AlfaPower

156 GTA Q2 SW -03 Till salu

Pages:  1  2    4  5

granath - 2010-8-22 kl 16:40

Idag ställdes bilen av pga tappat sugen för året. Bilen kommer kanske att komma ut till nästa sommar. Beror på hur mycket jobb det blir i vinter samt hur mycket som ska renoveras hemma. Kommer iallafall inte ställa på den förren allt som jag vill ha gjort är klart.

Saker att göra på bilen:
Byta kamrem och alla tillbehör till det
Ny lack front, sido kjolar och ev huv
Nya dämpare och fjädrar då dessa är på tok för mjuka
Nya powerflex bussningar fram och bakvagn
Nya länkarnas i hela framvagnen
Polera och snygga till hela bilen invändigt, utvändigt samt motorrum

Freddan72 - 2010-8-23 kl 11:15

Tråkigt att du ställer av nu innan Mantorp med CAR.

Funderar du på att skaffa coilovers?

granath - 2010-8-24 kl 18:57

Det blir ställbara dämpare i hårdhet, höjd och allt vad det nu finns på dom.

Troligvis blir det nog ett Bilstein Kit B16 PSS9 om jag inte hittar någon som är mer prisvärd. Beror lite på vad jag kan få för support på det. Behöver hjälp att komma igång med inställningarna så jag har en bra grund att börja på.

Freddan72 - 2010-8-25 kl 09:13

Okej det var inga billiga grejer precis :P. Kollade på Bilstein.de och såg att ett kit (GM5-A072) låg på 1.544,00 EUR.

Själv har jag funderat på att skaffa XYZ coilovers för ca 8000 kr :steering:

[Ändrad 2010-8-25 av Freddan72]

granath - 2010-10-1 kl 21:32

Har också kollar på XYZ dämparna. Har tänkt och höra med XYZ Sweden som verkar vara dom som har bäst koll på dessa grejer. Men kan man inte få vettig support på materialet man köper är man ju helt vilse i inställningarna och kanske får det till det sämre. Har tyvärr inte haft tid att kolla på detta än och har väl inte tid att kolla på det den närmsta tiden.

Här händer der inte mycker...

granath - 2010-12-9 kl 10:13

Har tyvärr inte haft tid att göra något med bilen sen jag ställde av den. Måste nog skynda på lite ifall jag ska ha en chans att få ut den till sommaren. Den ska ju aggera barnvagns express i sommar.

Ändrade planer

granath - 2011-3-6 kl 09:21

Inte hänt mycket med denna bil i vinter. Har fått lägga den tid på renoveringar hemma istället pga tillökning till familjen. Ska bli farsa i början av juni så bilen har blivit rejält ner prioriterade. Eftersom den andra 156:an funkar dåligt som barnvagn express så får GTA:n ställa upp på detta tills vi hittar rätt bil. Förhoppningsvis känner vi att 156 SW räcker så att vi kan skaffa oss en faceliftade 156 SW.

Pga detta blir det inga uppdateringar på bilen denna vinter. Det som kommer ske nu är att byta bromsbelägg samt göra om packningen till oljetråget då den fuktar lite. Sen blir det bara att skruva ihop bilen, polera upp den och behandla inredningen. Tråkigt att det inte blir mer med bilen men bli farsa känns mycket roligare. Bilen finns kvar om några år också.

northhammer - 2011-3-6 kl 11:09

kul att du ska bli pappa .....:clap:
lycka till micke

granath - 2011-3-6 kl 20:26

Quote:
Ursprugligen inlagt av northhammer
kul att du ska bli pappa .....:clap:
lycka till micke

Tackar. Det känns hur kul och spännade som helst.

Robert 75 - 2011-3-7 kl 19:59

Stort grattis Johan, det är riktigt roligt! Men som du redan märkt så går tiden åt annat... Lycka till!!!

granath - 2011-3-19 kl 08:24

Tackar. Ska bli mycket kul att bli farsa. Hoppas man bara hinner att hitta en bra bil så fort som möjligt så man sliter så lite på GTA:n som möjligt. Tråkigt att förstöra den.

Ute i det fria

granath - 2011-3-20 kl 17:26

Satte ihop bilen idag samt tog ut den på en välbehövlig tvätt. Nu ska jag bara behandla inredningen samt polera bilen. Tyvärr blir det inte mer gjort men det kommer nog tid till sådant senare i livet.

bild79.jpg - 147kB

Inne igen

granath - 2011-3-20 kl 17:28

Lite renare ä när den åkte ut iallfall. Startade utan att änns gnaga på startmotorn i 10 sekunder. Vart grymt sugen på att ta den på en tur men lyckades hejda mig i sista sekund.

bild80.jpg - 121kB

Påställd

granath - 2011-4-10 kl 15:07

Nu är bilen påställd och färdig polerade.

Bara ut och:steering:

Lite nya däck till Sienna fälgarna också blir det guld.

[Ändrad 2011-4-10 av granath]

bild82.jpg - 173kB

Provmontering av sitta still stol...

granath - 2011-4-10 kl 15:09

bild81.jpg - 196kB

hbp98001 - 2011-4-10 kl 21:58

Ståndsmässig barntransport:cool:
Synd att alla j-vla bilbarnstolar misshandlar inredningen på ett eller annat sätt. Antingen veck på bältet eller märken i sätet eller både och.
Om du vågar lita på nyckelavstängningen till pass airbag så är placering i framstolen smidigare. Kör så själv.

[Ändrad 10-4-2011 av hbp98001]

granath - 2011-4-27 kl 16:00

Quote:
Ursprugligen inlagt av hbp98001
Ståndsmässig barntransport:cool:
Synd att alla j-vla bilbarnstolar misshandlar inredningen på ett eller annat sätt. Antingen veck på bältet eller märken i sätet eller både och.
Om du vågar lita på nyckelavstängningen till pass airbag så är placering i framstolen smidigare. Kör så själv.

