AlfaPower

Samhs 75 3.0 (Krapperup 2019?)

Pages:  1    3    5

t16 - 2009-6-25 kl 21:13

Jag har hört många som haft bekymmer med biltemasonder men inte hört någon det funkar för.

Jag har däremot inte provat själv så jag vet inte om det har med montering att göra.

mvh

zdmh100 - 2009-6-25 kl 21:31

Quote:
Ursprugligen inlagt av sam_h
Quote:
Ursprugligen inlagt av zdmh100
Lösningen är ju enkel: Sluta fisgasa! Plattan i mattan vetja! :steering:

Gissa varför jag var tvungen att provköra igen för att märka det :revs:

Point taken... :beerchug:

sam_h - 2009-6-30 kl 17:55

Satte dit hela insugsgummin och en hel tändspole. Jag inbillar mig att motorn går lite bättre, men misständer fortfarande lite, ska byta stiften ikväll och se om det hjälper.

Såg att min främre hardy hade en ordentligt skada. fattas en sjättedel. Trotts denna stora skada, har jag närapå inga vibrationer i kardanen. Kan ana lite vid ca 2000rpm utan växel i. Antar det är därför det inte gått sönder mer. Senast i förmiddags drog jag till varvstoppet utan att känna något. Men nu blir det att åka försiktigt tills 156an blivit lagad. Sedan ställer jag nog av 75an igen och plockar ner bakaxeln och drivlina och byter ut bussningar som är kassa. Är även ett par 105-kulleder påväg hem från EBspares. Sedan är framvagnen mekansikt redo för banåka.

Och så är jag duktigt trött på mitt avgassystem. fyfan vad det låter. Visst är det häftigt när man kommer över 3000rpm och smattret kommer fram.
Men senast idag fastnade jag på en vägbula som jag missbedömde och drog isär det 2cm mellan katten och bakre systemet. :furious3:

DSCN6241_resize.JPG - 187kB

Maffia Alfisti - 2009-6-30 kl 19:10

Quote:
Och så är jag duktigt trött på mitt avgassystem. fyfan vad det låter. Visst är det häftigt när man kommer över 3000rpm och smattret kommer fram.
Men senast idag fastnade jag på en vägbula som jag missbedömde och drog isär det 2cm mellan katten och bakre systemet. :furious3:

+1

sam_h - 2009-7-1 kl 14:04

Var ute och körde en sväng med nya varmare tändstiften, en skillnad mot tidigare var att det numera luktade katalysator om avgaserna, vilket bådar gott. Den går även bättre på dellast. men misständer fortfarande lite runt 2500-3000rpm.

sam_h - 2009-7-4 kl 13:32

Man kan tydligen sätta på tanklocket på en 75 på 2 sätt. rätt sätt och fel sätt. Och sätter man det fel, så åker man runt och undrar varför i helvete det stinker bensin från fulltank ner till halvtank och har letat som en idiot i skuffen efter läckor. Snustort. Var nära på att börja leta på returen efter läckor, Men så av en annan anledning så kollade jag vid ljuddämparen och märkte att det låg soppa på insidan av kofångaren bak. Går tydligen ett dräneringsrör från brunnen runt tanklocket. Så ifall man inte skruvar i tanklocket rätt så skvalpar det ut soppa när man svänger. :dunce:

sam_h - 2009-7-10 kl 19:06

ARCen satte igång och blinka ilskt när jag skulle till affären för lite helgsnask förut. Oljetrycket låg på över 8 på tomgång. Stänger jag av motorn sjunker det sakta till 0. Vad fasen kan ge så orimligt högt oljetryck? körde med den för 2 dagar sedan utan problem. Enda som hänt sedan dess är att det regnat 100mm men det borde ju inte påverka. eller?
tips på vad det kan vara?

[Ändrad 2009-7-11 av sam_h]

Sei Cilindri - 2009-7-10 kl 19:28

Dina misständingar är inte tändstiftens BR7ES fel på.
B7ES är direkt kompaktibla med Golden Lodge 2HL som originalmonterades i alfa innan de las ner.

Kontrollera dina nya 6or istället vid hård körning då de är för mjuka för de ändamålet.

t16 - 2009-7-10 kl 22:25

Kan oljetrycket vara ett mätfel?

sam_h - 2009-7-10 kl 22:27

kan det såklart vara, men tycker givaren borde rusa även när tändningen är på, utan att motorn startat. men så är inte fallet

sam_h - 2009-7-11 kl 14:36

Idag hade det torkat upp lite. och trycket betedde sig som vanligt. ligger på tomgång runt 6 när den är kall och neråt 4 när den blivit varm. :) och ca 6 bar högre varv. :thumbsup:

Dock så verkar det som att det troligen är kylaren som är slut på bruksalfan. bytte vattenpump, den gamla var hel, dock i plast så var väl lika bra. Passade på att slänga balansaxelremmen åt helvete också, den är ju ändå bara kosmetisk för att minska vibrationerna i motorn, har bänkats på alfa156.net att det ger 4hk mer också med den avmonterad :D . Termostaten öppnar som den ska den med. Så då återstår väl bara kylaren, som är mörk och i inte så gott skick. flera lameller som är påväg att ramla ut.

