AlfaPower

Jockes 164QV -91 - Avställd. Blir inget kört på ett bra tag

 Pages:  1  2

J.Aineland - 2008-9-4 kl 21:44

Det har ju varit lite dött med inlägg från mig i "byggen & projekt" avdelningen på ett tag.

En anledning är att min 164QV har fått lite "kärlek"
Denna byggtråden handlar därför om den.

Börjar med lite historik om hur jag köpte den och vad som jag tidigare har gjorts på den.

Qv:n köpte jag den 12 september 2003 av den andra brukande ägaren.

Jag hade letat efter en fin 164 V6 i över nio månader när denna bil dök upp en torsdag kväll på en Internetsida jag inte minns namnet på. Jag ville hitta en så felfri bil som möjligt så att jag istället kunde lägga all eller nästan iaf. energi på att jobba med mina andra Alfor. Annonsen lät för bra med tanke på miltalet i annonsen 6500mil, andra bilar jag kollat på av samma årsmodell brukade ju ligga strax över 20t mil ja vissa tom över 24t mil.

Åkte dan därpå (fredag) direkt till Silverdalen i Småland där bilen fanns och tittade på den., den stod o blänkte på uppfarten en helsvart 164QV.
Det enda som fanns att anmärka på bilens utsida var liten rostbubbla precis på kanten av höger hjulhuskant bak under tankluckan samt en liten ful buckla på vänster bakdörr samt några stenskott på frontspoiler, motorhuv och att backspeglarnas fästen hade började att ärga.

inredning01.sized.jpg - 39kB

När ägaren öppnade dörren möttes jag av en riklig läderdoft.
Skicket på inredningen var det finaste jag sett i en 164:a sen dom var nya. Det vore väl konstigt annars med tanke på att det stod 6374mil på mätaren :embaressed: Ja ägaren lade till lite ifall han skulle hinna köra lite till med den.

Denna bil gick inte att motstå, det blev affär på en gång...

Ursprungligen så letade jag efter en 164 V6 med automat!?:dunce: och med den gula läderinredningen...

Ägde vid tillfället en bärbar dator som följde mig nästan överallt så affären kunde lösas på plats genom att koppla den till ett telefonuttag. Loggade därefter in på min bank och gjorde en överföring till dåvarande ägares bankkonto.
Jag fick ställa min gula Sprint i Qv:ns numera forna garage till dagen där på då även dom knappt använda vinterhjulen hämtades i farsans Jaguar Daimler som lätt svalde 4 hjul i bagaget.

[bad img]http://alfapower.nu/albums/164QV/Bild001.sized.jpg[/bad img]

Så här såg hon ut på söndagen efter att jag polerat och vaxat samt ”pimpat” med CAR märken på framskärmarna. Egentligen var hon fin redan innan jag polerade men jag störde mig på att det fanns vita vaxrester vid lister mm.

Kamremmen var enligt uppgift bytt någon gång under -93 när bilen rullat strax över 3500mil. Så åldersmässigt var ju tiden nu överskriden.
Beställde en ny kamrem direkt på måndagen från Alfa Rosso.

[bad img]http://alfapower.nu/albums/164QV/kamremmsbyte_2003.sized.jpg[/bad img]

Kamremmen byttes nästkommande helg.

Körde sedan QV:n fram tills vårt ”kära” vägverk började förpesta vägarna med sitt äckliga salt.

Under vintern så jagade jag rätt på en omgång projektionsstrålkastare.

Bild002.sized.jpg - 40kB

Nyårsdagen 2004 monterades dom på bilen. Här är bara den ena monterad. (Hehe, bilen ser sned ut med olika lampor…)

Under vårvintern fixades den lilla rostpricken under tanklocket samt så lossades även stötfångaren bak för att lusa av resterade del av hjulhusen bak från ytrost då jag sett andra 164:or rosta duktigt där bakom.
Rostskyddade även på alla andra ”kända” ställen för att förhoppningsvis slippa få otrevlig rost där i framtiden.

April 2004 ställdes bilen på igen, körde våren och sommaren utan några problem.

Bild004.sized.jpg - 54kB

Original QV-fälgarna är ju lite speciella då dom bara fanns på QV:n men jag tycker dom är lite tråkiga framförallt så fyller dom inte ut hjulhusen ordentligt på bredden.

[Ändrad 2009-3-17 av J.Aineland]

[Ändrad 2009-4-9 av J.Aineland] -Vår-service-

[Ändrad 2009-4-11 av J.Aineland] -Vår-service & extraljus-ramps bygge-

[Ändrad 2009-4-13 av J.Aineland] - I trafik -

[Ändrad 2009-4-19 av J.Aineland] - "Osynlig extraljus montering" -

[Ändrad 2009-4-20 av J.Aineland] - "Osynlig" extraljus montering -

[Ändrad 2009-4-20 av J.Aineland]

[Ändrad 2009-5-2 av J.Aineland]
Nya däck

[Ändrad 2009-7-14 av J.Aineland]


[Ändrad 2009-11-22 av J.Aineland]
I behov av nya styrleder

[Ändrad 2009-11-30 av J.Aineland]
Avställd och nybesiktigad

[Ändrad 2009-12-6 av J.Aineland]

[Ändrad 2010-7-20 av J.Aineland]
-" Ny-pimpad" med HID

[Ändrad 2010-7-30 av J.Aineland]

[Ändrad 2010-8-1 av J.Aineland]
- I trafik - AC-kompressormek

[Ändrad 2010-9-29 av J.Aineland]
- Nybesiktigad U.A.

[Ändrad 2010-10-19 av J.Aineland]
I trafik

[Ändrad 2010-12-1 av J.Aineland]
Avställd

[Ändrad 2011-7-24 av J.Aineland]
I trafik

[Ändrad 2011-9-26 av J.Aineland]

inredning01.sized.jpg - 39kB Bild002.sized.jpg - 40kB Bild004.sized.jpg - 54kB

[Ändrad 2012-4-9 av J.Aineland]

[Ändrad 2012-5-20 av J.Aineland]

Snart med Q2 diff

[Ändrad 2012-11-7 av J.Aineland]
- I trafik. Startproblemet fixat. Q2-diff och GTA-bromsar i vinter?

[Ändrad 2012-12-1 av J.Aineland]

[Ändrad 2013-7-20 av J.Aineland]

[Ändrad 2014-3-23 av J.Aineland]

J.Aineland - 2008-9-4 kl 21:45

Fick låna farsans MoMo Star 16”



Men då MoMo Star-fälgarna hade grymt torra Pirelli P6000 däck så blev det lite väl spännande framåt höstkanten när vägarna blev allt fuktigare. Då plockades originalhjulen fram igen eftersom däcken på dom var så gott som nya.

En av bilarna jag varit intresserad av innan jag hittade QV:n hade 17” MAS fälgar. Sådana ville jag ha.
Blev lite fundersam på var den bilen hamnade.
Efter som jag hade sparat bilderna jag hade fått av ägaren så kollade jag reg.numret mot Vägverket. Bilen var skrotad!
Ringde skroten direkt o kollade, jo fälgarna fanns kvar men centrumkåporna saknades samt så var dom duktigt skrapade på sidorna. Priset då? Jo 1200:- för alla.
Efter att ha fått bilder på skadorna bestämde jag mig för dom.



2 dagar senare så kom en pall med fälgarna till jobbet!



