AlfaPower

156 GTA Q2 SW -03 Till salu

Pages:  1  2    4  5

beatwise - 2009-2-20 kl 09:04

Quote:
Ursprugligen inlagt av Suktinis
jo, det är nog klokast att köra en säsong eller två och se ifall du upplever växlarna ligger för långt isär eller inte.
Det mest ultimata vore ju om man kunde slänga på en selespeed-grunka och hotta upp den, så borde man iallafall rent teoretiskt kunna få F1-hastighet på växlingarna, fast jag tror nog det är lite väl mycket overkill (för inte tala om hur mycket jobb det är)

appropå ommappningen, hade du tänkt ställa upp motorn för lite mer högoktanigt eller liknande?

Selespeed är :ink: på banan. Växlar fort och ok uppåt men nerväxlingarna tar ljusår. Jag höll på att sätta av en 156 GTA Selesspeed ordentligt efter långa rakan på Gotland Ring pga detta. Lagom spännande när man trycker ner gasen för att styra ur kurvan efter inbromsning och växellådan fortfarande håller på att växla ner, jag var lämpligt mellan 4ans och 3an växel utan moment...

Selespeed = Nono. Den moderna motsvarigheten till VWs DSG kan nog vara något, men då blev det en dyyyr ombyggnad (plus att det är roligare att rota runt i lådan själv. :P)

Suktinis - 2009-2-20 kl 13:07

även om jag inte kört selespeed själv så har jag förstått den inte är helt perfekt, därav iden att hotta upp den:deal:
(även om det nog är ett lätt gigantiskt åtagande som hemmapulare)

men det är klart, DSG är ju också nåt som man lätt får våta drömmar av...

men på tal om onödigt stora moddar, är det fortfarande ingen som fått för sig att göra en GTA bakhjulsdriven?

granath - 2009-2-20 kl 16:43

Quote:
jo, det är nog klokast att köra en säsong eller två och se ifall du upplever växlarna ligger för långt isär eller inte.
Det mest ultimata vore ju om man kunde slänga på en selespeed-grunka och hotta upp den, så borde man iallafall rent teoretiskt kunna få F1-hastighet på växlingarna, fast jag tror nog det är lite väl mycket overkill (för inte tala om hur mycket jobb det är)

appropå ommappningen, hade du tänkt ställa upp motorn för lite mer högoktanigt eller liknande?

Tänkte mappa den på V-power och se ifall det gör någon skilland i vad man får ut. Har kört bilen på V-power hela tiden innan.

När det gäller Selespeed så håller jag med beatwise. Det är roligare att rota runt bland växlarna själv.

granath - 2009-2-20 kl 16:46

Quote:
även om jag inte kört selespeed själv så har jag förstått den inte är helt perfekt, därav iden att hotta upp den:deal:
(även om det nog är ett lätt gigantiskt åtagande som hemmapulare)

men det är klart, DSG är ju också nåt som man lätt får våta drömmar av...

men på tal om onödigt stora moddar, är det fortfarande ingen som fått för sig att göra en GTA bakhjulsdriven?

Bakhjulsdriven GTA hade helt kalrt varit det ultimata. Självklart finns ju funderingar kring detta men dom är nog tyvärr inte realistiska. Sen så hade jag nog inte gjort det på denna GTA. Hade jag gjort det hade jag tagit en vanlig 156 och köttat sönder för detta ända mål och kört med 3.2 GTA motor. Synd att kötta sönder en fin GTA.

Hade man haft för mycket fritid så hade det ju inte varit fel att bygga en bakhjulsdriven 156:a. Då hade ju inte DSG varit långt borta heller.

Qv-kraft - 2009-2-20 kl 17:02

Ödmjuk, som man ju blir efter någon öl, måste jag erkänna att din GTA är onödigt snygg med Sienna fälgarna.

Suktinis - 2009-2-21 kl 08:26

antar det står i manualen att den minst vill ha 95 okt som alla andra bilar nuförtiden, isåfall borde de nog kunna ge lite extra, dessutom, med alla knacksensorer och sånt så behöver du ju knappast oroa dig ifall du skulle bli tvingad tanka fulbensin nån gång...

annars appropå onödiga moddar, jag drar mig till minnes hur en polare mumlade något om hur nån tok byggt en 164 Q4 genom att slänga in en motor i skuffen. jag vet inget mer om det bygget än så (inte ens om de finns på riktigt, men de lär nog nån här veta isåfall)

men i jämförelse så är ju en bakhjulsdriven GTA en relativt liten modd :rolleyes:

granath - 2009-2-28 kl 08:41

Jo i jämförelse med dubbla motorer för att få en Q4 så är nog at bygga bakhjulsdrift på GTA:n relativt lite modd.

Men frågan är hur man får till det med dubbla motorer. Måste dom inte gå exakt lika för att få till drivningen körbar? Sen kan det ju inte bli någon bra 4-hjulsdrift med tanken på att den förmodlingen på en sådan bil saknas centrumdiff.

Oscar - 2009-2-28 kl 18:14

Citroën 2CV Sahara har ju motorer i vardera ända av bilen.

Minnet som biter sig fast på näthinnan med 2CV är en konfirmationsresa i England. Vi skulle titta på bangers racing (eller vad det heter) och den helt otroligt trötta bussen segar sig uppför en liten backe. Chauffören växlade ner flera gånger. Då i ytterfilen kommer en 2CV med 4st personer (taket bakrullat så jag hann uppfatta det uppifrån) och bränner förbi i en jäkla fart i ytterfilen, och försvinner som en prick i fjärran. Det var nog en 27hk ... kanske rent av starkare än vår buss.

