AlfaPower

Projekt Alfa Romeo Montreal Pro Touring.

Pages:  1    3  ..  5

sportivo - 2009-6-4 kl 11:41

Hej!

Efter uppmaning ifrån en viss ”jol” här på forumet så startar jag ett ny tråd med mitt projekt.

Är ny här på forumet och har inte varit så aktiv när det gäller att starta nya trådar utan hellre läst på forum när det gäller något av mina tidigare Alfa projekt så detta blir mitt första och största projekt hittills.

Jag fastnade för denna unika bil när jag såg några Montrealer i klöverbladet men har genom åren inte träffat på någon IRL.

Kollade lite i annonser men hittade inget lämpligt objekt och priserna var inte dom rätta.

Men mycket info har hämtats under tiden på detta eminenta forum : Montreal forum

2004 skulle man ju till och gifta sig och då kom tanken upp igen om att en Montreal skulle ju vara fräckt att åka till bröllopet med så ett detektivarbete sattes igång om man kunde hyra eller låna en Montreal till bröllopet.

Så jag satte ut lite sökes annonser lite var stans på nätet.

Några månader innan bröllopet så svarar en kille som bodde bara 2 mil ifrån mig att han kunde ställa upp och låna ut sin Montreal.

Så då gjorde vi en deal där jag lagade lite småfel för att få den besiktigad mot att jag fick låna bilen.

Efter bröllopet höll jag och Montreal-killen kontakten lite sporadiskt via mejl och jag sa till honom om han någon gång ville sälja bilen så var jag intresserad.

Och så en dag 2008 så mejlade han och meddelade mig att han ville sälja bilen och då blev det affär.

Teknik och Prestanda om Montrealen (för dom som inte visste det sen tidigare) :

Teknik

Prestanda

Skicket :

Bilen är beskonad ifrån rost men har lite småbubblor som måste fixas och lackas men inget värre förutom en dåligt lagad krockskada vänster fram som uppdagades när jag började plocka isär bilen.

Den som gjort lagningen har inte varit plåtslagare i alla fall utan har utnyttjat plastic padding i massor istället för att köpa ekonomiplåt.

Toppar är renoverade och motor genomgången hos BEFRA 2003 av tidigare ägare.

Även lister skulle vara borttagna runt om och BEFRA skulle ha kollat efter rost (verkar dom ha missat) och tillverkat lite nya klipps m.m

Dokumentation finns sen bilen kom in till Sverige ifrån Schweiz på 80-talet.

Bilen har all modern utrustning som man behöver AC och el-hissar och det funkar dessutom.

Inredningen är lite sunkig så mattor och säten kommer att bytas eller renoveras och lite andra inredningsdetaljer .

Men nu till mitt Alfa Montreal Pro Touring projekt :

Tanken är att jag kommer göra som Chip Foose i Overhauling på Discovery (inte allt på en vecka dessvärre) att man renoverar en gammal bil men stoppar i ny teknik så långt det går utan att förstöra orignal utförandet.
Inga kaross modifieringar som sagt. (Allt kommer ju finnas kvar så den går att återställa, alla original freaks behöver inte bli rädda).

Tidigare Modifieringar:

• Bilsteindämpare runt om
• Tarox klossar runt om
• Ansa dubbelpipigt avgassystem.
• Bilen omlackad röd från att den varit härligt 70-tal ljusgrön (inte min favorit) detta verkar ha skett innan den kom till sverige eftersom den är röd i besiktnings pappren (eller detta kan vara ändrat i sverige vet ej)

Lite planer på vad som kommer ske i närtid:

• Byta generator, hittade en som passade perfekt utan modifiering på Biltema för 800:- sitter visst på Volvo och så fick man en på 55A istället för 35A helt perfekt. (Redan fixat)

• Byta alla slangar i motorrummet till blå silicon dito (Redan fixat)
• Lacka motorrummet siden matt svart (som org) och dellackera det som är rött i fronten (Redan fixat)
• Byta alla gummilister och gummigenomföringar i motorrum (Redan fixat)
• Tillverka specialverktyg för att lossa topplocksbultarna (redan fixat)
• Tillverka ett verktyg för att lossa vevaxel muttern montreal special (Redan fixat)
• Byta topplockspackningar på grund utav att det småbubblar och blir övertryck i expansionskärlet detta visste jag om vid köp men är lätt att fixa men (BEFRA verkar ha gjort ett riktigt dåligt jobb för topplocksbultarna var knappt åtdragna och detta har medfört att topppackningen gett sig)

• Pulverlacka ventilkåpor och alla andra smådelar på motorn och runt om i motorrummet som tål att pulverlackeras.
(Har redan påbörjat på vissa delar men min ugn är för liten så ny större måste införskaffas eller byggas, använder ett pulverlacks kitt ifrån Eastwood som funkar kanon.

