AlfaPower

Samhs 75 3.0 (Krapperup 2019?)

Pages:  1  2    4  5

jol - 2009-4-14 kl 18:01

Har du läckage från spännaren idag? Renoveringssatsen består väl enbart av oringar som finns på momentum?

Satte ihop en pdf med renoveringsstegen

ti - 2009-4-14 kl 18:02

Har inga problem med en stelopererad. Har ett visst slack kall, försvinner vid driftstemp.

sam_h - 2009-4-14 kl 20:47

Det är fuktigt vid damasken. inte så det har droppat eller så. men lite läck mao. Ett alternativ är såklart att bara byta o-ringarna, skicka gärna pdfn till mig. sam(a)helgesson. com

patjo - 2009-4-14 kl 21:18

Quote:
Ursprugligen inlagt av niczii
låter lite udda det där med att det inte ska vara bra med fast spännare, är MÅNGA biltillverkare som kör med självspännande rullar som man släpper bara för att få spänning på remmen, för att sedan låsa i det läget och aldrig mer röra, hur förklaras det då, inte samma princip?

Eftersom det är en V-motor så växer den i två riktningar, längs båda "benen" i V-et, en rak motor med dubbla överliggande växer bara på höjden och därmed inte lika mycket. Remmen kan ta den längdskillnaden. Rätt eller fel, det är den förklaring jag fått. En annan, dyrare, lösning är dubbla remmar med fasta spännare.

F105L.jpg - 134kB

sam_h - 2009-4-14 kl 21:50

Finns ett mysterium som inte är löst än bland vakuumslangarna. Slangen mellan vacuumklockan på fördelaren och spjälhuset vars funktion är att ställa advansen, har en t-koppling som försvinner in i kupén. Både i mekboken och på andra bilder på AP så är den en vakuumslang direkt mellan klockan och spjälhuset. Det måste ju finnas en anledning. Kollade vid ECUn men den går inte till den heller. Några ideér?

Se bild nedan för slangen i kupéen. lånad från bild i AP-galleriet

[Ändrad 2009-4-14 av sam_h]

[Ändrad 2009-4-14 av sam_h]

aby.jpg - 97kB

ti - 2009-4-14 kl 22:12

Någon tidigare ägare som velat kolla vaccum under gång ? Går den bara ut i tomma intet ?

sam_h - 2009-4-14 kl 22:22

Det är inte min bil på bilden, men hittade tillslut en annan 3.0a där man ser hur slangen ger nur bakom och under ecun. Man undrar ju vart den tar vägen.

jol - 2009-4-15 kl 00:03

Ingen av förklaringarna till vakuumslangen som jag kommer på tror jag själv på. Ta en bild på den i motorrummet så kanske man kan komma på nåt.

Quote:
Ursprugligen inlagt av sam_h
Det är fuktigt vid damasken. inte så det har droppat eller så. men lite läck mao. Ett alternativ är såklart att bara byta o-ringarna, skicka gärna pdfn till mig. sam(a)helgesson. com

Lyckades tydligen inte få med filen i inlägget, mailar dig

[Ändrad 2009-4-15 av jol]

sam_h - 2009-4-15 kl 09:05

Tack Peter. Trodde det var en lista över vilken typ av o-ringar som ingår i en sats.

sam_h - 2009-4-15 kl 09:44

Har efter en del letande hittat på skillnaderna mellan grenrören till 2.5an och 3.0an

Det finns 4 olika utföranden enligt EPER, men egentligen är det bara 2st olika, som i sin tur har olika längd på pinbultarna beroende på om de ska sitt mot en kat eller inte.

Skillnaden mellan grenrören till 2.5 och 3.0 är att godset i 3.0 rören är tunnare med större invändig diameter, det är också därför de har en tendens att spricka i klykan.

MEN hålbilder och innerdiametern mot både toppen och mot främre röret är samma på båda rören, Trots att 3.0an har något större portar i toppen.

Så prestandaskillnaden mellan rören skulle väl först märkas på höga varv. Därför kommer jag köpa mig ett par 2.5or med långa pinbultar, mao att den suttit på bil med kat, då dessa verkar finnas i överflöd, jämfört mot 3.0 topparna. Så ska förhoppningsvis bilen vara färdigskruvad till helgen, om jag får tag på rör och packningar.

[Ändrad 2009-4-15 av sam_h]

sam_h - 2009-4-15 kl 18:37

Fick napp på ett par grenrör från en 2.5 Milano här i närheten med rätt längd på pinbultarna, :thumbsup: så nu blir det förhoppningsvis massa mekande i helgen. Nästan samtliga delar för storservicen borde ramla in imorn på posten, skickades i tisdags.

josé - 2009-4-16 kl 08:48

En liten undring bara?

Ska du behålla 2,5:ans grenrör på bilen?

Om jag minns rätt från tiden då jag hade 2,5 v6:a och rune fortfarande jobbade på Alfa rosso så var en av de första grejjerna man skulle byta på en 2,5 så var det just grenrören.

mvh josé

sam_h - 2009-4-16 kl 09:25

I brist på annat så kommer jag köra på 2.5 grenrören så jag får åka 75a till skokloster och i några mil sommar med. Studierna är snart slut och det är dags att kasta sig ut i arbetslivet igen, och då kommer ekonomin tillåta en uppsättning CSC / eller rentutav hemmabyggda. Så planen är att byta till bättre saker framöver.