/Oscar

granath - 2009-3-31 kl 18:57

Nu så är man mycket sugen på att få ut bilen. Surt att den där dj__la mercan ska stå ivägen...:wall:

Äntligen Vår!!

granath - 2009-4-5 kl 12:12

Igår vart det vår på riktigt. Nu så har jag äntligen fått ut GTA...

bild25.jpg - 151kB

Autodelta Kolfiber

granath - 2009-4-5 kl 12:16

Eftersom man fick ut bilen vart man ju tvungen att börja montera delarna man samlat på sig i vinter lite smått. Fickade ditt Autodelta kolfiberinsuget samt luftfilter från dom också. Men under påskhelgen kommer detta ske:

330 skivor + 6-kolvsok fram
Nya belägg och nya slitsade skivor bak
Stålomspunna bromsslangar runt om
Alu hasplåt
Supersprint med en dämpare från katten och bakåt.

Ska nog kunna hålla mig sysselstatt udner påskhelgen...:thumbsup:

bild26.jpg - 166kB

Suktinis - 2009-4-5 kl 12:44

ser riktigt smaskens ut det där, antar du hade orginalröret där innan? jag undrar med tanke på tråden som var här om motorljud för ett tag sen; ifall du märker nån stor skillnad på motorljudet, och isåfall på vilket sätt?

granath - 2009-4-5 kl 21:19

Jag uppfattar det som att det blir ett råare insugljud med detta än orginal. Plockade i samband med detta bort huv isoleringen och det bidrar ju till att jag hör insugsljudet bättre.

Calle - 2009-4-6 kl 05:15

Min gta saknar ljuddämparen på orginalinsuget. Kan tänka mig att låter ungefär samma även om kolfibern gör sitt till "ljudupplevelsen".

Kör du med öppet luftfilter? Något som jag kommer montera inom kort. Och NEJ, det är inte skadligt för luftmassemätaren om man hushåller med filteroljan. =)

[Ändrad 2009-4-6 av Calle]

granath - 2009-4-6 kl 21:39

Quote:
Ursprugligen inlagt av Calle
Min gta saknar ljuddämparen på orginalinsuget. Kan tänka mig att låter ungefär samma även om kolfibern gör sitt till "ljudupplevelsen".

Kör du med öppet luftfilter? Något som jag kommer montera inom kort. Och NEJ, det är inte skadligt för luftmassemätaren om man hushåller med filteroljan. =)

[Ändrad 2009-4-6 av Calle]

Är det du som köpte Mickes GTA eller?

Kört inte med öppet filter och kommer aldrig att göra det. Finns väl tvp anledningar till att jag inte gör det. Det ena är att och tycker det är skadligt för motorn att göra det och sedan tycker jag inte det finns någon bra och snygg lösning för öppet.

Suktinis - 2009-4-7 kl 04:29

jag vill nog sälla mig till dom som kanske inte kan bevisa det är farligt med öppet luftfilter, men inte är säker nog för att prova själv.

hursomhelst, oavsett vad så är väl egentligen det viktiga ifall du får nån mätbar/märkbar effektökning eller så?

Calle - 2009-4-7 kl 07:14

Jag köpte Mickes gamla ja. Trivs som fisken i bilen. Haft lite framvagns bekymmer som vanligt men annars bara fin fint=).

Körde med Kolfiberinsug på min gamla m3e30 och det var absolut en angenäm upplevelse...Men men , det var hela insuget i kolfiber.

Suktinis - 2009-4-7 kl 08:08

... nu fabulerar jag helt fritt här, men jag skulle kunna tänka mig att dagens LMM:ar är mer känsliga för skit osv än de gamla flärphistorierna.

hursomhelst hur stor vart skillnaden i pulver? eller motorljud med för den delen?

granath - 2009-4-7 kl 20:51

Quote:
... nu fabulerar jag helt fritt här, men jag skulle kunna tänka mig att dagens LMM:ar är mer känsliga för skit osv än de gamla flärphistorierna.

hursomhelst hur stor vart skillnaden i pulver? eller motorljud med för den delen?

Insugsljudet har helt klart blivit goare och lite mer ättringt. Men effektskillnaden är inte så märkar om den ens finns. Nu har jag lite svårt att uppleva ifall det blev stor skillnade för körde knapp med bilen innan jag monterade detta. Har ju inte kört den sen i höstas ordentligt med orginal snorklen så det är svårt att säga.

Nu så har det börjat hända lite...

granath - 2009-4-9 kl 21:54

Nu har jag äntligen börjat montera delarna jag har bunkrat upp.

Har lyckats få dit nya oken, skivorna, beläggen och ståomspunna slangar fram.
Back har jag lyckats bli färdig med en sida där jag bytt skivor och belägg samt monterat stålomspunna slangar där också.

Gjorde ju för en gångs skull ett smart drag att prov montera nya oken så dom verkligen fick plats i fägen före jag kopplade bort gammla oket från bromssytemet.

Känns gött att det går smidigt får bora hoppas det flyter på i morgon också med resten. Får även min hasplåt i morgon som en polare stripat samt klarlackat.

bild27.jpg - 63kB

Bak

granath - 2009-4-9 kl 21:54

också

[Ändrad 2009-4-9 av granath]

bild28.jpg - 75kB

Robert 75 - 2009-4-10 kl 00:08

Riktigt snyggt! Måste kännas skönt inför den stundande säsongen :thumbsup:

Kan bara instämma med hur skönt det är att montera uppbunkrade saker... man slipper betala men nytt blir det :yes:

waden - 2009-4-10 kl 08:38

Ser riktigt najs ut du! Jag har precis samma skivor bak på min nu. Vad fick du ge för supersprintet? Det är dags för min del!

