Ursprugligen inlagt av Chrilleg
Quote: | Ursprugligen inlagt av sam_h
Var med om något nytt häromdagen. Blött väglag och jag gasar på som vanligt ut ur en rondell mot 70 väg. När bakändan bara sticker, hastigheten är max
50, styr instinktivt emot tills armarna är i kors. men fortsätter drifta 20-30m i rak linje utan att lyckas räta upp, så för att inte sätt 75 i
mitträcket när fishtailen kommer låter jag 75an styra ut på gräsplanen bredvid vägen. skumpar en 20m på gräset och är strax tillbaka på vägen igen.
Tur man har sinnesnärvaro men nu funderar man ju mer seriöst på att ta
emot brorsans 155 3.0:a, då understyrning känns betydligt mer beskedligt att hantera än en lite oberäknelig 75:a som bara fortsätter och glida för att
den är så jäkla välbalanserad. Märks att jag verkligen behöver leva mer på gränsen under kontrollerade former för att lära känna bilen ordentligt.
[Ändrad 2009-7-20 av sam_h] |
HAHAHA!!! Den var fin....Min första bakhjulsdivna bil här med. 116 känns ju ganska snälla när det händer något.
Fick en sjujäkla bredpalle i en "tvåfilig höfartsrondell" idag, på torr asfalt i centrala Borås. Ingen diffbroms, men med hög fart i svängen och lite
lätt provocerande med gasen gav sig baken iväg...mer än jag räknat med. Armarna i kors och jag var tvungen att frikoppla och hoppas på det bästa för
att inte åka in i rondellträdgården. En sur Pegout blinkade på mig. Själv är jag uppfostrad med tryggt understyrda Saabturbosar.
Märkligt nog blev jag bara mer sugen på att trycka upp den på mer ställ...men var tvungen att bege mig hem för att laga mangokyckling.
|