[Ändrad 2009-12-14 av sam_h]

sam_h - 2009-7-20 kl 22:14

Var med om något nytt häromdagen. Blött väglag och jag gasar på som vanligt ut ur en rondell mot 70 väg. När bakändan bara sticker, hastigheten är max 50, styr instinktivt emot tills armarna är i kors. men fortsätter drifta 20-30m i rak linje utan att lyckas räta upp, så för att inte sätt 75 i mitträcket när fishtailen kommer låter jag 75an styra ut på gräsplanen bredvid vägen. skumpar en 20m på gräset och är strax tillbaka på vägen igen. Tur man har sinnesnärvaro:yes: men nu funderar man ju mer seriöst på att ta emot brorsans 155 3.0:a, då understyrning känns betydligt mer beskedligt att hantera än en lite oberäknelig 75:a som bara fortsätter och glida för att den är så jäkla välbalanserad. Märks att jag verkligen behöver leva mer på gränsen under kontrollerade former för att lära känna bilen ordentligt.

[Ändrad 2009-7-20 av sam_h]

Holman - 2009-7-20 kl 22:32

Quote:
Var med om något nytt häromdagen. Blött väglag och jag gasar på som vanligt ut ur en rondell mot 70 väg. När bakändan bara sticker, hastigheten är max 50, styr instinktivt emot tills armarna är i kors. men fortsätter drifta 20-30m i rak linje utan att lyckas räta upp, så för att inte sätt 75 i mitträcket när fishtailen kommer låter jag 75an styra ut på gräsplanen bredvid vägen. skumpar en 20m på gräset och är strax tillbaka på vägen igen. Tur man har sinnesnärvaro:yes: men nu funderar man ju mer seriöst på att ta emot brorsans 155 3.0:a, då understyrning känns betydligt mer beskedligt att hantera än en lite oberäknelig 75:a som bara fortsätter och glida för att den är så jäkla välbalanserad. Märks att jag verkligen behöver leva mer på gränsen under kontrollerade former för att lära känna bilen ordentligt.

För att slippa överstyrdheten så öka hastigheten i ingången på rondellen! :rolleyes:
Inte byta mot 155!
Lär dig känna bilen istället! Underbara när man lärt sig!

[Ändrad 2009-7-20 av Holman]

sam_h - 2009-7-20 kl 22:52

Jo. behövs helt klart en kurs i bakhjulsdrivning. Har bara ägt framhjulsdrivet (förutom en kort tid med en 500kr granada som gick på 3½ cylindrar). Men på onsdag blir det körförbud igen och hardys och annat smått och gått ramlar hem från UK vilken dag som helst. Så då kommer 75an ställas av för en kontroll och ev justering av ventiler, sedan ska dedion och kardan plockas ner för hardy och bussning byten. Och beroende på när det blir klart och jag får ordning på tändningen så kanske det blir åka av igen i höst. Om nu inte brorsans 155 med 3.0:a lockar förmycket.
Sommarens erfarenheter utav 75an är att det är en riktigt rolig upplevelse, men samtidigt är den en jäkla omodern bil. Frugan vägrar åka med eftersom det inte är AC i bilen om hon inte måste. Hon erbjöd sig ( i sinnesförvirring utav att åkt 4mil i 95db avgasljudresonans) att betala ett nytt avgassystem som inte låter så jävla mycket ur egen ficka, men tog tillbaka det när hon väl fått sinnesron tillbaka. Antar det skulle vara ett jävla pill att slänga in en AC i 75:an även om jag kan tänka mig att det finns en hel del ACs liggandes i garagen från lättade/race-byggda 75or.

Men i slutändan är det motorljudet som jag är ute efter. Och om det kommer från en framkrafsad 155:a eller en självmordsprovocerande 75:a spelar inte såå stor roll för mig.
Men jag kommer väl på bättre tankar när jag glömt bort bitch-slappen jag fick häromdagen av 75:an

josé - 2009-7-21 kl 08:39

Sam: snälla jag vill ha lite mått på Hardy:sarna.

Tjocklek på respektive skiva samt diameter på hålbilden.

Håldiameter på centrumstyrningarna samt på alla hål i ringen.

Tänkte kolla med kompisen om de går att göra i andra material för lite snabba starter:idea:

sam_h - 2009-7-21 kl 10:13

sure. kan kolla när jag har grejerna nere,
Centrumstyrningen/bärlagret är dock olika mellan olika motorer.

[Ändrad 2009-7-21 av sam_h]

hox - 2009-9-6 kl 05:11

Din mail?
Min
hoxx@telia.com

sam_h - 2009-10-15 kl 11:59

Har inte hänt ett skit här hela hösten pga ryggont. Men nu börjar det lugna ner sig. Så har börjat fundera över inköpslistan inför vårmeket. Tänkte passa på att köpa saker från UK nu när pundet är lågt, och priserna inte hunnit uppdaterats.

