AlfaPower

Patriks V8-bygge

Pages:  1  ..  4    6

patjo - 2015-3-15 kl 20:48

Ett livstecken, det trodde ni inte?

transaxel.jpg - 139kB

Aisin G97/01, Porsche 911 Carrera S. Denna måste inverteras om jag inte ska bygga svansmotor vilket jag inte ska. En helt ny fläns kommer behöva svetsas direkt på lådan då startkransen krockar med befintlig hålbild.

[Ändrad 2015-3-15 av patjo]

BennySteen - 2015-3-16 kl 12:53

lådan från porsche boxter, den borde ju snurra rätt ?

GE - 2015-3-16 kl 17:17

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
boxter

boxSter :cool:

patjo - 2015-3-16 kl 17:18

Det hade den gjort men jag hade ändå fått byta flänsen. Nu kan jag få ner motorn lite i höjd plus att ett spakställ med vajer ingick till ett mycket förmånligt paketpris.

BennySteen - 2015-3-16 kl 19:00

Quote: Ursprugligen inlagt av GE  
boxter

boxSter :cool:

jaja, det är ju bara en pårschä , hur noga kan det vara :-)

Spakställ med vajer är bra. förenklar mycket. Jag mekar just nu med växellänkaget på 75'an... #¤&¤ mek :-(

Porsches 996/997 spakställ och vxlåda är också väldigt trevliga i känslan. Det är som ett skuret ur ett solitt stycke stål, väldigt fjärran från en 116 med 20 000 + mil...

patjo - 2015-3-20 kl 00:18

Det är säker en fröjd att växla denna låda. Jag behöver ju längre vajrar så jag sökte lite i ämnet ifall Porsche använt någon känd reglagevajerstandard. Jag får flera träffar på trådar där man ojar sig över den klena vajern som går av...

blompa - 2015-3-20 kl 08:23

Inte för att vilseleda eller göra dig sugen men det finns
sequential shifters för 996-lådorna: :cool:

http://www.hardracing.com/SequentialShifter.htm

Priset var rätt galet dock.

[Ändrad 2015-3-20 av blompa]

BennySteen - 2015-3-20 kl 10:41

Quote: Ursprugligen inlagt av patjo  
Det är säker en fröjd att växla denna låda. Jag behöver ju längre vajrar så jag sökte lite i ämnet ifall Porsche använt någon känd reglagevajerstandard. Jag får flera träffar på trådar där man ojar sig över den klena vajern som går av...

Båtfirmor har vajer för sådant. Men börja ställa en fråga i rejsa.nu meka tråd.

Det finns folk som använder porsche lådorna och bytt vajerspelen. vore ju smidigt hittat någon mer eller mindre bolt on.

Jag har lagt ytterligare en mekväll på att få till mitt ombyggda växellänkaget på 75'an. prototyp version 4 eller 6 nu...

Så vajer är helt klart rätt väg ....

/B

patjo - 2015-3-20 kl 19:37

Quote: Ursprugligen inlagt av blompa  

sequential shifters

Med den prislappen får det vara väl angeläget. Jösses, så mycket har jag inte gett för motor och låda tillsammans ens.

vore ju smidigt hittat någon mer eller mindre bolt on.

Precis. Jag har inga egna preferenser (än) i reglagefrågan men nu sitter jag här med en vajerlösning, annars hade jag nog försökt bygga nåt sånt här:

shiftasy.jpg - 234kB

BennySteen - 2015-3-21 kl 11:34

Bilden visar ju en bakmonterad vxlåda.

Skulle man sätta ovan lösning på 116 bilar blir växelmönstret upp och ner, 4:an hamnar framåt.

Iförsig kan man revesera länkaget baktill. Men oftast vill man ju ha så få länkage som möjligt.

/B

patjo - 2015-3-21 kl 12:03

Blir det inte rätt om man sätter det korta staget överst?

