AlfaPower

Giulia 1600 Super 1969 - HJÄLP!

Pages:  1  2  3

selmer - 2012-7-22 kl 20:27

Sedan plockade jag fram NOS-träet. Ricambi Originali :bananana:

nos.JPG - 191kB

selmer - 2012-7-22 kl 20:29

I stället för klips brukar jag använda kabelskarvare som jag glatt slaktar. Det kan vara tajt att komma åt med skruvmejseln men det brukar lösa sig.

skarvar.JPG - 268kB

selmer - 2012-7-22 kl 20:34

Tyvärr visade det sig att panelen hade förborrade hål för någon annan modell vilket ledde till att jag fick borra ett par nya hål och att två hål blir synliga kring Super-emblemet. Lite surt men annars blev det skitsnyggt! Radioluckan skulle behöva ett emblem också. Någon som har ett till salu? Annars blir det till att slakta en nyckelring eller liknande och smäcka dit. Tips på emblem med 30 mm diameter?

utanhal.JPG - 188kB

selmer - 2012-7-22 kl 20:37

Sedan var det värmeelementet - eller rättare sagt kranen som läcker. Det visade sig att det berlina 2000-element jag har liggande är mycket tunnare och kranen sitter på själva elementet. Det kommer inte att passa. Tips på kran eller lösningar? Någon som har till salu?

trasigkran.JPG - 192kB

selmer - 2012-7-22 kl 20:38

Fläkte har väl blivit blöt av läckande kan jag gissa. Trögt som attan går den. Någon som har en fungerade?

trasigflakt.JPG - 187kB

selmer - 2012-7-22 kl 20:41

Jag kollade in JOLs tips om LED-lampor på Kjell & Co http://www.kjell.com/sortiment/el/biltillbehor/belysning

De sitter som en smäck! Hoppas att de lyser bra också...

lampor.JPG - 235kB

selmer - 2012-7-22 kl 20:43

Dessa gummibälgar sitter vid handbromsvajern på bakaxeln. Någon som vet var jag får tag i nya?

balg.JPG - 229kB

Handbromsdutt

dennis_h - 2012-7-23 kl 17:34

Hej Selmer

Försök med Highwood motor company, köpte från Chris samma pryl tidigare i år till min 1750, ca 4 pund stycket har jag för mig att priset var.

/Dennis

[Ändrad 2012-7-23 av dennis_h]

Andreas Uhlin - 2012-7-23 kl 21:22

Du ligger några år före mig bland delprojekten, jag läser och lär:D Har en del att göra på chassiet på min Super innan jag tar mig an demontering av instrumentbrädan för att snygga till den och samtidigt fixa min värmekran som sitter fast i mellanläge. Det är lite småsvettigt ibland, tur att sommaren 2012 hittills har belönats med få soltimmar:cool:

selmer - 2013-7-17 kl 19:09

Long time - No update

Jag känner mig som en ganska ovärdig alfaägare. Andra sliter och gnor. Jag går mest förbi min bil i garaget i jakt på prylar på andra sidan bilen. Meckarveckan (v29 2012) gick snabbt och sedan dess har inte mycket hänt. Sedan dess har jag bytt jobb och därigenom blivit av med meckarveckan...

Sommaren går och alfan hade körförbud. Vad göra? Besiktningstid bokades 16/7 för att skapa lite press. Ett par kvällar i garaget senare var både värmepaket och instrumentbräda tillbaks i bilen. Detta var nog ett av de omöjligare meck jag gett mig på:

Värmepaket: "Lätt att ta ut" sade någon. "Sitter bara med fyra skruvar". Det är förvisso sant men framförallt de två främre sitter ruskigt långt uppe/framme. Nu skulle jag ändå ha ut instrumentbrädan vilket förbättrade tillgängligheten något. Värmepaketet är ihopknäppt med metallclips. Det blästrades och målades, fläkten som satt fast skruvades i sär och smordes upp och skumgummit på klaffen byttes mot fleecefilt. Sedan skulle det ihop igen... Paketet består av cirka 17 delar som måste hållas med en hand var medan clipsen knäpps på. Ett enkelt jobb för tre bläckfiskar alltså. Många svordomar senare satt allt ihop och den nya kranen satt som en smäck.

Instrumentpanel: Skruvar på konstiga ställen men det är bara att lossa och känna sig fram. El till instrumenten är inte speciellt omfattande men s-tan vad trådarna är korta. Att ta av panelen och märka upp trådarna gick nätt och jämt men att få tillbaks den och få på trådarna var omöjligt. Jag lossade instrumenthusen. Då gick det lättare att få på trådarna men jag fick istället problemet att fixera instrumenthusen efter att panelem monterats. Det underlättar in du har supersmala armar och händer.

Så var då panel och element tillbaks med nya lampor, nytt trä, ny radiotäckplatta (tack Grifo!) och nyrenoverat värmepaket med ny kran. Emblem till radioluckan hittade jag inget så det fick bli en slaktad nyckelring tillsvidare.

