AlfaPower

Samhs 75 3.0 (Krapperup 2019?)

Pages:  1    3  ..  5

sam_h - 2008-3-21 kl 13:51

2008-03 (.)
Då är första steget inlett, på att bli en riktigt alfisti :steering: Var nere i småland i mina uppväxttrakter och lade handpenning på en rossoröd Alfa 75 3.0 från 89 som slumrat till i den mörka småländska skogen. Ska hämta den nästa fredag om allt går som planerat.

Den har varit avställd i snart 4:a år, gått 9200mil och inte varit vinterkörd sedan 91-92. (och kanske aldrig före det). Den har en hel del modifieringar i hjulupphängningen och sitter enl.uppgift tarox bromskit på den. Motorn ska även den vara uppdaterad med portning och vassare kammar, samt racekoppling.

tråkigt nog är all dokumentation försvunnen på vad som är gjort och mannen som gjorde dem finns tragiskt nog inte med oss längre. Så det kommer bli ett detektivarbete i att ta reda på exact vad som är gjort.

Skicket:
Troligtvis ordentligt beskonad från rost, såg helt friskt ut under och i alla skärmkanter, dörrar, ända jag hittade var 2 bubblor från stenskott och i botten på vänster lykta.

Högersidan på bilen har varit emot något objekt under en busrunda,så höger blinkersglas är trasigt, evo-fronten var sprucken höger fram och framdelen på höger framskärm är lagad slarvigt med spackel och sprejburk. Även bakskärmen och en bit upp på stolpen hade en stor mildare buckla, fanns också några djupare repor på dörrarna. Det kommer bilder på det senare.

Det som jag såg var modifierat:

Det som enl uppgift ska vara modifierat:

Råkar du veta något om bilen så berätta gärna.

Liten plan på vad som kommer ske i närtid:

2009-10
Sammanfattning om upptäckter och status på skicket:
Den har troligen aldrig sett en saltad vinterväg, då utsatta ytor, skruvar och muttrar inte är angripna av rost, förband i fram- och bakvagn går att lossa utan något som helst extravåld/röstlösare. Och den är kärnfrisk undertill vilket säkert det extra rostskyddet i hålrum och på underredet hjälpt till med.
Finns 6 ställen med rostangrepp inte medräknat ytrost på dedion och underredet där rostskyddet slagits av från stenskott.

Motor och drivlina:
Motorn är inte portad, och inte heller sitter det racekoppling, vilket säljaren påstod, men det gör inget dock har den QV-kammar. Växellådan som var en av mina farhågor är len och distinkt, dock skrapar det ibland på 3:an men ingen på 2:an men dubbeltrampas därför i största utsträckning för att fortsätta vara i samma skick. Kommer så småningom byta synkringarna.

Åtgärdat:

Kvar att göra:
Kamremmen bör bytas då det MINST är 5år sedan den byttes, dock är den fortfarande mjuk och okulärt i fint skick. En fråga är hur jag ska göra med kamremsavspännaren, då den fortfarande är hydraulisk. Är snarare regel än undantag att de börjar läcka, dock är min nära på helt torr, vilket är en av anledningarna till varför inte remmen bytts ännu. Har plugg liggande för att konvertera till en fixerad, men framtiden får utvisa hur det blir.

Vattenpumpen kommer bytas i samband med nästa kamremsbyte, dock verkar den redan varit bytt en gång, (packning på tub runt kanterna på den som sitter) men bättre att vara säkra sidan.

Många bussningar på bilen är i tveksamt skick, inklusive motorbussningarna som skulle må bra av att bytas, då iaf den bakre är riktigt slut. Just nu påfylld med rutlim för att stadgas en aning. Hardyknutarna är i dåligt eller tveksamt skick och skall bytas.

Framvagn:
Ett par 105-kulleder ligger och väntar och adapterplattor behöver fixas, förövrigt mår allt bra efter att krängningshämmaren har fått nya bussningar.

Bakvagn:
Samtliga bussningar och fästen kommer bytas vinter/våren 09/10 för att ha det fräscht i samband med banåka. Mest akut är dock centerbussningen fram på dedion som är helt slut (borta). En hel del i anslutning till bakvagnen skulle behöva åtgärdas. Bla behöver alla soppaledningarna bytas då de är rostiga/torra. Likaså en liten bit av bromssystem, som i övrigt är riktigt friskt.

Avgassystemet är riktigt dåligt genomtänkt och svetsningen håller samma usla nivå, då det omotiverat sitter 3” från mitten och hela vägen bak, som bara ger en olidlig resonans mellan 2200-3000rpm, är som att sitta i kabinen på ett propellerplan. Under vintern kommer ett CSC system bestående utav ett CSC mellanrör utan dämpare och en slutdämpare med dubbla utblås. I framtiden blir det att bygga grenrör med dubbla kattar för bättre andning.

Fälgar och däck:
Har mer och mer börjat gilla Momo-star fusksplitt fälgarna. Ovanliga och ganska stiliga ändå. Men jäkligt obalanserade, de skulle behöva en renovering för att bli kördugliga. På önskelistan ligger ett par 17” Zender Milano.

Och sist men inte minst. EVO-fronten kommer upp från källaren vilken dag som helst, så ska den slipas klart och målas.

[Ändrad 2018-1-10 av sam_h]

Kalle_alfaturbo - 2008-3-21 kl 14:10

Hej!

Låter som ett kul projekt! Jag Känner igen bilen på beskrivningen! Kan det vara DAX 596?

sam_h - 2008-3-21 kl 14:12

Och lite bilder:

[Ändrad 2008-3-29 av sam_h]

DSCN3504_resize.JPG - 190kB

sam_h - 2008-3-21 kl 14:15

Quote:
Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo
Hej!

Låter som ett kul projekt! Jag Känner igen bilen på beskrivningen! Kan det vara DAX 596?