En av fälgarna var helt oskadad.



Labbade lite med olika alternativ på kåpor :lips:



Fick låna "eländets" svarv o svarva till den värsta fälgen...

J.Aineland - 2008-9-4 kl 21:45

I början av oktober började den mittre ljuddämparen att läcka i den av förra ägaren ”hemma-pulade” skarven mot slutdämparen.



Även den bakre delen var riktigt rutten.



Jag beställde hem ljuddämpare och rör från Raka Rör AB.


J.Aineland - 2008-9-4 kl 21:46

Innan jag han att bygga ihop avgassystemet så gav sig den främre topplockspackningen :wall:
Tur i oturen så hände det bara några kilometer från farsan o morsans hus där jag har verkstaden.



Blev en spännande resa hem :lips:



Så här roligt var det att lossa 5:ans cylinders tändstift

Då annat elände kom emellan sänktes kylvatten nivån till strax under topparna och olja fylldes på i cylinder nr 5 för att slippa rost och bilen ställdes undan.
”Eländet” fixade även så att dom av farsan min lånade MoMo Star fälgarna blev förstörda.



Ny packningssats inköpt.

J.Aineland - 2008-9-4 kl 21:46

Våren 2005 plockades främre toppen av.



Så är ”fin” var packningen (Skadan är mellan 5:an & 6:ans cylinder)



En bild underifrån på packningen där skadan tydligt syns.

Hittade ingen direkt orsak till haveriet, med flera jag pratade med gissade att det kunde bero på att bilen inte varit mera använd och eller att toppen inte varit ordentligt efterdragen.



Toppen kollades och den var okej.



Toppen strax innan den monterades.



Motorn klar! Efter denna bild togs drogs tändkablarna om för att det skulle bli snyggare.

[Ändrad 2008-9-5 av J.Aineland]

J.Aineland - 2008-9-4 kl 21:46

Avgassystem





Så här byggdes det nya avgassystemet.
Allt byggdes i rostfritt material. Upphängningskrokarna är Knausar (båttillbehör) från Biltema



Det vänstra är ett std. 3.0 eftermarknads system. Det rostiga i mitten är resterna av mitt det som satt på min QV. Den rostiga delen är något hemma-snickrat som troligen den förre ägaren gjort…

När mitt egenbyggda avgassystem i rostfritt var klart och monterat fick jag nya problem. :dunce:
Eftersom topplockspackningen tidigare hade pajjat så hade även katalysatorn fyllts med kylvatten.

Ni kan ju gissa hur mycket vit rök det kom vid första uppstarten.



Detta var bara början av röken…

Efter att ha varmkört motorn bra länge med avgassystemet borthängt efter katalysatorn så torkades kylvattnet slutligen upp och resterande avgassystem kunde återmonteras.
Det mullrade så pass att rutorna i glasverandan på huset skallrade trots att bilen stod mer än 50meter ifrån… :cool:

J.Aineland - 2008-9-4 kl 21:46



Här är en av MAS-fälgarna uppsatt i ett motorstativ, slipning påbörjad.




Fälgarna färdiga. Saknar dock centrumkåpor.



”Jema” här på forumet har en kompis som svarvade centrum-hylsor i aluminium med utvändig gänga passandes för MoMo Star Centrummutter. :clap:



Centrumkåpor fixades med hjälp av ytterliggare en Ap-medlem, ”Northhammer”. :clap:
Kåporna tillverkades i plexi som jag sedan sprayade silver. Tyvärr blev det inte exakt samma nyans som på fälgarna trots att det var samma färg, orkade inte göra om det. Kommer nog att lackera om fälgarna helt och hållet en annan gång med färg av bättre kvallité.

Bytte även backspeglarna till den senare typen som sitter på Q4 och Super.



Bytte också till ”hel-röda” bakljus då jag aldrig har gillat dom vita ränderna på original lamporna.

Körde sedan bilen till slutet av september då den ställdes av. Då nybesiktigad u.a. och nu med 9840mil på mätaren.

[Ändrad 2009-3-17 av J.Aineland]

J.Aineland - 2008-9-4 kl 21:47

2007 ställdes bilen aldrig på, det berodde på att jag börjat demontera sidolister och kjolar för omlackering. Tyvärr så stannade arbetet av ...
Bilen togs dock regelbundet fram och varmkördes.

En semesterdag 2007 offrades åt att klä av resterande plast.



En 164 utan sidokjolar är ingen vacker syn. Hög på mitten som en SUV. (urk)



På Mantorp träffen 2007 med Club Alfa Romeo så köptes en beg. MoMo Träratt i mycket fint skick som monterades samma helg.

Under vintern/våren 2008 skrapades och slipades den usla lacken på stötfångarna och sidokjolarna bort.



Här är det nästan klart för lack.



Plasten riggades upp på en släpkärra.



Lackerade sedan allt utomhus en varm vindstilla dag. Tyvärr så fick jag en hel del skräp i lacken. La på hela 7 lager svart lack så att det skulle finnas ”lite” att slipa o polera på.



Stötfångaren våtslipad med 2000papper och sedan rubbad och polerad.
Bytte även nedre spoilern till en från en Q4 som tidigare var olackerad, mest för att slippa slipa bort färgen på min gamla och för att jag ville ha dom extra luftintagen som ju inte fanns på QV:ns originalspoiler. Har här även monterat splitternya dimljus som jag hade liggande på lager.



Framstötfångaren monterad igen.

[Ändrad 2008-9-4 av J.Aineland]

J.Aineland - 2008-9-4 kl 21:48

Nu är vi tillbaka i nutid.



All plast utom 3st dörrpaneler är klara och monterade på bilen. Hade extra dörrplast så 3 av dom som nu sitter på bilen har den gamla skit-lackeringen som delvis börjar trilla av...



Våtslipar på dom 3 resterande sidopanelerna lite när jag känner för det. Badkaret blir lite svart ;)

QV:n besiktigades i början av augusti. Bilen hade då gått 7mil sen förra besiktningen 2006 :dunce:

Tyvärr var det förtidigt då ordinarie besiktningsperiod är september-januari. Detta löstes på så sätt att det ”råkade” bli fel på båda bromsljusen :lips: Fick därför ombesiktning som borde göras tidigast 1 den september.

På så viss slapp jag boka en ny tid och sparade också en hundring. :P

I måndags den 1:a september ”släcktes” fejk2:an och bilen blev godkänd fullt ut.

Idag påbörjade jag polering, orkade dock inte fullfölja jobbet i kväll. :embaressed: Har iaf. ena sidan polerad och vaxad.

[Ändrad 2008-9-5 av J.Aineland]

Low, Fat, GTV6 - 2008-9-5 kl 06:46

Mycket fin QV :yes:

Low, Fat, GTV6 - 2008-9-5 kl 12:20

En fråga ang avgassystemet: Är det 2,5" med 2st dämpare(en liten och en större)? Hur är ljudvolymen?
jag ska bygga nytt till min qv nån gång och hade tänkt ha 2,5" med en stor "fullflödes" dämpare bak men det kanske blir för högt? Ev blir det en racekatt oxå.
Just nu är främre dämparen borta och bak sitter det en mindre ljuddämpare(inte fullflödes) och jag tycker bilen låter för lite, hörs inte alls när man åker normalt.

jol - 2008-9-5 kl 13:24

Vilke första inlägg det blev :thumbsup:

J.Aineland - 2008-9-6 kl 14:16

Tackar!

