AlfaPower

Alfa Romeo 156 2.5 V6 -00 (Såld till brosan)

granath - 2008-10-16 kl 17:57

Projekt vinterförberedning

Eftersom jag bestämt mig för att behålla bilen för tillfället för att jag inte kan med att sälja den så tänkte jag starta en projekttråd om den för att redogöra lite vad jag gjort med den och kommer att göra.

Motor, Avgassystem:
Helt orginal i motorväg
Biscione Racing rostfri dämpare med 2x70 utblås
Tagit bort den lilla dämparen och ersatt den med CSC mellanrör
Bortplockade huv isolering

Chassi:
K&W dämpare
K&W fjädrar som sänker 45mm fram och 35mm bak
Wiechers Alu Fjäderbensstag framvagn
Powerfelx bussningar i övrelänkarmar
Har även någon grad negativ chamber

Fälg, Däck, Bromsar:
Fälgar MOMO Sport 17x8"
Däck Michelin Pilot Sport 225/45/17
Zimmerman slitsade skivor fam och bak
Freodo FDB1052 sportbelägg runt om
Tarox stålomspunna bromsslangar runt om
ATE Blue Racing Bromsvätska

Inredning:
Special sydd svart skinn inredning. Det som skiljer denna skinninredning gentemot en orginal är att det är sytt röda kanter runt stolarna och nackstöd. Alfa loggan är också inbroderade i rött på ryggstöden i framstolarna

Zender tygmattor
Novitec Alu Pedaler
Novitec Alu dörrlåstappar
Titanium färgade mittkonsol
Orginal växelspaksknopp från 156 GTA

Stereo(JA, jag vet att det är oviktigt) :
Sony Xplode spelare
JBL GTO-6507C högtalare fram i orginalhål
JBL GTO-6527 högtalare bak i orginalhål

Exteriör:
GTA framlycktor
vita sidoblinkers
Alfa Urmar under sidoblinkers
Nordschleife dekal
Toughgard behandlade
Bort plockade motor samt modell emblem bak
Innerskärmar i plast bak istället för orginal mattorna

Det är vad som är gjort med bilen.
Det som kommer att ske inför är bara lite små grejer för att försöka bevara bilens skick trots att den kommer köras i vinter.

Att göra inför vintern:
Gummimattor
Stänkskydd fram
Underredsbehandla
Och sist men inte minst skaffa vinterdäck. 17" eller 15"? hmm

Kommer komma mer bilder på bilen när jag får tid.
20452-425143.jpg - 64kB

[Ändrad 2012-1-12 av granath]

bild

granath - 2008-10-16 kl 18:02

DSCN1463.jpg - 137kB

bild

granath - 2008-10-16 kl 18:02

DSCN1471.jpg - 141kB

Oscar - 2008-10-16 kl 18:22

Hmm, det ser väldigt bekant ut det där....

Seevetal, Autohaus Schwarz

Där köpte jag min GTV!

/Oscar

granath - 2008-10-16 kl 20:25

Quote:
Ursprugligen inlagt av Oscar
Hmm, det ser väldigt bekant ut det där....

Seevetal, Autohaus Schwarz

Där köpte jag min GTV!

/Oscar

stämmer bra. mycket trevliga vart dom där och väldigt bra service.

hade lite problem på min Nüburgring resa då ett relä till fläkten pajade och det i sin tur gjorde att en kylarslang sprack. så det vart därför jag var tvungen att åka förbi där.

granath - 2008-11-2 kl 12:32

Efter att noga studerat C.Waltgårds FAQ om byte till vinter däck på 156:an så tog jag mig tillslut mod att göra detta ingrepp som egentligen är lite över min kunskaps nivå.

Men efter många timmars strul så lyckades det till slut. Men resultatet blev katastrof!! Fälgarna är Ace Diva 15" och detta blev så fult på bilen att man knappt vill visa den ute för att skada bilens själ....

Däcken blev dubbfria Michelin. Ångrar grymt mycket att jag inte skaffade 17" istället då reslutatet inte är tillfredsställande med 15"

OHC - 2008-11-2 kl 14:25

Hur är den att köra med bara slutdämparen och kat.
Står själv i valet och kvalet om jag skall byta min trasiga mittdämpare mot ett CSC mellanrör.

jol - 2008-11-2 kl 16:17

Jag har kört fulare vinterbilar

granath - 2008-11-3 kl 19:15

Quote:
Ursprugligen inlagt av OHC
Hur är den att köra med bara slutdämparen och kat.
Står själv i valet och kvalet om jag skall byta min trasiga mittdämpare mot ett CSC mellanrör.

