Ursprugligen inlagt av Suktinis
fråga mig inte hur, men jag verkar ha missat bort denna tråden ett tag, hursomhelst, om man går efter den där PDF'n så får man de totala
utväxlingarna (dvs växlen gånger slutväxlen) (om jag nu tänkt/tolkat nuffrorna rätt) till följande för 2,5 och GTA respektive
2.5 GTA diff(%)
I 54,252 48,772 11,4
II 34,642 31,144 11,2
III 23,560 21,181 11,2
IV 17,920 16,108 11,2
V 15,051 12,188 23,5
VI 12,650 11,397 11,0
så om jag minns min tribologi rätt så ska detta innebära att det dels är växlarna längre isär i GTA, dels så når de inte lika långt så att säga.
sen om jag räknat rätt så har man gjort nå¨konstigt med stegningen på femman
hursomhelst, slutväxlen skiljer bara ca 5%, så de resterande procenten sitter i själva lådan, däremot, om man tittar på vad som skulle hända om du
klämde in en 2.5-låda så skulle du nog nästan uppleva det som om du blev av med sexan, men att du fått sex växlar upp till femman så att säga.
men om vi bara rakt av antar att lådan håller finfint i en GTA så hamnar vi istället på följande fråga/påstående;
tätare växlar gör du kan ligga i ett bättre varvtalsområde oftare = bra
det kräver också att du växlar oftare = kan kosta tid = mindre bra
kanske tjänar du in växlingstiden på att du får ut mer av motorn mer av tiden, kanske inte.
så det är svårt att säga vad som är bäst, men jag hoppas mitt virrande iallafall fått dig lite närmare något beslut? |