Ska försöka fixa en film med lite avgasljud;)


Här är listan på avgasdelar jag använde mig av. 1m röret användes aldrig.
Jag tycker det är helt perfekt ljudnivå. Hörs inifrån kupén hela tiden men det är inte jobbigt på något sätt. 6:an låter ju så jäkla gött!

Chefen min stod häromdagen o såg lurig ut när jag körde fram min bil vid personalingången. Då kom kommentaren;
-Vad fint dom där 6:orna går.
:cool:

[Ändrad 2008-9-6 av J.Aineland]

Bilen avställd sedan sista Oktober -08.

J.Aineland - 2009-3-17 kl 19:22

Hmm, har visst glömt av att uppdatera...

Innan jag ställde av bilen plockade jag fram en omgång nya original diskanter som jag köpte av Grifo på ett Mantorp- banmöte.
Jag har alltid tyckt att det saknades diskanter i QV:n, lustigt att QV:n aldrig fick några diskanter medan den vanliga V6:an fanns att få med diskanter på detta ställe...



Eftersom jag inte ville kapa i originallädret så monterade jag diskanterna i en omgång extra dörrsidesbitar som jag också köpte på ett Mantorp- banmöte men av Marco.



Dörsidesbiten utbytt mot den delen som har fått en diskant monterad.

Original högtalarna i QV:n duger gott åt mig, förre ägaren hade aldrig monterat någon stereo så högtalarna var ju "nya" när jag monterade i stereon hösten 2003 :P

Nu är det snart dags att byta kamrem, olja o filer mm och ställa på bilen. Om en månad eller så... :steering:

[Ändrad 2009-3-17 av J.Aineland]

freda155 - 2009-3-18 kl 07:46

164-suget kommer ibland, för att sedan avta. Nu är det här igen!

J.Aineland - 2009-4-9 kl 18:27

Den här helgen blir det påställning, men först ska jag kolla/justera ventilspel.



Förra helgen byttes kamrem olja och filter.

granath - 2009-4-10 kl 07:15

Trevligt att pärlan kommer ut. Vi får försöka ta tagi i att fixa en liten påställningsträff i Jönköpings-trakten...

J.Aineland - 2009-4-10 kl 17:24

Quote:
Ursprungligen inlagt av granath
Trevligt att pärlan kommer ut. Vi får försöka ta tagi i att fixa en liten påställningsträff i Jönköpings-trakten...


Ja det kanske är dags för en Jönköpingsträff igen.



En bild sen sist i September 2005

J.Aineland - 2009-4-10 kl 17:29

Det blir inget av med att kolla/justera ventilspel den här helgen, jag har dessutom inget sortiment med shimsbrickor så då kan jag ju bara justera avgasventilerna…

Kopplingen kändes konstig hela förra sommaren så nu har jag provat att bytta broms/kopplingsvätska. Tyvärr var det inte hela problemet.

Bild044s.jpg - 106kB

Passade samtidigt på att tvätta rent broms/kopplingsvätske-behållaren. Så här geggigt var det i botten på behållaren.

Bild045s.jpg - 69kB

Rent o fint.

Bild046.sized.jpg - 53kB

På QV:n sitter det en sorts dämpare mellan huvud och slav-cylinder till kopplingen. Plockade bort den och sen blev det bättre känsla i pedalen igen. Den var den ena slangen som var boven.
Som tur så är den ena slangen samma som på bilar utan dämparen så jag kunde helt enkelt koppla för bi den. Blir till att låta tillverka nya slangar av samma typ som man har till stålomspunna bromsslangar. Blir nog en omgång nya bromsslangar då också:deal:

Inlägg ändrat då bilder inte visades efter "uppdatering" av galleriet.

[Ändrad 2013-2-9 av J.Aineland]

Micke G - 2009-4-10 kl 17:41

Alltid kul att läsa dina trådar Jocke. Finns ingen motsvarighet ens på tidningshyllan i dyra specialtidningsshoppen. :thumbsup:

Low, Fat, GTV6 - 2009-4-10 kl 17:41

jag hade oxå konstig koppling på min qv, jag tog bort hela den klumpen och sen var det kanon koppling.

Grifo - 2009-4-10 kl 19:23

Riktigt fin kärra, rätt färg också !
:beerchug:

J.Aineland - 2009-4-11 kl 20:34

Kul att tråden och bilen uppskattas…

Då jag veckopendlar mellan Jönköping och Västervik för att kunna jobba med mina bilar under helger så blir det några mil… Men då jag trivs bäst att köra när det är lite trafik så är det sena kvällar som gäller då det mörkt ute.
-Då behövs det extraljus.

Har därför byggt mig en ramp i samma stil som den jag har på 33:an fast med 3st extraljus istället för 5st som på 33:an.

Självklart så ska denna ramp precis som 33:ans vara demonterbar och endast vara monterad när det behövs.

Jag påbörjade projektet samtidigt som stötfångaren var demonterad för omlackering förra sommaren.



Här ses ett av fästena i ett tidigt stadie.



Här är det lackerat och detta fästet är det som även matar extraljusen med ström genom själva fästet och kablarna skall sen vara dolda inuti rören..



Samma fäste monterat, sitter ett likadant på andra sidan också fast utan el-anslutning.



Här har jag svetsat ihop själva rampen och provmonterat extraljusen, har lite finputs kvar samt att kapa av det översta röret innan det är dags för lackering och inkoppling av det elektriska.



Rampen provmonterad på bilen.



Blir nog till att tillverka några plattjärn i rostfrittstål också som får sticka ut lite framför gallren i huven som jag fäster 2st vantskruvar i som stag.

Det blir f.ö. det enda man kommer att se när extraljusen är demonterade.

Blir även till att förbinda lamporna med varandra med gängstång för bättre stabilitet, fladdrigt ljus är inte roligt att köra med. Kommer försöka att lackera dom "tattarkromade" (silver-färgade) sargarna svarta då jag inte tycker det passar på 164:an...

J.Aineland - 2009-4-12 kl 22:41

Extraljus- monteringen fortsätter…



Rampen lackerad.



Extraljusen monterade och kabeldragningen i själva rampen är klar.



”Dold” kabeldragning.



Ytterligare en detalj bild av monteringen.

Tillverkning av staganordning återstår.



Rampen monterad på bilen och det elektriska är klart.

Jag har inte målat sargarna svarta än… återstår att se om jag gör detta eller behåller dom med tattarkrom...:P

ANY - 2009-4-13 kl 08:37

Quote:
Ursprugligen inlagt av Low, Fat, GTV6
jag hade oxå konstig koppling på min qv, jag tog bort hela den klumpen och sen var det kanon koppling.


Intressant dedär, det verkar vara symtomatiskt för QV. Jag fick nämligen hem en uppsättning slangar och "klump" till min QV-koppling i förra veckan. Skall monteras i veckan som kommer.

g84 - 2009-4-13 kl 09:41

Snygg Qv, bättre pendlarbil är svår att hitta. Du har väl kollat att kylaren är ok, tappar mycket luft med de extraljusen. När jag köpte min Q4 från norrland så var den självklart utrustad med extraljus. Efter ett tag så tyckte jag att den gick lite varmt, fläktarna började gå så snart man kom under 70. Kollade kylaren och tyckte den såg ok ut men var lite kexig i nederkant. Bort med extraljusen och problemet var löst. Kylaren är bytt numera.