[Ändrad 10-4-2011 av hbp98001]

Tackar.

Sant att det är surt att bilbarnstolarna misshandlar. Med lite skydd i mellan så klarar man säterna bra iallfall. Sen om bältet blir alldeles förstör så kan man nog byta ut det. Har funderat mycket på det med nyckelavstängning och tycker att alla rekomenderar olika. Men eftersom sambon inte har körtkort så kommer hon inte åka själv med barnet i bilen. Blir nog inte många gången den första tiden iallfall som jag åker själv heller. Har inte kolla på det men tror inte att framstolen är jätte bra att ha bilbarnstol i på GTA:n.

Till hösten blir det en lite bättre lämpade barnvagn räser. Hoppas bara jag får min vilja igenom så det kan vara en Alfa.

granath - 2011-4-27 kl 16:01

Besiktades igår med blank papper. Inte för man var orolig men alltid lika skönt nät det är gjort. Gillar inte att andra människor ska köra min bil.

Ty jag har syndat

granath - 2011-6-17 kl 22:15

Eftersom vi fick en dotter som är tre veckor på söndag så har jag syndat. Har köpt mig en hissings traktor. Har köpt en v70 automat till ochmmed. Så långt bort från Alfa trodde jag inte att jag kunde komma.

Men det känns skönt att inte slita ut en Alfa med barn och alla dess ting som hänger med. GTA:n kommer därför att ställas av i så fort jag hittar lämpligt ställe att ha den på. Kommer ställas av då det inte kommer att finnas någon tid att använda den och vårda den så som den förtjänar.

Ingen som känner till någon lämpligt ställe att ha den avställd på? Är behöver inte vara jätte nära jönköping då jag inte ska göra något med bilen just nu.

theseal - 2011-6-18 kl 08:18

Som tvåbarnsfar så kan jag dementera V70'ns förträfflighet som barnvagnsräcer. 159 och fiat bravo har jag haft med spädbarn, funkar utmärkt. Det enda V70:n kommer lyckas med är att beröva dig på din livslust.

theseal - 2011-6-18 kl 08:18

Som tvåbarnsfar så kan jag dementera V70'ns förträfflighet som barnvagnsräcer. 159 och fiat bravo har jag haft med spädbarn, funkar utmärkt. Det enda V70:n kommer lyckas med är att beröva dig på din livslust.

HEDBERG - 2011-6-18 kl 08:19

Jag har svårt att se att en italienare hade köpt en volvo när han redan hade en familje alfa av kombi modell .

granath - 2011-6-18 kl 08:29

Quote:
Ursprugligen inlagt av HEDBERG
Jag har svårt att se att en italienare hade köpt en volvo när han redan hade en familje alfa av kombi modell .

Sant men om sanningen ska fram så beror köpet av Volvo att jag inte vill slita på Alfan med allt vad barn innebär. En 159 hade varit betydligt trevligare men att skaffa den 159 jag vill ha och sedan ha kvar GTA:n hade tyvärr inte ekonomin pallat med.

SÅ nu har jag en bil jag kan kan låta sambon övningsköra i och eventuellt någon gång faktiskt ta körtkort utan att hela familjefriden blir lidande ifall hon råkar köra in i något eller sabba en fälg.

[Ändrad 2011-6-18 av granath]

theseal - 2011-6-18 kl 09:05

Skydd och handduk under bilbarnstolen i baksätet. Skinn går att torka, fälgar går renovera.

Volvon kommer ge dig permanenta ärr i själen min vän. En beggad 159 sw börjar närma sig 100tkr i das vaterland.

granath - 2011-6-19 kl 13:27

Tycker det värkar vara vara lite bitter stämning här.:banana_thingy:

Tror faktiskt min själ blir mer skadade om GTA:n blir skadade än att åka några få min i en Volvo. Den bil jag kör mest med är ändå en Fiat Scudo. Bruks hinken står mest och skräp.

crashhappy - 2011-6-19 kl 19:48

är där ingen som tänker på ungen i fråga??- precis som fadern så kommer ju även barnet till att skadas, och iom att fadern är till åren kommen i förhållande till barnet så kommer ju han som mer erfaren och mogen människa att klara ett kort förhållande med en volvo.
men, barnet kommer ju till att såras djupt i själen och rehablitering kan krävas för att återfå barnet (som vuxen!) som en väl fungerande samhällsmedlem med värderingar som baseras på en kärlek till italiensk form och funktion.

jag hade en T5'a när mina ungar var små- och jag ser spår av detta idag.........

//jj

granath - 2011-6-19 kl 20:15

Quote:
Ursprugligen inlagt av crashhappy
är där ingen som tänker på ungen i fråga??- precis som fadern så kommer ju även barnet till att skadas, och iom att fadern är till åren kommen i förhållande till barnet så kommer ju han som mer erfaren och mogen människa att klara ett kort förhållande med en volvo.
men, barnet kommer ju till att såras djupt i själen och rehablitering kan krävas för att återfå barnet (som vuxen!) som en väl fungerande samhällsmedlem med värderingar som baseras på en kärlek till italiensk form och funktion.

jag hade en T5'a när mina ungar var små- och jag ser spår av detta idag.........

//jj

Den tanke vägen har jag inte haft:dunce:. Hmm måste nog omvärdera detta. Har iallfall kvar GTA:n så dotter kan få lite rehabelitering i mellan åt iallfall.

granath - 2011-6-25 kl 16:13

Avställd i väntan på att ha tid att använda bilen till det som den är byggd för.

Robbe - 2011-7-27 kl 21:11

Quote:
Ursprugligen inlagt av granath
Det blir ställbara dämpare i hårdhet, höjd och allt vad det nu finns på dom.

Troligvis blir det nog ett Bilstein Kit B16 PSS9 om jag inte hittar någon som är mer prisvärd. Beror lite på vad jag kan få för support på det. Behöver hjälp att komma igång med inställningarna så jag har en bra grund att börja på.