Dock så vill jag nog påstå att 2.5 rören är bättre än 3.0 rören, då båda har samma diameter uppe i den första rörstumpen från blocket, sedan blir 3.0 rören större (tunnare gods) vid klykan, för att sedan ha samma inner diameter igen på det gemensamma röret ut. Så prestandamässigt så det är nog t.o.m risk att den större invändiga volymen försämrar flödet genom grenrören på 3.0an.
Sedan är det ju så att 3.0 är väldigt känsliga för åverkan ifall främre röret slår i backen. vilket om jag förstått det rätt, de flesta råkat ut för ett antal gånger. De spricker i förgreningen pga det tunna godset, vilket inte alls händer lika ofta på 2.5 rören.

josé - 2009-4-16 kl 09:45

Jag håller med du :clap:

Det är för tunt med gods original på 3,0 grenrören. Men vad rune alltid på talade var att 3,0:an var en utveckling av 2,5 och vad man arbetat mest med var andningen. Samt oljetrycket och returnerna bak i topparna, om jag minns rätt.

Jag har för mig att det fanns nån typ av Zagato-grenrör att hänga på v6:orna.

Annars har jag hört gott CSC!

Om hem-byggda system så finns det ju mycket information angående diametrar samt volym på rören på nätet.

Tror inte att det får plats men att ansluta grenrören i tändföljd till kollektorn brukar ge några procent :cool:

Letar ferbilt efter ett eget objekt men 75 har en tendens att dyka upp när man minst anar det :P

sam_h - 2009-4-16 kl 13:55

Idag trillade beställningarna från Alfistiracing in. Så nu är det dags för massa mekande i helgen.

DSCN5716_resize.JPG - 156kB

sam_h - 2009-4-18 kl 20:40

Idag har jag och Niczii gjort skönheten mer redo inför skokloster. Blev självklart lite patrull.

Den "nya" luftamassemätaren verkar inte ge signal till soppapumpen att gå, när bilen startas så går den i 5 sek, sedan dör den. oavsett tomgång eller högre varv. när vi kopplade bort lmm så gick motorn orent men dog iaf inte.

Någon som känner igen fenomenet? finns det ett enkelt fix? eller blir jag tvungen och byta elektroniken mellan den gamla och nya lmm?

Det andra strulet var hafsjobbet till avgassystem som är fulsvetsat i alla skarvar istället för att man använt klämmor. Så tog en stund för Daniel med en vinkelslip i ena näven och en draghammare i den andra att fixa till det.

Jäkligt skönt var iaf i princip alla skruvar och muttrar var så välbevarade av att aldrig fått smaka svensk vinter, så var bara att lossa och gänga av för hand från grenrör och pinbultar. Det enda som satt som berget var lambda sonden, så blir att åka till feltema och köpa en tre-sladdad universal i morgon.

Så långt är oljan tömd ur motor och växellåda, tändstift byta, läckor bland vakuumslangarna tätade, "nya" grenrören är på plats (jävlar vad trångt det är) och det sitter nya bussningar i krängningshämmaren fram.

Sedan måste jag säga att det är jävlar helt underbart att ha hjälp av ett alfaprofs, så tack som faen Daniel. :kiss:

[Ändrad 2009-4-18 av sam_h]

Oscar - 2009-4-18 kl 21:57

Bränslepumpen går alltså inte?
Kallstartsventilen flödar tillräckligt bra för att vaccumet ska räcka för att ge motorn soppa.
Sitter en rätt enkel switch inne i LMM som i sin tur styr bränslerelät, det är ju inte helt sällsynt med att relät går sönder eller att kontakten bakom handskfacket är lite risig till just bränslepumpen.

Bilder http://web.me.com/oscarpersson/Alfa_75_3.0/Pictures/Sidor/L-...

/Oscar

[Ändrad 2009-4-18 av Oscar]

sam_h - 2009-4-18 kl 22:07

Är lite mer komplicerat än att bara pumpen inte går. för vi vet inte om det är pumprelaterat eller inte.

Min gamla lmm. hade fastnat i helöppet läge, så pumpen gick på fullt hela tiden och flödade motorn/kat. Det kom vi till slut underfund med.

Har nu bytt till en annan beg lmm, som ger soppa/tändning i 5s, sedan så är det något som stänger av tändningen, och motorn dör.

vi testade och starta motorn utan lmm inkopplad och då gick den tills dess att jag stängde av tändningen. typ 20-30s, men orent , så något i lmm stänger av något i tändningen så att motorn slocknar. om det så är pump eller vad det är vet jag inte. Men då motorn fick soppa i 20-30s utan lmm så verkar det ju inte ha med pumpen att göra.

sam_h - 2009-4-18 kl 22:11

Oscar jag ser att du har samma konstiga lösningar på vacuumslangarna som jag har. Så jag blir bra nyfiken på hur exakt dom lösningarna sitter, för mina slutade i dead ends, några var inte ens pluggade i ändan. kolla tidigare i min tråd.

Slangen för advancen mellan fördelaren och spjället. är den t-kopplad med en 3 slang som går in bakom torpedväggen?

Vacuumslangen från plenum som ger in i en mindre hård slang led framåt i bilen. hur är den sedan kopplad? min går till en dead end. Och vart går slangen i bakkant på bälgen?

[Ändrad 2009-4-18 av sam_h]

Oscar - 2009-4-18 kl 23:33

Hmm, vaccumslangarna det kommer jag inte ihåg men jag ska undersöka saken och fota.
Det sitter någon vaccumstyrd ventil vid framlampan för kolkanistern som det går någon slang till, sedan går det en slang till burken ovanför bränsletanken.

Bränslet:
Även om pumpen går så ska det inte flöda något, spridarna sitter ju emellan och de ska vara stängda om motorn inte går. Exakt hur kallstartsventilen aktiveras vet jag dock inte, men den ger inte bränsle speciellt många sekunder (8sek max?).

Ett bra sätt att kontrollera om pumpen går eller inte är att sätta en 5L dunk på returen och se om det kommer bränsle till den.

