AlfaPower

Giulia 1600 Super 1969 - HJÄLP!

 Pages:  1    3

selmer - 2009-1-19 kl 15:30

Jaha, så var det dax för mig också. Att starta en projekttråd alltså. Egentligen är det ju bara lite småfix - eller?

Jag har ägt och kört min super i över åtta år nu och egentligen inte gjort stort mer än vanlig service. Bilen har använts rätt hårt på somrarna som familjetransport, campingbil, badkarsfraktare osv. Den börjar se lite trött ut. Det glappar överallt i hjulupphängningarna, den börjar få lite rostbubblor här och där och har på sistone utvecklat ett "skrammel" på låga varvtal. Nu används ju inte låga varvtal så ofta vida alfakörning och jag har trott att det rörde sig om någon värmeskyddsplåt som skramlade - åtminstone lät det så...

På sensommaren backade jag ur garaget på nya huset för att åka till tisdagsträffen vid Ulva Kvarn när det lät "Flabbedask" och bilen var stendöd. Skit! tänkte jag och knuffade in den igen. Efter ett tag drabbades jag av känslan att kamkedjan kuggat över. Ett långfinger i oljepåfyllningen bekräftade ett glapp på flera centimeter i kamkedjan.

Nordmotorerna betraktas som skottsäkra men jag är det levande beviset på att om man bara är tillräckligt korkad/nonchalant/obekymrad så är det fullt möjligt att köra sönder även en sådan motor. :wall:

Jag rev av ventilkåpan och kammarna pekade mycket riktigt åt helt vilt olika håll. Det visade sig också att skruven som håller kamkedjespännaren bara snurrade. Här hade vi alltså anledningen till den slappa kedjan. Jag blev trött. Hur f-n kunde jag vara så puckad att jag inte fattade att "skrammlet" var en slapp kamkedja?

Men som Mark Levengoods mamma säger: "Det är bara att bryta ihop och gå vidare". Andra saker såsom diverse husrenoveringsarbeten kom emellan men nu är det dax att börja. Jag har förberett mig med att kolla in Willes FAQ på http://alfapower.nu/viewthread.php?tid=13220.

Åsså en bild på pärlan från flytten till Uppsala i somras:



DSC_2791.JPG - 147kB

[Ändrad 2017-10-25 av selmer]

[Ändrad 2018-5-14 av selmer]

[Ändrad 2021-2-20 av selmer]

[Ändrad 2023-7-11 av selmer]

[Ändrad 2023-7-16 av selmer]

theseal - 2009-1-19 kl 15:47

fan vad brun den är, skitsnygg.

olleinsulander - 2009-1-19 kl 16:24

Vilken skönhet!
Ursäkta okunnigheten men har din årgång vecket på bakluckan? Så snyggt!

selmer - 2009-1-19 kl 17:25

Olle, vecket försvann på Giulia Nova som kom 1974.

Jaha, skall vi ha lite betting? Hur går det med ventilerna på en 1600 om kamkedjan kuggar över?

/selmer

Thorezzione - 2009-1-19 kl 18:19

Gillar verkligen färgen! Och fälgarna oxå!

Luckan - 2009-1-19 kl 19:54

Vilken skönhet! Och tidstypiskt packad också, fattas bara en liten parvel som leker på hatthyllan så är man tillbaka till tidigt 70-tal.

Jag kommer förbi och kikar om det går bra?!

Georg - 2009-1-19 kl 20:09

Quote:

Den börjar se lite trött ut.


Ja usch vad skabbig den ser ut !? Du måste väl ha retusherat bilden isåfall...
:lolsign:

selmer - 2009-1-19 kl 20:27

Jo du Georg - på långt håll och med svaga ögon ser det riktigt bra ut. Knäckehäxan har trollat en hel del sedan 1969 om vi säger så. Dessutom blir jag helt knäckt av alla pedanta putsnissar vars trådar jag suttit och dreglat över under alla år. Jag har en bit dit om vi säger så.

Luckan: Välkommen!

Men nu var det ju i första hand motorn det var fråga om. Med hjälp av FAQ:n och övertalning i form av en träkonstruktion och ett par spännband så kom toppen av enligt plan. Om vi börjar i bröstkåpan så hittar vi djupa spår:

spaar.JPG - 153kB

selmer - 2009-1-19 kl 20:32

Sedan var det då kolvarna. Insugsventilerna har precis snuddat vid kolvtopparna.

Sedan till en fråga: står vevaxeln fel? (jag har ställt den efter det bästa märket jag hittade på remhjulet. Det är ganska rostigt) Skall inte kolven vara högre upp?

kolvtopp.JPG - 223kB

Johnny Bravo - 2009-1-19 kl 20:39

Verkligen snygg bil. Motorjobb är ju det roligaste! Och 1600an är ju så grymt trevlig motor..

selmer - 2009-1-19 kl 20:40

Jag kände mig modig och vände på toppen. Ventilerna har som sagt snuddat vid toppen men de ser förvånansvärt raka ut. Kan de ha klarat sig?

Fråga 2: Kan jag kolla om de är täta genom att ha dem stängda och hälla vätska i förbränningsrummet eller måste de ut och roteras?

Påstående 1: Det blir svårt att få dit större insugsventiler.

ventiler.JPG - 248kB

Johnny Bravo - 2009-1-19 kl 20:41

Vid ÖD ska kolven vara kant i kant med foderna, så det är nog inte rätt märkning du tittat på.

selmer - 2009-1-19 kl 20:44

Sedan har vi lite andra saker jag noterade:

Det går att ana krysshoning i loppen. Hur lång tid tar det innan sådant slits ned. Kan motorn vara renoverad någon gång på senare tid? Blå topppackning känns också lite modernt för 1969?

kryss.JPG - 164kB

selmer - 2009-1-19 kl 20:51

Quote:

Vid ÖD ska kolven vara kant i kant med foderna, så det är nog inte rätt märkning du tittat på.


Vilket mög! Måste jag spänna på toppen när jag vrider vevaxeln för att inte rubba fodren?