DSC_9016.JPG - 333kB

selmer - 2013-7-17 kl 19:21

I går var det alltså dags för besiktning. Självklart testade jag allt innan jag drog ihop instrumentpanelen men på väg till besiktningen upptäckte jag att blinkersen inte fungerade - skit. Kanske det blivit kortis när jag fnulade in kablar och blinkersrelä? Mycket riktigt - säkringen var uppbrunnen. Eftersom instrumentpanelen varit ur var handskfacket tömt och därmed låg extrasäkringarna hemma i garaget. Med två minuter till godo försökte jag skala en bit FK med tänderna med klent resultat. Då såg jag den gamla säkringshållaren till bilradion (tur att jag inte städat bort den). Med denna säkring funkade blinkersen - Succe! Min tur, igen med huven, vrid på startnyckeln, startmotorn snurrar men bilen tänder inte. He-te! Besiktningskvinnan ler och kommer ut och säger att hon kan ta en annan bil medan jag felsöker. Fördelare och brytare undersöks. Det ser bra ut. Kortslutning i hjärnan. Den gick ju nyss och startar alltid, även efter en vinter i garaget. Vänta nu, har tändningen en säkring? Jodå, det har den ju. Snurra säkring och sedan var det BRAPP, BRAPP precis som vanligt :headbang::smash::bananana::thumbsup:

Besiktning utan anmärkning på det :cool::D

Georg - 2013-7-18 kl 08:38

Vilken underbar historia! Grattis!!

Björnbusen - 2013-7-18 kl 10:10

:bananana:

sam_h - 2013-7-18 kl 10:51

Gött! :thumbsup:

J.Aineland - 2013-7-18 kl 12:03

Instämmer!:beerchug:

robert.lindblom - 2013-7-19 kl 15:34

:clap:

jol - 2013-7-19 kl 16:09

Haha det är ju för enkelt om det går utan problem :) Hur använder du kabelskarvarna för att fästa instrumentbrädan?

selmer - 2013-7-20 kl 10:41

Det sitter små pinnar på baksidan av listerna som håller träet på plats. På dessa pinnar sitter original en liten plåtbit/bleck som är enkel att montera på fabriken men som inte går att få loss hel. Jag brukar ersätta dessa bleck med en bricka och en stoppskruv (en slaktad kabelskarv). Emblem brukar jag montera på samma sätt.

/selmer

selmer - 2013-8-7 kl 20:01

Hjälp, tänkte byta olja. Skulle bara hämta filtret jag hade i garaget (trodde jag). Var kan jag få tag i ett filter. Highwood har semester (visserligen bara till på måndag men ändå...)

Frågan gäller alltså: "Var kan jag få tag i ett tidigt oljefilter (av insatstyp)?"

/selmer

CC_motor

Lave - 2013-8-8 kl 10:19

Jonta har säkert på hyllan...

CC-motor 016-357530

CC_motor

Lave - 2013-8-8 kl 10:20

CC-motor 016-357530

selmer - 2013-8-8 kl 13:30

Quote: Ursprugligen inlagt av Lave  

CC-motor 016-357530

Ah, förstås. Tack!

selmer - 2013-8-8 kl 13:44

Bilen är nu inkörd efter toppjobbet. Var och pratade med Christos i går och fick instruktionen att efterdra toppen till 9,8 kgm och mäta upp ventilspelen. Sagt och gjort.

Nu blir det Ignitor elektronisk tändning och en tur på Christos rullar. Jag drömmer om 100 hjulhästar :drool:

Kammarna är omslipade 105.48 med 10,4 i lyft och 280 graders duration.

moment.JPG - 159kB ventilspel.JPG - 143kB

Björnbusen - 2013-8-8 kl 17:52

Quote: Ursprugligen inlagt av selmer  
Bilen är nu inkörd efter toppjobbet. Var och pratade med Christos i går och fick instruktionen att efterdra toppen till 9,8 kgm och mäta upp ventilspelen. Sagt och gjort.

Hur mycket blir det i Nm?

jol - 2013-8-8 kl 18:16

96Nm

1 kg som hänger på en meters hävstång. Tyngdlagen drar ner 1kg med 9.82 N

9.82 N gånger 9.8 kg

[Ändrad 2013-8-8 av jol]

selmer - 2013-8-9 kl 19:59

Sist jag tvättade bilen ramlade listen på vänster tröskel av. Det visade sig att den bara satt fast med två trötta plastploppar. Flax att jag inte tappat den när jag kört :banana:

Bild på två trötta plastploppar

tvaploppar.JPG - 166kB

[Ändrad 2013-8-9 av selmer]

selmer - 2013-8-9 kl 20:04

Ploppar finns hos Highwood. Sju stycken skall det vara. :yes:

Bild på nya ploppar i tröskel.

sjuploppar.JPG - 145kB

selmer - 2013-8-9 kl 20:06

Åsså listen putsad och på plats. Tjusigt :thumbsup:

list.JPG - 150kB

selmer - 2013-8-9 kl 20:07

Lägger med en utzoomad bild :P

tvanyanseravbrunt.JPG - 176kB

FredrikM - 2013-8-10 kl 08:50

Den där Ocragula är onekligen riktigt snygg på din Giulia, nästan så man funderar på den färgen istället:lips:

selmer - 2013-11-3 kl 20:39

Nejnej Fredrik inte brunt. Det är det enda min bil kommer att vara som din bil inte är när du blir klar - brunare :P

/selmer

selmer - 2013-11-3 kl 20:53

Det går trögt i garaget. Vad göra? Jag skickade iväg familjen och tog semester torsdag och fredag. Torsdagen ägnades åt oljebyte i motor och växellåda.

