AlfaPower

Patriks V8-bygge

 Pages:  1    3  ..  6

patjo - 2009-2-9 kl 02:12

Denna tråd behandlar mitt arbete med att få liv i och bygga en bil runt motorn från en Lancia Thema 8.32. Den stora lärdomen så här långt är "Köp inte en Ferrarimotor med 12 000 mil på mätaren och obefintlig sevicehistorik".

I övrigt gäller att det finns många sanningar om denna motor. Under informationsinhämtning på det allvetande internet har jag bland annat funnit att den har gjutjärnsblock, mindre ventiler och byggdes av Ducati. Av dessa tre oftast förekommande sanningar är det bara Ducati-sanningen som har någon koppling till verkligheten. Exakt vad som gäller vet bara de direkt inblandade men baserat på uppgifter från Ducatis egen hemsida så byggdes bara några av serie 2 motorerna där. Min motor är i serie 1 utförande men kommer från en bil som baserat på årsmodell borde vara en tidig serie 2. Denna avvikelse i utförande antas bero av de mildare avgasreningskrav som gällde i landet denna bil ursprungligen såldes i. Det är tills vidare min uppfattning att min motor byggdes i Maranello av Ferrari.

Det är mitt mål att motorn ska hamna i en mittmotorbil. Exakt vad det blir för bil är inte bestämt men tanken har från början varit att jag ska rita och bygga allt själv. Sedan finns ju naturligtvis attraktiva byggsatser för replikor av både Lancia Stratos och Tipo 33:or...

Tyvärr så har det visat sig att motorn var i sämre skick än vad som från början rimligen kunde anas. Jag körde bilen den satt i hem 25 mil vid inköp och även om tomgångsregleringen i och för sig var högst sporadisk till sin funktion så gick den riktigt bra när den väl var ordentligt uppvärmd. Efter en serie starter i min provisoriska provbänk så var det dock bara att konstatera att totaldemontering för utredning av läget var ofrånkomligt. Lager är dåliga, kolvringar är dåliga, ventilstyrningar är dåliga, ventilskaft är repiga. Jag kommer i princip behöva nytt av allt som går att byta. I väntan på rätt förutsättningar för en riktig renovering får den bo inomhus.

And now for a nod to my international followers...

This thread is following my attempts at building my own mid engined sports car. This is a dream of sorts that has been with me since the mid 80's when two of my cousines built a beach buggy. Until recently, various things have kept getting in the way...

While plans and intentions have been numerous this choice of engine was never really part of them. The use of a FWD drive train in a mid engined vehicle has been on the table for a while but when thoughts finally began turning into actions I was initially going to use a 1800 cc Lancia Twin Cam. This was later replaced by a Alfa Romeo V6. At this point I had become aware of the Lancia Thema 8.32 through learning about the avaliable Lancia Stratos kits. The 8.32 was never sold new here and the few that did find their way here anyway were mostly enthusiast vehicles. The chances of finding a suitable donor available for money were looking slim so I disregarded it. It would appear however that chance had a mind of it's own...

I drove my newly purchased donor vehicle the 250 kilometers home with an odd sensation. I have never been a great fan of Ferrari but now it was getting to me. But while the response from the pedal and the noice from the engine brought a smile to my lips the fumes from the leaky headers brought tears to my eyes, a sign of things to come maybe...

I pulled the engine from the car around new year 2008/2009 but as my GTV 6 started acting up I had to put it aside for a while. There it would stay until spring of 2010 when I felt I had to get it running, to relight the fire so to speak. I turned the original sub frame into a test rig for engine-out tests and spent much of that summer sorting the electrics, fuel systems and the odd gasket and seal for the first start in 18 months. What could happen, right? It like ran when I pulled it.

Well it would seem that compression was suspiciuosly low. So low that the air flow sensing KE3 Jetronic wouldn't play without manipulation during startup. So low that when finally running it would stall at idle rpms. But the music it made when running brushed all worries aside. At least for a while.

While stuck or worn piston rings were suggested from the start I also had a lead on a different possibility. Appearantly it is possible to wash away the thin film of oil on the cylinder walls with this kind of engine design, resulting in poor compression. A good warm up would settle the matter. As it would happen, when I got the KE3 running properly, or at least fairly consistently, it became fogfully apperant that I also had a bad head gasket. The ensuing disassembly revealed both worn and stuck piston rings. And bad bearings. And bad valve guides. To top it off, some one have been nibling at my valve stems. So that's where it is right now, awaiting restoration. In my living room.

Feel free to chime in!




Some pics from the thread in fairly chronographical order:


files.php.jpg - 134kB

files.php.jpg - 107kB

files.php.jpg - 131kB

files.php.jpg - 112kB

files.php.jpg - 157kB

files.php.jpg - 132kB

files.php.jpg - 130kB

files.php.jpg - 72kB

files.php.jpg - 87kB




> Lanseringsfilmen / The launch movie

Mina filmer från tråden / My film clips from the thread:

> Vingen / The wing
> Oljetrycktest / Oil pressure test
> Start / Start
> Startförsök / Attempted start



Quote:
Ursprungligt inlägg

För en tid sedan kom jag över en Lancia Thema 8.32. Planen var att den skulle gå som vinterbil tills GTVn fått den garagetid den behöver inför nästa sommar. Tyvärr så började Lancian trilskas så fort den kom in på garageinfarten och då dess egentliga syfte var att förse mig med en spännande motor var det bara att ge sig ikast med demonteringen.

Speciellt för denna variant av lancia Thema är även den ur bagageluckan uppfällbara vingen. <-- Länk

Mest och snabbast kul för pengarna vore att sätta motorn i GTVn och bygga en GTV 8 men med dagens regler så kan jag inte registrera den med åttan eftersom den saknar katalysator och lambdareglering i originalutförande. Däremot går det fortfarande (kan vara nya regler på väg) att använda motorn till ett amatörbyggt fordon.

Som planen ser ut idag så avser jag bygga en mittmotorbil med motor och tillhörande drivlina och framvagnsram från Lancian placerad bak. Fram hamnar ett par spindlar från en Alfa 75 2.5. Mellan fram och bakvagn hamnar en egenkonstruerad fackverksram. Utsidan kommer domineras av drag från Lancia Stratos men fler italienska 70-talsinfluenser är under utvärdering.






[Ändrad 2015-10-8 av patjo]

patjo - 2009-2-9 kl 02:21

En massa ventilgrejer

motor2.jpg - 82kB

patjo - 2009-2-9 kl 02:24

En kamrem per sida och ett lite skrymmande insug. Insprutsmekanismen sitter annars i hålrummet under plenumet.