BennySteen - 2015-3-21 kl 12:25

Blir det inte rätt om man sätter det korta staget överst?

jo, det bättre. vid 1ans växel skall ingående axel skjutas in i lådan.

om axeln vid spakstället och ingående axel på lådan är förskjuta (vilket nästan alltid är fallet) behövs leder, annars förvandlas vridrörelserna på axeln till en bågrörelse i andra ändan.
på bilden är vxspaken samma höjd som lådan, det är nog bara på extremt låga bilar.

mest mek är få spakstället stabilt. finns inte alltid en jättelik motorkåpa som på bilden.

patjo - 2015-3-21 kl 20:26

Låg är den allt, bilden är från en Porsche 917 replika.

Tog några bilder:

Den lilla armen överför spakrörelsen i sidled, den större med balansvikterna är framåt/bakåt.
armar.jpg - 162kB

Innanför locket:

Till vänster är den lilla armen, ett system med nockar och en stöddig bladfjäder för att föra spaken till mittenläget om ingen växel är ilagd. Den stora nocken till höger om rullen på fjädern tycks vara enda backspärren: Man får ta i.
pryttlar.jpg - 150kB

What's in the box!?

Här syns den ände av växelförarna som manipuleras av grejerna på insidan av locket. Det ser görbart ut att bygga ett eget lock med en ensam axel om man har ork/lust/såna böjelser.
inuti.jpg - 162kB

Jag kom inte så långt in i lådan denna gången att jag såg nåt av ett eventuellt smörjsystem.

BennySteen - 2015-3-21 kl 22:48

jag har en likadan låda på min 996a.
tror smörjingen är vanligt oljebad. ingen tryck eller spray. inget externt iallafall.

slutväxeln är ju integrerad, finns med och utan ramplamelldiff. din är ju från en S så det är säkert diffbroms. det finns även med elektrohydraliskt styrd uppspänning som bmw e46 m3.

min låda är sådan enligt option code. vete tusan hur det fungerar. men det är funkar jäkligt bra :-)

[Edited on 2015-3-21 by BennySteen]

patjo - 2015-3-21 kl 23:18

När jag tittat på reservdelsinformation har jag hittat nån form av oljerör i ovankant av innanmätet men ingenting som skulle få oljan att hitta dit.

Det ska inte vara diffbroms i min låda enligt säljaren.

Hur sköter sig lådan i "rätt" bil? Känslig för nåt? Nu ska jag ju inte skicka igenom några mängder med effekt/vrid så jag tycker jag bör ha marginal.

[Ändrad 2015-3-21 av patjo]

BennySteen - 2015-3-22 kl 09:38

oljerören kan vara för övertrycksventilationen, bättre konstruktion än det alltid igengjuckade filtret som finns på 116 lådan :-)

min låda sköter sig förträffligt, bilen har ca 20' mil varav 6' i min ägo. har haft bilen sedan 2006. lite trög på 2an när lådan är kall. jag har bytt olja i lådan en ggn för några år sedan. sitter samma koppling i den som när jag köpte den.tror den inte är bytt alls.jag kör både gata och bana med bilen.

det finns oändligt med eftermarknadsgrejor till dom här bilarna, både billigt och dyrt.

patjo - 2015-5-16 kl 18:08

Jag hittade en lamell från en 996:a, tryckplatta och lager ingick, så nu kan jag börja mäta på hur adapterplattan kan se ut. Får se hur det går med ofjädrad lamell, jag har inte riktigt fått klart för mig om 996:an har dubbelmassesvänghjul. V8:an har det inte men däremot dubbelmasseremskiva i andra änden.

lamelleller.jpg - 141kB

Anekdotafton

patjo - 2015-10-6 kl 22:31

Det nyss inledda stambytet ska plötsligt ta bakvägen genom lägenhetsförrådet in i badrummet. Verktygsbältespatrullen kräver åtkomst och eftersom det är uppåt till vindsförrådet men nedåt till återvinningskontainern så finner sig bland annat fyra Konsum-kassar med biltidningar från 80 och 90-tal plötsligt vara överflödiga. De flesta, de utan nåt intressant på omslaget, går vidare utan behandling men några bläddras snabbt igenom. När jag håller på med en av de sista tidningarna så slår det mig att "det vore kul om någon skrivit nåt om Theman..." och nästan i samma ögonblick *Boom!* Headshot! Där är den! Automobil Nr7 1986. 19:80 Kr. Robert Petersson skriver om uppståndelsen vid lanseringen på Turin-salongen och om ett pladaskartat fall för dess anonyma elegans.