Om du kör med orginal dämpare så kommer du knapp inte märka någon större skillnade gentemot orginal. Bilen går varken sämre eller bättre med CSC mellan rör genemot orginal. Störst del på ljudet gör slutdämparen. Men givetvis gör mellanröret lite.

granath - 2008-11-3 kl 19:22

Har nu tyvärr uppståd en tråkig sak med bilen. Har fått ett vinande lager ljud ifrån kamremssidan på motor. Oroade mig för att det vart kamremen som spökade trotts att den inte är mer än två år gammal och snart bara gått 3000 mil. Efter att plockat bort kåpan för att titta lite så konstaterades att kamremen och det löppljul man ser okulärt ser mycket bra ut. Efter start med kamremskåkan av konstaterades att det troligen är vattenpumpen som ljudet kommer ifrån.

Någon som har erfarenheter av detta?
Är det så att man måste riva bort kamremen för att byta pumpen?
Vad är det värsta som kan hända ifall lagret i vattenpumpen pajar?

Helst så vill man slippa att bråka med att byta vattenpump nu. Utan att ta det i vår när GTA:n är ute. Är det än dum idé?

B10Alpina - 2008-11-3 kl 20:26

De hände mig med på GTA´n..
Fick byta allt igen..
Bort med kamrem!

Min hade skovelhjulet i pumpen spruckit på, vilket gjorde att den slira på axeln i högre varvtal och blev för varm.

granath - 2008-11-3 kl 21:08

har inga problem än med att han går varm utan än så länge är det bara att jag har missljud från lagret.

I mars nästa är (-09) så är det dags att byta kamremen enligt 3 års intervallen. Frågan är då ifall pumpen håller tills dess.

Än så länge är det bara missljud och inte något som är jätte tydligt. Hade aldrig märkt om jag inte hade plockat bort huv isoleringen. Samt att vi letade efter annat missljud som visade sig vara bromsbeläggen som tjärvade pga att det kommit in för mycket skit i mellan så dom inte gick tillbaka.

Man får vara vädigt uppmärksam ifall det börjar att läcka eller att han börjar gå varm och hoppas på det bästa att den håller tills kamremen ska bytas. Men frågan är om det är dumt att köra med den som det är?

soren - 2008-11-4 kl 07:56

Ibland brukar jag tänka på alla som inte lyssnar på sina bilar. Du vet det här som skriker 1 minut när de startar, de brukar kunna göra det rätt länge. Jag tror att du klarar dig över vintern om du håller koll på vätska och temp samt lyssnar om det blir mycket värre. Men det är förstås under förutsättning att du inte är beroende av bilen varje dag på 5 mils pendlingar.

Chrilleg - 2008-11-4 kl 09:17

Quote:
Ursprugligen inlagt av soren
Ibland brukar jag tänka på alla som inte lyssnar på sina bilar. Du vet det här som skriker 1 minut när de startar, de brukar kunna göra det rätt länge. Jag tror att du klarar dig över vintern om du håller koll på vätska och temp samt lyssnar om det blir mycket värre. Men det är förstås under förutsättning att du inte är beroende av bilen varje dag på 5 mils pendlingar.

Det är en bra tröst ibland! Jag tror jag lyssnar lite hela tiden efter missljud...-vad var det??? -Idag var det tyst! etc. Tänk så många som bara kör, utan att lägga märke till ventilslammer, oljerök, skrap i lådor, vibrationer, temperaturer mm....

Kan ha o att göra att jag har lyckats haverera en CBR900 motor, vad jag vet så är det två i sverige osm lyckats.

granath - 2008-11-7 kl 09:20

Quote:
Ursprugligen inlagt av soren

Helt sjuk bur mycket folk det finns som inte bryr sig det minsta om missljud.

Bilen används max 2 gånger i veckan och då är det inga längre sträckor. Som jag annser det så är det värsta som kan hända om jag är uppmärksam att jag blir stånde någonstans med trasig vattenpump och kopmmer inte hem. Detta problem är ju lättare och billigare att lösa än ny motor.

granath - 2008-12-2 kl 21:55

Nu så går bilen tyst och fint igen. Hjullgaret vänster fram gnällde lite så har nu fixat detta. Det sura var att abs-givaren inte gick att få bort hel så nu behövs en ny givare. Men det är ju smidigt att byta den genemot hur det var med hjullagret.

granath - 2009-3-31 kl 18:59

Summering efter vintern = verkstad länge

J.Aineland - 2009-4-1 kl 16:04

Quote:
Ursprungligen inlagt av granath
Summering efter vintern = verkstad länge

Ja vad har den stackaren varit ute för? Jag såg den i lördags och det ser ju nästan ut som att någon har kört folkrace med den :lips:

granath - 2009-4-1 kl 19:09

jo jag hade ju ett tappert folkrace försök men det vart inget för en Alfa...:wink:

Har varit ute på äventyr med den utanför vägen i en mindre lyckade manöver...

sam_h - 2009-4-1 kl 20:43

Vad tråkigt. hoppas det löser sig med försäkring och dylikt. annars får det väl bli GTA på heltid ;)

granath - 2009-4-1 kl 22:23

Quote:
Ursprugligen inlagt av sam_h
Vad tråkigt. hoppas det löser sig med försäkring och dylikt. annars får det väl bli GTA på heltid ;)

GTA på heltid kommer det nog förhoppningsvis inte att bli.