Johan

Suktinis - 2009-4-10 kl 10:31

vill inte verka skadeglad eller så, men jag är glad det inte vart nån märkbar skillnad i effekt för då hade jag vart tvungen å byta på min 166:a nämligen.... ;)

skivorna såg riktigt mumma ut, man blir ju änna sugen att åtminstone lacka oken så de blir så läckra själv...

granath - 2009-4-10 kl 11:39

Quote:
Ursprugligen inlagt av waden
Ser riktigt najs ut du! Jag har precis samma skivor bak på min nu. Vad fick du ge för supersprintet? Det är dags för min del!

Johan

Hade flyt med mitt Supersprint. Hittade ett mycket fint begangat som gått kanske 100-200 mil för 5000 SEK. Men nytt kostar det väl tyvärr närmare 10000 SEK. Tror att Peter på Alfastumper har tagit bort Supersprint ur sitt sortiment nu och bytt det till CSC som ska vara likvärdigt men betydligt mer prisvärt.

granath - 2009-4-10 kl 11:44

Quote:
vill inte verka skadeglad eller så, men jag är glad det inte vart nån märkbar skillnad i effekt för då hade jag vart tvungen å byta på min 166:a nämligen.... ;)

skivorna såg riktigt mumma ut, man blir ju änna sugen att åtminstone lacka oken så de blir så läckra själv...

Effektökningen hade jag inte räknat med att det skulle kunna bli utan att mappa om bilen. Men kommer inte mappa om den förren jag bytt grenrören och monterat endast en race-katt. Men det projektet ligger inte som mål i år.

Lacka oken tycker jag helt klart du ska göra. Men gör inte den tabben jag gjorde med min silverfärgade 156. Det lagret med lack jag lade på dom oken vart så tunt att bara köra med den en vinter så förstördes dom. Så nu har ajg ett häst jobb med att få ordning på dom igen. Fast denna gång blir dom nog röda för att troligen åker orginal ok och skivor fram dit på den om den nu blir lagade. Har inte hört något från verkstan som den är inne hos för att laga dom plåtskador då jag fick för mig att köra rallycross med bilen. Hoppas inte det blir inlösen på den iallfall. Men det trodde dom inte heller.

Suktinis - 2009-4-10 kl 12:50

jo, jag står och våndas mellan den självklara häftigheten att ha röda ok, kontra att sabba finglidarlooken som jag ändå tycker 166:an har. fast kanske svarta isåfall. men hursomhelst innebär det ju arbete, tid som jag egentligen kan lägga på att köra den... :lolsign:

när dy byter grenrör så förstår jag du vill bha bort dom dom det sitter kattar på, men då får du väl en drös med lambdasonder över? var mest nyfiken på hur man får insprutningen att ta seden i god mun så att säga?

granath - 2009-4-10 kl 21:03

Quote:
jo, jag står och våndas mellan den självklara häftigheten att ha röda ok, kontra att sabba finglidarlooken som jag ändå tycker 166:an har. fast kanske svarta isåfall. men hursomhelst innebär det ju arbete, tid som jag egentligen kan lägga på att köra den... :lolsign:

när dy byter grenrör så förstår jag du vill bha bort dom dom det sitter kattar på, men då får du väl en drös med lambdasonder över? var mest nyfiken på hur man får insprutningen att ta seden i god mun så att säga?

Tycker att ska du ha finglidarlook på den ska du lacka dom silver.

Hur jag löser insprutet i samband med lamdasonderna vet jag inte exakt än.

Tändstift

granath - 2009-4-10 kl 21:19

När jag ändå vart igång med allt annat så passade jag på att byta tändstiften med. Vart faktiskt smidigare att byta på GTA:n än på 2.5:an.

Helt otroligt hur mycket påslag OOB har på en del reservdelar. På Alfa-verkstan skulle dom ha över 500 kr per stift. På Autoexperten fick jag dom för 136 kr.

bild29.jpg - 141kB

Supersprint

granath - 2009-4-10 kl 21:24

Nu så har även avgassystmet åkt dit. Måste bara byta upphängnings gummina så att jag får upp utblåsen snyggare samt att få dom raka.

[Ändrad 2009-4-10 av granath]

bild33.jpg - 133kB

Supersprint

granath - 2009-4-10 kl 21:27

bild32.jpg - 137kB

granath - 2009-4-10 kl 21:30

Vart ute och provkört bilen med nu. Allt lirade bra tills att helt plötsligt så lät den som en DKV som vart ute och puttrade samt att den gick som en påse med nötter.

Felet hittade ganska snabbt och det vart jag som glömt sätta dit en av klämmorna som låser kontakten till tändspolen så den hade hoppat ur läge.

Tyvärr så blev inte polaren klar med att klarlacka hasplåten så den kunde inte monteras men det kommer.

bild37.jpg - 125kB

Fyller ut.

granath - 2009-4-10 kl 21:31

Nya bromsarna fyller ut 18" lite bättre iallfall.

bild35.jpg - 123kB

bak

granath - 2009-4-10 kl 21:32

bild36.jpg - 126kB

banfälg

granath - 2009-4-10 kl 21:35

Testade även att jag kunde ha 17" banfälgar. Inte denna fälg som är tanken att köra bana med men än som har samma storlek och et.