Hej
Såg i forumet att du tänkte montera coilovers.
För info så har jag monterat z-12 coilovers och bytt till powerflex runtom, samt en kraftigare krängare bak som är ställd i det hårdaste och är nöjd med detta, lite stöttigt dock men det är lätt att justera :)
Är en 156GTA SW

Kul tråd att följa.

:steering::steering::steering:

Hade varit trevligt.

granath - 2011-12-20 kl 08:20

Att åka på detta hade varit mycket trevligt. Men tyvärr är det väl så att tiden inte räcker till detta. Är lite väl tidigt på året och det är det väl mycket att göra hemma. Är väl så att det inte kommer vara så många mer GTA träffar kan jag tänka mig.

Får försöka anordna en i slutet av sommaren för bilar hemma i Sverige kanske.

Bifogad fil: GTAPrsent20121.pdf (566kB)
Denna fil har blivit nedladdad 185 gånger

mikezon - 2011-12-20 kl 11:21

Vet en herre som förvarar bra dvs tryggt/tort i trakterna kinna/mark om det kan vara ngt?

rquote=324333&tid=26275&author=granath]Eftersom vi fick en dotter som är tre veckor på söndag så har jag syndat. Har köpt mig en hissings traktor. Har köpt en v70 automat till ochmmed. Så långt bort från Alfa trodde jag inte att jag kunde komma.

Men det känns skönt att inte slita ut en Alfa med barn och alla dess ting som hänger med. GTA:n kommer därför att ställas av i så fort jag hittar lämpligt ställe att ha den på. Kommer ställas av då det inte kommer att finnas någon tid att använda den och vårda den så som den förtjänar.

Ingen som känner till någon lämpligt ställe att ha den avställd på? Är behöver inte vara jätte nära jönköping då jag inte ska göra något med bilen just nu.[/rquote]

Sälja eller spara?

granath - 2012-1-12 kl 09:40

Vad tycker ni ska man sälja bilen eller spara den till när det finns mer tid?

Som det ser ut nu så är det tveksamt till att bilen kommer att hinna med att köras något kommande sommar.

Tid för att fixa i ordning bilen behövs egentligen inte eftersom det bara är att tuta och köra med den. Men det är ju så att man alltid vill ända lite till på den för att få den exakt som man vill ha bilen. Känns onödigt med att flytta hem bilen sen till sommaren och låta den stå ute och kanske inte ens användas en gång i veckan. Hade känts lite bättre ifall den då kunde stå i garaget hemma. Men att få in en bil där någon mer gång är nog helt kört då vi i det boende vi har nu har för lite förråd gentemot vad vi behöver.

Är inte behov av pengarna så att jag måste sälja den. Men känns taskigt mot bilen och inte använda den vad den är till för. Men sen att sälja känns inte roligt heller.

Så sälja eller spara tills man har mer tid?

bild44.jpg - 63kB

alfaknugen - 2012-1-12 kl 18:30

Spara :) ønsker meg en 156GTA SW men koster 250.000-330.000Nkr :( sovjet staten Norge skal ha avgift på alt.

155Q4 - 2012-1-12 kl 19:03

Spara!
När tid finns bygger du vidare till version 2.0

sam_h - 2012-1-12 kl 20:10

Du kanske ska förvara bilen någon annanstans då? Kan eventuellt förmedla en kontakt som jag fått uppfattningen tar humana priser.

granath - 2012-1-13 kl 09:52

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Du kanske ska förvara bilen någon annanstans då? Kan eventuellt förmedla en kontakt som jag fått uppfattningen tar humana priser.

Har den redan förvarade hos en polare som har gott om plats. Det tråkiga är bara att det är så pass långt att åka dit när man eventuellt skulle få tid över för att fixa lite är ingen idé. Tar ca 45min att åka till honom.

Substitut

granath - 2012-6-8 kl 12:34

När abstinensen på Alfan blir för mycket måste substitut hittas.

Hittade ett lämpligt offer i min dotters 1-års present från sin farmor och farfar. Kunde dock inte lämna den orörd då jag tyckte den saknade något.

Skönt nu har jag något att puts på igen.:banana_thingy:

bild213.jpg - 153kB

Zeggi - 2012-6-12 kl 09:14

Haha, Klockrent!

granath - 2013-6-13 kl 08:23

Äntligen börjar jag att se ljuset i tunneln i garaget. Håller på att röja garaget hemma så jag kan köra hem bilen efter nästan två år på annan ort. Vart lite flytt till större, några barn samt renoveringar som gjort att hon blivit bort prioriterade. Efter att inte kört henne på två år och endast sätt henne en gång på dom två åren så är abstinensen väldigt stor. Så min förhoppning är att jag ska kunna hämta hem henne i midsommar helgen.

Ny kylare

granath - 2013-6-26 kl 06:14

Hjälpte brorsan att beställa kamremssats från alfaworkshop.co.uk till hans 156 2.5 v6. Passade även på att slänga med en ny kylare till GTA:n i den orden då jag tycker att min ser tråkig ut. Dock inga andra fel på den vad jag har märkt.

Funkade alldeles ypperligt att beställa från dom. Aldrig testat det innan. Men då man får vattenpumpen på köpet ink. frakt för samma pris är det inte helt fel. Frakten tar inte så lång tid heller. Beställde i onsdag kväll förra veckan och det kom igår.

Har rensat ur garaget men ska bara sätta upp lite belysning så man ser något när man ska jobba med bilen.

IMG_0751.jpg - 134kB

ÄNTLIGEN!!!!

granath - 2013-8-29 kl 20:34

Nu på söndag kommer hon äntligen hem efter två års förvaring på annan ort. Nu ska det smidas planer vad som ska göras i vinter. Målet kommer att vara vara klar till 1:ā maj nästa år. Har inte det största garaget i huset vi köpte i vintras men förhoppningsvis tillräckligt för att kunna få plats att göra det jag vill. Har tyvärr några barnvagnar som ska ut också. Väntar på att min friggebod ska komma så jag kan montera ihop den och köra ut dom dit med annan skit som inte ska vara i garaget. Men det får trängas lite så länge tills det blir klart.