På något sätt känns det som att den gamla LMM hade något seriöst fel och gav info till styrboxen om fullt flöde. Och står alla spridare tväröppna flödar det rätt bra bara med det vaccum motorn drar.
Och den nya vill inte slå på pumpen.
Så försök luska ut om pumpen fungerar som den ska (inte helt ovanligt fel).
Det där med 5sekunder känns väldigt likt då jag glömt att montera säkringen till soppapumpen.
Varför motorn går utan LMM vet jag inte, kanske finns något limp home som gör att motorn i vart fall startar utan LMM.

Kanske inte mycket hjälp, men du ser vilka stift i LMM som den där switchen går till på bilen kanske, mät med multimeter eller testlampa där och verifiera att pumpen startar när du trycker till flappen manuellt (peta inte för länge för den kommer soppa till motorn samtidigt).

/Oscar

jol - 2009-4-19 kl 02:53

Jag såg att jag nästan bara skrivit samma saker som redan står nu när jag läser tråden i efterhand, men låter texten vara kvar ändå...

Quote:
Ursprugligen inlagt av sam_hMen då motorn fick soppa i 20-30s utan lmm så verkar det ju inte ha med pumpen att göra.

Iallafall på l-jetronic sitter det en strömbrytare i lmm som är sluten när flärpen inte är i viloläge, som måste vara påverkad för att pumpen ska gå.

Slå på tändningen, vänta tills bränslepumpen kört sin priming på ett par sekunder och sen tystnat. Sen trycker du på flärpen i lmm från luftfiltersidan och lyssnar ifall bränslepumpen startar då.
Du behöver alltså inte dra på startmotorn.

Det kan vara så att primingen styrs av motronic oavsett flärp-läge (antagligen eftersom motorn inte är igång då). Medans den dör när det bränslet väl försvunnit ifall motronic inte får signal att luft passerar genom lmm och sluta köra pumpen.

Här ser du fuel pump shutoff switch:
http://www.atlanticz.ca/zclub/techtips/afm/index.html

Jag antar att ingen lmm-signal alls är lika med limp-home, provade ni köra utan inkopplad lmm?

[Ändrad 2009-4-19 av jol]

niczii - 2009-4-19 kl 07:35

ja, vi testkörde utan lmm helt o hållet, den gick rossligt men gick likförbannat. något säger mig att det är signalen genom lmm för start av soppapumpen som saknas.

jol - 2009-4-19 kl 08:14

Har ni en helt frisk lmm att prova med? Så inte den ena kärvar och den andra har kass el. Öppnar du locket kan du ju se om det funkar helt mekaniskt. Testa att bygla ni bränslepumpsrelät så spelar det ingen roll om lmm skickar av/på eller inte.

sam_h - 2009-4-19 kl 09:01

Tack för svaren.

Att motorn flödade av den första lmm är inte konstigt då den hade fastnat i fullt öppet läge, mao gav den signal till spridarna att ge max soppa.

Så idag blir det att testa om den nya lmm ger signal till soppapumpen eller inte. och sedan bygla och kolla säkringar.

Vad gäller vakumslangarna; vart sitter kolkanistern på 75 3,0an ( och vad heter den på engelska) och ta gärna en bild på den där ventilen vid framlampan.
För när jag kollar igenom mina mekblad så tycker jag inte de stämmer med hur slangarna är dragna i motorummet.

Oscar - 2009-4-19 kl 09:55

Kolkanistern sitter rakt under höger framlampa bakom stötfångaren, en stor fyrkantig plåtburk (som gärna är rostig). När den rostat sönder pluggar folk slangarna till den så det inte sugs in tjuvluft.

Har ingen aning om vad den heter på utrikiska, carbonister?

/Oscar

sam_h - 2009-4-19 kl 10:27

Quote:
Ursprugligen inlagt av Oscar
Kolkanistern sitter rakt under höger framlampa bakom stötfångaren, en stor fyrkantig plåtburk (som gärna är rostig). När den rostat sönder pluggar folk slangarna till den så det inte sugs in tjuvluft.

Har ingen aning om vad den heter på utrikiska, carbonister?

/Oscar

Eller så rycker dom bara bort den och lämnar slangarna opluggade...:bondage:

[Ändrad 2009-4-19 av sam_h]

Gustav_Holmdahl - 2009-4-19 kl 11:01

En fråga kring kolkanistern, ursäkta tråkapningen. Är det bara att plugga vacuumslangarna, eller ska man koppla ihop dem? Min burk är rostig som s***n nämligen.

jol - 2009-4-19 kl 12:05

"carbon canister" funkar. Plugga eller sätta ihop ja... avluftningen från tanken går genom kolfiltret och in i insuget när man har lite gas, det är därför vakuumsignalen sitter under spjället. Denna signal öppnar den svarta/orange ventilen då avluftningen är stängd när motorn inte är igång och på tomgång.

Så man kan ju plugga slangen från tanken, och räkna med att man får undertryck i tanken(förutsatt att det är helt tätt), plugga slangen från insuget och den från spjället och vara glad över att den inte drar tjuvluft.

Kopplar man ihop utan filter kanske avluftningen fyller insuget med bränsleångor som utan att överdriva är "lätt antändbara", plus att kolfiltret säkert tar lite av lukten också.

Värst är väl att lämna luftningen öppen i motorrummet, då kan man hellre låta det pysa ut bak vid tanken

sam_h - 2009-4-19 kl 17:14

Så här jäkla glad :bananana: var jag när jag klev innanför dörren här hemma vid 17 tiden idag
Niczii och jag fixade det sista på bilen inför skokloster, i den ordningen då benen fick lida 2ggr när huvet inte vart med. Lyckades först köpa fel storlek på avgasklämmorna imorse, för att sedan dra av gängstången på en av de i rätt storlek, men efter en del åkande. :embaressed: så blev äntligen dags att starta upp igen.