Tackar! Det är JKW 984

sam_h - 2008-3-21 kl 14:21

Och en till

**Klipp och klistrat från förra ägarens album på garaget, tar med kameran på torsdag när jag hämtar den.

[Ändrad 2008-3-25 av sam_h]

alfa 75 01_resize.jpg - 189kB

freda155 - 2008-3-22 kl 12:18

Nämen gud vad trevligt! Grattis till den fetaste vagnen!

Din verkar moddad som min, fast jag har en långmilare jämfört med dig (11 500 mil)

Nu blir man ju ÄNNU mer sugen på att behålla bilen längelänge...

Strålkastarspolning på en EVO-front?! Gaddammit...

[Ändrad 2008-3-22 av freda155]

x8668k - 2008-3-22 kl 14:52

VILL HA!!! :steering:

Turbo Jörgen - 2008-3-22 kl 15:13

Skönt att man redan har :cool: suget blir inte så farligt då ...snygg bil!!!

sam_h - 2008-3-22 kl 16:02

Quote:
Ursprugligen inlagt av x8668k

Så kände jag också mycket längre,
Så varför gå runt och vänta? man lever bara en gång!
Klyshigt men ack så sant, vilket man åter igen blir påmind om när man läser om all tragik med barnmorden här i grannskapet.

Och sedan jag såg annonsen och på min frus inrådan :kiss: åkte och kollade på den samma dag, samt bestämde mig för att slå till, fastän jag saknar eget garage och redan har 2 alfor på uppfarten, så har allt annat löst sig med. Kompis med BE-kort och transport upp (60mil) fixat tills på torsdag. Och en plats för vinterförvaring väntar i närheten.

[Ändrad 2008-3-22 av sam_h]

x8668k - 2008-3-22 kl 17:55

Quote:
Ursprugligen inlagt av sam_h
Quote:
Ursprugligen inlagt av x8668k

Så kände jag också mycket längre,
Så varför gå runt och vänta? man lever bara en gång!
Klyshigt men ack så sant, vilket man åter igen blir påmind om när man läser om all tragik med barnmorden här i grannskapet.

Och sedan jag såg annonsen och på min frus inrådan :kiss: åkte och kollade på den samma dag, samt bestämde mig för att slå till, fastän jag saknar eget garage och redan har 2 alfor på uppfarten, så har allt annat löst sig med. Kompis med BE-kort och transport upp (60mil) fixat tills på torsdag. Och en plats för vinterförvaring väntar i närheten.

[Ändrad 2008-3-22 av sam_h]

Jag har haft en 3nolla förut, inte röd, men kör nu en 33 1.7 QV som också är väldigt trevlig, men en Röd 75 3noll är, mmm... :worship:

t16 - 2008-3-23 kl 14:04

Jag ringde på bilen samma dag som den kom ut, det var ju bara några mil från mig och riktigt billigt men han sa att eftersom du var på väg ner så tyckte han att du åtmindstone skulle få se bilen men jag fick komma oxå men jag förstod att ingen åker och tittar på den bilen och åker hem samt jag var inte sugen på nån budgivning så jag åkte inte.

Grattis till ett riktigt klipp!

sam_h - 2008-3-23 kl 14:21

Tack Dennis, jo han sa ungefär så, att en från vetlanda också var intresserad, men att han lät mig titta på den först, eftersom jag åkte så långt.

Jag vet inte ännu om det är ett så stort klipp, högersidan på bilen var som sagt något misshandlad från en buskörning som gått fel. Bilder kommer på det. Och det är en del arbete och utgifter att få en bil som stått i 4:a år i trafik igen.

Jag var inte helt säker på att jag ville köpa den när jag såg den, men det var det modifierade chassiet och skicket på karossen i övrigt, typ ingen rost, som gjorde att jag slog till, eftersom jag insåg att ovsett det andra så är det iaf ett gott utgångsmaterial, men var tvungen att tänka efter en stund.

Var inte heller intresserad av någon budgivning ;), så hade han satt igång med något sådant hade jag tackat nej. Tror nämligen att den inte var värd så mycket mer i det skick den stod. bilderna på Garaget.org är nog ett par år gamla och även annonsen var väl något "förskönande". Jag har bevakat begagnatmarknaden några år på 75:or.

Med lite vilja så räcker årets budget till att få åka 75:a till Skokloster 1:a Maj.

Men det är fortfarande ett klipp, med lite tur ett bra sådant.

[Ändrad 2008-3-23 av sam_h]

t16 - 2008-3-23 kl 20:57

Ok!

Annars brukar det begäras ganska mycket för 3.0 om de är fina dvs. aldrig varit rostiga, som mest 40-50000 men vad de har gått för vet man ju inte, möjligtvis har de gått till utlandet där man förstår att betala för fina bilar vilket vi inte gör i sverige.

sam_h - 2008-3-23 kl 21:34

Det fanns en silvrig 75 3.0 nere i skåne som var moddad för stora pengar och helt igenomgången som verkligen var i toppskick. för ett tag sedan. Har för mig den lades ut på strax under 70, efter att gäng månader hade han sänkt den till 49, och även på det priset låg den ute längre. Har för mig någon här på AP var och hämtade den tillslut och då hade den nog legat ute mer än ett halvår. Så det är som du säger. I sverige betalar folk inte bra för fina bilar.. till glädje för oss som förstår oss på fina bilar ;)

[Ändrad 2008-3-23 av sam_h]

Tipo - 2008-3-24 kl 19:17

Oh, det var jag som till slut förbarmade mig över den:yes:

Betalade en bra slant, men klart lägre än vad den låg ute för efter sänkningen. Håller på med små-fixet kring den, mest av kosmetisk art samt skalstolar etc. Kommer att köra med den till Skokloster o därefter Gelleråsen.

Jag följer denna tråden med stort intresse, synes som du gjort en god affär även om det är en del fix innan allt blir som du vill ha det.

Länkt till min bil: http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=24767#pid243795

West - 2008-3-25 kl 09:57

Är på jakt efter en sådan stötfångare till min 3.0, är det nån som vet var man kan hitta en sådan?