[Ändrad 2013-8-29 av granath]

FredrikAssarsson - 2013-8-30 kl 05:19

:beerchug:

Jag vill också ha ett garage!
För övrigt en fruktansvärt snygg färg på din GTA

[Edited on 2013-8-30 by FredrikAssarsson]

Äntligen hemma

granath - 2013-9-1 kl 18:38

När är hon äntligen där hon höra hemma. Alltså i garaget hemma så jag kan vårda henne ömt i vinter. Har haft henne hos en polare som bor för långt bort för att man ska kunna göra något med henne. Startade förvånansvärt bra och utan några problem efter att inte varit startade på två år. Ända som krånglade vart att batteriet inte tagit laddning hundra. Men det gick.

Även att det inte ser så ut på bilden så finns det tillräckligt med utrymme för att hålla på med henne i vinter. Ska bara ha ut dom där:furious3: barnvagnar som inte hör hemma i garaget. Men det kommer bara grannarna lämnat sitt ok för att bygga friggebod i tomtgräns för dom.

Nu ska det smidas planer för vad jag ska försöka hinna med att göra i vinter.

[Ändrad 2013-9-1 av granath]

image.jpg - 214kBimage.jpg - 126kB

FredrikAssarsson - 2013-9-1 kl 20:09

Ser ut som ett garage som skulle kunna se mycket action med finmek, ser också ut som att fyra hjuldollys skulle sitta som en baconmacke i käften så att du kan ta vara på utrymmet och flytta bilen enkelt.

granath - 2013-9-1 kl 20:42

Kommer stå längre ut vänster sen så man kan arbeta på båda sidor. Står endast så långt till höger för att kunna få ut barnvagnarna utan att ska bilen.

granath - 2013-9-1 kl 20:55

Medan jag gick runt bilen och funderade på vad som ska göras så hittade jag ett kontaktstycke till min underhållsladdare med två ringkabelskor på. Monterade denna permanent på bilen istället för att hålla på med krokodil klämmarna. Fattar inte att jag inte tänkt på detta tidigare. Underhållsladda alltid bilen när den står eftersom jag endast har 21ah på mitt 7 kg tunga batteri.

Fel på bilen som uppkommit när det stått stilla som ska åtgärdas:
Gasdämparna i bakluckan vill inte vara med mer. Dåliga redan innan dock.
Slarvat bort den delen av antennen som går att skruva av.:furious3: ligger säkert på något bra ställe.

Att göra listan än så länge:
Prio 1:
Byta kamrem, spännande, löphjul och vattenpump
Byta multirem, spännande och löphjul
Nya filter och oljor
Ordentlig in/utvändig tvätt samt polering
Byta bromsbelägg fram
Nya däck

Prio 2: om tid finns
Nya powerfelx bussningar fram och bakvagn
Nya länkarmar alla fyra
CF2 grenrören från GTV
Ny kylare (dock inget behov tycker bara den ser tråkig ut)

Förhoppningen är att ha den besiktat och påställd till 1 maj 2014.

Hinner jag?

image.jpg - 172kB

image.jpg - 172kB

granath - 2013-9-9 kl 20:39

Eftersom jag inte fått ut barnvagnarna ur garaget än pga att grannarna sätter käppar i hjulen för min planerade friggebod där dom skulle vara. Får planera om lite.

Men det suger i :smash:-tarmen så mycket att det får bli lite gjort som går när bilen står som den gör. Där blev det till att fixa bakluckan som net längre vill stanna i upp läge. Inte så konstigt efter jag plockade bort gasdämparna. Den ena läckte olja och gick att trycka i botten. Därför beställdes en bättre begagnade som blivit monterade. Nu funkar det fint.

image.jpg - 164kBimage.jpg - 116kB

Gustav_Holmdahl - 2013-9-10 kl 10:05

Tjena!

Hur funkar det med avgasvärden och CF2 grenrören om man har katar idag på främre rören? Eller har du inte dem på din GTA? ÄR lite sugen eftersom det är APTRÅNGT främst vid bakre banken på min 166 3,2.

granath - 2013-9-10 kl 12:08

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
Tjena!

Hur funkar det med avgasvärden och CF2 grenrören om man har katar idag på främre rören? Eller har du inte dem på din GTA? ÄR lite sugen eftersom det är APTRÅNGT främst vid bakre banken på min 166 3,2.

GTA:n är CF3 så det sitter kattar på grenrören på den. Vet tyvärr inte säkert att den klara avgaskraven utan förkattarna. Men min förhoppning är att det ska klara sig. Om jag förstått allt rätt är dom kattarna till för att kunna börja tända lite tidigare och på så sätt börja jobba tidigare. Kattarna renar ju inget förren dom kommer upp i arbetstemp. Där för hoppas jag på att det ska räcka med att varmköra bilen ordentligt för att klara avgas värderna. Tänkte också linda grenrören och downpipen med avgasbandage ända ner till flexiskarven för att få högre temp vid orginalkattarna. Läst på alfaowner att det är många i england som kör utan förkattar men vet inte riktigt hur dom har det med besiktningar och avgaskrav. Men eftersom original downpiparna behöver moddas på GTA:n så vill jag skaffa andra downpipes innan. Evntuellt blir det från 916 GTV 3.0 eller färdig moddade som det finns att köpa i england. Det beror på vad dom från england kostar.

Om man vinner något effektmässigt får jag se. Men kommer förhoppningsvis få ner tempen lite i motorummet.