Igår bytte jag kontakten i lmm mot den från den gamla. ihop med det och testade att pumpen svarade på switchen i lmm. Det gjorde den. Startade sedan och gick utan problem. :revs: inga tjuvstopp och jämn fin gång.
Efter att ha luftat bromsarna gjorde jag min hittils längsta åktur sedan jag köpte den:steering::rockon::rolleyes::yes::

Så nu blir det 75:a till skokloster... ska bara få ihop fronten med...
Och så ska kamremmen bytas, men det hinner jag inte innan skokloster.

[Ändrad 2009-4-19 av sam_h]

DSCN5723_resize.JPG - 180kB

Kohle - 2009-4-19 kl 19:48

Grattis!!
:ritaliead:

beatwise - 2009-4-19 kl 21:07

Härligt! Ut och gasa nu! :steering:

freda155 - 2009-4-19 kl 22:15

Shit, då ligger vi lika. Min front är i bitar och ska plastas ihop igen -> evo. I värsta fall blir det olackat och grovspacklat på skokloster :S

sam_h - 2009-4-20 kl 10:30

Numera påställd, så ska köra hem den (garage - hem) senare idag. (eller på tisdag troligen, då frugan kör kvällspass idag)
Nä nu är det dags att gå ut och slipa lite mer på fronten, går ju inte göra som Fredrik och köra olackat och fulspacklat till skokloster.

Sedan så är det bara den lilla detaljen kvar att besiktiga en bil som inte gått i trafik på 5år.
Ska byta lite trasiga lyktor, kontrollera lampor och fixa stenskotten i rutan. Och hoppas på att dom inte klagar på oljudet, i äkta epa-anda sitter det ett extremt fult hemmasvetsat avgasrör, med 3" sista 2 metrarna och med en minimal 30cm lång ljuddämpare, som man kan trä armen genom. Så det är i princip raka rör. Börjar redan fundera på vad jag ska sälja av för att få tag på ett par csc-grenrör + resten systemet.

[Ändrad 2009-4-27 av sam_h]

freda155 - 2009-4-20 kl 14:53

Quote:
Numera påställd, så ska köra hem den (garage - hem) senare idag. (eller på tisdag troligen, då frugan kör kvällspass idag)
Nä nu är det dags att gå ut och slipa lite mer på fronten, går ju inte göra som Fredrik och köra olackat och fulspacklat till skokloster.

Sedan så är det bara den lilla detaljen kvar att besiktiga en bil som inte gått i trafik på 5år.
Ska byta lite trasiga lyktor, kontrollera lampor och fixa stenskotten i rutan. Och hoppas på att dom inte klagar på oljudet, i äkta epa-anda sitter det ett extremt fult hemmasvetsat avgasrör, med vad som ser ut som 3,5-4" sista 2 metrarna och med en minimal 30cm lång ljuddämpare, som man kan trä armen genom. Så det är i princip raka rör. Börjar redan fundera på vad jag ska sälja av för att få tag på ett par csc-grenrör + resten systemet.

[Ändrad 2009-4-20 av sam_h]

Oj, då ligger vi ännu mer lika: jag har sålt bakre avgashalvan och ännu inte byggt nytt. Besiktning fredag morgon :yes:

sam_h - 2009-4-20 kl 15:04

Quote:
Ursprugligen inlagt av freda155
Oj, då ligger vi ännu mer lika: jag har sålt bakre avgashalvan och ännu inte byggt nytt. Besiktning fredag morgon :yes:

Redan på fredag, oooh.. det vet jag inte om jag hinner till.:no: det lär du slå mig på.

sam_h - 2009-4-21 kl 16:49

Körde första långturen idag (3km) från Niczii och hem till mig.
Hade fjärilar i magen inför första längre turen och det var många oroliga tankar i bilen påväg hem till Niczii:
kommer den gå hela vägen? funkar växellådan? kommer den ryka blått eller vitt!?

Hade lite puls när jag satte mig i bilen med och vred på nyckeln. Startade direkt, 3-4 varav max.
Körde lugnt genom byn (30 och 50 sträckor) och så ut på landsvägen, upp i 90, inga vibrationer eller så, men rätt stötig, och rätt spårkänslig.
Pinnade på bra, testade och dra iväg på 5:an med och jäklar vilket fint bottendrag *ståpäls*

Och så kom den spännande nedväxlingen i hembyn, snabbt ner till 4:an. inget skrap. :thumbsup: , snabbt ner till 3:an, inget skrap. :thumbsup::thumbsup:. Och så blev jag nervös... snabbt ner till 2an. och inget skrap här heller!!! :headbang:, så efter t-korsningen tryckte jag på lite extra genom viadukten.. vilket ljud!! :rolleyes:

Så nu står den här ute på uppfarten och första turen gick hur bra som helst!

Men jävlar vad jag behöver ett par 105-kulleder för att få ordning på styrningen.

[Ändrad 2009-4-21 av sam_h]

DSCN5725_resize.JPG - 188kB

freda155 - 2009-4-21 kl 22:47

Quote:
Quote:
Ursprugligen inlagt av freda155

Redan på fredag, oooh.. det vet jag inte om jag hinner till.:no: det lär du slå mig på.

Äh, ombokad till 12:e. Liiiite tajt med fredag kände jag.

När du pratar om ljud och viadukter får man lite abstinens :ritaliead:

[Ändrad 2009-4-21 av freda155]

sam_h - 2009-4-22 kl 21:13

Idag har jag har jag jobbat på att få bilen besiktningsklar.
Största problemet just nu ( som jag känner till) är att backljuset inte går igång med backen i. Ska in under bilen imorn och kolla på kontakten på lådan. Höger lyckta sitter inte heller helt bra, dels är kåpan sönder där en av ljusbildskruvarna ska sitta och så är det sprucket runt skruven som fäster mot skärmen. Har limmat sprickan och dragit ihop det med en tving. Får se om de hjälpte imorn. Funkade det så lagar jag även hålet och göra en ny infästning för ljusbildsskruven. Annars måste jag leta på en ny högerlykta.