Till skillnad från många andra texter om 8.32:an så förekommer flera uppgifter jag känner igen från egna iakttagelser, det är bara knacksensorn och de andra kolvarna jag inte kan kännas vid.

Så utan ytterligare krusiduller, en gammal artikel om donatorbilen:

thema1.jpg - 333kB

thema2.jpg - 336kB

Hauge - 2015-10-7 kl 07:30

Fränt!

En polare till mig jobbade på Saab på den tiden och de hade köpt in en 8.32 som konkurrent test.

patjo - 2015-10-7 kl 17:03

Det var som tusan. Du får gärna höra efter om han vet vart den tog vägen sen, eller om det kanske finns nån testrapport.

alfettaalfa - 2015-10-7 kl 17:21

En rödmetallic 8.32 tror jag att det var , har suttit i den på Saab , vet dock ej vart den tog vägen.

patjo - 2015-10-7 kl 18:23

Tackar. Är du polaren Thomas nämner?

alfettaalfa - 2015-10-7 kl 20:21

Nej men va på Saab då , de hade flera olika bilmärken och tittade på då , det var ca -87-88

Hauge - 2015-10-8 kl 10:15

Kontakta Peter Bäckström på Saabs bilmuseum. Han jobbade på tekniska på den tiden.
Vet att han är lite svår att få fatt på emellan åt.

patjo - 2015-10-8 kl 16:54

Jag provar. Tack!

George Junior - 2015-10-8 kl 20:02

SAAB hade ju en egen V8 på gång, som skulle ha suttit i 9000....
:deal:

patjo - 2015-10-8 kl 20:13

blompa - 2015-10-10 kl 06:32

Skönt ljud. Den skulle de fått använda.

Synd att GM kom in i bilden.

alfettaalfa - 2015-11-12 kl 17:41

Pratade med Peter Bäckström idag.
Han sa att Theman var en inlånad bil från Lancia.
Den skickades tillbaka senare.

patjo - 2015-11-12 kl 20:10

Jag hade helt glömt bort att jag skulle kontakta honom. Tack! :beerchug:

patjo - 2016-3-15 kl 20:49

Inköpt: Grenrör från Ferrari 348

Idolbild:

idolbild.jpg - 132kB

Georg - 2016-3-16 kl 09:04

Du har väl kollat dragningen så dwt inte tar i parketten...kan bli varmt vettdu ;)

FredrikAssarsson - 2016-3-16 kl 11:42

Ser ut som att den går på vanligt 230V uttag, är det en hybrid? :bananana:

Torch - 2016-3-16 kl 21:45

Hur funkar det med grenrör från en v8 med 180-gradersvev på en v8 med 90gradersvev?

patjo - 2016-3-16 kl 22:15

Jag har satsat på att det funkar som på de flesta V8:or med 90-gradersvev. Det är "amerikansk" tändföljd i denna (jag skrev nåt tidigare i tråden om att ordningen var udda men det är för att Ferrari numrerar cylindrarna på eget vis, fick jag lära mig) och då de allra flesta jänkare lämnar bandet utan 180-graderssystem så tänker jag att det funkar. Kanske inte den bästa av jämförelser, men i alla fall... (och det står Delco/GM på generatorn)

Om jag inte missminner mig eller räknade fel så var det 120-graderssystem på motorn i original. Nu kommer den låta som den 90-gradare, tvåplanare, kryssvevare, eller vad man vill kalla lösningen, den är. Jag ser det inte som en förlust, det blir tydligare för omgivningen att det är en V8 och själv har jag ännu inte förstått att uppskatta ljudet av en enplansvev. Ett tapp i effekt möjligen att inte ha 180-gradersrör men det får jag gråta över den dag jag byter insprut och inte kan optimera ändå.

patjo - 2016-3-16 kl 22:35

Några har redan hittat min tråd på Rejsa: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=96579

Tanken har väl varit att skriva om motorn här och bilen där men det är inget som kommer vara vattentätt åt något håll.