J.Aineland - 2009-4-13 kl 11:15

G84:
Jo, kylet är i prima skick…



Det sitter även en justerbar och mera känslig sensor till kylfläkten. Den på bilden ovan är en likadan som jag har köpt till min Sprint.

ANY:
Var fick du fatt på nya slangar? Enligt Alfaverkstaden jag kollat med så har en av slangarna utgått.



En bild ute i solen med extraljus.
Har fått en ide ang. stagning av ljusen. Om det fungerar så kommer det inte att synas alls när ljusen är demonterade :banana:



och en utan…

ANY - 2009-4-13 kl 16:58

Quote:

ANY:
Var fick du fatt på nya slangar? Enligt Alfaverkstaden jag kollat med så har en av slangarna utgått.


Jo, jag beställde de (begagnade) från Marco Harjunpää. Om jag minns rätt så finns lösningen med "klumpen" (dämparen?) på QV samt på 164 efter 93. Jag fick ett ryck idag och monterade dem och det brev en väldigt stor skillnad - hur bra som helst! :thumbsup:

J.Aineland - 2009-4-13 kl 17:11

Prototyp till stag.



Med huv stängd syns inget...



… men öppnar man huven så finns det nu ett fäste att vika fram...



… pluggar man sen dit vantskruven…



... och stänger huven så blir det så här :banana:

Orkar inte pilla mer med det här nu så det får bli va tills nästa helg. Blir nog att tillverka dom i lite kraftigare material också.

Sen när detta är klart är det dags att börja med suden igen :smash:

[Ändrad 2009-4-13 av J.Aineland]

jol - 2009-4-13 kl 17:53

Hehe listigt :)

Nu med bild

J.Aineland - 2009-4-19 kl 22:27

:yes: Nu är äntligen extraljusstagningen klar.
Allt blev mycket bättre än jag trodde från början.
Har ingen bild just nu, glömde visst kameran i verkstaden:oO.
Har sedan in-justering av ljusen kvar samt att slipa och polera dom 3 resterande plastpanelerna till dörrarna som jag lackerade om förra sommaren innan bilen är klar för Skokloster 2009.


Nu bild på stagningen av extraljusen.

Sen blir det till att jobba järnet med suden så att jag slipper vara hemma o skämmas Skokloster 2010 med en halv-färdig Sud.:embaressed:

[Ändrad 2009-4-20 av J.Aineland]

Georg - 2009-4-20 kl 08:17

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland
:yes: Nu är äntligen extraljusstagningen klar.
Allt blev mycket bättre än jag trodde från början.
Har ingen bild just nu, glömde visst kameran i verkstaden:oO.
:embaressed:

[Ändrad 2009-4-19 av J.Aineland]


Jojo - "Osynlig montering av extraljus" åsså glömma kameran hemma. Det passar ihop det...

J.Aineland - 2009-4-20 kl 12:22

Quote:
Ursprugligen inlagt av Georg
Jojo - "Osynlig montering av extraljus" åsså glömma kameran hemma. Det passar ihop det...


:lolsign: Haha, blev lite fel :dunce: Skulle bara stå "o-synlig" och med det menar jag ju att det i princip inget syns när dom är demonterade då jag gjort ett snabbfäste.
Men så här blev dom ju osynliga :P



Tittar man noga så ser man fästerna till själva rampen precis i ytterkanterna under nummerskylten. Ska försöka få tag på 2st svarta små rattar på M8 skruv i ändan istället för dom nu blanka skruvar som syns på bilden ovan.

[Ändrad 2009-4-20 av J.Aineland]

Georg - 2009-4-20 kl 14:06

Nu blev det bråttom att fota haha

J.Aineland - 2009-5-2 kl 15:11

Var på Skoklosterträffen igår, blev nästan 70mil. (Rättat till 696km från tidigare felskrivning 69,6) :embaressed:

QV:n går alldeles underbart…
Synd att det inte är lagligt i det här landet att inte kunna få utnyttja bilen fullt ut eller ens hälften av det...
Den går ju hur stadigt o fint som helst...

,3

…tror inte jag behövde skämmas över bilen trots att jag inte hann/orkade göra en rekond på lacken... :dunce:

Känns tyvärr hopplöst att försöka hålla bra puts på en "bruksbil".
Jag blir ledsen varje gång jag tvättar QV:n då jag hittar nya fula stenskott :(

[Ändrad 2009-5-2 av J.Aineland]

Ken - 2009-5-2 kl 18:52

69,6 km ....70 mil....Hmmmm. Vill inte vara en besserwisser, men kolla för fanken din vägmätare Jocke!

J.Aineland - 2009-5-2 kl 20:25

Quote:
Ursprungligen inlagt av Ken
69,6 km ....70 mil....Hmmmm. Vill inte vara en besserwisser, men kolla för fanken din vägmätare Jocke!


:dunce: Inget fel på mätaren bara fel på min skalle när jag skrev inlägget :P

696km tur och retur enligt GPS/fartkamera-varnaren.

696.jpg - 25kB

jol - 2009-5-3 kl 16:56

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland
Synd att det inte är lagligt i det här landet att inte kunna få utnyttja bilen fullt ut eller ens hälften av det...
Den går ju hur stadigt o fint som helst...

Jo tack jag vet ;)

Pellson - 2009-5-3 kl 19:03

Mm.. Jag hade ju en betydligt fulare gammal syrra till din, Jocke. Snabbaste standardbilen jag ägt. en chockade mig med att låta 225 km/h kännas som 160, ungefär. Jag upptäckte det när jag blåste om en Audi och funderade på om det var en Epa-traktor..

J.Aineland - 2009-6-13 kl 19:11

Jo, Pelle minns att du körde friskt med din QV, mötte dig några gånger på vägen mellan Nässjö och Jönköping, det var inte alltid du hann se mig :P
(Kan ifs bero på att jag laddade friskt jag också :lips:)
Jol, jag hoppas jag slipper uppleva det du råkade utför:pray:



Qv:n ny-tvättad och skinnad...



Så Northhammer, jag uppdaterade även denna tråd, hoppas du är nöjd nu. :P

[Ändrad 2009-6-13 av J.Aineland]

jol - 2009-6-13 kl 23:32

kn*llputs!

Henrik Magnusson - 2009-6-14 kl 01:13

varför ser min inte ut så... :P

J.Aineland - 2009-7-11 kl 18:18

Nya däck inköpta och påkrängda på dom gamla MAS fälgarna. Blev Yokohama S-Drive i storlek 225/45-17 denna gång...



Fälgarna som har en helt obehandlad polerad kant behöver sig lite puts igen:smash:



En liten fläck har fått sig lite puts på denna fälg...

Det går ganska så snabbt att få tillbaka glansen, dock hinner jag inte få den "knull-puts" jag egentligen vill ha då jag har planer på att åka in till Västervik i kväll.



3 fälgar kvar att putsa på.
Sen blir det en behövlig tvätt av bilen också innan 17" hjulen åker på igen. En veckas regn och dammande traktorer gör sitt. En o-putsad fälg står i bakgrunden vid Springen redo för en omgång...

J.Aineland - 2009-7-12 kl 15:50

En bild på en av dom nu färdig putsade fälgarna och numera monterade hjulen.