Ska köpa nytt avgasrör från katten och bakåt. Skulle helst vilja ha CSCs raka rör. Samt slutdämpare med dubbla utblås.

Men EBspares hade bara mittenröret med dämpare på.
Så tänkte höra med er som har erfarenhet utav CSC systemet med mittendämpare och slutdämpare. Är ljudet närapå lika dämpat som ett originalsystem?

För jag vill ha ordentligt med motorljud. Nu är det lite i överkant men en dämpare duger gott och väl.

sam_h - 2009-10-18 kl 17:35

faen klart det blir ett CSC mellanrör utan dämpare, och en slutdämpare med dubbelutblås. Även om det blir resonans kan det aldrig vara så illa som nu.
Passade på att beställa alla bussningar för dedion och växellåda som jag inte redan har hemma.
Nya växellådsfästen, powerflex till wattlänkaget, mittre och bakre hardy. Den har ju bara gått 9300 mil och ingen vinterväg så bärlagret i mitten borde det inte vara några problem med. Men ska såklart kontrollera det. Blir även att installera ett dropstop då fjädrarna kan ramla ur fästen när jag höjer bilen.

Så blir det en komplett genomgång i vinter/vår... och då börjar man såklart tänka på vad mer man skulle behöva göra när lådan ändå är nere. Skulle behöva byta synkringen på 3:an ... men å andra sidan har jag lärt mig dubbeltramptekniken och har bara kört 100mil sedan oljebytet, så får väl bli nästa vinter.

[Ändrad 2009-10-18 av sam_h]

Chrilleg - 2009-10-18 kl 20:47

Quote:

HAHAHA!!! Den var fin....Min första bakhjulsdivna bil här med. 116 känns ju ganska snälla när det händer något.

Fick en sjujäkla bredpalle i en "tvåfilig höfartsrondell" idag, på torr asfalt i centrala Borås. Ingen diffbroms, men med hög fart i svängen och lite lätt provocerande med gasen gav sig baken iväg...mer än jag räknat med. Armarna i kors och jag var tvungen att frikoppla och hoppas på det bästa för att inte åka in i rondellträdgården. En sur Pegout blinkade på mig. Själv är jag uppfostrad med tryggt understyrda Saabturbosar.

Märkligt nog blev jag bara mer sugen på att trycka upp den på mer ställ...men var tvungen att bege mig hem för att laga mangokyckling.

mikezon - 2009-10-18 kl 21:41

Haha! det bästa med att äga 75a var när det var blött på vägen, konstant drifting! helt underbart sanslöst välbalanserad bil som är väldigt lätt att ligga på gränsen med när man fått in tekniken.
Lade dock min i ett dike tillslut efter lite väl vågad drifting, korsning med alldesles lagom kraftig kurva och lagom vått väglag, laddade gärnet, fick fiint släpp sedan kom returkastet precis som det skall och med nosen riktad mot väggrenen var vägen helt plötsligt snustorr. Fyra hjul greppade och bilen tog ett fint skutt ner i diket :steering:

Quote:
Ursprugligen inlagt av Chrilleg
Quote:

HAHAHA!!! Den var fin....Min första bakhjulsdivna bil här med. 116 känns ju ganska snälla när det händer något.

Fick en sjujäkla bredpalle i en "tvåfilig höfartsrondell" idag, på torr asfalt i centrala Borås. Ingen diffbroms, men med hög fart i svängen och lite lätt provocerande med gasen gav sig baken iväg...mer än jag räknat med. Armarna i kors och jag var tvungen att frikoppla och hoppas på det bästa för att inte åka in i rondellträdgården. En sur Pegout blinkade på mig. Själv är jag uppfostrad med tryggt understyrda Saabturbosar.

Märkligt nog blev jag bara mer sugen på att trycka upp den på mer ställ...men var tvungen att bege mig hem för att laga mangokyckling.

sam_h - 2009-10-18 kl 23:37

Diffbroms är lurigt på blött väglag, tappar man grepper så tappar man på båda hjulen. Fick några släpp idag när jag var ute och luftade den inför vintern och spelade in motorljud. Men nu var jag mer med på det. Jag har urdåliga bakdäck, gamla, torra och 195 smala med 2-3mm mönsterdjup.

[Ändrad 2009-10-19 av sam_h]

sam_h - 2009-10-21 kl 16:24

Klipp på youtube

http://www.youtube.com/watch?v=1fPubSDnHcY

http://www.youtube.com/watch?v=J97YHOWt7mU

http://www.youtube.com/watch?v=6LDizQ2ok8M

http://www.youtube.com/watch?v=EUzke0T10VY

grest - 2009-10-21 kl 16:32

Sången i den V6an är helt enkelt underbar:headbang:

patjo - 2009-10-22 kl 17:19

Fina toner!