Georg - 2009-1-19 kl 20:58

JAAAAAAAAAAAAA du måste spärra fodren åtminstone.

ti - 2009-1-19 kl 21:09

Tag några stora brickor, kapa några rörstosar och spänn ned fodrerna. Inget hightech. Angående ventiler, tag ur dom, rulla dom på två ventilskaft (exempelvis) så ser du om det kastar. Du skall väl ändå byte ventiltätningar, minimum, förmodligen styrningar med, brukar vara så när man börjar riva. Angående spåren efter kamkedjan, är det inte fräst spår där från början, har aldrid sett någon utan märken där.

selmer - 2009-1-19 kl 21:10

Quote:
Ursprugligen inlagt av Georg
JAAAAAAAAAAAAA du måste spärra fodren åtminstone.


Ok jag fattar. Jag gillar tydliga svar. :yes: :wink:

selmer - 2009-1-19 kl 21:13

Quote:
Ursprugligen inlagt av ti
Tag några stora brickor, kapa några rörstosar och spänn ned fodrerna. Inget hightech. Angående ventiler, tag ur dom, rulla dom på två ventilskaft (exempelvis) så ser du om det kastar. Du skall väl ändå byte ventiltätningar, minimum, förmodligen styrningar med, brukar vara så när man börjar riva. Angående spåren efter kamkedjan, är det inte fräst spår där från början, har aldrid sett någon utan märken där.


Ok verkar smart med brickor.

Det är rätt rejäla spår i ventilkåpan också...

Johnny Bravo - 2009-1-19 kl 21:19

Kamkedjan går väldigt nära där så minsta slack ger dem där märkena. Har heller aldrig sett nån motor utan dessa märken..

Kraniel - 2009-1-19 kl 21:25

Quote:
Ursprugligen inlagt av theseal
fan vad brun den är, skitsnygg.


Wörd.

Tror inte jag har sett en kamkåpa utan fartränder från kedjan, ever.

selmer - 2009-1-19 kl 21:46

Bör väl renovera förgasarna också. Var köper jag renoveringssatser?

foergasare.JPG - 170kB

stealthmannen - 2009-1-19 kl 23:18

Quote:
Ursprugligen inlagt av selmer
Bör väl renovera förgasarna också. Var köper jag renoveringssatser?

RONWILL säljer grejer bland annat.

http://web.telia.com/~u82510369/ronwill.html

Nice kärra för övrigt!

selmer - 2009-1-20 kl 21:17

Så har jag då gynnat svenskt småföretagande och beställt packningssatser och lite andra pryttlar till förgasarna. Tog även en titt på kamkedjespännaren. Fjädern ser inte riktigt kry ut tycker jag.

fjaeder.JPG - 154kB

Klas - 2009-1-20 kl 21:34

Nä fy faaan, det där är alldeles för mycket jobb- lika bra att du säljer den till mej....:thumbsup:

Allvarligt, den där var mer än apfrän. Motorjobbet fixar du nog utan större problem, håller dock med Peter att du borde passa på att gå igenom hela toppen när du ända har loss den.

Mera bilder!!

//

Klas

selmer - 2009-2-10 kl 21:52

Inte snabbt men långsamt....

One down, one to go!

DSC_3768.JPG - 147kB

Atterhall - 2009-2-10 kl 22:08

Schnyggt blingat, jag antar att det är kompisen på bänken som gjort rengöringsjobbet, bra pryl?

/att

selmer - 2009-2-10 kl 22:19

Quote:
Ursprugligen inlagt av Atterhall
Schnyggt blingat, jag antar att det är kompisen på bänken som gjort rengöringsjobbet, bra pryl?

/att


Själva förgasarhuset har jag blästrat men resten är kört i ultraljudstvätten från Kjell & Company. Jag tycker att det fukade skitbra även om det tog ett tag. Dock ingenting i jämförelse med tandborste och avfettning... Jag lade prylarna i en plastpåse med avfettning som jag sänkte ned i vattnet.

Hamodi - 2009-2-10 kl 23:30

Quote:

Själva förgasarhuset har jag blästrat men resten är kört i ultraljudstvätten från Kjell & Company. Jag tycker att det fukade skitbra även om det tog ett tag. Dock ingenting i jämförelse med tandborste och avfettning... Jag lade prylarna i en plastpåse med avfettning som jag sänkte ned i vattnet.


Intressant! Varför inte sänka prylarna direkt i ett avfettningsbad? kan man använda lite elakare kemikalier för rengöring (Förtunning, bensin mm)?

Ska nämligen rengöra mina förgasare! =)

[Ändrad 2009-2-11 av Hamodi]

selmer - 2009-2-11 kl 07:35

Quote:
Ursprugligen inlagt av Hamodi
Intressant! Varför inte sänka prylarna direkt i ett avfettningsbad? kan man använda lite elakare kemikalier för rengöring (Förtunning, bensin mm)?

Ska nämligen rengöra mina förgasare! =)


Naturligtvis avfettade jag förgasarna innan blästringen. Plastpåsen var till småprylarna i ultraljudsbadet. Jag ville inte hälla avfettning direkt i badet. Genom att lägga prylarna i en plastpåse minskar även mängden avfettning/bensin/thinner/koltetraklorid du behöver.

Kneecap - 2009-2-11 kl 20:18

Quote:
Ursprugligen inlagt av selmer
Quote:
Ursprugligen inlagt av Hamodi
Intressant! Varför inte sänka prylarna direkt i ett avfettningsbad? kan man använda lite elakare kemikalier för rengöring (Förtunning, bensin mm)?

Ska nämligen rengöra mina förgasare! =)


Naturligtvis avfettade jag förgasarna innan blästringen. Plastpåsen var till småprylarna i ultraljudsbadet. Jag ville inte hälla avfettning direkt i badet. Genom att lägga prylarna i en plastpåse minskar även mängden avfettning/bensin/thinner/koltetraklorid du behöver.


Jag kör med avfettning rakt i badet.. Ibland isopropanol, nån gång har jag haft en go blandning (inte med mening)...
Ser till att återanvända det bara.. Man kan köra ett gäng gånger på samma gegga..