Vi går alla igång på olika saker. Jag går igång på italiensktillverkade oljefilter av insatstyp med ett infällt hantag för urlyftning :worship:

Sedan fylldes bilen med Statoils 98 oktaniga soppa och lämnades hos Christos. Nu blir det elektronisk tändning och finjustering. Jag har verkligen tyckt att bilen gått skitbra efter toppjobbet och ombestyckningen av förgasarna och har svårt att se att det kan bli så värst mycket bättre. Jag hoppas att jag har fel. :dunce: I slutet av nästa vecka får jag svaret...

Under fredagen röjde jag ut all sommarens skit ur garaget så att bilen skall ha någonstans att bo under vintern.

IMG_2331.JPG - 101kB

selmer - 2013-11-22 kl 17:01

Så var då bilen tillbaks från Christos som svingat sitt magiska spö och trollat fram ett nytt och bättre mellanregister. Bilen gick inte dåligt innan - alls, och nu går den ännu bättre. Så långt allt väl alltså.

Tittar vi däremot på resultatet i siffror måste jag erkänna att det är en besvikelse. Inte ens 80 hästar på bakhjulen och 110,8 beräknade på svänghjulet. :(

Receptet är som följer:

Bottendel orörd
Toppen är portad, planad och ventilstyrningarna bytta mot kortare.
Orginalventiler med dubbla vinklar
Uppfrästa ventilsäten
Kammar 280 - 10,4 (omslipade 2-literskammar)
Portmatchade insug och avgas
Trattar och PiperCrossfilter
Ignitor elektronisk tändning
Orginal avgassystem

Christos säger att den har mer i sig men att något begränsar. Huvudmisstänkta just nu är halsringarna. Vi får se till våren om jag byter dem och tar en ny tur på rullarna eller om jag helt enkelt gasar och är glad.

Bifogad fil: RullarProtokoll.pdf (301kB)
Denna fil har blivit nedladdad 217 gånger

sam_h - 2013-11-22 kl 17:32

Nu rullar den iaf! grattis! och de sista hästarna jagar du fram rätt var det är. Eftersom Christos varit med i leken så antar jag att skitfelet någon annan här på forumet var med är att utesluta; inte tillräckligt spänd gasvajer så förgasarna inte öppnar helt ;)

selmer - 2013-11-22 kl 17:34

Det hoppas jag han kollat... Jag lovar att titta på det i morgon :beerchug:

Micke G - 2013-11-22 kl 17:55

Lite märkligt. Det är ju samma Hk som original trots att du modifierat en del.
Men original avgas begränsar nog en del. Har du original grenrör också?

Kolvringar kan också vara en effektbegränsare om dom är slitna eller om fodren blivit utvidgade i mittendelen pga normalt slitage.
Det kan göra att du både får sämre sug i insugsfasen och sämre komp i kompressionsfasen.

[Ändrad 22-11-2013 av Micke G]

selmer - 2013-11-22 kl 18:51

Jag har sett hästkraftsangivelser på mellan 98 och 112 för 1600:an med dubbelförgasare beroende på modell. Jag tycker att jag ändå gjort en hel del jämfört med orginal så allt under 120 får ses som en besvikelse.

Bottendelen är som sagt orörd (av mig i alla fall) och skicket på denna är alltså okänt. Jag har inte gjort något kompprov.

Grenröret är portmatchat men orginal och avgassystemet orginal med alla burkar kvar.

selmer - 2013-11-22 kl 19:18

Videosnutt:

sam_h - 2013-11-22 kl 19:22

Låter iaf som en riktigt alfa ;)

Micke G - 2013-11-22 kl 20:48

Ohhh, blev lite orolig där med tröskellistera. Det blev ju en ganska signifikativ skillnad med dom på plats.
Jag har tokletat ikväll efter mina egna, som jag misstänkte att jag fått med på köpet av Giulian och till slut hittade jag dom :bananana:

Listig.jpg - 272kB

FredrikAssarsson - 2013-11-22 kl 22:47

Vilken härlig sång. Älskar hur en så pass vardagsanpassad entusiastbil som giulian och berlinan kan ha så rått och fint motorljud - hela bilen liksom morrar sig fram! :)

[Edited on 2013-11-22 by FredrikAssarsson]

Johnny Bravo - 2013-11-23 kl 19:04

Tvivlar ju på att en helt standard 1600 skulle bromsa ur sig 110hk i en bromsbänk idag men nog borde den maskinen du har kunna ge lite mer än så. Fått någon smäll på avgasystemet så det är tilltryckt eller nåt sånt? Prova ställa avgaskammen lite tidigare eller insug lite senare annars. På en del motorer känner man skillnad direkt!

selmer - 2014-5-20 kl 20:34

Så har jag då slutligen blivit medelålders.