• Byta tändsystem till EDIS-8 som styrs av Meqasquirt (original fördelar lock kostar ca 3500:- så jag kommer nog tjäna in denna investering)

• Byta alla lampor till LED (redan fixat)
• Nya Mattor och inredning (köpes som ett kitt )
• Införskaffa ny plast för mittkonsolen där alla brytare och växelspaks damask sitter fast i (har spruckit på vissa ställen)
• Montera rullbälten.
• Byta elfläkt till smalare SPAL fläkt eller liknande som inte tar så stor plats
• Byta till bättre ratt
• Montera passbit ifrån Alfaholics för bättre rattavstånd (lite mindre italiensk apställning)
• Montera nya gasdämpare till bakluckan (redan fixat)
• Fixa krockskadan vänster fram och rikta front och byta ekonomiplåt (redan fixat)
• Ny framspoiler den gamla var sönderkörd och gick inte laga en gång till. (redan fixat)
• Tillverka nytt växellådsfäste med powerflex bussningar i kraftigare konstruktion än original (nytt kostar nästan lika mycket som ett fördelarlock inte lönt att köpa)
• Nya motorkuddar (BEFRA har bytt ett fäste och lämnade det andra i halvtrasigt skick (hur tänkte man där ??????)
(Redan fixat)

Framtidsplaner :

• Nya race stolar (ej tävlings stolar blir jobbiga att åka långt med)
• Nya fälgar och däck
• Bygga om halvljus till Xenon
• Ersätta mekaniska sprutet (SPICA) till Megasquirt eller snarare aktivera sprutet och montera spridare och fuelrail.
• Kanske kompressor Vortech som drivs av den rem som driver SPICA pumpen idag för att spara plats
• Bättre fram bromsar från Alfaholics
• Väghållnings kitt från Alfaholics
• Nya rostfria grenrör ifrån Alfaholics
• Egenhändigt byggt rostfritt 2,5 tum avgassystem med X-pipe från Magnaflow

Bilen som inspirerade mig till detta projekt :worship:

Målet i år :

Att bilen ska rulla till hösten/vintern men allt kanske inte kommer vara fixat men den ska vara i bättre skick än när jag plockade ur motorn förra året.

Så här såg den ut innan man började plocka isär den.

[Ändrad 2009-9-15 av sportivo]

[Ändrad 2010-8-1 av sportivo]

P1010065.JPG - 83kB

Kneecap - 2009-6-4 kl 11:52

Tjena!

Detta är en tråd jag kommer följa med stor spänning..

sam_h - 2009-6-4 kl 12:10

Du gör mitt drömprojekt! kommer sitta som klistrad i den här tråden:clap:

Bone - 2009-6-4 kl 12:55

Väldigt intressant tråd!

[Ändrad 2009-6-4 av Bone]

jol - 2009-6-4 kl 13:38

Wow det var många grymma planer! Några fler än tändningen :headbang:

Fota vevaxelmuttern så kanske vi kan bidra med en hjärncell eller två

På sida två ser du ett "dubbelt edis-hjul" på fördelaraxeln istället för att sätta på vevaxeln:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27563
fast det räcker med ett hjul på fördelaraxeln som har 16 tänder med två borta för wastefire på en 8

[Ändrad 2009-6-4 av jol]

Low, Fat, GTV6 - 2009-6-4 kl 17:22

Skit fränt projekt. en "pro-touring" montreal har jag drömt om länge. v8:an borde bli riktigt frän med en modernt sprut och tändning.