Förutom det så har jag passat in evo-fronten mot karossen, blev bra tillslut efter lite böjning och anpassning med dremmeln utav fästplåtarna på sidan. Men kommer troligen köra med originalfronten till skokloster. Då jag inte kommer hinna göra klart fronten, utan att fuska med finishen.

[Ändrad 2009-4-22 av sam_h]

sam_h - 2009-4-24 kl 17:16

Var under bilen innan, drog i backväxeln och mätte över back-kontakten och f*nskapet är inte stängd som den borde vara för att ge signal. *suck*
Är det krav på fungerande backljus på SBP?

sam_h - 2009-4-24 kl 17:38

Diverse spekulationer på zatzy påstår att det inte behövs, isåfall skall 2 st lampor inhandlas, samt 6st m6 muttrar till fronten. Sedan är det dags för besiktning. :headbang:

Och råkar någon ha en höger lykta fram över så säg till. Min är lite väl trasig i plasten.

[Ändrad 2009-4-24 av sam_h]

callekula - 2009-4-24 kl 17:52

Quote:
Diverse spekulationer på zatzy påstår att det inte behövs, isåfall skall 2 st lampor inhandlas, samt 6st m6 muttrar till fronten. Sedan är det dags för besiktning. :headbang:

Och råkar någon ha en höger lykta över så säg till. Min är lite väl trasig i plasten.

http://www.alfapower.nu/annons.php?pid=3&annid=4782

kanske kan vara något? :)

niczii - 2009-4-24 kl 18:45

menar du bak eller fram sam?? fram så är det ju den annonsen som gäller, bak så är de värre, jag kanske har en över, men då är det orange plast :)

callekula - 2009-4-24 kl 18:57

Aha det var nog bak du ville ha. Då har du inte så mycket glädje över annonsen

C.Waltgård - 2009-4-24 kl 18:57

Inget krav på backljus så vitt jag vet.

sam_h - 2009-4-24 kl 19:58

Jodå det är fram jag behöver, har försökt få tag på TTT men är bara upptaget.

sam_h - 2009-4-26 kl 09:44

SBP på måndag kl 13:35,
Nu ska jag ut och tvätta och putsa innan solen bryter igenom molnen ordentligt.

[Ändrad 2009-4-26 av sam_h]

UKalfa - 2009-4-26 kl 10:17

Ang. bes...
Ska vi komma och heja då...flaggor och uppmuntrande tillrop etc :ritaliead::bananana::beer:

sam_h - 2009-4-26 kl 10:45

vi får väl se hur pappret ser ut efteråt :dunce:

Kvar att göra är inför besiktning:
Kontrollera ljusbilden genom att jämföra med 156an.
Tvätta och vaxa
Och så har jag 5st stenskott, varav 1 större och 1 jättestort (som en 1krona) Men samtliga ligger i yttre glaslagret. Vet inte om jag hinner fixa det på förmiddagen innan besiktning. Finns en glasfirma 4km härifrån.

D. Evil - 2009-4-26 kl 12:18

Var sitter stenskotten? Mitt framför föraren?

Backljus är inget krav.

jol - 2009-4-26 kl 12:21

Smörj alla justerskruvar till lyktorna med rostlösare, har du tur får du en snäll besgubbe så du får justera på plats framför deras optik.

sam_h - 2009-4-26 kl 12:33

Det största stenskottet sitter mitt framför föraren, dom andra sitter långt ut åt höger.
Tack för tipsen. Skruvarna är som nya på lyktorna så de är lätta att ställa, MEN på höger framljus så har plasten spruckit och det är bara ett stort hål runt ena inställningsskruven. Dock kan man se från nötmärken hur reflektorn har suttit. Ska ställa in den trasiga sidan så det är fixerat på det stället med stora brickor och några muttrar.. Ska såklart ha tag på en ny höger lykta fram, men det hinns inte till måndag.

niczii - 2009-4-26 kl 15:37

jag fick justera ljusbilden på min alfa när jag var in o besiktade den, menar, det är ju helt omöjligt o få till det på egen hand, sa som det var bara, att hela bilen har vart nermonterad, och han sa att det är bara o skruva till ljusbilden, men jag fick göra det själv, han vägrade ;)

sam_h - 2009-4-26 kl 16:42

Kan mycket väl gå med på att skruva till ljusbilden själv. :cool:

men måste fixa ett fäste, eller något annat som håller det på plats i det stora hålet, så dom inte tycker det är konstigt att det är ett hål rakt in.

sam_h - 2009-4-26 kl 17:41

Men :wall:... tutan funkar inte. relät slår men inget ljud. är väl bara en sladd. men ändå.

NZORIKKO - 2009-4-26 kl 18:26

Jag hade en tuta som det bara klickade i dagen innan SBP, jag sprutade in rostlösare i den och vips så tutade den helt okej. Kanske värt att kolla.

sam_h - 2009-4-26 kl 18:53

tackar! det ska jag göra meddetsamma.

D. Evil - 2009-4-26 kl 20:40

Stenskottet i rutan framför föraren ska bli en anmärkning vid bes, sen om den tas med är ju en annan sak. Är en sådan anmärkning som skall åtgärdas men inte behöva visas upp om det inte var vid förra bes.
Detsamma gäller tutan om den inte fungerar. I värsta fall.. Dra en lös kabel med en knapp till en tuta (avsäkrad förstås) bara för att få en fungerande signalanordning.

Om du kan få till ljuset någorlunda, ställ det lite lågt istället för högt, bländande ljus är en ombes, lågt är åtgärda snarast på eget ansvar. Även här beror ju det på om det fanns med vid förra bes.

olleinsulander - 2009-4-26 kl 21:27

Quote:
Men :wall:... tutan funkar inte. relät slår men inget ljud. är väl bara en sladd. men ändå.