/ John

sam_h - 2008-3-25 kl 10:17

Vet att dom säljs på alfistiracing
http://www.alfistiracing.com/index.php?value=prodlist&katid=25

sam_h - 2008-3-25 kl 15:10

Idag var det upptäcksfärd i försäkringsdjungeln.

Har två grundkrav:

Så började med att testa insplanet som tidigare hittat väldigt bra priser på min 156:a och 164:a
Deras billigaste var på 11000kr helår. Vilket minst sagt är j**igt mycket mer än prispressarbolaget Atava som ville ha 3400kr helår.

Men atava i sin tur har ingen avställningsförsäkring över huvudtaget, ställer man av bilen så upphör försäkringen att gälla helt, samt att du bara kan säga upp försäkringen när årsdatum inträffar/eller den säljs. så tillbaka till ruta ett.

Testade ringa mitt nuvarande bolag Tennant som insplanet gett mig på 156an och 164an direkt istället. Visade sig att de inte helförsäkrade så gamla bilar. Men kunde erbjuda en halvförsäkring och en avställnigsförsäkring, till vettiga/bra priser.
(3106kr/år resp 260kr/år.)
Men täckning för skadegörelse ingick då såklart inte i någon av dem. Dessutom skulle jag behöva ställa på bilen för att sedan ställa av den eftersom de inte nytecknar avställningsförsäkringar.

Så på ren chansning ringde jag Alfa Romeo försäkringar och hoppades på att de har lite större förståelse för hur en alfa ska behandlas. Och mycket riktigt! de erbjöd både helförsäkring och avställningsförsäkring, som täcker skadegörelse när bilen är avställd. Dessutom hade de riktigt bra priser. 4678kr/år för helförsäkring, och 619kr/år för avställning.
Och bäst av allt: Jag kan nyteckna en avställningsförsäkring, som inkluderar skydd under transport. :clap:

Har för mig att Alfa Romeo försäkringar förr tillät begränsad bankörning för medlemmar i CAR, alltså utan tidtagning, men hittade denna nedslående text i villkoren:

"I vissa fall gäller inte försäkringen, eller så kan ersättningen minskas så mycket att ersättning helt uteblir, till exempel vid följande situationer:
Vid skador som uppstår under tävling, träning för tävling, eller körning på inhägnad bana."

Någon som vet på rak arm vad som gäller?

[Ändrad 2008-3-25 av sam_h]

sam_h - 2008-3-28 kl 17:17

Del 1

Vart en roadtrip i härligt väder :cool: för att hemta hem bilen igår.
Otroligt nog inga större missöden.
När vi kom dit och startade upp bilen så gick den på 5cylindrar och det rykte svart, samt att ena framdäcket hade tappat luften. Ut med en kompressor och i med ny luft, och det har hållt sig änsålänge.

Var såklart lite mek med att få upp bilen på kärran. Avgasröret gick emot, det löste sig med att lägga några plankor under bakhjulen.
Fronten gick även den fri, med nöd och näppe.
Hade först tänkt backa upp bilen för egen maskin, men vart soppatorsk såfort det blev lite lutning så det fick bli vinschen. Snåla smålningar. (kom senare på varför... )

[Ändrad 2008-3-28 av sam_h]

avgas.jpg - 157kB

sam_h - 2008-3-28 kl 17:24

Del 2

Väl uppe på kärran och klart för avfärd, som synes så vart släpet lite baktungt.. Så efter några kilometer med fishtailingtendenser så backade vi bak den så långt det gick och spände fast den igen. Kändes mycket bättre. Uppfärden gick smidigt, förutom alla lastbilsförare som verkligen hatar xenon-ljusen vi hade på dragbilen. 2km raksträcka och ungeför lika långt avstånd till mötet. och yrkesförarna börjar ljusblinka direkt att man ska slå av. Faen käglan går ju bara 250-300m max. :kulspruta:

Så väl hemma i västmanland stannade vi till i köping för att slänga några liter soppa i 75:an och kontrollera lufttrycket i däcket som var platt när vi skulle hämta den. Bra med luft i däcket.. MEN var helt jävla omöjligt att få upp tanklocket :furious3::wall:
Avlastningen gick på 5min, helt smärtfritt!! :thumbsup:

Har varit upptagen hela dagen med annat, men imorn ska jag försöka åka ut och lasta ut extrafälgarna och annat ur bilen. samt leta fram en presenning eller liknande så jag kan skydda den mot fågelskit och damm (och nyfikna ögon)
Sedan gäller det att få 156:an såld så jag får loss pengar att fixa iordning den med.

Någon som letar ny bruksare? har en toksänkt (50mm) 156:a T.S Sportwagon -00 som gått 17K mil. Just nu är den inne på verkstaden och får ny balansaxel- och kamrem, samt ny kamtidsvariator.
Kommer upp en annons med fullständig info om den så fort den är hemma igen.

Förövrigt så visade det sig att NiCzii bara bor ett gäng stenkast bort i grannorten. Blir att hälsa på och kolla in hans imponerande75 turbo projekt

hämtning1.jpg - 165kB

sam_h - 2008-3-28 kl 17:49

Å en bild när den snygga rossofärgen kommer tills sin fulla glans i solljuset:thumbsup:

DSCN3490.jpg - 212kB

niczii - 2008-3-28 kl 18:18

sataaaaaans vad fina dom är med det kjolpaketet och frontläpp i den kulören.. :drool:

min svarta är inte fy skamm heller, men skulle verkligen kunna behöva den där typen av läpp på fronten för att det ska bli snyggt.

sam_h - 2008-3-28 kl 18:21

Du kan få låna min och göra en avgjutning, om det inte går att fåtag på billigt. Den ska ändå skruvas av och renoveras. är mycket ful just nu.

sam_h - 2008-3-29 kl 19:12

Var en sväng och tömde bilen på extra fälgar och dylikt som åkte in på logen när vi lastade av bilen i torsdags. Passade även på att ta och dokumentera lite grejer som är behöver fixas.