Motorn urplockad och pågående motorrumstvätt

sportivo - 2009-6-4 kl 17:38

Va mycket skit och gägg det kan finnas i ett motorrum när alla hålen som ska avleda vatten har blivit igen täppta :)

Här syns även krockskadan vänster fram och några cm spackel

[Ändrad 2009-6-4 av sportivo]

Montreal 001.jpg - 115kB

Mer krockskada

sportivo - 2009-6-4 kl 18:21

Montreal 010.jpg - 115kB

Krockskada borttagen

sportivo - 2009-6-4 kl 18:23

Montreal 014.jpg - 100kB

Krockskada borttagen framifrån

sportivo - 2009-6-4 kl 18:26

Montreal 015.jpg - 113kB

Ny ekonomiplåt på plats

sportivo - 2009-6-4 kl 18:29

Det som ser ut som rinningar är FERTAN för att det inte ska rosta i spalterna innan lack.

Montreal 018.jpg - 120kB

En till framifrån

sportivo - 2009-6-4 kl 18:30

Montreal 017.jpg - 113kB

Race motorn + lite andra delar

sportivo - 2009-6-4 kl 18:36

Special tillverkad nyckel för topplocks bultarna syns också i bild. :cool:

Montreal 027.jpg - 142kB

Lite pulverlackade delar

sportivo - 2009-6-4 kl 19:01

Montreal 020.jpg - 70kB

Genomgånget och pulverlackad AC paket

sportivo - 2009-6-4 kl 19:02

Montreal 024.jpg - 107kB

AC Kondensor nylackad

sportivo - 2009-6-4 kl 19:10

Är inte pulverlackad utan vanlig 2-komp färg med epoxigrund och har inte sprutat flänsarna för bättre kylning (Koppar kyl med Alu flänsar)

Inte lika klen som kondensor kyl i dagens bilar :smash:

Montreal 025.jpg - 99kB

Ny frontspoiler kom igår med UPS direkt ifrån en kille i Italien

sportivo - 2009-6-9 kl 22:26

Skulle börja passa in den nya inför lackeringen men upptäckte att jag hade dåligt med rostfria m8 och m6 bult och mutter.

Har även funderingar på att försöka hitta Nylonbultar och mutter istället, för om man kör i något så lossnar spoilern istället för att frontplåten får sig en smäll igen.

(Någon som vet var man kan köpa Nylon/plastbultar i M8/M6 storlek med mutter online någonstans.

Har sökt överallt efter detta på nätet men bara hittat firmor som säljer i 100 pack och det är ju inte intressant som sagt)

[Ändrad 2009-6-9 av sportivo]

IMG_0733.JPG - 77kB

Gammal sönderkörd spoiler som inte gick att plasta ihop igen tyvärr.

sportivo - 2009-6-9 kl 22:30

Har nog blivit sönderkörd både en och 2 gånger tidigare.

IMG_0734.JPG - 97kB

fillefilander - 2009-6-9 kl 22:39

Ang. plastmutter m.m. kolla med http://www.sifvert-skruv.se/
dom har det mesta.

BennySteen - 2009-6-10 kl 09:45

plastskruv, kolla med firmor som säljer radiostyrda modeller.

/benny

MaZ - 2009-6-10 kl 12:33

Måste ju vara bättre med nåt slags klips? I plast då. Inredningsklips eller liknande kanske?

Intressant att det finns ekonomiplåt till Montreal förresten. :)

sportivo - 2009-6-10 kl 13:32

Quote:
Ursprugligen inlagt av fillefilander
Ang. plastmutter m.m. kolla med http://www.sifvert-skruv.se/
dom har det mesta.

Jag hittade också denna firma men dom har tyvärr ingen webbbutik men har nu hittat en firma Regale i Götet som jag ska besöka
(har heller ingen webbbutik men ligger närmare än ovanstående butik) ;)

sportivo - 2009-6-10 kl 13:39

Quote:
Ursprugligen inlagt av MaZ
Måste ju vara bättre med nåt slags klips? I plast då. Inredningsklips eller liknande kanske?

Japp det finns ekonomiplåt men inte direkt billigt och inte 100% passform men bättre än att knacka fram en välvd plåt från grunden.

Inrednings clips funkar inte eftersom den sitter orignal med genomgående M8 och M6 bult.

sportivo - 2009-6-10 kl 13:41

Quote:
Ursprugligen inlagt av BennySteen
plastskruv, kolla med firmor som säljer radiostyrda modeller.