[Ändrad 2009-2-9 av patjo]

motor3.jpg - 75kB

patjo - 2009-2-9 kl 02:32

Dubbla fördelare, kylvattenkanaler och oljeledningar till separata oljefiltret och dito kylare. Egentligen ska spjällhusen sitta åt det här hållet men såhär måste plenumet nästan sitta om jag får för mig att sätta motorn i alfan.

motor4.jpg - 73kB

D. Evil - 2009-2-9 kl 06:34

Varför inte slå till på en sån här direkt då?

*Länk*

[Ändrad 2009-2-9 av D. Evil]

sam_h - 2009-2-9 kl 09:01

Coolt. vad sa du anledningen var till att den inte fick hamna i gtvn?
var det att gtvn inte har kat+lambda eller att lancia theman inte hade det?

*nyfiken*

grendel - 2009-2-9 kl 10:05

Passar Lancians baklucka på en 164?
Detta skulle vara LITE tuffare än en Zender/Fultema gummispoiler!!

patjo - 2009-2-9 kl 12:21

Hawk-byggsatserna är hiskeligt dyra. Över 160 tusen med engelsk skatt och valutakurs när jag räknade på det för nåt år sen.

Både Theman och GTVn saknar kat. Fördel för GTVn då det blir enklare att registrera med en nyare motor (med kat). Theman ska vara en serie 2 så den borde haft kat och lambda men den är från spanien som inte krävde det så den har gamla insprutet. Enklast ser man skillnat på att nyare plenumet är smalare och spridarna sitter på utsidan av insugsrören, inte inne undet plenumet som på min.

Jag tror inte bakluckan passar rakt av, inte ens på en SAAB 9000 som använder samma dörrar. Möjligen går själva vingen att transplantera till någon bil med liknande form (ganska plan) på ovansidan av bakluckan.

niczii - 2009-2-9 kl 12:29

intressant bygge du har här iaf, hoppas det blir en flitigt uppdaterad tråd nu ;)

sam_h - 2009-2-9 kl 12:53

antar du behöver papper och grejer på theman om att det varit kat och så? annars går det väl hyfsat smärtfritt att fixa med ett eftermarknadssprut och kat? eller är det förmycket modifierat då?

patjo - 2009-2-9 kl 12:54

Tack. Det hoppas jag också. Ibland behöver jag en knuff för att hålla verksamheten igån så det är bara att jaga på ifall jag verkar tappa tråden.

patjo - 2009-2-9 kl 13:12

Sam: Dagens regler säger att kat och lamda ska vara i originalutförande. Den här bilen har aldrig haft kat och lambda. Kanske finns möjligheten att det går att koppla in lambdareglering på originalsprutet och köra hårt på att det är en serie 2 bil, har inte forskat tillräckligt i det. Andra alternativet är att få ett avgasintyg från tillverkaren och det brukar anses omöjligt. Det är någon form av regeländring på förslag nu på vårkanten men det återstår att se på vilka punkter och åt vilket håll.

sam_h - 2009-2-9 kl 14:40

Okej. det är så det ligger till. Är det för pre -75 som det inte är katkrav? eller är det också borttaget?

Qv-kraft - 2009-2-9 kl 15:08

Hoppas du gör verklighet dina idéer. Låter otroligt spännande!

olleinsulander - 2009-2-9 kl 16:38

Var motorn sådär fräsh eller har du målat upp den?
Snyggt med gula ventilkåporna eller är det grundfärg? Snyggt var det iaf.

Tur att du använder alfa spindlar annars hade det varit problem att lägga upp byggtråd:P

Gustav_Holmdahl - 2009-2-9 kl 19:36

Synd att du inte får i den lagligt i GTV'n men samtidigt kul med ett mittmotorbygge med Italienska delar.

Kör hårt och uppdatera ofta med mycket bilder, det gillar vi!

[Ändrad 09-02-09 av Gustav_Holmdahl]

155Q4 - 2009-2-9 kl 19:43

En bild på gamla mittmotorbygget vore kanske på sin plats?:evil:

Om du mot all förmodan skulle tröttna har jag ett lämpligt färdmedel att stoppa den där v8an i :kiss:

/:steering:

[Ändrad 9-2-2009 av 155Q4]

DSC_6293_small.jpg - 75kB

patjo - 2009-2-10 kl 01:06

Kul att det verkar falla i god jord!

Motorn och resten av framvagnen var rejält nerskitade (läckande grenrör, trasiga damasker, sand och olja), plus lacksläpp på ventilkåporna så det såg riktigt tråkigt ut ett tag. En hel del putsande kvar. Det gula är grundfärg.

Johan, det bygget gick bra tills förre ägaren lade sig i.:bondage:

t16 - 2009-2-10 kl 14:44

Jag har kollat på fyra spindlar, ingen av dem hade någon förstärkning.

patjo - 2009-2-11 kl 01:19

Hmm, ska höra med förre ägaren till donatorbilen om han vet nåt. Tack för kollen.

155Q4 - 2009-2-18 kl 12:28

Hur går det här då, kan man få en bild på rörramen eller så?

HanZolo - 2009-2-18 kl 12:55

Quote:
Ursprugligen inlagt av 155Q4

Om du mot all förmodan skulle tröttna har jag ett lämpligt färdmedel att stoppa den där v8an i


Tänker vi på samma sak alltså? Att ställa den där V8:an i baksätet på din 916...:smash:

155Q4 - 2009-2-19 kl 10:09

Quote:
Ursprugligen inlagt av HanZolo
Quote:
Ursprugligen inlagt av 155Q4

Om du mot all förmodan skulle tröttna har jag ett lämpligt färdmedel att stoppa den där v8an i


Tänker vi på samma sak alltså? Att ställa den där V8:an i baksätet på din 916...:smash:


Det var en ny tanke, 916 mittmotor..hmmm tål att tänkas på.
Men i Alfettan skulle den sitta fint, 8 trattar upp genom huven...ingen ville ju köpa den för kaffepengar så då gör vi ngt skoj med den...kälke...sleeper...

Näe Patrik, sitt inte framför datorn om kvällarna utan börja bygg!!!:lamer:

patjo - 2009-2-20 kl 01:14

Du har nog med projekt som det är, Johan, så sluta våtdrömma om min motor.:hello:

Det har inte hänt nåt sen senaste inlägget och i helgen kommer Alfan prioriteras inför besiktningen nästa vecka.