FredrikAssarsson - 2013-9-10 kl 17:32

När avgassystem är på tapeten (hehe hur skulle det se ut:rolleyes: ) vet ni om någon bra leverantör som har sekundärrör av samma längd för främre som bakre cylinderbanken till ickehutlöst pris?
Vad jag läst ska det ge en del extra hästar och en underbar klang!

granath - 2013-9-10 kl 18:20

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
När avgassystem är på tapeten (hehe hur skulle det se ut:rolleyes: ) vet ni om någon bra leverantör som har sekundärrör av samma längd för främre som bakre cylinderbanken till ickehutlöst pris?
Vad jag läst ska det ge en del extra hästar och en underbar klang!

Vet att Alfatune och Autolusso har downpipes med samma längd anpassade för att passa GTA med CF2 grenrör. Vet dock inga priser på dom. Men kan tänka mig att dom inte direkt är gratis.

FredrikAssarsson - 2013-9-11 kl 06:48

Hittade ett från Japan med x-form som var skitfränt men det kostade lika mycket som en till 156 v6....

Bröllopspresent

granath - 2013-9-12 kl 19:11

Då jag och min fru firar det oerhört stora med pappersbröllop:bananana:. Så tog vi tillfället att köpa något fint till oss själva. Så till mig blev det nya mattor och ett nytt emblem till bakluckan då jag stört mig på att det inte är hundra. Anledning till att jag köpte nya mattor är att jag vill spara mina original GTA mattor som fortfarande är hela och fina. Det är som dom som sett dom vet inte dom tjockaste och mest hållbara mattor som finns. Då jag inte hittat något ställe som säljer original så fick det bli ett par med GTA brodyr från Alfastumper.

Fick även bli till att byta emblemet för att ha något att göra när barnen somnat.

image.jpg - 146kBimage.jpg - 172kBimage.jpg - 162kB

Ken - 2013-9-12 kl 19:28

Det är verkligen äkta kärlek! :beerchug:

Varför är emblemen i så usel kvalitet??:(

Briander - 2013-9-12 kl 21:03

Snyggt :) Du har inte möjligen en bild på baksidan av emblemet?

granath - 2013-9-13 kl 09:29

Quote: Ursprugligen inlagt av Briander  
Snyggt :) Du har inte möjligen en bild på baksidan av emblemet?

image.jpg - 127kB

http://www.alfastumper.com/product_info.php?cPath=270_1_123_...

Detta var det som jag köpte. Jag har det fasta emblemet och inte det som man kan skjuta åt sidan för att öppna med nyckel. Vet inte om någon 156 SW det med nyckel bakom. Har sett att på många sidor så stämmer inte vilka bilar som emblemen passar. Men på Alfastumper så ser det ut att stämma. Vissa anger att GTA:n har RST facelift emblemet bak men det stämmer inte.

[Ändrad 2013-9-13 av granath]

Briander - 2013-9-16 kl 10:37

Misstänkte att det var så, ett icke flyttbart, men nu vet jag, tack för bilden :)

På gång

granath - 2013-10-19 kl 08:40

Nu har jag äntligen kommit i gång med att demontera allt som behövs för att jag ska kunna göra det jag vill med bilen. Kommit längre än vad bilden visar.

Har plockat ner hela framvagnsbryggan för att kunna byta bussningar till krängningshämmaren fram. Funderar dock på om jag inte ska byta till Eibach antiroll bar redan nu när allt är nere. Måste hitta lite mer information om deras antiroll bar för vill veta diametern på deras så jag kan jämföra med original och se om det är skillnad i tjocklek eller om det bara är bussningarna som skiljer. Om det bara är bussningarna så borde powerflex vara minst lika hårda som Eibach. Sen får det bli förstärkta stab stag men det behöver jag inte göra något åt nu då dom är smidiga att byta när framvagnsbryggan är på plats.

image.jpg - 130kB

[Ändrad 2013-10-19 av granath]

Nu har jag gjort nått

granath - 2014-1-5 kl 15:35

Fått ner allt som ska bytas och lackas i framvagnen iallfall.
image.jpg - 136kB image.jpg - 153kB
Lite gamalt skrot.
image.jpg - 143kB image.jpg - 132kB image.jpg - 131kB
Börjat lacka krängningshämmaren. Vet inte riktigt vilka andra färgval jag ska göra.
image.jpg - 131kB

[Ändrad 2014-1-5 av granath]

FredrikAssarsson - 2014-1-5 kl 20:30

Det kommer verkligen att bli ett stycke toppfräsch GTA!

granath - 2014-1-5 kl 21:54

Det kommer verkligen att bli ett stycke toppfräsch GTA!

Det är tanken hoppas bara jag blir klar någon gång. Det är inget fel på skicket på bilen i och för sig men eftersom den är dinitrol behandlade är denna klet över alla detaljer och göra att dom ser sunkiga ut utan att vara det. Eftersom bilen aldrig körts eller kommer att köras på vintern i min ägo så vill jag ha allt lackat och fint.

J.Aineland - 2014-1-5 kl 23:22

Ska du låna min karossnurra? :P

granath - 2014-1-6 kl 22:24

Quote: Ursprugligen inlagt av J.Aineland  
Ska du låna min karossnurra? :P

Riktigt så långt hoppas jag inte att jag ska behöva gå;). Har dock inte kommit till det stadiet än där jag slutat montera ner delar. Kom på att det är lika bra att lacka om undre kylarbalken samt ställningen till fläktarna. Så det åkte ner också nu ikväll. Orkade dock inte dokumentera detta med några bilder än.

Är inte lika flink som du så håller det på min nivå;)

Lite till

granath - 2014-1-7 kl 21:01

Högen med delar som ska rengöras och lackas växer...

image.jpg - 127kB

Planen har ändras lite nu. Har beställt nya dämpare och fjädrar. Orkar inte rengöra dom gamla och sedan åter montera dom. För att byta dom om något år. Så fick bli nya nu.

Sen kommer jag att montera mina CF2 grenrör från 3.0 916 GTV nu när det är smidigt att komma åt det mot torpedväggen. Så projektet har öka i storlek gentemot vad som var tänkt från början. Att bli färdig till Skokloster är nog tyvärr inte rimligt längre.

image.jpg - 163kB

[Ändrad 2014-1-7 av granath]

Gustav_Holmdahl - 2014-1-8 kl 12:22

Tjena!