/benny

Har kollat dessa firmor men dom har bara tyvärr M6 och inte M8

MaZ - 2009-6-10 kl 14:14

Quote:
Ursprugligen inlagt av sportivo
Quote:

Japp det finns ekonomiplåt men inte direkt billigt och inte 100% passform men bättre än att knacka fram en välvd plåt från grunden.

Inrednings clips funkar inte eftersom den sitter orignal med genomgående M8 och M6 bult.

Varför skulle det inte funka? Att dom går sönder för lätt menar du? Det finns nämligen klips som är rätt grova.
Kan vara värt att kolla upp menar jag, synd att avfärda för lättvindigt för att man tänker på såna klips som sitter i gamla Alfor enbart. ;)

sportivo - 2009-6-10 kl 15:00

Quote:
Quote:
Quote:

Varför skulle det inte funka? Att dom går sönder för lätt menar du? Det finns nämligen klips som är rätt grova.
Kan vara värt att kolla upp menar jag, synd att avfärda för lättvindigt för att man tänker på såna klips som sitter i gamla Alfor enbart. ;)

Jo jag förstår vad du menar men jag har inte hittat några riktigt bra och stabila clips som verkligen håller och dessutom måste spoilern sitta lite i spänn mot frontplåten för att passa och då brukar inte dom vanliga clipsen som finns på div nya bilar hålla så därför tänkte jag att plastbultar vore ju lämpligt och så får man inte problem att det rostar i hålen dom sitter igenom.

George Junior - 2009-6-10 kl 15:05

Kolla med http://www.aeromateriel.com

De har alla tänkbara och otänkbara fästelement. De trollade fram en massa spännande delar till ett utvecklingsprojekt jag var med i.

t16 - 2009-6-10 kl 15:31

Kolla på innerskärmsclips till peugeot 307, bör finnas på hyllan och bör funka.

mvh

grest - 2009-6-10 kl 15:49

Kolla Elfa https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=cata...

Det möjligt att de kan ha plast/nylonskruvar

sportivo - 2009-6-10 kl 15:56

Quote:
Ursprugligen inlagt av grest
Kolla Elfa https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=cata...

Det möjligt att de kan ha plast/nylonskruvar

Har kollat Elfa och dom har också bara upp till M6 storlek

MaZ - 2009-6-10 kl 16:36

Gör egna då? Lär ju vara relativt enkelt om man köper lite nylon...

stealthmannen - 2009-6-10 kl 19:56

Härligt projekt. Äntligen ett v8 bygge!

patjo - 2009-6-10 kl 21:06

Jag då? ;)

Kul att nån bygger på en Montreal. Jag hade möjlighet att överta ett objekt för ett par år sen men jag hade för mycket icke bilrelaterat att hållas med då och ärligt talat var jag nog inte Alfisti nog att ta hand om en sån bil som första Alfa.

Japp då var nya spoilern inpassad och klar.

sportivo - 2009-6-10 kl 22:50

Och bilen börjar bli klar för spackling, lack i motorrum och front.

Blev visst lite hål över också som inte passade in på den nya spoilern så det blir att ta fram svetsen igen och fylla igen dom. :(

Plus lite plåtknackande där tidigare ägare kört emot eftersom nu har jag har något att rikta efter.

IMG_0735.JPG - 135kB

nylon skruv

Tommy Karlsson - 2009-6-11 kl 06:31

www.skiffy.com
Webbutik med plastpryttlar.

MVH Tommy

sportivo - 2009-6-11 kl 09:34

Quote:
Ursprugligen inlagt av Tommy Karlsson
www.skiffy.com
Webbutik med plastpryttlar.

MVH Tommy

Kollat in denna sidan också men dom säljer tyvärr bara i storpack :(

George Junior - 2009-6-11 kl 23:24

Har spoilern verkligen varit monterad med M8 från början? Verkar vara grymt överdimensionerat tycker jag. På en Alfasud Ti sitter ju tex. framskärmarna med M6. Spoilern sitter med plåtskruv med kanske 5 mm diam (utanpå gängorna). Är det inte bara så att hålen är ganska stora för att det ska finnas lite justermån när man monterar?

