AlfaPower

156 GTA Q2 SW -03 Till salu

 Pages:  1    3  ..  5

granath - 2008-8-11 kl 21:50

På gång nu: Körning Mantorp 20 juli

Info om bilen:

Motor, Avgassystem:
Autodelta kolfiber insugssnorkel
CF2 Grenrör från 3.0 GTV
Wizard exhaust downipes anpassade för CF2 grenrör mot original kattar
Supersprint från kattarna och bakåt
Odessy lättvikts batteri 7kg
Q2-diffus

Chassi:
Zeatek Z9 coilovers
Powerflex till k-hämmare samt övre länkarmar fram
Powerflex bussningar bakvagn
Wiechers Alu Fjäderbensstag framvagn
Meyle HD förstärkta k-stag runt om


Fälg, Däck, Bromsar:
Zender Sienna 18x8
Toyo Proxes T1 Sport 225/40/18
Z330 Uppgraderingskitt för frambromsarna från Alastumper.dk
Innebär 6-kolvsok samt 330mm slitsade skivor.
Pagid RS44 bromsbelägg fram
Z4 Sportivo skivor och belägg bak från Alfastumper.dk
Stålomspunna bromsslangar runt om
Morul RBF600 bromsvätska
Pinnbult och hjulmuttrar istället för hjulbultar

Inredning:
Std. GTA med den svart/bruna färg kombinationen


Stereo(JA, jag vet att det är oviktigt) :
Std. BOSE fast utan navigatorn

Exteriör:
Std. GTA
Förutom vita sidorblinkers

Övrigt:
Glasstaklucka (mycket ovanligt på GTA:n)
Solfim från B-stolpen och bakåt. 35% på Bakdörrar och 50% övrigt
Alu-hasplåt från Zeatek (alfastumper.dk)

Färgen på den är lite speciell den är inte den vanliga Rosso röda utan färgen heter Rosso Miro. Den är metallic istället för solid.

bild49.jpg - 133kB

[Ändrad 2019-10-21 av granath]

bild

granath - 2008-8-11 kl 22:02

bild

bild2.jpg - 166kB

bild

granath - 2008-8-11 kl 22:03

bild

bild3.jpg - 159kB

bild

granath - 2008-8-11 kl 22:04

bild

bild4.jpg - 166kB

bild

granath - 2008-8-11 kl 22:05

bild

bild5.jpg - 100kB

B10Alpina - 2008-8-11 kl 22:07

Nice,, syns den 6:e

Tipo - 2008-8-11 kl 22:22

Grattis mannen!

Den är ju såååå snygg! Färgen är ju bara så udda men jag gillar den av ngn anledning.

Bokar in mig på en kort provkörning den 6:e, om det så bara ska vara på parkeringen på Mantorp!

GE - 2008-8-12 kl 01:08

Riktigt snygg bil du har köpt!

sam_h - 2008-8-12 kl 07:38

Jäkla fräck. blev du av med 2,5an så fort? :)

P.P - 2008-8-12 kl 08:04

Grattis till en fin bil!
Kul med lite nya alfor i jönköping...

voyce - 2008-8-12 kl 11:40

Grattis till en grymt snygg och rolig bil!
Jag och min kompis var på förra ägaren och tjatade på att han skulle få köpa zender siena fälgarna till sin 156 GTA. Sitter som gjutet på 156 GTA :yes:

(har du planer på att byta fälgar så maila/U2Ua mig)

granath - 2008-8-12 kl 16:24

Quote:
Ursprugligen inlagt av B10Alpina
Nice,, syns den 6:e


det är målsättningen

granath - 2008-8-12 kl 16:25

Quote:
Ursprugligen inlagt av Tipo
Grattis mannen!

Den är ju såååå snygg! Färgen är ju bara så udda men jag gillar den av ngn anledning.

Bokar in mig på en kort provkörning den 6:e, om det så bara ska vara på parkeringen på Mantorp!


vad är lunga halvtimmen till för?

granath - 2008-8-12 kl 16:26

Quote:
Ursprugligen inlagt av sam_h
Jäkla fräck. blev du av med 2,5an så fort? :)


nej. den finns fortfarande kvar. kommer att försöka få ut den på en mycket bättre annons än förra gången när det finns tid till att fundera ut hur ag ska lägga upp den.

granath - 2008-8-12 kl 16:28

Quote:
Ursprugligen inlagt av P.P
Grattis till en fin bil!
Kul med lite nya alfor i jönköping...


det är kul med nya alfor till jönköping ja. har sätt ganska många den senaste tiden men det är dåligt med folk som hälsar när man möter dom... tråkigt detta

granath - 2008-8-12 kl 16:29

Quote:
Ursprugligen inlagt av voyce
Grattis till en grymt snygg och rolig bil!
Jag och min kompis var på förra ägaren och tjatade på att han skulle få köpa zender siena fälgarna till sin 156 GTA. Sitter som gjutet på 156 GTA :yes:

(har du planer på att byta fälgar så maila/U2Ua mig)


inga planer på att byta. men allt är ju till salu om priset är tillräkligt...

granath - 2008-8-12 kl 16:34

kommande modefiringar:

Uppgradera bromsarna till 330mm
Supersprint från katten och bakåt med en ljuddämpare (till att börja med)
Q2-diff
Autodelta kolfiber insug
stålomspunna bromsslangar runt om

detta är väl vad som kommer att ske närmaste året. men vet inte riktigt vilken ända jag ska börja. men lutar åt avgassystemet för att bromsarna är inga problem med.

Waasa - 2008-8-12 kl 17:17

Det är den där bilen som gått i piteå va? Riiiktigt snygg måste jag säga!
Grattis till köpet!

Calle - 2008-8-13 kl 13:56

När du uppgraderar skivorna till 330mm, finns det adaptrar till oken att köpa då? eller tillverkar du egna...

Grattis till en fin bil=)

//Calle

granath - 2008-8-13 kl 16:21

Quote:
Ursprugligen inlagt av Calle
När du uppgraderar skivorna till 330mm, finns det adaptrar till oken att köpa då? eller tillverkar du egna...