Fyra barn, fru, hus och en åldrande bruksbil påckar på uppmärksamhet. Giulian får inte den prioritet den förtjänar. Byta länkarmsbussningar på Multiplan tar jag mig tid till för att jag "måste" och är för snål för att lämna bort, men Giulian händer det inget med trots mitt stora förråd av balla saker som "bara" skall smäckas på.

Vad göra? Jag har hittat en husmeck! Jag lämnade bilen, en låda prylar och en Berlina-2000-bakaxel en regnig tisdag. Några veckor senare på en regnig söndag hämtade jag en låg och otroligt tajt bil. Fantastiskt! På något vis är det lättare att spendera pengar på nöjen än på måsten...

Nu är alla bussningar i fram- och bakvagn bytta tillsammans med justerbara övre länkarmar. Uppgraderade varianter där det finns och rekommenderas. Alla styrleder likaså. Fjädrar med två varv mindre monterade (jag tror inte de är grövre) tillsammans med en riktigt grov främre krängningshämmare.

Hur blev det då? Jodå, riktigt tajt och fint känns det! Inget svaj och glapp. Förvånansvärt komfortabelt också faktiskt. Inte alls så stötigt som min sänkta 75:a (som numera bor i Umeå). Nu kommer tre frågor:

1) Är den för låg bak (för mycket "outlaw"-stuk) eller har den bara ett coolt "Bertonehäng"?

2) Vad skall den sportige familjefadern ha för camber och toe? Inga banambitioner finns för närvarande.

3) De tajta hjulupphängningarna och diffbromsade bakaxeln har gjort det mycket svårare att spinna loss. Behöver jag mer effekt?

DSC_9181.JPG - 325kB

sam_h - 2014-5-20 kl 20:42

1).. tycker det ser lite högt ut :lips:

HEDBERG - 2014-5-20 kl 20:55

Jag tycker den ser helt korrekt lagom frän ut .

HEDBERG - 2014-5-20 kl 21:12

Använd 34 m,m halsringar och öka upp huvudmunstyckena ,troligen runt 1,50-1,60 till att börja med .

Georg - 2014-5-20 kl 21:38

Ser låg ut för att vara en Giulia och mkt lägre är väl knappast praktiskt om man ska kunna köra familjen.
Väldigt lagom om man för för en gångs skull sällar sig till det svenskaste svenska.

Hauge - 2014-5-20 kl 21:39

Så jäkla snygg!
Original kulör??

FredrikM - 2014-5-20 kl 21:54

Ride height ser helt rätt ut! Otroligt snygg bil!

GlasVimle - 2014-5-21 kl 05:57

Inte ändra något, riktigt snyggt.

ClaesH - 2014-5-21 kl 06:28

Möjligtvis lägre fram.;) :thumbsup:

Giulia liten.jpg - 198kB

[Ändrad 2014-5-21 av ClaesH]

selmer - 2014-5-21 kl 17:56

Tack för responsen. Den ser lägre ut i verkligheten men ingen verkar i alla fall tycka att den är för låg :-) Då får den vara som den är. Det är ju dessutom enklast så :boing:

Så var det så camber och toe. Några åsikter?

FredrikM - 2014-5-21 kl 18:16

Antar att du inte kör på bana så nån grad negativ camber och litegrann toe-in, 0,5-1 mm kanske. Brukar jag ställa in på min Berta när det vankas Mille Miglia turer och annat i gatväg:steering:

Georg - 2014-5-21 kl 18:50

Och hur ställer du annars då - och är det lugn körning eller bana du tänker då?

selmer - 2014-5-21 kl 19:42

Jag har ingen aning om hur den var ställd innan. Med tanke på hur glappt allt var spelade det nog inte heller så stor roll...

Bana blir det möjligtvis någon gång men det är gata bilen skall gå på. Bra balans och inte alltför nervös låter väl bra. Tungstyrd bryr jag mig inte om om den blir.

/selmer

ClaesH - 2014-5-21 kl 19:58

Jag ska lämna in min på tisdag för framvagnsinställning, vet inte än vad det blir män jag kan återkomma med resultatet när det är klart om det kan vara till någon hjälp?

Georg - 2014-5-21 kl 20:01

Anders det var Fredriks förslag jag relaterade till. Men intressant att höra allas funderingar hur som.
Jag har iofs byggt å kört en racesud men hjulvinklar ställde jag efter egen skalle (bara toe-in möjlig) har aldrig hört hur man ställer just toe in för banåka :)

FredrikM - 2014-5-21 kl 22:00

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Och hur ställer du annars då - och är det lugn körning eller bana du tänker då?

För bana brukar jag ställa min berta på cirka 3 grader negativ camber och lite toe-out, kanske 1 - 1,5 mm så att den styr in lite bättre. Kör man mycket landsväg vill man nog inte ha toe-out alls tror jag, blir lite nervöst och man får sitta och passa bilen hela tiden. Min egen erfarenhet i alla fall :idea:

Johnny Bravo - 2014-5-22 kl 08:33

Är inte original på Giulia/bertone toe out? Jag tror det ska vara lite positiv camber och toe out original.