Om du hinner se detta innan bes;

Kolla jordningen av tutan! Dålig kontakt mellan chassie på tutan och bilens kaross !
Testa med jordad startkabel mot tutan.

Lycka till hos sbp.

sam_h - 2009-4-26 kl 21:35

Ska kolla upp det ordentligt imorn, Det lutar åt att den bara fastnat då det klickar i där framme när man trycker på ratten. Den har inte använts på 5-6år så det är nog inte så konstigt.

olleinsulander - 2009-4-26 kl 21:57

Kom på en grej till,

Jordproblemet var på en 75 3,0 med en "två stämmig"tuta med två kablar med +12v till var del av tutan, jord i chassiet.
På min 75ts sitter det kompressorhorn (original?) och det visade sig vara kabelbrott på + matningen, hittade den andra plus kabeln som hängde ledig brevid och körde på den istället.

sam_h - 2009-4-26 kl 22:40

okej. jag har en tvåstämmig tuta. Ska ta en ordentligt titt imorn.

sam_h - 2009-4-27 kl 08:08

Testade på måfå ifall lokale bilglasfirman hade en tid för att fixa stenskottet. Dom hade ingen tid i systemet men var jäkligt skjysta och skulle klämma in den mellan, så hämtar bilen igen vid ca halv 12. Då har jag ca 1½ timme på mig att få igång tutan och göra något åt lyktan innan jag ska iväg och besiktiga.

UKalfa - 2009-4-27 kl 08:34

Alltid är det något... in i sista minuten.
Lycka till :wink: :lips:

sam_h - 2009-4-27 kl 13:37

Då var det besiktigat av en alfakännare som besiktningsman och jag är nöjd trots att jag fick nedslag på läckande avgassystem så det inte gick att mäta avgasvärdena. Tutan hann jag inte heller fixa.
Förutom det så var det inget att anmärka på vilket var precis på vad jag hoppades på.

Bilen fastnade på avgasklämmorna mitt under bilen när den skulle köras ut ur bilglasverkstan, samma sak hände när den skulle upp på bromstestaren hos SBP, så blir att plocka isär, på med ny pasta så det blir tätt, och ändra riktning på gängorna,

Märkte på vägen till SBP att transaxeln är svampig, så får bli framtida projekt att byta gummin där.

:D

DSCN5787_resize.JPG - 194kB

Kohle - 2009-4-27 kl 20:04

Man får väl säga grattis..

Fan va snygg den är!

sam_h - 2009-4-27 kl 20:22

Tackar! :beerchug: vänta bara tills EVO-fronten kommer på igen:afro:

beatwise - 2009-4-27 kl 22:26

Grattis!

Vi ses på Skokloster. :thumbsup:

sam_h - 2009-4-28 kl 11:57

Konstigt att det läcker i skarven.. och min pissiga domkraft räcker inte till att upp bilen tillräckligt högt för att kunna banka det på plats igen, så blir nog tvungen att ta hjälp av Niczii,.. igen. :dunce:

Nu funkar tutan iaf. var ärgade kontakter.

[Ändrad 2009-4-28 av sam_h]

DSCN5789_resize.JPG - 127kB

sam_h - 2009-5-2 kl 20:49

Skoklosternacke är väl det nya begreppet, för säg den som inte vart svedd i nacken i fredags. :dunce:

DSCN5857_resize.JPG - 206kB

sam_h - 2009-5-29 kl 13:44

Är detta en främre dedion bussning?

Diameter 62mm

DSCN6054_resize.JPG - 122kB

sam_h - 2009-5-29 kl 13:46

Har efter några mil märkt att främre dedion bussningen är helt finito, kan rucka dedion fram och tillbaka med handkraft. Så har bara blivit lugna turer, med enbart :revs: rakt fram. Är ju ett nätt litet jobb att plocka ner dedion,
Behöver lite tips om det eventuellt går att lossa skruven som sitter genom dedion center fästet, dra dedion bak så att hålet för bussningen tittar fram från cross member och byta bussningen på plats under bilen.?

Är förövrigt körförbud pga utebliven ombes. Behöver täta avgasröret efter katten.

[Ändrad 2009-5-29 av sam_h]

freda155 - 2009-5-29 kl 20:57

Quote:
Är detta en främre dedion bussning?

Diameter 62mm

Ja

freda155 - 2009-5-29 kl 21:04

Quote:
Har efter några mil märkt att främre dedion bussningen är helt finito, kan rucka dedion fram och tillbaka med handkraft. Så har bara blivit lugna turer, med enbart :revs: rakt fram. Är ju ett nätt litet jobb att plocka ner dedion,
Behöver lite tips om det eventuellt går att lossa skruven som sitter genom dedion center fästet, dra dedion bak så att hålet för bussningen tittar fram från cross member och byta bussningen på plats under bilen.?

Är förövrigt körförbud pga utebliven ombes. Behöver täta avgasröret efter katten.

[Ändrad 2009-5-29 av sam_h]

Enklast är att plocka ner allt, du kommer inte att få bort bussningen så lätt. Jag fick ta till tigersåg för att få ur yttre hylsan.