Torch - 2016-3-16 kl 22:50

Ok, du har beaktat iaf.
Det lär ju vara betydligt konservativare ventiltider i lancian jfm 348an, och kompressionen lär ju också vara lägre. Båda faktorerna bidrar ju ytterligare till minskad inteferens mellan närliggande cylindrar.

Kommer hur som helst säkert låta finfint!

patjo - 2016-3-18 kl 22:11

Säg inte det. Jag har inte tittat på 348-siffror tidigare men blev tvungen nu. :kiss:

Format: 348 [348 kat] (8.32)

Kompression 10,4:1 [10,4:1] (10,5:1)

Insug
Öppnar 14 [12] (10) BTDC
Stänger 53 [56] (54) ABDC
Lyft 9,19 [9,19] (8,78)

Avgas
Öppnar 53 [54] (54) BBDC
Stänger 10 [10] (10) ATDC
Lyft 8,23 [8,23] (7,82)

Torch - 2016-3-19 kl 20:46

Oj, nu blev jag förvånad. Trodde det skulle skilja betydligt mer. Stämmer det verkligen?

348= 88 literhästar
8.32=71 literhästar

Hur kan det då komma sig?

Är det kanske så att kammarna även att de har i princip samma tid och lyft har väsentligt högre acceleration och på så sätt bättre andning?

Eller har 8.32n tokkonservativ tändkurva?

patjo - 2016-3-20 kl 18:11

Om vi jämför med 308 QV som har mer gemensamt med 8.32 så är kammarna ställda lite annorlunda samt att den bara har 9,2:1 i kompression. Jag hittar inga mått i verkstadsmanualen som pekar på var skillnaden i kompression skulle komma ifrån, förutom placeringen av ett kontrollmått som skulle antyda att Lancia-kolvarna är 12 mm högre. Utan att veta nåt om kompression och kolvar så tycker jag det låter skitmycket...

Tändningen i 308 har jag ingen koll på, misstänker dock att tändsystemet i 8.32 har mer gemensamt med 328.

Eric som satt en sån här motor i en Montecarlo <Länk> har bromsat den till 245 hästar på hjulen efter att ha monterat ett annat insprut, jämfört 308:ans 240 DIN-hästar eller 8.32:ans original 215...

patjo - 2016-8-17 kl 17:51

Om jag inte missminner mig eller räknade fel så var det 120-graderssystem på motorn i original.

Nej, helt fel. Primärrören är hopbuntade i 270-graderspar per sida. En enkel skiss kanske gör det tydligare.

pangordning.jpg - 64kB

Från ytterkanterna, grenrörens schematiska dragning, tändföljd, cylindernummer, vevaxelvinkel. Mitten, tändföljden grafiskt representerad.

Med 348-grenrören binder jag ihop primärer med en tändvinkelspridning på 90, 180 och 270 grader, en lösning vore att bygga om kollektorerna så jag bibehåller 270-indelningen men frågan är om det är värt det.

Nya lokaler!

patjo - 2017-10-14 kl 09:08

Sedan i torsdags bor V8:an i sitt nya hem. Som tur var fick jag följa med.

alovinghome.jpg - 83kB

FredrikAssarsson - 2017-10-14 kl 16:37

Den där motorn skulle ju få lov att sitta längsmonterad i bakhjulskonverterad 166 facelift! :headbang:

patjo - 2022-7-20 kl 04:15

Hallå ja! Det vore väl synd om nån fick för sig att det här var nedlagt?

Efter mycket tänkande sent om nätterna har jag kommit fram till att insug, och därför även insprut, ska ersättas. Främsta orsak är att hela insuget för 12 år sedan var fullt med blästersand, och jag kommer inte åt att säkerställa att inget är kvar. Att jag kunde köra motorn i bänk utan att repa sönder den får tillskrivas ren tur.