ClaesH - 2014-5-27 kl 12:35

Nu har jag varit och ställt hjulvinklarna på min Giulia.
Resultatet blev följande:

Camber ca: -1,6 deg.
Caster ca: 2,7 deg.
Toe totalt ca: 1,2mm in.

Georg - 2014-5-27 kl 14:20

Och det kändes bra på vägen hem?

Georg - 2014-5-27 kl 14:22

Jag har en känsla av att man har aningen toe in på bakhjulsdrivet och nån mm toe out på framhjulsdrivet.
Framhjulsdrivet drar ju sig fram med framhjulen. Jag brukar köra 0 på sudarna.

ClaesH - 2014-5-28 kl 07:03

Kändes väldigt bra eftersom toe:n stod på nästan 8mm in.
Toe på 0 är väl inte att rekommendera, ska helst vara lite ut eller lite in.

blyfot - 2014-5-28 kl 07:46

Vad kör du för däckdimension Claes?

Georg - 2014-5-28 kl 09:38

Toe 0 funkar alldeles utmärkt Claes ! Och tanken kommer nog från Veine i Linköping ursprungligen så det finns lite kunskap bakom...

ClaesH - 2014-5-28 kl 09:58

Quote: Ursprugligen inlagt av blyfot  
Om jag minns rätt så är det 195/60 15.

blyfot - 2014-5-28 kl 10:03

Quote: Ursprugligen inlagt av ClaesH  
Quote: Ursprugligen inlagt av blyfot  
Om jag minns rätt så är det 195/60 15.

Ok, fett stuk!

FredrikM - 2014-5-29 kl 08:34

Så har jag då slutligen blivit medelålders.

Fyra barn, fru, hus och en åldrande bruksbil påckar på uppmärksamhet. Giulian får inte den prioritet den förtjänar. Byta länkarmsbussningar på Multiplan tar jag mig tid till för att jag "måste" och är för snål för att lämna bort, men Giulian händer det inget med trots mitt stora förråd av balla saker som "bara" skall smäckas på.

Vad göra? Jag har hittat en husmeck! Jag lämnade bilen, en låda prylar och en Berlina-2000-bakaxel en regnig tisdag. Några veckor senare på en regnig söndag hämtade jag en låg och otroligt tajt bil. Fantastiskt! På något vis är det lättare att spendera pengar på nöjen än på måsten...

Nu är alla bussningar i fram- och bakvagn bytta tillsammans med justerbara övre länkarmar. Uppgraderade varianter där det finns och rekommenderas. Alla styrleder likaså. Fjädrar med två varv mindre monterade (jag tror inte de är grövre) tillsammans med en riktigt grov främre krängningshämmare.

Jag kör samma modell med min GTV6'a, har hittat en duktig kille som jobbar 5 gånger snabbare än jag och knappt kostar någonting.

Fråga: är det fjädrarna och krängaren du köpte av mig? Måste vara nästan 10 år sedan, i så fall snackar vi verkligen hyllvärmare :idea:

selmer - 2014-6-1 kl 06:42

Inte tio väl? Då bodde jag i England. Snarare fem, eller kanske sex... Tiden går fort. Jo, det är prylarna jag köpte av dig Fredrik. Nu är de i alla fall på tillsammans med "allt i hjulupphängningarna nytt".

Framvagnen har blivit ställd också:
Camber: Nästan 2 grader negativ.
Caster: 2 grader plus.
Toe: 10 minuter toe in. (i princip noll alltså)

Jag kör på 185/70 14 på Alfaholics 6x14 fälgar.

Hur känns det då? Har inte hunnit köra så mycket. Det känns väldigt välbalanserat. Lite nervöst kanske man det kan vara spårig asfalt eller en vanesak. Jag återkommer.

[Ändrad 2014-8-19 av selmer]

selmer - 2014-8-19 kl 18:11

Nu har sommaren gått. En hel del har hänt faktiskt. Jodå. Faktiskt. Jag lovar.

Först var det ett småfix efter montaget av Berlina 2000-axeln. Min gamla bakaxel hade vänstergängade hjulmuttrar på vänstersidan. Det tänkte vi inte på när bakaxeln byttes. Hade vi varit vakna hade vi flyttat skruvarna men nu satt allt ihop och vi get inte göra om och göra rätt. Jag monterade hjulet med gamla rostiga muttrar och beställde nya, högergängade från Alfaholics.