Här är en liten förstudie med ett par år på nacken, sedan dess har förfallet varit konstant, motorn på tvären, hoppat av skolan, flyttat till Mjölby, etc...

[Ändrad 2009-2-20 av patjo]

prototipo.jpg - 44kB

patjo - 2009-3-5 kl 21:27

Torrt och fint vinterväder har gjort återuppväckandet av vintervolvon mindre lockande så den åkte ut på gården igen med läckande styrservo och skeva bromsar.

Med tandborste och avfettningsmedel i sprutan högg jag in på växellådan så den kan bli lika fräsch som motorn. Sprängkåpan är ju egen för modellen men resten av växellådan har jag letts att förstå är ur samma familj som resten av plattformserien. Kan någon mer bevandrad i t.ex. Alfa 164-lådor än jag från bilderna säga om det ser ut att vara samma låda i övrigt? Skulle vara intressant både ur reservdelssynpunkt och med avseende på eventuell diffbromstillgång.

[Ändrad 2009-3-5 av patjo]

gb1.jpg - 71kB

patjo - 2009-3-5 kl 21:27

Från annan vinkel...

gb2.jpg - 73kB

patjo - 2009-3-5 kl 21:28

Sista för den här gången

gb3.jpg - 67kB

patjo - 2009-3-13 kl 21:23

Idag lyfte jag på locket till diffen och kunde bara konstatera att den är öppen.

Tog även ett par mått på framvagnsbitarna så jag kan börja skissa på ramen.

patjo - 2009-3-14 kl 19:51

Gick ett varv runt verkstan och sparkade lite i gruset och vad hittar man? En 164 3.0-låda att jämföra med!

Bultcirkeln på kronhjulen ser ut att vara samma så en trevlig diffbroms passande en 164:a borde passa även i denna slutväxel. Passar senare modellers diffbromsar (torsen etc) i gamla 164-lådor? Tittade som hastigast på Eper men hittade inget avgörande.

Bilden: V8 3.0 till vänster, V6 3.0 till höger.

Lådor.jpg - 65kB

sam_h - 2009-3-14 kl 20:00

Q2 ska ju funka i vissa 164or, kommer inte ihåg på rak arm vilka.

Edit: tyvärr bara turbolådan

http://www.alfaowner.com/Forum/tuning-and-upgrades/102181-q2...

Edit2:
Tydligen kan den funka på andra 164 lådor med, men då får man leva utan hastighetsmätare. då den tydligen sitter i diffen på äldre lådor...

[Ändrad 2009-3-14 av sam_h]

patjo - 2009-3-14 kl 20:21

Stort tack! Så Q2 är en vanlig torsendiff? Givaren sitter mycket riktigt på diffkåpan. När jag tittar på cad-bilden på AO så ser jag vad som ser ut som medbringaren för hastighetsgivarens drev så jag tycker det borde funka med den också. Klicka på >Eper< och jämför.

Gustav_Holmdahl - 2009-3-15 kl 00:31

Om du ändå ska bygga rörram och å sånt så är ju avsaknad av org-hastighetsmätare ett mindre bekymmer än avsaknad av Q2-diff. Släng dit en cykeldator eller dylikt, det är godkänt hos SBP. Finns ju även flashiga rejsinstr, typ sånt som Hox har till sin Bjärtåne med flera.

patjo - 2009-3-15 kl 01:37

Tanken är att det vore både praktiskt och ekonomiskt att använda befintliga givare och instrument, instrument som jag tycker passar även utseendemässigt. Cykeldator fungerar säkert men känns inte riktigt i nivå med vad jag tänkt mig.

instrument.jpg - 62kB

sam_h - 2009-3-15 kl 10:18

Med tanke på vad en Q2 diff betingar jämfört mot någon annan eftermarknadsdiff, så lär du ha gott om :money: över till instrumentering.

patjo - 2009-3-15 kl 11:31

Tyvärr så finns det inte en massa :money: som kan bli över till att börja med. Därutöver så har jag inte sett några eftermarknadsinstrument som ser bra ut.

155Q4 - 2009-3-22 kl 22:09

Jag har en lös Q2 diff för analys, enligt önskemål nu i närheten av ditt garage.
:bananana:

deal, du får analysera, därefter åker den i min låda i ditt garage?!

/Johan

patjo - 2009-3-23 kl 00:05

Nämen va trevligt! Gissar att det blir smidigast på lyften?

George Junior - 2009-3-23 kl 03:28

Themabräda låter som ett bra val, en av de snyggaste brädorna överhuvud taget. på bilden ser klimatanläggningen ut att vara identisk med den i Saab 9000, stämmer det?

patjo - 2009-3-23 kl 11:38

Har väldigt dålig koll på Saab i allmänhet måste jag erkänna. AC och såna grejer kommer jag inte använda så det blir förmodligen att jag hoppar över den biten av instrumentbrädan. Kanske hamnar det en stereo i hålet eller så kapar jag helt enkelt den biten av brädan.

155Q4 - 2009-3-23 kl 12:30

Quote:
Ursprugligen inlagt av patjo
Har väldigt dålig koll på Saab i allmänhet måste jag erkänna. AC och såna grejer kommer jag inte använda så det blir förmodligen att jag hoppar över den biten av instrumentbrädan. Kanske hamnar det en stereo i hålet eller så kapar jag helt enkelt den biten av brädan.



WTF, stereo?!
:kulspruta: :ink:

patjo - 2009-3-23 kl 13:02

Vadårå? Med tanke på motorns ursprung så måste jag tänka lite på glamouren också.:P

George Junior - 2009-3-23 kl 14:36

Fläkt och värme ska du väl ändå ha i bilen, även om du inte har klimatanläggning?

hox - 2009-3-23 kl 15:22

Quote:
Ursprugligen inlagt av patjo
Har väldigt dålig koll på Saab i allmänhet måste jag erkänna. AC och såna grejer kommer jag inte använda så det blir förmodligen att jag hoppar över den biten av instrumentbrädan. Kanske hamnar det en stereo i hålet eller så kapar jag helt enkelt den biten av brädan.