Så,

Yamaha FJR 1300 har separata spjällhus i brygga om fyra, komplett med MAP-sensor och plenum för tomgångsreglering. Har man tur och får med en komplett kabelhärva kan det även ingå en pulsgivare. Spridarna är nån konstig sort, kortare än de Bosch jag är bekant med. Vad grejen till vänster på fuelrailen är behöver jag hjälp med. Jag hade gissat tryckregulator om den haft nån anslutning. Tryckutjämnare? Finns en sådan i originalsprutet men sitter då vid bränslepumpen.

04.jpg - 154kB

Bryggorna behöver breddas för att passa mot motorn. Påverkar i första hand fuelrail och länkarna mellan spjällhusen. Alternativt ett mellanrör med olika c-c-c-c mått i var ände vilket jag inte vill.

01.jpg - 176kB

Leker litet med geometrierna. Vinkeln ner i toppen är inte samma i Ferrarin. In är 44mm, ut är 36mm men arean blir lite större med urtaget för spridaren. Spjället är 42mm. Som jämförelse är original insugsdiameter mellan plenum och mellanrör 38mm.

02.jpg - 149kB

Nåt åt det hållet. Jag är fortfarande road av att det är unik hålbild per cylinder.

03.jpg - 133kB

Bergils - 2022-7-20 kl 09:55

Heja heja!
Tänk att jag funderade över vad som hände med den där roliga 8.32-motorn från Ap-tiden bara häromdagen?!

Hoppas du kommer i mål, känslan efter att ha hållit igång så många år skulle vara oslagbar.

patjo - 2022-7-20 kl 15:50

Tack! :beerchug:

Haha, jo men det är väl också många och långa perioder då det inte hållits igång nåt att tala om.

patjo - 2022-8-8 kl 14:53

Jag har plockat isär ena bryggan i studiesyfte. Ett sommarbad i ultraljudstvätten gjorde susen men beläggningar på själva spjällvingarna verka svårlösta.

mikuni.jpg - 217kB

patjo - 2022-11-18 kl 00:09

Toot.jpg - 216kB

matfo - 2022-11-18 kl 10:28

Jag vet inte om du behöver några delar men det finns en annons med ett par toppar och div på Blocket:
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/ferrari_308___lancia...

patjo - 2022-11-18 kl 18:03

Oj, tack!

Insuget är till en katalysatorbil, vet inte om nåt i topparna skiljer på den. Det kortare grenröret är till en 308 2v. Det här måste jag ligga vaken över lite.

patjo - 2023-1-31 kl 19:51

De västgötska topparna låg lite i utkanten av min prisbild, speciellt som jag inte vet att jag jag behöver dem. Det är fortfarande kanske bara mina ventiler och styrningar som är dåliga...

Nu är de geometriska prototyperna för spjällhusadaptrarna utskrivna och ikväll kom även en laddning insugsgummin.

Provmontering!

mikuni8.jpg - 165kB

rschneberger - 2023-2-1 kl 07:49

De västgötska topparna låg lite i utkanten av min prisbild, speciellt som jag inte vet att jag jag behöver dem. Det är fortfarande kanske bara mina ventiler och styrningar som är dåliga...

Nu är de geometriska prototyperna för spjällhusadaptrarna utskrivna och ikväll kom även en laddning insugsgummin.

Provmontering!

Mys!

Vad använder du för material till adaptrarna?

mvh //Ricky

George Junior - 2023-2-1 kl 18:20

Den här snubben har plöjt ner massor av tid och pengar i en billig Ferrari 308. Finns lite att lära där om topprenovering och sånt.

https://www.youtube.com/watch?v=jz5KR2u4Bjo

patjo - 2023-2-1 kl 20:11

Quote: Ursprugligen inlagt av rschneberger  

Mys!

Vad använder du för material till adaptrarna?

mvh //Ricky

PLA i detta läge. Sen har jag lite olika trådar ute till när det ska bli på riktigt.