Vet du om CF2 rören från GTV och 166 är likadana? Tänkte byta till dessa när jag ändå har ur motorn.

granath - 2014-1-8 kl 19:35

Tjena!

Vet du om CF2 rören från GTV och 166 är likadana? Tänkte byta till dessa när jag ändå har ur motorn.

Tyvärr inte alls insatt i 166:an. Men det jag vet och är anledningen till att jag använder från GTV och inte från CF2 156 2.5 är att GTVs har lamdauttag i det grenröret mot torpedväggen. På andra sidan sitter det i downpipen på GTV. Ska använda GTVs downpipes för att det passar inte med original GTA. Så det blir att kapa dom och använda främre delen från GTV och bakre delen av dom från GTAn.

Gustav_Holmdahl - 2014-1-8 kl 20:28

Ok, bra att veta. Har hittat CF2 grenrör från 166 på skroten för nästan inga pengar alls. Får se om de passar ihop med mina downpipes för kattade grenrör. Får väl snickra ihop nåt annars, eller köpa downpipes också.

Lambdauttag får jag svetsa in i grenrören så motorstyret blir glatt.

Hoppas grenrören skall göra nytta. De där förkatarna är ju bara tråkiga och i vägen.

FredrikAssarsson - 2014-1-8 kl 21:53

Jag håller med. Förkattarna är ungefär lika fagra i motorrummet som shrek i träsklandet!

Angående CF2/CF3 och vad som passar - är det inte så att den ena generationen har två skruvar för infästningen mot grenrör och tre mot kattarna medan den andra typen har tre mot grenrör och två mot kattarna?

Har för mig det när jag har letat primärrör till min 156

[Edited on 2014-1-9 by FredrikAssarsson]

granath - 2014-1-14 kl 23:21

Jag håller med. Förkattarna är ungefär lika fagra i motorrummet som shrek i träsklandet!

Angående CF2/CF3 och vad som passar - är det inte så att den ena generationen har två skruvar för infästningen mot grenrör och tre mot kattarna medan den andra typen har tre mot grenrör och två mot kattarna?

Har för mig det när jag har letat primärrör till min 156

[Edited on 2014-1-9 by FredrikAssarsson]

Det stämmer nog bra att det är tvärtom med bultdelningen.

Leverans

granath - 2014-2-1 kl 09:03

Fått hem mina nya coilovers nu. Så ni är det bara att sätta fart och lacka allt så jag kan börja montera.

Det blev Z9 coilovers från Alfastumper. Fick bra pris av Peter så kunde inte motstå. Dom är ställbara både i hårdhet och höjd. Kommer dock sänka bilen max 10mm fram pga att vill ha körbarhet på gata också. Bak kommer jag sänk mer då GTA SW är betydligt högre bak än fram orginal.

image.jpg - 150kB

J.Aineland - 2014-2-1 kl 13:28

:thumbsup:

FredrikAssarsson - 2014-2-3 kl 13:04

fina godisprylar!

Grenrör

granath - 2014-2-8 kl 21:26

Har monterat GTV grenröret mot torpedväggen nu för att kunna börja fixera motorn på plats igen. Har kapat bort lite skrot på grenröret som jag ej behöver ha pga stt jag lindar grenrören med avgasbandage istället för att ha värmeplåtar. Inte det roligaste att linda avgasbandage. När jag började så gjorde jag misstaget att inte ha handskar. Stack i händerna hela dagen efter. Man tänker inte heller att det går åt så mycket. Gjorde åt 15m på ett grenrör. Men nu är det på plats iallafall.

image.jpg - 197kBimage.jpg - 151kBimage.jpg - 162kB

FredrikAssarsson - 2014-2-8 kl 22:08

Snyggt!

Nu går det på rätt håll

granath - 2014-2-16 kl 17:14

Nu har det börjat att gå på rätt håll med framvagnen.

Krängningshämmaren är monterade på framvagns bryggan men nya Powerflex bussningar.

Även dom nya övrelänkarmarna har fått sig nya Powerflex bussningar.

[Ändrad 2014-2-16 av granath]

image.jpg - 105kBimage.jpg - 122kB

Framvagns bryggan på plats.

granath - 2014-2-22 kl 21:59

Nu har det hänt lite ingen iallafall. Fått framvagns bryggan på plats samt fått motorn på rätt plats igen. Har hängt dit avgassystemet i främre grenröret för att börja passa in det med nya GTV grenröret på bakre cylinder raden. Ska beställa downpipe från 156 2,5 V6 för att använda flänsarna från det.

Tänkte jag ska bli färdig till 1 maj. Men har beslutat att jag inte lackar om alla detaljer jag vill pga att annars hinner jag inte klart tills dess. Visst kan strunta i att bli färdig tills dess och låta det bli färsigt när det blir färdigt. Men vill köra med bilen i sommar för känner att jag håller på att tappa all motivation om jag inte får köra något med henne snart.

image.jpg - 148kB image.jpg - 191kB

[Ändrad 2014-2-22 av granath]

Små steg framåt

granath - 2014-2-23 kl 21:44

Det går med små steg framåt nu. Dämparna på plats på båda sidor fram och börjat med att montera dit allt annat på höger sidan.

Blir sänk 15mm fram gentemot original.

image.jpg - 137kB

[Ändrad 2014-2-23 av granath]

Gustav_Holmdahl - 2014-2-24 kl 08:51

Ös på med info ang grenrören så jag får tummen ur och börja med min 166. Tänkte göra liknande operation där. Tänkte ev även flytta oljefiltret för att underlätta filterbyte i framtiden.

Avgassystem

granath - 2014-3-18 kl 06:05

Nu har det börjat hända lite igen efter alla sjukdomar.

Beställt fram delarna jag ska ha för att bygga ihop orginal downpipes med GTV grenrören. Blev två flänsar och en 180 grades böj från Simons beställt av H2M Racing.