Grattis till en fin bil=)

//Calle


jag kommer att köpa ett färdigt kitt där det inkludera allt. det är ine bara skivorna man byter utan även hela oken pga att till 305:orna har jag för mig att det bara är 3-kolvs ok. tror att det är pga 3-kolvs oken som skivorna slår sig och inte som många nadra säger att det är för att bromsarna är underdimensionerade.

156GTA - 2008-8-13 kl 16:53

Helt rätt att uppdatera bromsarna, har inta haft några problem efter att jag bytt till 330 mm. Köp även aluminium has plåten om du inte redan har den monterad blir en grym skillnad på markfrigången gentemot "plastskräpet" som sitter där original.

BTW snygg bil:rockon:
/M

Calle - 2008-8-13 kl 17:15

ahh. Vettigt värre då mina orginal skivor har helt kass...skeva är bara förnamnet.
Sat precis och kikade på alu-plåten...markfrigången är ingen höjdare med platsgrunkan hängandes under.

granath - 2008-8-13 kl 17:27

Quote:
Ursprugligen inlagt av Calle
ahh. Vettigt värre då mina orginal skivor har helt kass...skeva är bara förnamnet.
Sat precis och kikade på alu-plåten...markfrigången är ingen höjdare med platsgrunkan hängandes under.


hade tänkt köpa mitt uppgraderingskitt på alfastumper.dk är dom ända som jag hittat har detta kompletta kitt. det med följer även stålomspunna slangar runt om samt lite annat kul.

jonaka - 2008-8-13 kl 17:28

Quote:
Ursprugligen inlagt av granath

jag kommer att köpa ett färdigt kitt där det inkludera allt. det är ine bara skivorna man byter utan även hela oken pga att till 305:orna har jag för mig att det bara är 3-kolvs ok. tror att det är pga 3-kolvs oken som skivorna slår sig och inte som många nadra säger att det är för att bromsarna är underdimensionerade.


Ne det där stämmer inte riktigt, oken för 305mm skivorna är 4 kolvsok.

För övrigt, jäkligt snygg bil :drool:

[Ändrad 8/13/2008 av jonaka]

granath - 2008-8-13 kl 19:33

okej. det vart ju bra att veta att dom inte vart 3-kolvs ok då. då höll inte min teori alls. vet inte riktigt vart jag hört detta. men som sagt fel är det nog...

cerro - 2008-8-13 kl 19:58

Ser finare ut i sol än i regn. :)

Calle - 2008-8-13 kl 20:40

kanske dags för ett gruppköp=).

Efter hemkomst

granath - 2008-8-16 kl 11:16

Såg ganska skititg ut i motorrummet efter hemkomsten.

OBS! dålig kvalitet pga mobilkamera

[Ändrad 2008-8-16 av granath]

DSC00045.JPG - 67kB

Det börjar bli bättre

granath - 2008-8-16 kl 11:18

Har nu lagt ner lite tid till att få upp putsen på motorrummet. Men är inte klar på långa vägar med detta.

Har även bytt ut fjäderbensstaget till ett från Wiechers. Detta stag är i aluminium istället. Tycker personligen att detta ser bättre ut än det förra som satt.

OBS! dålig kvalitet pga mobilkamera

[Ändrad 2008-8-16 av granath]

[Ändrad 2008-8-16 av granath]

DSC00058.JPG - 68kB

Prov montering av banfälgar

granath - 2008-8-16 kl 11:22

Provade att montera dom fälgar som jag tänkt att ha till bankörning. Dom är inte i världens bästa skick men dom duger nog till bankörning.

Fälgarna är MOMO M1 17x8"
Däcken är inte något att hurra över än. Sitter två Falken (modell ingen aning) med ca 4-5mm och ett par Dunlop SP (osäker på exakt vad för modell) som är nästan slut. Men dessa får duga till Mantorp. kommer nog köra ganska lungt då. Men kommer bli R-däck på dessa fälgar till nästa säsong.

OBS! dålig kvalitet pga mobilkamera

[Ändrad 2008-8-16 av granath]

DSC00052.JPG - 47kB

beatwise - 2008-8-17 kl 09:32

Grattis till köpet, kul!

Du kommer att märka stor skillnad på banan. Även om din tidigare v6a gick mycket fint så är det klart mer bett i GTAn. Diffen kommer göra susen vad gäller understyrningen. Jag körde upp på innercurbsen i Kvarnen på Kullen sist med Aris 147a. Jag var inte beredd på att den skulle bita så tidigt och kraftigt... ;)

Vi kanske ses den 6e.
:thumbsup:

voyce - 2008-8-17 kl 12:13

Ditt gamla stag kan du sälja till min kompis om du vill....han har en 156gta och vill ha ett rött :yes:

granath - 2008-8-17 kl 12:34

Quote:
Ursprugligen inlagt av voyce
Ditt gamla stag kan du sälja till min kompis om du vill....han har en 156gta och vill ha ett rött :yes:


det kan jag göra för säjlv har jag ingen nytta av det.

Ska någon av er till Mantorp? För ska nämligen dit.

Större Garage?

granath - 2008-8-17 kl 18:29

Känns som det kna bli jobbigt att göra något med bilen i vinter i detta garage:headbang:

Måste försöka få tag i något vettigt mekgarage.

Ingen som vet om något man kan hyra in sig i i Jönköpings-trakten?
Vill förfina och förbättra på vinern och köra mer på sommaren. Som det har varit med min andra 156:a så har det blivit att göra allt vid fint väder och tyvärr så är det svårt att göra så mycket man vill när inte möjligheten till bra garage finns. Kommer försöka hitta ett bra i vinter så att jag kan hålla på med bilen i vinter. Måste stilla begäret även på vintern:pftroest:

bild9.jpg - 116kB

Powerflex

granath - 2008-8-17 kl 18:33

Powerflex till hela bakvagnen samt till nedre länkarmen fram. Det ända som fattas är nya övrelänkarmar samt Powerflex bussningar till dessa. Kommer även att byta alla krängningshämmar stag. Men detta kommer att ske i vinter om jag får tag i garage. Då kommer även mycket i fram och bakvagn lackas om.

bild6.jpg - 83kB

bild

granath - 2008-8-17 kl 18:35

bild

bild8.jpg - 129kB

Calle - 2008-8-17 kl 18:44

Ahh, precis som din är min gta sw väldigt hög i baken. Är inte intresserad av sänkning fram men har du nån aning om hur sänkfjädrarna ser ut? hur mycket fram/bak...