Hamodi - 2009-2-11 kl 21:07

Quote:
Ursprugligen inlagt av Kneecap
Quote:
Ursprugligen inlagt av selmer
Quote:
Ursprugligen inlagt av Hamodi
Intressant! Varför inte sänka prylarna direkt i ett avfettningsbad? kan man använda lite elakare kemikalier för rengöring (Förtunning, bensin mm)?

Ska nämligen rengöra mina förgasare! =)


Naturligtvis avfettade jag förgasarna innan blästringen. Plastpåsen var till småprylarna i ultraljudsbadet. Jag ville inte hälla avfettning direkt i badet. Genom att lägga prylarna i en plastpåse minskar även mängden avfettning/bensin/thinner/koltetraklorid du behöver.


Jag kör med avfettning rakt i badet.. Ibland isopropanol, nån gång har jag haft en go blandning (inte med mening)...
Ser till att återanvända det bara.. Man kan köra ett gäng gånger på samma gegga..


Då ska jag bege mig till närmaste Kjell & Co snarast möjligt och skaffa mig en sån manick! Rekommenderar du den eller är det bortkastade pengar?

selmer - 2009-2-11 kl 21:16

Quote:
Ursprugligen inlagt av Hamodi
Quote:
Ursprugligen inlagt av Kneecap
Quote:
Ursprugligen inlagt av selmer
Quote:
Ursprugligen inlagt av Hamodi
Intressant! Varför inte sänka prylarna direkt i ett avfettningsbad? kan man använda lite elakare kemikalier för rengöring (Förtunning, bensin mm)?

Ska nämligen rengöra mina förgasare! =)


Naturligtvis avfettade jag förgasarna innan blästringen. Plastpåsen var till småprylarna i ultraljudsbadet. Jag ville inte hälla avfettning direkt i badet. Genom att lägga prylarna i en plastpåse minskar även mängden avfettning/bensin/thinner/koltetraklorid du behöver.


Jag kör med avfettning rakt i badet.. Ibland isopropanol, nån gång har jag haft en go blandning (inte med mening)...
Ser till att återanvända det bara.. Man kan köra ett gäng gånger på samma gegga..


Då ska jag bege mig till närmaste Kjell & Co snarast möjligt och skaffa mig en sån manick! Rekommenderar du den eller är det bortkastade pengar?


Kneecap - badet är nytt, jag är en mes, jag ville inte hälla avfettning direkt i badet.

Hamodi - Jag tycker att det är en ball och användbar leksak. Jag har hittat massvis med tillämpningar i hemmet förutom bilpryttlar :-)

selmer - 2009-3-11 kl 21:32

Inte snabbt men långsamt del 2. En förgasare till :yes:

DSC_4105.JPG - 201kB

selmer - 2009-3-11 kl 21:39

Åsså var det då dax att ta itu med toppen. En lätt moddning av Biltemas ventilbåge och arbetet gick som en dans.

Insugsventil 2 och 3 gick ruskigt trögt i styrningarna och redan en snabbinspektion avslöjade att de var sneda... :furious3: Det ger sig hur det är med 1 och 4 :pray: Kanske dumsnålt att bara byta 2?

Hur farao får jag ut skålen och brickan under ventilfjädrarna på insugssidan? (Tätningarna har jag tagit av. De har gjort sitt) :dunce:

DSC_4103.JPG - 180kB

alfaspecialisten - 2009-3-11 kl 22:37

Quote:
Ursprugligen inlagt av selmer
Åsså var det då dax att ta itu med toppen. En lätt moddning av Biltemas ventilbåge och arbetet gick som en dans.

Insugsventil 2 och 3 gick ruskigt trögt i styrningarna och redan en snabbinspektion avslöjade att de var sneda... :furious3: Det ger sig hur det är med 1 och 4 :pray: Kanske dumsnålt att bara byta 2?

Hur farao får jag ut skålen och brickan under ventilfjädrarna på insugssidan? (Tätningarna har jag tagit av. De har gjort sitt) :dunce:


ta en bild på dina ventiler. kan må hända jag har såna liggande i mina gömmor.. mät gärna ventiltalrikens diameter och skaftets tjocklek så man kan ha nått att gå efter.

brickan ska du kunna ta upp när fjädrarna är borta.. prova med en magnet så gör jag när jag ska ha upp det..

har du sedan rubbat fodrena när du vridit på vevaxlen då toppen är ur så kan risken vara att det kan läcka i oringen som tätar dom i blocket.. surt sa räven om man får riva det igen pga otäta foder i blocket..

jag hade bytat dom.

Rickard

bilden kan du maila på
berghs.bilservice@telia.com

Toppjobb

selmer - 2009-3-31 kl 19:49

Efter rengörning gjorde jag misstaget (?) att ta med toppen till Christos på Autokinito... Det blev långa diskussioner om vad man "kan/bör" göra när man s.a.s. ändå "håller på" och har toppen av :yes:

Till sist bestämde vi att han skulle knacka ut styrningarna och att jag sedan skulle helicoila den förhatliga kamkedjespännaren och porta kanalerna medan vi båda funderar på vilka ventiler jag skall använda (sätena är ok och får sitta kvar).

/selmer

Erfarenhet...

selmer - 2009-3-31 kl 19:55

I dag har jag skaffat mig e r f a r e n h e t i den mening att jag gjort fel och lärt mig något.

Kamkedjespännarskruvhålet saknade gängor. Jag hittade en helicoilsats och provade en av de lösa helicoilgängorna på skruven. Den passade perfekt :thumbsup:. Raskt riggade jag toppen i pelarborren, borrade, gängade, drog i en helicoil och konstaterade att skruven inte alls passade :wall:. Nu slog jag på hjärnan och insåg att själva helicoilen dras ut något när den monteras :dunce:. Det blir till att tillverka en ny skruv med rätt gänga :smash:.

toppjobb.jpg - 157kB

Portning

selmer - 2009-3-31 kl 20:03

Utan att låta mig nedslås alltför mycket av helicoilfiaskot provade jag att fila lite i en kanal. 20.000+ rpm gav god avverkning men filen sätter igen snabbt. Hur rensar jag den bäst och effektivast?

Jag skulle också behöva ett såntdär verktyg som ser ut som en passare med böjda ben för att kunna mäta diametern i kanalerna. Någon som vet vad de kallas och var de går att köpa?