Fälg med gamla muttrar/nya muttrar/fälg med nya muttrar

DSC_9446.JPG - 232kBDSC_9445.JPG - 199kBDSC_9450.JPG - 216kB

selmer - 2014-8-19 kl 19:19

Åsså var det de trista hålen i dörrsidorna. Rätt hade förstås varit att byta till dörrsidor utan hål men jag valde den lättare lösningen att montera Biltemahögtalare och en förstärkare från Ebay. HI-FI står det på den och den kostade 96:- (inklusive frakt) så jag hoppas att den är bra :rolleyes:
En sladd till telefonen och ljud kommer ur högtalarna. Fantastiskt! Hur det låter - tja - det går att överrösta Weberbrölet genom Pipercrossfiltret :headbang:

Dörrsida med högtalare/HI-FI-förstärkare

DSC_9459.JPG - 325kBDSC_9460.JPG - 370kB

selmer - 2014-8-19 kl 19:30

Eftersom jag blev så nöjd med husmecksidén köpte jag en OMP Brands Hatch för att fira. Jag yxade till ett #-format underrede i 5x30 aluminium och monterade detta på orginalglidskenorna. Jag var lite orolig att det skulle bli för högt men det blev det inte alls. Jag är 188 cm och ser knappt över instrumentbrädan... Nåja - nu sitter min feta röv lågt vilket sänker tyngdpunkten :-) Kanske jag kompletterar med distanser någon dag men efter lite tillvänjning känns det ganska bra faktiskt. Skön stol det där. Stadigt och bra blev det också.

5x30 aluminium/OMP Brands Hatch/Fynd vid stolmontage

DSC_9464.JPG - 256kB DSC_9457.JPG - 285kB

[Ändrad 2014-8-19 av selmer]

IMG_3316.JPG - 99kB

FredrikAssarsson - 2014-8-19 kl 19:49

Vilken alldeles underbart läcker bil det där är :)
Och stolen är cool också men hur är den att ta sig i och ur?

selmer - 2014-8-19 kl 19:50

Sedan var det dags att testa det hela. Jag lastade in tre barn, tält osv och styrde kosan mot Skåne. En natt på camping i Horn, ett besök hos min vän anarkisten i Gemla och en natt i min vän prästens villaträdgård i Ljungby innan vi anlände till Skåne. 32 grader är i varmaste laget när man normalt är bortklemad med luftkonditionering...
Batteriet lade av i Skåne och vindrutetorkarna när ungarna lekte med dem på vägen hem. Batteriet ersattes med ett gammalt Opelbatteri som min far hade ståendes och torkarna lagade sig själv strax söder om Uppsala.
Bilen gick som ett spett hela vägen och jag vill tacka för alla glada tillrop. Speciellt killen i Ljungby som hade två Bertonar och en modern Giulietta och den otroligt entusiastiske herrn i Lancia Theman som passerade oss två gånger på E4:an :banana_thingy:

Badpaus/camping i Horn/stämningsbild från Åseda

IMG_3318.JPG - 157kBIMG_3319.JPG - 160kBIMG_0502.JPG - 225kB

selmer - 2014-8-19 kl 19:54

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Vilken alldeles underbart läcker bil det där är :)
Och stolen är cool också men hur är den att ta sig i och ur?

Tack! Det tycker jag också :P

I och med att kanterna inte är skithöga och sidorna klädda med galon går det t.o.m. för en diskbråcksopererad 45-åring att hyfsat graciöst ta sig i och ur.

Georg - 2014-8-19 kl 20:09

Vilka härliga bilder och vilket nöje att få göra gammaldags semester i en GiuliaSuper...lätt avundsjuk :)

selmer - 2014-8-20 kl 11:11

Ett av syftena med resan var att köra ifrån vännens relativt nyinköpta Lotus Cortina 1964. Tyvärr var den inte riktigt klar för att anta utmaningen (han var säkert bara rädd att förlora).
I stället blev det en liten tur i följebil för att se Giulian köras på kurviga skånevägar.

Hauge - 2014-8-20 kl 16:12

Julian är så jäkla snygggggg!!

FredrikM - 2014-8-20 kl 20:42

Så otroligt rätt din bil är.
Helt klart en av de fränaste Alfor jag känner till.

Holmgren - 2014-8-20 kl 22:00

Kul! Ser fin ut i rörelse också. Tack för provturen, den är verkligen fin att köra!
Inväntar ett herrejössesstort paket till Lotusen denna vecka, vi skall nog få till det där racet snart...! 😃

selmer - 2017-10-24 kl 14:25

Mitt bromsljus vill inte alltid släckas när jag släpper bromspedalen. Tänkte justera bromsljuskontakten men hittar den inte. Tycker mig ha letat överallt och googlat som en gnu. Någon som vet? Stående pedaler har jag.

/selmer

matfo - 2017-10-24 kl 14:37

Mitt bromsljus vill inte alltid släckas när jag släpper bromspedalen. Tänkte justera bromsljuskontakten men hittar den inte. Tycker mig ha letat överallt och googlat som en gnu. Någon som vet? Stående pedaler har jag.

/selmer
Kan det här ge någon ledtråd?
https://www.alfaholics.com/parts/105-series/brakes/brake-swi...