Finns fjäderbensstaget kvar? =)

/Calle

granath - 2008-8-17 kl 18:51

Quote:
Ursprugligen inlagt av Calle
Ahh, precis som din är min gta sw väldigt hög i baken. Är inte intresserad av sänkning fram men har du nån aning om hur sänkfjädrarna ser ut? hur mycket fram/bak...

Finns fjäderbensstaget kvar? =)

/Calle


Alla GTA SW är detta pga att dom är gjorda för att lasta ca 400 kg i skuffen. Fram vill man som du säger kanske inte ha den mycket lägre vid körning på gatan. Det man kan göra är att köpa ett ställbart chassi och då ställa den höjd fram och bak man vill ha. Ett annat alternativ om man inte vill byta hela chassit är att köpa fjädrar från en GTA sedan och sätta bak. Men sen kan det nog bli problem vid besiktningen om det är så att besiktningsgubben har koll på dessa bilar. Är nämligen så att dom inte får sänkas pga helbils typningen på den.

Men som sagt det dom inte vet har dom inte ont av.

Det röda fjäderbensstaget finns kvar men har en spekulant på det.

Robert 75 - 2008-8-18 kl 19:19

So nice!! :cool:
Grattis till köpet och det ska bli kul att se dig den 6:e.

Zeggi - 2008-8-19 kl 00:03

Grattis till Köpet Johan och hoppas du e nöjd med bilen än så länge, för allt fram över är bara ett + :)

Jo att sänka en gta i bak allt för mycket är nog inte något att rek. alla tycker väl olika vet bara av egen erfarenhet att bilen sitter bättre på vägen med de inställningar på nu, hon följer vägen, inga raka svängar längre :D

[Ändrad 19-8-2008 av Zeggi]

Calle - 2008-8-19 kl 09:53

Gta SW är betydligt mycket högre bak än en sedan gta...ser löjligt hög ut i jämnförelse.

Måste åtgärdas omgående!
Bra tips att montera sedan fjädrar bak!

Soton - 2008-8-19 kl 11:09

Har vi någon träff på G snart så man kan beskåda GTA:n?
Grattis!!!

granath - 2008-8-19 kl 12:56

Quote:
Ursprugligen inlagt av Soton
Har vi någon träff på G snart så man kan beskåda GTA:n?
Grattis!!!


Håller på att titta på hur jag ska lägga upp en träff men tyvärr så har jag inte haft tid. Men har nog snart något på G. Annars så är ju Mantorp 6:e september.

granath - 2008-8-19 kl 16:15

Quote:
Ursprugligen inlagt av Zeggi
Grattis till Köpet Johan och hoppas du e nöjd med bilen än så länge, för allt fram över är bara ett + :)

Jo att sänka en gta i bak allt för mycket är nog inte något att rek. alla tycker väl olika vet bara av egen erfarenhet att bilen sitter bättre på vägen med de inställningar på nu, hon följer vägen, inga raka svängar längre :D

[Ändrad 19-8-2008 av Zeggi]


Tanken är väl för min del att skaffa ett likande chassi du har på din. Sen så blir det att exprimentera sig fram till vad som funkar bäst för mig och min bil.

Men som sagt så rä det nog lite skillnade på vad för set up som funkar bäst för sedan vs SW...

granath - 2008-8-20 kl 17:03

Fick hem bilen ifrån MrCap idag.

Riktigt grymt att dom kan få bort bulor så bra. Dom tog bort ett dörruppslag i vänster bakdörr. Det syns inte att det varit något alls. Riktigt nöjd med detta.

Sen så har även inredningen fått sig en rekondning. Så nu är skinnet som i nyskick.:yes:

Krille på Solfimsmontage.com monterade även sofilm på bilen i samma veva. Blev 35 filmen på bakdörrarna och 50 runt bagaget. Blev riktigt fint. Vågade tyvärr ite ta på framdörrarna.

Ska ta lite bilder på filmen sen när det blir bättre väder för att göra detta.

Solfim

granath - 2008-8-23 kl 08:35

Här är en bild på solfimen som monterades. Det fina är att man kanppt ser att det är något monterat.

(Fast hade gärna tagit bilen i bakgrunden istället)

bild10.jpg - 97kB

Solfilm

granath - 2008-8-23 kl 08:36

Bakifrån

bild11.jpg - 83kB

Orginalet - 2008-8-23 kl 10:05

Ser riktigt trevligt ut med filmen!
Får man fråga vad montering och film gick på?

// John

C.Waltgård - 2008-8-23 kl 10:21

Quote:
Ursprugligen inlagt av granath
(Fast hade gärna tagit bilen i bakgrunden istället)


En berlingopickis, dom e inte så fräcka som dom ser ut. :P

Solfilm lyfter verkligen utseendet på vilken bil som helst ett par snäpp.

granath - 2008-8-23 kl 19:00

Quote:
Ursprugligen inlagt av Orginalet
Ser riktigt trevligt ut med filmen!
Får man fråga vad montering och film gick på?

// John


Nu vet jag inte exakt vad det går på pga att jag tog det på faktura via företaget. Men har för mig att det vart 2800kr plus moms. Men detta priset kan vara för 7 rutor och 5 rutor som jag har gjort. Kan återkomma när jag vet exakt vad det gick på.

granath - 2008-8-23 kl 19:02

Quote:
Ursprugligen inlagt av C.Waltgård
Quote:
Ursprugligen inlagt av granath
(Fast hade gärna tagit bilen i bakgrunden istället)


En berlingopickis, dom e inte så fräcka som dom ser ut. :P

Solfilm lyfter verkligen utseendet på vilken bil som helst ett par snäpp.