Detta är en MOMO Sport fälg som jag har som sommar fälg till 2.5:an. Kommer köra med MOMO M1 fälgar som banfälgar för tycker dom passar bättre på bilen.

bild30.jpg - 72kB

snett

granath - 2009-4-10 kl 21:36

bild34.jpg - 169kB

zdmh100 - 2009-4-10 kl 22:01

:rockon:

[Ändrad 10-4-09 av zdmh100]

waden - 2009-4-11 kl 10:00

ser nice ut! Jag fick kalibrera mitt gasspäjll efter vi hade haft av det när jag byta tändstift och luftfilter. Kolla det kan va rätt bra att ha koll på.

Min hasplåt står det bara GTA på ;) Fan man skulle ju lakat den oxå! =) Tänkte skriva fel sida upp på den men det var kanske att ta i.

/Johan

waden - 2009-4-11 kl 10:01

Jo tips! Byta blinkers på sidan till klarglas mycket snyggare!

granath - 2009-4-11 kl 13:34

Quote:
ser nice ut! Jag fick kalibrera mitt gasspäjll efter vi hade haft av det när jag byta tändstift och luftfilter. Kolla det kan va rätt bra att ha koll på.

Min hasplåt står det bara GTA på ;) Fan man skulle ju lakat den oxå! =) Tänkte skriva fel sida upp på den men det var kanske att ta i.

/Johan

Tack för tipset om att kalibrera gasspjället. Vart det skillnade efter du gjort detta?

Angående blinkerserna vet jag inte riktigt om jag håller med. Har du det? Inte sett någon bild med detta monterat.

[Ändrad 2009-4-11 av granath]

Supersprint

granath - 2009-4-11 kl 13:34

waden - 2009-4-11 kl 16:01

Porrigt =)

waden - 2009-4-11 kl 16:09

Quote:
Ursprugligen inlagt av granath
Quote:

/Johan

Tack för tipset om att kalibrera gasspjället. Vart det skillnade efter du gjort detta?

Angående blinkerserna vet jag inte riktigt om jag håller med. Har du det? Inte sett någon bild med detta monterat.

Jag har typ klarglas och då orange blinkers lampa! Mycket bättre! Den finns i vittglas oxå typ men klar e bäst.

Sen det med gasspjället vet jag inte riktigt vi fick fel koder på den när vi monterade ihopa det men efter lite meck fick vi igång det som det skulle. Min polare har modemet så man kan koppla upp sig mot styrboxen och mecka där lita!

P1000346.JPG - 129kB

granath - 2009-4-11 kl 16:37

Aldrig tänkt på att byta blinkerserna pga att tycker dom gula smälter in bra men dom i klarglas såg ju riktigt bra ut. Får ta och provmontera dom vita från min 2.5:a sen när jag får tillbaka den från skadeverkstan.

Har funderat på att skaffa så jag kan koppla upp mig mot bilen. Men har tyvärr inte hittat någon programvara som stödjer Mac än så länge.

Alfapower

granath - 2009-4-12 kl 01:35

Eftersom det inte finns alfapower nummerskylltshållare att köpa vart det ju ett måste att fixa en egen;)

bild38.jpg - 92kB

waden - 2009-4-12 kl 01:53

Haha jag har en egen oxå! Tror dock inte jag har någon bild på den! Jobbar du med sånt oxå eller dekaler mm?

granath - 2009-4-12 kl 01:57

Quote:
Haha jag har en egen oxå! Tror dock inte jag har någon bild på den! Jobbar du med sånt oxå eller dekaler mm?

Nej. Jag jobbar som elektriker men har polare som jobbar med det. Så det är en polare som fixat detta samt det är han som har stripat upp min hasplåt och klar lackat den. Kommer bilder på hur stripningen blev på den när den är klar.

Suktinis - 2009-4-12 kl 06:18

läckert var ordet iallafall... hoppas du kunnat ge ditg ut å köra en sväng i helgen?

själv satte jag på sommarpjucken på min snäcka igår!

:steering:

granath - 2009-4-12 kl 06:47

Quote:
läckert var ordet iallafall... hoppas du kunnat ge ditg ut å köra en sväng i helgen?

själv satte jag på sommarpjucken på min snäcka igår!

Än så länge har det inte kunna bli någon lång fin körar tur men det kommer.:steering:

Suktinis - 2009-4-12 kl 11:02

antar du redan känner till det, men mina två favoriter här i trakten är dels vägen mellan flygfältet-boeryd, och så gamla E4:an mellan uppgränna å ödeshög...

granath - 2009-4-12 kl 11:06

Quote:
antar du redan känner till det, men mina två favoriter här i trakten är dels vägen mellan flygfältet-boeryd, och så gamla E4:an mellan uppgränna å ödeshög...

Känner till vägen mellan Uppgränna och ödeshög men flygfältet till boeryd vet jag inte riktigt vilken väg det är. Men det blir nog en tur på några vägar runt Taberg som är riktigt goa.

Någon i närheten som är sugen att hänga på?

[Ändrad 2009-4-12 av granath]

Nya fälgar?

granath - 2009-4-12 kl 13:03

Funderar på att skaffa en ny uppsättning 18" fälgar.

Vad sägs om dess svarta?

3901_0.jpg - 79kB

zdmh100 - 2009-4-12 kl 13:13

oohhh... pretty!

quanta costa?