Så till att börja med måste följande åtgärder fixas innan det är dax att tänka på att få igång motorn:

Lite kosmetiskt som skulle behöva fixas:

Har nu 5st observationer utav brunmögel på karosseriet:

Förövrigt med rost så är som sagt botten på vänster lyckthus hårt angripet. Även motorn har ytrost på diverse naken metall, värst på brickan framför kamaxelhjulen och på kamhjulen.(så ill att jag bifogar bild på det ) Finns en del ytrost på chassiedetaljerna med.

Ser dock överlag väldigt friskt ut men framtiden får utröna det.

DSCN3505_resize.JPG - 173kB

niczii - 2008-3-29 kl 19:19

min batteribalja var totalt bortom räddning, men de sket jag i, den skulle ju iaf bort, annars brukar domkraftsfästena vara totalt bortrostade vanligtvis, vet att mina är riktigt äckliga, och alla kommer att ryka.

sam_h - 2008-3-29 kl 19:31

Tittade igenom alla gamla papper som låg i handsfacket. Den har varit försäkrad i Wasa bilsport en gång i tiden, med krav på brandsläckar och dold strömbrytare, så nu blir det att leta upp vart strömbrytaren sitter.

Några tips på vart de brukar sitta?

sam_h - 2008-3-29 kl 19:38

min batteribricka behöver nog bara rengöras och slipas, och på med skyddsfärg.

DSCN3507_resize.JPG - 177kB

drzap - 2008-3-30 kl 09:32

höger blinkers fram har jag till salu för en billig penning. skall se hur vänter framlykta som jag har liggande ser ut och ta ett foto om du är intresserad. kollar om jag har en dörröppnare liggande i gömmorna.

[Ändrad 2008-3-30 av drzap]

sam_h - 2008-3-30 kl 10:35

Quote:
Ursprugligen inlagt av drzap
höger blinkers fram har jag till salu för en billig penning. skall se hur vänter framlykta som jag har liggande ser ut och ta ett foto om du är intresserad. kollar om jag har en dörröppnare liggande i gömmorna.
[Ändrad 2008-3-30 av drzap]

Kanon! Blinkers absolut, och skicka en bild på strålkastaren. Sedan är det är handtaget att stänga dörren med, öppnaren är hel. se bilden nedan.

jag skickar ett u2u med min mailadress/tfn så kan du skicka över bilder och maila/säga vad du vill ha för sakerna.

[Ändrad 2008-3-30 av sam_h]

DSCN3516_resize.JPG - 158kB

NZORIKKO - 2008-3-30 kl 16:22

Vi har ju en 75 TS som vi plockar delar ifrån. Bara innerhandtaget blir lite dyrt att skicka men gör en sammanställning på delar du behöver så kanske vi skicka det vi har i samma paket.

sam_h - 2008-3-30 kl 17:15

Quote:
Ursprugligen inlagt av NZORIKKO
Vi har ju en 75 TS som vi plockar delar ifrån. Bara innerhandtaget blir lite dyrt att skicka men gör en sammanställning på delar du behöver så kanske vi skicka det vi har i samma paket.

Fint. Med tanke på vikten på innerhandtaget och storleken, så blir det nog inte mer än 33kr med posten som brev. Men jag ska kolla igenom vad mer som kan tänkas behövas.

Edit: Ett röd/röd höger baklykteglas vore kanon om ni har.

Om inte annars så skicka ett u2u vad ni vill ha för handataget och vad vikt/porto går på, så löser vi det.

[Ändrad 2008-3-30 av sam_h]

sam_h - 2008-3-30 kl 23:40

NZORIKKO, jag har fixat handtag från drzap, han skickar med det tillsammans med blinkers. Men tack ändå. Det lär säkert dyka upp något annat som behövs.

NZORIKKO - 2008-3-31 kl 21:05

OK

sam_h - 2008-5-3 kl 20:21

Var ute en vända på logen och visade 75an för Niczii, tog en stund s letande innan skadegladsflinet kom, JO det finns rost på kylarbalken, då den troligen har något djur på samvetet.
Med tanke på att han snart svetsat om halva sin 75 så får jag unna honom det ;)

Tog av tävlingsdäcken och pallade upp den på bockar istället.

Vi såg även att casterstegbussningarna på båda sidorna var helslut.

Vad är det för torsionstavar orginal på 3.0an? 27mm?

[Ändrad 2008-5-3 av sam_h]

DSCN3829_resize.JPG - 141kB

sam_h - 2008-5-3 kl 20:23

Och bild på hjulupphängningen fram.

Vilket är bäst? att låta skivorna dra in luft via spalterna så värmen far ut mot centrum, eller att låta den fläkta ut luften från centrum?

Som synes är mina skivor vända så att den ska suga in luft mot centrum

DSCN3823_resize.JPG - 145kB

sam_h - 2008-5-3 kl 20:24

Och bild bak,

DSCN3826_resize.JPG - 137kB

sam_h - 2008-5-3 kl 20:27

.. det ska smittas med alfavirus i tid... precis som min morfar gjorde med mig, grabben är 16månader och har redan fattat hur man gör!! :steering:

(ska leta upp en gammal bild på mig, morfar och någon av hans suddar)

DSCN3819_resize.JPG - 159kB

NZORIKKO - 2008-5-4 kl 17:28

Quote:

Vad är det för torsionstavar orginal på 3.0an? 27mm?

Orginal torsionsstavarna på 75 3,0 är 23 mm möjligtvis 24.

sam_h - 2008-5-16 kl 13:25

Hur mycket skiljer sig effektkurvan mellan eftermarknads grenrör och orginalrören?

någon som har effektkurvor på 75an med orginalgrenrör?

tycker det ser jevligt kort ut innan de går ihop.