Precis det vart berlingon jag menar.:P Absolut inte den F430 som stod inne. En sån kam man ju inte ha i arbetet...

granath - 2008-8-31 kl 22:12

Har beställ nya bromsar fram och det blev ett kitt med 330mm skivor samt 6-kolvsok. Förhoppningsvis så får jag dom på torsdag så jag hinner montera dom till Mantorp.

http://alfastumper.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php...

granath - 2008-9-4 kl 07:36

Ajdå. Får nog inte mina bromsar förrens på måndag. Dom skickas idag och har nog inte sådan tur att dom dycker upp i morgon. Får hoppas att orginal skivor, belägg och ok klarar sig bra på Mantorp. Lite surt att vädret inte ser något lyckat ut alls. Får hoppas det blir uppehåll. Dom däcken jag hade tänk köra med tror inte jag är något vidare i regn. Regnar det allt för mycket kanske det blir att man gör med den gammle 2.5:an istället...

granath - 2008-9-5 kl 13:30

Nu så har bilen fått i sig lite nya smörjmedel inför Mantorp. Har bytt olja och filter samt att jag bytt bromsvätskan.

Olja blev Selénia Racing 10w-60w vilket det ska vara i GTA:n. Filtret blev självfallet orginal.

Bromsvätskan byttes till ATE Blue Racing.

Nu så håller man tummarna för att det blir bra väder i morgon.

[Ändrad 2008-9-6 av granath]

bild12.jpg - 82kB

Mantorp

granath - 2008-9-6 kl 21:30

Då vart första banmötet avklart med bilen. Överlevde gjorde bilen utan några skråmer. Men det blir inget sånt om man inte hittar vart högerfoten ska efter växling:P

Mer tveksmat vart nog om jag överlevde utan skador i kylan. Har inte vågat titta än ifall tårna är kvar. Men det sägs att man klarar sig bättre om man inte står i vattenpölar.:yes:

Som ni ser på bilden vart det inget vidare fotograf i farsan som vart med. Detta vart den bästa. Ni ska se kvalitén på dom andra:P

Någon som fick ett vettigt kort på bil ute på banan? Gärna ett där det ser ut att gå fort.:thumbsup: Men det kan inte varit någon som lyckats ta ett sådan:rockon:

bild13.jpg - 79kB

granath - 2008-9-13 kl 12:04

Håller på att montera mina nya bromsar fram nu. Men det har uppstått ett problem. Bultarna som ska sitta och hålla ihop oket tillsammans med adaptern är för stora:wall:. Får åka och köpa nya...

Har även väg in grejerna och totalt blir det två kilo tyngre per sida.

Orginal oket väger 3kg och nya 6-kolvsoket väger 4kg.
Då är nya oket betydligt större samt 6-kolvar gentemot orginal 4-kolvar. (bilder kommer när jag kommer hem och har möjlighet att ladda in dom. Är nämligen på firman)

Orginal 305mm skivan väger 8kg och nya 330 skivan väger 9kg.
Det är inte bara diametern som skiljer på dessa skivor utan även tjockleken är grövre på 330mm skivan. 305mm skivan är 28mm tjock medans 330mm skivan är 32mm tjock.

Enligt Zeatek ska grejerna vara lite lättare. Dom vikter jag angivet är det som jag vägt in. Eftersom min våg bara visar jämna kg så skiljer det sig nog lite därför. När jag vägde in nya oket så vart det 1.4kg tyngre än vad Zeatek angav men tror inte dom vägde in adaptern som jag gjorde.

Förhoppningsvis så ska allt lyckas monteras idag. Sen så för man köra in det innan man börjar utvärdera det ordentligt.

granath - 2008-9-13 kl 16:36

Lättare sagt än gjort att hitta dessa bulta en lördag tyvärr. Blir till att montera ihop orginal igen så jag kan ha bilen på onsdag då det funderas på att åka på träffen i östergötland...

Så det blir inga bromsar förrens nästa helg förhoppningsvis. Lite onödigt är det väl att montera detta nu eftersom bilen ställs in för vinterdval om några veckor.

Skivor

granath - 2008-9-13 kl 20:46

old vs new

bild14.jpg - 100kB

Skivor

granath - 2008-9-13 kl 20:47

old vs new

[Ändrad 2008-9-13 av granath]

bild15.jpg - 70kB

Mikke - 2008-9-15 kl 18:58

Hej!
Grattis till bilköpet, jag har spanat in den på skokloster och lite andra tillställningar tidigare och både färg och fälgar gör den grymt ball och speciell!
Nu till min fråga;
Jag har en GTV V6 -98 med likadana fälgar som du har på din GTA, som jag ska uppgradera bromsarna på och har tittat på just de kit som du köpt.
Min fundering är hur många milimeter spacer du behöver för att få på fälgen.
Tack på förhand
/M

[Ändrad 2008-9-15 av Mikke]

granath - 2008-9-15 kl 20:20

Quote:
Ursprugligen inlagt av Mikke
Hej!
Grattis till bilköpet, jag har spanat in den på skokloster och lite andra tillställningar tidigare och både färg och fälgar gör den grymt ball och speciell!
Nu till min fråga;
Jag har en GTV V6 -98 med likadana fälgar som du har på din GTA, som jag ska uppgradera bromsarna på och har tittat på just de kit som du köpt.
Min fundering är hur många milimeter spacer du behöver för att få på fälgen.
Tack på förhand
/M

[Ändrad 2008-9-15 av Mikke]


Har spacers på nu med orginal 305mm bromsarna. Men vet inte riktigt vart det är för mm på dom exakt nu. Tror att det är ca 5mm. Det är inte mer iallfall. Eftersom jag inte har fått på dom nya bromsarna än pga att få tag i M10 bultar med gängresning 1.25 och rätt hårdhet vart inte det lättaste. Men kan återkomma när jag vet om det räcker med dom spcers och hur många mm dom exakt är på.