Tja!
Nu skall du få ett mycket eftertänkt och uppkollat råd.
Behåll AC föri he....e.
En anledning till att polarn som byggt en egen mittmotorbil inte tycker att det blev så användbart som han hoppats på är att det blir tokvarmt i bilen.
Helt enkelt för varmt.
Jag ska ha AC i framtidsprojektet.
Stereo däremot kan man ju ha i IPOD och lurar.
H

hox - 2009-3-23 kl 15:24

http://www.carbuildersolutions.co.uk/cbs_products_new.htm

patjo - 2009-3-24 kl 01:26

Jo, Fläkt och värme ska jag ha men inte nödvändigtvis med utblås i instrumentpanelen. AC däremot är osäkert, kommer i vilket fall inte kunna använda befintliga grejer då dessa ligger i skrotlådan för att de inte fungerade. Ganska tunga prylar också med hög placering. Jag vill gärna försöka få ut värmen ur bilen på något smart självdragande sätt istället för ett system som stjäl några av mina hästar. Jag kan mycket väl ha fel, det lär visa sig. Mycket intressant sida där, tack för den.

155Q4 - 2009-3-24 kl 09:46

Bra länk, den tackar vi för!

[Ändrad 25-3-2009 av 155Q4]

Hmmm...min tanke....

Jesper75 - 2009-3-24 kl 11:49

att kontakt dig, o fråga om du tröttnat på Theman, så jag kan köpa tillbaks den verkar vara tämligen ointressant nu :-)

Hade tänkt riva ut den obefintliga inredningen o gjort något lite mer banvänligt! (BAN - inte BARN)

Hade alltid retat någon! :-)

Jesper75 - 2009-3-24 kl 12:39

Quote:
Ursprugligen inlagt av patjo
Torrt och fint vinterväder har gjort återuppväckandet av vintervolvon mindre lockande så den åkte ut på gården igen med läckande styrservo och skeva bromsar.

Med tandborste och avfettningsmedel i sprutan högg jag in på växellådan så den kan bli lika fräsch som motorn. Sprängkåpan är ju egen för modellen men resten av växellådan har jag letts att förstå är ur samma familj som resten av plattformserien. Kan någon mer bevandrad i t.ex. Alfa 164-lådor än jag från bilderna säga om det ser ut att vara samma låda i övrigt? Skulle vara intressant både ur reservdelssynpunkt och med avseende på eventuell diffbromstillgång.

[Ändrad 2009-3-5 av patjo]


Vill minnas att det ska vara en Cromalåda...i det stora hela (Kommer dock inte ihåg exakt vad det var som skilde!!)

patjo - 2009-3-24 kl 13:31

Hej Jesper! Faktiskt så står det Fiat på lådan. Måste komma ihåg att titta vad det står på Alfa 3.0-lådan jag har liggnade. Utvändigt ser det ut som det bara är sprängkåpan och gaveln som skiljer. Jag förstår att det är motorn som gör en ban-Thema intressant men om du är intresserad av karossen, som ju inte har några avgaskrav, så har jag inga planer för den i dagsläget. Kommer saknas lite grejer på den bara.

Jesper75 - 2009-3-25 kl 10:18

Quote:
Ursprugligen inlagt av patjo
Hej Jesper! Faktiskt så står det Fiat på lådan. Måste komma ihåg att titta vad det står på Alfa 3.0-lådan jag har liggnade. Utvändigt ser det ut som det bara är sprängkåpan och gaveln som skiljer. Jag förstår att det är motorn som gör en ban-Thema intressant men om du är intresserad av karossen, som ju inte har några avgaskrav, så har jag inga planer för den i dagsläget. Kommer saknas lite grejer på den bara.


Du har rätt, det är egentligen moroten som hade gjort det intressant! Men jag tackar för erbjudandet dock :-)

Har sett att en del grejor blir DYRA på Ebay, så om du ex ska byta insprutning, så är styrboxen till originalsprutet hett eftertraktad! Bara ett tips!

Själv sålde jag den, INNAN den började krångla, efter att jag fått igång o besiktigat den!

Hejs!

patjo - 2009-3-27 kl 22:00

Ebay, ja. Bra tanke där. Har tittat lite och hittade nya kamremmar och lite annat. Var nån såm sålde ett par motorer för ett par veckor sen.

Var tvungen att titta medan jag skriver inlägget och vad hittar jag?? 8.32 KOMBI?!? :oO

http://cgi.ebay.de/Lancia-Thema-8-32-Kombi-Mit-neuer-Motor_W...



Annars går det på sparlåga, fick låna en lös Q2-diff att jämföra med. Tack Johan. Jag kan inte se varför det inte skulle funka. Alla mått verkar stämma, finns till och med bearbetad anliggningsyta för drevet till hastighetsmätargivaren.

q2.jpg - 30kB

155Q4 - 2009-3-28 kl 00:44

Var gör man inte för att få bygget att gå framåt :pftroest:

patjo - 2009-4-15 kl 22:34

Här händer det inte mycket. Nytt jobb tar mycket uppmärksamhet och tiden som blir över går åt till Alfan och att rensa donatorbilarna. Har dock hunnit med lite småplock och pyssel:

Spjällhusen ligger i lösningsmedel så färgkladdet försvinner. Tre kulörer hittills.:rolleyes:
Har mätt lite på kammarna. Blir inte jätteglad när jag jämför med manulens värden men mätverktyget var ganska glappt. Ena avgaskammen är dessutom aningen ur läge.
Plockade av lite kåpor och junk runt kamremmarna. Tydligen så är det frekvent med överhettade kamremmar på dessa motorer så en vanlig fix är att ta bort en del av remkåporna. Fanns även en hel den smuts och kladd att avlägsna därbakom.

Kan inte släppa tanken på rakställd motor så jag vill ogärna börja på ramen förrän jag rett ut det. Ingen som har en frisk audilåda att avyttra?

F105L.jpg - 134kB

Jesper75 - 2009-4-19 kl 13:56

Kan nog vara överrens om att det var en ganska rejält sönderkladdad bil?! Jag köpte den, rev bort en massa intressanta högtalarkablar som hängde lite överallt, tätade en vacuumslang o fick igång den, samt besiktigade den....sen sålde jag!
Dels pga garagebrist, o dels pga att den inte gav det där ultimata "Låt-oss-åka-på-en-hundramilaresa-utan-problem-känslan" :-)

patjo - 2009-4-19 kl 15:00

På den sista punkten kan jag verkligen inte klandra dig, efter de 25 milen hem med bilen efter inköpet höll den för en sista segerrunda till pizzerian dagen efter, sen var reservoaren till kopplingen tom. Kom aldrig underfund med värmen heller, åkte med rutorna nere hela vägen.

Däremot så rinner det varken olja eller vatten om motorn där den står nu, ta i trä...