1:a maj närmar sig med stormsteg

/selmer

DSCN0606.JPG - 150kB

Henrik Magnusson - 2009-3-31 kl 20:16

Quote:
Ursprugligen inlagt av selmer
20.000+ rpm gav god avverkning men filen sätter igen snabbt. Hur rensar jag den bäst och effektivast?



Borsta den med en stålborste. Sen häller du på några droppar olja då och då när du fortsätter slipa, så sätter den inte igen lika fort.

Hittar du en sån där passare så låt oss veta var. Har letat efter det med. Kan meddela att de vanliga butikerna - Biltema, Mekonomen, den lokala byggmarknaden, osv - inte har det. Jula kanske?

Johnny Bravo - 2009-3-31 kl 20:16

Kör med olja eller skärvätska det funkar bra och håller liv i verktyget. Men det ser ut som det verktyget du använder är gjort för stål.. Till mjukmetall behöver man lite grövre skär. Mkt snygga förgasare btw.

Guson - 2009-4-1 kl 10:25

Det låter som du söker efter en krumpassare. Jag vet inte var du kan köpa en lokalt men det blev en del träffar på nätet. Under tiden kan du göra en skaplig mätning med ett bladmått. Fäll ut de tjockaste bladen och låt dem spreta ut mot väggarna. Ta ut och mät med valfritt mätverktyg!

Länk: Krokiga passare hos Luna

Jula har också ser jag!

Guson

[Ändrad 090401 av Guson]

[Ändrad 090401 av Guson]

selmer - 2009-4-1 kl 12:44

Självklart menar jag en krumpassare. Nu vet jag det. Tack :beerchug:

/Selmer

Thorezzione - 2009-4-1 kl 12:54

Jag brukar spraya 5-56 på det som skall slipas (aluminium),funkar skitbra mot igensatta snurr-filar.:)

Spirit - 2009-4-1 kl 14:28

För att inte sätta igen det roterande slipstiftet nör du kör i aluminium. skall du doppa stiftet i T-röd med jämna mellanröúm det gör så att det inte fastnar någon alu i stiftet...

Georg - 2009-4-1 kl 19:16

T-röd som sägs ovan är "normalskärvätska" för alu. Men jag tycker du ska ta det ett steg länge- vaselin. T.ex klövervaselin på burk.

Nu kan då jag inte se graderingen på filen men en spiralskuren ganska grov/vass fil bör det vara till alu.

selmer - 2009-4-1 kl 19:52

Quote:
Ursprugligen inlagt av Georg
T-röd som sägs ovan är "normalskärvätska" för alu. Men jag tycker du ska ta det ett steg länge- vaselin. T.ex klövervaselin på burk.

Nu kan då jag inte se graderingen på filen men en spiralskuren ganska grov/vass fil bör det vara till alu.


Spiralvriden och ganska grov är den allt. Vass är den också (ännusålänge iallafall). Där jag handlade fanns det filar för stål också. De var finare, i en annan stålkvalité och ungefär dubbelt så dyra... Jag använde 70% industrisprit (se bild) som skärvätska men jag är lite försiktig när det gäller alkohol :wink: Jag skall testa att flöda på lite mer och vaselin är värt ett försök.

/Anders

Grifo - 2009-4-2 kl 19:35

Se upp med portningen om du inte fått seriösa
instruktioner av ngn "nestor" i ämnet.
Ta inget material i kanalernas nedre regioner -
dom kan möjligen jämnas till och rensas från
ev. gjutskägg.
Risken är annars att du får ett sämre flöde än
originalportens.
:beerchug:

selmer - 2009-4-2 kl 20:19

Quote:
Ursprugligen inlagt av Grifo
Se upp med portningen om du inte fått seriösa
instruktioner av ngn "nestor" i ämnet.


Christos har förmanat mig en hel del :yes:. Han sade bland annat precis samma sak som du. Då måste det alltså vara jättesant ;). Trots detta finns det säkert goda möjligheter till allehanda fiaskon från hack i ventilsätena till att jag lyckas köra hål i någon vattenkanal i min ungdomliga (nåja) entusiasm :rolleyes:

/Selmer

[Ändrad 2009-4-2 av selmer]

selmer - 2009-4-18 kl 17:47

Med min takt börjar det se mörkt ut med Skokloster... :wall:

Diverse ventiler och packningar är visserligen beställda från den blöta ön och portningen tyckte jag gick finfint tills jag visade upp den för Christos. Även om han inte sade det rakt ut så hängde epitet som "mes" och fegis" i luften. Dessutom hävdade han att kanalerna inte var tillräckligt lika så jag gissar att "amatör" eller kanske till och med "odugling" hängde i luften även de. Det blir till att fila vidare...

Jag doppade filen i sprit emellanåt för att kyla den och använde sedan en sprayburk med skärolja jag hittade i verkstan. Det fungerade klockrent. Inga igensättningar alls.

Skickar med en bild på en av mina meskanaler. Det är något visst med en handbearbetad insugskanal ändå :drool:

[Ändrad 2009-4-18 av selmer]

portad1.JPG - 61kB

Riktigt långsamt...

selmer - 2009-4-27 kl 16:54

Nu har jag varit ensamstående förälder en vecka. Inte bra för meckandet... Jag har i alla fall fått ett paket från alfaholics. Tyvärr verkar det vara det jag är bäst på - att beställa saker på Internet.

Ett annat fiasko som lär fördröja giuliasmeckandet var dagens besiktning av bruxtipogralen. 8 poäng :wall:. Katalysatorn är slut och motorn läcker olja. Inga överaskningar egentligen. Fungerar Biltemas universalkatalysatorer?

[Ändrad 2009-4-27 av selmer]

CIMG4833.JPG - 168kB

alfaspecialisten - 2009-4-27 kl 17:10

Quote:
Ursprugligen inlagt av selmer
Nu har jag varit ensamstående förälder en vecka. Inte bra för meckandet... Jag har i alla fall fått ett paket från alfaholics. Tyvärr verkar det vara det jag är bäst på - att beställa saker på Internet.