Mikke - 2008-9-16 kl 09:37

Jag har också något sådant, kan mäta ikväll, men jag var nyfiken på om dessa spacers räcker med de nya skivorna.
Det vore kanon om du kunde återkomma när du vet!

granath - 2008-9-16 kl 16:43

Quote:
Ursprugligen inlagt av Orginalet
Ser riktigt trevligt ut med filmen!
Får man fråga vad montering och film gick på?

// John


Nu så har jag fått fakturan för monteringen av solfimen. Dett gick på 2800 SEK plus moms. Så med moms landade det på 3600 SEK. Då var detta för fem rutor.

granath - 2008-9-16 kl 22:14

Quote:
Ursprugligen inlagt av Mikke
Jag har också något sådant, kan mäta ikväll, men jag var nyfiken på om dessa spacers räcker med de nya skivorna.
Det vore kanon om du kunde återkomma när du vet!


Ska göra det. Men har jag otur blir det inte monterat förren jag plockar ut bilen till våren...

Freddan72 - 2008-9-23 kl 12:10

Valde du något av de alternativklossar som finns till kittet eller blev det standardklossarna?

granath - 2008-9-23 kl 16:12

Quote:
Ursprugligen inlagt av Freddan72
Valde du något av de alternativklossar som finns till kittet eller blev det standardklossarna?


Det blev tyvärr så jag jag tänkte inte på alternativklossarna när jag beställde så det blev standard. Hade velat ha Freodo DS3000 egentligen. Får utvärdera hur dessa är. Men det blir nog Ferodo DS3000 när det är dags för nya. Hoppas att dom jag har nu klara något banmöte iallafall.

granath - 2008-9-26 kl 20:16

Fixade idag problemet med att mitt xenon ljus inte ställt in sig som det ska. Innan så gjorde det som det ska med att motioneras med att gå upp och sen ner. Men det gick aldrig upp till rätt läge efter detta. Felet vart att nivå givaren som satt fram vart paj. Det lilla stag som ser ut som en väldigt liten krängningshämmare hade delat sig i kulledan. Denna sitter i mellan länkarmen och karossen för att känna nivå skillnaden mellan fram och bak för att sedan ställa in ljushöjden efter detta.

Så nu är det rena fröjden att köra när det är mörkt. Lite skönare när halvljuset går längre än 5 meter framför bilen.

granath - 2008-10-12 kl 20:19

Nu så har man ställt in bilen för vintern. Jagade tyvärr inte tag i något mekgarage att ha den i under vintern så den är tyvärr bara inställd i en uppvärmd lagerlokal. Så nu så får de inte se dagsljus förren det blir dags för Skokloster.:sleeping:

Mantorp

granath - 2008-11-8 kl 15:08

Denna bild är tagen av Pelle Frid. Tackar honom för att skickat den till mig. Är den ända vettiga bild jag har från när jag körde på Mantorp nu senast. Om det är någon som har någon bra bild är ni välkomna att skicka den till mig.

Nu är suget riktigt stor efter GTA:n. Vart bara tvungen till att uppdatera lite trotts att jag inte gjort ett skvatt med den.

[Ändrad 2008-12-3 av granath]

bild17.jpg - 61kB

lite mer ögongodis för mig själv...

granath - 2008-11-8 kl 15:12

Zender Zienna fälgarna sitter mycket bättre på ilen än vad Momo Sport fälgarna jag använde å Mantorp gör. Tänkte jag skulle försöka hitta ett par fälgar som passar bättre till bilen som jag kan slänga på ett par R-däck på. Kanske Zienna i 17"? Fast vill nog ha ett par fälgar som är lättare än dessa.

bild16.jpg - 146kB

Snygg bil

Kohle - 2008-11-21 kl 19:30

Angående bromsbeläggen, Ferodo DS 3000 är väl inte godkända för att köra på gata. Då får man ha frodo DS 2500 istället. Rätta mig om jag har fel men tror att det är så.

Björnbusen - 2008-11-21 kl 20:30

Quote:
Ursprugligen inlagt av Kohle
Angående bromsbeläggen, Ferodo DS 3000 är väl inte godkända för att köra på gata. Då får man ha frodo DS 2500 istället. Rätta mig om jag har fel men tror att det är så.


Jag tror du har fel och oavsett vilket så biter kalla DS3000 bättre än varma standardbelägg. :2cents:

(Och var är den helt vanliga smileyn egentligen?)

Kohle - 2008-11-21 kl 21:19

Ja det är ju självklart att dom biter bättre än vilket standardbelägg som helst, som svimmar vid 200 grader.
Vad jag skrev var att jag inte trodde att de var godkända för gata, och att Ds2500 var det.

Här är en länk till ferodos sida där dom skriver att DS3000 inte är lämpliga för gatbruk, dock inte att de är förbjudna.

http://www.ferodo.co.uk/ferodo_home/
:P

[Ändrad 11/21/2008 av Kohle]

Kohle - 2008-11-21 kl 21:21

Hittade en sida till där det står att de är för tävling och bankörning

:steering:

http://www.abrmotorsport.se/shopen/index.php?act=viewProd&pr...

[Ändrad 11/21/2008 av Kohle]

[Ändrad 11/21/2008 av Kohle]

granath - 2008-11-23 kl 14:53

tackar för komentaren om bilen...

Quote:
Ursprugligen inlagt av Kohle
Hittade en sida till där det står att de är för tävling och bankörning

:steering:

http://www.abrmotorsport.se/shopen/index.php?act=viewProd&pr...

[Ändrad 11/21/2008 av Kohle]

[Ändrad 11/21/2008 av Kohle]


Läste lite på den sidan om DS3000 beläggen och som du säger så står det att dom är till för tävling och bankörning. Men det står inget om att dom inte är godkännda för gatukörning. Läser man om DS2500 så står det nästam samma om dom. Om dom står det till att dom är till för förarträning, tävling och bankörning. Men som Björnbusen säger så bettar DS3000 bättre kalla än vad dom felsta standard belägg gör. Men om man ska vinterkör bilen är dom nog högs olämpliga pga dom kallare temeraturenrna. Men det kommer jag absolut inte att göra.