Yes, jag var nära att skrota GTVn i somras är jag släppte av i utgången av en rondell. Blev lite konstigt spårval när ett par svenssonbilägare skulle kasta sig ut framför mig. (Varför ska de alltid komma trängandes med sitt skrot?) Släppte som sagt av och när vägen rätar på sig efter rondellen så fortsätter bilen svänga, ganska kraftigt också, så jag har nosen kanske 45 grader in mot räcket. Styr naturligtvis emot och svär för säkerhets skull. Ett par returer senare fortsätter färden hemåt, dock lite lugnare än vanligt. Diffbroms är spännande =D

Chrilleg - 2009-10-22 kl 17:47

...kanske skulle vänta med att montera en diffbromsad låda? MT2-bakfjädrar gör inte bilen snällare heller.

Det finns en annan här på forumet (ibland) som sladdade ut ofrivilligt på motorvägen med sin TS 75:a i Gbg...Martin??? Bekänn nu ditt förartekniska misstag...:lips:

[Ändrad 2009-10-22 av Chrilleg]

patjo - 2009-10-22 kl 17:55

Montera du. GTV 6 och diffbroms är en fenomenal kombination i snö. Om vi får nån snö vill säga.

[Ändrad 2009-10-22 av patjo]

sam_h - 2009-10-22 kl 18:29

snö?? kommer aldrig plocka ut min i snön ;)

patjo - 2009-10-22 kl 19:00

Det sa jag också förra hösten men lathet och saker bortom min kontroll konspirerade till att jag inte hade någon annan bil än GTVn under vintern.

freda155 - 2009-10-23 kl 08:52

Quote:
Diffbroms är lurigt på blött väglag, tappar man grepper så tappar man på båda hjulen. Fick några släpp idag när jag var ute och luftade den inför vintern och spelade in motorljud. Men nu var jag mer med på det. Jag har urdåliga bakdäck, gamla, torra och 195 smala med 2-3mm mönsterdjup.

[Ändrad 2009-10-19 av sam_h]

Odiffat är ju ännu lurigare, då sladdar det bara ibland. Särskilt lurigt är det när man vill ha sladd, då kastar det hejvilt slumpmässigt. Med diffbroms vet man åtminstone vad som ska hända.

Värst är Panamera S, den spinner bara på ett hjul i alla lägen, till och med rakt fram. Helt kass bil. Kostar 1,1 miljoner och går knappt framåt.

sam_h - 2009-10-23 kl 09:30

hehe "listpriset" verkar vara det gamla vanliga "försäljningsknepet" då det kostar ca 60kkr för PDCC-paketet med bl.a diffbroms för annars är bilen obrukbar :rolleyes:

förstår inte varför även porsche måste ta till skumma försäljningsmetoder med massa "extrapaket" som man inte kan vara utan för att det ska bli en komplett bil. De som har råd med en ny porsche har redan blåst folk på så mycket pengar att "finanskrisen" ändå inte berör dem.

[Ändrad 2009-10-23 av sam_h]

sam_h - 2009-11-20 kl 17:03

Vilket :angryfire: att byta kylvätska.

Tömde systemet, inga problem. Fyllde på vätska så att det precis började nosa upp i behållaren. Lät sedan motorn gå på tomgång/ lite högre varv för att få termostaten att öppna så jag får i resten av vätskan. Men inte fasen öppnade termostaten, utan motorn började koka och sköt ut vätskan ur expansionskärlet. Först efter att en jävla stund hade termostaten blivit varm nog att öppna, men då räkte såklart inte mina 10L kylvätska till då 1-2L låg på marken, så jag fick sanera halva uppfarten så inte katter och ungar far illa... och så fick jag såklart åka och köpa ny vätska med.

Efter att ha slabbat en sista stund i mörkret så är äntligen 75an klar för vinterförvaring.

AR155V6 - 2009-11-20 kl 18:13

:) Härligt, du gjorde min fredag!
Hahaha
//P

sam_h - 2009-11-20 kl 18:32

tack för stödet... :hello:;)

AR155V6 - 2009-11-20 kl 23:56

Sorry men det lät liiiite kul :P Inget illa ment :pftroest:
Bara på´t igen och kanske finns det någon luftskruv på 75an? Jag vet inte då jag inte ägn någon 116 bil än så länge!
//P

sam_h - 2009-11-21 kl 14:29

Tog inte illa vid mig ;)
Trodde i min enfald det skulle ta 1h tops att byta kylvätska. inte 4h

ti - 2009-11-22 kl 13:23

Lufta medelst en mässingsskalle med 14 mm nyckelvidd vid termostathuset.

sam_h - 2009-11-22 kl 15:10

drygt att det inte står ett ord i manualen om luftningsskruven, hade minst sagt varit till nytta.

sam_h - 2009-11-29 kl 19:58

Idag rullade den in för vintervila hemma hos Niczii. Verkar var en kylvätskeläcka vid termostaten. kom en del ånga ur motorrummet. Men hade inte kastats ut något från expansionskärlet som när jag bytte...

Nu har jag nästan alla delar till vårmeket inför skokloster. Fatta en uppsättning adaptrar för 105-casterkullederna fram, som jag tänker göra på högskolans CNC-maskin.

freda155 - 2009-11-30 kl 19:33

Quote:
Ursprugligen inlagt av sam_hsom jag tänker göra på högskolans CNC-maskin.