J.Aineland - 2009-4-12 kl 13:28

Jo, dom var snygga.
Jag hade dock föredragit dom i klassisk silverlack. En svart fälg syns ju bara på nära håll. Ser man en bil med svarta fälgar på lite avstånd kan man ju först tro att den har svarta sunkiga plåtfälgar :lips:

Men smaken är ju som baken, -Delad :lolsign:

[Ändrad 2009-4-12 av J.Aineland]

P.P - 2009-4-12 kl 13:53

helt ok fälgar. svartlackade kanske inte är min favorit, men så länge det inte är polerad kant så funkar det väl...

granath - 2009-4-12 kl 17:17

Quote:
Ursprugligen inlagt av zdmh100
oohhh... pretty!

quanta costa?

ca 6000kr plus frakt från england. helt ok pris för nya kvalitetsfälgar...

granath - 2009-4-12 kl 17:19

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland
Jo, dom var snygga.
Jag hade dock föredragit dom i klassisk silverlack. En svart fälg syns ju bara på nära håll. Ser man en bil med svarta fälgar på lite avstånd kan man ju först tro att den har svarta sunkiga plåtfälgar :lips:

Men smaken är ju som baken, -Delad :lolsign:

[Ändrad 2009-4-12 av J.Aineland]

Kanske är som du säger att ser ut som plåtfälg på långt håll men tror att mina bromsok kommer ta bort den känslan lite.

Low, Fat, GTV6 - 2009-4-12 kl 18:24

SKIT SNYGGA!
har faktiskt oxå kikat på sånna, vist finns dom med en röd kant oxå? eller det kanske är "race" modelen som är mycket lättare.

J.Aineland - 2009-4-12 kl 18:45

En röd kant skulle piffa upp dom svarta :beerchug:

granath - 2009-4-12 kl 18:53

Quote:
Ursprugligen inlagt av Low, Fat, GTV6
SKIT SNYGGA!
har faktiskt oxå kikat på sånna, vist finns dom med en röd kant oxå? eller det kanske är "race" modelen som är mycket lättare.

Har sett dom med röd kant också men inte där jag hittade dom till det priset. Hade ju varit trevligt att ha den röda kanten i samma röda som bilen.

Low, Fat, GTV6 - 2009-4-12 kl 19:29

http://shop.alfisti.net/ säljer dom med röd kant för 169eur. Var vist inte "race" fälgen som var med röd kant. Race varianten kostade betydligt mer....

waden - 2009-4-12 kl 21:18

Kan nog din dekal kompis fixa en röd kant!

granath - 2009-4-12 kl 21:29

Quote:
Ursprugligen inlagt av Low, Fat, GTV6
http://shop.alfisti.net/ säljer dom med röd kant för 169eur. Var vist inte "race" fälgen som var med röd kant. Race varianten kostade betydligt mer....

Japp hos alfisti kostar den betydligt mer. Men som sagt har jag hittat ProRace GT fälgen i 8x18 tum för drygt 6000 SEK plus frakt från England för ett set om fyra fälgar. Känns som ett riktigt grymt pris. Fälgen väger ju inte tok mycket heller. Den väger 9.3kg styck och är nog betydligt lättare än Sienna fälgarna. Det finns väl säkerligen någon OZ fälg som väger mindre med samma dimensioner. Men då är ju prisbilden helt annan också.

Är väl inte helt fel att köra :steering: 18" på bana också. Går det inte fort så får det ju se snyggt ut iallafall.;)

granath - 2009-4-12 kl 21:31

Quote:
Kan nog din dekal kompis fixa en röd kant!

Är ju helt klart ett grymt bra alternativ för att slippa lacka om. Sen så kan man ju variera sig med.

Suktinis - 2009-4-13 kl 22:15

om du åker upp förbi skolan ut mot angredshestra och sen vid fyrvägskorset bortanför motorbanan så svänger du första vägen till höger (det blir nästan en 180-sväng) och följer den vägen så kommer du efter några ytterst underhållande km till vägen som svänger in till flygfältet?

Calle - 2009-4-14 kl 14:04

riktigt snygg fälg, svarta är bråkigare än medelsvenssons silver.
Hade tänkt lacka min ATS 18" svarta i vinter men tyvärr rann tiden iväg som vanligt.

granath - 2009-4-14 kl 20:14

Quote:
om du åker upp förbi skolan ut mot angredshestra och sen vid fyrvägskorset bortanför motorbanan så svänger du första vägen till höger (det blir nästan en 180-sväng) och följer den vägen så kommer du efter några ytterst underhållande km till vägen som svänger in till flygfältet?

Jo den vägen är skönt. Den kan man ju köra i sömnen:thumbsup:

Suktinis - 2009-4-15 kl 23:49

mm... vore ju ett bra embryo till en nürbergring... man skulle bara vara äckligt rik, och utöva lite mind controll på miljöpartisterna sen vore saken biff:banana:

Alu Hasplåt

granath - 2009-4-19 kl 21:09

Fått tillbaka plåten av polaren som stirpat upp den samt klarlackat. Personligen är jag riktigt nöjd med resultatet.

bild39.jpg - 94kB

Monterat med

granath - 2009-4-19 kl 21:11

Har ju nästan varit produktiv idag. Gjorde tvätt av underredet samt att jag gjorde en ordentlig tvätt av fäljarna också. Fick även dit alu hasplåten. Blev riktit mycket bättre än plastgrunkan :thumbsup:

[Ändrad 2009-4-19 av granath]

bild40.jpg - 122kB

beatwise - 2009-4-19 kl 21:40

:thumbsup:

Nu får alla alfisti som hukar sig för att titta under ytterligare något att prata om. ;)

Suktinis - 2009-4-24 kl 11:34

Och alla som blir överkörda med... glöm inte de!:lolsign:

granath - 2009-4-30 kl 17:50

Quote:
Och alla som blir överkörda med... glöm inte de!:lolsign:

Man får tränka på dom stakarna också:lolsign:

Skottorps Slott

granath - 2009-5-2 kl 10:53

Tänkte jag skulle stödja Mikael Kahlins pådrag på Skottorps Slott i år istället för sedvanliga Skokloster. Att det är mycket närmare för mig och jag kunde åka 2 timmar senare hade ju inget alls att göra med det beslutet;).