Om dom nu inte skulle vara godkännda för gatubruk så har jag svårt att tro att någon kommer att kolla upp vad det sitter för belägg på bilen vid besiktning så länge dom klarar bromsprovet. Det går ju inte kolla upp vad det är för belägg utan att plocka bort.

Har varit ute på den liten tur i helgen och inhandlat nytt avgassytem från katten och bakåt. Det blev ett bättre begangnat Supersprint. Det kommer att komma bilder på det när jag polerat upp det.

Växellåda

granath - 2008-12-15 kl 21:25

Har lite funderingar kring växellådan. Mellan GTA och 2.5 v6 skiljer det på utväxlingen. Det jag funderar på är om denna skillnade ligger i lådan. Funderar nämligen på att om så är fallet att skaffa mig en låda från 2.5 v6 och kör i GTA:n för att få en rappare bil eftersom utväxlingen är lägre i 2.5:an.

Undrar sen om det är bult off bult on mellan dessa låtor?

Kommer med denna modd få en sämre bränsle ekonomi med GTA:n men den används ju ändå inte mer än för nöjet skull så det spelar ju ingen roll. Kommer heller inte att ha än högre toppfart med nuvarande varvstopp på 250km/h men det är ju vad fart spärren är på. Känns som med 2.5 utväxlingen på GTA:n kommer man kunna utnyttja mer av effekten hos GTA:n på bana.

Vad tror ni experter om denna fundering?

Suktinis - 2008-12-21 kl 18:14

jag fick en tanke, har du några siffror på utväxlingsförhållandena?

det är ju hyfsat vanligt att man bara har olika kugghjul i diffen, hellre än en helt ny uppsättning kuggar inuti, men å andra sidan har ju GTAn några extra hästar med...

granath - 2008-12-21 kl 21:48

Har inte några siffror på utväxlingen för tillflället. Men efter lite funderande så känns det som att skillnaden ligger i slutväxlen snarare än i själva lådan pga att det är samma skillnad över alla växlar. Då borde det bara gå att byta slutväxel. Ska kolla mer på detta när jag får tid. Men blir det byte av slutväxel så åker det i en Q2-diff i samma veva. Men eftersom jag inte har något garage att meka i så får jag tyvärr inte utveckla detta förren i vår vilket är surt. Man vill ju ha bilen kör klar när man plockar ut den istället för att plocka ut den och börja riva ner halva bilen.

Suktinis - 2008-12-21 kl 22:43

en tanke, är det olika Q2-diff till GTAn och 2.5an? och/eller är det olika kronhjul på dom? det kanske kan ge lite ledning till ditt problem?

och inte för jag vill vara negativ, men är skillnaden i utväxling verkligen så stor att det inte bara räcker med en lägre växel?

däremot, ska du köra fort när de svänger så finns de nog få slantar som är så välinvesterade som dom du lägger på en diff iallafall...

t16 - 2008-12-22 kl 11:05

En del bilar blir ju mycket rappare med en lägre utväxling så det kan jag tänka mig blir en trevlig modd.

Suktinis - 2008-12-22 kl 12:56

jo det är jag helt med på, men med en sexväxlad låda blir ju inte steget mellan lägena så stort, och om man sänker för mycket så kanske resultatet bara blir att man i praktiken blir av med högsta växlen i utbyte mot en ännu lägre etta?

litre knepigt att få ner det hjälpligt begripligt, men är du med på hur jag tänker?

granath - 2008-12-22 kl 18:15

Q2-diffen är samma i GTA:n vs 2.5:an. Förstår hur du tänker angåned ettan och högsta växlen. Skillnaden är väl inte så stor. Det man tänker på som är största skillnaden det är vartalet på 6:an i 110km/h. 2.5:an är lite tätare steg mellan växlarna framför allt 3:an, 4:an, 5:an och 6:an. På 1:an och 2:an skiljer det inte så mycket på utväxlingen har jag för mig. Vart ett tagsen jag körde GTA:n. Men ska försöka att få fram utväxlingsförhållanden och jämför dessa och se ifall skillnaden ligger i slutväxlen eller dreven i lådan.

Suktinis - 2008-12-22 kl 22:14

jo, innen vi får nuffrorna så kan vi nog inte göra så mycket, annars, ifall du skulle få garagearresst med bilarna i några veckor så kan du ju skruva isäg å räkna kuggar:rolleyes:

granath - 2008-12-22 kl 22:31

Quote:
Ursprugligen inlagt av Suktinis
jo, innen vi får nuffrorna så kan vi nog inte göra så mycket, annars, ifall du skulle få garagearresst med bilarna i några veckor så kan du ju skruva isäg å räkna kuggar:rolleyes:


Det är jag grymt sugen på annars...

Aris - 2008-12-22 kl 23:35

Code:
Art.nr. Utvxl. Motoralt. 55192605 63/16 M15 46821460 56/15 M20 55192606 57/16 M26 ,M27 ,M29 M15=2,5 M20=3,2 M26, M27,M29=1,9JTD


[Ändrad 2008-12-22 av Aris]

[Ändrad 2008-12-22 av Aris]

Suktinis - 2008-12-23 kl 08:38

om jag tänkt och räknat rätt så innebär det 3,94 till 2.5 och 3,73 till GTA'n

detta blir dryga 5% skillnad i utväxling, vilket borde bli ca 100-200 rpm i skillnad i motorvägsfart om växellådorna är identiska.

vad säger du Johan, är skillnaden i det häradet eller?

Aris - 2008-12-23 kl 13:01

Hittade lite mer info om växellådorna till 156orna.