Helt sjukt fränt!

sam_h - 2009-11-30 kl 19:38

helt sjukt fräsit... menar du väl:boing:

sam_h - 2010-2-9 kl 17:50

Behöver lite smakrådshjälp, ska fixa nya sulor men har inte bestämt mig för vilka fälgar jag ska satsa på

sam_h - 2010-2-9 kl 17:55

16x7,5 Momo star fusksplit som behöver en ordentlig renovering och riktning

DSCN6158_resize.JPG - 205kB

sam_h - 2010-2-9 kl 17:57

eller.
16x7,5 Momo star 6-spoke som varav en fälg behöver en mindre renovering

[Ändrad 2010-2-9 av sam_h]

momo6.jpg - 150kB

sam_h - 2010-2-9 kl 18:18

Är såklart öppen för andra förslag

Alfa_ante - 2010-2-9 kl 18:48

16x7,5 Momo star 6-spoke ska du ha ;) dom ser skit bra ut på 75an :)

sam_h - 2010-2-9 kl 19:13

Jo, dom har den lilla egenheten att dom får fälgarna att nästan se ut som 17" fastän de bara är 16".

Slängde ut blänkare bland annonserna också om alternativa hjul som vill byta ägare.

FredrikAssarsson - 2010-2-10 kl 17:13

Nej! fusksplittarna är klart mest gangsta!:afro:
De ser ut att höra hemma på 75an tycker jag.

jol - 2010-2-10 kl 18:32

Fusksplit smälter in, 6-spoke sticker ut. Alltså kör på 6-spoke :)

t16 - 2010-2-10 kl 19:23

6-spoke!

sam_h - 2010-3-10 kl 00:02

faen vad jag längar efter att ut och gasa

freda155 - 2010-3-10 kl 10:24

Quote:
faen vad jag längar efter att ut och gasa

HELVETE! Var är asfalten?

(En meter blötsnö utanför garaget, och punka)

sam_h - 2010-3-26 kl 12:54

Ah skit såg när jag satt och planerade vårens mekande att jag fått fel modell av ebspares på mitten gummit till kardan, har fått hex varianten, och det ska vara den platta runda till 3.0an. :wall:

sam_h - 2010-4-1 kl 15:22

besiktning bokad 29:e april kl 13:20 (hässlö) så nu jevlar gäller det att ligga i.
Minneslista:

Dedion, låda och kardan ska ner
Samtliga hardys ska bytas ( bakre och främre hemma och rätt mittre hardy beställd (lång leveranstid).)
Dedionbussning ska bytas till powerflex i watt-länken och en Zagato-led från blyfot är påväg.
Nya fästen till lådan hemma.
Fixa back-kontakten på lådan
och så ska allt upp igen....

Höger dörr och framskärm ska hämtas i karlstad
Renovera en fälg
Hämta och kränga på nya däcken

Byta kamrem, vattenpump och o-ring i avspännaren.
Monter dit nya CSC-systemet
Kontrollera avgasvärden/tändning, eventuellt kalibrera LMM.

Och om det finns tid över :rolleyes:
Fräsa alu-distanser till 105-casterkullederna
Byta till 105-leder och sedan framvagnsintällning
Slipa klart evo-fronten och lacka den
Byta dörren och framskärmen

Och om det finns pengar över
Justera ventilspelen

[Ändrad 2010-4-1 av sam_h]

freda155 - 2010-4-1 kl 15:49

deja vu :bananana:

(har haft exakt samma to-do-lista)

sam_h - 2010-4-1 kl 15:52

har haft? är du klar med evo-fronten?... eller råkade du glömma bort den i upphetsningen över den stundande motorrivningen på 164an du bytte till dig :afro:

Kan ju tillägga att jag är lite avis över motorrivning. Brorsans 155:a med 3.0QV motor förtjänar att fixas... men jag har ingen stans att ställa aset.

sam_h - 2010-4-2 kl 21:00

Som vanligt blir man bitchslappad av murphy när det ska göras något roligt. Satte mig i 156an för att åka till garaget och börja på mekandet, airbaglampan slocknade inte efter checken...aja, en sådan lite skitsak ska inte hindra mig från att åka till garaget, behöver ju ändå läsa koden för att se vad felet är... men där rök väl budgeten för ventiljusteringen .:rolleyes:..framme i garaget, stoppar in domkraften under 75an, ett svagt *ping* hörs när den 10år gamla trotjänaren bestämmer att nu får det vara nog... då är det tur att 75an står hemma på Niczii gård, och han är hemma, så jag får låna hans istället. :kiss:

Så nu står den upp-pallad och redo för att plockas isär.