Henrik Magnusson - 2009-6-11 kl 23:37

Popnit?

sportivo - 2009-6-12 kl 12:41

Quote:
Ursprugligen inlagt av George Junior
Har spoilern verkligen varit monterad med M8 från början? Verkar vara grymt överdimensionerat tycker jag. På en Alfasud Ti sitter ju tex. framskärmarna med M6. Spoilern sitter med plåtskruv med kanske 5 mm diam (utanpå gängorna). Är det inte bara så att hålen är ganska stora för att det ska finnas lite justermån när man monterar?

Jo det kan vara så att hålen har blivit större med tiden och beroende på vem som monterat den tidigare men när jag lossade spoilern så var det M8 och M6 och det ska visst vara BEFRA i helsingborg som sist var på spoilern.

Den nya spoilerna hade inga hål alls bara fördjupningar där hålen ska vara.

Angående plast skruvar så är det enbart för att slippa rost plus att dom smäller av om man kör emot något (förhoppningsvis)

sportivo - 2009-6-12 kl 12:43

Quote:
Ursprugligen inlagt av Henrik Magnusson
Popnit?

Popnit har jag också tänkt på men är jobbiga att borra ur varje gång man vill lacka om spoilern.

sam_h - 2009-6-12 kl 12:44

Är fronten så låg att det slår emot? Tycker det verkar vara ganska bra frigång jämfört mot moderna bilar. men å andra sidan kanske din ska vara toklåg :cool:

sportivo - 2009-6-13 kl 17:27

Quote:
Ursprugligen inlagt av sam_h
Är fronten så låg att det slår emot? Tycker det verkar vara ganska bra frigång jämfört mot moderna bilar. men å andra sidan kanske din ska vara toklåg :cool:

Den ska ju sänkas för att gå på bana så risken finns.

Micke G - 2009-6-13 kl 19:46

Har en specialbyggd spoiler till Montreal. Den är avgjuten av en mix av original plus Opel Manta. Om någon Montrealägare vill ha den kan jag skänka den för en kasse öl. :beerchug:
Jag la ned en hel del timmar på att tillverka den för många år sedan.

öl.jpg - 163kB

patjo - 2009-6-13 kl 23:13

Biltema har pop-nit i plast såg jag när jag var där och smög i hyllorna idag. 6,6 mm diameter om jag minns rätt.

Henrik Magnusson - 2009-6-14 kl 01:12

Det finns popnit i plast. Bara så ni vet.

George Junior - 2009-6-14 kl 01:16

Quote:
Ursprugligen inlagt av patjo
Biltema har pop-nit i plast såg jag när jag var där och smög i hyllorna idag. 6,6 mm diameter om jag minns rätt.

Låter ju helrätt. Ska vi rösta om saken eller?

Äntligen plastskruvar införskaffade till frontspoiler

sportivo - 2009-6-25 kl 22:32

Och 1 veckas semester i Danmark avklarad plus legoland med familjen så bygget har blivit lidande.

Men jäklar vad mycket Alfa Romeo man såg i förhållande till Sverige :rockon:

Knappt en enda Dansk Volvo/Saab man såg.

Dom verkar ju ha lyckats bättre med marknadsföringen än dom har i Sverige iallafall.

IMG_0799.JPG - 75kB

mopar - 2010-4-21 kl 18:20

Har det hänt något under vintern eller????

/mopar

jol - 2010-4-21 kl 20:18

Kom skruvarna från legoland? ;)

sportivo - 2010-6-2 kl 19:59

Det har inte hänt mycket under vintern mer än att man fick grundlackat den lagade fronten sedan har allt legat på is på grund utav en köks renovering som skulle ta 1 mån blev 4 månader och lite annat :(

men nu denna veckan faktiskt så är det full fart igen har börjat kitta skarvar i motorrum och front för att senare kunna grunda och lacka svart org sidenmatt färg igen.

Det har även inhandlats lite nya prylar under vintern som t.ex
ny rostfri vevaxel mutter ifrån USA som någon snubbe på Montreal forum tillverkade.

Och även nya motorkuddar i rostfritt ifrån en Tysk snubbe får dom till helgen.

MaZ - 2010-6-3 kl 08:53

En mutter i rostfritt? Är den i rostfritt orginal?
Låter som ett jätteläge att sabba en vev IMO, rostfria grejer skall man ha på båtar.