Ett bra tips när du ska pressa i den nya är att använda avgasklammer för att klämma ihop bussningen. Som du ser på bilden är yttersta plastringen två halvor med en liten spalt mellan. Kläm ihop 5 mm från kanten och knacka in dessa 5 mm. Flytta upp avgasklammern lite, knacka vidare. Och så vidare.

freda155 - 2009-5-29 kl 21:05

Och glöm för guds skull inte att orientera bussningen rätt. De rejälare gummipartierna ska sitta nord-syd.

sam_h - 2009-5-29 kl 23:01

Fint fredda. tack för tipsen! :thumbsup:

sam_h - 2009-6-4 kl 12:56

Satt och läste igenom proceduren för att ta ner dedion igen. insåg att mitt toksvetsade avgasrör blir ett problem, då det inte går att få ut ur dedion utan kapa då det är svetsat på plats. :wall:
Blir och gå och köpa en trisslott och hoppas på att den minst ger ett CSC-system och nya bussningar till watts-stagen.

freda155 - 2009-6-4 kl 17:19

Kapa mitt i första uppförsbacken, framför drivaxeln. Där går skarven original. Ska nog bli fint serru.

sam_h - 2009-6-14 kl 13:59

Det är blött att meka utomhus i regn. Såg att jag kan vika undan mitt drygsvetsade bakrör så pass att jag kommer åt allt för att kunna plocka ner dedion. Men frågan är om jag vill gå den vägen, för då märker jag väl att en massa andra bussningar skulle behöva bytas, och att jag skulle behöva ett dropstop så inte fjädrarna ramlar ut, och att handbromsvajjern behöver bytas.

Jaja. på ett igen. Ska testa att bara lossa centerskruven och crosslinken och se om jag har frigång nog för stötdämparna att låta dedion glida så pass långt bakåt att jag kan fälla ner den utan att blocka bort "crossmember" balken. Bussningen är ändå så sopslut att jag kommer kunna karva ur den med en kniv.

Och till på köpet såg jag att bakre motorfästet är sopslut, får se vad lite rutlim kan göra åt det.

[Ändrad 2009-6-14 av sam_h]

sam_h - 2009-6-14 kl 15:04

Blev och avfärda den tanken. låden sitter förnära balken för att det ska gå att föra ner dedion mellan. blir väl att lossa balken. stötta upp lådan, lossa fästena för lådan på balken och sänka ner.

freda155 - 2009-6-15 kl 06:19

Gör så här:

- Plocka av watt-stagen
- Ta bort fjädrarna (om du inte tar bort dem måste du hänga en elefant i balken för att kunna bända ner den)
- Lyft på baksätets vänstra del och koppla loss hastighetsmätarkabeln. Det är den som går in i den gula tjofräsen. Ta inte bort den gula, då rinner oljan ut.
- Ta ner balken (men först måste växellänkage och avgassystem bort. Växellänkaget lossar du under spaken.)

OBS: Någonstans mitt i detta bör du vara beredd med en domkraft under främredelen av lådan.

OBS2: håll koll på kopplingsslangen och glöm inte hastighetsmätarkabeln!

Nu hänger allt fritt och du kan plocka bort balken. Och på så vis få dedion fri. Men det kommer att bli så mycket bök att jag rekommenderar dig att också lossa stötdämparna och drivaxlarna. På så vis får du bort hela dedion och att ha den lös på golvet i denna manöver är ovärderligt.

[Ändrad 2009-6-15 av freda155]

sam_h - 2009-6-15 kl 07:57

Jo. jag börjar inse att den kanske är bäst att ha lös den på marken ändå. (golv till bilen är en lyx jag inte äger)

freda155 - 2009-6-15 kl 21:07

Golv är najs.

sam_h - 2009-6-16 kl 23:08

Får inte det där :angryfire: avgassystemet att bli tätt. En jävla massa pasta och 6cm överlapp på rören ändå läcker skiten. :wall:
Hittar jag inte på ett bättre begagnat system till en peng inom budget. gärna med mellanrör utan dämpare så får det väl kanske bli att kapa av en bit längre bak på röret efter katten och låta någon svetskunnig skarva med 2 bitar som slutar tätare om runt utrören på katten.

La ner försöken att fixa främre dedion bussningen, den får snällt ligga i lådan till senare i höst eller nästa år. Jag vill ut och åka bil, om än lite försiktigare.
Såg efter att ha legat och filosoferat under bakvagnen i en halvtimme att jag borde byta soppasystemet, rören är rostiga och slangarna ganska torra. Har även ett rätt ordentligt rostangrepp på bromskretsen på en cm, måste ha uppkommit från en skada av något slag, vilket är synd då kretsen är hur fin som helst på alla andra ställen.

Fick iaf hem en bättre begagnad uppsättning Magnecore KV85 tändkablar så nu är allt i motorrummet vad gäller motorstyrning och slangar fräscht. Så lite ljus i mekandet finns det.

DSCN6156_resize.JPG - 178kB

sam_h - 2009-6-17 kl 14:36

Kanske fick det tätt tillslut med genom att spackla på en tjockt lager avgaspasta där det läckte. Tog en runda, och läckte inte efter det. så ombesiktning bokad till mån 22:e. :thumbsup:

freda155 - 2009-6-17 kl 21:31

När jag läser din tråd får jag flashbacks från tiden 2004-2006. När dina problem är lösta kommer du älska bilen!

sam_h - 2009-6-17 kl 22:02

problem? jag ser bara möjligheter :cool:

sam_h - 2009-6-22 kl 15:05

:wall: Fick lite konstiga värden på Miljökontrollen:

CO: 0,6 (0,5)
CO: 2500 1,1 (0,3)
HC: 154 (100)
LAMBDA: 1,07 (0,97-1,03)

Frågor (och lite noter till mig själv)

möjliga orsaker:

Pratade med verkstan, han trodde på katen, eller att min NGK BR7ES inte gör jobbet, då motorn misständer lite. Han föreslår Golden Lodge istället, då det gjort underverk mot dålig tändning förr.

Att lambda är så högt. kan det bero på kraftig tjuvluft? startgasen är slut så blir att åka och köpa, Det enda i vakuumväg som jag inte bytt är insugsgummin och det finns en spricka i främre, men det ser bara ut att vara ytligt. blir som sagt att gå på med startgas och se vad som händer. Efter det ska jag ta och inspektera grenrören så att inte något gick av när glasfirman körde emot/fastnade så hårt att de lyckades dra isär 2cm röret efter katen , trots hårt skruvade klamrar.