[Ändrad 2010-4-2 av sam_h]

sam_h - 2010-4-4 kl 16:32

:kiss::kiss::kiss: vad jag gillar att min 75 aldrig blivit vinterkörd. Alla muttrar och skruvar är så fräscha och fina under bilen, bara och skruva av det utan bekymmer.

sam_h - 2010-4-6 kl 16:06

Fått hem zagatoled och mittre kardangummi idag. Då har jag rubbet hemma. :smash::smash::smash:

freda155 - 2010-4-7 kl 10:18

Quote:
:kiss::kiss::kiss: vad jag gillar att min 75 aldrig blivit vinterkörd. Alla muttrar och skruvar är så fräscha och fina under bilen, bara och skruva av det utan bekymmer.

som sagt, deja vu. Det är i sådana lägen man tröstar sig med att man betalade (aningen för) dyrt för sin gammelbil.

Jo, jag glömde helt bort evo-fronten. Det tar aldrig slut. Men allt som inte syns, men känns (chassi) är fixat. Inte det som hörs och luktar (ventiltätningar, avgasläckage).

Det kan nog bli plats för din 155:a inom några veckor, om du vill. Så fort jag bytt hus och det är klart, kommer 75:an att flytta till mitt nya garage i källaren.

sam_h - 2010-4-7 kl 11:44

aah nu sätter du ju griller i huvudet på mig om 155, hade nästan gett upp tanken på att fixa till den själv, nu måste 75:a budgeten räknas om. Jag får helt enkelt skjuta på ventiljusteringen ett år till, och sälja av lite grejer som är över.

sam_h - 2010-4-12 kl 21:13

Nu är snart bakaxeln nere, gick bet på yttre skruvarna för wattlänkaget. sitter som berget i bussningen, blir och kapa skruvarna.

Det är väl M10x55 fingäng om jag inte är felunderrättad?

sam_h - 2010-4-15 kl 16:31

Skokloster känns ganska avlägset just nu. har vab:at i 3 veckor i rad nu, blir ingen som helst tid över till att meka, fick 2 timmar i söndags.

sam_h - 2010-4-18 kl 16:42

Nu är dedion med låda och kardan nere och genast känns det som att jag hinner klart till 1:a maj. Nästa helg har jag bokat övernattning åt grabben hos sin mormor så nog faen ska jag hinna få upp allt igen.

Hämtade däcken hos Selmer och fick en glimt att feta giuliettan, dom är allt bra fina. Vad jag skulle vilja ha är en sådanhär.

[Ändrad 2010-4-23 av sam_h]

aaa2.jpg - 143kB

sam_h - 2010-4-20 kl 23:31

Efter en närmare inspektion av bränsleledningarna ovanför dedion är resultatet att de är så övergrodda med brunmögel att de behöver bytas nu (gul pil). Även skarvarna utav gummi kommer bytas då de är gamla och hårda. Men föga överraskande var PVC-bränsleslangarna i ypperligt skick. Byter även bränsleslangen framtill railen då den är torr och lite sprucken, kanske t.o.m slår på stort och köper en stålomspunnen :rolleyes:

Har inspekterat bromssystemet grundligt, är i nyskick förutom en liten 7-10mm irriterande stump av röret, där angreppet dessutom är ganska ordentligt, (vit pil) men det får vara, kommer plombera området med epoxy tillsvidare. Det sitter lättåtkomligt om det skulle vara så att det behövs skarvas.

Merarbetet som bytet av bränsleledningarna ger hinner jag med, men att kladda med luftning av bromsar har jag ingen lust med.

Alla hardys är bytta, lagrena rengjorda och uppsmorda på kardanen igen. Stödlagret var fortfarande helt okej, vobblade inget och bara en liten tendens till sprickbildning.

då är det bara alla bussningar som skall bytas också innan det kan monteras upp igen.

Bränslerör.jpg - 121kB

sam_h - 2010-4-20 kl 23:35

... byta belägg bak, byta handbromsvajern och justera oken ska jag också göra, kom jag på.

[Ändrad 2010-4-21 av sam_h]

josé - 2010-4-21 kl 06:57

Så jävla fett avundsjuk - din är ju jättefin under till :angryfire:

sam_h - 2010-4-21 kl 13:39

Quote:
Ursprugligen inlagt av josé
Så jävla fett avundsjuk - din är ju jättefin under till :angryfire:

Jepp, det är den. :headbang:

[Ändrad 2010-4-21 av sam_h]

the nameless - 2010-4-21 kl 17:41

bilder på 155an??? :worship:
Quote:
har haft? är du klar med evo-fronten?... eller råkade du glömma bort den i upphetsningen över den stundande motorrivningen på 164an du bytte till dig :afro:

Kan ju tillägga att jag är lite avis över motorrivning. Brorsans 155:a med 3.0QV motor förtjänar att fixas... men jag har ingen stans att ställa aset.

sam_h - 2010-4-21 kl 17:49

har tyvärr inga, den är röd med zender-paket i form av spoiler fram, bak, på bagageluckan och kjolar med Zender-logga. ej widebody,

Kan ta ett gäng när jag är nere nästa gång.

sam_h - 2010-4-22 kl 10:34

men ½!"#¤%@£$€!!! skitväder!! :angryfire::angryfire::angryfire::wall:

sam_h - 2010-4-24 kl 22:17

Då är handbromsvajern bytt, såg i samband med att de nya Mintexbeläggen åkte på att damaskerna i bromsoken bak är torra och spruckna, så nästa vinter åker de av för en ordentlig renovering.