[Ändrad 2008-5-16 av sam_h]

sam_h - 2008-7-30 kl 11:04

Jaha. då har bonden som jag hyr uppställningsplatsen sålt gården där 75an står. :no: och har som det ser ut just nu knökfullt överallt annars.

Har varit i kontakt med blivande ägaren och frågat om det fanns något intresse av att ta över mitt nuvarande hyreskontrakt.
Han som köpt fastigheten skall tydligen även flytta dit, och bl.a slänga in och renovera en stor båt i samma lokal.

Han lät inte så intresserad på telefon när han insåg att det inte är samma nivåer på platshyra här ute på landet som inne i sthlm.
Ska prata igen med honom i slutet av veckan och se vad han säger. Men får väl räkna med ett negativt beslut.
I värsta fall blir man väl tvungen att köpa ett sådant här http://dancovershop.dk/product.asp?product=509&sub=55 och slänga upp på uppfarten.

freda155 - 2008-7-30 kl 11:58

Quote:
Jaha. då har bonden som jag hyr uppställningsplatsen sålt gården där 75an står. :no: och har som det ser ut just nu knökfullt överallt annars.

Har varit i kontakt med blivande ägaren och frågat om det fanns något intresse av att ta över mitt nuvarande hyreskontrakt.
Han som köpt fastigheten skall tydligen även flytta dit, och bl.a slänga in och renovera en stor båt i samma lokal.

Han lät inte så intresserad på telefon när han insåg att det inte är samma nivåer på platshyra här ute på landet som inne i sthlm.
Ska prata igen med honom i slutet av veckan och se vad han säger. Men får väl räkna med ett negativt beslut.
I värsta fall blir man väl tvungen att köpa ett sådant här http://dancovershop.dk/product.asp?product=509&sub=55 och slänga upp på uppfarten.

Var i Västmanland bor du då? Jag ska ju flytta till Åkersstyckebruk och där har vi en lada. Full med bilar redan, men ännu en Alfa går nog att knöka in (dessutom är jag sugen på att gjuta av din front!)

olleinsulander - 2008-7-30 kl 12:02

Quote:

Måste väl finnas fler lantbrukare i dina trakter som kan hyra ut.
Fråga en och han kanske kan tipsa om en annan.
Olle

sam_h - 2008-7-30 kl 14:24

Jag bor i Kolbäck, ligger mellan Västerås och Köping.
Jag lär nog få tag på något till slut. Det tråkiga är ju att man måste fixa bilsläp och dragbil och baxa upp 75an på om den ska flyttas, vill inte köra den med många år gammal kamrem.

Fredda, tack för erbjudandet, åkers ligger en liten bit bort, men jag vet ju hur jag ska få tag på dig om det kniper. Ska ligga på dom jag hyrt från hittills om dom har någon grannbonde med plats över.

Angående fronten så är den just nu avmonterad och den verkar vara en avgjutning/eftermarkand, även om den fäst i originalhåle på karossen. Den är duktigt misshandlad och amatörmässigt reparerad på flera ställen (och inte tillsnyggad efteråt).
Hade tänkt ta lite bilder på den och visa, men hittar inte på kameran just nu.

Det är i alla fall så pass att jag funderar på att ta den till en billackerar/plåtverkstad i västrås som jag hört är duktiga på att fixa med glasfiber, om den går att rädda för en rimlig slant. Jag funderade först på att bygga mig en arbetshörna nere i källaren och jobba på den själv, men vet inte om det skulle vara så populärt med tanke på att det är gemensam källare för 6 hushåll.

Är det så att den skulle duga för avgjutning så kanske det inte är en så dum idé, den går att montera isär i 3 bitar om jag inte minns fel.
Vet också att Niczii MYCKET gärna vill ha en evo-front till sin.

freda155 - 2008-7-30 kl 18:04

Jag själv har en Veloce-front. Det är en sju centimeter lägre/mindre än en evo. Fem av de centimetrarna sitter i ovankant och är mycket lätta att lägga till. Måtten har jag till detta.

Det är planen i vinter och då ska detta resultat gjutas av, kanske i några extra exemplar. Nån som är intresserad av att köpa av oss med leverans våren 2009? Även Porsche 944 Turbo-front ska göras.

niczii - 2008-7-30 kl 18:45

mm, en evofront skulle sitta MYCKET fint :) hehe

sam_h - 2008-8-10 kl 19:20

Nu har det löst sig med förvaringplats. Niczii ställde upp för en alfistifrände och erbjöd sitt kallgarage. Så idag åkte vi ut till logen, efter en liten jojoresa pga av att jag glömde startnyckeln till 75an hemma :wall:

På med däck, och ner på backen. Startade direkt på första försöket och gick lugnt och fint på tomgången. Backade och baxade runt lite ut ur ladan och upp på vägen och så iväg. Gasar till lite och motorn håller på och dö och börjar gå på 5 cylindrar Niczii åker efter och ringer efter 300m att bilen blåryker kraftigt. Stannar och motorn dör.

Lite snabb felsökning och Niczii ser direkt att vacuumslangen till bränsleregulatorn är nära på av.
Visar sig att batteriet jag har är kasst. Laddade ur på 3 startförsök luktar ozon och läcker/bubblar syra upp precis vid plus polen.

Efter liten mellanlanding på biltema för att skaffa nytt batteri så på det igen.
Startar men går skit. Kollar fördellocket och jäklar vad bränd och sliten rotorn och stiften är, det är gropar in i kopparn. Så efter lite skrapande testa igen. Bilen slutar iaf blåryka men för varje upptänding går den sämre och sämre.. tillslut går den på typ 1½ cylinder. Så det blir att bogsera 4km istället.
Väl hemma vid niczii så testar vi om det är gnista fram till stiften och det är det.

:idea: Niczii kommer efter en stund till insikten att "just ja du har ju kat" och drar slutsatsen att katten troligen är helt dränkt med bensin. Så blir att testa igen om några dagar när den torkat upp. Ska få låna hans kompmätare med och se om det var kolvringar eller ventiler som är orsaken till blåröken.