Vill tacka Mikael Kahlin för en grymt fin träff.

Åkte runt i när området lite efter och hittade ett riktigt fint ställe vid havet att fota bilen på.

Monterade innan jag åkte ner till Skottorp vita sidor blinkers som min andra 156:a fått donera. Blev mycet klenare lock. Tack för tipset Wadén. Tänkte även att jag skulle hittat dig för att snacka med dig om din Q2-diff. Men hittade bara bilen.

Har tagit tag i mig idag och beställt en Q2-diff. Får se om den hinner åka på i sommar eller hur det blir med det. Men nu så kommer jag ha den iallafall.

bild41.jpg - 97kB

waden - 2009-5-2 kl 11:22

Såg när du kom allt! Sen var jag runt en del oxå! Du var inte så mycket vid din bil heller =)

Snyggt insug däremot! Hade inget verktyg att sno med mig dit ;) Farligt lämna huven öppen ;)

granath - 2009-5-2 kl 13:03

Quote:
Såg när du kom allt! Sen var jag runt en del oxå! Du var inte så mycket vid din bil heller =)

Snyggt insug däremot! Hade inget verktyg att sno med mig dit ;) Farligt lämna huven öppen ;)

Det fanns ju så mycket annat att kolla på min bil ser man ju minst en gång i veckan iallfall...

Stode ett bra tag tag och :drool: på en styck Ducati Desmosedici RR. Nästan så man vill byta bort GTA:n mort en sådan.

Man vill ju leva lite farligt:rockon:

Suktinis - 2009-5-2 kl 17:16

vill du leva farligt så skit i kammremsbytena!:lolsign:

granath - 2009-5-2 kl 18:23

Quote:
vill du leva farligt så skit i kammremsbytena!:lolsign:

Ska den bytas:rolleyes:

Besiktning idag

granath - 2009-5-16 kl 06:28

Då vart det dags att besikta bilen idag då. Får hoppas det går bra. Har ingen vidare statistik där ifrån. Vet inte om det är jag som miss sköter mina bilar så brutalt eller om jag r så otrevlig. Men dom lyckas ju tyvärr närstan alltid hitta något fel. Har endast besiktas en bil som gått igenom med blankt och det vart firma bilen. Men då vart det inte äns min utan min chefs bil. hmmm

fillefilander - 2009-5-16 kl 08:20

Quote:
Quote:

/Johan

Orange blinkers ser bättre ut än klarglas på en röd bil, för att som syns mindre. Målet är väl att dom inte ska synas, för ingen kan väl hävda att blinkers är snygga?! ;)
Svart eller mörk bil=mörka blinkers, vit eller silver=klarglas. Behåll dina om dom är eller tona dom lätt mot rött

[Ändrad 2009-5-16 av fillefilander]

granath - 2009-5-16 kl 09:35

Quote:
Ursprugligen inlagt av fillefilander
Quote:
Quote:

/Johan

Orange blinkers ser bättre ut än klarglas på en röd bil, för att som syns mindre. Målet är väl att dom inte ska synas, för ingen kan väl hävda att blinkers är snygga?! ;)
Svart eller mörk bil=mörka blinkers, vit eller silver=klarglas. Behåll dina om dom är eller tona dom lätt mot rött

[Ändrad 2009-5-16 av fillefilander]

Tycke som du först fast nu när jag monterat vita blinkers så har jag ändrat uppfattning. Svårt att få dom att försvinna helt tyvärr. Nu när det är vita tycker jag dom smälter in bra med dörrhandtagen fram samt fälgarna. Plus att tycker bilen ser nyare och fräschare ut med vita kontra orange.

Blankt papper

granath - 2009-5-16 kl 09:37

För första gången i mitt korta liv så har jag lyckats med att besikta en egen bil och den gått igenom med bankt papper. UNDERBART.

Nu är det bara att vänta på Anderstorp så man får ut och :steering:

Har även fått hem min Q2-diff. Så nu är det bara tiden till att montera den som saknas.

fillefilander - 2009-5-16 kl 12:49

Grattis!! :worship:

J.Aineland - 2009-5-17 kl 19:56

Quote:
Ursprungligen inlagt av granathHar även fått hem min Q2-diff. Så nu är det bara tiden till att montera den som saknas.

Hmm, den där skulle jag vilja se med egna ögon ;)

BTW Grattis till den godkända besiktningen.

waden - 2009-5-17 kl 20:39

Har aldrig haft några problem med min GTA heller på besiktningen... Det är väl däcken som dom borde sätta prick på men det brukar gå ändå när dom är kassa!

Q2 diffen e najs!

Tja

granath - 2009-5-17 kl 20:47

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland
Quote:
Ursprungligen inlagt av granathHar även fått hem min Q2-diff. Så nu är det bara tiden till att montera den som saknas.

Hmm, den där skulle jag vilja se med egna ögon ;)

BTW Grattis till den godkända besiktningen.