Efter lite bensinslabbande (fyfan vad mycket det ryms i filtret) så är nya bränslerören och slangarna är på plats.

Bussningarna i wattlänkarna utbytta, dock sitter inre hylsan från gamla bussningen på propellern som berget. Men då det bara skiljer +0,1mm i diameter mot yttermåtten på powerflexhylsan så får den sitta där den sitter, blir samma funktion.
Med Nizciis hjälp trollades främre dedionbussningen ut, och sedan blev zagatoleden pressad, bankad, svuren på och sedan tillslut pressad på plats.

Likaså har växellådan nya fräscha fästen fram och en ny bussning bak, den fick även en ny back-kontakt och växellänkaget blev uppsmort.

Så imorn åker rubbet upp igen, ska försöka komma ihåg att få med kameran också.

josé - 2010-4-25 kl 08:35

Bilder bilder bilder, jag har troligen åkt på influensan, så här blir inget mek.

Bra jobba, förresten !!!!!!!!!

sam_h - 2010-4-25 kl 20:09

Nya bränslerör och slangar

DSCN9815resize.jpg - 169kB

sam_h - 2010-4-25 kl 20:10

andra sidan

[Ändrad 2010-4-25 av sam_h]

DSCN9816resize.jpg - 154kB

sam_h - 2010-4-25 kl 20:11

Zagatoleden

DSCN9818resize.jpg - 191kB

sam_h - 2010-4-25 kl 20:12

Den dryga hylsan i propellern som fick sitta kvar.

DSCN9819resize.jpg - 198kB

sam_h - 2010-4-26 kl 16:52

Lådan och dedion uppe! men propellern/wattlänkarna är åt fel håll :dunce:

DSCN9826resize.jpg - 127kB

sam_h - 2010-4-27 kl 19:16

Då var den hemkörd, inga kännbara vibrationer från kardanen så den verkar vara centrerad, men ett konstigt gällt kvittrande från främre knuten vid konstantfart 1500-2500rpm , går inte att provocera fram när jag står still och varvar, är inte så att den slår i växlingsstången heller, det kommer får långt framifrån.

Trots nya bussningar i HELA bakvagnen och en zagatoled tycker jag fortfarande den är lite ryckig mellan gaspådrag och gassläpp. Kan det vara slutväxeln?

Fick iaf tillslut det jevla avgassystemet att bli tätt på mitten efter. Och får nog säga att det var värst vad tyst den blev, trots att det bara är mellanrör och en slutdämpare.

josé - 2010-4-27 kl 19:43

Bra jobbat!! Fan va fräsch din bil är under :yes:

sam_h - 2010-4-28 kl 20:02

Har letat lite mer efter kvittret, det verkar som att den främre kardanknuten touchar i aluminiumhuset som ligger runt den, det är som sagt det enda stället det är tajt passform.
När jag tittar på kardan vid mittstödet när den snurrar så vibrerar den, och känner jag på den så rör det sig om kanske 2mm, men motorn i sig vibrerar ju lika mycket. så svårt att säga om det är ett centreringsfel, eller motorvibrationer som fortplantar sig. I vilket fall så vibrerar den inte mer någonstans i registret, snarare mindre när varvtalet går upp, vilket borde tyda på att det är motorvibrationer som fortplantar sig.

Men det förklara inte varför främre knuten skulle toucha aluhuset. :wall:

sam_h - 2010-4-29 kl 17:20

Då var det besiktigat, fick som jag misstänkte nedslag på avgasreningen.

CO 0,8 (0,5) HC 088 (100)
CO2500 0,9 (0,3) LAMBDA 1,06 (0,97-1,03)

Så då är det bara att ta på sig felsökningstrikån igen.

Men får iaf köra med den till 6:e maj så skokloster är safe.

DSCN9832rezise.jpg - 191kB

sam_h - 2010-4-29 kl 18:10

Jag kan ytterst lite om vad som påverkar vilket värde, så lite upplysning vore fint.

Om jag förstått det hela rätt:

Hög lambda= mager blandning?
Hög HC= obränt bränsle?
Hög CO= dålig förbränning?

Det blir väl att gå vidare genom Gregs L-jet guide
http://www.hiperformancestore.com/Ljetronic.htm

[Ändrad 2010-4-29 av sam_h]

Low, Fat, GTV6 - 2010-4-29 kl 20:16

Högt co=bilen går fett
Högt lamda=bilen går magert
Effter som det motsägers sig lite så skulle jag sätta en rostig plåt fälg på att du har luftläckage i avgassystemet före lamda vilket gör att den suger i sig luft=lamda vill reglera på mer soppa vilket ger fet blandning och högt co med högt lamda pga insug av luft i avgassystemet.

jol - 2010-4-29 kl 20:41

Jag håller med dig Nicklas

Avgasvärdena förhåller sig såhär (luftläckage och sånt ej inräknat)
http://www.megamanual.com/v22manual/AFRemissions.gif

Läsning
http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm

sam_h - 2010-4-29 kl 21:31

tack så mycket för input. Ska ta och kolla upp det ordentligt.