Grifo - 2017-10-24 kl 14:50

Det sitter en tryckkontakt som den på bilden i förra inlägget.
Följ bromsröret från huvudcylindern och den sitter i den stora
förgreningskopplingen (i mässing) som fördelar ut vätskan.
Samma som Volvo Amazon.

selmer - 2017-10-24 kl 15:10

Tack pojkar! Jag bortsåg från Alfaholics information eftersom det stod RHD och jag tänkte att det inte var tillämpbart i mitt fall eftersom RHD-bilar har ett mystiskt bromssystem med dubbla servon... Men - jag följde bromsledningen och hittade kontakten i hörnet mot torpeden under luftfiltret. Dock är det ju en skittrist kontakt. Den går varken att justera eller renovera :( Bara att beställa en ny och hoppas att det inte blir snö innan jag hinner besiktiga.

Tack igen / Anders

selmer - 2017-10-25 kl 13:44

Vi har varit tillsammans i mer än 17 år nu, Giulia och jag. Vi har haft galet mycket kul! Vi har gjort både kortare och längre utflykter tillsammans. Både på tumanhand och tillsammans med resten av familjen.

Jag har kanske inte riktigt tagit hand om henne på det sätt hon förtjänat men hon har ändå blivit ompysslad, underhållen och uppdaterad. Efter uppgraderingen av motor och chassi för några år sedan blev det en nytändning. Jag hade svårt att tänka mig att jag kunde ha mer kul med någon annan.

Men sedan är det det där med rosten. En så vacker och vital dam borde ha snyggare kläder. Rost är tråkigt. Skall jag ge mig på det själv lite i taget, eller skall jag låta något proffs ta hand om henne? Ett Uppsalaproffs med låååång erfarenhet hälsades på. Vi pratade mycket. Det blev fler besök. Giulia och jag passerade intervjuerna. Vi skulle få hjälp. Sedan bestämde proffset att han var för gammal för Giulia. Tråkigt.

Kanske var det då jag började snegla på en Fiat på allvar? Jag har nog egentligen alltid varit mer av en fiatman än en alfaman. Det är alltså inte hon, det är jag... Åren gick. Giulia och jag gjorde fortfarande utflykter tillsammans men gnistan var inte riktigt där. Hon drabbades av kopplingsinkontinens men jag fixade det inte utan bara fyllde på i två säsonger. I år har hon inte ens fått komma ut. Där skyller jag i och för sig på min egen sjukdom men det är nog inte hela sanningen.

I september hände det plötsligt. En fin Fiat 850 Special. Vit med röd inredning! Till salu av originalägarens barnbarn för ytterst rimliga pengar. Jag föll för frestelsen. Nu fick lillfia uppmärksamheten. Giulia stod kvar i garaget.

Nu är det oktober, snart november, kallt och regnigt. Jag skulle vilja ha in lillfia i garaget. Då skulle jag behöva flytta Giulia till en vän på landet. Dags att blåsa liv i den gamla kärleken alltså. Fixa kopplingen, besiktiga och sedan köra till landet.

/selmer

[Ändrad 2017-10-25 av selmer]

Kopplingsrenovering

selmer - 2017-10-25 kl 13:52

Jag började med att felsöka kopplingen. Det tog två minuter (varför har jag inte gjort det innan?). Det var huvudcylindern. Den bytte jag 2002. Beställde en renoveringssats. Gjorde rent och smäckte ihop. Fick en oroande känsla av att jag skadade tätningen när jag fnulade in den i cylindern men det verkar vara tätt.

Isärplockad huvudbromscylinder innan rengöring:

IMG_4878.JPG - 2.4MB

Start

selmer - 2017-10-25 kl 13:58

Sedan var det dags att starta. Naturligtvis borde jag gjort det regelbundet under förvaringen men det har jag inte gjort. I år heller. Den brukar starta snällt när förgasarna väl fyllts med bensin. Min filosofi är att motorn lagom hinner pumpa runt olja och bygga upp oljetryck innan motorn tänder. Inte i år. Det fulladdade men rätt kassa gamla batteriet tröttnade. På med starthjälp och batteriladdare. Men vänta - "luktar det inte väldigt mycket bensin här?". Jodå! Slangen mellan bensinpump och bensinfilter såg ut så här:

IMG_4881.JPG - 1.4MB

Provtur

selmer - 2017-10-25 kl 14:08

En ny bit slang monterades och Giulia startade snällt! Det blev en provtur runt nordöstra Uppland. Nu minns jag varför jag gillar Giulia så mycket! Motorn! Ljudet! Chassit!. 110 hästar är fler än 47, två kammar fler än en, två förgasare är också fler än en och fem växlar är fler än fyra!

Ok, Giulia får vila på landet i vinter medan Lillfia får lite uppmärksamhet. Nästa vinter får det bli Giulias tur!

Familjebild efter provturen:

Nu skall jag bara montera en ny bromsljuskontakt så blir det besiktning :banana_thingy::ritaliead:

IMG_4880.JPG - 2.7MB

bjorn55 - 2017-10-25 kl 14:52

Vilken fantastisk trevlig och rolig läsning :clap:
Lycka till med "äktenskapet"!

