AlfaPower

Samhs 75 3.0 (Krapperup 2019?)

Pages:  1  ..  3    5

Björnbusen - 2012-8-13 kl 23:34

Du tänker på Kirks spandex?

(Eller möjligen din kameras förmåga att fånga den lömska kulören Giallo Ocra... Jo, bra jobbat!) :clap:

[Ändrad 2012/8/13 av Björnbusen]

sam_h - 2012-8-16 kl 20:16

Tack för tipsen, har öppnat luckan nu. :kiss: Vajern har gått av precis vid låset såg även att om jag hade vågat dra lite lite hårdare i nylonsnöret så hade låset gått upp.

jol - 2012-8-16 kl 20:46

Hur gjorde du till slut då?

sam_h - 2012-8-16 kl 21:10

Tog loss regskylten och borrade hål där det genomgående hålet satt, sedan in med en lång skruvmejsel och förde hävarmen åt vänster.

sam_h - 2012-8-17 kl 10:39

Min fru igår: Det är värst vad alla glor på mig när jag åker förbi med 75:an
Jag: Det är för att den är så ovanlig och snygg :yes:

Idag när jag startade bilen så märkte jag att avgassystemet hade åkt isär framför böjen över drivaxeln... TRO faen att folk vänder sig om när en busso med raka rör åker förbi.

sam_h - 2013-4-27 kl 18:53

Dammig 75 utkörd ur garaget.
Tack var vaxningen före avställningen var det bara att skölja av och dra lite med en tvätthandsken.

Nu är den redo för 1 Maj på Krapperup.:thumbsup:

DSC_4182_resize.jpg - 353kBDSC_4187_resize.jpg - 252kB

niczii - 2013-4-28 kl 05:44

Trevlig!
Hoppas det blir bra i krapperup då :)

sam_h - 2013-4-28 kl 07:32

5:44 på en söndag? håller avkomman dig vaken?

niczii - 2013-4-28 kl 10:49

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
5:44 på en söndag? håller avkomman dig vaken?

Måste vara fel på forumtiden, borde vart 6:44 ;)

sam_h - 2013-6-1 kl 19:54

En liten fråga? står era 75or på bara 3 av 4 pallbockar?
Vänster bak har ca 2cm glipa mellan bock och lyftpunkt.

[Ändrad 2013-6-2 av sam_h]

josé - 2013-6-1 kl 20:18

Det verkar vara standard - även på Alfetta :D

niczii - 2013-6-2 kl 08:03

Quote: Ursprugligen inlagt av josé  
Det verkar vara standard - även på Alfetta :D

Kan bara instämma, av dom 5st alfor jag ägt hittils så har ingen av dem verkar exakt samma höjd på balkarna på båda sidor, dock får man ju ta i beaktning att mitt garagegolv lutar en del då jag har brunn mitt under bilen också :)

sam_h - 2013-6-16 kl 19:30

Besiktning bokad till på torsdag.
Har fortfarande inte fixat övre spindelleden sedan förra året, även om den inte är tillräckligt glapp för att vara ett problem. Men det behöver göras.

sam_h - 2013-6-20 kl 19:09

Besiktningsgrabbarna (18-25år gamla) tyckte det var dags för 75:an att ta oskulden vid en ålder av 24 år. 2:a för rost vid vänster-fram bakre länkarmsskruv.

[Ändrad 2013-6-20 av sam_h]

sam_h - 2013-7-11 kl 18:06

När TEA är klar.

DSC_4644_r.jpg - 183kB

sam_h - 2013-7-23 kl 14:30

2:an i rost, ordentligt med ytrost och saknad blåt, balken är dock solid utan någon genomrostning.

DSC_4806R.jpg - 176kB

sam_h - 2013-7-23 kl 14:31

Ramlade ut ett helt grustag när jag rotade runt

DSC_4803R.jpg - 274kB

sam_h - 2013-7-23 kl 14:32

mer bilder

DSC_4793R.jpg - 216kB

sam_h - 2013-7-23 kl 14:35

TEA har prio i sommar så det får bli att göra något åt det nästa år, hade ändå behövt att riva delar av hjulupphängningen då jag måste byta nedre spindelleden, även hjullagret är lite glapp.

DSC_4790_r.jpg - 282kB

[Ändrad 2013-7-23 av sam_h]

sam_h - 2014-12-28 kl 20:23

Har bestämt mig för att ta ett större tag i rosten, beställt hem en reparationspanel för vänster bakre skärmkant. Efter en längre stunds letande hittade jag tillslut 2st på lager i Tyskland, verkar vara svåra att få tag på. Ska ta en närmare titt på höger sida också om det är reparerbart eller behövs ny plåt, höger sida finns dock i överflöd så ingen brådska.