Det skulle också kunna vara att lmm jag bytte till behöver justeras in så den går fetare. om det nu visar sig vara tätt.

Är jag ute och cyklar när jag menar på att högt lambda troligen inte har så mycket att göra med högt HC?

Förövrigt: Katen köpte jag av en här på AP, som sa att den gått igenom SBP bara någon månad innan han sålde. Så har svårt att tro att katten skulle gett sig, dock är jag osäker på om jag egentligen känt lukten av katalysator något. Men den borde vara bra.

I tändningsväg är allt utom spolen bytt, skulle det kunna leda till misständningar?

Om det är för dåligt mottryck i avgasystem, är i princip raka rör efter katen, skulle det kunna ge misständningar? Förövrigt undrade besiktningmannen storögnat hur jag lyckats få igenom bilen med så pass lite ljuddämpning, och sa i samma andetag att han inte tänker bryr sig utan låter polisen sköta sådant.

Och sist men inte minst, den är dekaltrimmad med Autokonito under motohuven. Så antar jag till att börja med måste ta bort dom 25HK den klibban ger. (Om motorn är portad, skulle det kunna ge sådana här värden ifall inte lmm är justerad för bättre flöden?)

[Ändrad 2009-6-22 av sam_h]

[Ändrad 2009-6-22 av sam_h]

sam_h - 2009-6-22 kl 15:12

kommer bli en dyr månad. 156an med rasad vattenpump, och fixa avgasvärden på den här. :dunce:

Ken - 2009-6-22 kl 21:58

Lust att sälja?

:idea:

sam_h - 2009-6-22 kl 22:10

Sure 156an blir jag gärna av med, så jag kan köpa en likadan med V6a istället. ;)

Självklart skulle ett bud på 75an beaktas, för det mesta går att köpa om priset är rätt. :money::money::money:

Ken - 2009-6-22 kl 22:14

Quote:
Sure 156an blir jag gärna av med, så jag kan köpa en likadan med V6a istället. ;)

Självklart skulle ett bud på 75an beaktas, för det mesta går att köpa om priset är rätt. :money::money::money:

3 pippipengar ? = såld !

t16 - 2009-6-23 kl 22:06

Om bränslet är fel så kan den börja gå ojämnt och förbränna illa vilket ger sämre avgasvärden, kan vara tjuvluft, lambda, defekt eller moddad mängdmätare och mycket mer.

mvh

sam_h - 2009-6-23 kl 22:24

allright. Ska börja med att få allt helt tätt. Så får jag utgå därifrån i det fortsatta letandet. Ska även ta och köpa golden lodge stift för att jag hört från 2 källor att det kan vara så enkelt att BR7ES stiften inte gör jobbet rätt.
Lambdan är helt ny, det är såklart ingen garanti för att den ska vara hel, men ska väl vara hyfsat osannolikt att den är kass.

zdmh100 - 2009-6-24 kl 08:29

Jag kör BP6ES i min 3.0, funkar snusfint.

freda155 - 2009-6-24 kl 21:26

Vad är det för lmm?

Jag har en större lmm på min, plus att motorn enligt uppgift ska vara masserad i topparna.

Prova att sprätta loss locket på lmm och vrid upp armen lite gran med bilen igång. Min gick mycket bättre "ett hack" upp. Helt sonika lossade jag låsskruven till armen och riktade upp. Går kaneuuuuuuun! Gick ryckigt som fan på dellast innan (för lite soppa, CO 0,6, HC 3000+ på bes). Jag har inte avgasmätt efter justeringen, men det lär inte vara sämre.

sam_h - 2009-6-24 kl 22:11

Köpte en beggad lmm från en 3.0a.
Det påstods att min motor var portad och med vassar kammar av firma i uppsala (har en autokinito klibba under huven). Men jag tror inte det är något gjort, kollade in i avgasgångarna när grenrören var av och det såg inte ut att vara något förstorat. Dessutom så tycker man att den borde varit chippad om det är så att Christos varit och maserat. Styrboxen är helt original.

Har inhandlat varmare BP6ES stift, kommer även en ny spole och insugsgummin med posten närsom och då ska det faenimig inte dra tjyvluft i vakuumsystemet. Hoppas på att det ger en jämnare gång, och går den bättre så åker jag till verkstan och läser av värden. Sedan finns ju alltid risken att feltema-universal-lambdasonden är kass, eller inte vill leka snällt med L-jet. Då den är skarvad på den gamla lambda-sladden. Lambdor har jag hör kan vara jävligt känsliga för skarvning.

Fredda, hur menar du ryckigt som faen på dellast? min misständer lite, inget som känns, men det hörs på motorsången.

[Ändrad 2009-6-24 av sam_h]

freda155 - 2009-6-25 kl 07:51

Jaha, du har såpass lite störningar.

Jag menar ryckigt som fan, helt enkelt. Passagerare undrar om bilen ska stanna, tomgången runt 400, dör ibland, omöjlig i kökörning. Som en taxi, fast intensivare ;)

sam_h - 2009-6-25 kl 11:56

Tar tillbaka att det inte känns något. det känns lite grann att den går ojämt på dellast vid 1000-1500 rpm.

zdmh100 - 2009-6-25 kl 20:48

Lösningen är ju enkel: Sluta fisgasa! Plattan i mattan vetja! :steering:

sam_h - 2009-6-25 kl 20:50

Quote:
Ursprugligen inlagt av zdmh100
Lösningen är ju enkel: Sluta fisgasa! Plattan i mattan vetja! :steering:

Gissa varför jag var tvungen att provköra igen för att märka det :revs:

Pages:  1  2    4  5