Ett annat fiasko som lär fördröja giuliasmeckandet var dagens besiktning av bruxtipogralen. 8 poäng :wall:. Katalysatorn är slut och motorn läcker olja. Inga överaskningar egentligen. Fungerar Biltemas universalkatalysatorer?

[Ändrad 2009-4-27 av selmer]


deras kattar funkar fint..
men jämför priset med en från den lokala handlaren.
jag köpte till en kundbil som kostade 100 kr mer än biltemas och då var det en walker katt.. så valet var inte svårt. dels slapp jag köra 8 mil tor..

tänk bara på att kolla så den på biltema klara motorvolumen.. dom har olika storlekar på dom.

selmer - 2009-4-27 kl 17:16

Kalas, tack Rickard! I mitt fall är Biltema det lokalaste alternativet.

selmer - 2009-11-20 kl 19:10

När jag misslyckades med Skokloster gick luften ur litegrand. :wall:

Nu har jag ryckt upp mig. Toppen är numera portad enligt Christos alla tips och inlämnad till densamme för planing, montering av räserstyrningar, fräsning av ventilsäten, modifiering av ventiler, montering och ventiljustering. :thumbsup:

Idag drabbades jag av insikten att en rejält portad topp med räserstyrningar och modifierade ventiler egentligen skulle ha vassare kammar. :lips: Någon som har ett par lagoma kammar till en 1600 i sina gömmor?

/selmer

grest - 2009-11-21 kl 14:39

Quote:
Ursprugligen inlagt av selmer
Sedan har vi lite andra saker jag noterade:

Det går att ana krysshoning i loppen. Hur lång tid tar det innan sådant slits ned. Kan motorn vara renoverad någon gång på senare tid? Blå topppackning känns också lite modernt för 1969?

Honingsreporna kan vara kvar läänge. De var väl synliga i min TS maskin när jag lyfte toppen vid 43 000 mil, och den hade inte varit öppnad tidigare (som den satt fast, tog två veckor innan jag fick loss den)

selmer - 2010-5-3 kl 19:00

Jaha gott folk nu är det maj. Förra inlägget var i november. Vad har egentligen hänt?

Jo: ventilerna har fått ett gäng vinklar slipade, styrningar har monterats, sätena har anpassats till detta, toppen har planats, nya tryckare monterats, ett par snälla rallykammar förkastats på grund av för stor bascirkel (gick inte att ställa något spel), ett par 105.48 kammar har blivit omslipade och sedan började racingsäsongen att närma sig varför min familjetransport fick stå tillbaks. Dock är det nära nu...

Själv har jag blästrat och portmatchat grenröret (shit vad uselt det stämde orginal). Jag tyckte att den gick bra innan, jag ser verkligen fram emot hur det skall bli när den kommer ihop ...

grenrör.JPG - 103kB

selmer - 2010-5-3 kl 19:03

En sak till. Jag bestämde tidigt att mina insugsgummin var i helt ok skick ock inte alls behövde bytas. I lördags låg dessa skönheter till salu på en hatthylla på Skokloster. De fick följa med mig hem.

aluminiumgummi.JPG - 142kB

selmer - 2010-7-25 kl 16:27

En veckas gräsänklingsskap var det som behövdes! :yes:

Jag har meckat som en iller varje timme jag inte sovit eller varit på jobbet. Jag har monterat saker fel, fått saker över, monterat dem i fel ordning, gjort om och gjort rätt. :wall: :smash:

Med timmar kvar till familjen kommer hem startade hon! Hon STARTADE - fattar ni? Det är två år sedan sist. Vissa har renoverat sin motor tre gånger på den tiden och andra har byggt en hel bil. Jag har i princip bara tagit av en topp och satt på den igen. Inte jätteimponerande kanske men just nu känner jag mig som värsta meckarkungen. Förgasarbröl är helt obetalbart. :bananana:

Smolket i glädjebägaren - det pissar kylvatten mellan topp och insug. MEN HON STARTADE! F-n vad gött.

/Selmer

PS. Bilder blir det när jag hittar sladden till kameran.

Atterhall - 2010-7-25 kl 19:12

:headbang:

Gôtt, blir lite inspirerad att ta tag i Bertonen - fattas bara det där med gräsänkling... ;)

sam_h - 2010-7-25 kl 19:39

najs. fint jobbat! :D

Alfadriver - 2010-7-26 kl 10:23

Läcker bil!

Önskar jag hade en i garaget!

Lasse

selmer - 2010-8-7 kl 20:30

Först blev det kallavfettning i motorrummet och lite kärlek till kolvtoppar, tätningsytor och topplocksbultar.

Motorrummet kan bäst beskrivas som patinerat, och borde kanske renoverats. Skulle det ske nu skulle jag dock aldrig bli klar så jag skyller på att det skulle förta en del av gammelbilskänslan. Det mest prioriterade vore att fixa lite färg under bromsvätskebehållaren för den har läckt någon gång med följden att lacken försvunnit...

kolvar.JPG - 137kB

selmer - 2010-8-7 kl 20:31

Suddig bild på portad kanal med kort styrning och uppfräst ventilsäte.

kanal.JPG - 55kB

selmer - 2010-8-7 kl 20:33

Den nyrenoverade toppen med nya ventiler och styrningar. Kamkedjesträckaren monterad med ny fjäder, bricka och hemtillverkad bult i helicoilat hål. Nu skall den väl sitta på plats hoppas jag.

topp.JPG - 124kB

selmer - 2010-8-7 kl 20:34

Toppen på plats.

toppeni.JPG - 152kB

sam_h - 2010-8-7 kl 20:37

fint. inte långt kvar nudå! :D

selmer - 2010-8-7 kl 20:39

Sedan var det bara att smäcka dit resten (som det heter i efterhand...). Det tog några dagar. Nyloc-muttrarna till förgasarna är tålamodsprövande. Grenrören har jag linoljebränt. Får se hur länge det håller. Lite nya slangar och klämmor förhöjer intrycket. Hon går och det är tätt. Orginalfiltret skall ersättas av trattar och någon typ av luftfilterlösning. Vad skall jag ha?