Guson - 2010-6-3 kl 09:36

Håller med MaZ. Jag har precis följt en tråd på en bil-maillista där en kombination av rostfria skruvar och remskivor till aggregatrem resulterat i massor av extrajobb/-kostnader pga skurna gängor.

Guson

sportivo - 2010-6-3 kl 15:26

Hade inte så mycket att välja på eftersom ingen tillverkar några nya muttrar i vanligt stål till Montrealen och den originala muttern är sönder hackad av tidigare ägare.

Den ser väldigt speciell ut och inte som andra 105 serie bilar.

Den är gjord i rostfritt 17-4 stål.

[Ändrad 2010-6-3 av sportivo]

Cranknut.jpg - 47kB

grest - 2010-6-3 kl 15:37

Quote:
Hade inte så mycket att välja på eftersom ingen tillverkar några nya muttrar i vanligt stål till Montrealen och den originala muttern är sönder hackad av tidigare ägare.

Säga vad man vill om våra alfor, men div. ovanliga skruvar och muttrar kommer man i allafall i kontakt med.
Hakmuttrar, mutter med utvändig gänga, M7 gänga m.m.
Det klart finns det bara rostfritt, så får det väl bli det.
Det är väl bara när olika metaller kommer i kontakt med saltvatten som det blir problem?
BTW. Kul med en Montrealtråd

MaZ - 2010-6-3 kl 16:03

Quote:

Måste det vara en hakmutter då? Kan du inte använda en vanlig? Rostfritt är helt galet att använda, speciellt i den applikationen där du skall dra med en miljon Nm på en härdad gänga.

Det ser ju faktiskt ut som en standard maskinpryl men kanske inte är så vanlig på just bilar. Skiljer gängan mot en vanlig 105-vev?

t16 - 2010-6-3 kl 19:43

Peugeots rostfria hjulskruvar kan vara lite luriga...

sportivo - 2010-6-4 kl 07:57

Quote:
Quote:

Måste det vara en hakmutter då? Kan du inte använda en vanlig? Rostfritt är helt galet att använda, speciellt i den applikationen där du skall dra med en miljon Nm på en härdad gänga.

Det ser ju faktiskt ut som en standard maskinpryl men kanske inte är så vanlig på just bilar. Skiljer gängan mot en vanlig 105-vev?

Tyvärr så funkar inte en vanlig 105 mutter även om det är samma gängor för att hålet i remskivan är så snävt tilltaget så man får inte plats med en vanlig mutter så dom har även en special hylsa som jag håller på att tillverka

Sedan behöver man inte dra några mijoner Nm eftersom remskivan är kilad.

Däremot min Renault och även andra bilar där man avskaffat kilen och kör med sträckbult på remskivan när man byter kamrem där behöver man dra fast med miljoner Nm :)

PeterTool.jpg - 32kB

sportivo - 2010-6-4 kl 08:09

Angående kärvande bultar och rostfritt så har jag faktiskt bara stött på broblemet när jag försökte dra fast motorn på min race båt och man drog med mutterknack då skar gängan men med lite kopparpasta före så funkade det med men då är ju oftast dom bultarna man köper syrafasta SS2233 och det är inte denna bult.

Det finns ju olika graderingar på rostfritt stål som är mer eller mindre rostfritt eller hur man ska förklara det. :)

sam_h - 2010-6-4 kl 10:09

Gött med lite montreal bygge också bland trådarna.

Om du inte sett den här innan, så kanske den kan vara lite inspiration.

sportivo - 2010-6-4 kl 12:13

Quote:
Ursprugligen inlagt av sam_h
Gött med lite montreal bygge också bland trådarna.

Om du inte sett den här innan, så kanske den kan vara lite inspiration.

Denna är ju helgrym har sett den förr tänkte bygga min egen i detta så kallade Bobcor racing stuk men det är nog lite synd på en sån vacker kaross i övrigt :rockon:

MaZ - 2010-6-4 kl 12:24

Quote:
Tyvärr så funkar inte en vanlig 105 mutter även om det är samma gängor för att hålet i remskivan är så snävt tilltaget så man får inte plats med en vanlig mutter så dom har även en special hylsa som jag håller på att tillverka

Man drar inte en miljon för att inte skivan skall snurra utan för att "skruven" är så grov. Drar man bara lete fesigt så kommer den lossna om du inte har nån typ av mekanisk låsning.

sportivo - 2010-6-4 kl 12:55

Quote:
Quote:

Man drar inte en miljon för att inte skivan skall snurra utan för att "skruven" är så grov. Drar man bara lete fesigt så kommer den lossna om du inte har nån typ av mekanisk låsning.