Sedan en fråga. Min soppapump arbetar hela tiden, så fort tändningen är på.. ska det vara så? borde den inte sluta pumpa när trycket är uppe? :maz:

Tack som fean Daniel för all hjälp och att jag får ställa den i ditt kallgarage!! :kiss:

[Ändrad 2008-8-10 av sam_h]

niczii - 2008-8-10 kl 19:36

baah, blåryk är väl småpotatis, min turbo låter mer o mer tycker jag, viner lika tokigt som ett gäng asiatiska skolflickor, dvs WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

sam_h - 2008-8-10 kl 19:43

jag sa ju att det var något som gnällde häromdagen.. var så att grabben började lipa när du startade ;)

Chramon - 2008-8-10 kl 20:12

**Sedan en fråga. Min soppapump arbetar hela tiden, så fort tändningen är på.. ska det vara så? borde den inte sluta pumpa när trycket är uppe?**

Nej, Jag hade en 3-nolla och där gick pumpen bara när startmotorn gick. Sedan när den startar och Lmm börjar röra på sig så skickar lmm ström så att bränslepumpen går.
Kan vara samma fel som på min att Lmm kärvar, då går pumpen då tändningen är på. Jag åkte på några insugsexplosioner ;) som krökte spjället i lmm, botten lossnade också en gång... Slutade med att jag köpte en beggad Lmm.

[Ändrad 2008-08-10 av Chramon]

sam_h - 2008-8-10 kl 20:18

Quote:
Ursprugligen inlagt av Chramon
**Sedan en fråga. Min soppapump arbetar hela tiden, så fort tändningen är på.. ska det vara så? borde den inte sluta pumpa när trycket är uppe?**

Nej, Jag hade en 3-nolla och där gick pumpen bara när startmotorn gick. Sedan när den startar och Lmm börjar röra på sig så skickar lmm ström så att bränslepumpen går.
Kan vara samma fel som på min att Lmm kärvar, då går pumpen då tändningen är på. Jag åkte på några insugsexplosioner ;) som krökte spjället i lmm, botten lossnade också en gång... Slutade med att jag köpte en beggad Lmm.

[Ändrad 2008-08-10 av Chramon]

Intressant. det ska undersökas.

jol - 2008-8-10 kl 22:00

Säkert nån som byglat bränslepumpsrelät, men du kan ju testa genom att dra kontakten till LMM och se om den stannar

sam_h - 2008-8-10 kl 22:03

skulle inte förvåna mig en sekund. Tack för tipset.

sam_h - 2008-8-17 kl 16:57

Har nu boxat in 75an hemma hos niczii. :kiss:

Du hade helt rätt Jol, lmm var låst i öppet läge. plockade bort och gjorde rent och fick den att röra sig utan att kärva. Bytte även fördelalock och rotor.
Efter det gick den nästan rent :D, Men det behövs en ny lmm, man hörde hur den gnällde när spjället öppnade.

Såg att det finns en 735i lmm till salu. Hur funkar det med konvertering till en sådan? är de bolt on eller blir det att byta elektronik mellan lmm?

Behövs även nya tändkablar, var stora sprickor i ytterskiktet på dem.

Ska ta med kameran nästa gång och ta lite bilder.

niczii - 2008-8-17 kl 17:05

man måste ha fototillstånd på min egendom ;)

Alfa danne - 2008-9-9 kl 21:23

Jag har en lmm från min till övers, som du kan få köpa billigt.

sam_h - 2008-9-9 kl 21:31

Quote:
Ursprugligen inlagt av Alfa danne
Jag har en lmm från min till övers, som du kan få köpa billigt.

Det låter kanonbra! vad vill du ha för den?

sam_h - 2009-1-26 kl 22:28

Dax för en liten uppdatering.

Hoppas innerligt på att vi inte får köld knäppar värre än -15-20º då kylarvätskan låg där någonstans. Nu står den iofs under tak i ett kallgarage hemma hos Niczii vilket borde mildra något.

Har betat av några items på inköpslistan.
Vänster framlykta
Höger blinkers fram
Höger baklykta
Inre handtag till förardörren
LMM
Gummibälg mellan lmm och plenum.

Det som står på tur är
105-kulleder till casterstagen fram, eller bara nya gummin till de som sitter nu.
Nya gummin till krängningshämmaren fram, både kuddar och till pinnarna mellan länkarm-hämmare.
Ett vakuumslangkit (från http://www.hiperformancestore.com/ , fler som vill beställa samtidigt?)
Renovering av EVO-fronten.

Sedan har jag några punkter till att kontrollera:
Hardys
Tändstift
Växellåda
Eventuellt komp. (Om jag vågar veta.)

[Ändrad 2009-1-26 av sam_h]

Sand_Man - 2009-1-27 kl 16:07

fan va fin bil du fixat då =) lika som min fast du har värre skivor :banana_thingy:

sam_h - 2009-1-27 kl 17:19

Quote:
Ursprugligen inlagt av Sand_Man
fan va fin bil du fixat då =) lika som min fast du har värre skivor :banana_thingy:

Som sitter på bakochfram :dunce:

Tack förresten!

[Ändrad 2009-1-27 av sam_h]

DSCN3823_resize.JPG - 145kB

sam_h - 2009-3-10 kl 14:32

Tänkte höra med er som har reserv-75or stående. Om någon av er råkar ha ett par 105-kulleder att avyttra från någon av era reservdelsbilar?