Ska använda 180 gradar. För att få ihop det på främre sidan. Kapar orginal downpipe ca 3cm från flänsen sen kapar jag ner 180 gradarn till att passa mellen downpipen och grenröret med en av flänsarna. På bakre så funkar det att bara kapa av orginal ca 3cm för att seda. Svetsa dit en av flänsarna. För attt det ska funka måste jag ta bort den klämma som håller ihop downpipsen strax innan flexi bitarna så jag kan flytta den bakre downpipen i sidled.

image.jpg - 138kB

FredrikAssarsson - 2014-3-18 kl 06:24

Rena rama plug&play ser det ut som :D

Sune Karlsson - 2014-3-18 kl 08:57

Quote: Ursprugligen inlagt av granath  
Det går med små steg framåt nu. Dämparna på plats på båda sidor fram och börjat med att montera dit allt annat på höger sidan.

Kommer jag ihåg rätt om det är Z9 från Alfastumper? Är 15 mm minsta sänkningen eller går det att sänka mindre? Är lite sugen på dom men vill helst inte sänka bilen. Vet du vad det är för fjäderkonstanter?

Gustav_Holmdahl - 2014-3-18 kl 10:52

Beställt fram delarna jag ska ha för att bygga ihop orginal downpipes med GTV grenrören. Blev två flänsar och en 180 grades böj från Simons beställt av H2M Racing.

Ska använda 180 gradar. För att få ihop det på främre sidan. Kapar orginal downpipe ca 3cm från flänsen sen kapar jag ner 180 gradarn till att passa mellen downpipen och grenröret med en av flänsarna. På bakre så funkar det att bara kapa av orginal ca 3cm för att seda. Svetsa dit en av flänsarna. För attt det ska funka måste jag ta bort den klämma som håller ihop downpipsen strax innan flexi bitarna så jag kan flytta den bakre downpipen i sidled.

Tjusigt! Ös på med byggbiler så jag kan kopiera dig sedan :D

granath - 2014-3-18 kl 21:01

Quote: Ursprugligen inlagt av Sune Karlsson  

Kommer jag ihåg rätt om det är Z9 från Alfastumper? Är 15 mm minsta sänkningen eller går det att sänka mindre? Är lite sugen på dom men vill helst inte sänka bilen. Vet du vad det är för fjäderkonstanter?

På vanliga 156:an så sänker den minst 25mm men på GTA:n sänker den minst 5 mm. Ska kolla om det står fjäderkonstanter på fjädrarna. Annars är det att höra med Peter på Alfastumper.

granath - 2014-3-18 kl 21:01

Tjusigt! Ös på med byggbiler så jag kan kopiera dig sedan :D

Ska försöka att göra det...

Gustav_Holmdahl - 2014-4-3 kl 10:21

Funderar på att sätta v-band som skarv mellan grenrör/primärrör. Vad tror du om det, eller är det bara onödigt? Om jag orkar tänkte jag nog bygga lika långa primörer. Ska det ändå byggas om är det lika bra att göra det ordentligt :smash:

granath - 2014-4-3 kl 20:24

Funderar på att sätta v-band som skarv mellan grenrör/primärrör. Vad tror du om det, eller är det bara onödigt? Om jag orkar tänkte jag nog bygga lika långa primörer. Ska det ändå byggas om är det lika bra att göra det ordentligt :smash:

Blir inte V-Band tätare än flänsar? Om så är fallet så är det väl inte onödigt. Hade också velat bygga långa primärrör men då jag ej har tillgång till svets hemma utan måste åka iväg för att svetsa blir det ormständigt i dagsläget. Tänkte försöka få igång att innan jag gör något sådan så jag ser att inte motorstyren ballar ur eller jag ej kommer igenom besiktningen. Men det finns vad jag vet minst en bil i Sverige som gått igenom besiktning utan förkattar så det borde inte vara några problem.

Tyvärr är det för mycket med allt annat hos mig nu så hinner inte alls med bilen. Hoppas att bli färdig någon gång iallafall så man får köra lite i sommar.

Gustav_Holmdahl - 2014-4-4 kl 07:52

Får se om jag får tag på flänsar till vettigt pris först. Men skulle nog vilja ha med tre skruv och inte två som det är på CF2 grenrören. Tror det blir svårt att få det tätt. Ska se om jag hittar V-band på Ebay till vettig kurs först. Gissar att det är 2" eller liknande där nere. Får nog gå ner och mäta på mina grenrör innan jag beställer.

Osäkert om jag orkar bygga om till lika långa primärer. Beroende på hur enkelt det är att passa ihop nya grenrören med befintliga primärer så kanske det blir helombyggdnad ändå. Då är det enklare att övertala sig själv till ombyggnation.

Lite lockande att vira värmebandage på grenrören. Men jag är osäker på hur bra det blir på en bil som körs året runt. Det borde iofs hjälpa till att hålla avgaserna varma ända ner till kattarna, så det kanske inte är så dumt trots allt...

Ojdå. Det hände nåt.

granath - 2014-7-10 kl 21:20

Nu har det hänt lite iallafall. Fått ihop fram och bakvagnen med nya dämpare. Varken bytte bussningar eller lackade om något bak då jag vill få ner bilen på hjulen och testa höjden och kanske köra något i år. Det får bli vinterns projekt bland annat. Fram blev det lite nylackade delar samt nya bussningar.