Kunde ha lagt ner ännu mera tid men det orkar jag inte göra nu. Detta är ju trots allt en bruksbil.
Solen speglar sig fint ändå :cool:

Henrik Magnusson - 2009-7-12 kl 16:55

Mycket prydligt! :)

J.Aineland - 2009-7-12 kl 19:27

Bjussar på 2 bilder till
;)





Schysst motivlack, va? :rolleyes:

Jotte - 2009-7-12 kl 19:30

Har haft 3 st QV , å nu sitter man här med en tår i ögat ..
En skönhet till bil du har - grattis !!:ritaliead:

fillefilander - 2009-7-12 kl 19:51

Riktigt snygg bil du har, grattis!!

midju - 2009-7-12 kl 19:55

Mycket snygg!

granath - 2009-7-12 kl 21:29

:rockon:

Har du hunnit testa Yokohama S-drive däcken något än? I så fall hur funkar dom.

Gör jag inte något åt min högerfot snart så måste nya gatdäck inhandlas till GTA:n och funderar över vad jag ska ha. Kör på Toyo TR1 och dom funkar bra men har lite högre bullernivå än vissa andra däck.

J.Aineland - 2009-7-14 kl 16:41

Quote:
Ursprungligen inlagt av granath
:rockon:

Har du hunnit testa Yokohama S-drive däcken något än? I så fall hur funkar dom.

Gör jag inte något åt min högerfot snart så måste nya gatdäck inhandlas till GTA:n och funderar över vad jag ska ha. Kör på Toyo TR1 och dom funkar bra men har lite högre bullernivå än vissa andra däck.


Har idag kört bilen för första gången med dom nya däcken.

Det är bra klister i dom när det är torrt ;)

Ljudnivån från dom är det lägsta jag någonsin har haft.

Så än är det bara + för S-Drive däcken. :D

EDIT:



Bäst att skydda QV:n från damm och smuts nu när den står inne i verkstaden när jag svetsar och slipar på Sprinten ;)

[Ändrad 2009-7-14 av J.Aineland]

gonggong - 2009-8-27 kl 19:14

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland
Var på Skoklosterträffen igår, blev nästan 70mil. (Rättat till 696km från tidigare felskrivning 69,6) :embaressed:

QV:n går alldeles underbart…
Synd att det inte är lagligt i det här landet att inte kunna få utnyttja bilen fullt ut eller ens hälften av det...
Den går ju hur stadigt o fint som helst...

sitter här och läser din sköna tråd och... vad får jag se?! du stod ju bredvid mig på skokloster. min gamla röda 164:a. har en ny nu. en exakt likadan fast i perfekt skick. skulle ju givetvis sagt hej, sorry. hade ungar med mig.

jag fortsätter och läser din tråd. gillar perfektionister och folk som löser saker :-)
mvh filip

gonggong - 2009-8-27 kl 19:21

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland
Nya däck inköpta och påkrängda på dom gamla MAS fälgarna. Blev Yokohama S-Drive i storlek 225/45-17 denna gång...

du vill inte sälja gv-fälgarna till mig? har ett komplett kjolkitt och tänkte göra en qv-replika av min 13k milade med exakt all utrustning som fanns att få inkl elbaksäte i skinn mm. synd att jaga en qv när jag har så fint material, tänker jag.
mvh filip wennergren
070-7707711

J.Aineland - 2009-8-28 kl 17:05

Quote:
Ursprungligen inlagt av gonggong
sitter här och läser din sköna tråd och... vad får jag se?! du stod ju bredvid mig på skokloster. min gamla röda 164:a. har en ny nu. en exakt likadan fast i perfekt skick. skulle ju givetvis sagt hej, sorry. hade ungar med mig...


:idea: Ok, den röda var din. Såg aldrig till någon ägare vid den bilen vad jag minns. Jag snackade en hel del med dom andra 164 ägarna runtomkring...

Quote:
Ursprungligen inlagt av gonggong
jag fortsätter och läser din tråd. gillar perfektionister och folk som löser saker :-)
du vill inte sälja gv-fälgarna till mig? har ett komplett kjolkitt och tänkte göra en qv-replika av min 13k milade med exakt all utrustning som fanns att få inkl elbaksäte i skinn mm. synd att jaga en qv när jag har så fint material, tänker jag.
mvh filip wennergren
070-7707711


Tackar.
Nä QV fälgarna hör ju liksom till en QV även om jag kör med andra just nu så tänker jag inte göra mig av med dom.

QV-replika säger du? Inte helt enkelt att göra om man inte har en komplett QV att ta alla specifika QV-delar ifrån. Det är ju inte bara kjolar som skiljer från en vanlig 3.0:a, listan blir lång...
Elbaksätet fanns aldrig i QV:n så det får du ju isåfall ta bort ;)däremot fanns det Recarostolar fram med minne som extra option. Finns/fanns dock bara en Svensksåld QV med sådana stolar...
Lycka till med din bil...

ang qv konvert...

gonggong - 2009-10-14 kl 10:43

...skiter idet. köpte en äkta istället :yes:
se bild. löjligt fin. så nu finns det nog inget mer jag vill ha... eller :rolleyes:
mvh filip

Håkan i Fagersjö - 2009-10-14 kl 14:01

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland

däremot fanns det Recarostolar fram med minne som extra option. Finns/fanns dock bara en Svensksåld QV med sådana stolar... ...


Menar Du att det bara var Putte Wickman som beställde med den maximala utrustningsnivån....

Håkan i Fagersjö:steering:

[Ändrad 14-10-2009 av Håkan i Fagersjö]

[Ändrad 14-10-2009 av Håkan i Fagersjö]

[Ändrad 14-10-2009 av Håkan i Fagersjö]

recaro.JPG - 183kB

J.Aineland - 2009-10-14 kl 19:20

Quote:
Ursprungligen inlagt av gonggong
...skiter idet. köpte en äkta istället :yes:
se bild. löjligt fin. så nu finns det nog inget mer jag vill ha... eller :rolleyes:
mvh filip

Grattis. En 24V?
Gissar på Marcos gamla med tanke på dom små hjulen, måste vara vinterhjulen det där:P

Quote:
Ursprungligen inlagt av Håkan i Fagersjö
Menar Du att det bara var Putte Wickman som beställde med den maximala utrustningsnivån....

Håkan i Fagersjö:steering:


Yes!
Av samtliga Svensksålda QV så var Putte Wickmans ex. / ditt ex. den enda som var utrustad med Recaro stolar enligt mina efterforskningar.

gonggong - 2009-10-15 kl 12:21

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland
Quote:
Ursprungligen inlagt av gonggong
...skiter idet. köpte en äkta istället :yes:
se bild. löjligt fin. så nu finns det nog inget mer jag vill ha... eller :rolleyes:
mvh filip

Grattis. En 24V?
Gissar på Marcos gamla med tanke på dom små hjulen, måste vara vinterhjulen det där:P

japp, det är den fast jag köpte den av pähr i gävle. nu står den i pyjamas och väntar in våren :-) pähr langade på mille miglisarna som sitter på nu. dösnygga tycker jag.
mvh filip

J.Aineland - 2009-11-22 kl 20:51

Besiktigade QV:n för någon vecka sedan, fick ett nedslag på en glapp styrled. :(



Köpte hem 2st, lika bra att byta båda när jag ändå håller på.