Bara att komma förbi och titta på den. Kommer nog tyvärr ta ett tag innan jag hinner med att montera den.

GTV Grenrör

granath - 2009-5-24 kl 18:40

Har införskaffat mig ett grerör från en GTV 3.0 24v. Dessa ska tydligen passa på 156 GTA. Det jag kommer behöva modifera är att fixxa några mer lamdauttag i grenrören samt att jag frå bygga eget mellan dessa grenrör och kattarna under bilen. Men kommer förhoppningsvis bli bra när jag lyckats lösa det. Men efter jag är klar med detta kommer det att mappas om bilen för troligen kommer det blir svårt att få ut någon vinst med dessa utan att mappa om.

bild43.jpg - 280kB

Anderstorp i morgon

granath - 2009-5-24 kl 18:44

Nu så har jag packat klart och kolla över bilen inför Anderstorp.

Kommer inte kör med mina sienna fälger utan ett par momo sport fälger som är 8x17" med michelin pilot sport 225/45 däck. Tråkigt nog är det ET 35 på dess fälgar vilket gör att jag får en minskade total spårvid med ca 24 mm. Vilket gör att jag upplever bilen oroligare. Men vad gör man när man är snål.

bild42.jpg - 206kB

Mantorp Avklarat

granath - 2009-5-26 kl 21:10

Nu så vart Mantorp avklarat och det första riktiga testet av bilen på bana. Bilen funkade bra. Det som jag känner inte funkade tillfredsställnade var bromsbeläggen fram. Dom fadade när dom blev varmare. Det funkade att köra med men andra belägg skulle nog göra det mycket effektivare. Förutom det så lirade allt mycket bra. Trots att jag körde med en total minskade spårvid på ca 24mm både fram och bak så funkade det fint. Men tror jag kommer att uppleva bilen stabilare med rätt spårvid.

Blev inga missöden med bilen utan allt satt kvar och funkade lika bra som när jag åkte dit. Det ända som blev förändrat vart att bromsarna skricker värre nu än innan. Men det kan nog beror på att jag inte kört in dom rätt.

I helgen kommer det att ske en stor översyn av bilen samt att det blir en mycket ordentlig tvätt så alla gummiresten och annan skit.

Nu så är det bara att ladda inför Knutstorp som jag skickade iväg anmälan till idag.

Att göra innan Knutstorp:
Fälgar med rätt ET (fixat bilder + mer info snart)
Negativ camber runt om. Funderar på -2 grader. Är det klokt? Erfarenheter?
Förhoppningsvis andra bromsbelägg fram. Får leta runt info om alla och läsa mig till utvärderinga. Finns ju rätt så många olika åsikter om vilka som funkar bäst.
Montera Q2-diff (hinns det med tror)

Att fixa R-däck innan Knutstorp blir det nog inte. Dom Michelin Pilot Sport däck jag körde på Anderstorp håller nog minst två banmöten till eftersom jag inte kör med dom annars. Tycker dom funkar mycket bra för mig. Tror det är lättare att lära sig köra på gatdäck ordentligt innan jag går över på R-däck. Fast man är ju mycket sugen att testa.

(Bilden ärligt stueln ur TurboJörgens galleri. Tackar för detta och hoppas han inte har något emot det)

[Ändrad 2009-5-26 av granath]

bild44.jpg - 63kB

alfaspecialisten - 2009-5-26 kl 21:24

Quote:
Har införskaffat mig ett grerör från en GTV 3.0 24v. Dessa ska tydligen passa på 156 GTA. Det jag kommer behöva modifera är att fixxa några mer lamdauttag i grenrören samt att jag frå bygga eget mellan dessa grenrör och kattarna under bilen. Men kommer förhoppningsvis bli bra när jag lyckats lösa det. Men efter jag är klar med detta kommer det att mappas om bilen för troligen kommer det blir svårt att få ut någon vinst med dessa utan att mappa om.

lite nyfilken på varför du ska sätta på grenrör från en 3,0l motor på din gta som säkerligen har tjockare diameter på rören i grenröret! än du har på dom från gtv.. mät dom först så du inte stryper motorn med mindre diameter...typ..

förmodar ju att grengrören orginal på gta motorn är av större diameter för att få bättre flöde i förhållande till motorn..

granath - 2009-5-26 kl 21:34

Quote:
Ursprugligen inlagt av alfaspecialisten
Quote:

lite nyfilken på varför du ska sätta på grenrör från en 3,0l motor på din gta som säkerligen har tjockare diameter på rören i grenröret! än du har på dom från gtv.. mät dom först så du inte stryper motorn med mindre diameter...typ..

förmodar ju att grengrören orginal på gta motorn är av större diameter för att få bättre flöde i förhållande till motorn..

Anledninge till att jag ska testa med dess rör är pga att jag Zeggi här på forumet kör dessa grenrör på sin 156 GTA som har en motor som är ombyggd till 3.75 liter. Enlig honom så ska han iallfall få ut mer vrid ur motorn med dessa genemot orginal.

Självklart kommer jag att mäta diametern på orginal grenrör och jämföra. När jag monterat dessa så kommer bilen att mappas och då lär det märkas ifall dessa är till det bättre eller sämre.