/selmer

[Ändrad 2010-8-7 av selmer]

klart.JPG - 132kB

selmer - 2010-11-19 kl 11:51

Så var det då röjt i garaget efter höstens målningsprojekt och Multiplan har fått nya spridare. Äntligen kunde alltså Giulian lämna sin frusna tillvaro i carporten och köras för egen maskin in i garaget. Jag hoppas att det faktum att hon är besiktigad och klar för två år skall innebära att jag skall få tummarna loss och fixa på några av de många grejor jag köpt på mig genom åren.

Köpa grejor - det är jag en hejare på. Att få på dem på bilen - det går låååååångsamt.

/selmer

DSC_7619.JPG - 320kB

Bergils - 2010-11-19 kl 13:43

Det där med köpa grejer men sen få dem på bilen känns igen..

Alldeles GALET snygg den där Giulian.
Jättejättejättesnygg faktiskt. Älskar den där färgen.

selmer - 2010-11-19 kl 14:26

Quote:
Ursprugligen inlagt av Bergils
..Alldeles GALET snygg den där Giulian.
Jättejättejättesnygg faktiskt. Älskar den där färgen.


Och dessutom hade jag sådan flax att garaget var målat i samma färg :lolsign:

/selmer

selmer - 2011-7-10 kl 21:00

Det har inte blivit något meckat - men väl en del kört. :revs::steering::revs:

I går sket det sig dock. Hon startade och vi backade ur carporten. Så långt allt väl. Sedan blev det tjyvstopp och sedan var hon tvärdöd.:(

Det var lite dåligt med soppa så jag fyllde på en dunk för säkerhets skull - fortfarande tvärdöd.

Kollade brytarna och där fanns det en liten tapp som jag filade ned. Efter detta justerade jag avståndet till 0.4 mm och var så tvärsäker på att detta var problemet att jag blev skitförvånad när hon inte gick igång.

Nu skruvade jag ur ett stift och bad dottern att vrida på tändningsnyckeln - ingen gnista. Aha! Då vet jag varför hon inte startar i alla fall.

Mätte på tändspolen och där finns det ström när brytaren sluter. Bytte tändspole - fortfarande ingen gnista.

Nu känner jag mig dum :dunce: - Hur svårt kan det vara? Vad skall jag kolla nu?:pray:

/selmer

jol - 2011-7-11 kl 00:21

*Fördelarlocket, går gnistan ur tändspolen om du sätter ett stift direkt på den kabeln?

*Brytarna, är det ingen spänning på spolen när brytarna är isär också? Så inte kabeln smygjordar nånstans

*Tändspolen, mät upp den frånkopplad. Du ska ha typ 0.4-2 Ohm mellan polerna där kablarna sitter och 5-15 kOhm mellan tändutgången och pluspolen

[Ändrad 2011-7-11 av jol]

selmer - 2011-7-11 kl 12:13

Quote:
Ursprugligen inlagt av jol
*Brytarna, är det ingen spänning på spolen när brytarna är isär också? Så inte kabeln smygjordar nånstans

[Ändrad 2011-7-11 av jol]


Hur menar du här? Det skall väl bara vara spänning på spolen när brytaren är sluten?

Kondensatorn !

Grifo - 2011-7-11 kl 17:25


Chramon - 2011-7-11 kl 18:10

Kan vara som Grifo säger att kondensatorn lagt av, den har för "lågt motstånd" så att du får liksom jordning den vägen. Blir ungefär som att brytarna aldrig skulle öpna då = ingen gnista.
Prova koppla ur den (kondensatorn) och se om den startar. Kondensatorns uppgift är att minimera gnistbildningen på brytarkontakterna, din "topp" på kontakterna indikerar att kondensatorn inte varit riktigt OK.

jol - 2011-7-11 kl 19:27

B
Quote:
Ursprugligen inlagt av selmer
Quote:
Ursprugligen inlagt av jol
*Brytarna, är det ingen spänning på spolen när brytarna är isär också? Så inte kabeln smygjordar nånstans

[Ändrad 2011-7-11 av jol]


Hur menar du här? Det skall väl bara vara spänning på spolen när brytaren är sluten?

Japp, det var det jag skrev :) så brytaren verkligen bryter

Chramon - 2011-7-11 kl 20:30

"" Det skall väl bara vara spänning på spolen när brytaren är sluten""

Vet inte om jag ska "lägga mig i" ;) men gör ett förtydligande så det inte blir nåt missförstånd.
En kort beskrivning:
Du har konstant spänning TILL tändspolen via tändningslåset. Tändspolen jordas sedan över brytaren så kretsen blir sluten och tändspolen "laddas".
När sedan brytaren öppnar kretsen "urladdas" tändspolen och skickar gnistan till fördelaren.

Minns jag rätt kunde man testa/ställa tändningen via en testlampa. Typ för 50 år sedan. ;) Med avslagen tändning... sätt testlampan på batteriets + och andra änden på kabeln till brytaren. När brytaren öppnar ska den slockna, gör den inte det har du nåt fel .Kan kanske fungera i ditt fall?

[Ändrad 2011-07-11 av Chramon]

selmer - 2011-7-11 kl 20:52

Quote:
Ursprugligen inlagt av Grifo


Just det! Den måste fungera - det är viktigt. Jag bytte den och nu fungerar minsann hela bilen. :yes: :worship: :yes:

Nu skall det :revs: :steering: :revs: igen.

/selmer

selmer - 2011-12-11 kl 19:49

Okej, så var det trattdax. 55mm långa är de. Ni som kör med pipercrossfilter. Vilken modell passar?

/selmer

selmer - 2011-12-12 kl 18:17

Jag lovar att alltid använda sökfunktionen först,
Jag lovar att alltid använda sökfunktionen först,
Jag lovar att alltid använda sökfunktionen först,
Jag lovar att alltid använda sökfunktionen först,
Jag lovar att alltid använda sökfunktionen först,
Jag lovar att alltid använda sökfunktionen först,
Jag lovar att alltid använda sökfunktionen först,

Länk till tråd på AP

:dunce: / selmer


Ken - 2011-12-12 kl 19:26

Quote: Ursprugligen inlagt av selmer  
Okej, så var det trattdax. 55mm långa är de. Ni som kör med pipercrossfilter. Vilken modell passar?