Behövs även en ny främre plåt/kylarbalk, får se om jag har turen och kan kapa av den från någon kaross som ska till skroten. Den jag har är sned och vind med en hel del ytrost efter något djur som blivit påkört. Den går troligen att reparera men går nog snabbast att byta kylarbalken.

sam_h - 2014-12-28 kl 20:26

Bensintanken är inte tät, kastar ur sig bränsle vid vänstersvängar om det är mer än ½tank så vad bör jag satsa på?

Hitta en likadan att byta med, eller stoppa i en 50-60L fuelcell? Hur är livslängden på fuelcells?

BennySteen - 2014-12-28 kl 22:12

finns 2k tätmedel för bensintankar. funkar brilliant.minns inte märket nu, men fanns på classe. var loctite, hagmans eller något liknande.

HEDBERG - 2014-12-28 kl 23:14

Hej ,du kan även demontera tanken och hel fylla med vatten och svetsa den . (är du säker på att det inte är tanklocket som inte håller tätt?)

sam_h - 2014-12-29 kl 00:03

Tack för tipsen. Tanklocket var misstänkt bov i början, så det är bytt utan resultat.

Lasse P - 2014-12-29 kl 00:21

Men om du har tankläckage borde det ju rinna in i bagaget. På 3,0an sitter ju tanken bakom ryggstödet.

sam_h - 2014-12-29 kl 00:45

Det här gamla svaret är en av idéerna till hur tanken kan vara otät.

Quote: Ursprugligen inlagt av BaerB  
Quote:
Ursprugligen inlagt av sam_h
Har problem med att den kastar ur sig bensin uppe vid tanklocket när jag svänger vänster. Är det någon som känner igen problemet?

Jag har kollat i tanklocket, o-ringen som ska sluta tätt mot tankröret är hel och mjuk. I tanklocket är den inre insatsen fjädrad för att sluta tätt mot röret, när jag skruvat i botten så är det mesta av den fjädringsvägen borta.

idéer? finns det någon form av backventil i röret, som eventuellt inte funkar? hittar inte på någon info om just milanons tank i 116-mekbladet jag har.

Kasta ur sig soppa gjorde våran också vid vänstersväng.
Det berodde på att tanken läckte och samlade upp soppa i balken som sen "gled" ut när man svängde vänster.

[Ändrad 2010-8-6 av BaerB]

[Ändrad 2010-8-6 av BaerB]

sam_h - 2014-12-29 kl 00:46

Quote: Ursprugligen inlagt av Lasse P  
Men om du har tankläckage borde det ju rinna in i bagaget. På 3,0an sitter ju tanken bakom ryggstödet.

Soppan rinner ut på vänster sida på stötfångaren.

grest - 2014-12-29 kl 15:08

Det finns ett medel som heter gas tank sealer. Jag fick tips om det av en rodbyggare.
Jag köpte en burk i somras och tömde i det i min 75 tank och det har fungerat utan problem
Finns hos Malm Motors
http://malmmotors.se/bensintank/por15-petrol-tank-sealer/

sam_h - 2014-12-30 kl 00:06

Tack för tipset, ska testa en sådan produkt först och hoppas på att det fixar läckaget.

BennySteen - 2014-12-30 kl 00:33

aktuellt på Jay leno
https://www.youtube.com/watch?v=OMxCWNUHNoU

Du måste ändå tömma och lossa tanken , samt vända runt tanken så kletet kommer åt överallt.

Häller du bara ner det rätt upp och i bensinen blir det nog inget bra för bränslesystemet :-)

spackel rekommenderas.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=32504&goto=search...
/b

T.Blomfeldt - 2014-12-30 kl 08:19

Det kan inte vara röret mellan tanklock och tank som är otätt?

Fuelcellen (JAZ 12-gallons) jag har i hobbybilen har fungerat i snart tio år, lite jobbigt dock att tanka genom bagageluckan. Ringen kring cellens lock har jag jordat genom att laminera in en bunt kolfibertrådar (rowing) utan matris i kolfiberhängslorna som håller den på plats.
Trådarna ansluter sedan till ringen och i andra änden till karossen.

En fuelcell (vikt) vill man ju gärna ha så lågt ner som möjligt, så att sänka ner den genom bagagerumsgolvet och bygga en plåtbalja under kan vara värt att överväga.