Bifogad fil: GearRatio 156 from 02:02.pdf (34kB)
Denna fil har blivit nedladdad 329 gånger


granath - 2009-1-24 kl 18:35

Quote:
Ursprugligen inlagt av Suktinis
om jag tänkt och räknat rätt så innebär det 3,94 till 2.5 och 3,73 till GTA'n

detta blir dryga 5% skillnad i utväxling, vilket borde bli ca 100-200 rpm i skillnad i motorvägsfart om växellådorna är identiska.

vad säger du Johan, är skillnaden i det häradet eller?


Det är större skillnade i 110 km/h än 100-200 rpm har jag för mig. Det är iallfall tillräkligt stor skillnade för att GTA:n ska gå billigare på långkörningar än 2.5:an. Det vart så längesedan jag körde GTA:n nu så är orsäker på vad den har för varv vid 110 km/h. Men någon som har en GTA kanske vet det?

Dom siffrona som Aris delat med sig av klarar inte jag riktigt av att läsa ut något vettigt av än Min kunskap är inte tillräklig än tyvärr. Men det löser sig när jag får lite tid över.

Supersprint

granath - 2009-1-24 kl 18:39

En liten kass bild på supersprint sytemet jag inhandlade för ett tagsen. Kommer att polera upp det innan det hamnar på bilden. Sen så hoppas jag at det ska mullra lite goare från bilen. GTA:n måste ju låta goare än 2.5:an...

bild20.jpg - 175kB

Motorporr från England

granath - 2009-1-28 kl 18:09

Beställde i slutet av november insugs snorklen utan alla tarmar i kolfiber utav Autodelta. Men pga att den vart slut i lagret så kom det inte förren nu. Nu så väntar man bara på att få möjlighet att montera delarna man har liggandes.

bild21.jpg - 135kB

kolfiber

granath - 2009-1-28 kl 18:10



bild22.jpg - 115kB

mera

granath - 2009-1-28 kl 18:10



bild23.jpg - 133kB

J.Aineland - 2009-1-28 kl 23:29

Motorporr i kolfiber, najs:rockon:
Den får du visa irl i vår.
Har du föresten lyckats meka dit dina större bromsar nu, eller saknar du fortfarande längre skruvar?

granath - 2009-1-29 kl 22:55

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland
Motorporr i kolfiber, najs:rockon:
Den får du visa irl i vår.
Har du föresten lyckats meka dit dina större bromsar nu, eller saknar du fortfarande längre skruvar?


Det kommer att åka på innan Skokloster. Bilen kommer nog inte ut förren veckan innan. Har bultarna men tyvärr inga möjligheter att hålla på med bilen där de står. Så det blir att förflytta bilen till firman när den är uttagen och montera allt då. Kan tyvärr inte ha den stående på firman hela vintern utan kan bara ha den där nån vecka då och då.

Bakbromsar

granath - 2009-2-17 kl 23:18

Nu så har jag fått hem nya skivor samt belägg. Så nu är det en hel del som väntar på möjlighet att monteras. Har även beställt ett alu skydd till under motorn istället för plastgrunkan. Men det har tyvärr inte kommit än.

bild24.jpg - 102kB

DS2500 vc DS3000

Lave - 2009-2-18 kl 09:02

jag har kört GTA med både DS2500 och DS3000,
där DS3000 beläggen bromsar bättre på bana och gata, även kalla, nackdelen är att DS3000 sliter mer på skivorna än DS2500, jag fick ordentligt "kant" även på skivorna bak

Det fick iofs med DS2500 med!, då hade bilen gått fler mil,

Är det bus, DS3000? Mer touring DS2500

/Lave

Quote:
Ursprugligen inlagt av granath
tackar för komentaren om bilen...

Quote:
Ursprugligen inlagt av Kohle
Hittade en sida till där det står att de är för tävling och bankörning

:steering:

http://www.abrmotorsport.se/shopen/index.php?act=viewProd&pr...

[Ändrad 11/21/2008 av Kohle]

[Ändrad 11/21/2008 av Kohle]


Läste lite på den sidan om DS3000 beläggen och som du säger så står det att dom är till för tävling och bankörning. Men det står inget om att dom inte är godkännda för gatukörning. Läser man om DS2500 så står det nästam samma om dom. Om dom står det till att dom är till för förarträning, tävling och bankörning. Men som Björnbusen säger så bettar DS3000 bättre kalla än vad dom felsta standard belägg gör. Men om man ska vinterkör bilen är dom nog högs olämpliga pga dom kallare temeraturenrna. Men det kommer jag absolut inte att göra.

Om dom nu inte skulle vara godkännda för gatubruk så har jag svårt att tro att någon kommer att kolla upp vad det sitter för belägg på bilen vid besiktning så länge dom klarar bromsprovet. Det går ju inte kolla upp vad det är för belägg utan att plocka bort.

Har varit ute på den liten tur i helgen och inhandlat nytt avgassytem från katten och bakåt. Det blev ett bättre begangnat Supersprint. Det kommer att komma bilder på det när jag polerat upp det.

Suktinis - 2009-2-18 kl 10:47

fråga mig inte hur, men jag verkar ha missat bort denna tråden ett tag, hursomhelst, om man går efter den där PDF'n så får man de totala utväxlingarna (dvs växlen gånger slutväxlen) (om jag nu tänkt/tolkat nuffrorna rätt) till följande för 2,5 och GTA respektive

2.5 GTA diff(%)

I 54,252 48,772 11,4
II 34,642 31,144 11,2
III 23,560 21,181 11,2
IV 17,920 16,108 11,2
V 15,051 12,188 23,5
VI 12,650 11,397 11,0

så om jag minns min tribologi rätt så ska detta innebära att det dels är växlarna längre isär i GTA, dels så når de inte lika långt så att säga.
sen om jag räknat rätt så har man gjort nå¨konstigt med stegningen på femman

hursomhelst, slutväxlen skiljer bara ca 5%, så de resterande procenten sitter i själva lådan, däremot, om man tittar på vad som skulle hända om du klämde in en 2.5-låda så skulle du nog nästan uppleva det som om du blev av med sexan, men att du fått sex växlar upp till femman så att säga.