MaZ - 2009-4-20 kl 08:37

Intressant med remspännaren på "fel håll", innebär att det är en kuggtransmission upp till de små dreven nere vid veven. :)

patjo - 2009-4-20 kl 16:22

Alldeles riktigt. Med lite tur så är transmissionen ok, annars förekommer det att man bearbetar blocket för större lager, iallafall på 2-ventilarna. Kanske inte är ett problem vid normala effektuttag men den här killen gör det: http://www.nicksforzaferrari.com/forzaferrariwebsite1_080.ht...

J.Aineland - 2009-4-20 kl 16:42

Quote:
Ursprungligen inlagt av patjo...fick låna en lös Q2-diff att jämföra med... Jag kan inte se varför det inte skulle funka. Alla mått verkar stämma, finns till och med bearbetad anliggningsyta för drevet till hastighetsmätargivaren.


Låter ju intressant :yes:
Jag är själv jättesugen på en Q2 diff till min 164QV men då jag inte lyckats hitta någon bild eller uppgifter på om det går att klämma dit plastdrevet så har jag legat lågt. Nu vete tusan om jag kan hålla mig längre.

Djävligt ballt bygge.

patjo - 2009-4-20 kl 20:48

Du vet att du vill :yes:

Kul att bygget uppskattas. Det skulle gå fortare framåt om jag inte låg vaken om nätterna och grubblade på motorplaceringen. Ställer jag den på tvären så har jag ju redan en fungerande växellåda och hjulupphängning. Sätter jag den på längden, som "ska" sitta i en räserbil, så blir det mycket mer jobb men det kan också bli svårt att hålla proportionerna på karossen.

patjo - 2009-5-11 kl 20:22

Bara för att visa lite livstecken... Smackade ihop motor och låda igen och satte paketet i framvagnsramen som i sin tur ställdes på en vagn så det går att flytta på tingesten. Tyvärr måste jag ha platsen till alfan ett tag till så det kommer inte hända några större grejer på den här fronten på ett tag.

motorvagn.jpg - 79kB

George Junior - 2009-5-11 kl 20:46

Quote:
Ursprugligen inlagt av patjo
Du vet att du vill :yes:

Kul att bygget uppskattas. Det skulle gå fortare framåt om jag inte låg vaken om nätterna och grubblade på motorplaceringen. Ställer jag den på tvären så har jag ju redan en fungerande växellåda och hjulupphängning. Sätter jag den på längden, som "ska" sitta i en räserbil, så blir det mycket mer jobb men det kan också bli svårt att hålla proportionerna på karossen.

Tom. Lamborgini Miura har ju motorn på tvären. Måste va en fördel med ett kompaktare bygge, lägre vikt och kanske bättre med plats i "hytten". Jag röstar för tvärställt. Du lär ha nog med utmaingar ändå.

fillefilander - 2009-5-11 kl 21:49

Kör tvärställt :whip:

patjo - 2009-5-11 kl 22:01

Rätt om Miura men samtidigt hade den problem med för lite vikt på framhjulenn något som inte blev bättre av aerodynamiken. Längsmonterad motor ger, om vi inte börjar titta på väldigt exotiska lösningar, en mer centraliserad tyngdpunkt och lägre rotationsmoment i horisontalplanet. Totalvikt och kompakthet har jag bara skummat lite på ytan. Den här motorn är ju ganska bred (bredare än en chevrolet 350) och med hela motorn hängande över på högersidan så blir det iofs plats för diverse grejer bakom föraren men bilen i sig blir inte mycket kortare. Sen tycker jag inte vi ska glömma den estetiska biten med en symmetrisk installation...


Edit: Inte min bil(d) ska tilläggas. Sen kan vi minnas Lancias lärdom från strato's med avseende på motorplacering. Strato's hade motorn på tvären men när efterföljaren 037 skapades så byggde man om Montecarlon, som den baserades på, från tvär- till längsmonterad. Mina biltidningar från 80-talet säger att det var för just viktfördelningen men man kan ju gissa att tillgången på hållbara växellådor också spelade in.

[Ändrad 2009-5-11 av patjo]

gt4020replicayo0.jpg - 65kB

patjo - 2009-6-10 kl 21:33

Segt. Tråkigt väder och en vecka i städningens tecken, både hemma och i garaget. Ska ta ner transaxeln på GTV:n i helgen och se om mina misstankar om vad som kittlar i kopplingspedalen när varvet faller förbi 4500 varv stämmer. Sen bör det kunna börja hända grejer på den här fronten igen.

hox - 2009-6-11 kl 04:41

Tja.
läste inte så noga om varför och vad för låda du tänkt men jag skall ha en 6 vxl passat tdi låda i "framtidsprojektet".
Dom satt på längden och den betäckning som jag blivit rekad hette FRK.
Min låda måste jag fixa Pinjonglagrena på men en frisk sådan låda med rätt drev på 1:an fixar 450 hk i en lätt bil.
Sören trygg har en sådan låda i sin Lola t70 replica.
Det som pajar är drivknutarna i sådana fall.
Men han har 540 hk nånting.
www.tryggracing.se tror jag han har.
/H

[Ändrad 2009-6-11 av hox]

Guson - 2009-6-11 kl 09:22

Jag gjorde för några år sedan studiebesök i en De Tomaso Guara som använde Audi O1E växellåda som lär komma från bilar med V6 TDI. Troligen har den stora likheter med ovan nämnda VW-låda. Tyvärr ligger växlarna väldigt långt från varandra, ettan är jättekort och sexan jättelång. Om jag minns rätt hade Kjelle kört Guaran i 270, på femman! På sexan gick den inte lika snabbt. Diffbroms saknades och jag vet inte om det är lätt att eftermontera. En annan nackdel är den integrerade kopplingskåpan som inte var stor nog att omsluta Fordsvänghjulet. Lösningen var att spaca ut lådan vilket gjorde paketet ganska skrymmande bakåt i bilen. Inget jätteproblem på ett hembygge där man bygger bilen runt motorn men något att tänka på i alla fall. Effekttåligheten är nog inte något problem, det är vridmoment som dödar, inte effekt i sig, och vridet i en turboladdad diesel-V6a lär inte vara mindre än i en skapligt vass V8.

Edit: Jag vill inte på något sätt avråda från att använda dessa lådor, bara peka på att vissa versioner kan ha utväxlingar mindre lämpade för en sportbil.

www.tryggracing.nu fanns ingen info, mitt tips är att leta i GT40-kretsar.

Guson

[Ändrad 090611 av Guson]

patjo - 2009-6-11 kl 17:03

Lolan såg ju kul ut med luftfiltren uppstickandes bakom kupén.:headbang:

Effektmässigt tror jag inte jag kommer överstiga 300 hästar i första taget. Prio är att få ihop en fungerande bil, trimmning får komma senare.