Styrlederna måste först få på sig lite av epoxigrunden i bakgrunden.



Grundmålat plus lite svart färg. Blir till att byta dom nästa helg.
Har knappt har varit i verkstaden den här helgen. :dunce:

Hjälpte till att bytta tak på vedbon igår där av den lilla tiden i verkstaden...

J.Aineland - 2009-12-28 kl 14:23

:(



Har QV:n kissat?.



Det är visst dags att renovera lite...
Slavcylindern till kopplingen är troligen aldrig rörd tidigare.
Lika bra att titta över all broms och kopplingshydraulik i vinter.

J.Aineland - 2010-3-4 kl 18:35

Kopplingsslaven är bytt sen ett tag tillbaka så nu är QV:n OK igen.



Ny slavvylinder bredvid den gamla i sin hållare.
Hade en ny liggande på lagret till Alfasud som visade sig ha identiska mått invändigt som utvändigt med QV:ns. :thumbsup:



På plats i bil.



Återmontering av luftfilterburk påbörjad.

[Ändrad 2010-3-4 av J.Aineland]

J.Aineland - 2010-7-20 kl 12:56

J*ligt
Skitig men ny-pimpad ;-)


J.Aineland - 2010-7-20 kl 13:52

HID konvertering






35W i halvljuset.



…och 55W i helljuset.



Sen dammade jag av den extra svarta sargen som jag lackerade svart för minst 5 år sedan.
Lackerade självklart den i den andra strålkastaren också.
Blir lite ”156 GTA” stuk över det hela.

J.Aineland - 2010-7-20 kl 14:58



Ballast-modulerna placerade jag ute i skärmarna, dock gick det inte göra likadant på andrasidan pga. Utrymmesskäl. Kolkanistern sitter lite i vägen där så det blev trångt.



En strålkastare klar att montera.



Med pissgult halogen-ljus och kromad sarg.



…och slutligen en färdig med HID och svart sarg.
Ska även fixa andra parkeringslampor (LED) med lite mera vittljus.
Som tv-reparatör har jag skrotat ett antal kraschade LED-tv där det finns många små vita ljusstarka lysdioder. Smålänning som jag är så bygger jag därför egna parkeringslampor.:embaressed:

Tanken var att även uppgradera extraljusen men kåporna på Hella 3003 lamporna är så tajta att det tyvärr är omöjligt utan att bygga på dom på baksidan.
Får se om jag orkar med det en annan gång.

Nu ska jag ut i verkstaden o plasta glasfiber.

Har semester :rockon:

Jag håller även på att modifiera en nedre stötfångarläpp för att passa Sprintens stötfångare.:smash:

gonggong - 2010-7-20 kl 22:35

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland
J*ligt
Skitig men ny-pimpad ;-)



så snyggt! vill också ha på min...
mvh filip

matsud - 2010-7-21 kl 18:11

Håller med Filip:deal: Har också tänkt mig att måla sargen på lamporna jag har liggandes.Bara man får tag på en fräsch insats ngn gång:wall:
Du har ingen liggandes Jocke?Tror det var höger sida.

gonggong - 2010-7-21 kl 19:05

btw. är det svårt att plocka isär lyktorna på en fejsliftad? tänkte nog lacka mina sargar i samma gråa nyans som fångaren och kjolpaketet. men först lär jag få isär dom ;-)
vore mkt tacksam för en enklare beskrivning :-)

mvh filip

J.Aineland - 2010-7-21 kl 19:33

Philip det är skitenkelt!
Glasen sitter med 6st metallklips. Se bild.

Mats, tyvärr har jag bara en något skadad sarg samt ett trasigt täcklock extra.
Farsan min har dock 2st strålkastare liggande men dom ska han ha till sin 164 Lusso -91.



Bifogar bild på en demonterad strålkastare med klipsen synliga.
Som synes är strålkastaren lite skadad.
Hoppas metall-listen går att rikta.

Jag måste försöka få tag på nya glas till mina strålkastare, farsan har ett nytt till denna och när jag jämför det med mina så ser dom ju skrotfärdiga ut då dom är fruktansvärt blästrade.
Tog mig en titt på mina stora originalstrålkastare o dom är banne mig i nyskick, fast det är väl inte så konstigt med tanke på att dom bara har suttit på bilen ca 7000mil.

Jag ska försöka gjuta av silicontätningarna som sitter vid blinkersen, mina är mer eller mindre ruttna, dom faller i småbitar.

[Ändrad 2010-7-21 av J.Aineland]

J.Aineland - 2010-7-26 kl 22:33

HID lamporna är nu testade i regnväder.



Halvljus.
Stor skillnad mot dom gamla halogen lamporna. En blöt vägbana äter upp halogen ljuset ordentligt...
Tyvärr har jag ingen "före" bild med halogenljuset. Får i så fall ta farsans 164 på en tur i regnet en kväll som jämförelse.



… och helljus.
Som synes är vänster helljus för lågt. Återstår att se om jag fått i lampan snett eller om det går att justera reflektorn. Jag har ett svagt minne att det var lite snett även med dom gamla halogenlamporna. Dock så körde jag ju sista tiden med extraljusen så då spelade det ju ingen större roll om det ena pekade i backen.

[Ändrad 2010-7-26 av J.Aineland]

midju - 2010-7-27 kl 13:48

Super tack för denna info!
:clap:

J.Aineland - 2010-7-30 kl 19:35

Quote:
Ursprungligen inlagt av midju
Super tack för denna info!
:clap:


Varsågod, vilken info det nu var...:P

J.Aineland - 2010-7-30 kl 20:02



QV:n är sjuk och behöver dropp…


Eller rättare sagt ACC:n har lagt av. Systemet är tomt på kylmedel. :(
Bilen stod igång på tomgång efter att jag flyttat bilen till skuggan en varm dag. Inredningen var ordentligt varm så jag ställde ner AC:n på ”LO” och satt och lekte lite med stereon.
Efter en stund tycke jag att det kom lite väl kall luft ur friskluftsuttaget så jag gick och hämtade en IR-termometer, -11°C!
Efter en halv minut så steg tempen till ca 10°C. Stängde av och tänkte inte mer på det. Gick senare förbi bilen och hörde ett konstigt pysande ljud. Fattade då inte alls vad det kom från men nu vet jag att det var kylmedlet som läckte ut ur systemet.
:wall:
På bilden ovan har jag kopplat på en vacuum pump och manometer för att vakuumsuga det tomma systemet.

Vacuumet höll sig en halvtimma så jag tryckte i en halv burk kylspray (R134a) i systemet. Samtidigt hördes samma pysande ljud jag hört en vecka tidigare. Skit också.
Startade motorn för att se om jag fått upp tillräckligt tryck för att få igång kompressorn. Kompressorns magnetkoppling klickade igång. Så långt fungerade det. Stängde av motorn och lokaliserade att pys-ljudet kom från kompressorns framkant strax bakom magnetkoppling och remskiva. Skit igen.

Hade hjälp för några veckor sedan och fick systemet uppfyllt då det var dålig kyleffekt. ACC:n har sedan fungerat bra, dock konstaterade Janne som hjälpte mig att expansionsventilen inte jobbade som den skulle. Tanken var att vi skulle bytt den veckan därpå men då jag upplevde att ACC:n fungerade bra så vi antog att ventilen hade hoppat igång.