Quote: Ursprugligen inlagt av George Junior  
Den här snubben har plöjt ner massor av tid och pengar i en billig Ferrari 308. Finns lite att lära där om topprenovering och sånt.

https://www.youtube.com/watch?v=jz5KR2u4Bjo

Jo, har sett några av hans videor. Det är väl en 2-ventilare men siffrorna är relevanta. Min senaste kalkyl säger 55 000 för nya ventiler, säten och styrningar. Bara i materialkostnad då.

patjo - 2023-2-11 kl 14:27

Jag skulle egentligen inte skriva ut alla trattar men plastrullen börjar uppvisa ålderstecken så det är bara att köra slut på den.

trattar.jpg - 158kB

Jag har börjat fundera på ECU. Vad är det som gäller idag? Till en början kan nog tändningen återanvändas.

Inventering av ventilbeståndet, samtliga avgasventiler och en insugsventil har tråkig ventiltallrik men det är min lekmannamässiga bedömning. Så gott som samtliga ventilskaft är repiga strax nedanför där knastret sitter.

[Ändrad 2023-2-11 av patjo]

AndersH - 2023-2-12 kl 11:26

Jag skulle egentligen inte skriva ut alla trattar men plastrullen börjar uppvisa ålderstecken så det är bara att köra slut på den.

Jag har börjat fundera på ECU. Vad är det som gäller idag? Till en början kan nog tändningen återanvändas.

Inventering av ventilbeståndet, samtliga avgasventiler och en insugsventil har tråkig ventiltallrik men det är min lekmannamässiga bedömning. Så gott som samtliga ventilskaft är repiga strax nedanför där knastret sitter.

Fränt!

Atterhall - 2023-2-12 kl 12:01

Eftersom jag har ett gäng gamla PLA-rullar som ligger, vad är symptom på åldring? :dunce:

MaxxEcu Mini verkar vara det som gäller bland de som håller till i garaget där jag huserar. Har inte sett att något gått åt pipsvängen på grund av det. Komplett och lättjobbat verkar det som.

patjo - 2023-2-12 kl 13:03

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  

Eftersom jag har ett gäng gamla PLA-rullar som ligger, vad är symptom på åldring? :dunce:

Exponerad tråd blir spröd och går av mellan rulle och skrivare om den får stå en vecka.

MaxxEcu Mini verkar vara det som gäller bland de som håller till i garaget där jag huserar. Har inte sett att något gått åt pipsvängen på grund av det. Komplett och lättjobbat verkar det som.

Det har nämnts här och där i min närhet också. Megasquirt är väl mer halvfabrikat fotfarande? Minns att det var hett för 10-15 år sedan.

patjo - 2023-2-25 kl 22:20

Lördagspyssel!

Alla styrningar är inte lika glappa så jag gissar att det inte ska vara såhär. Hur illa är det?

FredrikAssarsson - 2023-2-26 kl 18:51

Hehe det där är klassiskt 12v bussoglapp! Inget att köra runt med. Visserligen får du kontrollera glappet i samma höjd som kammen lyfter så dubbelkolla vid ca 10mm lyft på en höft och känn efter. Det ska inte låta som en marackas

patjo - 2023-3-2 kl 23:06

Skrev på Rejsa om hur jag använde gamla foton för att veta vad jag letar efter i gömmorna. Spännhjulet till vattenpump och generator är ytterligare en grej jag måste undersöka i gamla bilder. Det fastnitade lagret rasslar lite och hjulet var demonterat när jag lyfte ur motorn. Jag var osäker på det och trodde inte ens jag hade det kvar. På något sätt var remmen spänd nog ändå, även under bänkkörningen.

palletized.jpg - 211kB

Men jag hade glömt vilket traktorbygge det var! Hur många lätthål behövs här?

axe.jpg - 154kB

Det är i alla fall fingängat. (Avbildade skruv hänger bara i trynet.)