men om vi bara rakt av antar att lådan håller finfint i en GTA så hamnar vi istället på följande fråga/påstående;

tätare växlar gör du kan ligga i ett bättre varvtalsområde oftare = bra
det kräver också att du växlar oftare = kan kosta tid = mindre bra

kanske tjänar du in växlingstiden på att du får ut mer av motorn mer av tiden, kanske inte.

så det är svårt att säga vad som är bäst, men jag hoppas mitt virrande iallafall fått dig lite närmare något beslut?

granath - 2009-2-19 kl 22:01

Quote:
Ursprugligen inlagt av Lave
jag har kört GTA med både DS2500 och DS3000,
där DS3000 beläggen bromsar bättre på bana och gata, även kalla, nackdelen är att DS3000 sliter mer på skivorna än DS2500, jag fick ordentligt "kant" även på skivorna bak

Det fick iofs med DS2500 med!, då hade bilen gått fler mil,

Är det bus, DS3000? Mer touring DS2500

/Lave

Quote:
Ursprugligen inlagt av granath
tackar för komentaren om bilen...

Quote:
Ursprugligen inlagt av Kohle
Hittade en sida till där det står att de är för tävling och bankörning

:steering:

http://www.abrmotorsport.se/shopen/index.php?act=viewProd&pr...

[Ändrad 11/21/2008 av Kohle]

[Ändrad 11/21/2008 av Kohle]


Läste lite på den sidan om DS3000 beläggen och som du säger så står det att dom är till för tävling och bankörning. Men det står inget om att dom inte är godkännda för gatukörning. Läser man om DS2500 så står det nästam samma om dom. Om dom står det till att dom är till för förarträning, tävling och bankörning. Men som Björnbusen säger så bettar DS3000 bättre kalla än vad dom felsta standard belägg gör. Men om man ska vinterkör bilen är dom nog högs olämpliga pga dom kallare temeraturenrna. Men det kommer jag absolut inte att göra.

Om dom nu inte skulle vara godkännda för gatubruk så har jag svårt att tro att någon kommer att kolla upp vad det sitter för belägg på bilen vid besiktning så länge dom klarar bromsprovet. Det går ju inte kolla upp vad det är för belägg utan att plocka bort.

Har varit ute på den liten tur i helgen och inhandlat nytt avgassytem från katten och bakåt. Det blev ett bättre begangnat Supersprint. Det kommer att komma bilder på det när jag polerat upp det.


För min del så lutar det åt att det blir DS3000. Men det blir inte förren jag antingen kört slut de belägg jag har nu eller berdömmer att dom är helt värdelösa.

granath - 2009-2-19 kl 22:10

Quote:
Ursprugligen inlagt av Suktinis
fråga mig inte hur, men jag verkar ha missat bort denna tråden ett tag, hursomhelst, om man går efter den där PDF'n så får man de totala utväxlingarna (dvs växlen gånger slutväxlen) (om jag nu tänkt/tolkat nuffrorna rätt) till följande för 2,5 och GTA respektive

2.5 GTA diff(%)

I 54,252 48,772 11,4
II 34,642 31,144 11,2
III 23,560 21,181 11,2
IV 17,920 16,108 11,2
V 15,051 12,188 23,5
VI 12,650 11,397 11,0

så om jag minns min tribologi rätt så ska detta innebära att det dels är växlarna längre isär i GTA, dels så når de inte lika långt så att säga.
sen om jag räknat rätt så har man gjort nå¨konstigt med stegningen på femman

hursomhelst, slutväxlen skiljer bara ca 5%, så de resterande procenten sitter i själva lådan, däremot, om man tittar på vad som skulle hända om du klämde in en 2.5-låda så skulle du nog nästan uppleva det som om du blev av med sexan, men att du fått sex växlar upp till femman så att säga.

men om vi bara rakt av antar att lådan håller finfint i en GTA så hamnar vi istället på följande fråga/påstående;

tätare växlar gör du kan ligga i ett bättre varvtalsområde oftare = bra
det kräver också att du växlar oftare = kan kosta tid = mindre bra

kanske tjänar du in växlingstiden på att du får ut mer av motorn mer av tiden, kanske inte.

så det är svårt att säga vad som är bäst, men jag hoppas mitt virrande iallafall fått dig lite närmare något beslut?


Tror inte att det är några problem att 2.5 lådan håller för att sättas i en GTA. Men som du säger så kanske det inte är någon vinst att på bana köra med 2.5 lådan. Anledning till att jag funderade på en 2.5 låda i GTA:n är att jag tycker att utväxlingen på 2.5:an funkar fint på bana. Att man kan ligga bra inom effekt området. Men sen så har jag inte kört GTA:n mer än en gång på bana i spö regn så en ordentlig utvärdering ifall denna lådas utväxling funkar bra har ju inte gjorts. Sen det med att man upplever att man blir av med sexan tror jag inte blir problem på bana för hur många baner orkar GTA:n upp i 250km/h. Kör jag med 2.5 lådan i GTA:n kommer den inte kunna komma upp i mer än 250km/h pga att då går varvstoppet in orginal. Sen så finns ju fartspärren och som går in då. Fast varstoppet kommer nog flyttas lite när bilen mappas om. Men det blir nog inte förren till nästa sommar. Fastspärren kommer nog också bort då men det är mer för att det är coolt att inte ha än även att man inte kommer att åka i dom farterna.

Suktinis - 2009-2-20 kl 07:29

jo, det är nog klokast att köra en säsong eller två och se ifall du upplever växlarna ligger för långt isär eller inte.
Det mest ultimata vore ju om man kunde slänga på en selespeed-grunka och hotta upp den, så borde man iallafall rent teoretiskt kunna få F1-hastighet på växlingarna, fast jag tror nog det är lite väl mycket overkill (för inte tala om hur mycket jobb det är)

appropå ommappningen, hade du tänkt ställa upp motorn för lite mer högoktanigt eller liknande?

 Pages:  1    3  ..  5