Undrar om (TXV) ventilen gjort att systemet jobbat felaktigt så att axeltätningarna gett upp eller om det är en kombination av dom två felen. :maz:

Kompressorn är nu urplockad ur bilen och ligger isärskruvad på bänken.

Mer om det när galleriet vill ta emot bilderna på kompressorn :maz:

J.Aineland - 2010-7-30 kl 21:16

Lite tomt i fronten…



För att få loss AC-kompressorn lossar man först strålkastaren, tog mindre än 2min i mitt fall.
Sen lossade jag generatorn komplett med fästet på motorblocket, tre M8 skruv + en M8 mutter som håller ett kylrör. Detta tog ca 15min då den nedersta skruven satt dumt till för dom verktygen jag använde.

Själva kompressorn sitter med en lång M10 skruv i underkant, denna skruv gick av :dunce: så den måste bytas.
I överkant lossade jag den i justeringen där det sitter en M8 skruv.

Det är 2st kablar till magnetkopplingen, en röd (+) som sitter med ett buntband i den undre fästbygeln, när buntbandet är lossat ser man skarvhylsan på kabeln. Den andra kabeln är en jordkabel som sitter skruvad i den undre fästbygeln med en M6 skruv. Jordningen behövs eftersom kompressorn sitter upphängd i gummibussningar.

Själva kylslangarna sitter med 29mm stora anslutningar så här fick skiftnyckeln komma fram.

Pga. Den tjurande M10 skruven så tog det ca 25min innan kompressorn låg på arbetsbänken.



Kompressorn på väg att tas isär. Muttern på axeln är redan lossad.



Fick plocka fram en gammal avdragare som fick 3 nya hål.
Magnetkoppling på väg loss.



Dags för nästa avdragare efter att en låsring och 2st skimmsbrickor för justering av magnetkopplingens gap har lossats.
Remskivan är nu på väg loss.



Elektromagneten är nu synlig. För att lossa den behöver man ta loss ytterligare en låsring.



Elektromagneten bortplockad.
Dags att ta bort kilen på axeln.
Samtliga bortplockade delar var indränkta i kompressorolja.



Här har jag lyft på locket och plockat ur axeln och det övre nållagret.



Tittar man på tätningarna så ser man att dom är rejält blöta.
Dags att ta loss dom dåliga tätningarna.
Först pillades filtringen loss med hjälp av en liten skruvmejsel.
Resterande tätningar sitter med en låsring. Man får pilla lite för att få upp den första under låsningen.



Här ligger samtliga tätningar inkl låsringen som höll dom på plats.

Nya tätningar hoppas jag kunna beställa från USA då dom är flera gånger om billigare där än i Sverige.:deal:

Imorgon kommer jag hänga dit en annan beg kompressor som jag hade liggande så att bilen blir användbar igen. Utan kompressorn får generatorn ingen drivning...

[Ändrad 2010-7-30 av J.Aineland]

Alfadriver - 2010-7-31 kl 10:34

Synd att vädret blev mer åt det normala hållet, då man knappast behöver AC:n, just nu! Hoppas den beg, funkar som den ska!

Jag får ta en titt på min klimatanläggning, när jag fått liv i resten av ventilationsanläggningen, för den lever sitt eget liv! D.v.s ingenting funkar som det ska! Trycker på knappar och ingenting händer, eller så stannar fläkten!
Displayer som lyser upp ibland, men är för det mesta helt svarta.
Verkar vara ett och annat jordfel, men det får vänta lite, för man har en del andra, mera basic saker, som stötdämparbyte runt om att fixa innan besiktningen på onsdag.

Lasse

grest - 2010-7-31 kl 17:38

Då har du lite o pyssla med på din semester du med.
Själv lite bagagerums mek och bertone mek i nya garaget (jo jag har pillat lite på Mattes 75a också)
Är det en kolvkompressor? Jag tycker det ser ut som det

J.Aineland - 2010-8-1 kl 16:00

Nä just nu behövs ju ingen ac då det inte är så varmt längre... lycka till på besiktningen Lasse.

Jäpp, det är en kolvkompresor. En Sanden SD-709 alltså 7 kolvar och 9 OZ i volym.

Jo här finns lite att göra, varvar lite mellan olika jobb bla. så tillverkar jag mig en plugg för att kunna tillverka en form för att sedan gjuta en nederdel till Sprintens framstötfångare för att få den lite lägre.



Den beg. och mycket skitiga kompressorn efter att den plockats bort från en 164 V6 maskin jag har stående till mitt sedan länge insomnade Sprint 6C projekt.



Fick bli en lättare rengöring...



…innan de skruvades på plats i QV:n så att den blir användbar igen.



Så nu är allt ditskruvat igen. Testade att vacuumsuga systemet, tro det eller ej det är tätt än nu mer än 24timmar senare. Så än finns det hopp om att få fungerade ACC igen även om jag inte lyckas få tag på nya delar till den ursprungliga kompressorn.

Nästa projekt blir till att byta expansionsventilen som ju inte jobbar som den ska. Har skickat bud med föräldrarna som är ute och åker några dagar att köpa korktejp som sitter runt expansionsventilens ena sensor som isolering.
Ingen ide att riva i det innan jag har allt som behövs.

Besiktigad idag med blankt papper och beröm

J.Aineland - 2010-9-29 kl 20:01

:yes:

Roligt när bilen får beröm på besiktningen.
-Nylackerad?

Bra puts, etc...

Ingen bild dagen till ära utan en månad gammal får duga.

Bild115s.jpg - 63kB

J.Aineland - 2010-10-19 kl 19:30

Dags för lite service...



Olja + filter...

J.Aineland - 2010-11-1 kl 19:57

I brist på fungerande vinteralfa så tvingas jag tyvärr köra med QV:n i saltskiten:angryfire:
(Orkar inte försöka besiktiga min röda 33:a i år då det alltid har varit strul med avgasvärdena.)



Bytte till vinterhjul på QV:n förra helgen då jag inte vill köra med sommarhjulen pga att fälgarnas polerade kant saknar skyddslack.



Efter att bilden togs monterade jag originalkaplsar för std. plåtfälg och gav bilen fick en behövlig tvätt...



...fick tvätta idag igen, urk :kulspruta: Saltbilar

[Ändrad 2010-11-1 av J.Aineland]

Micke G - 2010-11-2 kl 07:18

" I brist på fungerande vinteralfa" jo jag tackar känner igen det där.
Själv åker jag V70 mitt jon, men snart blir det 33 SW igen, saknaden är så stor att ett nytt objekt är införskaffat. :drool:

jol - 2010-11-3 kl 07:00

Quote:
Ursprugligen inlagt av Micke G
" I brist på fungerande vinteralfa" jo jag tackar känner igen det där.

Samma här, fast toyota starlet rwd.
Det blir vinteralfa såfort sommaralfans motor är fungerande igen, man behöver inte oroa sig för att bli sysslolös iaf :dunce:

J.Aineland - 2010-12-1 kl 12:02

Qv:n avställd...



...och insnöad.
Hoppas att kunna ställa in den i verkstaden nästa helg.

J.Aineland - 2011-2-6 kl 18:59

Tog idag ut QV:n för varmkörning och en behövlig tvätt.

