålen i som mall. Ja då är du framme vid pressningen då.
Det är väl samma sätt som Vägverket gjorde dom på gissningsvis.

Du Jocke - här i byn har vi ett talesätt:
Ingen tok är den andra lik.
Om man inser det att alla är tokar så inser man att man måste tala med varandra så man förstår tokerierna - och då kan alla vara lite galna och det funkar ändå.
:boing:

J.Aineland - 2011-4-16 kl 16:38

Quote:
Ursprungligen inlagt av Georg
Haha du är för galen du Jocke! Men snart står den där. Vi bara VET det!
:bondage:

J.Aineland - 2011-4-16 kl 16:41

En fälg testmonterad på ”skrotbilen” :P

Jag får tydligen flytta med pinnskruvarna från den vänstra gamla framskivan då dom på båda nya skivorna är högergängade. Min bil har vänstergängat på vänstersida.

Alfadriver - 2011-4-17 kl 08:55

Snyggt, Jocke!
Fasen, du måste ju ha spenderat en mindre förmögenhet!

Men att du valt att montera fälgarna så här tidigt i renoveringsarbetet?
Men då är det val bara resten kvar ju! Lite småfix, som det brukar heta!

Kör hårt Jocke!

grest - 2011-4-17 kl 14:24

Suck Jag tröstar mig med att min Bertone är något mindre rostig :beerchug:

J.Aineland - 2011-4-17 kl 15:16

Quote:
Ursprungligen inlagt av Alfadriver
Snyggt, Jocke!
Fasen, du måste ju ha spenderat en mindre förmögenhet!

Jo, eftersom jag har beslutat mig för att renovera bilen så behöver jag ju delarna förr eller senare och eftersom delarna hela tiden blir dyrare så beslutade jag mig för att passa på o köpa hem så mycket som möjligt.

En "halvrisig" 1300 Bertone på Blocket med "fel" motor begär man idag dubbelt upp av det jag hittills har lagt ut på mitt "vrak" inkl. inköp av bilen.

Men då jag inte vill köra omkring i en "halvrisig" Bertone så skulle en sådan bil i slutändan bli mycket dyrare att få i det skick jag vill ha mitt "vrak" i när den är klar.

[Ändrad 2011-4-17 av J.Aineland]

northhammer - 2011-4-17 kl 16:15

f-n jocke ska du inte orginalrenovera .
å då syftar jag på pinnskruvarna som ska vara vänstergängade ??????
då kunde du ju oxå valt lite större fälgar när du ändå är på gång

ja, du vet att jag bara retas lite:evil::beerchug:

Pages:  1  2