[Ändrad 2009-3-10 av sam_h]

sam_h - 2009-3-18 kl 20:55

Har lite funderingar inför kamremsbytet. troligen är inte min hydraliska spännare ombyggd till en mekanisk. Har sett reperationssatser på remspännare. men hittar inte på dem igen. så har ni någon länk till sådana?

sam_h - 2009-3-20 kl 08:03

Är det någon som har lite bättre uppgifter på oljemängder. Rephandboken anger allt i kg. men olja köps per liter. :rolleyes:

75-00-30.gif - 14kB

alfaspecialisten - 2009-3-20 kl 08:10

6,7 liter enligt autodata. motor och filter.

sam_h - 2009-3-20 kl 08:47

Bra, tack Rickard.

sam_h - 2009-3-20 kl 13:52

Äntligen har man tid över för att kunna byta lite grejer på bilen

DSCN5534_resize.JPG - 135kB

sam_h - 2009-3-21 kl 23:36

Hittade en trevlig överraskning i original-luftfilterboxen. Låg ett nära på oanvänt K&N-filter i lådan. Det kommer bli mycket bättre än biltema-konfiltret som sittet på nu.

niczii - 2009-3-22 kl 07:25

:thumbsup:

sam_h - 2009-3-26 kl 17:17

Är lite förvirrad över hur det ser ut i motorrummet.

Jag tittar på dels en bild över hur de sverige specade 75orna ser ut. och dels på hur "resten" är bettingade.

Och mina antal slangar stämmer inte överrens med någon av dem.

så här ser "sverige-spec" ut:

Men i min motor saknas nr 28: Hose for air delivery to air intake.

och nr 30: Vakuum regulating valve som visar på en av bilderna nedan ser rätt skumm ut.

och dessutom så går det via en t-koppling på nr 29 en vakuumslang in i kupén ner mot ECU-boxen.

Även nr 25: Vacuum intake hose for ignition advance pneumatic regulator. är kopplad till nr 29.

Och så tycker jag att vakuumslangarna ser jäkligt klena ut.

75-04-078-1.gif - 19kB

sam_h - 2009-3-26 kl 17:17

Ingen 28:

28.jpg - 65kB

sam_h - 2009-3-26 kl 17:18

Skumt utseende på 30: med sugrörssmala vacuumslangar

272930.jpg - 73kB

jol - 2009-3-26 kl 17:40

sugrören är bara "signalkablar" för att styra tex luftventiler (30), vakuumklockor (den till fördelaren) och bränsletrycksregulatorn.

Ingen bra bild på min v6a heller, men som synes hade jag ingen grov slang på plenumet heller.
http://www.alfapower.nu/albums/album1005/bild_451.jpg

Jag tror att någon tidigare ägare har trimmat bort filtret till ventilationen av bränsleångor från tanken, kolkanistern, och pluggat dessa.
Allmän fråga, sitter den framför höger framdäck på 75or?

Arkiv x-spökbilden visar kolkanister och anslutningar på 33an

[Ändrad 2009-3-26 av jol]

Clipboard01.jpg - 56kB

sam_h - 2009-3-26 kl 17:45

Nä. sitter en batteribricka där.

DSCN3504_resize.JPG - 190kB

sam_h - 2009-3-26 kl 18:04

Stötte på patrull när jag gjorde rent nya lmm. verkar vara någon annan sorts gäng än standard mot luftfiltret

någon som vet vad som gäller?

DSCN5589_resize.JPG - 118kB

Low, Fat, GTV6 - 2009-3-26 kl 18:23

På dom 4-5bilar jag tagit bort luftburken på har det varit "vanlig" skruv....

NZORIKKO - 2009-3-26 kl 18:32

Quote:
Ursprugligen inlagt av jol
sugrören är bara "signalkablar" för att styra tex luftventiler (30), vakuumklockor (den till fördelaren) och bränsletrycksregulatorn.

Ingen bra bild på min v6a heller, men som synes hade jag ingen grov slang på plenumet heller.
http://www.alfapower.nu/albums/album1005/bild_451.jpg

Jag tror att någon tidigare ägare har trimmat bort filtret till ventilationen av bränsleångor från tanken, kolkanistern, och pluggat dessa.
Allmän fråga, sitter den framför höger framdäck på 75or?

Arkiv x-spökbilden visar kolkanister och anslutningar på 33an

[Ändrad 2009-3-26 av jol]

Standardstället för kolkanister på 75 3,0 är framför höger framhjul, alltså inte till höger på Sams bild. :dunce:

sam_h - 2009-3-26 kl 18:37

okej lustigt. när jag skulle skruva i dem den "nya" så märkte jag att det vart för stort motstånd att skruva i för att det skulle vara normalt. så kollade lite närmare på skruvarna och såg att några av dem hade gängrester i spåren. kollade sedan i hålen på den defekta och där hade gängningen blivit kass. Testade sedan med en ren skruv, gav samma moststånd. verkar vara vanliga M6or. Dom hade även pajjat gängorna på den nya första varvet. så något är galet.

Low, Fat, GTV6 - 2009-3-26 kl 18:44

Om dom har dragit i fel skruv och pajat gängen på både skruven och i hålet så passar ju inte en ny skruv heller.Prova gänga hålet med en gängtapp

sam_h - 2009-3-26 kl 18:54

Det var på den defekta lmm som gänget var kass, skruven har suttit på den. Men samma skruv passade inte på den nya hela heller. ska leta fram några nya M6or och kolla.

Sedan är jag nyfiken på hur man ska lyckas byta tändstift. för visst är det väl standard 21 hylsa? jag har 3 olika, men alla är för feta för att gå ner i hålen i toppen.

[Ändrad 2009-3-26 av sam_h]

Low, Fat, GTV6 - 2009-3-26 kl 19:02

Fel skruv i den gammla=kass gäng i lmm och ev skruv. Samma skruv som fortfarande är fel lär ju inte passa i en ny fräch lmm heller.

Det ska vara 21mm hylsa men man får ragga tag på en som är väldigt smal/tunnt gods eller slipa till en själv.

alfaspecialisten - 2009-3-26 kl 19:07

Quote:
Det var på den defekta lmm som gänget var kass, skruven har suttit på den. Men samma skruv passade inte på den nya hela heller. ska leta fram några nya M6or och kolla.