/selmer


JAg kör med strumpor på varje tratt. Så ser det fräckare ut och man ta av dom om man är på det humöret!

Björnbusen - 2011-12-12 kl 22:10

Quote: Ursprugligen inlagt av Ken  
Quote: Ursprugligen inlagt av selmer  
Okej, så var det trattdax. 55mm långa är de. Ni som kör med pipercrossfilter. Vilken modell passar?

/selmer


JAg kör med strumpor på varje tratt. Så ser det fräckare ut och man ta av dom om man är på det humöret!


Jag har funderat på det där... borde inte strumporna totalfucka just det fina flödet som man sätter i trattar för att få?

olleinsulander - 2011-12-13 kl 12:43

Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  
Quote: Ursprugligen inlagt av Ken  
Quote: Ursprugligen inlagt av selmer  
Okej, så var det trattdax. 55mm långa är de. Ni som kör med pipercrossfilter. Vilken modell passar?

/selmer


JAg kör med strumpor på varje tratt. Så ser det fräckare ut och man ta av dom om man är på det humöret!


Jag har funderat på det där... borde inte strumporna totalfucka just det fina flödet som man sätter i trattar för att få?


Jag har funderat på det där... borde inte alla öppna trattar vara inbyggda i en låda med luftintag i grillen? Den varma motorrumsluften som alla varnar för när någon sätter ett konfilter på sin moderna bil måste ju vara samma problem med förgasare och trattar?

selmer - 2011-12-13 kl 13:51

Quote: Ursprugligen inlagt av olleinsulander  
Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  
Quote: Ursprugligen inlagt av Ken  
Quote: Ursprugligen inlagt av selmer  
Okej, så var det trattdax. 55mm långa är de. Ni som kör med pipercrossfilter. Vilken modell passar?

/selmer


JAg kör med strumpor på varje tratt. Så ser det fräckare ut och man ta av dom om man är på det humöret!


Jag har funderat på det där... borde inte strumporna totalfucka just det fina flödet som man sätter i trattar för att få?


Jag har funderat på det där... borde inte alla öppna trattar vara inbyggda i en låda med luftintag i grillen? Den varma motorrumsluften som alla varnar för när någon sätter ett konfilter på sin moderna bil måste ju vara samma problem med förgasare och trattar?


Pipercross är återigen ett råd från Christos. Pipercross ger visserligen varmare insugsluft men lådor ger enligt honom alltid för lite luft till innersta cylindern. Enskilda strumpor kan väl fungera om det finns luft mellan strumpan och tratten, dvs om strumpans diameter är större än trattens. Annars borde det bli som björnbusen säger. Men som vanligt har jag ingen aning :P

fralun - 2011-12-13 kl 15:03

Som ett litet tratt-inlägg, så bromsade jag motorn på rullande landsväg med både öppna trattar och filterboxen över. Gammaldags typ från Misab. Det skilde 1hk!

Sen i verkligheten så bör man nog leda bort varmluften. Eller isolera från den.


[Ändrad 2011-12-13 av fralun]

George Junior - 2011-12-13 kl 18:28

Quote: Ursprugligen inlagt av fralun  
Som ett litet tratt-inlägg, så bromsade jag motorn på rullande landsväg med både öppna trattar och filterboxen över. Gammaldags typ från Misab. Det skilde 1hk!

Sen i verkligheten så bör man nog leda bort varmluften. Eller isolera från den.
[Ändrad 2011-12-13 av fralun]

Det räcker väl med att man kör några hundra meter grusväg en torr julidag för att man ska tappa 1 hk pga slitaget som blir om man kör utan luftfilter... nån som testat att bänka före och efter? :boing:

Ken - 2011-12-13 kl 20:17

Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  
Quote: Ursprugligen inlagt av Ken  
Quote: Ursprugligen inlagt av selmer  
Okej, så var det trattdax. 55mm långa är de. Ni som kör med pipercrossfilter. Vilken modell passar?

/selmer


JAg kör med strumpor på varje tratt. Så ser det fräckare ut och man ta av dom om man är på det humöret!


Jag har funderat på det där... borde inte strumporna totalfucka just det fina flödet som man sätter i trattar för att få?


Tja, det finns dom som säger så. Man får nog räkna med en viss förlust men den kan kanske också vara i huvudsak akustisk eftersom man "slipper" dom värsta porrljuden från insugen...
Fast att slippa renovera motorn varje sommar kan vara värt en del med.

Jag kommer att försöka bygga en box till min bil där trattarna får plats inuti när jag väl får tillbaka motorn på plats. Ska komplettera med ett rör så jag får kallare luft och fixa till nåt konfilter på det. Håller med att det kan bli kärvt att få till tillräckligt stor volym för att försörja alla cylindrar med luft - men om man ser på originaljoxet har man inte bekymrat sig så mycket om det så IMHO tror jag mest det är teori.
:thumbsup:

michael.hedborg - 2011-12-13 kl 20:23

Quote: Ursprugligen inlagt av selmer  
Quote: Ursprugligen inlagt av olleinsulander  
Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  
Quote: Ursprugligen inlagt av Ken  
Quote: Ursprugligen inlagt av selmer  
Okej, så var det trattdax. 55mm långa är de. Ni som kör med pipercrossfilter. Vilken modell passar?

/selmer


JAg kör med strumpor på varje tratt. Så ser det fräckare ut och man ta av dom om man är på det humöret!


Jag har funderat på det där... borde inte strumporna totalfucka just det fina flödet som man sätter i trattar för att få?


Jag har funderat på det där... borde inte alla öppna trattar vara inbyggda i en låda med luftintag i grillen? Den varma motorrumsluften som alla varnar för när någon sätter ett konfilter på sin moderna bil måste ju vara samma problem med förgasare och trattar?