Vi får hoppas att det håller många år än :cool:

[Ändrad 2017-10-25 av bjorn55]

Alfadriver - 2017-10-25 kl 18:11

Trevlig liten samling utanför huset!
3 väldigt personliga bilar

FredrikAssarsson - 2017-10-25 kl 22:03

Sagt det förut, säger det igen - jag älskar verkligen den där Giulian! Wunderschön färg och superbt stuk på den. Ser fram emot ditt lillfjattbygge! :)

selmer - 2018-5-14 kl 16:44

Bilen besiktigades i november men gick inte helt hundra. Den hade s.a.s. inte alla hästar hemma och ville dö på tomgång. När snön började smälta pratade jag med Christos om att ge Giulian en liten justering.

Datumet närmade sig och en morgon med frost i marken öppnade jag uthuset och Permabagen, rullade ut bilen och kopplade in ett laddat batteri. Den startade! Och tomgången var jämn!! Mystiskt. Jag körde försiktigt över gräsmattan, tog sats men fastnade trots detta i en snöhög... Multiplan kopplades och Giulian drogs loss.

En längre provtur avslöjade att bilen lagat sig över vintern!!! Jag avbokade tiden hos Christos och avlade i stället ett garagebesök hos Fredrik.

IMG_1470.JPG - 289kB IMG_1476.JPG - 317kB IMG_1477.JPG - 279kB

selmer - 2018-5-14 kl 16:56

Fredrik hade, helt korrekt, synpunkter på min bils blankhet. Jag har, åtminstone inte tidigare, varit så intresserad av att putsa. Jag tror att bilen vaxades förra gången för 18 år sedan. Till min syrras bröllop. Och då var det mossan som gjorde det...

I vintras köpte jag dock en billig polermaskin och diverse produkter på Biltema. Efter en omgång med lackrengöring, en andra med polish och sedan en avslutande vaxning skiner nu bilen som en något diarrébrun sol. Lika ljus som bilen på Skokloster blev den dock inte.

Passade också på att montera en rektangulär skylt bak och en liten skylt fram i stället för de hemska små plastskyltarna som bilen fick när den kom från Italien 1996. Plåtarna beställde jag från Showplate.se. De är inte lagliga men jag silvertejpar väl dit de andra när jag skall besiktiga och hoppas kunna snacka mig ur situationen om jag blir stoppad. Jag kan dock inte begripa varför de har olika typsnitt på olika storlekar av sina skyltar.

Blankheten firades med en tank färsk 98-oktan och glass med hälften av barnen.

DSC_3595.JPG - 414kBIMG_1502.JPG - 187kBIMG_1501.JPG - 223kB

FredrikAssarsson - 2018-5-14 kl 20:11

Kul att det händer något! :thumbsup:

Den där magin att italienska bilar behöver köras skiten ur efter stillestånd för att fungera korrekt är ju något lustigt :P

Du är alltid välkommen förbi. För kaffe eller inspiration, fritt fram!

dhladohc - 2018-5-16 kl 22:24

Härlig färg på bilen. :thumbsup:

Jag kör också fuskskylt fram på min alfetta gtv. Liten i alu. Ser precis ut som att den kom från transportstyrelsen, förutom att det saknas EU märke. Kom dock inte ihåg vart jag beställde den. Men det ska bli intressant att se om besiktningen reagerar.

selmer - 2021-2-20 kl 14:12

Så var då Giulian klar på konvalecenthemmet. Nytt golv, reparationer av trösklar, skärmar, dörrar och bakdel. Delvis ny blank färg, nya lister och renoverade mattor. Nu pustar hon ut i Fredriks lada i väntan på våren :yes::clap::bananana::beerchug:

/selmer

inne1.jpg - 1.5MB inne2.jpg - 1.4MB ute.jpg - 2.1MB

FredrikAssarsson - 2021-2-22 kl 22:22

2021 känns som trådlyftåret på alfapower :)

AndersH - 2021-2-23 kl 09:33

Så var då Giulian klar på konvalecenthemmet. Nytt golv, reparationer av trösklar, skärmar, dörrar och bakdel. Delvis ny blank färg, nya lister och renoverade mattor. Nu pustar hon ut i Fredriks lada i väntan på våren :yes::clap::bananana::beerchug:

/selmer

Tjusig:thumbsup:

beatwise - 2021-2-24 kl 11:32

Såg den på konvalecenthemmet - superfin! :thumbsup:

selmer - 2023-7-11 kl 13:01

Riskerar en fråga här:

Jag råkade ut för en riktigt pinsam sak häromdagen. Jag skulle dra iväg framför några bekanta, gasade, och släppte kopplingen… I stället för två streck på asfalten fortsätter motorn på högvarv och bilen segar sig lååångsamt och ovärdigt (för en alfa) iväg längs gatan.

Jag behöver alltså en ny koppling. Själva bytet ser jag inga problem med, men vad ska jag sätta dit?

Bilen har en salongstrimmad 1600 och en Berlina 2000 bakaxel. Ägaren är gubbe och kör mest på gata.

Det ska alltså inte vara alltför rejsigt, men kanske kan jag passa på att uppgradera lite? Förslag?

Lättade svänghjul låter himla ballt. Vad är rimligt för gatbruk? Förslag?

/selmer

Pages:  1  2  3