Loctites starka låsvätska finns ju annars att ta till :)

MaZ - 2010-6-4 kl 14:04

Ja, då har du både en skuren gänga OCH mongostark låsvätska. Borde funka om du aldrig vill ha isär det igen.

;)

crashhappy - 2010-6-4 kl 20:51

vikbleck, najtråd, nordlock brickor.
loctite är jävulens påfund- har lossat en M100X2 som nån jäkel kletat loctite på, det var förbannat o kul- och då har jag uttryckt mej försiktigt

/jj

MaZ - 2010-6-5 kl 09:52

Loctite är skitbra om man använder det på rätt sätt. Fel sätt är det mesta kass på...

sportivo - 2010-6-11 kl 22:51

Då kom mina nya motorkuddar igår ifrån en kille i tyskland som tillverkar nya med rostfria plåt fästen innan vulkning och kostade bara halva priset som nya hade kostat. :rockon:

[Ändrad 2010-6-14 av sportivo]

Montreal Motorkudde.JPG - 40kB

sportivo - 2010-6-24 kl 23:51

I väntan på färg för att lacka motor rummet så satte jag igång med motorn som behöver lite upfräschning och byte av topppackningar för att den kokade på grund utav övertryck i expansion kärlet

IMG_1105.JPG - 99kB

sportivo - 2010-6-24 kl 23:53

-

IMG_1107.JPG - 100kB

sportivo - 2010-6-24 kl 23:58

Grenrören är inte att leka med inget man smider till på en kväll :rockon:

IMG_1110.JPG - 80kB

sportivo - 2010-6-24 kl 23:59

-

IMG_1116.JPG - 54kB

sportivo - 2010-6-25 kl 00:01

Ac kompressor modell 1800 kallt men ska funka men ska ersättas med en nyaare som inte är gjord i gjutjärn och så sparar man 2-3 kilo plus att nyare går lättare och inte tar så många hästkrafter

[Ändrad 2010-6-25 av sportivo]

IMG_1113.JPG - 76kB

sportivo - 2010-6-25 kl 00:03

-

IMG_1114.JPG - 78kB

sportivo - 2010-6-25 kl 00:12

Nämen se här vad BEFRA i Helsingborg har glömt i motorn när dom renoverade topparna för ett antal år sedan.

(En trasa) ?????

Helt otroligt att trasan har stannat kvar uppe vid kedjespännaren motorn kunde ju som sagt skurit på grund utav små bitar i oljepumpen.

Har inte lossat andra toppen ännu får se vad man kan hitta där.

BEFRA är ingen firma jag kommer rekommendera som sagt.

IMG_1117.JPG - 93kB

sportivo - 2010-6-25 kl 00:15

Man kanske kan ta ett DNA prov på trasan och se viken "idiot" som bytte topp packningarna på BEFRA som ändå inte höll mer än 500 mil :smash:

IMG_1119.JPG - 88kB

sportivo - 2010-6-25 kl 00:17

En packing som separerat

IMG_1118.JPG - 70kB

sportivo - 2010-6-25 kl 00:19

Toppen verkar ren o fin och ingen koks "kanske trasan gjort sitt" :lolsign:

Specialverktyg syns i bild för att lossa topplocksbultar fick man svetsa till också.

IMG_1115.JPG - 92kB

grendel - 2010-6-27 kl 21:14

Välkommen i klubben. Trasan i min maskin var i vattenutrymmet. Den skulle knappast ha levat länge heller om jag inte rivit motorn.
Hjälten som byggt min maskin hade inte heller sparat på "monteringssand"

grest - 2010-6-28 kl 15:52

Quote:
Loctite är skitbra om man använder det på rätt sätt. Fel sätt är det mesta kass på...