Sedan är jag nyfiken på hur man ska lyckas byta tändstift. för visst är det väl standard 21 hylsa? jag har 3 olika, men alla är för feta för att gå ner i hålen i toppen.

känn efter i hålet så det är jämt runt om mot toppen.. har råkat ut för att ventilkåpan varit någon mm förskjuten och då går inte någon tändstift hylsa ner utan tar i den lilla kanten i toppen. ner kan man pressa den men värre när den ska upp då tar det i ventilkåpans lilla kant som är förskjuten ... jag känner alltid med fingert om det är jämt annars får man lossa lite på skruven lätt så man kan pressa kåpan rätt iförhållande till toppens tändstiftbrunn...
tajt är det *L*

sam_h - 2009-3-26 kl 19:07

allright. misstänkte det.

sam_h - 2009-3-26 kl 19:08

Quote:
Ursprugligen inlagt av alfaspecialisten
Quote:

känn efter i hålet så det är jämt runt om mot toppen.. har råkat ut för att ventilkåpan varit någon mm förskjuten och då går inte någon tändstift hylsa ner utan tar i den lilla kanten i toppen. ner kan man pressa den men värre när den ska upp då tar det i ventilkåpans lilla kant som är förskjuten ... jag känner alltid med fingert om det är jämt annars får man lossa lite på skruven lätt så man kan pressa kåpan rätt iförhållande till toppens tändstiftbrunn...
tajt är det *L*

Tack. misstänkte det får bli på de sättet. då dels kåppackningen tittar fram i en av brunnarna. och att kåpan inte sitter helt rakt.

NZORIKKO - 2009-3-26 kl 19:22

Kolla om du har orginal tändstiftshylsa liggande tex i vertygspåsen, den funkar perfekt även på stiftet vid bromscylindern.

sam_h - 2009-3-27 kl 09:51

har tyvärr ingen originalverktyg, men ska kolla med Niczii om han har.

[Ändrad 2009-3-27 av sam_h]

niczii - 2009-3-27 kl 12:49

har nog en nerslipad hyllsa liggandes ;)

ti - 2009-3-27 kl 23:21

Slipa ur ingången till brunnarna i ventilkåpan, dom linar aldrig upp. Så slipper du reta dig på det varje gång. Gott om material för oljtätningarna att vila på.

sam_h - 2009-4-2 kl 16:31

Passade på att påbörja renoveringen av EVO-fronten i sol och massa plusgrader :smash:

DSCN5592_resize.JPG - 198kB

sam_h - 2009-4-2 kl 16:34

Frugan servade dricka.
:kiss:

DSCN5594_resize.JPG - 188kB

sam_h - 2009-4-2 kl 16:40

Och grabben hjälpte till lite på slutet med. Läppen är nu redo för nästa omgång stålplast. Och fronten behöver mer slipning innan nästa omgång. Sedan Ska det slipas med finare papper, sprutspacklas/slipas 2 ggr. sedan borde den vara redo för grundfärg och lackning. Budgeten spräks nog kraftig om jag ska lämna bort på lackning. Så det får bli sprayburk.

Men ifall det är någon som med lite bättre grejer och lite vana i trakten om västerås som har lust att lacka mot en flaska Grappa eller annan ersättning så skulle det vara kanon! :thumbsup:

[Ändrad 2009-4-2 av sam_h]

DSCN5603_resize.JPG - 173kB

niczii - 2009-4-2 kl 17:07

vem menar du då ;) :P

sam_h - 2009-4-6 kl 12:51

Svart eller röd läpp?

Front svart kopiera_resize.jpg - 201kB

sam_h - 2009-4-6 kl 12:52

röd

large_35533-416075_resize.jpg - 204kB

jol - 2009-4-6 kl 14:11

Tycker svart passar överens mer med resten av de svarta delarna

niczii - 2009-4-6 kl 17:13

röd all the way! :wall:

sam_h - 2009-4-6 kl 22:18

Kommentaren om den svarta läppen från frun: "den blev ju riktigt ful!" säger väl allt. så röd blir det.

jol - 2009-4-6 kl 22:55

toffel :bondage:

:P

NZORIKKO - 2009-4-7 kl 17:33

Svart och så lackar du grillen svart också.

sam_h - 2009-4-14 kl 16:52

:furious3::furious3::furious3: grenröret på högra sidan är sprucket, främre röret har en spricka hela vägen runt i klykan.

Ett styck grenrör till 3.0L höger önskas köpas illa kvickt så Skokloster hinns med.

Var även och hämtade en plugg till oljekanalen för kamremsavspännaren hos Thomas på tunby bilservice, efter att ha läst en hel del på Alfabb, där de mer eller mindre varnar för alfas alternativa mekaniska spännare, vars fjäder lätt går av med stor ras som följd. Och då tillgången till renoveringsatser i stort sett är obefintlig, så kommer jag bygga om den hydraliska så att den blir fixerad. Enda nackdelen är att man var 500-1000 mil behöver släppa på spännarens infästning så den sätter sig tillrätta. Men då det troligen bara kommer bli max 500 mil/säsong så blir det perfekt att släppa efter det första och sista vid vintervilan.

patjo - 2009-4-14 kl 17:03

Var ett tag sen jag läste om det där men fjädern gick väl av om man gjorde fel vid montering? Fixerad spännare är nog inte så bra, tanken är ju att den ska släppa på remmen när motorn sväller av värmen. Däremot minns jag nåt om att mekaniska spännaren var för klen för remmar med runda kuggar, är väl bättre kanter på senare remmar. Det är kanske det som ställer till det?

niczii - 2009-4-14 kl 17:39

låter lite udda det där med att det inte ska vara bra med fast spännare, är MÅNGA biltillverkare som kör med självspännande rullar som man släpper bara för att få spänning på remmen, för att sedan låsa i det läget och aldrig mer röra, hur förklaras det då, inte samma princip?
 Pages:  1    3  ..  5