Jag har lite ansvarslöst bara antagit att det är samma lådor i Passat och Audi men det kanske är fel? Det jag noterat däremot är att 6-växlade lådor är mycket längre än 5-växlade samt att om man vill ha en hyffsat fräsch 6:a så får man ge mer än vad jag gav för hela Theman. Hur mycker som hänger ut bakom bakhjulen spelar roll för karossutformningen.

Nån gång såg jag en tabell över utväxlingen i olika lådor, kanske skulle leta rätt på den. Vidare så var det nåt med att man ville ha en senare låda då man gjort om någon av axlarna (ingående?) så den fjädrade (torsion) mer och därmed sparade dreven.

Om det är långt mellan ettan och sexan gör väl inte lika mycket som om det är långt mellan ettan och tvåan? Det är nog det jätteklivet som stör mig mest med Alfan, det tar sån tid att växla om man får upp varvet ordentligt. Har ju iofs inte lika många svänghjul i Theman...

Vad är det för dimension på Audis svänghjul, lameller och splines? Jag har iallafall samma splines på V8-lamellen som 164 3.0 men startkransen (och kanske hela svänghjulet) är någon halvcentimeter större i diameter så den går inte i Alfasprängkåpan. Tycker mig minnas nån diskussion där det nämndes att det var samma splines Alfa vs Audi i något fall.

Guson - 2009-6-11 kl 19:52

Jag upplevde 01E-lådan som glest stegad mellan alla växlar. Inget problem på en turbomaskin med bred momentpuckel men mindre kul med sugmotor. Här var det utväxlingar: länk

Guson

grendel - 2009-6-11 kl 20:07

Om motorn blir på tvären så skulle kanske en 164 Q4 låda passa bra. 6 växlarna är ganska tät stegade. Lådan är det närmast det starkaste som finns och klarar uppåt 1 kNm. Ombyggd till dogbox med valfria drev långt över 1 kNm.

patjo - 2009-6-11 kl 20:44

Q4 säger du? Om jag förstått rätt så ska det ha experimenterats med 4-hjulsdrift på 8.32:an. Tål att tänkas på. Om jag förstått rätt, igen, så borde de flesta växellådsalternativ passa mot V8:ans sprängkåpa. De 155 Q4 lådor jag sett (på bild) ser till och med ut att ha samma växelhus som V8-lådan. Kanske inte så lustigt med tanke på den Q4:ans bakgrund. 1 kNm känns dock väldigt avlägset idag. Mmm, sekventiell dogbox...

Tack Guson, det var den sidan jag sett tidigare men tappat bort.

patjo - 2009-6-11 kl 20:58

Enligt verkstadshanboken så ska motorn leverera strax över 280 Nm vid 4500 giri. Väl vågig kurva tycker jag, inte för att jag gick in för att undersöka saken under hemkörningen men effekten verkade finnas där. Grenrören är några konstiga nästan-extraktor-rör, 270-graders om jag räknat rätt. Gissar att de är en kompromiss för att få plats på rätt sida torpedväggen.

edit: och grenrören kom jag in på med tanke på vad konstiga såna kan göra med effekt- och vridkurvor.

[Ändrad 2009-6-11 av patjo]

effekt.jpg - 34kB

patjo - 2009-6-11 kl 21:06

Bild på grenrören. Tändföljden är 1-8-4-2-7-3-6-5 där 1 och 8 sitter närmast kamdreven.

pseudotractor.jpg - 133kB

patjo - 2009-6-13 kl 23:22

Så gick det med planeringen. Började putsa på småbitar istället för att rulla in Alfan i garaget. Grundat vattenpumpen och delar till insuget.

[Ändrad 2009-6-14 av patjo]

PompaDiAqua.jpg - 105kB

patjo - 2009-6-13 kl 23:28

Spjällänkagehållare, TGR-plenum och kallstart/fullast-spridarehållare i samma bit. Avancerat. Vattenpumpen kommer bli samma färg.

bracket.jpg - 83kB

Henrik Magnusson - 2009-6-14 kl 01:37

Quote:
Ursprugligen inlagt av patjoGrundat vattenpumpen och delar till insuget.
[Ändrad 2009-6-14 av patjo]


Glad gubbe med stor näsa där :)

Ser ut som att du målat insidan med... Kanske läge att ta bort den färgen.

patjo - 2009-6-14 kl 03:07

Ja, det är ett riktigt konstverk =)

Det är mest vådasprut det som är på insidan. Löser glykolen 2k-primern eller hur menar du? Täckfärgen kommer jag ju vara försiktigare med...

[Ändrad 2009-6-14 av patjo]

155Q4 - 2009-6-17 kl 22:52

Har du bestämt dig ännu för hur motorpaketet skall monteras å VAD för bygge det skall bli?

Blir inte mycket åka med nyvaxad motor enbart :saythat:

/-1 alfa ;)

patjo - 2009-6-18 kl 20:59

Så vackert. Jag blir fan tårögd.



[Ändrad 2009-6-18 av patjo]

BellaPompa.jpg - 107kB

George Junior - 2009-6-18 kl 21:03

Nu vill vi se mer bygge och mindre bling! :P

patjo - 2009-6-18 kl 22:11

Fasen, jag som tänkte be om kulörtips för plenum och kamkåpor...:dunce:

t16 - 2009-6-18 kl 22:31

Är det aluskiva på vattenpumpen? Lyx!

patjo - 2009-6-18 kl 23:04

Njae, riktigt så bra är det inte. Cylinderfodren är dock i aluminium. Annars är det förvånande lite "lyx" i och kring motorn. En väl tilltagen generator på 120 A och ett fingertoppservo som skulle få en amerikan att rodna men i övrigt känner jag inte till några extra-extragrejer.

patjo - 2009-6-18 kl 23:29

Quote:
Ursprugligen inlagt av 155Q4
Har du bestämt dig ännu för hur motorpaketet skall monteras å VAD för bygge det skall bli?

Blir inte mycket åka med nyvaxad motor enbart :saythat:

/-1 alfa ;)


Go away! Du vet hur det gick med saaben när du skulle vara med och "se till att det händer nåt".