Nu finns det iofs. fina tankmätare att köpa som är avsedda för ändamålet, men jag byggde en nivå-varningslampa av en microbrytare och flottören från en moppeförgasare :rockon:

sam_h - 2014-12-30 kl 18:09

Det är inte omöjligt Torbjörn, har har försökt leta var det läcker ut. men inte kunnat lokalisera det. Mer än att det skvätter rätt ordentligt vid hårda vänstersvängar.

Detta måste såklart åtgärdas innan 75an får visa sig på ett banmöte.

gonggong - 2015-9-2 kl 20:11

en världsomvändade fråga... ser att du också har regnavvisare på framdörrarna. har det på min också. alfa original. är detta en eftergift för en inte helt beprövad formgivning? eller bara ett tillbehör i tiden?
mvh filip

elCrillo - 2015-9-2 kl 20:18

Jag tror att de fränare modellerna hade det som standardutrustning. Förgasarvarianten hade inte det...

sam_h - 2015-9-2 kl 20:22

Det måste varit ett tillbehör i tiden. Fanns på i princip alla bilar i Italien när jag var liten grabb.
Främst kanske det var för att de flesta bilar saknade AC men man ville inte ha in vinddraget i bilen från öppna rutor. Eller så var det av mer praktiska skäl när den lilla sidorutan försvann som sög ut cigarettröken, inte skall blåsa in i bilen.

[Ändrad 2015-9-2 av sam_h]

sam_h - 2017-4-1 kl 20:05

75an fick sig en varmkörning, som den brukar få varannan månad.

Passade även på inventera vad som behövs fixas.

Den slappa slirande remmen till generatorn spändes, så inget mer remgnissel.

Inte så överraskande hade bensinslangen sprucket, är 2 sorten nu som inte håller måttet. Förstår inte vad det är som skall vara så svårt!

Så ännu en sak till listan över vad som skall göras för att kunna besikta

Blir att lämna bort för lite rostjobb på plåten innanför vänster länkarm fram.
Komma till botten med varför bensintanken slänger ur sig bensin ur påfyllnadsröret.
Fixa ny wire till bagageluckans öppningsmekanism
Byta bromsbelägg bak som slitit snett och juster om oket.
Sätta i en bricka mellan de-dion och chassiet på främre fästet.
Täta läckaget vid slangen mot kylaren.
Byta tempgivaren vid kylaren -
Byta den spruckna bränsleslangen
Byta till 105-kulled i casterstagen och göra en framvagnsinställning
Nya torkarblad
Ishockeypuckarna till däck från 2006 behöver nog bytas också..

sam_h - 2017-4-1 kl 20:16

Sprucken slang

IMG_20170401_131510.jpg - 5.9MB

sam_h - 2018-1-10 kl 20:09

Blev inspirerad av Journeymans barnfind! Och målet att ha den på Krapperup när den bilen fyller 30! Så jag hakar på!

[Ändrad 2018-1-10 av sam_h]

FredrikAssarsson - 2018-1-10 kl 22:40

Yes, gött! Fler 75or på vägarna!
(Har förresten en fråga till dig i min 166tråd) :thumbsup:

argentaperra - 2018-1-11 kl 22:25

Kul m 3.0 kompis!
Hoppas få hänga med karavanen t Krapperup även om den då bara är 29?

sam_h - 2018-3-23 kl 21:33

Vilket märke på bränsleslang rekommenderar ni? Varken mekonomen, biltemas har hållt. Hydroscand?

Status just nu

Plåten innanför vänster framhjul måste fixas för att kunna besikta, har inte sökt upp någon som kan åtgärda det ännu

Värdet på en 75 3.0 börjar närma sig att det är värt att ta tag i plåtjobb och omlack:
Båda hjulhusen bak behöver ny plåt - reparationsplåt finns
Byta till passagerardörr med rätt färg - dörr finns hemma
Buckla på främre höger sidopanel - panel i rätt färg finns
Frontbalk djurskadad och lite rostig där färgen spruckit - ny frambalk hemma

Reparationer:
Tempgivare för kylfläkten - delar hemma
Snedslitet bromsbelägg bak - delar hemma
Täta läckaget vid slangen mot kylaren - nya slangar köpta, väntar leverans
105-kulled i casterstagen och göra en framvagnsinställning - alla delar hemma
Sätta dit distansbrickan mellan de-dion och chassiet på främre fästet. - inte hittat brickan ännu
Sprucken bränsleslangen i motorrummet, troligen vid pumpen också
Bakre motorfästet - inköpt, väntar leverans
Stödlager - alla delar hemma
Hjullager bak, båda sidor - alla delar hemma
Reparationssats till kamremsavspännaren - inköpt, väntar leverans
Tajta till växellänkaget

Fixa ny wire till bagageluckans öppningsmekanism - kan bli en utmaning!