Kvar att göra är nya kylaren samt att koppla ihop allt som är lossat runt motorn. Dock sitter motorn på rätt plats och är fast bultade. Har även kvar grenrören och downpipsen men. Men har iallafall en bra plan för hur det ska göras

image.jpg - 180kBimage.jpg - 128kBimage.jpg - 115kBimage.jpg - 188kBimage.jpg - 146kBimage.jpg - 153kB

granath - 2014-7-10 kl 21:24

Fråga till experterna. Kommer troligen lacka om fronten inom en snar framtid då jag ej är nöjd med nuvarande lack. Ska man då passa på att ta bort och lägga igen strålkasare spolare munstyckerna eller kommer det bara se konstigt ut utan dom. Har aldrig sett en gta utan dom så om någon har en bild är jag tacksam.

hbp98001 - 2014-7-10 kl 22:42

Har du xenon är det krav på fungerande strålkastarrengöring för att kunna besikta, men det har du säkert koll på.

granath - 2014-7-11 kl 05:10

Det har jag inte koll på. Då skiter det sig. Har dock aldrig vad jag kan minnas att dom kontrollerat det vid besiktning på någon av mina bilar. Sen tycker jag att bilar som inte ha små torkare gör spolningen varken till eller från.

Rostfix ala Pingen

granath - 2014-7-12 kl 13:44

Fixar iordning röret till kylsystemet som går under kylaren. Tänkte först att jag skulle sätta dit det och ersätta det senare med ett rostfritt från Autolusso. Men betala 950kr plus frakt bara för att vara lat känns som dumt. Bättre att lägga dom på annat. Måste nog vara sämsta svetslod som finns dom använt på dom svetsarna till fästerna då det är det som börjat rosta. Tycker att det inte borde göra det på en icke vinterkörd bil.

Gick lös med roterande stålborste samt acid clean från Pingens bilvård. Skumma fint.

image.jpg - 179kB

J.Aineland - 2014-7-12 kl 14:48

Orsaken är garanterat att det fanns orenheter kvar efter svetsningen. Sen värdelös pulverlack uppe på det.

FredrikAssarsson - 2014-7-13 kl 14:53

Bra skit, acid clean! :thumbsup:

oj hjul

granath - 2014-7-16 kl 18:02

Fått ner bilen på hjul och tillfälligt rullat ut bilen ur garaget då jag och brosan skulle oss på att försöka att polera hans bil och då gärna vill köra in hans bil så vi inte var så väderberoende.

Svårt att sa om jag är nöjd med höjden nu. Kan nog vara så att den sätter sig lite mer när man kört med den. Har inte gjort det nu då jag inte har mer än grenrör på avgassystemet. Känns dumt. Just nu är bilen sänkt 15mm fram och 25mm bak tror jag om jag mätt rätt. Har inte fattat om det är så att flytta justeringen 10mm ger 10mm sänkning eller om det är så dum att tex justera 20mm ger 10mm sänkning. Kanske någon expert vet.

I väntan på att jag ska slakta en bil från dess downpipes och bygga om till mina så tänkte jag försöka mig på att göra en renovering av lyktorna som är lite blästrade.

bild 1.JPG - 180kBbild 2.JPG - 159kB

Strålkastare renovering

granath - 2014-7-16 kl 20:49

Har nu renoverat färdigt mina strålkastare. Blev riktigt nöjd.

Började med att våtslipa lyktorna. Fick gå ner så långt som till 240 för att få bort alla stenskott.
Började med 240 sen stegade jag vidare 400, 500, 1000, 1500, 2000 och avslutade med 3000.

Efter detta gick jag på med 3M grov rubbing och efter det 3M fin rubbing. Sen tog jag Arcticlean polish & sealent och avslutade med Arcticseal PTFE lackförsegling för skydd. Hoppas detta kommer skydda bra.

Bild 1 för
Bild 2 efter slipning
Bild 3 färdigt

image.jpg - 157kB image.jpg - 133kB image.jpg - 154kB

[Ändrad 2014-7-16 av granath]

FredrikAssarsson - 2014-7-17 kl 06:24

Oj skillnad på lyktorna! Dom blev ju som nya.

Nyårs löfte

granath - 2015-1-2 kl 18:54

Har antagit ett nyårslöfte att få ut bilen och köra lite med den i år. Förhoppningsvis även en sväng på bana. Ska inte gå så långt att jag ska lova mig själv att jag är klar till Skokloster. Men ska försöka.

Kvar att göra:
Bygg klart downpipsen
Gänga om gängorna på vänster framdämpare pga gängpaj
Byta bussningar i bakvagnsstagen. Hade tänkt skippa detta men en är dålig så byter alla.
Montera ihop inredning bak som demonterats pga dämparebytet samt fixa snygg lösning så jag kan ställa om dämparna smidigt.
Montera front innerskärmar och hasplåt.
Hjulinställning
Nya däck på Sienna fälgarna
Polera klart bilen
Besikta bilen

Lite att stå i men det ska förhoppningsvis lösa sig om det inte kommer för mycket i vägen.

granath - 2015-1-12 kl 06:02

Beställt rostfria downpipes anpassade för CF2 grenrör från Wizard Exhausts. Har hållit på och klurat och försökt trixa med downpipsen men får inte ihop det något bra. Tanken var att ta downpipes från en 2.5:a och kapa dom samt kapa mina orginal downpipes och muffa ihop dom då jag ej har svets. Började med detta men det blir inget bra samt att orginal downpipes är en begränsning så togs beslutet att antingen göra helt nya själv eller beställa. Då jag varken har kunskap eller utrustning att få det bra så beslutade jag att köpa ordentliga så det blir ordentligt gjort.

FredrikAssarsson - 2015-1-12 kl 07:42

Valde du deras rostfria downpipes av olika längd? De såg rätt trevliga ut och som vanligt med Wizard snyggt byggda.

Siktar dock själv på att fortsätta klura på lika längds downpipes för min 2.5a, mest för ljudets skull. ;)
Förresten: Innebär det att du har flänsar till övers som har två monteringshål istället för tre som din bil annars har?
(Jag ser i bakgrunden på din annons om stötdämpare att det ligger en lös avgasfläns med två monteringshål för skruvarna på arbetsbänken. Jag är spekulant på en sådan om du känner att den ligger i vägen och tar plats. :wink:

[Edited on 2015-1-12 by FredrikAssarsson]

Pages:  1  2    4  5