[Ändrad 2009-6-19 av patjo]

saab.jpg - 166kB

155Q4 - 2009-6-19 kl 10:54

jodu, att skaffa beg hel bagagelucka hade varit enklare än att Robin kapat sönder bilen kan jag tycka. ;)

tino.carrasco - 2009-6-19 kl 10:58

Är det 8.32:ans fälgar som pumpen står på?
Får man fråga vad det är för size och bultmönster på dom?

patjo - 2009-6-19 kl 11:25

Quote:
Ursprugligen inlagt av 155Q4
jodu, att skaffa beg hel bagagelucka hade varit enklare än att Robin kapat sönder bilen kan jag tycka. ;)


Men han ville ju så gärna. Dessutom var det en tillfredställande symbolhandling med tanke på den distraktion saaben utgjort för nu pågående arbetet. Det får väl ses som en lärdom att inte ta sig an saker man inte planerat från början och att inte låta andra prova sina egna idéer på ens bygge. För att inte nämna att jag tänkte på dig varje gång jag såg eländet.


Quote:
Ursprugligen inlagt av tino.carrasco
Är det 8.32:ans fälgar som pumpen står på?
Får man fråga vad det är för size och bultmönster på dom?



Det är det. Tror det är 15-tum, 5x98. Har inte koll på bredden men kan vara 205 eller däromkring.

155Q4 - 2009-6-19 kl 12:26

Quote:

Det får väl ses som en lärdom att inte ta sig an saker man inte planerat från början och att inte låta andra prova sina egna idéer på ens bygge. För att inte nämna att jag tänkte på dig varje gång jag såg eländet.


Det dricker vi på! :beer:

patjo - 2009-7-8 kl 22:38

Har lite att styra med vid sidan av nu så det blir mer förseningar. Under tiden...


Vem är det som bygger?

Jag heter Patrik och är 33 år. Trots att jag är uppväxt i Mantorp inom hörhåll från motorbanan så har jag är inte blivit bilnörd men har alltid haft ett intresse för tekniska prylar. När andra pojkar sparkade boll eller klättrade i trän för att impa på flickor satt jag hellre och läste om flygmaskiner eller ubåtar. Jag kan inte säga när tanken på en egenbyggd bil föddes men när Volvo 850 Turbo kom så hade Teknikens Värld en artikel med bild på ett komplett drivpaket. Jag minns att jag tittade på bilden och tänkte "det där är ju bara att stoppa i baksätet rakt av". Lathet, skola och andra intressen skulle dock stå i vägen för bilbyggande i flera år.

2003 börjar mina högskolestudier i medieteknik gå lite trögt, jag tappar koncentrationen och börjar fundera på bilprojektet igen. Jag går till den lokala hobbyaffären för att titta på bilmodeller. Jag är ute efter en detaljerad bilmodell som kan ge mig ledtrådar till konstruktionslösningar. Blir helt förtuttad i en bil jag då aldrig hört talas om tidigare, Lancia Strato's. Well, plastmodellen är varken särskilt detaljerad eller billig men den leder mig till replikatillverkaren Hawk Cars Ltd. Hawks Strato'sreplika bygger på delar från Alfa Romeo. 2006 lägger jag ner mina högskolestudier på obestämd tid. Det tär på självförtroendet och för att visa för mig själv att jag kan saker så bestämmer jag mig för att bilen ska byggas. Tyvärr lyckas jag inte sålla bland intrycken och jag ger mig på att mittmotorkonvertera en Lancia Delta. Det fallerar senare av flera anledningar som antytts i tråden.

Våren -08 blir jag Alfa-ägare, mest för att ha en kul bil som inte är BMW. Alfaviruset slår så hårt att den trogna Volvon som varit med mig under hela studietiden byts bort mot en hög Alfadelar för att säkra reservdelstillgången. Vid det här laget har jag insett att Hawks prislapp omöjliggör ett sådant bygge så det är bara att bygga eget från grunden. Vis av erfarenheten från Alfa-innehavet lever dock idéen med Alfa som donator kvar. En 2.5 V6:a och en 164:a-låda inhandlas från en bekant medan jag fortfarande håller på med Deltan. Alla tidigare planer ställs dock på kant hösten -08 när jag får korn på en Lancia Thema 8.32. Jag uppmärksammades om bilmodellen under mina Strato's-efterforskningar men avfärdade den som donatorbil då det i princip inte finns några i landet. De få bilar jag sett till salu tidigare hade dessutom inte varit några gratisbilar. Det här var dock ett ganska väderbitet exemplar som rasat i värde under en serie angelägna, gissar jag, försäljningar. Så plötsligt sitter man där med en Ferrari, eller iallafall en motor.

Känslan är främmande och det tar nog en vecka innan jag kan tänka på utvecklingen utan att bli konstig. På ett sätt är det inträffade olyckligt. Om jag ska bygga nåt Strato'sinspirerat så har jag inga betänkligheter kring att sätta en V6:a på tvären. Däremot är jag av uppfattningen att V8:or ska sitta på längden. I samma veva väcks tanken att jag kanske ska bygga något annat än en Strato'sreplika. Där har bygget avstannat lite för stunden. Samtidigt poppar det upp nya projektidéer ur högen med delar jag har liggande. Har en donator75:a jag funderar på att korta och bygga SZ-inspirerad roadster av. Varför inte bygga en vattenskidbåt till tvåhalvan? Biltransport av 164:an när/om jag får papprena på den? Eller, eller...

Eller så ställer jag V8:an i vardagsrummet, slänger resten och börjar med datorstödd animering igen... Men det vill vi väl inte?



[Ändrad 2009-7-8 av patjo]

Maffia Alfisti - 2009-7-8 kl 23:39

http://www.blocket.se/blekinge/Fiat_X1_9_Dallara_objekt_2177...

Vet att jag sett en Lancia Beta Montecarlo i en biltidning där nån hade knökat ner en 8.32 V8a. Går det i den så går det i en X1/9a med. Billigare än så kommer du nog inte undan :deal:

George Junior - 2009-7-9 kl 01:53

Bryt dödläget med att bygga nåt som du kan avsluta på rimligt kort tid, det lär nog ta minst två år i vilket fall som helst om du ska bygga nåt med mittmotor.
Kolla tex. http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=20556&page=1

Du har ju grejor till flera projekt, så bygg en hyfsat enkel Stratosinspirerad bil med tvärställd V6 till att börja med, och återanvänd så mycket som möjligt av de lösningar som sitter runtomring V6an med hjulupphängingar etc. Då är det större chans att du orkar slutföra det hela.