Pipercross är återigen ett råd från Christos. Pipercross ger visserligen varmare insugsluft men lådor ger enligt honom alltid för lite luft till innersta cylindern. Enskilda strumpor kan väl fungera om det finns luft mellan strumpan och tratten, dvs om strumpans diameter är större än trattens. Annars borde det bli som björnbusen säger. Men som vanligt har jag ingen aning :P


Ett ovetenskapligt inlägg.
Jag ville bli av med lite insugsljud och byggde en glasfiber burk som passade till Pipercross monteringsplåten. Höll på i många helger med att bygga plugg osv. Det blev lite tystare men bilen ryckte som tusan runt 2000rpm.... Satte dit Pipercrossfiltret och motorn gick som vanligt igen:-)

selmer - 2012-5-15 kl 19:04

Det enda som hänt under vintern är ett jag fått ett Pipercrossfilter av mossan i hjulklapp (tack mamma!) och yxat till ett bakstycke av en bit 3 mm aluminium.
Sista april skickade jag familjen att titta på forsränningen och gick ut i garaget.
Det är trångt om saligheten men jag bockade den del av bakstycket som filtret skall stickas ned i 90 grader för att underlätta monteringen och hålen till förgasarna borrades så långt ned det bara gick.
Trots detta gick det inte att få filtret mellan rambenet och de två trattarna på den inre förgasaren. Problemet löstes genom att massera rambenet lätt med en slägga. Nu går det, med visst trixande, att få dit och bort filtret utan att lyfta ur motorn eller lossa förgasarna :bananana:

IMG_0199.JPG - 217kB

selmer - 2012-5-15 kl 20:03

Jag monterade filtret och startade bilen. Som vanligt gick det lätt trots att den stått hela vintern :thumbsup:
Men djeflar vad det brötade. Jag trodde först att avgassystemet ramlat av men vidare undersökning visade att det faktiskt bara var insugsljud! Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är fräckt eller pubertalt men det är en smula tröttande vid långfärd.
Nåja, bilen används ju inte så mycket som familjefraktare längre så jag kan nog stå ut med brötandet. :afro:
Skokloster klarades av. Det var precis lika många Giulia Super som Bizzarini Stradas på plats. Det var dock bara min Giulia som var diarrébrun :P
Nu skall det bara servas och sedan bär det iväg till Christos för finjustering :yes:

IMG_0197.JPG - 204kB

ti - 2012-5-16 kl 08:55

Quote: Ursprugligen inlagt av selmer  
Jag monterade filtret och startade bilen. Som vanligt gick det lätt trots att den stått hela vintern :thumbsup:
Men djeflar vad det brötade. Jag trodde först att avgassystemet ramlat av men vidare undersökning visade att det faktiskt bara var insugsljud! Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är fräckt eller pubertalt men det är en smula tröttande vid långfärd.
Nåja, bilen används ju inte så mycket som familjefraktare längre så jag kan nog stå ut med brötandet. :afro:
Skokloster klarades av. Det var precis lika många Giulia Super som Bizzarini Stradas på plats. Det var dock bara min Giulia som var diarrébrun :P

Nu skall det bara servas och sedan bär det iväg till Christos för finjustering :yes:


Det är pubertalt. Tyvärr...

[Ändrad 2012-5-16 av ti]

selmer - 2012-7-18 kl 19:24

Så var det äntligen dax för årets meckarvecka! (som bara är fem dagar i år men å andra sidan är två av dem helg så det blir en del tid ändå.
Med svepskälet att det är sommarstopp i fabriken och att jag bara måååste jobba har frun och barnaskaran skickats till svärmor och Dafgårdare, glass och godis inhandlats.

Följande har förberetts:


Vi får se hur långt jag hinner

/selmer

Dafgards.JPG - 177kB

Berlina 2000-bakaxel

selmer - 2012-7-18 kl 19:38

Här har vi bakaxeln jag köpte för en herrans massa år sedan men som sedan aldrig blev monterad eftersom topphaveriet kom emellan.
Enligt säljaren skall den eventuellt varit nyrenoverad och sedan suttit på en bil som stått oanvänd utomhus i flera år (det finns verkligen alla sorter). Den är inte vacker och planen är att snygga till den men inte att renovera.

Kvällens projekt var att demontera. Bromsskivor, klossar och handbromsdelar verkar helt oanvänt och oken verkar också vara genomgångna. Planen är dock att använda de ok som sitter på bilen nu för de fungerar bra.



Diffbroms.JPG - 179kB

Johnny Bravo - 2012-7-19 kl 07:09

Vilken cool bromskylning den har :cool:

selmer - 2012-7-22 kl 20:07

Shit vad träligt det är att blinga... Funderar på att starta RatRomeo-falangen... Såhär såg bakaxeln ut efter spanking med diverse roterande verktyg. Själv var jag svart. :afro:

slipad.JPG - 165kB

selmer - 2012-7-22 kl 20:08

Zinkgrundad:

zinkad.JPG - 125kB

selmer - 2012-7-22 kl 20:09

Och slutligen målad:





[Ändrad 2012-7-22 av selmer]

[Ändrad 2012-7-22 av selmer]

maladbakaxel.JPG - 143kB

selmer - 2012-7-22 kl 20:12

Lte andra saker fick också lite färg på sig:

Maladeprylar.JPG - 170kB

selmer - 2012-7-22 kl 20:19

Sedan var det dags att fixa hålet i instrumentbrädan (som är just en bräda om än tunn). Skruvarna framme vid vindrutan var enkla. Sedan satt det en vid var A-stolpe, de gick ok att komma åt. Sedan var det en omöjlig och rostig j---l på ett stag vid motorhuvsöppnaren, tre i värmeelementsburken och en till hyllan under handskfacket. Sedan var det loss.

medhal.JPG - 158kB

selmer - 2012-7-22 kl 20:23

Vajrar till hastighetsmätare och varvräknare lossades, att gäng kablar likaså efter noggrann (nåja) uppmärkning. Sedan kom hela rasket ut. Ett tips till andra som skall göra detta är att inte låta instrumenthushöljet vila mot ratten. Då skavs färgen av :wall:

Dammsugning av löv och fluglik och kontaktlimmning av ljuddämparmattor tog vid.

antligenute.JPG - 223kB

Jävla klips

selmer - 2012-7-22 kl 20:25

Sedan var det dags att lossa klipsen som håller de kromade listerna som håller fast träet. Dessa är ett djävulens påfund. :evil: Nåja, tillsist gick det. :smash:

Javlaklips.JPG - 194kB

 Pages:  1    3