Insugsböjar, tändkablar och fördelare, och även bränslepump, är befriade från sitt gömställe. Det jag ännu inte lokaliserat i gömmorna är skruvarna till svänghjulet, och original lamell och tryckplatta. De senare räknar jag inte med att behöva men skruvarna vore trevligt att ha.

pumpnkroeks.jpg - 134kB

Sist jag kollade gick pump och tryckreservoar loss på nära 10 000... :oO

patjo - 2023-3-2 kl 23:25

Jag hittade även några idolbilder från tiden för senaste starten.

idolbild01.jpg - 198kB

idolbild02.jpg - 208kB

FredrikAssarsson - 2023-3-3 kl 08:35

När hamnar den i en GTV6 då? :D

patjo - 2023-3-3 kl 10:22

Hmm, ja de är nog ändå besiktningsbefriade när motorn är klar.
:bananana:

Atterhall - 2023-3-3 kl 16:06

Alfetta GTV8 recreation - men med ännu vassare spis! :rockon::deal:

gtv8_049_orgvorne1-800.jpg - 83kB

George Junior - 2023-3-4 kl 04:18

Fyrbult!

Bergils - 2023-3-13 kl 19:35

Den hade gjort sig fint i en Gtv6. Eller en 164 med diskreta dubbla utblås och små Evoluzione-emblem. Fast då är man ju å andra sidan nästan tillbaka där man började med den på sätt och vis

FredrikAssarsson - 2023-3-14 kl 11:51

Quote: Ursprugligen inlagt av Bergils  
Den hade gjort sig fint i en Gtv6. Eller en 164 med diskreta dubbla utblås och små Evoluzione-emblem. Fast då är man ju å andra sidan nästan tillbaka där man började med den på sätt och vis

👌

AndersH - 2023-3-18 kl 10:39

När var det?

patjo - 2023-3-18 kl 13:47

Quote: Ursprugligen inlagt av AndersH  

När var det?

Januari 2011. Jag kraftsamlade under semestern 2010 och fick igång motorn utanför bilen. Det blev snart problem med kompression och hösten spenderades med olika teorier om varför. Under sista starten uppstod kraftig rökutveckling och motorn demonterades därefter. Det visade sig att 14 av 16 kolvringar sitter fast, ventilskaft är repiga och ventilstyrningar är slut.

Klicka på pilen

patjo - 2023-11-2 kl 23:20

75 V8.jpg - 59kB

https://www.facebook.com/groups/ALFA75SCLETADIPOTENZA/permal...

Kommentarerna är en upplevelse. Mycket förloras i facebooks översättning men känslorna svallar helt klart. Bekanta ramsor om ventiler, tändföljd och "inte riktig Ferrari motor".

Atterhall - 2023-11-3 kl 15:30

Coolt initiativ, då funkar det ju uppenbarligen i en 116-miljö. GTV8 alltså! 😉

FredrikAssarsson - 2023-11-3 kl 18:37

Man hade gärna provkört!

patjo - 2023-11-3 kl 18:59

Det fanns visst en bild till.

75_V8.jpg - 81kB

https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2...

Lätt

Bergils - 2023-11-5 kl 11:44

Coolt initiativ, då funkar det ju uppenbarligen i en 116-miljö. GTV8 alltså! 😉

Blir min röst också, så sjukt tufft och rätt det vore med en GTV8

(Jag kan vara intresserad när du säljer din 2,5:a-motor då också. :banana:)

[Ändrad 5-11-2023 av Bergils]

patjo - 2023-11-5 kl 12:22

Hoppas den är rullandes, det låter som bilderna har några år på nacken.

Själv får jag inget vettigt gjort.

https://youtu.be/Q2Hyiu_g970?si=eVrR-Q1L_RhgClL9

rstx - 2023-11-6 kl 09:46

Du får sälja motorn till mig helt enkelt :D

Atterhall - 2023-11-6 kl 17:25

Quote: Ursprugligen inlagt av rstx  

Giocattolo med 4-kam! :afro:

rstx - 2023-11-8 kl 07:55

Giocattolo med 4-kam! :afro:

Japp! Det är precis vad jag hade viljat göra! hehe!

patjo - 2023-11-10 kl 17:56

Förbannelsen slutar med mig. Det är bäst så.

Pages:  1  ..  4    6