Komma till botten med varför bensintanken slänger ur sig bensin ur påfyllnadsröret i högersvängar! blir inget banåka förrän det är fixat!

Ishockeypuckarna till däck från 2006 behöver nog bytas också. Så läge att förse 75 QV fälgarna med nya däck!

[Ändrad 2018-3-24 av sam_h]

golvar - 2018-3-23 kl 23:48

Vilket märke på bränsleslang rekommenderar ni? Varken mekonomen, biltemas har hållt. Hydroscand?

Jag har kört på dunlop hiflex slangar i många år utan det minsta bekymmer. Både etanol och bensin förgasare/insprut. 16bars slangar för bränsle och olja. Kan kolla vad jag betalar för dem på måndag men vill minnas att det är billigare än biltema om man som jag köper 20m åt gången.

dhladohc - 2018-3-24 kl 00:31

Jag köper alltid soppaslang i båttillbehörsbutik.
Alltså inte på båtavdelningen på typ biltema utan i en riktig båttillbehörsbutik.

Det är jätteskillnad på kvalitet. Men på en båt är det ju också sjukt viktigt att en slang inte fuktar eller spricker och läcker då motorutrymmena är relativt slutna och alla bensinångor blir kvar kring motorn.
Köper även slangklämmor där. Slangklämmor i vanliga butiker verkar vara gjorda av smör i jämförelse.

[Ändrad 2018-3-23 av dhladohc]

sam_h - 2018-3-24 kl 18:02

Tack för tipsen!

argentaperra - 2018-3-26 kl 09:57

Soppaläckaget ur tanklocket har jag med.. Standard på alla 70-liters tankar?

sam_h - 2018-6-18 kl 14:41

Jag körde på dhladohc tips, bytte i motorummet och vid soppapumpen. Startade men stank fortfarande bensin. Tog nog 5min innan jag upptäckte att det sitter en slanstump vid bensinfiltret också. Är förvånad att ens bilen startade med tanke på den liter soppa minst som hade sprutat ut där.. :dunce:

Oscar - 2018-6-18 kl 19:21

Jag har använt Trelleborg EcoFlex, den har klarat sig ännu. Godkänd för E85 och ganska smidig. Biten mellan tank och pump är lite värre att hitta tror jag, men den är inte trycksatt.

sam_h - 2018-6-18 kl 20:54

Just den biten har jag inte bytt tidigare då den verkar ha klarat sig bra. Nu är all övrig slang bytt. Nu är nästa övning att förstå varför den går på 3-4 cylindrar. Tog bort ärg i fördelare gjorde dock ingen skillnad.
Kul att meka 75a är några år sedan nu

Oscar - 2018-6-18 kl 22:56

Just den biten har jag inte bytt tidigare då den verkar ha klarat sig bra. Nu är all övrig slang bytt. Nu är nästa övning att förstå varför den går på 3-4 cylindrar. Tog bort ärg i fördelare gjorde dock ingen skillnad.
Kul att meka 75a är några år sedan nu

Värker ur mig något bara!

Kontrollmät alla tändkablar, de ha "något kiloohm", 1kohm i ena änden och 1.4kohm i andra ändan eller något sådant sedan är det kopparkabel mellan.

Stetoskop mot spridarna och lyssna på om de låter lika. Man kan även tvångsmata dem genom en resistor (10-20ohm sådär) eller till nöds en 10W glödlampa för att motionera dem (om de fastnat). Kolla alla kontaktstiften i kontakterna, vill minnas att de har en förmåga att glida tillbaka.

sam_h - 2018-7-22 kl 20:11

Ny soppa i tanken tog hand om misständningen. Tog en liten runda på småvägarna och jäklar vad kul den är att köra jämfört nyare bilar. Så blir kanske ändå att den får lite kärlek snabbare än planerat med tanke på oljeläckaget på Tea.

sam_h - 2018-7-22 kl 20:11

Ny soppa i tanken tog hand om misständningen. Tog en liten runda på småvägarna och jäklar vad kul den är att köra jämfört nyare bilar. Så blir kanske ändå att den får lite kärlek snabbare än planerat med tanke på oljeläckaget på Tea.

FredrikAssarsson - 2018-7-22 kl 22:44

Och inte nog med att de är roliga, de är dessutom oftast enklare att meka med ;)
 Pages:  1  ..  3    5