Eller som man gjorde på ett företag som jag jobbade på i mitten av åttiotalet.
MIG svets på alla muttrar, skruvar sitter som :furious3: om man inte har en vinkelslip.
Det positiva är att den metoden fixar även gängpaj, men inte "hallonpaj"
Björn Sandberg hade en väldigt intressant artikel i Klöverbladet för en del år sedan om just gängor och skruvförband och låsningar

grest - 2010-6-28 kl 16:02

Quote:
Ac kompressor modell 1800 kallt men ska funka men ska ersättas med en nyaare som inte är gjord i gjutjärn och så sparar man 2-3 kilo plus att nyare går lättare och inte tar så många hästkrafter

Otroligt den typen av kompressor använde vi i de kylaggregat som monterades på lastbilar när jag jobbade på ovan nämda företag, och det blev kallt i de stora skåpen.
En sådan kompressor till ac på en liten Alfa känns som lite overkill.
Väldigt intressant projekttråd för övrigt.
Den motorn är riktigt vacker.

sportivo - 2010-6-29 kl 10:07

Quote:
Ja, då har du både en skuren gänga OCH mongostark låsvätska. Borde funka om du aldrig vill ha isär det igen.

;)

Nu när jag har kollat lite mer noga så är det så att man stukar muttern lite in i kilspåret så det är en mekanisk låsning.

Så då slipper vi loctite och andra problem.

sportivo - 2010-7-3 kl 00:01

Lite fler motor bilder

IMG_1191.JPG - 99kB

sportivo - 2010-7-3 kl 00:02

Hemgjorda låsverktyg för dom lösa cylinderfoderna

IMG_1192.JPG - 78kB

sportivo - 2010-7-3 kl 00:03

-

IMG_1193.JPG - 81kB

sportivo - 2010-7-3 kl 00:04

Kedjor är det gott om som sagt :)

IMG_1194.JPG - 98kB

sportivo - 2010-7-3 kl 00:17

Lite nya reservdelar ifrån Classic Alfa i England kom idag också :)

[Ändrad 2010-7-3 av sportivo]

IMG_1196.JPG - 44kB

sportivo - 2010-7-3 kl 00:21

Och även nya Omologation skyltar kom också ifrån en kille i tyskland som nytillverkat dessa.

[Ändrad 2010-7-4 av sportivo]

IMG_1198.JPG - 28kB

sportivo - 2010-7-5 kl 23:35

Då man hittade trasan plus lite annat i motorn så fick man gå hela vägen och plocka isär och kolla så allt såg ok ut,

även fast jag bara skulle byta topp packning :wall:

Bilder nedan på nytvättat block.

IMG_1201.JPG - 80kB

sportivo - 2010-7-5 kl 23:35

-

IMG_1202.JPG - 77kB

sportivo - 2010-7-5 kl 23:36

-

IMG_1203.JPG - 82kB

sportivo - 2010-7-5 kl 23:39

Mycket prylar blir det i en V8 måste jag säga, får man ihop detta igen :rolleyes:

IMG_1204.JPG - 94kB

sportivo - 2010-7-5 kl 23:40

-

IMG_1205.JPG - 85kB

sportivo - 2010-7-19 kl 21:31

Block tvättat och genomblåst, cylinderfoder honade, vevaxel slipad och monterad igen

IMG_1257.JPG - 77kB

sportivo - 2010-7-19 kl 21:31

-

IMG_1258.JPG - 77kB

sportivo - 2010-7-19 kl 21:36

Även fräst mig ett par nya kamkedje styrningar i Teflon plast med en överhandsfräs till trä, det gick efter lite funderande eftersom man inte hade något fräsbord :idea:

IMG_1254.JPG - 71kB

sportivo - 2010-7-19 kl 21:46

Den gamla beläggningen av syntet gummi eller något liknande och dom nya i Teflon (PTFE) plast.

Som kommer ifrån en annan Montreal ägare i Italien för jag hittade inte någon lämplig leverantör i sverige förutom ELFA men dom skulle ha 1000:- för en platta på 300 x 300mm och 5mm tjock och killen i Italien skickade mig 2 små plattor för 60:- :thumbsup:

[Ändrad 2010-7-19 av sportivo]

IMG_1252.JPG - 48kB

sportivo - 2010-7-19 kl 21:49

Även hunnit lacka motor rummet

IMG_1246.JPG - 81kB

sportivo - 2010-7-19 kl 21:50

-

IMG_1247.JPG - 78kB

sportivo - 2010-7-19 kl 21:50

-

IMG_1248.JPG - 74kB

sportivo - 2010-7-19 kl 21:51