Bild121s.jpg - 25kB

Georg - 2011-2-8 kl 09:30

Hörru Jocke,
Du som har tillgång till de flesta delar inom alfaskrået har du inte kollat huruvida kopplingshydraulpackningar och bromshuvudcylpackningar passar mellan modellerna. OCH då avser jag förståss sud i första hand. Såna packningar för sud verkar ha utgått ur sortimenten hos dom vanliga firmorna typ Mekonomen.
Men jag ger mig på att det kan passa speciellt på kopplingssidan mellan olika alfor, viktiga huvuddelar som skål och ringpackningar. Jag har ju i princip bara sudgrejer kvar det lilla jag har. Kan tänka mig att vissa 116 och sud borde vara bra lika på båda ställena.

480racing - 2011-2-18 kl 12:19

Nu har jag läst igenom din tråd - riktigt fin Alfa och riktigt bra jobbat! Det är verkligen rätt person som äger den!!

Hoppas jag får se den på någon JKPG träff snart!

grest - 2011-2-18 kl 14:35

Quote:
Ursprugligen inlagt av 480racing
Nu har jag läst igenom din tråd - riktigt fin Alfa och riktigt bra jobbat! Det är verkligen rätt person som äger den!!

Hoppas jag får se den på någon JKPG träff snart!


Känner jag Jocke rätt så kommer han med sin QV och han lär nog komma med sin gula sprint.
Jag lär nog dyka upp med min lågmilade 75a TS (49 000 mil) :steering:

J.Aineland - 2011-6-27 kl 14:20

QV:n framtagen och tvättad, torkning med sämskskinn samt byte till 17"-hjulen kvarstår.



Tror att jag kommer ställa på den i Juli. Måste dock få hjälp att fylla AC:n efter att jag bytt kompressor och samtliga tätningar. Försökte fylla själv men fick ge mig då jag inte fick tag på rätt kran/anslutning till kylmedlet jag lyckades få tag på.

grest - 2011-6-27 kl 16:05

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland
QV:n framtagen och tvättad, torkning med sämskskinn samt byte till 17"-hjulen kvarstår.



Tror att jag kommer ställa på den i Juli. Måste dock få hjälp att fylla AC:n efter att jag bytt kompressor och samtliga tätningar. Försökte fylla själv men fick ge mig då jag inte fick tag på rätt kran/anslutning till kylmedlet jag lyckades få tag på.


Kolla med din jobbgranne Hultsteins kyl, jag vet att de har pysslat med ac. Tror att de gör det fortfarande

J.Aineland - 2011-6-27 kl 17:58

Quote:
Ursprungligen inlagt av grest
Kolla med din jobbgranne Hultsteins kyl, jag vet att de har pysslat med ac. Tror att de gör det fortfarande




Eftersom jag gärna vill göra så mycket som möjligt själv så gjorde jag ett nytt försök och lyckades fylla på kylmedlet jag hade, visste att mängden jag hade inte var tillräckligt men tänkte att det kanske kunde komma lite kyla. Kompressorn startar, det är allt som händer. :dunce:

Jag har semester så jag är inte i Jkpg. Känner en "Alfatok" som kan sådant här också, får kolla med honom om har tid och lust, isåfall får det bli en resa till Jkpg. ;)

J.Aineland - 2011-7-5 kl 19:27

:ritaliead:
Shoppade loss ett par sprillans nya bromsok.
Tänkte att jag ska fixa adaptrar för att klämma på dessa på QV:n så att jag slipper bli skiträdd varje gång jag kör den efter att ha kört Sprinten ;)

Brembo4-kolv.jpg - 35kB

Alfa danne - 2011-7-5 kl 19:39

:thumbsup::steering:

J.Aineland - 2011-7-12 kl 13:40

Fick ett trevligt paket idag från Italien. :thumbsup:



Siktar på 330x32mm skivor från 156GTA till QV:n sen får jag bygga en prototyp till fästet.

Får nog skaffa stålomspunna bromsslangar också, dom som sitter där idag är troligen original från -91.

Ebay är kanonbra! Dessa splitternya ok kostar mig mindre än vad 2st utbytesok fram från Mekonomen :cool:

J.Aineland - 2011-7-22 kl 10:10

Suck, det går inte att få plats med Brembooken i QV.ns 17" Mas fälgar.

Bild124.sized.jpg - 41kB

Ekrarna har fel offset i förhållande till anliggningsytan mot navet. Skulle isåfall få ha 20mm spacers men det går ju inte då dom hamnar utanför skärmkanterna.
Oken får tillsvidare ligga i bokyllan som prydnad.

Blev idag sugen på en omgång Zender Siena fälgar, tror det skulle bli snyggare på en helsvart QV.

http://www.alfabb.com/bb/forums/alfa-romeo-cars-sale-wanted/...

Men det finns väl ingen här som vill skiljas från sina Siena fälgar?

[Ändrad 2011-7-22 av J.Aineland]
stavfel

[Ändrad 2012-11-7 av J.Aineland]

HenrikL - 2011-7-22 kl 13:29

Lika bra du skickar MAS-fälgarna till mig ;-) Ska ta väl hand om dom :rockon:
Snygg QV du har. Blir också sugen på en 164, undrar om man kan få igenom det här hemma :-P

J.Aineland - 2011-7-24 kl 21:46

Nu blir det 164QV :steering:


J.Aineland - 2011-7-26 kl 22:11

Fick bli en tvätt i kväll efter jobbet.







Orkade inte städa ur den i kväll men skitigare bilar har man ju sett ;)

J.Aineland - 2011-9-26 kl 08:27

Nästa sommar ska det inte enhjulsdriftas mer :deal:



Beställde hem en Q2 diff som levererades idag.
Får beställa hem ett nytt hastighetsmätardrev också som sen får modifieras för att passa på Q2-diffen.

Gustav_Holmdahl - 2011-9-26 kl 13:45

Härligt med diff! Är lite sugen på en till 166'an...

sam_h - 2011-9-26 kl 17:45

Quote:
Ursprugligen inlagt av J.Aineland
Nästa sommar ska det inte enhjulsdriftas mer :deal:

Beställde hem en Q2 diff som levererades idag.
Får beställa hem ett nytt hastighetsmätardrev också som sen får modifieras för att passa på Q2-diffen.


Hur har du tänkt lösa det med hastighetsmätaren?

J.Aineland - 2011-9-27 kl 07:48

Quote:
Ursprungligen inlagt av sam_h
Hur har du tänkt lösa det med hastighetsmätaren?


Inget större problem, innan jag hittade länken nedan hade jag redan mätt upp en annan Q2 diff och kommit fram till att det skulle gå att få dit drevet.
När jag hittade denna LÄNK då var det inte mycket att tveka på längre.

Jag kommer toligen inte att göra likadant som i länken då man där inte får plastdrevet centrerat mot drevtappen där hastighetsmätargivaren sitter.
Det känns bättre att ta bort lite på anda sidan så att drevet kommer ner mer över diffklumpen.

Tyvärr så gick priset upp rejält på diffen strax efter att jag försökt att beställa. Jag hade problem med att försäljaren på eBay hade direktbetalning via Paypal och frakten skulle ingå, något som Paypal inte accepterade. innan problemet löste sig så höjdes priset och jag tröttnade.
Nu hittade jag en diff som var lite billigare än det då höjda priset och slog till.


[Ändrad 2011-9-27 av J.Aineland]

 Pages:  1  2