Stratosen har ju relativt enkla former som borde vara hyfsat enkla att få till i glasfiber eller till och med plåt.

hox - 2009-7-9 kl 07:43

Tjena.
Jag har ringt Sören Trygg dom gånger jag försökt få lite info i ämnet.
Jag tror det stora problemet med lådval är priset, det är det som styr helt och hållet.
Den låda jag fixat heter (01E 6 vxl passat tdi beteckning FRK) och jag måste byta pinjong lager men lär nog renovera den som helhet.
Sören har en eftermonterad diff i sin (dyrt) 10 k.
Jag skall försöka bygga en så nära cheva 302 med så mycket toppvarv som möjligt och så lite vrid som möjligt.
Så jag måste hitta en kortslagig vev till lämpligt block.
För mig är det nog såhär, besiktiga med något som enligt papprena har rätt hk och sen fixa lite med effekten.
Många moderna v8:or har offta lite för hög effekt om man tänker bygga en lätt bil och om man då offrar lite på viktsidan och vinner möjligheten att trimma billigt så blir det cheva för mig.
Sen har jag ju förstås en polare som hämtar maskiner ifrån USA och bygger v8:or också (underlättar valet)
Det största problemet för mig blir nog att hitta en rolig vevaxel (kort slag), dom gillar ju det motsatta däröver.
Men en 302 med insprut (modernt) och 8-1 avgas läter rätt najs.
Låt säga nära 400 hk, och det håller.
Tar du en BMW 8:a eller Audi 8:a och vill hamna i dom effekterna så har man en tom plånbok = blir inget bygge.
(inte färdigt i varje fall)
Å andra sidan skall visst alla Audi motorer ha samma mönsterpassning mot vxl lådan så en 4,2 Audi 8:a är ju egentligen rätt.
Min låda är ifrån en 1,9 tdi tror jag, får kolla vid annat tillfälle)

Jag har dock en erfarenhet som jag gärna delar med mig av, och det är utformningen.
Det är ju förstås helt relaterat till vad man tycker men det går INTE att bygga en bil som man vill att den ska se ut om man förs pallar upp en motor med låda och sen ställer ut 4 däck och runt det fipplar till en kaross.
Nä du måste bestämma hur den ska se ut först och sen bestämma ram och sånt.
Polarn byggde så och fick göra om hela skiten, den blev helt enkelt för ful.
Och då kommer du inse det brutala att det inte finns en enda framruta som funkar.
Det har vi insett så vi kommer att få göra egna (Finland via Veterania bilglas runt 7500 st om köper minst 2)
Men vafan bygg enlig några mått som vi har valt så kan du ju ha en sån kaross när den väl är klar.
Om man nu gllar den.
Annars tycker jag Stratosen är helrätt, både bus och fort i samma bil.

Har en kompis som har en sånhär på tomten som kanske är billig som fan om man nu gillar den förstås.

Hittade bilden här.
http://iloapp.piraya-gt.se/blog/www?Home



[Ändrad 2009-7-9 av hox]

[Ändrad 2009-7-9 av hox]

www.jpg - 16kB

patjo - 2009-7-9 kl 18:56

327 sägs väl annars ha ett uppskattad slag/borr-förhållande? Tror det är 305-vev med 350-borr. Borde var enkelt att hitta. Tack för växellådskoden! 01E känner jag igen sen tidigare men FRK var nytt. Naturligtvis är formgivning en flerdimensionell verksamhet. Jag har en generalplan för hur bilen ska se ut, sen tycker jag det är ok att titta på andra liknande bilar för att se hur de är byggda. En del lösningar gillar man och använder, andra inte. Min far renoverar en Fiat från 50-talet. Den har tvärliggande bladfjäder fram som jobbar dubbelt som övre länkarm. Jättepraktiskt, sparar ju in på flera rörliga delar men är det en lösning som skulle passa mitt bygge?

Ja, det lutar lite åt att jag bygger nåt innan, om så bara för att få idéerna ur huvudet.
X1/9 är väl mindre än Montecarlon? Det är väl på en nåder att V6:or får plats i dessa bilar, V8:an är bra mycket bredare. Det var ett tag min avsikt att ta kontakt med byggaren av V8-Montecarlon men det har inte blivit av.

hox - 2009-7-9 kl 19:57

Sno lite ifrån Lancia Stratos proptotypen



[Ändrad 2009-7-9 av hox]

En till tänkbar design (mittmotor)

hox - 2009-7-9 kl 20:02



crossley-aerocoupe.jpg - 82kB

patjo - 2009-7-9 kl 20:26

Mycket generöst av dig att dela med dig av dessa designskatter. Själv tror jag dock man får söka sig till England för de riktiga galenskaperna. :rolleyes:

http://www.imps4ever.info/specials/centaur/probe/doodle.html

hox - 2009-7-10 kl 06:16

Fan.
Jag letade länge efter något som skulle ha kunnat vara snyggare och coolare än Stradalen som grund när jag ritade "frigolitbilen".
Missade dessa skönheter.
:evil:H

t16 - 2009-7-10 kl 10:44

Varför inte utgå från en vanlig bil och stoppa motorn bak samt köra med mc p hjulupphängning för enkelhetens skull?

Antingen en gammal enkel(lätt) bil eller en modernare som har dugliga bromsar och sånt redan.

mvh

sam_h - 2009-7-10 kl 11:14

Quote:
Ursprugligen inlagt av patjo
Mycket generöst av dig att dela med dig av dessa designskatter. Själv tror jag dock man får söka sig till England för de riktiga galenskaperna. :rolleyes:

http://www.imps4ever.info/specials/centaur/probe/doodle.html


Probe 15, bilen i "A clockwork orange"

sam_h - 2009-7-10 kl 11:32

Vänd er till någon designhögskola och berätta att ni vill ha en mittmotor bil designad inspirerad av alfa romeo. Själv är jag mycket snart klar med min industridesignutbildning och ett sådant projekt hade varit skitkul, istället för sågspånsmaskiner och vinöppnare. På umeå universitet är det flera som gjort sina examensarbeten i alfa romeo design konceptstudier.

Bla den här.


[Ändrad 2009-7-10 av sam_h]

MaZ - 2009-7-10 kl 12:52

Quote:
Ursprugligen inlagt av sam_h
Quote:
Ursprugligen inlagt av patjo
Mycket generöst av dig att dela med dig av dessa designskatter. Själv tror jag dock man får söka sig till England för de riktiga galenskaperna. :rolleyes:

http://www.imps4ever.info/specials/centaur/probe/doodle.html


Probe 15, bilen i "A clockwork orange"


Hur satt dom 4 i den då? :rolleyes:


Durango 95... :D

Men det var väl en Probe 16?

 Pages:  1    3  ..  6