Det finns ett litet hål typ 2-3mm i framkant på katten, men tolkade det som ett dräneringshål, då det ser borrat ut. ? (men det är ju bakom lambdan så ska inte påverka)

Low, Fat, GTV6 - 2010-4-30 kl 07:45

Laga hålet. Du får högt lamda väde av hål i rörer oavsett vart det är. Dock påverkar ju inte det co,m en det är ju mycket möjligt att lamda värdet är fel pga hålet och co är fel pga nått annat som gör att den går fett, tex lmm,vattentemp givare osv.

sam_h - 2010-5-3 kl 21:40

Årets Skoklosterbild

DSCN0016resize.jpg - 196kB

sam_h - 2010-5-15 kl 17:42

vem hade glömt att skruva åt främre slangklämman mot lmm på bälgen mot plenum... :dunce::dunce::dunce::dunce:.. upptäckte att den satt helt löst när jag skulle putta den lite åt sidan för att komma åt tändstift 2... duktig glipa var det med...

Tändstiften såg förövrigt alla identiska ut, så troligen ingen kass spridare iaf :)

sam_h - 2010-5-17 kl 21:19

Har problem med att den kastar ur sig bensin uppe vid tanklocket när jag svänger vänster. Är det någon som känner igen problemet?

Jag har kollat i tanklocket, o-ringen som ska sluta tätt mot tankröret är hel och mjuk. I tanklocket är den inre insatsen fjädrad för att sluta tätt mot röret, när jag skruvat i botten så är det mesta av den fjädringsvägen borta.

idéer? finns det någon form av backventil i röret, som eventuellt inte funkar? hittar inte på någon info om just milanons tank i 116-mekbladet jag har.

sam_h - 2010-7-22 kl 12:59

Var och kollade avgasvärdena idag, men vart inte mycket till förbättring. lambdan var lite bättre efter att den inte längre drar tjuvluft, men låg på 1.04 istället för 1.06, övriga värden var identiska.

Ryggen är kass igen så har inte kunnat dubbelkollat hur tätt avgasröret är så verkar inte till och bli något 75 åkande i sommar :(

[Ändrad 2010-7-22 av sam_h]

jol - 2010-7-22 kl 13:15

1.04 duger ju till bes, fast den kan ju spy ut avgaser som blandas med ren luft i avgasrörets (eventuella) läckage som ger ok lambda längst bak

sam_h - 2010-7-22 kl 13:27

jo jag behöver kolla över systemet verkar inte helt lätt att få tätt, trots mängder med pasta.

co ligger över gränsen 0,7(0,3) och hc strax under 80(100) så något är ju på tok ändå. Har kollat stiften regelbundet, de ser exakt lika dana ut allihop, så troligen ingen kass spridare.

Dessutom har jag en konstig grej, ifall den står på tomgång jag duttar till på gasen så tvekar/stryps motorn ½-1sek innan den varvar upp, vet inte om det kan vara symptom på något.

t16 - 2010-7-22 kl 18:00

Nu har jag inte läst hela tråden men är den otrimmad?

Är katten kass så är värdena rätt ok, det man kan testa är att borra ett hål framför katten och mäta värdena för att sen bara svetsa igen eller plugga.

mvh

sam_h - 2010-7-22 kl 18:59

tja dennis, om du kommer ihåg, så påstod killen som såldeatt den var portad med trimkammaxlar sinterkoppling m.m. osv. men fakta är att den troligen är helt original i motorn.

sam_h - 2010-8-3 kl 18:23

Har mätt ventilspel idag för att se om jag kunde förbättra HC värdet genom att ställa in avgassidan men allt verkar vara precis som det ska vara, ett 0,20 bladmått går precis i. men ett 0,25 är för tjockt, vilket då borde innebära att tickandet jag tolkat som ventilslammer antingen är från insugsventilerna, men mer troligen från vevaxeln :wall::wall::wall::wall:

[Ändrad 2010-8-3 av sam_h]

DSCN1999.JPG - 198kB

t16 - 2010-8-3 kl 18:45

Gamla motorer brukar ha ganska mycket mekaniskt ljud och på din öppnar alla spridarna samtidigt och då tickar det ganska friskt.

Be någon varva upp den och sedan vrida av tändningen så hör du om det tystnar.

sam_h - 2010-8-3 kl 18:51

bra input, ska testa det

Low, Fat, GTV6 - 2010-8-3 kl 19:19

jag har haft ett gäng 12v och alltid tyckt att dom och alla andra jag hört tickat väldigt mycket även fast ventilspel osv var ok

sam_h - 2010-8-3 kl 21:13

jag har tyckt att ventilerna vid cylinder 2 och 4 skramlat mest när jag lagt örat nära, men kan ju även vara insugsventilerna som låter.

[Ändrad 2010-8-3 av sam_h]

Pages:  1    3    5