Suktinis - 2009-5-26 kl 22:37

några små tankar, borde du inte fått lite mindre tourqe-steer med mindre ET- på fälgarna? mest nyfiken för min egen skull bara...

har ingen bra koll på vad som blir en bra cambervinkel. antar det bästa är att prova sig fram, men om jag inte har tänkt helt fel så borde man till viss kunna kompensera för lite negativ camber med lite mer luft i däcken (så att däcket flexar lite mindre än normalt och ger grepp ändå) men såklart då beroende på hur styv stommen på däcket är. sensmoralen är att de kanske vore klokast att vänta med att göra all den finjusteringen till du fått på de nya gummina?

granath - 2009-5-27 kl 20:58

Quote:
några små tankar, borde du inte fått lite mindre tourqe-steer med mindre ET- på fälgarna? mest nyfiken för min egen skull bara...

har ingen bra koll på vad som blir en bra cambervinkel. antar det bästa är att prova sig fram, men om jag inte har tänkt helt fel så borde man till viss kunna kompensera för lite negativ camber med lite mer luft i däcken (så att däcket flexar lite mindre än normalt och ger grepp ändå) men såklart då beroende på hur styv stommen på däcket är. sensmoralen är att de kanske vore klokast att vänta med att göra all den finjusteringen till du fått på de nya gummina?

Tourqe-steer vart det mindra av med den minskade spårvidden ja. Men detta ska förhoppningsvis Q2-diffen råda bot på.

Högre lufttryck har jag mycket svårt att tänka mig att det skulle kompensera istället för negativ camber.

Suktinis - 2009-5-28 kl 00:06

mja, missförstå mig rätt, så här har jag tänkt;

för lite negativ camber --> däcken går på ytterkanten när man svänger ~ liten anliggsyta/dåligt grepp

men efter som däcket flexar olika mycket beroende på både vilket däck och tryck man har, så borde man ju kunna få det lite styvare med högre tryck inte sant?

min tanke var att denna ökade styvhet gör att man inte behöver gå lika hårt fram med cambern

men visst, det är ju inga stora skillnader man kan få till av det, men kanske för den där sista fintuningen mer

granath - 2009-6-6 kl 13:02

Quote:
mja, missförstå mig rätt, så här har jag tänkt;

för lite negativ camber --> däcken går på ytterkanten när man svänger ~ liten anliggsyta/dåligt grepp

men efter som däcket flexar olika mycket beroende på både vilket däck och tryck man har, så borde man ju kunna få det lite styvare med högre tryck inte sant?

min tanke var att denna ökade styvhet gör att man inte behöver gå lika hårt fram med cambern

men visst, det är ju inga stora skillnader man kan få till av det, men kanske för den där sista fintuningen mer

Håller nog tyvärr inte med om denna teori. Tror att bilen kommer att understyra mer med ökat däckstryck. Sen så ahr vi ju den snygga rejsfaktorn som kommer med synlig negativ camber eller?

Vissade i veckan att en 156 GTA även kan användas som fin-glidar bil. Körde ett par i gymnasie balen i Jönköping i veckan. Är väl inte riktigt en bil man åker så med. Men dom kan ju glädjas med att det inte vart någon som hade eb likadan bil iallfall. Att åka och fin-glida är inte GTAan rätta element. Den ska :steering:

Mycket jobbigt att jag inte har tiden till att göra det jag vill göra med bilen för tillfället. Måste nämligen även få ordning på min andra 156:a som kommit tillbaka från verkastan och är nu mera lite rakare i plåten på vänster sida. Eftersom den är avställt och obesiktat tänkte jag ta tag i det så fort som möjligt så att jag kan använda denna så jag slipper köra med GTA så mycket som jag måste nu. Har ju i och för sig fördelen att jag inte använder den till och från jobbet. Det som måste göras med den andra bilen innan besiktning är att jag måste fixa bromsarna fram pga att dom slott sig för att det troligen varit fördålig kvalitet på skivan. Sen så har jag kört med Ferodo DS 2500 vilket inte dessa skivor klarade. Har även lite strul med kopplingen då den dels tar långt ner och känns som det är luft i. Sen så hugger den även så dessa problem måste jag reda ut innan jag tänker börja använda den. Har även en del uppfräschning att göra efter att den gått i vinter.

Suktinis - 2009-6-6 kl 21:18

jag tycker du skulle handbromssladdat in med balparet, så hade deras entre blivit ÄNNU mer ihågkommen:banana:

Pax - 2009-6-10 kl 00:52

ET35 är mig veterligen original offset på alla 156 GTA. vad har du på dina Sienna-fälgar?

granath - 2009-6-12 kl 16:26

Quote:
Ursprugligen inlagt av Pax
ET35 är mig veterligen original offset på alla 156 GTA. vad har du på dina Sienna-fälgar?

Så vitt jag har förstod det så är det et 35 på vanliga 156an och GTA:n vet a har ett annat et genemot vanliga 156an. På Sienna fälgarna så är jag inte säker på vad det är. Kan vara et 28 men är inte säker på det för att det står nämligen inte et någonstans men dock så står det e 28. Men det är ju säker att det är et.

granath - 2009-6-15 kl 22:08

Vad irriterande att belysningen längst upp på varvräknaren har bestämt sig för att den inte vill ljua mer. Mycket grymt irriterande säkert jätte smidigt att byta denna lampa.

Någon som har några tips på hur dessa byts smidigast?

rtt470 - 2009-6-16 kl 06:53

http://forum.alfa156.net/forum/forum_posts.asp?TID=33126&KW=...

Jag bytte en lampa i hastighetsmätaren. Man behöver inte ta bort anslutningarna (läst någonstans att man ska undvika det). Lamporna går att komma åt ändå med en pincett eller flacktång (bajonettfattning).

Pages:  1  2    4  5