Lämnade bilen på verkstan igår så att dom kommer att lösa sig. Han på verkstan trodde in att det skulle bli inlösen iallfall och det kändes ju skönt...

granath - 2009-5-2 kl 13:28

Har fått veta nu att bilen kommer att bli lagade det blir ingen inlösen på den. Skaderegleraren som varit och kollat på bilen på verkstan ville först lösa in bilen men han på verkstan lyckades övertal honom att den var i så bra skick att det var värt att laga den. Känns mycket skönt att få den lagade. Även att bilen är ett litet överflöd för mig så hade det varit tråkigt att få den inlöst när man lagt ner så mycket tid på den.

När jag får tillbaka den så kommer det att bli en renovering av koppling samt bromsar runt om. Mina DS2500 belägg har käkat upp slitsarna fram. Så funderar på att montera orginal oken från GTAn på denna.

granath - 2009-9-20 kl 17:48

Ojdå. Här har inte hänt mycket men det har inte varit meningen heller. Meningen har att få ihop den igen till en bruksbil efter mina rallycross bravader. Fick lite panik n'r jag inte var så sugen på att ha det för trångt i verkstan så den blev tvungen att åka ut innan GTA:n fick åka in.

Besiktning tisdag 13.50 i Tranås.

Kvar att göra till dess:

Spackla och lacka bakre delen av trösklen på höger sida där någon idiot fusklagat den vid något tillfälle. Inte använt grundfärg alls. Så den har rostat inifrån och ut.

Byta framdäck då dom gått åt på banträffarna med GTA:n

Bilen körs dram till tid för ordentlig tvätt och underredsbehandling utan innerskärmar samt annan onödig plast.

Bilder kommer kanske...

Äntligen

granath - 2009-9-22 kl 17:27

Efter 6 månaders avställning och reperationer när tid funnits har bilen äntligen blivit färdig. Nästan iallafall. Besiktades idag med blankt papper.

Nu är det värt att fira med lite semester till Stockholm och se om jag skurvat ihop den ordentligt. Så nu firas det med lite:beer:

Vem kunde tro att hon kunde bli så vacker igen efter vad hände.

[Ändrad 2009-9-22 av granath]

Bild2.jpg - 166kB

Kohle - 2009-9-23 kl 08:46

:thumbsup:

Koppling kass

granath - 2009-12-31 kl 08:53

Effer många timmars :smash: med mycket:furious3: så har jag äntligen fått ner lådan för att konstatera felet. Tog en rövare och beställde hem bara urtrampningslagret men det visade ju sig att det inte riktigt räckte med det. Får byta hela kittet eftersom kransen som tagret trycker på har gått sönder så lagret har tryck snett vilket gör att både solfjäder, tryckplatta och lamell är skeva.

Förhoppningsvis så får jag kopplings kittet på lördag och då blir det :smash::smash: så jag får den färdig så snart som möjligt man är ganska handigkappade utan bil ibland. Inte nog med att kopplingen strulat på denna så har kopplingen börjat att slira på service bilen en Fiat Scudo. Undra om det är lika bökigt att byta på den tro? Vad gör jag för fel med mina bilar tro?

[Ändrad 2009-12-31 av granath]

Bild3.jpg - 141kB

Saknas lite

granath - 2009-12-31 kl 08:57

Bild4.jpg - 152kB

northhammer - 2009-12-31 kl 11:17

Quote:
. Inte nog med att kopplingen strulat på denna så har kopplingen börjat att slira på service bilen en Fiat Scudo. Undra om det är lika bökigt att byta på den tro? Vad gör jag för fel med mina bilar tro?

[Ändrad 2009-12-31 av granath]

förmodligen kör du som en kärring o slirar på kopplingen :saythat::kiss::banana::banana:
ha ha ha ha nej ,men jag kanske har ett liknande problem kanske ..min 156 låter lite konstigt när jag kör .o det slutar när jag kopplar .villl gärna prata med dig ang ett annat ärende gott slut o gott nytt år '
micke 036-362580 0705 536536

[Ändrad 31-12-2009 av northhammer]

[Ändrad 31-12-2009 av northhammer]

granath - 2010-1-23 kl 10:33

Nu har jag kört med bilen i ett par veckor sedan bytet av kopplingen och det funkar kalas. När jag vred om nycklen för först start efter bytet lirade allt direkt. Det brukar ju alltid vara något som strular så man är ju orolig att allt ska kollapsa snart...:P

[Ändrad 2010-1-23 av granath]

midju - 2010-1-23 kl 18:25

Vacker bil.

Robert 75 - 2010-1-24 kl 10:52

Quote:
Ursprugligen inlagt av granath
När jag vred om nycklen för först start efter bytet lirade allt direkt. Det brukar ju alltid vara något som strular så man är ju orolig att allt ska kollapsa snart...:P

[Ändrad 2010-1-23 av granath]

Bara att vara glad för det är inte ofta det händer... :thumbsup: